رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6

علی یمینی
۱۲:۲۳ ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

همه ی ما معمولا معیار های مشخصی برای سبک ریسینگ در نظر داریم.ما با این معیار ها این عناوین را درجه بندی میکنیم و باتوجه به آن ها میگوییم که تا چه حد به واقعیت نزدیک اند.بسیاری از شما که به سبک ریسینگ علاقه مندید وعموما همNeed For Speed را میشناسید.اما ما امروز میخواهیم به چیزی بپردازیم که از همان ابتدای تولد PlayStation  با ما بوده !  دقیقا ! Gran Turismo همان چیزی بوده که ما از همان ابتدای خلق پلی استیشن آن را میشناسیم.عنوانی بشدت خاص و قوی که همیشه مارا از هرلحاظی برای رانندگی تامین کرده است.اگر شماهم مثل من حداقل یکی از سخت افزار های پلی استیشن را تهیه کرده باشید این حرف من را درک میکنید.ما از همان سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۱۰ با ۵ نسخه از این عنوان تجربه های شیرینی از یک رانندگی لذت بخش کردیم.ما در این چند سال این سری را بروی هرسه کنسول سونی تجربه کردیم اما آیا واقعا سونی اینبار هم میخواهد مانند کنسول های پیشینش برای PS3  هم نسخه ی جدیدی بعد از GT5 به ارمقان آورد ؟ جواب “مثبت” است ! Gran Turismo 6 یا GT 6 همان چیزی است که سونی برایمان آماده کرده است !

مشخصات بازی

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

نام : Gran Turismo 6

سازنده : Polyphony Digital

ناشر بازی : Sony Computer Entertainment

سبک بازی : Racing Simulator

پلتفرم مقصد : PlayStation 3

تاریخ انتشار : ربع چهار ۲۰۱۳

ساخت Gran Turismo 6 زمانی برای ما مشخص شد که Kazunori Yamauchi (خالق بازی) در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱ در مصاحبه با سایت IGN  اعلام کرد که Polyphony Digital در حال کاربروی GT 6  است و این جرقه ای بود تا سونی بار دیگر هواداران را به وجد آورد.پس از این اتفاق در مارچ ۲۰۱۲ بازهم شواهدی پیدا شد که سونی در حال کارجدی بروی GT6 است.این شواهد نشان میداد که عده ای درحال گرفتن تصاویر پانوراما از کوه ها درMount Panorama Bathurst, New South Wales, Australia بودند که بعد ها خودشان مشخص کردند که این ها برای GT 6 است. پس از این اتفاقات و تائید این موضوع که بازی باوجود رونمایی از PS4 برای PS3 تدارک دیده شده بالاخره ما در تاریخ ۱۵ می شاهد رونمایی از بازی بودیم.در مراسم پانزدهمین سالگرد Gran Turismo این قسمت از بازی بهمراه جزییاتی از کلیات بازی رونمایی شد ! حال ما دیگر میدانیم که باید منتظر چه چیزی باشیم درست است Gran Turismo 6 ! یک عنوان اصیل که شبیه ساز واقعی رانندگی است.

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

آنچه از Gran Turismo 6 میدانیم

در اینجا میخواهم به اولین چیزی که دربازی به آن برخواهیم خورد اشاره کنم یعنی “منوی بازی”.شما در این منو هیچ دردسری ندارید همه چیز خیلی ساده است ! شما در این منو به قدری آزادی عمل دارید که خیلی راحت میتوانید به گاراژ خود بروید ، ماشین مورد نظرتان را انتخاب کنید ، به قسمت مسابقات بروید و بسیاری کارهای دیگر که میتوانید به سادگی آنها را انجام دهید.البته فکر نکنید این سادگی به این معناست که امکانات بازی محدود تر شده اند ! در دمویی که ما از بازی دیدیم مشاهده کردیم دیدم که این بخش هم بسیار پرمحتوا درنظر گرفته شده و درواقع توجه خاصی هم به آن شده است.ما اکنون میدانیم که چگونه باید به یک مسابقه وارد شویم ماشین خریداری کنیم ، آن را ارتقا دهیم واز بسیاری از کارهایی که قادر به انجام آن ها هستیم آگاهیم.البته همه ی این ها ممکن است درپایان کار بسیار متفاوت تر شوند اما بطور کلی اینها چیز هایی هستند که ما در رابط کاربری  GT6 با آن طرف هستیم.

گیم پلی چه چیزی برای ما دارد ؟

سونی با قرار دادن نسخه ی دموی بازی اطلاعات نسبتا خوبی به ما داده اما خب بنظر من قصد اصلی آنها برگزاری ورودی مسابقات آکادمی GT 2013 بوده است.این مسابقات درواقع رقابتی واقعی بین رانندگان برتر Gran Turismo هستند که به صورت دوره ای برگزار میشود.برگزیدگان این مسابقات از بین هزاران افرادی انتخاب میشوند که توانسته اند خود را به مراحل بالاتر بازی برسانند. ما در دمو در ابتدای بازی شاهد حضور در electric Nissan هستیم.درواقع اینجا نقطه ای است که به شما کمک میکند به راننده ای قوی تر تبدیل شوید.اگر شما بتوانید در این قسمت پیشرفت کنید شاید بتوانید در قسمت T.V Show بازی قرار بگیرید.

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

اگر شماهم دچار در ابتدای دمو دچار ناهمنگی هایی شدید مهم نیست اینها چیزهایی هستند که خیلی از کسانی که GT5 را بازی کردند در نقشه ی Autumn Ring Mini دچار آن میشوند.چرخش خودرو ، انتقال وزن به طوری نسبت به GT5  تغییراتی کرده است و این بسیار خوب است چون کمک های خوبی به شما میکند.یکی از مواردی که میتوانم از آن مثال بزنم چرخش و حفظ تعادل خودرو در پیچ  ها و گوشه ها است.این تغییرات به شما کمک کرده که به خوبی بتوانید دستور مورد نظر برای اینکار را پیش بینی کنید.درمورد ترمز کردن هم باید بگویم که مانند قبل هنوز هم میتوانید یا آن را برای مدت بسیاری کوتاهی استفاده کنید و کمی سرعت خود را کم کنید یا این که با نگه داشتن طولانی آن شرایط را برای خود دشوار کنید.لازم به ذکر است که این نکته را گوشزد کنم که GT6  بازهم ارتباط  بسیار خوبی بین چرخ ، فرمان و جاده دارد ! درباره ی قسمت تایر ها باید بگویم که.مدل تایر خودرو ها به طرز بسیار دقیقی طراحی شده اند و بسیار متفاوت تر از قبل هستند.در GT5 شما نمیتوانستید فشار بسیار زیادی از لاستیک های ورزشی بگیرید چرا که این موضوع آن ها را بشدت گرم میکرد.در نسخه ی دموی GT6  شما بشدت تغییرات را احساس میکنید.

شما در GT6  میتوانبید استفاده ی بیشتری از انواع تایر ها بکنید و در آخرهم نتیجه ی بهتری کسب کنید.تعویض لاستیک در نسخه ی دموی بازی در دسترس شما نیست اما این موضوع باعث میشود که شما بفهمید که چه لاستیکی مقاومت بیشتری در دمای بالا دارد و در آخر میتواند کمک بیشتری به شما کند.درواقع این ها تمام چیزی بودند که میتوانیم درباره ی تغییرات درخصوص هندلینگ ماشین هایی که در نسخه ی دمو مشاهده شد به شما بگوییم.به طور کلی بخواهیم بگوییم حداقل درخصوص نسخه ی دمو ما تغییر اساسی درباره ی روند گیم پلی مشاهده نکردیم و این نشان میدهد که Polyphony Digital هنوز هم آن روند بسیار خوبی که برای نسخه ی قبلی بازی ایجاد کرده بود را حفظ کرده.درواقع ما احتمالا در نسخه ی نهایی بازی تغییرات محسوسی در ساختار رانندگی GT مشاهده نمی کنیم بلکه تغییرات ریزی را شاهد خواهیم بود که به هرچه بهتر شدن روند گیم پلی کمک میکند.GT همیشه سعی کرده که ویژگی های اصلی خودش را در بخش رانندکی حفظ کند و این همان چیزی است که همیشه یکی از امتیازات منحصر بفرد بازی محسوب میشود.به طور حتم ما تغییرات محسوسی درخصوص نحوه ی رانندگی و هندلیگ مشاهده نمیکنیم اما خب سازنده سعی میکند که ایده های جدیدتری رادر این بخش پیاده کند که البته این ویژگی ها با حفظ اصل ساختار قبلی همراه هستند.

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

ویژگی های منحصر بفرد GT6

حالت های بازی

بگزارید کمی از حالات بازی برایتان بگویم.درواقع حالت هایی که شما میتوانید در گیم پلی GT6 به آن دست پیدا کنید هنوز کم هستند اما خب انتظار میرود حالت های مختلف بازی مثل “حالت حرفه ای” بهبود پیدا کند.بخش های آنلاین و Arcade هم حالت هایی هستند که همچنان به آن ها دسترسی خواهید داشت.البته این را اضافه کنم که بخش طراحی مسیر گسترش زیادی پیدا کرده و ویژگی های انحصاری قابل توجهی را به شما برای سفارشی سازی مسیر ها خواهد داد.شما همچنین قابلیت هایی هم برای سفارشی سازی خودرو هایتان دارید وبه عنوان مثال شما میتوانید قطعات آیرودینامیکی و چرخ ها را سفارشی کنید و اصلا درواقع شمامیتوانید قسمت های بسیار زیادی از اتومبیلتان را سفارشی کنید تا به یک طرح کاملا متفاوت و جدید برسید.اینها همه امکاناتی هستند که شما به سادگی میتوانید از رابط کاربری آسان GT6 آنها را استفاده کنید !

مسیرها

واقعا بسیار خوشحال کنندست که بگویم شما در GT6 به بیش از ۳۳ مسیر با ۷۱ طرح مجزا دسترسی خواهید داشت ! البته مسیرها تنها این تعداد نیستند.شما میتوانید پس از عرضه ی بازی با تهیه ی بسته های الحاقی آن مسیر های بیشتری را باز کنید.در این میان شما علاوه برطرح های جدید مسیر های قبلی از بیش از ۷ مسیر جدید هم استفاده خواهید کرد که تعدادی از آنها عبارتند از،پیست Silverstone در Northamptonshire ، پیست Brands Hatch Kent در بریتانیا و پیست Mount Panorama در Bathurst.درباره ی مسیر های قبلی هم همچنان پیست های  Suzuka Circuit ، Grand Valley Speedway و Autumn Ring را خواهیم داشت البته انواع کوتاه تر آنها هم موجود اند.هنوز اصلا مشخص نیست که آیا تمام مسیر های GT5  در GT6  موجود هستند یا خیر اما خب این را میدانیم که اگر باشند قابل ارتقاء هستند.

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

ماشین ها

خب درباره ی ماشین ها باید بگوییم که تمام ماشین هایی که در GT5 موجود بودند در Gran Turismo 6 هم در دسترس خواهند بود ! البته فکر نکنید فقط اینها هستند . بازی همچنین دارای تعداد زیادی ماشین جدید است که مدل های متفاوتی را تشکیل میدهند.اگر بخواهم به طور کلی تعداد ماشین هایی که برایتان دردسترس است را بگویم باید رقم مجموع ۱۲۰۰ مورد را اعلام کنم که این واقعا شگفت انگیز است ! ما در GT5 میتوانستیم به تعداد ۱۰۸۳ ماشین دسترسی داشته باشیم اما حالا میتوانیم با تعداد بسیار بیشتری رانندگی کنیم.البته لازم است این نکته را گوشزد کنم که هنوز هیچ اعلامی در خصوص اینکه حالات Premium/Standard دربازی وجود خواهند داشت یا نه گفته نشده ! درضمن شما میتوانید منتظر اتومبیل های بیشتر در بسته های الحاقی بازی هم باشید.اگر بخواهیم بحث اتومبیل هارا جمع بندی کنیم باید بگوییم که شما در این بخش با تنوعی بالا قابلیت های سفارشی سازی و بسیاری امکانات دیگر طرف هستید !

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

ارتباطات

شما در Gran Turismo 6 از قابلیت های ویژه ای درخصوص ارتباطات طرف هستید.یکی از این قابلیت ها ویژگی cross-interfacing است.این قابلیت ها برای این تعبیه شده است که کاربران بتوانند با دستگاه های موبایل،تبلت،رایانه به PlayStation خود وصل شوند و بتوانند امتیازات خود را مورد بررسی قرار دهند.شما میتوانید باشگاه های اجتماعی راه بندازید و در آن مسابقاتی ایجاد کنید.همچنین شما این امکان را دارید که با ایجاد لیگ های اتومبیل رانی دنیای-بازیتان را با واقعیت ادغام کنید ! واین یکی از ویژگی های منحصر بفرد Gran Turismo 6 است !

نسخه ی دمو

سونی مدتی پیش بود که اعلام کرده بود بزودی میخواهد نسخه ی دموی GT6 را منتشر کند.این نسخه ی دمو بخشی از بازی است که دارای پیست هایی نظیر پیست Silverstone بهمراه ۱۹ اتومبیل ویژه است که حدود ۹ عدد از آنها جدید هستند.شما در زیر میتوانید جزییات بیشتری از این اتومبیل ها ببینید.در واقع این دمو که دارای حجم کمی هم هست بسیار خوب بنظر میرسد چرا که باعث میشود انتظارمان از نسخه ی اصلی دوچندان شود.ما در دمو همانطور که دربالا هم ذکر کردیم تغییرات پایه ای دربخش های گیم پلی و یا صدا مشاهده نکردیم اما خب احتمالا باید منتظر روز عرضه ی این عنوان بمانیم !

اتومبیل هایی که در GT6 جدید هستند

  • Alfa Romeo TZ3 Stradale ’11
  • Alpine A110 1600S ’68
  • Audi Sport quattro S1 Rally Car ’86
  • Ferrari Dino 246 GT ’71
  • KTM X-BOW R ’12
  • Light Car Company Rocket ’07
  • Mercedes-Benz SLS AMG GT3 ’11
  • Nissan GT-R Nismo GT3 N24 Schulze Motorsport
  • Tesla Motors Model S Signature Performance ’12

اتومبیل هایی که در GT5 هم وجود داشتند

  • Acura NSX ’91
  • Ferrari 458 Italia ’09
  • Ford GT ’06
  • Lamborghini Countach LP400 ’74
  • McLaren MP4-12C ’10
  • Nissan 370Z (Z34) (GT Academy Version) ’08
  • Nissan 370Z Tuned Car (GT Academy Version) ’08
  • Nissan GT-R Black edition (GT Academy Version) ’12
  • Nissan Leaf G (GT Academy Version)
  • Toyota 86 GT ’12

ویژگی های فنی GT6

یکی از نقاط قوت همیشگی عنوان Gran Turismo  گرافیک اعجاب آوری بوده که همیشه مارا شگفت زده کرده است.این جلوه های بصری در سری GT به  قدری حرفه ای کار میشوند که به ما حس یک رقابت واقعی را میدهند.درمورد گرافیک در GT6 باید بگوییم که بازی پیشرفت های بسیار ظریفی نسبت به نسخه ی قبل کرده است.مسابقاتی که در نسخه ی دموی بازی تجربه کردید یاخواهید کرد همه در ساعات متفاوتی از روز اتفاق می افتند و نکته ی جالب اینجاست که جلوه های نور به قدری زیبا تعبیه شده اند که این تفاوت زمان را به خوبی میتوانید احساس کنید.بهترین قسمت ماجرا اینجاست که سازنده برای ما رندر جدیدی برای خلق تصاویر در نظر گرفته و این باعث شده که ما رندر های بسیار زیبایی را داشته باشیم و بتوانیم ترکیب های کلی خوبی از بازی بدست آوریم!درخصوص مدلینگ ماشین ها باید بگویم که Polyphony Digital مثل همیشه سعی کرده که برای ما بهترین رابه ارمقان بیاورد.

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

ما در مدلینگ ماشین ها یکی از بهترین طراحی ها را مشاهده میکنیم و این بسیار عالی بنظر میرسد.ما از همان ابتداکه تصاویر ماشینها توسط سازنده منتشر شد مطمئن شدیم که از یکی از بهترین طراحی ها برای ماشین ها بهره میبریم.درخصوص مسیر هم که احتمالا همه ی شما تجربه ی آنرا داشتید باید بگویم که ما دارای مسیرهای بسیار زیبا و با طراحی های بسیار خوب و پرجزییاتی طرف هستیم.همانگونه که در ویدئو ها و تصاویر دیده ایم همه چیز بسیار طبیعی طراحی شده و به شما حس یک ریسینگ قابل قبول را خواهد داد.در کل اگر بخواهیم بحث گرافیک و جلوه های بصری را برای شما تشریح کنیم باید بگوییم که همانطور که Polyphony Digital همیشه مارا راضی نگه داشته بازهم سعی دارد که به بهترین شکل گرافیک کار را دربیاورد.قسمت بعدی که باید به آن بپردازیم فیزیک بازی است.فیزیک بازی طبق اطلاعاتی که از ویدئوی نمایشی در E3 بدست آمد تغییرات بسزایی کرده است.بطور کلی ما در GT6 همیشه یک فیزیک واقع گرایانه و قابل قبول داریم.

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفاKazunori Yamauchi خالق اصلی سری GranTurismo است.وی علاوه براینکه یک طراح بسیار قوی است به عنوان یک راننده ی حرفه ای مسابقات اتومبیل رانی هم شناخته میشود.وی در Polyphony Digital پس از ساخت عنوان Motor Toon Grand Prix به عنوان مدیر برگزیده شد .آقای Yamauchi از همان ابتدا میخواست که یک شبیه ساز رانندگی حرفه ای بسازد و همین کار راهم تاکنون توانسته با Gran Turismo انجام دهد. وی درخصوص سبک های دیگرهم فعالیت هایی با Polyphony Digital داشته است که برای نمونه میتوانیم به دو عنوان Omega Boost و shoot ’em up اشاره کنیم.وی ۴۵ سال سن دارد و هم اکنون هم بعنوان یک راننده ی حرفه ای مسابقات جهانی مطرح است.

 Gran Turismo 6یک شبیه ساز واقعی رانندگی !

سری GT همیشه بعنوان یکی از بهترین ریسینگ های PlayStation مطرح بوده و هست و همیشه سعی کرده با همان قدرت خودش را گسترش دهد.ما در نسخه های مختلف سری GT تغییرات بسیاری را مشاهده کردیم و طبعا GT6  هم از این قائده جدا نیست. Gran Turismo نشان داده که واقعا یک شبیه ساز است و GT6 هم قطعا همینگونه است.در Gran Turismo6 فیزیک بازی،آیرودینامیک ماشین ها همه و همه دچار تغییراتی شده اند که بتوانند این عنوان رابسوی قله های موفقیت برسانند.درست است که GT6 دارای رقبای قدرتمندی همچون Forza ویا Project Cars است اما GT همیشه نشان داده که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک ریسینگ تمام عیار را دارد.۵ نسخه ی موفق این سری و فروش بالای آن ها سندی است که این حرف ها را اثبات میکند.بی شک GT6  هم همان چیزی است که قطعا تمامی معیار های شما برای یک ریسینگ واقعی را دارا میباشد !

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا
رانندگی واقعی ! | اولین نگاه به Gran Turismo 6 | گیمفا