بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا
بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا
بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا
بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

دنیل ردکلیف را می‌توان به عنوان یکی از بازیگران محبوب تاریخ سینما خطاب کرد که دنیای جادویی و افسانه‌ای جی. کی. رولینگ را برای عموم مردم بر پرده سینما به ارمغان آورد.

دنیل جیکوب ردکلیف در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۹ (۱ مرداد ۱۳۶۸) در غرب شهر لندن واقع در کشور بریتانیا و در خانواده‌ای هنری چشم به جهان گشود. پدرش الن، نماینده هنر و ادبیات و مادرش مارسیا، استعدادیاب عرصه بازیگری و تئاتری بود که برای شبکه بی‌بی‌سی کار می‌کرد.

او دوران تحصیل خود را در مدرسه‌ای پسرانه واقع در منطقه چلسی گذراند و از همان دوران کودکی با حضور در تئاتر مدرسه، نشان داد که به مانند دوران جوانی پدر و مادرش، علاقه شدیدی به هنر بازیگری دارد. در سن ۵ سالگی که علاقه به بازیگری دنیل به حد خود رسیده بود، یکی از دوستان بازیگر مادرش، وی را برای تست بازیگری در فیلمی بیوگرافی از زندگی دیوید کاپرفیلد انتخاب کرد.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

این فیلم که در سال ۱۹۹۹ در دسترس مردم قرار گرفت، به زندگی دیوید کاپرفیلد برگرفته از رمان چارلز دیکنز پرداخت که از طریق شبکه بی‌بی‌سی برای عموم پخش شد. او همچنین در سال ۲۰۰۱ در فیلم جاسوسی The Tailor of Panama به کارگردانی جان بورمن نیز به ایفای نقش پرداخت و قدرت بازیگری خود را از همان سنین کم به رخ کشید.

در آن زمان کمپانی برادران وارنر سعی داشت تا اقتباسی سینمایی از رمان‌های پرفروش هری پاتر به نویسندگی جی. کی. رولینگ را برای اکران بر پرده سینما آماده نماید. از این رو تهیه‌کننده مشهور هالیوود یعنی دیوید هیمن در تلاش بود تا بازیگری را برای انتخاب نقش هری پاتر انتخاب نماید که بتواند برای سال‌های متوالی این نقش را ایفا نماید.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

در سال ۲۰۰۰ دیوید هیمن به سبب یک دوست متشرک، با پدر دنیل ردکلیف در جریان یکی از تئاترهای شهر لندن، با این کودک ۱۱ ساله آشنا شد و تصمیم گرفت تا از وی برای حضور در این مجموعه تست بازیگری بگیرد. پس از تست بازیگری موفقیت‌آمیز و تماشای هنرنمایی دنیل ردکلیف در فیلم زندگی‌نامه دیوید کاپرفیلد توسط کریس کلمبوس، او شیفته دنیل ردکلیف شد و پس از ماه‌ها تست و رایزنی، وی سرانجام برای ایفای نقش هری پاتر در سینمای هالیوود برگزیده شد.

با این حال در تصمیمی شوکه‌کننده، والدین دنیل ردکلیف از حضور فرزندشان در طی پروسه تولید این فیلم امتناع کردند؛ زیرا آن‌ها اعتقاد داشتند که حضور طولانی‌مدت دنیل در چنین فرنچایز سینمایی که قرار بود تا در لس‌آنجلس آمریکا ساخته شود، می‌تواند زندگی کودکشان را تحت‌الشعاع قرار داده و تاثیرات منفی برای وی داشته باشد.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

دیوید هیمن و کریس کلمبوس که شیفته دنیل ردکلیف شده و او را تحت هر شرایطی برای ایفای نقش هری پاتر در نظر گرفته بودند، با کمپانی برادران وارنر وارد مذاکره شده و آن‌ها را متقاعد کردند تا فیلم‌برداری نخستین فیلم از این مجموعه به بریتانیا منتقل شود و دستمزد نهایی برای دنیل نیز مبلغ ۱ میلیون پوند در نظر گرفته شد. این دو همچنین به والدین دنیل تعهد دادند که از حاشیه و دخالت‌های رسانه‌ها، وی را در امان نگه داشته و شرایط ایده‌ال و آرامی را برایش تدارک ببینند؛ موضوعی که در نهایت رضایت والدین این ستاره در حال ظهور را در پی داشت.

در حالی که همچنان والدین دنیل ردکلیف بابت آینده فرزندشان نگران بوده و سعی داشتند تا او را متقاعد کنند که از این پروژه کناره‌گیری نماید اما رویای بازیگری این کودک ۱۱ ساله به حدی غیرقابل توقف بود که هیچ نیرویی توان بازدارندگی وی را نداشت. در کنار دنیل ردکلیف، از بین هزاران بازیگری کودک، اما واتسون و روپرت گرینت نیز برای ایفای نقش‌های هرمیون گرنجر و وین دیزلی انتخاب شدند تا گروه سه‌نفره مشهور دنیای سحر و جادو را با یکدیگر تشکیل دهند.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

سرانجام در سال ۲۰۰۱ شاهد یکی از موردانتظارترین فیلم‌های تاریخ سینما به نام Harry Potter and the Philosopher’s Stone به کارگردانی کریس کلموس بودیم. اثری که با ۱۲۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، مورد استقبال شگفت‌انگیز مخاطبین قرار گرفت و نه تنها هنرنمایی دنیل ردکلیف مورد تحسین همگان واقع شد، بلکه نخستین فیلم از سری داستان‌های هری پاتر با فروشی سرسام‌آور در گیشه جهانی روبرو شد و زمینه‌ساز شروع پرقدرت یکی از فرنچایزهای ماندگار و محبوب تاریخ سینما شد.

فضای شاد و کودکان هری پاتر در ترکیب با سحر و جادو و مدرسه جادوگری جذاب هاگوارتز سبب شده بود تا خوانندگان کتاب‌های هری پاتر، ساخته کریس کلمبوس را تحسین نمایند و کمپانی برادران وارنر را مجاب کنند تا سریعاً ساخت دنباله‌ آن را در پیش بگیرد. موضوعی که سبب اکران فیلم Harry Potter and the Chamber of Secrets در سال ۲۰۰۲ شد و کریس کلمبوس باز هم کارگردانی موفقی را پشت سر گذاشت.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

دنیل ردکلیف در شهرتی غرق شده بود که حتی فکرش را هم نمی‌کرد به این سرعت بتواند به آن دست پیدا کند. فروش بی‌سابقه و موفقیت‌آمیز دومین فیلم از مجموعه هری پاتر ثابت کرد که تا سال‌های متوالی شاهد یکی از بزرگان باکس‌آفیس سینمای جهان خواهیم بود و دنیل ردکلیف علی‌رغم برخی از انتقادات در سبک هنرنمایی خود اما نشان داد که ستاره بزرگ بعدی این مدیوم عظیم و پرطرفدار خواهد بود.

پس از فیلم‌هایی با لحنی نسبتاً شاد و کودکانه، با فیلم Harry Potter and the Prisoner of Azkaban شاهد تغییر بزرگی در فرنچایز هری پاتر بودیم. به صورتی که عملاً لحن فیلم به سمت آثار ترسناک و بزرگسالانه تمایل پیدا کرده بود و برخلاف آثار قبلی، در زندانی آزکابان، اما واتسون بیش از سایر بازیگران موفق شده بود تا قدرت بازیگری خود را به تصویر کشیده و تا حدودی دنیل ردکلیف را به جایگاه دوم سوق دهد.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

تا سال ۲۰۰۷ شاهد ساخته شدن ۲ فیلم دیگر از فرنچایز هری پاتر به نام‌های Harry Potter and the Goblet of Fire و Harry Potter and the Order of the Phoenix بودیم که مخاطبین این آثار، شاهد رشد و تکامل ستاره این مجموعه یعنی دنیل ردکلیف بودند که دیگر به بازیگر بالغ و توانمند بدل گشته و استادانه در نقش هری پاتر فرو رفته بود.

در حالی که به مدت ۷ سال، زندگی دنیل ردکلیف تنها محدود به نقش هری پاتر شده بود و این مسئله انتقاد برخی از منتقدین را در پی داشت، سرانجام در سال ۲۰۰۷ شاهد حضور او در فیلمی متفاوت تحت عنوان December Boys بودیم. فیلمی درام و خانوادگی به کارگردانی راد هاردی که روایت‌گر زندگی گروهی از نوجوانان یتیم می‌باشد که دنیل ردکلیف با هنرنمایی متفاوت خود توانست تا حد بسیاری زیادی انتقادات منفی را خنثی نماید.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

پس از وقفه‌ای کوتاه مدت، شاهد بازگشت دنیل ردکلیف به دنیای هری پاتر و نقطه اوج ماجراجویی‌های پسری بودیم که از مرگ حتمی توسط شروری به نام لرد ولدموت نجات پیدا کرد و حال وظیفه داشت تا با تهدیدات وی به مقابله بپردازد. فیلم Harry Potter and the Half-Blood Prince که به عنوان یکی از بهترین آثار فرنچایز سینمایی هری پاتر شناخته می‌شود، برای طرفداران دنیای سحر و جادویی جی. کی. رولینگ از اهنمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

زیرا در این فیلم هری پاتر، هرمیون گرنجر و رون ویزلی برای آخرین‌بار به عنوان محصل در مدرسه هاگوارتز حضور یافته و تا مدتی نسبتاً طولانی، شاهد این مکان جادویی عظیم و محبوب نخواهیم بود. موضوعی که حتی در هنرنمایی دنیل ردکلیف نیز تاثیر به‌سزایی گذاشته بود و شاهد فیلمی با حال و هوایی بسیار سنگین و غم‌بار بودیم که احساسات مخاطبینش را جریحه‌دار کرده بود.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

پس از یک دهه حضور موفقیت‌آمیز و هیجان‌انگیز دنیل ردکلیف در دنیای هری پاتر که شهرتی بی‌سابقه و شگفت‌انگیز را برای وی به همراه داشت، در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شاهد اکران فیلم‌های Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1 و Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 بودیم که حماسه هری پاتر و رویارویی او با لرد ولدمورت را به نقطه پایانی خود رساند.

دو اثری که نه تنها نقدهای بسیار مثبتی را دریافت کردند، بلکه با فروشی سرسام‌آور نیز در گیشه مواجه شده و حتی Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 در آن زمان با فروش ۱ میلیارد و ۳۴۲ میلیونی خود به جمع ۵ فیلم پرفروش تاریخ نیز راه پیدا کرد و حضور فراموش‌ نشدنی دنیل ردکلیف را با مجموعه‌ای از اتفاقات جذاب و هیجان‌انگیز، به اتمام رساند.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

پس از پایان مجموعه هری پاتر که به مدت ۱۰ سال با ۸ فیلم به طول انجامید، دنیل ردکلیف فاش کرد که شخصیت هری پاتر تا ابد با در کنار او زنده خواهد ماند و دوستان و همکارانی که وی در طول این مسیر پر فراز و نشیب با آن‌ها همراه شده است را هیچگاه فراموش نخواهد کرد. او همچنین اعلام کرد که در تمام این مجموعه، فیلم Harry Potter and the Order of the Phoenix اثر موردعلاقه‌ وی از هری پاتر می‌باشد، زیرا در آن پروژه موفق شده بود تا بهترین عملکرد خود را به معرض نمایش گذاشته و از این بابت به خود افتخار می‌کرده است.

پس از پایان فرنچایز هری پاتر، دنیل ردکلیف وظیفه سنگینی را بر دوش می‌کشید. زیرا از یک سو تا ابد در قامت نقش هری پاتر شناخته خواهد شد و این مسئله مسئولیتی سنگین وی محسوب می‌شود و از سمت دیگر نیز او می‌بایست تا نقش‌های مناسب و درستی را انتخاب کند تا نه تنها طرفداران خود را ناامید نکند، بلکه از سایه شخصیت هری پاتر نیز خارج شود.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

به این مناسبت، نخستین فیلم پس از فرنچایز هری پاتر، اثری ترسناک به نام The Woman in Black بود که توسط جیمز واتکینز کارگردانی شده بود. فیلمی که علی‌رغم دریافت نقدهای منفی و عدم هنرنمایی جذاب دنیل ردکلیف اما در گیشه موفق شد تا به فروشی بالغ بر ۱۲۷ میلیون دلار دست پیدا کند. فروشی که با توجه به بودجه ۱۵ میلیون دلاری آن، یک موفقین بزرگ محسوب شده و زمینه‌ساز ساخت دنباله آن تحت عنوان The Woman in Black: Angel of Death گشت که از تیم بازیگری متفاوتی بهره برده و فروشی ناامید کننده را تجربه کرده است.

پس از تجربه حضور در فیلمی ترسناک، دنیل ردکلیف در سال ۲۰۱۳ با دو فیلم The F Word و Kill Your Darlings در سینما حضور پیدا کرد که هر دوی آن‌ها با بازخوردهای مثبتی از سوی مردم و منتقدین روبرو شده و عموماً هنرنمایی این بازیگر ۲۴ ساله را مورد ستایش قرار دادند. او همچنین به صورت شخصیتی مهمان، در انیمیشن محبوب و پرطرفدار The Simpsons نیز به صداپیشگی پرداخت و لحظاتی جذاب و مفرح را پدید آورد.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

در حالی که دنیل ردکلیف سعی داشت تا مسیر متفاوتی را در عرصه بازیگری برای خود هموار نماید اما فیلم‌های او به هیچ عنوان آن موفقیتی که انتظار می‌رفت را به ارمغان نیاورده و مشهورترین آثار او تا سال ۲۰۲۰ به فیلم‌هایی همچون Horns، Victor Frankenstein، Now You See Me 2 و Jungle تعلق می‌گیرد که هر یک با واکنش‌های متفاوتی از سوی مخاطبین مواجه شده بود. باقی آثار وی نیز عموماً فیلم‌های درجه ۲ و ۳ی بودند که حتی در بازیابی بودجه خود در باکس‌آفیس نیز ناموفق عمل می‌کردند.

تا سال ۲۰۲۰ شاید تنها فیلم جذاب او را بتوان به Guns Akimbo ساخته جیسن لی هاودن نسبت داد. اثری در ژانر اکشن و بتل رویال که طرفداران دنیای بازی‌های ویدیویی می‌توانستند تا شاهد المان‌هایی جذاب و هیجان‌انگیزی باشند. هنرنمایی دنیل ردکلیف در این پروژه نیز به یکی از ویژگی‌های مثبت و مخاطب‌پسند آن بدل گشت و سیر ناکامی‌های این بازیگر بریتانیایی‌تبار را از نابودی حتمی نجات داد.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

در سال ۲۰۲۲ اما شاهد ۲ فیلم متفاوت و بسیار جذاب از سوی دنیل ردکلیف بودیه‌ایم. نخست همکاری او با نام‌های بزرگی همچون ساندرا بولاک، چنینگ تیتوم و برد پیت به فیلم کمدی و اکشن The Lost City ختم شد که جزو آثار نسبتاً پرفروش و محبوب سینما به حساب می‌آید. در تجربه‌ای کاملاً جدید و منحصر به فرد نیز زندگی‌نامه هجو و عجیب و غریب موسیقی‌دانی به نام یانکویک را در فیلم Weird: The Al Yankovic Story بر عهده گرفت که تماشای آن را به طرفداران وی توصیه می‌نماییم.

از سال ۲۰۲۲ تاکنون او تنها به عنوان تهیه‌کننده انیمیشن Guillermo del Toro’s Pinocchio در سینما حضور پیدا کرده و مشغول هنرنمایی در آثاری همچون We Do Not Forget و Miss Sarajevo نیز می‌باشد که اطلاعات چندانی از آن‌ها در دسترس نمی‌باشد. او در این سال و در کنار باقی دوستان و همکاران قدیمی خود به حضور در ویژه برنامه هری پاتر تحت عنوان Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts نیز پرداخته است که یک یادآوری و دورهمی دوست‌داشتنی حول محور تیمی می‌باشد که ۲۰ سال پیش، اثری فراموش نشدنی و جریان‌ساز را خلق نمودند.

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

این بازیگر ۳۳ ساله که رقم‌زننده یکی از مجموعه‌های خاطره‌انگیز و جذاب تاریخ سینمای هالیوود می‌باشد؛ علی‌رغم این که در تکرار موفقیت‌های هری پاتر ناکام مانده اما ثابت کرده که در همکاری با کارگردانان حرفه‌ای می‌تواند قدرت‌های بازیگری خود را به نحو احسنت برای مخاطبین به معرض نمایش بگذارد. او همچنین جزو یکی از گزینه‌ها برای ایفای نقش شخصیت ولورین در دنیای سینمایی مارول نیز می‌باشد که تاکنون هیچ تاییدیه از سوی مارول یا دنیل ردکلیف دریافت نشده است.

منبع: گیمفا

saman.slmخسته𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)Rondaمحمدرضا نوروزیred-eyed Banished KnightmeysambیوهانSirAmirامیر حسینشبگرد طلوع تاریکی🄰🄼🄸🅁????

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا
بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا
بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا
بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا
بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی دنیل ردکلیف | قهرمان دنیای جی. کی. رولینگ - گیمفا