بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا
بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا
بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا
بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

برخی از فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود میزبان ساخته شدن فیلمی بسیار ضعیف هستند که گاهاً باعث نابودی مجموعه نام برده شده گشته است.

در حالی که امروزه شاهد ساخته شدن آثار اکشن پرهزینه و بسیار جذابی همچون The Gray Man (مرد خاکستری) و John Wick (جام ویک) هستیم اما جایگاه فعلی ژانر اکشن مدیون آثاری می‌باشد که در طی دو دهه گذشته استانداردهای جدید و منحصر به فردی را پایه‌گذاری کرده‌اند.

با این حال چنین سوالی مطرح می‌شود که آیا این فرنچایزها خود دچار افت کیفیت شده‌اند؟ آیا در این مجموعه‌های سینمایی شاهد ساخته شدن اثری بوده‌ایم که ارزش کلی آن را به نابودی کشانده باشد؟ در پاسخ باید گفت که بله! حتی در بین چنین فرنچایزهای انقلابی و مشهوری نیز ما شاهد ساخته شدن فیلم‌های بسیار ضعیف و بعضاً مبتذلی بوده‌ایم که می‌توانستند منجر به نابودی فرنچایز خود بشوند.

موضوعی که سبب شده تا در این مقاله به معرفی ۱۰ فیلمی بپردازیم که یک عقب‌گرد اساسی برای فرنچایزهای خود محسوب می‌شوند. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فیلم The Matrix Revolutions (انقلاب‌های ماتریکس) محصول سال ۲۰۰۳

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

در حالی که The Matrix Resurrections (رستاخیزهای ماتریکس) در سال ۲۰۲۱ یک فاجعه سینمایی را به بار آورد اما بیایید تصور کنیم که هیچگاه فیلم چهارم این مجموعه ساخته نشده و به معرفی فیلم دیگری بپردازیم که ارزش‌های این فرنچایز را به نابودی کشانده است.

مجموعه فیلم‌های ماتریکس یکی از آثار انقلابی ژانرهای اکشن و علمی تخیلی می‌باشد که شروعی قدرتمند را در اوایل دهه ۲۰۰۰ تجربه نمود. با این حال پول‌پرستی کمپانی برادران وارنر در آن زمان سبب شد تا تنها پس از چند ماه از اکران فیلم دوم این مجموعه، شاهد اکران The Matrix Revolutions باشیم که نه تنها هیچ نکته جدید و منحصر به فردی را در خود جای نداده بود، بلکه سبب ناامیدی طرفداران دو آتیشه مجموعه ماتریکس نیز شد. اثری که با اضافه کردن خرده داستان‌ها و وقایعی کلیشه‌ای سعی داشت تا مخاطبین بیشتری را به سینما کشانده که در این اتفاق شاید موفق عمل کرده باشد اما این مسئله در آن زمان به افت کیفیت قابل توجه این سه‌گانه منجر گشت.

فیلم A Good day to die hard (یک روز خوب برای جان سخت) محصول سال ۲۰۱۳

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

سه‌گانه اصلی Die Hard در زمان خود به حدی جذاب و هیجان‌انگیز بود که کمتر فیلم اکشنی توان رقابت با آن را در سینما به خود می‌دید. با این حال پس از گذشت ۱۲ سال سازندگان این مجموعه اثری را رقم زدند که منجر به خواب ابدی فرنچایز مشهور بروس ویلیس گشت.

فیلم A Good Day To Die Hard در سال ۲۰۱۳ فاقد تمامی المان‌هایی بود که سبب شهرت مجموعه جان سخت شده بودند و این مسئله باعث شد تا شاهد اثری بسیار ضعیف و یک‌بار مصرف باشیم که شکستی کامل را در نزد منتقدین و گیشه تجربه نمود. فاصله ۱۲ ساله بین فیلم‌های چهارم و پنجم Die Hard منجر به فراموشی المان‌های مهم و تاثیرگذار توسط سازندگانی شد که در نهایت اثری را پدید آوردند که نه تنها ناامیدی کامل طرفداران را در پی داشت، بلکه شکست آن به حدی سنگین بود که فرنچایز جان سخت برای همیشه به خوابی ابدی فرو رفت و با توجه به وضعیت سلامت فعلی ستاره آن یعنی بروس ویلیس، بعید به نظر می‌رسد که در آینده فیلم جدیدی از این مجموعه ساخته گردد.

فیلم Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین) محصول سال ۲۰۰۸

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

با قاطعیت می‌توان گفت که جایگاه فعلی ژانر اکشن و ماجراجویی در صنعت سینما و بازی‌های ویدیویی مدیون فرنچایز Indiana Jones می‌باشد.

با این حال حتی چنین فرنچایز تاثیرگذار و بزرگی نیز همیشه بر نوک قله‌های موفقیت قدم نگذاشته و در سال ۲۰۰۸ شاهد ساخته شدن دنباله‌ای به نام Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull بودیم که با انتقادات بسیاری از سوی هوادارانش مواجه شده است. از روایت داستانی کلیشه‌ای و خسته‌کننده گرفته تا کاهش شدید صحنه‌های اکشن و حضور شخصیت‌های جدید بی‌رمق، همگی دست به دست هم دادند تا چهارمین فیلم این مجموعه یک عقب‌گرد کامل برای فرنچایز استیون اسپیلبرگ باشد که امید می‌رود فیلم پنجم به کارگردانی جیمز منگولد، روحی تازه به کالبد این فرنچایز بدمد.

فیلم Mission: Impossible II (ماموریت: غیرممکن ۲) محصول سال ۲۰۰۰

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

چه کسی فکرش را می‌کرد که مجموعه فیلم‌های Mission: Impossible که امروزه به یکی از پادشاهان ژانر اکشن بدل گشته است نیز اثری ضعیف و ناامید کننده را تدارک دیده باشد؟ با این حال پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۰ میلادی از فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی بسیار ضعیفی بهره برده است.

این مجموعه که از سال ۱۹۹۶ به شکلی متفاوت در سینما به تصویر کشیده شد و تام کروز یکی از قهرمانان نمادین ژانر اکشن را به ارمغان آورد، در دومین فیلم خود با مجموعه‌ای از وقایع و شخصیت‌های کلیشه‌ای روبرو شد که می‌توانست پایان کار این فرنچایز را در آن زمان رقم بزند. با این حال هنرنمایی تحسین شده تام کروز سبب ادامه این مجموعه شد و امروزه شاهد ساخته شدن اثری همچون Mission: Impossible – Fallout (مأموریت: غیرممکن – فال‌اوت) هستیم که نه تنها خاطرات تلخ فیلم دوم این مجموعه را جبران کرده، بلکه برخی از به یادماندنی‌ترین سکانس‌های اکشن تاریخ سینا را نیز به ارمغان آورده است.

فیلم The Bourne Legacy (میراث بورن) محصول سال ۲۰۱۲

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

شاید تنها یک قهرمان ژانر اکشن را بتوان به یاد آورد که بتواند با ایتن هانت و جیمز باند به رقابت بپردازد و آن کسی نیست نیز جز جیسون بورن از مجموعه Bourne با هنرنمایی مت دیمون که امروزه متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.

سه‌گانه اصلی این مجموعه به سرعت تبدیل به یکی از آثار محبوب و هیجان‌انگیز ژانر اکشن شد و این مسئله کمپانی یونیورسال را به این تفکر غلط انداخت که بدون حضور ستاره آن باز هم می‌توان چنین موفقیت‌هایی را تکرار نمود. نتیجه ساخته شدن فیلمی شلخته و خسته‌کننده به نام The Bourne Legacy شد که نه تنها بازی نسبتاً جذاب جرمی رنر را در این میان کرد، بلکه مخاطبین این فرنچایز با نادیده گرفتن این فیلم، زمینه سقوط این فرنچایز را مهیا کردند که شکستی کامل را برای ساخته تونی گیلروی به همراه داشت.

فیلم Aliens vs. Predator: Requiem (بیگانه علیه غارتگر: آمرزش‌خوانی) محصول سال ۲۰۰۷

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

سری فیلم‌های Alien با بیش از ۴۰ سال قدمت هنوز هم یکی از آثار جذاب ژانر وحشت محسوب می‌شوند که الن ریپلی با هنرنمایی سیگورنی ویو را به معدود قهرمانان زن نمادین تاریخ سینما بدل کرده است.

با این حال زمانی که این مجموعه مشغول طی کردن مسیر درست خود بود، سر و کله Alien Vs. Predator پیدا شد که مسیر این مجموعه را تمام و کمال تغییر داد و تا حدودی با بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبین مواجه شد. در ادامه اما شاهد ساخته شدن اثری بسیار فجیع و غیرقابل تحمل به نام Alien Vs. Predator: Requiem بودیم که به خودی خود می‌تواند به عنوان یکی از بدترین دنباله‌های تاریخ سینما لقب بگیرد. اثری که فرنچایز بیگانه را تمام و کمال به نابودی کشاند و این خود ریدلی اسکات بود که در سال ۲۰۱۲ با ساخت Prometheus (پرومتئوس) تا حدی موفق شد امید را به این مجموعه بازگرداند.

فیلم Terminator: Genisys (نابودگر: جنسیس) محصول سال ۲۰۱۵

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

در حالی که جیمز کامرون با ساخت The Terminator در سال ۱۹۸۴ و دنباله آن، ژانر اکشن را به شکلی بی‌سابقه دگرگون نمود اما این مجموعه پس از فیلم دوم وارد گردابی از مشکلاتی شد که پس از گذشت حدود ۴۰ سال هنوز هم از آن نجات پیا نکرده است.

در حالی که فیلم‌های مختلفی از این فرنچایز ساخته شده که یکی پس از دیگری فاجعه‌آمیز بوده اما گل سرسبد آن‌ها را باید به Terminator: Genisys اختصاص داد که تیر خلاص را بر پیکره نیمه‌جان این فرنچایز وارد کرد. اثری که میزبان اتفاقاتی احمقانه، توهین‌آمیز و کلیشه‌ای بود و با نقدهای بسیار تندی از سوی منتقدین و مخاطبین مواجه گشت تا جایی که حتی Terminator: Dark Fate (نابودگر: سرنوشت تاریک) نیز قربانی آن شد و این مجموعه را به خوابی ابدی فرو برد. باید گفت که شاید این مجموعه بد اقبال تنها با دستان خود جیمز کامرون بتواند نجات پیدا کند؛ کارگردانی که در حال حاضر مشغول تولید فرنچایز Avatar (آواتار) می‌باشد.

فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند) محصول سال ۲۰۱۷

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

سه‌گانه دزدان دریایی کارائیب یکی از آثار به یاد ماندنی ژانرهای اکشن و ماجراجویی می‌باشد که هنوز هم تماشای آن‌ها می‌تواند هر کسی را به وجد بیاورد. با این حال فیلم چهارم این مجموعه به نام Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته) زمینه را برای سقوط آزاد این مجموعه در سال ۲۰۱۷ مهیا نمود.

فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales با تبلیغات پر سر و صدایی به سمت مخاطبینش رفت اما در نهایت مشخص شد تمامی آن سر و صداهای رسانه‌ای، تبلی تو خالی بیش نبوده و شاهد مجموعه‌ای از اشتباهات پرتکرار و احمقانه‌ای بودیم که حتی هنرنمایی جانی دپ در قامت جک اسپارو نیز ذره‌ای نمی‌توانست این اشتباهات را جبران نماید. شکست Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales و حواشی زندگی جانی دپ در نهایت سبب شد تا شاهد کنار گذاشتن این فرنچایز جذاب باشیم که امید می‌رود روزی شاهد بازگشت جک اسپاروی دوست‌داشتنی به سینما باشیم.

فیلم Tomb of the Dragon Emperor (مومیایی: مقبره امپراتور اژدها) محصول سال ۲۰۰۸

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

با وجود آن که فیلم مومیایی سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از فاجعه‌بارترین بازسازی‌های تاریخ سینما لقب گرفته و دارک یونیورس را نیامده به تعطیلی کشاند اما سه‌گانه مومیایی برندن فریزر یکی از خاطره‌انگیزترین آثار اکشن سینما محسوب می‌شود که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

با این حال حتی این سه‌گانه نیز از گزند فیلمی ضعیف در امان نبوده و Tomb of the Dragon Emperor علی‌رغم به تصویر کشیدن سکانس‌هایی عظیم و پرهزینه اما به هیچ عنوان جذابیت ۲ فیلم نخست این فرنچایز را نداشته است. از نبردهای حماسی گرفته تا حضور ستاره سینمای شرق یعنی جت لی، هیچکدام نتوانست تا به انتظارات زیاد از Tomb of the Dragon Emperor پاسخ دهد و کنار گذاشتن ریچل وایس به عنوان یکی از ستارگان محبوب این مجموعه، در نهایت سبب شد تا حتی هنرنمایی برندن فریزر نیز چندان به چشم نیامده و شاهد اثری ناامید کننده و فراموش شدنی باشیم.

فیلم Speed 2: Cruise Control (سرعت ۲: کنترل سفر دریایی) محصول سال ۱۹۹۷

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به بدترین فیلم یک فرنچایز سینمایی اکشن که باید سازندگانش را بابت تولید چنین افتضاحی تحسین نمود!

پیش از آن که فرنچایزی همچون Fast & Furious (سریع و خشمگین) جایی برای عرض اندام داشته باشد، این Speed در سال ۱۹۹۴ بود که نشان داد با بهره‌گیری از ستارگانی همچون ساندرا بولاک و کیانور ریوز می‌تواند مخاطبین را به وجد آورد. با این حال کناره‌گیری کیانور ریوز منجر به ساخت دنباله‌ای به نام Speed 2: Cruise Control شد که محبوبیت این مجموعه را خیلی زود در نزد مخاطبین به فراموشی سپرد. از شخصیت‌های مضحک و تک بعدی گرفته تا روایتی کمدی و سکانس‌های احمقانه، دنباله فیلم سرعت به حدی ضعیف و ناامید کننده ظاهر شد که شکستی تاریخی و نمادین را در سینما به ارمغان آورد تا حدی که حتی ساندرا بولاک نیز از به زبان آوردن نام این دنباله احساس شرم می‌کند.


به نظر شما دلیل ساخته شدن چنین فیلم‌های ضعیف و ناامید کننده‌ای در فرنچایزهای سینمایی مشهور چیست؟ آیا فرنچایزهای دیگری را نیز سراغ دارید که میزبان چنین اتفاقات تلخی بوده باشد؟ با توجه به بازگشت قدرتمندانه برندن فریزر به سینما، آیا می‌توان به ساخت فیلم جدیدی از فرنچایز مومیایی امید داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

Old_axe77nobodyParsaخستهامیر حسین????red-eyed Banished KnightKratosSpider-ManEzio Auditore da FirenzeDanialRanjbarzadehAmirAbbas KabyryDokhtar_GamerArtin_Gamearmeysambهیچ

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا
بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا
بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا
بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا
بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بدترین فیلم‌های فرنچایزهای سینمایی اکشن مشهور هالیوود - گیمفا