دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا

دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV

بهزاد شعبانی
۱۷:۳۵ ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا

دار و دسته ی سینت ها بازگشته اند. قطعا پیش از این ها مفتخر به آشنایی با دنیای دیوانه و شلوغ و مملو از هرج و مرج آن ها شده اید. حال به نظر شما چه می شود اگر کمی اغراق را چاشنی این دنیای عجیب و غریب کنیم؟ این دقیقا همان چیزی است که قسمت چهارم سری بازی های Saints Row سعی دارد تا به آن برسد.

 

need for speed hot pursuit

نام: Saints Row IV

سازنده: Volition Inc. / High Voltage Software

ناشر: Deep Silver

سبک: Action Adventure / Third person shooter / Open world

تاریخ انتشار به میلادی: ۲۰ August 2013

تاریخ انتشار به شمسی: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲

پلتفرم: PC / X360 / PS3

 

 

در حالی که نمرات و فروش اعجاب انگیز Saints Row the Third همه را شگفت زده کرده بود سازنده ی این بازی یعنی Volition سریعا وعده ی ساخت قسمت چهارم را داد. چند روز پیش از آغاز مراسم PAX 2012 بازی Saints Row IV تایید شد و وقتی نخستین تریلر این بازی به نمایش درآمد، شگفتی دیگری ضمیمه ی دار و دسته ی سینت ها شد؛ شگفتی به نام “بیگانکان فضایی!”

همان طور که اشاره شد این بازی به وسعتش و داشتن دنیایی پر از هرج و مرج و دیوانگی و طنز مشهور است اما حقیقت این است که هیچ کس فکرش را نمی کرد حد دیوانگی این بازی کار را به مبارزه با بیگانه های فضایی برساند.

سازنده ی با اراده، Volition

volition inc

یکی از آن دسته استودیو های کم کار، استودیو بازی سازی Volition Inc است که از زمان تاسیسش یعنی سال ۱۹۹۶ تا به امروز، تنها قادر به اتمام ساخت دوازده بازی شده است. البته ساخته های این استودیو همواره در رده ی بازی های کم نقص قرار گرفته است. از مهم ترین و نامدار ترین بازی هایی که به لطف Volition مورد پردازش پلتفرم های شما قرار گرفته، می توان به The Punisher، سری بازی های Summoner ، سری بازی های Red Faction و سه قسمت نخست Saints Row اشاره داشت. شاید جالب باشد که بدانید این استودیو خوش سابقه تا کنون ساخت ۵ بازی را متوقف کرده که چهار تا از آن ها، متعلق به سری بازی های Saints Row بوده. متاسفانه این طور که به نظر می رسد آثار منفی ناشی از وضعیت اقتصادی بد شریک این استودیوی آمریکایی، یعنی کمپانی منحل شده ی THQ باعث توقف ساخت این ۵ بازی بوده. پس از ورشکستگی THQ، تک تک فرانچایز های این کمپانی به فروش رسیدند و Saints Row با ارزش ۲۲.۳ میلیون دلار به کمپانی آلمانی Deep Silver تعلق یافت.

با تکیه بر سابقه ی خوش و شریک سرمایه دار Volition، می توان امید داشت که Saints Row IV هم خواهد توانست به موفقیت های نسخه ی قبل برسد.

میهن پرستی؟ شوخی می کنی!

تصورش را بکنید که چند دیوانه ناجی کشوری به وسعت ایالات متحده ی آمریکا شوند. این چیزی است که در بسیاری از فیلم ها و داستان های کمدی دیدیم و خواندیم و دیگر این که همین قهرمان بازی ها دقیقا همان چیزی است که قرار است در Saints Row IV هم آن را تجربه کنیم. فکرش را بکنید: “دار و دسته ی سینت ها، ناجی ایالات متحده”!!!

داستان بازی پنج سال پس از وقایع قسمت سوم رخ می دهد. جایی که مهمانان ناخوانده ای از سیاره ی به ظاهر دوست و همسایه، زمین عزیز را مورد هجوم قرار داده اند. پس از افتخاراتی که قدیسان در قسمت سوم به دست می آورند، رییس جمهور ایالات متحده متوجه ظهور این دوستان به ظاهر سوپر قهرمان می شود و پس از اعطای مقام و درجه به دار و دسته سینت ها آن ها را مامور حفاظت از زمین و مبارزه علیه این اجنبی های بی شاخ و دم می کند. از همین ابتدای داستان به راحتی می توان پی برد که این تنها دار و دسته ی سینت ها و دشمنان آن ها و سایر گنگستر ها و Volition و دنیای Saints Row نیست که دیوانه اند، بلکه مقوله ی جنون به رجال سیاسی ایالات متحده هم رسیده! آخر کسی نیست به این آقای پرزیدنت بگوید که دار و دسته ی سینت ها را چه دخلی است به حفاظت از زمین؟!

فضایی های کریه خود را Zin نامیده اند و اصرار عجیبی بر تصرف زمین دارند. رهبر آن ها هم Zinyak است. طراحی آن ها چندان خلاقانه نیست و سازندگان همان افکار کلیشه ای را که درباره ی موجودات فضایی وجود دارد را برای ساخت Zin ها در SR 4 پیاده کرده اند.

داستان بازی کاملا کلیشه ای است اما وقتی حرف از یک بازی کاملا Open world با آزادی عمل و دنیای عجیب Saints Row برای چنین داستانی به میان می آید، همه چیز متفاوت می شود. به ویژه این که گفته شده قسمت چهارم درام ترین Saints Row است که تجربه خواهیم کرد. جالب تر از آن وجود صحنه های بالیوودی است که Steve Jaros، کارگردان عناوین Volition راجب این موضوع عجیب، چنین گفت:

همواره وجود طنز در SR از برنامه های اصلی ما است و همواره برای رسیدن به آن تلاش خواهیم کرد و در مسیر درست قدم برخواهیم داشت. ما برنامه هایی داریم تا صحنه هایی بر محوریت آهنگ و رقص هم داشته باشیم و این خیلی عالی است!

saints row iv 11 1

دار و دسته ی سنیت ها می آیند

اما برسیم به کارکتر های بازی که قطعا از نقاط عطف SR 4 هستند. همان طور که اشاره شد دیالوگ ها و روند این بازی همواره توام با طنز و شوخی است و این مهم ترین عاملی است که باعث شده آقایان و خانم های دار و دسته ی سینت ها، از محبوبیت قابل توجهی برخوردار باشند. البته  حضور چندی از شخصیت های قسمت های قبل در نسخه ی چهارم تایید شده است که از مهم ترین آن ها می توان به Shaundi، Johnny Gat و Kenzie Kengsinton اشاره داشت. Kenzie یک دختر به ظاهر تحصیل کرده است که به عنوان هکر در کاخ سفید فعالیت داشته. اما اگر در شخصیت او کمی تامل کنید مطمئنا دچار شک و تردید خواهید شد که آیا واقعا کنزی با این افکار نا معقولش در کاخ سفید کار می کرده؟ شاید هم رفت و آمد و دوستی با سینت ها و گنگستر ها عقل او را فراری داده. به هر حال کنزی یکی دیگر از کسانی است که زمین برای نجات خود به او هم چشم دارد. و اما Johnny Gat. جانی هم مانند بقیه با آن دیوانه بازی هایش شخصیتی درخور دار و دسته های سینت ها دارد اما با آن کار هایی که در اوایل قسمت سوم انجام داد بدون شک می توان او را یکی از منطقی ترین شخصیت های سری بازی های Saints Row به حساب آورد. (اسپویل:) در حالی که همه از مرگ او مطمئن بودند، بازگشت او در قسمت چهارم تایید شد. و حالا بریم سراغ یکی دیگر از کلیدی ترین شخصیت های بازی که در قسمت سوم هم حضور پر رنگی داشت. او کسی نیست جز Shaundi جذاب که باری دیگر مفتخر به ملاقات او در قسمت چهارم خواهیم شد. اما جالب این جا است که در لیست کارکتر های بازی که از سوی سازندگان اعلام شد، نام شاندی دو بار تکرار شده است و در تریلر E3 2013 این بازی هم، به این تکرار نام عجیب هم اشاره شد. فعلا که هیچ توجیهی در مورد حضور دو شاندی همانند هم نمی توان داشت و گمان هم نمی رود تا قبل تجربه ی بازی توجیهی برای این حرکت عجیب پیدا کنیم. Shaundi هم مانند سایر سینت ها یک آدمکش حرفه ای است و بعد آن فداکاری هایی که برای موفقیت گروهش انجام داد، از او توقع می رود که حداقل چشمه ای از این شجاعت ها را خرج نجات کشورش کند.

شخصیت اصلی بازی هم مانند قسمت قبل نیازمند شخصی سازی است و اگر تجربه ی قسمت ها قبل را داشته باشید می دانید که این بخش در SR بسیار وسیع و حائز اهمیت است و امیدواریم در قسمت چهارم هم همین طور باشد تا بتوانیم خصوصیات ظاهری شخصیتی را که می خواهیم کنترلش کنیم را خودمان تعیین کنیم.

sr 4

?Are you Neu

وقتی همه چیز فضایی شود…

وقتی داستان بازی و فضاسازی ها ما را به فکر هر بازی غیر از Saints Row می اندازد، پس خیلی هم  دور از منطق نیست که این تفکر غلط را در مورد گیم پلی این بازی هم داشته باشیم.

اول از همه بریم به سراغ حرکات رزمی این بازی. SR همواره بر قدرت شخصیت های اصلیش در مبارزات بدون اسلحه تاکید داشته و حالا که مبحث علمی تخیلی وارد قسمت چهارم SR شده، این بخش هم از همان اغراق ها متاثر شده. حرکات رزمی و حتی ترکیبی بیش از گذشته شده اند و این باعث می شود تا قدرت شما در نبرد های بدون سلاح گرم بیشتر شود. البته شاید فضایی شدن دشمنان بی ریخت مان چندان باعث قوی تر شدن این دسته از مهارت ها نشود. همواره می توانید از قابلیت فرابشری و زره های نظامی تان در مبارزات استفاده ی سو ببرید. مثلا یکی از قابلیت ها این است که می توانید اشیا بزرگ و سنگین را جذب کنید و با یک پرتاب نوش جان دشمنان تان کنید. یا هنگام پرش از ارتفاعات بلند می توانید مانند سوپرمن وارونه رو به پایین پرواز کنید و با کوبوندن مشت خود با زمین، یک انفجار را تقدیم افراد مد نظر بکنید. از سایر توانایی هایی که به لطف قابلیت های تخیلی و فرابشری در SR 4 در اختیار دارید، می توان به سریع دویدن و پرش هایی باور نکردنی اشاره داشت. مطمئنا این دو قابلیت می تواند حال و هوای تازه ای به روند مراحل و ماموریت ها ببخشد. برای مثال از سریع دویدن می توانید در راستای فرار از پلیس و تعداد کثیر دشمنان تان استفاده کنید یا در مراحلی که باید در محدوده ی زمانی خاصی آن را به اتمام برسانید، از سریع دویدن استفاده ی بسیاری ببرید. همچنین پرش هایی هم که در SR 4 وجود خواهد داشت، به جرات می توان گفت که خیلی قوی تر از پرش های ناشی از نانوسوئیت است. البته انتظار می رود که محدودیتی برای استفاده از این مهارت های ویژه وجود داشته باشد. یکی دیگر از قدرت های ویژه ی شما قابلیت پرواز کردن است. شما می توانید در این بازی به طرز غیر قابل باوری و در حد سوپر قهرمانان مارول و دی سی پرواز کنید. به خصوص در مراحلی که خارج از سیاره ی زمین انجام می شود، این قابلیت می تواند کمک جالب توجهی به شما بکند. شاید جالب باشد بدانید که شگفتی های فضایی SR 4 حتی این بازی را به مرز حضور اژدها هم رساند اما آقای Scott Philips، طراح ارشد این بازی در مورد این عنصر این گونه بیانیه داد:

خلاصه قرار بر این شد که بازی نهایی فاقد از اژدها باشد اما من آرزو داشتم که این ایده را از دست نمیدادیم با این حال مردم از ما پرسیدند که چطور می خواهید عنصر اژدها را در بازی جا بیندازید اما من می گویم که ما همه چیز می توانیم در سر راه بازی قرار داده و از آن برداشت مثبتی داشته باشیم ولی خب به حقیقت تبدیل نشد.

sr 4

این طور معلومه، قراره یاد بروس لی خدابیامرز هم زنده بشه

البته این اعجاب ها اسلحه های بازی را هم مشمول شده. دیگر به کل آن اسلحه های کلیشه ای کلاشنکف و ام ها و غیره را فراموش کنید. اسلحه های SR 4 هم با فضای علمی تخیلی بازی تطبیق یافته اند؛ شاید بهتر باشد بگوییم با فضای طنز بازی تطبیق یافته اند. برای مثال تصور کنید که در وسط میدان نبرد، یک گیتار در عوض یک آر پی جی نقش آفرینی کند. حتی اسلحه های بی ابهت و بارنگ های شاد، سلاح های گرم بازی را به سمت شوخی ها می برد. برخی از فضایی ها هم به مانند سلاح ها بیش از حد عجیب و غریب هستند. مانند پلیس هایی که چشمانشان دو برابر صورتشان است!

در مجموع روند بازی همچون قسمت های پیشین بسیار سریع است و خشونت بسیار در کنار انفجار ها را نصیب شما می کند و فیزیک بازی و کاورگیری ها هم قطعا به این خواسته کمک خواهد کرد.

اما برسیم به open world بودن بازی که بدون شک از مهم ترین شاخصه های هر Saints Row است. البته دنیای آزاد SR هرگز آن وسعت نقشه ها و جزئیات GTA را ندارد اما تنوع وسایل نقلیه و مغازه ها و استفاده و تاثیر های به سزای محیط در روند مراحل باعث شده تا از نظر open world بودن قسمت های قبلی SR سربلند باشند. بدون شک دزد و پلیس بازی ها هم در بازی حضور خواهند داشت اما با توجه به فضایی که مهارت های جدید شما ایجاد کرده اند، قطعا این بخش آن جذابیت لازم را نخواهند داشت و بدون شک درگیری با نیرو های غیر فضایی فقط برای شما یک دست گرمی به شمار می آیند. اصلا چه اصراری به ماشین دزدی دارید؟ مگر یادتان رفته که می توانید پرواز کنید؟

sr 4

پرواز را به خاطر بسپار

بنفش، بنفش، قرمز، بنفش، بنفش …..

تمی که اتمسفر بازی در قسمت سوم داشت سرشار از رنگ بندی های مطابق با رنگ بنفش بود. رنگ لباس و لوگوی دار و دسته های سینت ها بنفش بود و این رنگ در اکثر محیط های بازی دیده می شد. این فضاسازی در قسمت سوم مورد استقبال واقع شد و این طور که Volition گفته، در قسمت چهارم هم بنفش محوریت پر رنگی در فضاسازی های بازی خواهد داشت. رنگ بندی ها هنوز هم شاد است و به تم طنز و جدی نبودن بازی احترام گذاشته. هنوز حرفی از وسعت نقشه ی SR 4 زده نشده ولی حداقل امیدواریم که این قسمت نسبت به نسخه سوم افت نداشته باشد. طراحی چهره ها هم بهتر از نسخه های قبل شده. گرافیک فنی بازی پیشرفت قابل توجهی نسبت به قسمت های قبلی داشته. این طور که پیداست همچون سایر SR ها طراحی های هنری و رنگ بندی های خاص درپوشی بر ضعف کیفیت بافت ها خواهند بود و دنیای شلوغ تر و فضایی تر SR 4 هم در کنار پیشرفت گرافیک فنی بازی باعث شده تا خیال راحتی از بابت گرافیک این عنوان داشته باشیم.

sr 4

اتمسفر علمی تخیلی بازی کلا دید ما را نسبت به گرافیک Saints Row 4 تغییر خواهد داد

ضیافت صدا ها

مطمئنا از الآن نمی توان در مورد صداگذاری و موسیقی قضاوت کرد اما حضور اسم های بزرگی همچون نولان نرث و تروی بیکر باعث شده تا حداقل خیال راحتی از سطح صداپیشگی در Saints Row 4 داشته باشیم. شما می توانید به هنگام شخصی سازی یکی از نام های زیر را به عنوان صدا پیشه ی شخصیت اصلی انتخاب کنید:

  • Nolan North
  • Troy Baker
  • Laura Bailey
  • Robin Atkin Downes
  • Diane Michelle
  • Kenn Michael
  • Sumalee Montano

به طرز عجیبی صداپیشه های بازی همگی از شخصیت های نامدار در این عرصه در بازی های ویدئویی هستند و هیچ جوری نمی توان از این بخش حائز اهمیت اظهار نا امیدی کرد.

sr 4

ببخشید؟!؟ فکر می کردم قراره Saints Row بازی کنم!
شما؟

سرنوشت این دنیای خفن چه می شود؟

تجربه نشان داده که همواره تغییرات چشمگیر در فرانچایز ها چندان به دل منتقدان نمی چسبد اما فروش ۴ میلیونی SR the Third و حمایت از دنیای دیوانه وار این IP باعث شده تا امید ها را راجع به SR 4 را زنده نگه داریم. تغییراتی که در Saints Row رخ داده باعث شده تا این بازی خلاق تر از گذشته شود؛ البته این بُعد خوشبینانه ی آن است. تلفیقی از یک شوتر سوم شخص با مهارت های علمی تخیلی و محیطی کاملا open world و دیالوگ ها و تم طنز؛ چه معجونی بشود این Saints Row IV

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا
دنیای دیوانه ی دیوانه ها | پیش نمایش Saints Row IV | گیمفا