بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا
بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا
بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا
بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

تام هاردی را می‌توان به عنوان یکی از ستارگان بزرگ و درخشان نسل جدید سینمای هالیوود خطاب کرد که آثاری ماندگار و خاطره‌انگیز را از خود بر جای گذاشته است.

ادوارد تامس هاردی در تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۷۷ (۱۴ شهریور ۱۳۵۶) در منطقه همراسمیت واقع در شهر لندن انگلیس و در خانواده‌ای هنر دوست چشم به جهان گشود. مادرش انی یک نقاش و پدرش ادوارد رمان‌نویس و نویسنده آثار کمدی در روزنامه و مجلات بود. به سبب آن که مادرش یک ایرلندی‌تبار است، تام لهجه مردم این کشور را به ارث برده و ویژگی جذابی را نسبت به او پدید آورده است.

تام که دوران کودکی خود را در حومه شهر لندن می‌گذراند، دوران مدرسه خود را در تاورهاوس گذراند و از همان کودکی علاقه شدیدی به بازیگری و اجرا بر روی صحنه داشت. در آن زمان نیز بازیگر مورد علاقه‌اش گری اولدمن نام داشت و بارها در اجراهای گروهی مدرسه‌اش، سعی می‌کرد تا نقش‌های ماندگار وی را به سبک و سیاق خود به معرض نمایش بگذارد. تام هاردی، گری اولدمن را به مانند یک قهرمان کودکی برای خود مجسم می‌کرد که بعدها این افتخار را پیدا کرد تا آثار مختلفی را در کنار وی به ارمغان بیاورد.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

این جوان بریتانیایی، به سبب ظاهر جذاب و منحصر به فرد خود در سن ۲۱ سالگی موفق شد تا با شرکت در یک مسابقه مد و فشن برنده شده و نخستین قرارداد بزرگ و کاری خود را به عنوان یک مدل لباس به ثبت برساند. این مسئله سبب شد تا شهرتی کوچک برای خود دست و پا کرده و عرصه مد زمینه‌ساز ورود وی به بازیگری بشود.

سال ۲۰۰۱ شاهد ورود این هنرمند جوان به عرصه بازیگری بودیم که در همان آغاز کار موفق شد تا با نام‌های بزرگی همچون ریدلی اسکات و استیون اسپیلبرگ به همکاری بپردازد. او در سریال کوتاه Band of Brothers و فیلم Black Hawk Down نقش‌هایی فرعی را بر عهده گرفت و توانایی‌های بازیگری‌اش را در همان فرصت‌های کوتاهی که در اختیار وی قرار داده شده بود، به معرض نمایش گذاشت.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

در همین حین او با همکاری دوست نزدیک خود یعنی ادوارد تریسی به سراغ تهیه و پخش موسیقی رپ رفت و حضوری نه چندان جالب توجه و موفق را در این زمینه در کارنامه خود به ثبت رساند. بازیگری به حدی برای وی جذاب و رویایی بود که به هیچ عنوان نمی‌توانست زمانی را برای باقی رشته‌های هنری دیگر خالی بگذارد.

تا سال ۲۰۰۳ تام هاردی به ایفای نقش در آثاری همچون Star Trek: Nemesis و LD 50 Lethal Dose پرداخت و به سبب هنرنمایی در تئاتر آثاری همچون In Arabia We’d All Be Kings و Blood موفق شد تا نخستین جایزه هنری خود را در جشنواره تئاتر لندن دریافت نماید که قدم بزرگی برای وی در آن زمان محسوب می‌شد. او در همان سال نیز توانست تا در جوایز لارنس الیویه نامزد دریافت جایزه امیدوار کننده‌ترین بازیگر نسل جوان را به خود اختصاص دهد.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

در سال ۲۰۰۷ و با همکاری شبکه BBC اثر بیوگرافی Stuart: A Life Backwards را پدید آورد و ایفای نقش مردی را بر عهده گرفت که در طول زندگی با آزار و اذیت‌های بسیاری روبرو شده و در نهایت نیز به خودکشی روی می‌آورد. تام هاردی هنرنمایی متفاوت و تماشایی را در آن زمان بر جای گذاشت که تحسین منتقدین را برانگیخته بود.

در سال ۲۰۰۸ از یک سو شاهد هنرنمایی تام هاردی در فیلم بیوگرافی Bronson بودیم که ظاهر و جنبه متفاوتی از این بازیگر بریتانیایی را به معرض نمایش گذاشت و با واکنش مثبت منتقدین روبرو شد و از سوی دیگر نیز شاهد همکاری او با گای ریچی در فیلم RocknRolla بودیم که تام شخصیتی عجیب و غریب و منحصر به فرد را در این پروژه سینمایی اکشن به تصویر کشید.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

تام هاردی ثابت کرده بود که توانایی شگفت‌انگیزی در به تصویر کشیدن افراد خلافکار، معتاد و بی‌رحم را دارد و این مسئله سبب شد تا سریال کوتاهی تحت عنوان The Take on Sky One به نقش آفرینی او ساخته شود که هنرنمایی تماشایی تام هاردی جوان، نامزدی در جوایز بهترین هنرنمایی در آثار جنایی را برایش به همراه داشت.

هنرنمایی‌های تام هاردی در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مختلف همچنان با قدرت ادامه داشت تا این که کریستوفر نولان برای ساخت فیلم Inception یکی از نقش‌های اصلی را به تام هاردی پیشنهاد داد. اثری که از لئوناردو دی‌کاپریو بهره می‌برد و در سال ۲۰۱۰ فروشی بالغ بر ۸۳۶ میلیون دلار را به همراه داشت که موفق‌ترین پروژه سینمایی تام هاردی تا آن زمان لقب گرفت.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

هنرنمایی چشمگیر و سودنی تام هاردی در نخستین همکاری‌اش با کریستوفر نولان نه تنها شهرت بسیاری را برای وی به همراه داشت، بلکه وی موفق شد تا جایزه ستاره نوظهور جشنواره بفتا را نیز در آن سال برایش به همراه داشته باشد. اتفاقی که سیل گسترده پیشنهادات کاری جدید و بزرگ را به سمت وی روانه کرد.

او در ادامه و در سال ۲۰۱۱ فیلم Warrior را با همراهی نام‌های شناخته شده‌ای همچون جوئل اجرتون و نیک نولتی به ارمغان آورد. اثری درام و رزمی که روایت‌گر تنش‌های دو برادر از هم دور افتاده‌ای بود که دست سرنوشت آن‌ها را در مسابقات UFC روبروی یکدیگر قرار داده و زمینه‌ساز وقایعی دردناک و تاثیرگذار می‌شود.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

سال ۲۰۱۲ یکی از شلوغ‌ترین دوران کارنامه بازیگری تام هاردی محسوب می‌شود. پس از همکاری موفقیت‌آمیز او با کریستوفر نولان، این کارگردان مشهور سینما برای پایان سه‌گانه بتمن، به سراغ تام رفته و ایفای نقش بین را در فیلم The Dark Knight به وی می‌سپارد. اثری که چالش‌های بسیاری را برای این بازیگر ۳۵ ساله ایجاد کرده بود و سرانجام آرزوی دیرینه او یعنی همکاری‌اش با گری اولدمن را تحقق می‌بخشید.

با این حال از یک سو پس از هنرنمایی هیث لجر فقید در قامت جوکر که جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل در جشنواره اسکار را برایش به ارمغان آورده بود، انتظارات از شخصیت شرور فیلم بعدی که از قضا پایان دهنده حماسه شوالیه تاریکی بود، به شدت افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر نقش‌آفرینی شخصیت بین و صدای او مشکلات بسیاری را برای تیم تولید ایجاد کرده بود.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

با وجود تمامی سختی‌ها و حواشی اما تام هاردی موفق شد تا زیر ماسک بین، تصویر متفاوتی را از این شخصیت کمیک بوکی را ارائه کرده و پایانی حماسی را برای بتمن کریستین بیل به ارمغان بیاورد. در سالی که دنیای سینمایی مارول با پروژه انتقام‌جویان تمامی توجهات را به سمت خود جلب کرده بود، فیلم The Dark Knight Rises فروشی بالای یک میلیارد دلار را در باکس آفیس به ثبت رساند که اتفاقی قابل توجه و شایسته برای کریستوفر نولان محسوب می‌شد.

در همان سال شاهد هنرنمایی تام هاردی در فیلم‌های کمدی This Means War و درام و وسترن Lawless بودیم که هر یک با واکنش‌های متفاوتی از سوی مردم و منتقدین روبرو شدند. نکته مشترک تمامی فیلم‌های سال ۲۰۱۲ در قدرت بازیگری تام هاردی بود؛ زیرا در حالی که این پروژه‌ها هر کدام از ژانرهای کاملاً متفاوتی بهره می‌بردند اما تام هاردی قدرتمندانه توانایی‌های بازیگری‌اش را به رخ کشیده و آثاری جذاب و پرمخاطبی را پدید آورده بود.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

در سال ۲۰۱۴ باری دیگر شاهد حضور تام هاردی در آثاری حول محور گنگسترها بودیم. از یک سو شاهد ساخته شدن فیلم The Drop بودیم که آخرین اثر جیمز گاندولفینی دوست‌داشتنی پیش از مرگش محسوب می‌شود. بازیگری که برای حضور در سریال The Sopranos به شهرتی عظیم دست یافته بود.

در کنار این فیلم، تام هاردی به کیلین مورفی در فصل دوم Peaky Blinders ملحق شد و شخصیتی بسیار متفاوت و ماندگار را در این مجموعه تلویزیونی به تصویر کشید که واکنش‌های به شدت مثبتی را از سوی طرفدارانش به همراه داشت. این بازیگر محبوب هالیوود که در سال ۲۰۰۹ با شارلوت رایلی در سریال ۲ قسمتی Wuthering Heights هم‌بازی شده بود، پس از سال‌ها سرانجام در سال ۲۰۱۴ به صورت رسمی ازدواج کرد که جزو یکی از زوج‌های دوست‌داشتنی و جذاب هالیوود از آن زمان تاکنون محسوب می‌شوند.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

پس از سال‌ها تلاش و هنرنمایی در آثار مختلف، تام هاردی موفق شد تا شهرتی عظیم را برای خود دست و پا کرده و به بازیگری پرمشغله بدل گردد. بازیگری که در سال ۲۰۱۵ با ۵ فیلم به استقبال طرفدارانش رفت و یکی از جالب‌توجه‌ترین هنرنمایی‌های یک دهه اخیر تاریخ سینما را به ارمغان آورد.

او سال ۲۰۱۵ را با فیلم تاریخی و سیاسی Child 44 آغاز کرد و ایفای نقش یک مامور مخفی اتحاد جماهیر شوروی را بر عهده گرفت که وظیفه رسیدگی به قتل مشکوک گروهی از کودکان را بر عهده می‌گیرد. اثری که برای یک‌بار دیگر این فرصت را به وی داد تا با بازیگر افسانه‌ای کودکی‌اش یعنی گری اولدمن هم‌بازی شود.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

در حالی که Child 44 چندان در جلب نظر مردم موفق عمل نکرد اما پروژه‌های بعدی او به مانند بمب‎‌های پر سر و صدایی بودند که هالیوود را به لرزه درآوردند. پس از دهه‌ها انتظار سرانجام شاهد ساخته شدن فیلم جدیدی از مجموعه مکس دیوانه تحت عنوان Mad Max: Fury Road به کارگردانی جرح میلر بودیم. اثری که از تام هاردی و شارلیز ترون در کنار یکدیگر بهره می‌برد؛ ستارگانی که در پشت صحنه چندان رابطه خوبی با یکدیگر نداشته و حواشی مختلفی را ایجاد کرده بودند.

فیلم Mad Max: Fury Road که با فروشی حدوداً ۴۰۰ میلیون دلاری در گیشه سینما روبرو شده بود، با به تصویر کشیدن صحنه‌های اکشن خارق‌العاده و چشم‌نواز، تحسین منتقدین را در پی داشت و زمینه‌ساز فرنچایز جدیدی در سینمای هالیوود شد. از سوی دیگر نیز تام هاردی در همکاری با برایان هالگلند فیلم Legend را پدید آورد که زمینه‌ساز اتفاقی بزرگ و جذاب در سینمای هالیوود شد.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

تام هاردی در این فیلم به صورت هم‌زمان ایفای نقش برادرانی ۲ قلو را بر عهده گرفت که هر یک از رفتارها و اخلاقی کاملاً متفاوت بهره می‌بردند. این اثر جنایی و درام با وجود این که چندان در گیشه موفق عمل نکرد اما بینندگان و منتقدین به صورت یک صدا هنرنمایی تام هاردی را مورد ستایش قرار دادند و چنین اتفاقی در نهایت جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم مستقل بریتانیا را برای وی به همراه داشت.

فیلم London Road که اثری جمع و جور و کوچک محسوب می‌شد نیز از تام هاردی به عنوان یکی از بازیگران خود بهره می‌برد. اثری که در سایه فیلم‌های بزرگ این ستاره در سال ۲۰۱۵ چندان به چشم نیامد؛ سالی که در نهایت با همکاری دوباره لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم The Revenant به پایان رسید.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

فیلم The Revenant به کارگردانی الخاندرو ایناریتو، تام هاردی را در قامت شخصیتی شرور و بی‌رحم قرار داد که تصویر متفاوتی از این بازیگر را به طرفدارانش نمایش می‌داد. فیلمی که در گیشه فروش ۵۳۳ میلیون دلاری را تجربه نمود و نامزدی در بخش‌های مختلفی از جشنواره اسکار را به ارمغان آورد. در حالی که لئوناردو دی‌کاپریو طلسم کارنامه بازیگری خود را شکاند و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در این مراسم شد، تام هاردی برای نخستین‌بار و به سبب هنرنمایی تماشایی خود در The Revenant توانست تا نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به نام خود به ثبت برساند.

در آخرین همکاری با کریستوفر نولان، تام هاردی ایفای نقش یک خلبان نیروی هوایی جبهه متفقین در فیلم Dunkirk را بر عهده گرفت و با بازیگرانی همچون مارک رایلنس، کنت برانا و کیلین مورفی هم‌بازی شد. اثری که یکی از جبهه‌های کمتر پرداخته شده ولی بسیار مهم از جنگ جهانی دوم را به تصویر کشید و با استقبال خوبی از سوی سینماگران و منتقدین روبرو شد. شاید برایتان جالب باشید تا بدانید که تام هاردی در همان سال ۲۰۱۷، در یکی از فرنچایزهای بزرگ سینما، حضوری افتخاری داشت که بسیاری از سینماگران از حضور او بی‌اطلاع هنوز هم بی‌اطلاع‌ هستند.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

در دومین فیلم از سه‌گانه سوم جنگ ستارگان که تحت عنوان Star Wars: The Last Jedi نام داشت، شاهد حضور سربازان نقاب‌دار بسیاری در جبهه محفل یکم بوده‌ایم. در زیر یکی از این نقاب‌ها، تام هاردی در نقشی افتخاری حضور پیدا کرد و موفق شد تا در کارنامه خود هنرنمایی در یکی از فیلم‌های جنگ ستارگان را نیز به ثبت برساند. او در سال ۲۰۱۷ به ایفای نقش در سریال Taboo نیز پرداخت؛ اثری تاریخی و درام که تام هاردی هنرنمایی متفاوتی را از خود بر جای گذاشت و سریال با استقبال خوبی از سوی بینندگان مواجه شد، سریالی که هنوز هم طرفدارانش منتظر ساخت فصل دوم آن می‌باشند.

از سال ۲۰۰۸ کمپانی سونی پیکچرز سعی داشت تا شخصیت ونوم را وارد دنیای سینما نماید. پس از شکست Spider-Man 3 و حضور ناامید کننده ونوم با هنرنمایی توفر گریس، این کمپانی با مجموعه The Amazing Spider-Man سعی داشت تا باری دیگر شانس خود را برای زمینه‌چینی ونوم امتحان نماید که با تنها ۲ فیلم شاهد پایان کار این مجموعه بودیم.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

با این حال به سبب تب و تاب داغ آثار ابرقهرمانی، کمپانی سونی پیکچرز که نمی‌خواست از غافله عقب بماند، ساخت فیلم اختصاصی Venom را آغاز کرد و تام هاردی را به عنوان ادی براک و ستاره اصلی فیلم، به مرکز توجه رسانه‌ها بدل کرد و همین مسئله مسبب تبلیغات بسیاری حول محور نخستین فیلم از دنیای مرد عنکبوتی سونی شده بود. فیلمی که در نهایت در سال ۲۰۱۸ به اکران در سینماهای سراسر جهان درآمد.

فیلم Venom با وجود این که مورد حمله تند منتقدین قرار گرفت اما از قدرت ستارگی تام هاردی بهره کافی را برد و موفق شد تا به فروش سرسام‌آور ۸۵۶ میلیون از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کند؛ موفقیتی که سونی سال‌ها به دنبال آن بود و علی‌رغم شخصیت‌پردازی ضعیف و داستانی سطحی اما سیل گسترده‌ای از مخاطبین را جذب سینماها نمود.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

تام هاردی در ادامه هنرنمایی‌های نامتعارفش، در سال ۲۰۲۰ فیلم Capone را پدید آورد. اثری که روایت‌گر روزهای پایانی عمر آل کاپون، گانگستر بدنام و شناخته شده آمریکا بوده است. ساخته جاش ترانک به سبب آن که وقایعی نه چندان واقعی و عجیب و غریب را به تصویر کشیده بود، در جلب نظر منتقدین و مردم ناکام عمل کرد و حتی هنرنمایی نسبتاً جذاب تام هاردی نیز نتوانست تا از شکست این اثر بیوگرافی جلوگیری کند و Capone به سرعت از یادها فراموش شد.

در سال ۲۰۲۱ و زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا در حال گرفتن جان انسان‌های بی‌شماری بود، تام هاردی در ۲ فیلم ابرقهرمانی به ایفای نقش پرداخت. نخست شاهد بازگشت ادی براک در دنباله فیلم ونوم تحت عنوان Venom: Let There Be Carnage بودیم؛ دنباله‌ای که علی‌رغم دریافت نقدهای به شدت منفی و تند اما باز هم فروش خوبی را در گیشه تجربه کرد و مجموعاً ۵۰۶ میلیون دلار در گیشه فروش کرد که در نجات سینماها از ورشکستگی، تاثیر به‌سزایی داشته است.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

او همچنین نقش ادی براک را در صحنه پس از تیتراژ فیلم Spider-Man: No Way Home تکرار کرد و زمینه‌ساز حضور ونوم در دنیای سینمایی مارول شد که احتمالاً شاهد پیوند آن با مرد عنکبوتی تام هاردی خواهیم بود. حضور تام هاردی در این پروژه اتفاقی شوکه‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی بود؛ زیرا عملاً پیوند دنیای سینمایی مارول و دنیای مرد عنکبوتی سونی لقب گرفت.

در ادامه نقش آفرینی‌های افتخاری شاهد حضور تام هاردی در چهارمین فیلم از مجموعه ماتریکس تحت عنوان The Matrix Resurrections بوده‌ایم. حضوری بسیار کوتاه که قطعاً بسیاری از بینندگان این فیلم هیچگاه متوجه آن نخواهند شد. این بازیگر ۴۵ ساله که حال به عوان ستاره‌ای مشهور، محبوب و دوست‌داشتنی در سینمای هالیوود شناخته می‌شود، برای سال‌های متوالی در سنین جوانی درگیر اعتیار و مواد مخدر شده بود و تا سال‌ها زندگی خود و اطرافیانش را به نابودی کشاند.

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

او که از اختلال کج‌خلقی یا افسرده‌خویی رنج می‌برد، با وجود تمامی وقایع تلخ، دردناک و نابودگری که در زندگی تجربه کرد اما در نهایت موفق شد تا راه نجات خود را پیدا کرده و نه تنها از دام اعتیاد رهایی پیدا کند، بلکه در کنار بازیگری، به هنرهای رزمی همچون جوجیتسو برزیلی نیز روی آورده که سبب شده تا شاهد ظاهر کاملاً متفاوت و سلامتی از وی نسبت به دوران جوانی‌اش باشیم.

تام هاردی در دنیای واقعی نیز به عنوان انسانی شریف و اخلاق‌مدار شناخته می‌شود که رفتار مناسبی با طرفدارانش داشته و بارها به حمایت از آن‌ها پرداخته است. او همچنین سفیر خیریه‌های گوناگونی در سراسر جهان بوده و در کنار همسر خود، شارلوت رایلی، کمک‌های گسترده‌ای را به نیازمندان در سراسر جهان اختصاص داده که از وی انسانی دوست‌داشتنی و محبوب ساخته است.

منبع: گیمفا

Joel MorganخستهVisible 6-tigh manDARKSIRENAlborzهادی صفائیBARLOG HAS NO LIMITSnobodyXerexplayMsadeq361lastofusX_Wolverine_Xjoker????red-eyed Banished Knight🤘Mohsenj74Final seyedalihn2000شرکmeysambmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا
بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا
بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا
بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا
بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی تام هاردی | بازیگر نقش‌های نامتعارف - گیمفا