تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا
تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا
تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا
تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

تاریخچه سری مدال افتخار “قسمت اول”

شروین روشن
۱۱:۰۰ ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

سری مدال افتخار شروعی طوفانی داشت و همین شروع طوفانی هم باعث شد که به یکی از برترین فرانچایز های تاریخ بازی های ویدئویی تبدیل شود که با وجود موفقیت کم شماره های بعدی, باز هم طرفداران خاص خودش را داشته باشد.

در این سری مقالات سعی داریم تا نگاهی داشته باشیم به تاریخچه‌ی این سری اکشن اول شخص. مطمئنا بسیاری از نکات تاریخ این بازی در این مقاله جا می‌ماند، اما سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات و اتفاقاتی که باعث معرفی بیشتر سری Medal of Honor به شما خوانندگان عزیز شود را در این مقاله ذکر کنیم.

برای زودتر آماده شدن این مقاله, آن را به دو بخش تقسیم کردیم تا هر چه زودتر در دسترس شما دوستان قرار گیرد.

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

۱) Medal of Honor – تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۷۸

اولین شماره از سری MoH در سال ۱۹۹۹ میلادی ابتدا به صورت انحصاری بر روی PS1 عرضه شد. این بازی اولین قدم برای موفقیت عظیم این سری بود و با گیم‌پلی نوآورانه و خوش‌دست خود و انقلابی که در سبک اکشن اول شخص به وجود آورد، توانست موفقیت بزرگی به دست آورد.

این بازی را استودیوی DreamWorks Interactive ساخته بود و کارگردان مشهور Steven Spielberg آن را کارگردانی و تهیه کرده بود.

داستان بازی را Peter Hirchsmann نوشته بود و روایت‌گر جنگ جهانی دوم بود. بازی دارای بخش تک نفره و چند نفره بود و در بخش چند نفره‌ی خود امکان بازی کردن Deathmatch Mode را به صورت تقسیم صفحه می‌داد.

اولین Medal of Honor در نقد و بررسی ها هم موفق بود و توانست میانگین امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ را از Metacritic داشته باشد! همچنین سایت IGN در لیستی که به عنوان “۲۵ بازی برتر تاریخ Playstation”‌منتشر کرد، این بازی را در جایگاه بیست و یکم قرار داد. مجله‌ی رسمی Playstation در بریتانیا هم در لیست برترین بازی‌های تاریخ، این بازی را در جایگاه هشتم قرار داد!

بازی در ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ بر روی شبکه‌ی PSN قرار گرفت و صاحبان PSP و PS3 این فرصت را دارند تا این بازی را خریداری و دانلود کنند.

خیلی ها اولین شماره از سری Medal of Honor را بهترین بازی این سری می‌دانند.

 

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

۲) Medal of Honor: Underground – تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۷۹

DreamWorks Interactive پس از موفقیت اولین شماره‌ی Medal of Honor، خیلی زود به سفارش Electronic Arts دست به کار شد و ساخت دنباله‌ای برای این بازی را آغاز کرد و کمتر از یک سال بعد ، بازی Medal of Honor: Underground را عرضه کرد.

این بار سازندگان شما را در نقش یک زن فرانسوی به نام Manon Batiste قرار دادند که در شماره‌ی اول هم حضور کم رنگی داشت. Manon از روی یک مبارز انقلابی فرانسوی به نام Helene Deschamps طراحی شده بود و توانست طرفداران زیادی در این کشور پیدا کند. جالب است بدانید که EA برای محبوب تر شدن بازی در فرانسه، بازی را با نام Medal of Honor: Resistance در فرانسه عرضه کرد تا تبدیل به یک محصول کاملا انقلابی برای این کشور شود!

این بازی هم نه به اندازه شماره اول، اما تا حد زیادی توانست امتیازات خوبی کسب کند. Gamespot سازندگان را برای الهام گرفتن از یک شخصیت واقعی تاریخی در نقش شخصیت اصلی ستود. وبسایت RealPoor هم Manon را در بین ۱۲ شخصیت برتر تاریخ بازی های ویدئویی قرار داد.

علاوه بر نسخه‌ی انحصاری PlayStation که در تاریخ دوم آبان ۱۳۷۹ عرضه شد، نسخه‌ای دیگر هم برای کنسول دستی Gameboy Advance توسط استودیوی Rebellion ساخته شد که در تاریخ اول آذر ماه سال ۱۳۸۱ عرضه شد. (Rebellion همان استودیویی است که بعدا Call of Duty: World at war و Shellshock 2 را ساخت.)

در تاریخ ۲۱ خرداد ماه ۱۳۸۸ الکترونیک آرتز این بازی را با قیمت ۵.۹۹ دلار آمریکا بر روی PSN قرار داد تا صاحبان PSP و PS3 هم بتوانند آن را بازی کنند.

 

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

۳) Medal of Honor: Allied Assault – تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۰

نزدیک به یک سال پس از عرضه‌ی دومین قسمت از سری Medal of Honor بر روی PS1، الکترونیک آرتز تصمیم گرفت تا با این اکشن اول شخص بازار کامپیوتر های شخصی را هم به دست آورد. بنابراین عنوانی جدید از این سری را به نام MoH: Allied Assauli برای سیستم عامل های Windows, mac و Linux وارد بازار کرد.

این بازی را دیگر استودیوی خالق یعنی DreamWorks Interactive نمی‌ساخت و EA ساخت آن را به استودیوی نه چندان آشنای ۲۰۱۵ .inc سپرد. استودیویی که پیش از آن هیچ ساخته‌ی مستقلی نداشت و Allied Assault اولین بازی کامل و بزرگی بود که آن ها در استودیوی خودشان می‌ساختند.

شانسی که ۲۰۱۵ ,inc آورد این بود که در ساخت این بازی، کارگردان نام آشنای شماره‌ی اول بازی، یعنی Steven Spielberg با آن ها همکاری کرد. EA برای این بازی امتیاز استفاده از موتور پایه‌ی بازی Quake III: Arena یعنی id Tech 3 را خریداری کرد تا بتواند یک گرافیک خارق‌العاده در آن زمان را ارائه دهد.

این بار سازندگان جدید شما را در نقش یکی از ستوان های ارتش آمریکا به نام Mike Powell قرار می‌دادند. او ماموریت داشت تا در شش ماموریت مهم در شمال آفریقا و اروپا حضور یابد و آن‌ها را به پایان برساند

Allied Assault چیز خاصی نسبت به دو شماره‌ی قبلی نداشت. هر چند که توانست امتیازات خیلی خوبی را دریافت کند ولی پیشرفتی برای این سری محسوب نمی‌شد؛ هر چند که آن زمان کاربران PC عاشق و دلباخته‌ی آن شدند، اما واقعا چیز چشم‌گیری به جز پشتیبانی از ۶۴ نفر در حالت چند نفره نداشت.

نمایش Allied Assault در E3 2001 باعث شد تا این بازی به خاطر صداگذاری و موسیقی عالی‌اش، از سوی برگزار کنندگان این نمایشگاه تقدیر شود.

هم چنین میانگین امتیازات این بازی در Metacritic به عدد ۹۱ از ۱۰۰ رسید که تحسین همگان را برانگیخت. میانگین امتیازات بازی در Game Ranking هم به ۹۳ درصد رسید!

IGN به بازی امتیاز ۹.۳ از ۱۰ را داد و Gamespot هم امتیاز ۹ از ۱۰ را برای آن برگزید.

EA بعدا چند نسخه‌ی دیگر تحت عناوینی نظیر Ultimate Edition و … برای این بازی عرضه کرد تا با فروش خوب آن حسابی پول به جیب بزند!

 

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

۴- Medal of Honor: Frontline – تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۱

چهارمین قسمت از سری Medal of Honor با نام Frontline در تاریخ ۷ خرداد در آمریکا و ۱۷ خرداد در اروپا بر روی PS2 عرضه شد. EA تصمیم گرفت در نسل جدید، مدال افتخار را بر روی کنسول‌ دیگری به جز کنسول خانگی Sony عرضه کند. برای همین هم تقریبا ۵ ماه پس از عرضه‌ی آن بر روی PS2، آن را بر روی کنسول های خانگی Microsoft و Nintendo یعنی Xbox و GameCube عرضه کرد.

این بازی را استودیوی EA Los Angeles ساخت؛ این استودیوی همان استودیوی DreamWorks Interactive بود که در آن سال به EA Los Angeles تغییر نام پیدا کرد و Frontline را به عنوان اولین بازی‌اش ساخت. پس یعنی چهارمین شماره از سری Medal of Honor توسط همان سازنده‌ی قسمت های اول و دوم ساخته شد.

در این شماره سازندگان باز هم به جنگ جهانی دوم بازگشتند و بازی کننده را در نقش ستوان Jimmy Patterson قرار دادند که به جنگ ارتش نازی ها می رفت. بازی در شش مرحله اتفاق می ‌افتاد که هر یک از آن ها از مراحل کوچک تری ساخته می شدند.

Medal of Honor: Frontline برای تاریخچه این سری یک نقطه ضعف به حساب می‌آید. نسخه‌ی PS2 بازی در میانگین GameRanking میانگین ۸۷٪‌ و بر روی پلتفرم های Xbox و GameCube میانگین ۷۹٪ را گرفت. عده‌ ای میانگین امتیاز کمتر دو نسخه Xbox و GC را به دلیل تفاوت نداشتن آن نسبت به نسخه PS2 دانستند؛ در حالی که این دو نسخه نزدیک ۵ ماه دیر تر عرضه شده بودند.

IGN و Gamespot پس از کلی تمجید از بازی به ترتیب به آن امتیاز های ۸ و ۹ از ۱۰ را دادند.

اما خوش شانس ترین نسخه بازی، نسخه‌ی PS2 آن بود که از مجله‌ رسمی پلی استیشن و مجله بریتانیایی Play امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ را گرفت.

در کل Medal of Honor: Frontline بازی بدی نبود، اما نسبت به دو نسخه‌ی کنسولی قبلی سری Medal of Honor یک پسرفت به حساب می آمد.

در مهر ماه سال ۱۳۸۸ این بازی برای کاربران PS3 بر روی Playstation Network قرار گرفت تا آن ها بتوانند آن را دانلود و بازی کنند!

 

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

۵) Medal of Honor: Rising Sun – تاریخ انتشار:‌ ۲۰ آبان ۱۳۸۲

Electronic Arts بعد از اینکه دید نسخه‌های Xbox و GameCube شماره‌ی چهارم سری Medal of Honor امتیازات پایین تری گرفتند، فهمید که باید هر سه نسخه‌ی بازی را یک زمان عرضه کند. برای همین هم تقریبا پس از یک سال و نیم از عرضه‌ی Frontline، نسخه‌ی جدیدی از سری را با نام Rising Sun عرضه کرد. این بازی را هم استودیوی EA Los Angles ساخت و بر روی سه پلتفرم PS2, Xbox و GameCube عرضه شد.

Rising Sun هم مانند همه شماره‌ های قبلی سری در مورد جنگ جهانی دوم بود و شما در نقش گروهبان جوزف گریفین ، یکی از تفنگ داران نیروی دریایی آمریکا قرار می‌گرفتید. عکس گریفین روی جلد بازی بود و جذابیت چهره‌ی مدل عکس، باعث محبوبیت زیاد کارکتر جوزف گریفین شد و باعث شد که او در آخر یکی دیگر از شماره‌های سری Medal of Honor با نام Heroes که بر روی PSP عرضه شد هم حضور داشته باشد.

یکی از مهم ترین نقات قوت Rising Sun وجود بخش چند نفره آنلاین و آفلاین برای آن بود که حالت های Deathmatch و Team DeathMatch را در بر می گرفت. در آن زمان عناوین چند نفره‌ی آنلاین زیادی برای PS2 وجود نداشت و سرور های این بازی تا زمان بسته شدنش در دی ماه ۱۳۸۵ پر از بازی کننده بیکار بود!

Rising Sun بازی خوبی نبود ولی Gamespot هم بی انصافی را در حق آن با دادن امتیاز ۶.۴ از ۱۰ تمام کرد! دلایل منتقد Gamespot برای این نمره روند خطی بازی و هوش مصنوعی افتضاح دشمنان بود. اما از سویی دیگر IGN که همواره به EA لطف دارد (!) به بازی امتیاز ۸ از ۱۰ را داد.

در کل استقبال خوبی از Rising Sun صورت نگرفت و یکی از بدترین شماره‌ی های سری Medal of Honor به حساب می‌آید. EA هم تصمیم گرفت برای جلوگیری از یادآوری این بازی در ذهن بازی کننده ها، هیچ نسخه‌ی بازسازی شده ای برای آن بر روی PSN عرضه نکند!

 

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

۶) Medal of Honor: Infiltrator – تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۲

تقریبا یک هفته پس از انتشار Rising Sun بر روی کنسول های خانگی، EA دومین شماره‌ی Medal of Honor بر روی کنسول های دستی را منتشر کرد. این بازی که با نام Infiltrator بر روی کنسول دستی Game Boy Advance منتشر شد را استودیوی Netherock Ltd. ساخت. بهتر است بدانید که این استودیو در همان سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و پس از ساخت Infiltrator تعطیل شد و دیگر هیچ بازی ای نساخت!

شما در بازی در نقش سرجوخه جیک مورفی قرار می گرفتید که باید در پانزده مرحله‌ی بازی که مانند همیشه در جنگ جهانی دوم می گذشت، در جنگ های معروف سری جنگ های جهانی دوم قرار می گرفتید.

Infiltrator اولین شماره از این سری بود که سبک اکشن اول شخص را با سوم شخص مخلوط کرد و با وجود آسیب زدن به ریشه های این سری، محصول سرگرم کننده ای را پدید آورد.

Infiltrator علاوه بر بخش تک نفره، دارای بخش چند نفره هم بود که بازی کننده ها برای استفاده از آن باید Link Cable را خریداری می کردند؛ Link Cable کابلی بود که Nintendo برای کنسول دستی Game Boy خود ساخته بود تا با استفاده از آن بتوان بین دو کنسول GBA ارتباط برقرار کرد.

Infiltrator توانست امتیازات خوبی بگیرد و مورد تحسین منتقدان بزرگ قرار گیرد. IGN به بازی امتیاز ۸.۸ را داد و Gamespot هم امتیاز ۸.۴ از ۱۰ را برای آن برگزید.

لازم به ذکر است که بازی در ژاپن یک ماه دیر تر عرضه شد و با توجه به محبوبیت استفاده از Link Cable در این کشور، بخش چند نفره Infiltrator توانست به یکی از موفق ترین بازی های کامپیوتری گروهی آن زمان تبدیل شود.

 

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

۷) Medal of Honor: Pacific Assault – تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۳

EA سومین شماره از سری Medal of Honor را بر روی کامپیوتر های PC عرضه کرده بود و واقعا هم نتیجه بدی نگرفته بود. شماره‌ی قبلی که Allied Assault نام داشت توسط استودیوی نه چندان معتبر ۲۰۱۵ ,inc ساخته شده بود و خیلی هم طرفدار پیدا کرد. ولی برای ساخت شماره‌ی هفتم از سری Medal of Honor تصمیم گرفت ساخت بازی را به خالق این سری که به EA Los Angeles تغییر نام پیدا کرده بود بسپارد. در سال ۱۳۸۳ تب ویندوز همه جا را گرفته بود و بسیار محبوب شده بود. EA هم تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را برای این شماره که Pacific Assault نام داشت، بر روی ویندوز بگذارد. بنابراین دیگر خبری از عرضه بازی بر روی لینوکس یا سیستم های دیگر نبود.

EA برای شماره‌ی قبلی بازی بر روی PC سنگ تمام گذاشته بود و امتیاز استفاده از موتور پایه Quake III را خریده بود. برای ساخت شماره هفتم هم EA ثابت کرد که گرافیک و فیزیک بازی های این سری بر روی PC برایش بسیار اهمیت دارد. آن ها از نسخه‌ی ارتقا یافته موتور Quake III استفاده کردند و در کنار آن برای فیزیک واقع گرایانه بازی هم سراغ شبیه ساز و موتور فیزیک معروف Havok رفتند. (ابزاری که بعدا در سری Assassin’s Creed و Halo و بازی Just Cause 2 استفاده شد.)

بازی در این شماره شما را در نقش گروهبان توماس کانلین قرار می داد که باید در جنگ جهانی دوم شرکت کند. خیلی ها گیم پلی این شماره را یکی از بهترین اکشن های اول شخص روی PC می دانند. استودیوی سازنده یعنی EA Los Angeles در مرحله شما را غافلگیر می کرد و کنترل یک هواپیمای جنگی را به شما می داد که یکی از بخش های لذت بخش بازی بود.

جالب است بدانید که ساخت آهنگ بازی بر عهده‌ی کریستوفر لنر بود که قبلا برای شماره‌ی Rising Sun از همین سری هم آهنگ سازی کرد و بعدا آهنگ بازی The God Father 2 را ساخت و در ساخت آهنگ برای بازی Mass Effect 2 هم نقش مهمی داشت.

بخش تک نفره‌ی Pacific Assault بسیار خوب بود و حرفی هم در آن نبود؛ اما نقطه‌ی ضعف بازی بخش چند نفره‌ی آن بود که آن زمان چندان مورد توجه قرار نگرفت و باعث پایین آمدن امتیازات این بازی شد. جالب است بدانید که بخش چند نفره بازی را استودیوی EA Los Angeles نساخت و EA ساخت این قسمت را به استودیوی کم تجربه‌ی TKO Software سپرد. این استودیو قبلا تنها یک نسخه‌ی الحاقی برای بازی Allied Assault از همین سری Medal of Honor ساخته بودند و هیچ تجربه‌ی دیگری نداشتند. جالب است بدانید که این استودیو در حال حاضر بر روی بازی های iPod کار می کند!

Medal of Honor: Pacific Assault توانست میانگین امتیاز ۸۰٪ را از GameRanking و Metacritic کسب کند که برای این سری امتیاز متوسطی به حساب می آید. همچنین سایت های معتبر IGN و Gamespot هم به بازی به ترتیب امتیاز ۷.۸ و ۸.۳ از ۱۰ را دادند.

 

تاریخچه ادامه قسمت های سری “مدال افتخار به زودی منتشر می شود.

TheRock

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا
تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا
تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا
تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا
تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریخچه سری مدال افتخار "قسمت اول" | گیمفا