کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا

کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online

شایان فارسی
۱۹:۴۶ ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا

سری The Elder Scrolls یکی از شناخته شده ترین بازی های برای طرفداران سبک نقش آفرینی است. این سری اولین بار در سال ۱۹۹۴ با بازی بازی The Elder Scrolls: Arena پا به عرصه بازی های ویدئویی گذاشت و پس از آن تا کنون با ۱۷ عنوان مختلف اعم از بازی جداگانه ، محتوای قابل دانلود و… مهمان پلتفرم های مختلفی بوده است . در کنار فروش فوق العاده و محبوبیت این سری در میان گیمرها ؛منتقدان نیز واکنش بسیار خوبی را به این سری داشته اند به گونه ای که سری The Elder Scrolls در کنار سری Grand Theft Auto تنها بازی های ادامه داری هستند که موفق به کسب دوبار جایزه بهترین بازی سال از مراسم VGA اسپایک شده اند. نخستین بار بازی فوق العاده ی The Elder Scrolls IV: Oblivion توانست در سال ۲۰۰۶ به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شود و برای The Elder Scrolls نقطه ی عطفی تلقی شود و پس از آن The Elder Scrolls V: Skyrim در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب این افتخار شد تا این سری از بازی ها در تاریخ بازی های رایانه ای جاودان شوند. The Elder Scrolls در تاریخ پربار خود سرزمین های افسانه ای وسیع و بسیار غنی ای را نظیر Morrowind ، Skryim و.. خلق کرده است وشاید اگر شما هم مانند من از طرفداران قدیم این سری بوده باشید چندباری رویای اتصال و یکپارچه شدن این سرزمین های افسانه ای در کنار هم در سر پرورانده باشید. خوشبختانه این اتفاق تا کمتر از یک سال دیگر می افتد و ما میتوانیم در کنار هم و میلیون ها بازی کننده دیگر در سراسر جهان بر روی سرزمین های اساطیری تامریل به نبرد با اهریمنان و یکدیگر بپردازیم .

سازنده:
ZeniMax Online Studios

ناشر:
Bethesda Softworks

سبک: نقش آفرینی کلان آنلاین (MMO Rpg)

پلتفرم: Xbox One,PS4,PC

تاریخ انتشار: بهار ۹۳

کودتا علیه “وارکرفت”

 غول سبک MMO RPG را به حق عنوان محبوب World of Warcraft شرکت بلیزاد میدانند . بازی ای که سال هاست تاج و تخت حکومت بر این سبک را در اختیار دارد. خیلی از شرکت ها سعی در براندازی حکومت WoW بر این سبک داشتند که البته فرجام همه ی آنان مشترک بوده است ؛ شکست! . حتی شرکت خوشنام و موفق Bioware به پشتیبانی ناشر متمولی مثل EA هم نتوانست این کودتا را به سرانجام برساند . اما اکنون شاید زمان بزرگترین چالش WoW رسیده باشد . نبرد با TES که سال هاست جهان خودش را در اعماق ذهن مخاطبان تثبیت کرده است و سرزمین ها و سرگذشت های حماسی ای که در طول حدودا ۲۰ سال گذشته خلق کرده است میتواند سلاحی بزرگی در مواجهه با قدرت سنی این سبک باشد.

داستان  The Elder Scrolls Online ( که از این پس آن را به اختصار TESO مینامیم) به آشوب در سرزمین تامریل برمیگردد. اتفاقات بازی در عصر دوم (Second Era) دنبال میشود جایی که شاهزاده ی ددریک Molag Bal به قصد تصاحب سرزمین تامریل اقدام به لشگر کشی میکند ، در طرف دیگر خاندان Tharn  که حاکم فعلی Cyrodiil محسوب میشوند برای مقابله با شاهزاده ی ددریک و قدرتمند دست به دامان Mannimarco  که شخصیت مرموزی است میشوند ولی او در خفا با Molag Bal دست دوستی میدهد و مشغول توطئه ای شوم میشوند . در آن سو خاندان Tharn هم بی هم پیمان نخواهند بود با “پادشاه کرم ها” که قول داده است منابع ارتش امپراطوری را برای دفاع از سرزمین فراهم کند . چیزی که مشخص سرزمین تامریل اتحاد ندارد و نژاد های مختلف آن با تشکیل سه اتحاد مختلف هر یک زیر پرچم یک جناح در جنگ پیشه رو حاضر خواهند بود که در زیر به طور مختصر هر ۳ جناح را معرفی خواهم کرد.

Aldmeri Dominion

این جناح توسط ملکه Ayrenn رهبری خواهد شد و متشکل از نژاد های Altmer, Bosmer وKhajiit خواهد بود. نواحی حکمرانی آنان Elsweyr و Valenwood است.

Daggerfall Covenant

این اتحاد توسط Emeric  رهبری میشود . او پیش از این  در High Rock به تجارت مشغول بوده است. و به عنوان فرمانروای نژاد Breton شناخته میشود . اتحاد Daggerfall Covenant متشکل از نژاد های Orcs, Bretons و Redguards است و کنترل مناطق High Rock, Hammerfell  و همچنین منطقه ی تازه به رسمیت شناخته شده ی Orsinium  که خانه ی نژاد “ارک” به حساب می آید را در دست دارند.

Ebonheart Pact                                                                                                                        

 رهبر اتحاد آن ها Jorunn the Skald-King است نژاد او نژاد کهن “نرد” است و مادرش ملکه Mabjaarn Flame-Hair  است. خواهر او Nurnhilde  از او بزرگتر بود و تاج و تخت را او به میراث میبرد اما از بخت بد و یا حتی خوبش مادر و خواهرش در Sack of Windhelm کشته میشوند و او وارث تاج و تخت شهر باستانی Windhelm میشود. اولین حضور او در سری نیز در همین TESO خواهد بود . جناجی که وی رهبر آن است متشکل از نژاد Dunmer, Argonians, و بومی های سرزمین اسکایریم یعنی Nords تشکیل شده است . آن ها کنترل مناطق کلیدی Skyrim, Morrowind, و Black Marsh را بر عهدا دارند

نا گفته نماند ۴ خرده گروه  دیگر نیز وجود دارند Fighters و Mages که از ابتدای عرضه ی بازی در دسترس خواهند بود و Thieves که بعد از انتشار بازی در زمانی که بعدا اعلام میشود در دسترس خواهد بود. همچنین انجمن نام آشنای برادری Dark Brotherhood که در اسکایریم هم داستان و سرگذشت جالبی داشتند مانند “دزدان” در زمانی پس از عرضه بازی در دسترس بازی کنندگان قرار خواهند گرفت

کتیبه ای تا ابد جاودان

با وجود تغییر ماهیت بازی به MMO اما سازندگان تلاش زیادی کرده اند تا الگو ها و ریشه های سری TES را در آن حفظ کنند . مانند گذشته شخصیت شما از پایه توسط خودتان انتخاب میشود و میتوانید نژاد ، رنگ پوست ، مدل مو  و ریش و… آن را خود بسازید و قدم به نبرد برای تامریل بگذارید . پس از مرحله شما باید یک مرحله تمرینی در محلی به نام “کلد هاربر” بگذرانید و بعد از آن بسته به اینکه کدام اتحاد را برگزیدید در یکی از مناطق تحت کنترل آن ها بازی را شروع خواهید کرد. نکته ی جالب در خصوص بازی این است که مانند بازی های سری TES از دید اول شخص هم پشتیبانی میکند در حالی که در بازی های MMO عرف بر دید سوم شخص است اما سازندگان در Zenimax Online این اختیار را به شما داده اند که خودتان بین این ۲دید انتخاب کنید. سیستم مبارزات هم به ریشه های خود وفادار مانده است و سیستم دفاع و حمله تقریبا همانی است که در Skryim  و  Oblivion دیدیم . اما جادوها و اسپل ها به فراخور بازی های MMO به قولی User-friendly تر شده اند و استفاده از آنان راحت تر و مدت زمان cooldown آنان نیز تقریبا از بین رفته است . همچنین به سبک کلاسیک بازی های این سبک ۶اسلات برای توانایی های شما در هاتبار قرار داده شده است که اگر حرفه ای این سبک باشید میدانید نحوه ی بستن این ۶توانایی چقدر مهم و نیازمند استراتژی است .به طور که با HUD مختصر و مفیدی طرف هستیم و سازندگان مشابه خود بازی های TES اصلا قصد پیچیده کردن رابط کاربری را نداشته اند. نکته ی حائز اهمیت دیگر در بازی تاثیر پذیری آن از تصمیمات شما خواهد بود جایی سرنوشت قهرمانتان ، گروهی که برایش میجنگید و جهان پیرامون آن تاثیر میگذارد . این مساله به خودی خود برای تمامی سبک ها میتواند یک نقطه ی قوت تلقی شود و بازی سازان و شرکت های بزرگی سودای اینکار را در ذهن پرورانده اند اما در سبک MMO Rpg به دلیل حضور هزاران و یا میلیون ها بازی کننده دیگر مانند راه رفتن بر روی لبه ی تیغ است زیرا اگر قرار باشد تصمیمات اشتباه من و شما بر روی سرنوشت تیم و اتحادمان اثر بگذارد قطعا مشکلات عدیده ای در روند بازی پیش می آید البته باید دید این تاثیر پذیری از تصمیمات چقدر تاثیر گذار خواهد بود و یا اصلا شعار است یا واقعیت. اما پیش از اینکه ادامه ابعاد بازی از لحاظ گیم پلی و سایر مسائل را بررسی کنم به معرفی کوتاه۲تن از شخصیت های تاثیر گذار The Elder Scrolls Online خواهیم پرداخت.

ملکه Ayrenn:

QueenAyrenn

او ۲۸ ساله و از نژاد Altmer است او علی رغم سن کمش به عنوان ملکه ی Alinor  شناخته میشود.وی فرزند پادشاه Hidellith است و مادرش نیز Kinlady Tuinden نام دارد. او در جریان حادثه ای در ۸سالگی اش ناپدید میشود و برادر کوچکترش Naemon درغیاب او خود را وارث تاج و تخت میخواند و پس از مرگ پدرش در سال ۵۶۵ (عصر دوم) آن را تصاحب میکند. سر انجام در سال ۵۸۰ از عصر دوم تامیریل Ayrenn در حالی که با کشتی در راه خانه بود پیغام میدهد که تاج و تخت از آن اوست و آماده است که حقش را بازپس گیرد ، بزرگان شهر هم با تایید این خواسته تاج و تخت را به او تسلیم میکند و او به عنوان ملکه و رهبر جدید باز میگردد و اتحاد Aldmeri Dominion را رهبری میکند

 

 Molag Bal:

Molag Bal - PC Gamer

شاید مخوف ترین و ترسناک ترین دشمن بازی او باشد. وی را به عنوان پرنسس دردیک میشناسند و هدفش تسخیر روح فنا پذیران و قدرتمند تر شدن است. او معمولا با شاخ ، پنجه های تیز و دم درازش به تجسم در می آید . اهریمنی که آزادی اش در TESO سرنوشت تمام سرزمین تامریل را به خطر می اندازد. او را با نام پدر خون آشام ها نیز میشناسند در خصوص ” Molag Bal” سخن و تاریخچه ی زیادی موجود است که خود میتواند حتی یک مقاله باشد . معرفی Molag Bal با جمله ای معروف از او به پایان میبرم” این احمق ها فکر میکنید ” Molag Bal”، خدایگان سلطه به آسانی به شما پاداش میدهد؟!! “

اما پس از معرفی کوتاه ۲تن از تاثیر گذارترین شخصیت های TESO بازمیگردیم به گیم پلی بازی جایی که سیستم دوست داشتنی ساخت تجهیزات سری TES به طور کلی در آن پیاده شده است و برخلاف بسیاری از MMO ها که این سیستم ناکارآمد و فاقد عمق است در TESO میتوانید با کسب مهارت و فراهم نمودن مواد اولیه قدرتمند ترین تجهیزات و اسپل ها را بسازید. مطابق این سری بازی ها ۳خط سلامتی؛قدرت بدنی و جادو در رابط کاربری خود دارید که در نبردهای میلیمیمتری آنلاین باید حواستان بیش از بازی کردن آفلاین این سری به آن ها باشد.زمانی که به لول ۵۰ در بازی برسید آماده نبرد با Molag Bal شیطانی برای بازپس گیری روح اسیر خود میشوید . اما این پایان بازی نیست و پس از آن آرایش نژاد ها  و اتحاد ها دستخوش تغیراتی خواهد شد که فعلا چیزی از آن اعلام نشده است و به هر حال راه درازی تا آن زمان در پیش داریم .

بازی تاج و تخت

اما اینها تنها ماجراجویی های شما در سرزیمن تامریل نیستند و نبرد اصلی سه اتحاد بر سر “تخت یاقوت” در امپراطوری سیرودیل است . در واقع شما واقعا زیر پرچم یک اتحاد میجنگید و در نبردهای حساس مناطق مختلف امپراطوری را تسخیر میکنید و به مناطق تحت اختیار دیگر اتحاد ها حجوم میبرید. بازیکنان از level 10 به بعد وقتی که کاملا پخته شدند اجازه ی نبرد با یکدیگر برای پیشبرد اتحاد خود را دارند. حالا اینکه یک اتحاد بتواند یک منطقه را به دست بیاورد چه سودی دارد؟ اینکه هر منطقه تعداد زیادی ماموریت در روز دارد که با انجام دادن آنها امتیاز تجربه میگیرید و در نتیجه اعضای اتحادی که مناطق بیشتری را دارد با سرعت بیشتری پیشرفت میکنند.

اما لازمه ی یک بازی MMO خوب علاوه بر داستان و گیم پلی خوب سرورهای با ظرفیت و خوب است. یکی از مهمترین چالش های Zenimax Online در روز اول لانچ بازی خواهد بود جایی که حجوم خریداران روز اول باعث فشار بر روی سرورها خواهد شد و اگر پیش بینی های لازم به درستی صورت نپذیرد قطعا افتضاحی مانند Sim City شرکت EA رقم خواهد خورد و در فروش ثانویه بازی تاثیر زیادی خواهد داشت . یکی از ترفند هایی که شرکت سازنده برای کاهش فشار بر سرورها تغییر فرم گرافیکی بازی از واقع گرایانه به فانتزی است. استایل گرافیکی بازی تقریبا با رقیب اصلی بازی یعنی وارکرفت شبیه شده است اتفاقی که البته باعث ناراحتی خیلی از طرفداران سری TES شد و اعتراضات اینترنتی را به همراه داشته. به ادعای برخی منابع که نسخه ی قابل بازی را دیده اند ،TESO از لحاظ گرافیکی روان خواهد بود و از بالاترین رزولوشن های رایج هم پشتیبانی خواهد کرد. یکی از امکانات جالبی که بازی در اختیار شما خواهد گذاشت امکان شخصی سازی برای حضور در سرورها ها است . به این صورت که شما علایق ؛ اولویت ها و سطح خود را مشخص میکنید تا بازی با سیستم هوشمند خود شما را به منطبق ترین سرور و منطقه بفرستد.

سخن پایانی

همه ی ما از پتانسیل بالای دنیای حماسی و بزرگ TES خبر داریم و اگر از طرفداران سری وارکرفت نیستید اینبار بیش از هر زمان دیگری میتوانید امیدوار باشید که WoW تاج و تخت را دست کم با بازی دیگری تقسیم کند. در حال حاضر شاید WoW در آسیب پذیر ترین زمان ممکن باشد. از یک طرف آخرین بسته های الحاقی آن دیگر مانند گذشته موج گسترده ای ایجاد نکرده اند و از سویی دیگر آمار و ارقام خبر از ریزش سریع مخاطب در سرورهای بلیزاد میدهند. اگر قرار باشد یک بازی با WoW رقابت کن آن همان TESO است و شاید کمتر بازی ای دیگری با این سابقه و وسعت و فن بیس گسترده پیدا شود که بتوان از آن یک MMO RPG غنی ساخت . به هرحال برای پاسخ به این سوال ها باید تا بهار آینده صبر کنیم و دست به دعا برداریم تا اینترنت هایمان لطف کرده و اجازه دهند این بازی نسل بعدی را تجربه کنیم!!

Espresso

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا
کتیبه ای به وسعت یک حماسه/پیش نمایش The Elder Scrolls Online - گیمفا