انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا
انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا
انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا
انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند

مصطفی زاهدی
۱۷:۳۰ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

چه انیمه‌ها و مانگاهایی پتانسیل اقتباسی بزرگ و جذاب در قامت یک بازی ویدیویی را دارا هستند؟ با هم بررسی خواهیم کرد.

انیمه‌ها و مانگا‌ها، دنیایی عظیم و عمیق دارند و با وجود این که در دید اول ممکن است مخاطبان زیاد توجه خاصی به این سبک آثار هنری نکنند، اما حقیقت این است کم نیستند ایده‌های جذاب و خلاقانه‌ای در این انیمه‌ها که می‌توانند وارد دنیای بازی‌های ویدیویی شوند و به آثار اقتباسی جذاب و با کیفیتی تبدیل شوند. امروز به همین بهانه و در قالب این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به برخی آثاری که پتانسیل فوق‌العاده بالایی برای دریافت اقتباسی بزرگ و AAA در دنیای بازی‌های ویدیویی دارند.

گیمفایی‌های عزیز توجه کنید به علت وسعت خارق‌العاده دنیای انیمه و مانگا، جمع‌آوری لیستی کامل و جامع غیرممکن است و ممکن است آثاری نه چندان مطرح نیز پتانسیل اقتباسی در قامت یک بازی ویدیویی را دارا باشند. از طرف دیگر بسیاری از انیمه‌های معروف مانند Naruto و One Piece، اقتباس‌های متعددی دریافت کرده‌اند و به همین دلیل در این لیست حضور ندارند. تقریبا تمام آثار حاضر در این لیست، هیچگونه اقتباس ویدیویی مهمی ندارند و با این وجود، حتما نظر خود در مورد لیست انیمه‌ها یا مانگا‌هایی که می‌توانند به آثار AAA جذابی تبدیل شوند را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. احتمال انتشار قسمت‌های بعدی این مقاله در صورت نیاز نیز وجود دارد

Berserk

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

فکر می‌کنم Berserk بهترین اثر برای شروع این لیست باشد و قبل از آن که سراغ توضیحات بیشتر و مفصل‌تر بروم، بد نیست اشاره کنم که رد پای برزرک و شخصیت گاتس، در آثار میازاکی مشهود است. برای مثال زره شوالیه آرتوریاس در دارک سولز و دست مصنوعی سکیرو، هر دو الهام گرفته از این مانگا/انیمه مشهور هستند. یک اثر هنری، چه ویژگی‌هایی باید در بطن خود جای داده باشد تا بتواند به اقتباسی موفق در قالب یک بازی ویدیویی تبدیل گردد؟ از شروران مقتدر و کاریزماتیک گرفته (Zodd و Griffith)، تا شخصیت‌های همراه جذاب، دنیایی پر پتانسیل و سیاه و صد البته پروتاگونیستی فوق‌العاده مثل گاتس، برزرک یک پکیج کامل به شمار می‌آید که قطعا لیاقت اقتباسی بزرگ و پرهزینه را دارد.

حتی فکر به این موضوع که روزی بتوان جریان زندگی گاتس، از ابتدای پیوستن به Band of the Hawk تا تعاملات او با Griffith را در قالب یک بازی ویدیویی تجربه کرد، مو بر تن آدم سیخ می‌کند. پتانسیل‌های گیم پلی این اثر خیالی نیز دیوانه کننده است و با توجه به فیزیک فوق‌العاده گاتس و قد و قامت ۲ متر و ۵ سانتی‌متری او و هم‌چنین دست مصنوعی‌ای که از آن استفاده می‌کند و شمشیر نمادینش یعنی The Dragon Slayer، کاملا این امکان را حداقل روی کاغذ فراهم می‌سازند تا اقتباس ویدیویی از برزرک، بتواند به چیزی مشابه God of War تبدیل شود. آن قدر احتمالات زیاد هستند و پتانسیل درونی داستان، شخصیت‌ها و دنیای برزرک وسیع است که اثر فرضی‌ای که از آن صحبت می‌کنیم می‌تواند نقش‌آفرینی، ماجراجویی، جهان آزاد یا خطی بوده یا حتی المان‌های Horror داشته باشد! (اگر موجودات Berserk را دیده باشید کاملا متوجه می‌شوید)

در هر صورت، بابد بگویم اولین عنوان این لیست، به نوعی بیشترین پتانسیل و لیاقت اقتباس در قالب بازی‌ای ویدیویی را نیز داراست. با این که ممکن است در دید اول استودیویی مثل فرام سافتور برای اثری اقتباسی از این سری مناسب به نظر برسد، از آن جا که دنیای آثار میازاکی جهان محور هستند نه شخصیت محور و مفهوم پروتاگونیست در آن وجود ندارد، به همین دلیل فکر می‌کنم استودیوهای دیگری در صورت تحقق شرایط، بهتر است وظیفه‌ی اقتباس را بر عهده بگیرند. هر چند با توجه به مرگ خالق مانگا و وضعیت نه چندان مشخص حق اثر، قطعا صحبت در مورد بازی برزرک، رویایی دور از انتظار است …

Parasite

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

یکی از انیمه‌هایی که به شخصه فکر می‌کنم پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به یک بازی ویدیویی بزرگ را داراست، انیمه Parasyte است که معتقدم جزو آندرریتدترین انیمه‌های یک دهه اخیر به شمار می‌رود. در این انیمه نیز شاهد تغییر و Transformation شخصیت اصلی از جوانی ساده و معصوم به فردی قدرتمند و بعضا سنگدل هستیم. داستان و شخصیت‌های بازی آن چنان ویژگی خاص و منحصر به فردی ندارند که بتوانیم از آن‌ها به شکل فوق‌العاده‌ای یاد کنیم، اما وجود انگل‌های مختلف، می‌تواند عمق باورنکردنی به گیم‌پلی و مبارزات یک اثر اقتباسی از این اثر ببخشد.

انگل‌های مختلف با قابلیت‌ها و نقاط ضعف و قوت گوناگون و حتی سلاح‌های مختلف برای مواجهه با هر کدام از آن‌ها. با توجه به ساختار داستان، بازی حتی می‌تواند المان‌های عمیق نقش‌آفرینی داشته باشد و شاهد پیشرفت شخصیتی و قدرتی Shinichi Izumi به مرور زمان و با شکست انگل‌های دیگر باشیم. همچنین یک اثر اقتباسی از این اثر، می‌تواند پا را فراتر گذاشته و داستان‌های جدیدی پیرامون حوادث و شخصیت‌های جدید خلق سازد. در هر صورت، حتی اگر زیاد به داستان، حوادث و شخصیت‌های دنیای Parasite توجه نکنیم، همان بخش تنوع انگل‌ها و احتمالاتی که می‌توانند خلق کنند خود بهانه کافی برای اقتباسی جذاب از این اثر به شمار می‌آید.

Dr Stone

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

دنیای Dr Stone، جذاب، عجیب و غریب، زیبا و متفاوت است و یک مفهوم جدید از پساآخرالزمان را به تصویر می‌کشد. انسان‌هایی که سه هزار سال است که سنگ شده و حالا کم کم شاهد بازگشت این انسان‌ها به دنیایی هستیم که دیگر در آن خبری از تکنولوژی و آسمان خراش‌ها و ماشین‌ها نیست. همین Setting کلی، خود برای خلق اثری جذاب کافی است چرا که دنیای گیم معمولا پذیرای آثار زیادی در این سبک است و تلاش برای بقا، مخاطبان زیادی در این صنعت دارد.

حال فرض کنید در قالب یک بازی اقتباسی بزرگ و پر هزینه، کنترل Senku Ishigami را این بار در دنیایی تعاملی به عهده بگیریم و می‌بایست قدم به قدم، روستای خود را بزرگ‌ کنیم، از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم، منابع جمع‌آوری کنیم، در مقابل خطرات مختلف از خود محافظت کنیم و در عین حال، به راز پشت Petrification یا همان سنگ شدن انسان‌ها پی ببریم. در واقع Dr Stone می‌تواند به اثری جهان آزاد تبدیل شود که المان‌های مدیریتی مثل مدیریت روستا و منابع را در اختیار مخاطب قرار دهد و یا از طرف دیگر می‌توان المان‌های Survival در آن قرار دارد. ویژگی فوق‌العاده اکثر آثار این لیست این است که اثر فرضی اقتباسی از آن‌ها، می‌تواند سبک‌ها و ساختار‌های مختلفی داشته باشد و به یک سبک یا ساختار تنها محدود نیست.

Black Clover

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

از دید من، انیمه Black Clover با وجود رده سنی نوجوانانه، به علت تنوع فوق‌العاده در جادو‌ها، دشمنان و هیولاها، پتانسیلی فوق‌العاده برای تبدیل شدن به اثری سرگرم کننده را دارد. حتی اگر خود شخصبت Asta را در نظر نگیریم، Guild‌ها و گروه‌های مختلف و شخصیت‌هایی که هر کدام grimoire خود را دارند، حداقل روی کاغذ بستری مناسب و عمیق برای سازندگان فراهم می‌سازند تا اثری جذاب را خلق سازند. برای مثال چه در نقش Asta قرار بگیریم و چه بازی داستانی جدید از شخصیتی دست‌ساز توسط مخاطب را روایت کند، به لطف دنیای غنی Black Clover، فضا و شرایط لازم برای خلق عنوانی تمام عیار مهیا است. عمق جادو‌ها، حرکات و Spell‌هایی که در انیمه نیز بار‌ها شاهد آن بودیم، خود بر این ادعا صحه می‌گذارند که اگر روزی شاهد اقتباسی درخور، آبرومندانه و AAA از این اثر باشیم، توپ در زمین سازندگان است و بستر لازم برای آن‌ها مهیا است و بهانه‌ای برای خروجی ضعیف پذیرفته نخواهد بود.
تنوع شخصیت‌ها، پادشاهی‌ها و خط‌های داستانی اصلی و فرعی که در دنیای Black Clover هستند نیز پتانسیل خوبی برای خلق دنیایی بزرگ با روابط گسترده در قالب یک بازی ویدیویی دارد.

Rising of the shield hero

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

با این که کیفیت داستان Rising of the Shield hero بسیار سینوسی بوده و خصوصا فصل دوم این انیمه افتی شدید داشت، اما به خاطر فضاسازی جذاب و دنیای خاص این سری و صدالبته سپر جادویی Naofumi، این اثر فانتری نیز می‌تواند شاهد اقتباسی جذاب در قالب یک بازی ویدیویی باشد. سپر Naofumi از آن جایی که کاملا به مانند المان‌هاث نقش‌آفرینی ارتقاء می‌یابد و حرکات و جادو‌های مخصوص را باز می‌کند، کاملا بستر را برای خلق عنوانی ادونچر یا نقش‌آفرینی فراهم می‌سازد. تصور عنوانی جهان آزاد نیز دور از تصور نیست چرا که در قالب Naofumi و تیم همراهانش که آن‌ها نیز قابلیت‌های خود را دارند، می‌توانیم به مردم کمک کنیم، اکتشاف انجام دهیم و خود را قوی‌تر کنیم. از آن جایی که Naofumi سلاح ندارد، نقش همراهان او می‌تواند پر رنگ باشد و شاهد مبارزات ترکیبی و گروهی باشیم.

در هر صورت و با هر دیدی به این اقتباس خیالی نگاه کنیم، پتانسیل‌های موجود آن انکار نشدنی هستند. همان طور که گفتم، تنها همان سپر جادویی Naofumi به تنهایی می‌تواند با طراحی‌ای عمیق و تنوع جادو‌ها و قابلیت‌ها، عمق فوق‌العاده‌ای به گیم‌پلی و مبارزات ببخشد. البته اگر روزی شاهد چنین اقتباسی باشیم، به شخصه امیدوارم از لحاظ داستانی شاهد عملکردی پایدار‌تر و منسجم‌تر نسبت به مانگا و انیمه باشیم چرا که داستان کلی Rising of the shield hero با وجود جذابیت کلی، هنگام پیاده‌سازی ضعف‌های بسیار زیادی دارد.

Monster

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

انیمه Monster یکی از برترین و خاص‌ترین انیمه‌های جنایی / روانشناسانه به شمار می‌آید که با داستان عمیق و مرموزانه، آنتاگونیستی منحصر به فرد و خط‌های داستانی در هم تنیده، اثری بسیار متفاوت را به مخاطبان ارائه داده است. هر چند به علت معرفی شخصیت‌های زیاد، پرش‌های زمانی و مکانی بیش از حد در روایت و ریتم کم، دیدن این اثر آن چنان راحت نیست و مخاطب ممکن است به سرعت خسته شده و به خاطر پیچیدگی‌های موجود داستان گیج شود. اما یک اثر اقتباسی از این اثر، می‌تواند از نکات مثبت این انیمه بهره ببرد و نقاط ضعف آن مثل ریتم کند را با استفاده از سکانس‌های گیم‌پلی و یا کارآگاهی از بین ببرد تا شاهد اثری دلچسب باشیم.

اثر اقتباسی از Monster می‌تواند اثری جنایی و روانشناسانه مانند شرلوک هولمز یا حتی الن ویک باشد و خصوصا آنتاگونیست فوق‌العاده مرموز و خاص Monster، بستر لازم برای یک رویارویی حماسی را می‌تواند فراهم سازد. به علت تم دارک، حالت واقع‌گرایانه و ساختار اثر، بازی اقتباسی از Monster بعید است بتواند جهان آزاد باشد و به شخصه فکر می‌کنم می‌توانیم شاهد عنوانی خطی و جذاب باشیم که در قالب آن فعل و انفعالات مختلف را تجربه می‌کنیم و از آن جایی که Monster پر است Plot Twist‌های کوچک و بزرگ، این عنوان از نظر داستانی می‌تواند بسیار منسجم و قدرتمند ظاهر شود.

Attack on Titan

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

هر چند شاهد اقتباس‌های ویدیویی گیمی مختلفی از Attack on Titan بوده‌ایم، اما منصفانه نگاه کنیم هیچ کدام از آن آثار در حد و اندازه نام Attack on Titan و محبوبیت فوق‌العاده آن نبودند. این اثر فوق‌العاده، لیاقت یک اقتباس ده‌ها میلیون دلاری و عظیم را دارد که بتواند از حداکثر پتانسیل داستان، جهان، شخصیت‌ها و اتفاقات این اثر استفاده کند. جذابیت داستان، شخصیت‌های فوق‌العاده متنوع و خوش پرداخت، پیچش‌های داستانی متعدد و ریتم جذاب اتفاقات را کنار بگذاریم، وجود Titan‌ها و نحوه‌ی مبارزات Attack on Titan، پتانسیل فوق‌العاده بالایی دارد تا مبارزاتی جذاب را خلق سازد و می‌تواند این امکان را فراهم سازد که هم در قامت انسان‌ها و هم در قامت تایتان‌ها به نبرد بپردازیم.

حتی به نظرم این اثر اقتباسی فرضی، می‌تواند انتخاب‌های داستانی مختلفی را پیش روی مخاطبان بگذارد و به پایان‌های مختلف منتهی شود. مثلا تصور کنید بتوانیم بین نجات دادن اروین و آرمین، انتخاب کنیم و انتخاب ما خود به عواقب مختلفی منتهی شود!
حتی فکر کردن به توانایی کنترل تایتان‌های مختلف و در دست داشتن قدرت تخریب خارق‌العاده، مو بر تن آدم سیخ می‌کند. امکان کنترل شخصیت‌های بزرگ این اثر مثل میکاسا و لیوای نیز به نوبه‌ی خود می‌تواند جذاب باشد.

Psycho-Pass

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

این اثر، دنیایی سایبرپانکی را به تصویر می‌کشد که انسان‌ها بر اساس پتانسیل ارتکاب جرم و جنایت دسته بندی و طبقه بندی می‌شوند. این انیمه خصوصا در فصل اول داستانی جذاب و عمیق را روایت می‌کرد و آنتاگونیست اصلی این اثر در فصل اول، یکی از کاریزماتیک‌ترین و جذاب‌ترین شرور‌های تاریخ آثار جنایی به شمار می‌رود. از سلاح‌ها و ابزار موجود در این انیمه گرفته تا اتمسفر سایبرپانکی و داستانی جذاب با تعلیق بالا، Psycho-pass می‌تواند به اثری خاص و جذاب در دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. اثری سایبرپانکی که بر روی جنبه متفاوتی از ما انسان‌ها تمرکز دارد. به نظر من اقتباس احتمالی از این اثر و این دنیای خاص، می‌تواند در قالب اثری جنایی خطی یا نیمه‌خطی ساخته شود و حالت کارآگاهی و پرونده به پرونده داشته باشد. با توجه به اتفاقات جذاب داستانی این دنیا و سوال‌ها و چالش‌های اخلاقی که مخاطب با آن مواجه می‌شود، این اقتباس احتمالی از لحاظ داستانی نیز میتواند بسیار غنی ظاهر شود.

Akame Ga kill

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

از اکشن فوق‌العاده گرفته تا قدرت‌های جادویی خاص و شخصیت‌های جذاب، انیمه Akame Ga kill یکی دیگر از آثار انیمه‌ای است که پتانسیل خوبی برای یک اقتباس جذاب در قامت یک بازی ویدیویی دارد. در کل آثار اکشن و جادو محور زیادی در دنیای انیمه یا مانگا به چشم می‌خورند که بسیاری از آن‌ها، حداقل روی کاغذ می‌توانند به بازی‌های سرگرم کننده‌ای تبدیل شوند. اما اگر این انیمه را دیده یا مانگای آن را خوانده باشید، می‌دانید که جنس اکشن و مبارزات Akame Ga Kill کمی متفاوت است و بر خلاف انیمه‌های شونن، در به تصویر کشیدن خون، خشونت و صحنه‌های خشن باکی ندارد. به لطف وجود قابلیت‌های جادویی متنوع و متفاوت، مشابه چیزی که در Black Clover اشاره کردم، اعتقاد دارم اگر یک بازی ویدیویی از این اثر اقتباس شود، به شرط اینکه شرایط مورد نیاز فراهم باشند، می‌توانیم با عنوانی بسیار سرگرم کننده و جذاب مواجه شویم.

Mr_bennySamyA.mامینBlueمحمدامین حیدریParsaDARKSIRENA SlashDota2🤘Mohsenj74Master bladeֆǟʍʊʀǟɨRuby????𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔MajimaCYRUSmeysambیوهانmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا
انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا
انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا
انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا
انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

انیمه‌هایی که می‌توانند به بازی های AAA فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند - گیمفا