زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا

زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۰ ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا

در جدیدترین قسمت مقالات زیر ذره بین، به سراغ فرنچایز Resident Evil رفته‌ایم و شخصیت‌های این سری را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سری Resident Evil یکی از ریشه‌دار‌ترین و محبوب‌ترین فرنچایز‌های تاریخ به شمار می‌آید که دو دهه و نیم است مهمان نسل‌های مختلف ویدیو گیم در قالب پلتفرم‌های مختلف بوده است. این سری، یکی از معدود فرنچایز‌های دنیای گیم است که در امر دنیا سازی موفق بوده و ده‌ها شخصیت جذاب اصلی و فرعی را خلق کرده است. حال در سومین قسمت از سری مقالات زیر ذره‌بین، به سراغ شخصیت‌های این سری رفته‌ایم و آن‌ها را بر اساس تیپ‌های شخصیتی ۱۶ گانه مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

نکته‌ی قابل توجه این است که برخی از شخصیت‌ها، به واسطه نسخه‌های مختلف، بعضا دچار تغییرات شخصیتی شده‌اند، با این وجود حالت کلی یک شخصیت مورد ارزیابی قرار گرفته است. از طرف دیگر به علت تعداد بالای شخصیت‌های سری، این مقاله بیش از یک قسمت خواهد بود.

زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا

Ada Wong

تیپ شخصیتی: معمار یا INTJ

تیپ شخصیتی معمار که از آن به عنوان Mastermind یا مغز متفکر نیز یاد میشود، یکی از کمیاب‌ترین تیپ‌های شخصیتی را شامل می‌شود. معمارها یا همان INTJ، در وهله‌ی اول افراد درونگرایی هستند که معمولا به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند و فقط زمانی کمک دیگران را طلب می‌کنند که واقعا هیچ راه دیگری برای آن‌ها باقی نمانده باشد. معمار‌ها همان قدر که به کار انفرادی علاقه دارند، معمولا افراد مغرور و بعضا خودخواهی نیز هستند و برای برخی از آن‌ها، به راحتی هدف وسیله را توجیه می‌کند. برای درک بهتر این تیپ شخصیتی، خوب است بدانید شخصیت والتر وایت از دنیای Breaking Bad نیز دارای شخصیت معمار بود.

معمولا معمار‌ها بیشترین پتانسیل را دارند تا به شخصیتی خاکستری تبدیل شوند و Ada Wong نیز به این مسئله وفادار بوده است و در شرایط فعلی سری، تنها شخصیت خاکستری دنیای Resident Evil، خود ادا وانگ به شمار می‌آید. پس تاکنون چند ویژگی برای این تیپ شخصیتی ذکر کردیم. علاقه به کار انفرادی، مغرور بودن و تلاش برای رسیدن به هدفشان به هر قیمتی. اگر به تاریخچه فعالیت‌های ایدا وانگ نگاهی ییاندازیم، تک تک این موارد را می‌بینیم، از کار به صورت انفرادی و عدم قبول کمک دیگران مثل Leon حتی در شرایط خطرناک گرفته، تا دزدیدن Las Plagas در طول وقایع نسخه‌ی چهارم، ایدا وانگ یک نمونه فوق‌العاده مناسب از شخصیت‌های معمار در دنیای بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود‌.
بد نیست به نقاط قوت و ضعف این تیپ شخصیتی نیز نگاهی بیاندازیم‌.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، معمار‌ها دوست دارند انفرادی کار کنند و مستقل بمانند. اگر به تمام نسخه‌های Resident Evil که ایدا در آن حضور داشته نگاهی بیاندازیم، به خوبی در می‌یابیم که Ada همواره ویژگی «گرگ تنها» را داشته و ماموریت‌هایش را بدون کمک دیگران انجام داده است. این مسئله خصوصا در نسخه‌ی ششم نمود بیشتری داشت تا جایی که بر خلاف تمام خط‌های داستانی که دو نفره بود، Ada از خط داستانی مستقل و تک نفره برخوردار بود.
افرادی با تیپ شخصیتی Ada، معمولا بسیار هوشیار، منطقی و نکته سنج هستند و سخت پیش می‌آید فریب دیگران را بخورند. از طرف دیگر آن‌ها فوق‌العاده منطقی هستند و تک تک اعمال و رفتار آن‌ها بر اساس برنامه و هدف است‌. در نسخه‌ی ششم، Ada دیالوگ جالبی در هنگام مواجهه با دسیسه‌های Simmons داشت و می‌گفت: از اینکه بازی و نقشه‌ی دیگران را پیش ببرم متنفرم. این جمله به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد که معمار‌هایی مانند Ada، از اینکه مورد استفاده قرار بگیرند یا نقشه‌های دیگران را انجام دهند متنفر هستند. در واقع این گونه افراد به معنی واقعی کلمه محض رضای خدا موش نمی‌گیرند و با وجود اینکه فردی مثل Ada یک مزدور است و برای پول کار می‌کند، با این وجود در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها مختار است و کمک‌های مختلفی که به لیان در طول اتفاقات مختلف کرده است، خود بیانگر این موضوع است.

روی دیگر سکه، برخی نقاط ضعف و مشکلات تیپ شخصیتی INTJ است. به عنوان مثال، این تیپ شخصیتی از لحاظ احساسی بسیار ضعیف هستند و معمولا نه احساسات خود را بروز می‌دهند و نه احساسات را در تصمیم‌گیری دخیل می‌کنند و همین مسئله موجب می‌شود گاهی اوقات سنگدلانه تصمیم بگیرند و بی‌رحم باشند. نقطه ضعف دیگر این تیپ شخصیتی این است که آن‌ها فوق‌العاده مغرور و خودخواه هستند و ترکیب این ویژگی با مورد اول یعنی نداشتن احساسات عمیق، باعث می‌شود این افراد در جذب انسان‌های دیگر و ایجاد روابط اجتماعی یا عاطفی دچار مشکل شوند‌. شاید رابطه‌ی پر فراز و نشیب Ada و Leon و دلیل سردرگمی این رابطه را بتوان همین موضوع دانست که بر خلاف Leon که علاقه، نگرانی و احساساتش در مورد Ada را بیان کرده یا در قالب رفتارش نشان می‌دهد، شخصیت Ada آن چنان در این زمینه حرکت خاصی انجام نمی‌دهد.
به عنوان جمع بندی باید بگویم Ada Wong شخصیتی مستقل و خودکفا است که به واسطه ویژگی‌های شخصیتی‌اش، کار به صورت انفرادی را ترجیح می‌دهد. او مغرور است و همه‌ی کارهایش در راستای رسیدن به منافع شخصی هستند، حتی اگر در این راه کارهای مثبتی انجام دهد. باهوش است و از پیروی از دستورات بدون چون و چرا متنفر است و در هر شرایطی نمی‌خواهد بازی دیگران را پیش ببرد و مانند عروسک خیمه شب بازی از او استفاده شود. به نوعی فردی مثل Ada، زندگی را مانند صفحه شطرنجی می‌بیند که موفقیت و پیروزی، در گرو فریب دادن رقبا و مخفی نگه داشتن برنامه‌های خودش است.

زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا

Ethan Winters

تیپ شخصیتی: چیره دست یا ISTP

تیپ شخصیتی ایثن، چیره دست یا ISTP است. افراد چیره دست، یکی از متفاوت‌ترین تیپ‌های شخصیتی به شمار می‌آیند. در دید اول، این افراد ممکن است ساده، زود باور، بیش از مهربان و ماجراجو به نظر بیایند تا حدی که سواستفاده و فریب آن‌ها ساده باشد، اما بر خلاف این برداشت اولیه، چیره دست‌ها بسیار پیچیده و مرموز هستند و به لطف روحیه کنجکاویی قوی اما منطقی و هوشمندانه، خود را با هر شرایطی وفق می‌دهند و سازگار می‌شوند. به نوعی می‌توان گفت اگر چیره دست‌ها را به جهنم نیز بیاندازید، راهی برای آرام کردن شرایط و استفاده حداکثری پیدا می‌کنند و در نهایت از جهنم می‌گریزند! با خواندن این توضیحات کوتاه، احتمالا به راحتی این ویژگی‌ها را به ایثن تعمیم داده‌اید. از نسخه‌ی هفتم که ایثن وینترز بیچاره اسیر عمارت بیکر‌ها شده بود گرفته تا نسخه‌ی ویلیج، با وجود این که Ethan خود را درگیر حوادث و شرایطی بسیار خطرناک، مرگبار و ترسناک می‌یافت، اما همواره بر مشکلات چیره شده و راهی برای سر و سامان دادن به مشکلات پیدا می‌کرد. ویژگی جذاب ایثن در مقایسه با دیگر پروتاگونیست‌های Resident Evil این است که او از لحاظ احساسی، سابقه‌ای و تجربه‌ای، فردی معمولی به شمار می‌آید و همین مسئله باعث شد مخاطبان بهتر او را درک کنند. فردی مثل ایثن، می‌ترسد، فریاد می‌زند، ناامید می‌شود و تا مرز جنون و مرگ پیش می‌رود، اما به واسطه اراده آهنین و روحیه جنگندگی، به نبرد ادامه می‌دهد و پیروز می‌شود. مهم نیست خانواده مخوف و دیوانه Baker او‌ را احاطه کنند یا اربابان روستا، او دست از تلاش نمی‌کشد.

افراد چیره دست مانند Ethan، در زمینه از خودگذشتگی و تلاش برای کمک به دیگران تقریبا رقیب ندارند و بر خلاف تیپ‌های شخصیتی دیگر، مثل معمار که پیش‌تر به آن اشاره کردم، لزوما برای منافع فردی دست کمک به سوی دیگران دراز نمی‌کند و تمام تلاشش را برای کمک به دیگران، ولو غریبه‌ها انجام می‌دهد. در طول اتفاقات ویلیج نیز دیدیم که او چند مرتبه تلاش کرد به بازماندگان روستا کمک کند که البته ناکام ماند و مهم‌تر از همه فراموش نکنید که او در جریان نسخه‌ی هفتم برای نجات میا، خطر‌های پرشماری را به جان خرید و در نسخه‌ی Village نیز رسما خود را فدا کرد تا Miranda را از پای درآورده و رز را نجات دهد.

دیگر ویژگی ایثن و در کل افراد با تیپ شخصیتی ISTP، خوش‌بینی و امیدوار بودن آن‌ها نسبت به حوادث است و حتی در مشکلات و فاجعه‌ها، امید خود را از دست نمی‌دهند. شاید دلیل اینکه این افراد مثل Ethan، در بدترین و سخت‌ترین شرایط شانس پیروزی دارند نیز همین مسئله باشد چرا که تا وقتی که امید زنده باشد، اراده و توان برای انجام هر کاری وجود دارد. حتی اگر آن کار نبرد با موجودات جهش‌یافته و هیولا‌های مختلف باشد! در کنار خوش‌بین بودن، این افراد معمولا سعی می‌کنند آرامش خود را حفظ کرده و اجازه ندهند هیجانات مختلف آن‌ها را از پای درآورد.
بر خلاف اکثر تیپ‌های شخصیتی دیگر، چیره دست‌هایی مثل ایثن، آن چنان نقاظ ضعف برجسته‌ای ندارند. برای مثال یکی از نقاط ضعف آن‌ها، روحیه پرخطر و ریسک پذیر آن‌‌ها است که به نوعی ویژگی منفی به شمار نمی‌آید و شمشیر دو لبه دارد چرا که هم می‌تواند مفید واقع شود و هم می‌تواند آن‌ها را به خطر انداخته و از پای درآورد.
از سوی دیگر، شخصیت‌های چیره دست درونگرا‌هایی بسیار تودار و مرموز بوده و شناخت درست و اصولی آن‌ها گاها بسیار مشکل و چالش برانگیز است چرا که معمولا احساسات خود را بروز نمی‌دهند و از طرف دیگر زیاد در روابط اجتماعی قوی و موفق ظاهر نمی‌شوند.

به صورت کلی، ایثن وینترز یا تیپ شخصیتی ISTP، فردی ماجراجو است که از خطر و موانع نمی‌ترسد و حتی سخت‌ترین شرایط او را دلسرد نمی‌کند. در سخت‌ترین مواقع، امید خود را از دست نمی‌دهد و حتی در شرایطی که بقا و موفقیت غیرممکن به نظر می‌رسد، نه تنها برای نجات خود تلاش می‌کند، بلکه در طول مسیر، در صورت امکان به افراد دیگر نیز دست دوستی و کمک دراز می‌کند بدون آن که انتظار پاداش یا جیران داشته باشد و در نهایت، افرادی مانند Ethan، اگر برای فرد یا هدفی ارزش قائل باشند، بدون درنگ حتی جان خود را فدا می‌کنند تا از آن فرد یا هدف، محافظت کنند.

زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا

Chris Redfield

تیپ شخصیتی: مجری یا ESTJ

کریس ردفیلد که در کنار لیان اسکات کندی، دو نماد بزرگ فرنچایز Resident Evil به شمار می‌آید، در زمره محبوب‌ترین و بهترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی قرار دارد. تیپ شخصیتی Chris، مجری یا ESTJ است. افراد مجری، به شدت قانون‌مند، منظم و حسابگر هستند و اجرای درست قوانین، خط مشی‌ها و دستورالعمل‌ها، برای آن‌ها یک باید است و انتظار دارند دیگران نیز به همین منوال این موارد را رعایت کنند. همانطور که در طول سری Resident Evil دیده‌ایم، بابرنامه‌ترین و قانون‌مند‌ترین شخصیت سری، کریس است که همواره در بطن یک مجموعه و سازمان قرار دارد و اهداف کلان را دنبال می‌کند و برخلاف دیگر شخصیت‌ها مثل خواهرش Claire، یا Leon و Jill، لزوما شتاب‌زده و انفرادی دست به کار نمی‌شود و همیشه با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و منطق تصمیم می‌گیرد. Chris تنها شخصیت سری است که همواره رهبر و رییس گروه‌ها و Squad‌های مختلف بوده و از استارز گرفته تا B.S.S.A و اکنون Wolf Hound Squad، کریس همیشه به صورت تشکیلاتی و گروهی کار می‌کند و همین مسئله او را از دیگران متمایز ساخته است.
مجری‌ها، رهبران بسیار خوبی می‌شوند و جالب است بدانید درصد قابل توجهی از افراد کلیدی که در رأس قدرت کشور‌های مختلف قرار دارند، از تیپ شخصیتی ESTJ بهره می‌برند و اگر همین ویژگی را به کریس تعمیم دهیم، متوجه می‌شویم او تنها شخصیت سری (در بین پروتاگونیست‌ها) بوده که همواره ریاست و کاپیتانی گروه و تشکیلاتی را بر عهده داشته است. افراد مجری، از سنگینی و سخت بودن بسیاری از مسئولیت‌ها و مشکلات آگاه هستند، اما این شجاعت را دارند که این مسئولیت‌ها را متقبل شوند و به حل مشکلات بپردازند.

مجری‌هایی مثل Chris، به شدت واقع‌بین و هوشیار هستند و به خوبی از شرایط فعلی اطرافشان آگاه هستند، اما با این وجود، همچنان به نظم، اصول و چهارچوب پایبند بوده و حاضر نیستند تا از قوانین تخطی کرده و از میان‌برهای غیراخلاقی استفاده کنند. در واقع افرادی مثل کریس ردفیلد با تیپ شخصیتی مجری، در مقابل امثال ایدا وانگ با تیپ شخصیتی معمار قرار می‌گیرند چرا که برخلاف افرادی مثل Ada، برای Chris هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و حاضر نیست با تلفات انسانی یا دست بردن به روش‌های پست به هدف خود برسند. از طرف دیگر مجری‌ها تقریبا هیچگاه انفرادی کار نمی‌کنند و از توان و کمک زیردستان و اطرافیان بهره می‌برند اما در مقابل Ada و در کل معمارها، نقطه‌ی مقابل بوده و از کار کردن و همکاری با دیگران بیزارند. البته بد نیست بگویم که کریس بهای سنگینی نیز یه خاطر رهبری، مسئولیت پذیری و قانون مداری پرداخت کرده و افراد زیادی از سربازان و هم تیمی‌هایش را در جریان عملیات‌های مختلف از دست داده است. البته همان طور که گفتم، ذاتا مجری‌ها یا همان ESTJ گروهی فعالیت می‌کنند و اصطلاحا Team Player هستند و کریس با وجود مهارت و تجربه‌ی فوق‌العاده، در مواقع بسیاری از کمک افرادش استفاده کرده است و نمونه آن را هنگام حمایت او در وقایع نسخه‌ی هشتم و‌ ششم دیده‌ایم.

افرادی مثل کریس، فوق‌العاده وظیفه شناس هستند و با تمام وجود برای رسیدن به اهداف تلاش می‌کنند. در واقع از دید آن‌ها سلسله مراتب اهداف وجود دارد و برای مثال هر چقدر که جان افراد تیمش برایش ارزشمند است، از طرف دیگر مقابله با Bioweapon‌ها مهم‌تر است و با وجود دردناک بودن مرگ افرادش، او چاره‌ای جز ادامه دادن مسیر ندارد. شاید بتوان گفت از لحاظ وجدان، کریس بدترین وضعیت را در بین شخصیت‌های سری را دارد و آن قدر افراد زیادی را از دست داده که قطعا زخم بزرگی بر روح و روان او گذاشته است.
کریس، وفادار، مورد اطمینان و قابل اعتماد است و چه به عنوان رهبر و چه به عنوان مبارز، سربازان و زیردستان او می‌دانند که کریس قبل از آنکه وفاداری‌اش را از دست بدهد، حاضر است جانش را از دست بدهد و همین مسئله باعث شده افراد او تا پای جان با کریس همکاری کنند. این ویژگی از جمله ویژگی‌های مثبت بزرگ مجری‌ها به شمار می‌آید و باعث می‌شود دیگران بسیار راحت‌تر رهبری آن‌ها را بپذیرند.

از سوی دیگر، هر چقدر مجری‌هایی مانند کریس در زمینه نظم، قانون و مسئولیت‌ها موفق عمل می‌کنند، در زمینه‌های فردی عملکرد سینوسی دارند. آن‌ها سخت می‌توانند احساسات خود را بیان کنند و حتی اگر در این زمینه موفق ظاهر شوند، آن قدر درگیر کار‌ها و مسئولیت‌های خود هستند که کمتر فرصت دارند برای خود یا اطرافیانشان وقت بگذارند. در واقع برای افرادی مثل کریس، این جمله که با کارشان ازدواج کرده‌اند به خوبی صدق می‌کند. از طرف دیگر، افراد ESTJ بسیار شخصیت ثابتی داشته و انعطاف پذیری زیادی ندارند و به نوعی بیش از حد درگیر چهارچوب‌ها، قوانین و باید و نباید‌ها هستند.
به صورت خلاصه، Chris Redfield و به طور کلی مجری‌ها، روسا و رهبران با نظم، چهارچوب مند و قانون شناسی هستند که به شدت وفادار و لایق بوده و برای همه‌ی افراد زیردستشان ارزش قائل هستند. برای آن‌ها هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و آن‌ها تلاش می‌کنند سالم به اهدافشان برسند. روی دیگر سکه نیز این است که قانون مداری بیش از حد آن‌ها و مسئولیت‌ پذیری شدید آن‌ها، باعث می‌شود در زندگی شخصی دچار مشکل شوند و از طرف دیگر به درگیر موارد عاطفی و احساسی شوند.

aref44ALISHAStar LordnobodyDaniyal BleszinskiAli_pxDARKSIRENشبگرد طلوع تاریکیXgamer 2323Porfosorامیر حسینPARASITE EVE 2REZAGAMERKratosDota2ققنوس آسمانErfan00725یوهان77Mr Zombiemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا
زیر ذره بین: تحلیل تیپ شخصیتی کارکتر‌های Resident Evil؛ کریس ردفیلد، ایدا وانگ و ایتن وینترز - گیمفا