صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا
صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا
صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا
صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا

صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm

هادی جوربنیان
۱۱:۴۳ ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا

زندگی در مزرعه ، پرورش دام و از این دسته کارها یکی از رویاهای دلچسب و لذت بخش یک فرد می باشد . مطمئنا برای خیلی ( شاید بیشتر از خیلی ) از افراد این رویا محقق نمی شود ، اما برای حل این موضوع دنیای بازی های رایانه ای برای این افراد عناوین شبیه ساز مزرعه داری را هدیه می آورد . عناوینی نه چندان جالب ، با گیم پلی ای خسته کننده ، گرافیکی ضعیف و کلی از مشکلات دیگر که لذت مزرعه داری را از آدم می گیرد . با این حال این گونه بازی ها شبیه ساز دنیای واقعی هستند و دلیل ضعف آن ها همین شبیه ساز بودنشان است ، چون مزرعه داری کار سختی است ( تجربه ی شخصی ) و با دنیای رویا ها تفاوت دارد . اما در این میان گاهی بازی هایی عرضه می شوند که در عین سادگی ، لذت دوچندانی هم دارند . یکی از این بازی ها که نه واقعیت را به ما هدیه می دهد نه سختی های این کار را عنوان My Farm می باشد ، که در یک جمله می توان گفت همان رویای لذت بخش خودمان است .

My Farm یک بازی جدید نیست ، اما تجربه ی لذت بخشی دارد که هر فردی را به خود جذب می کند ، عنوانی که در عین سادگی رویاهای تحقق نیافتنی دوران کودکی و یا بزرگیمان را در مقابل چشمانمان قرار می دهد . گفتنی ها و نکات لازم در مورد این بازی را در ادامه عرض می کنم ولی برای آن دسته از دوستانی که صبر یا  وقت خواندن را ندارند بگویم که بازی ارزش تجربه را ، حتی امروز دارد .

my farm 2013 07 18 11 18 13 47

متاسفانه کاور بازی پیدا نشد !!

نام : My Farm

سازنده : bip media

سبک : شبیه سازی – آرکید

پلتفرم ها : Windows , Mac , IOS , Android

سال انتشار : ۲۰۰۶

بازی My Farm در سال ۲۰۰۶ توسط هشت نفر از اعضای استودیوی کوچک bip media ساخته شد (این بازی HD و سه بعدی شده ی یک بازی برای کنسول DS می باشد ) . عنوانی آرکید که با گیم پلی ای ساده ، گرافیکی کارتونی و موارد دیگر برای بازیبازان تجربه ی یک روز زندگی در نقش یک کشاورز را ایفا می کرد . البته یک کشاورزی که هیچ وقت خستگی را تجربه نمی کند .

My Farm داستان خاصی را روایت نمی کند و شما را در یک مزرعه قرار می دهد تا پیشرفت کنید . پیشرفتی که پایانی ندارد و و روز اتمامش به خودتان بستگی دارد . شما یک کشاورزی هستید که با یک مرغ سعی دارید دنیای کشاورزان را فتح کنید . اولین موجود زنده ای که در مزرعه ی سر سبز شما قرار می گیرد ، همان یک مرغ ذکر شده می باشد . ابتدای بازی خیلی ساده شروع می شود ، کمی به مرغتان غذا می دهید و او هم برای شما تخم می کند ، بعد از فروش چند تخم اولیه و بدست آوردن سرمایه ی لازم ، هم اکنون بازی شروع می شود .

My Farm یک نوع بازی رقابتی است و بستگی به نوع انتخاب های شما و چگونگی مدیریت پولتان ممکن است ظرف یک روز بهترین کشاورز شوید و یا ظرف یک هفته ورشکسته . انتخاب اصلی در بازی به این دو راهی ( ! ) می رسد ، خرید و فروش حیوانات یا تولیدات داخلی و فروش فرآورده های دامی و یا هر دو . حیوانات در بازی به دو دسته تقسیم می شوند . دسته ی اول همانند مرغ ها سرمایه ی زیادی برای خرید می خواهند و بعد از آن باید برای تولید بعضی از فرآورده ها از آن ها نگه داری کنید ( منظور از سرمایه ی زیاد ، پولی که در برابر خریدشان می پردازید بیشتر از فروششان می باشد ) . مرغ ها ، گوسفندان و گاو ها از این دسته حیوانات هستند که هر کدام ، تخم مرغ ، پشم و شیر تولید می کنند که با فروششان می توانید سرمایه کسب کنید . دسته ی دوم ، حیواناتی می باشند که با نگه داری از آن ها بعد از مدتی به فروش برسانیدشان . حیواناتی از قبیل اردک ، بوقلمون و خوک که با نگه داریشان در سه وعده رشد می کنند و سپس می توانید با قیمت بالاتر بفروشیدشان .

انتخاب اینکه خرید و فروش کنید یا نگه داری ، به خودتان و میزان ریسک پذیری شما بستگی دارد ، مثلا شما به خرید و فروش خوک روی آورده اید و حیوان دیگری ندارید ، بعد از چند ساعت متوجه می شوید که غذای شما به پایان رسیده و این یعنی ورشکستگی و از اول شروع کردن شما ! یا ممکن است فقط با پرورش مرغ یا گوسفند خیلی دیر پیشرفت کنید ، با این حال وجود چنین بخشی در یک یازی چند مگی واقعا ارزشمند است و حتی با وجود تعداد کمی حیوان سرگرم کننده هم می باشد و بازی را متفاوت تر از پیش می کند .

My Farm 2013-07-18 11-19-47-61

همه چی آرومه ؟!

بخش های غذا دادن و تمیز کردن حیوانات هم در بازی بسیار ساده می باشد و چالش خاصی را در برد ندارد اما اگر به این موارد در دراز مدت رسیدگی نکنید با موجی از نارضایتی از سوی حیوانات رو به رو می شوید . حیوانات بازی از دو نوار روی سرشان بهره می برند که یکی مخصوص گرسنگیشان و دیگری مربوط به میزان رضایت از اوضاع رسیدگی به آن ها می باشد . نوار اول که تکلیفش مشخص است ، اما نوار دوم در شرایط مختلف تغییر می کند . به طور مثال اگر حیوانات را تمیز نکنید ( البته به جز خوک ) ، به آن ها غذا ندهید این نوار شروع به کم شدن می کند که در صورت رسیدگی نکردن حیوان مورد نظر از صحنه ی روزگار محو می شود .

علاوه بر غذا دادن و تمیز کردن حیوانات بخش دیگری هم وجود دارد که بر رضایت حیوانات از شما بستگی دارد ، و آن هم خرید آیتم ها و وسایل مورد نیاز برای نگه داری یک حیوان می باشد .هر کدام از حیوانات به یک نوع آیتم مختص به خود نیاز دارند که بازیباز باید آن ها را تهیه کند . بعضی از آن ها فقط جنبه ی زیبایی دارند و باقی هم اگر نباشند حیوان شما جان به جان آفرین تسلیم می کند . به طور مثال مرغ دونی باعث می شود مرغ هایتان در مزرعه پراکنده نشوند و همیشه در یک مکان باشند که همین امر در راحتی شما برای غذا دادن به آن ها کمک می کند ولی اگر هم نخرید مشکلی پیش نمی آید . در مقابل این ها وسایلی همچون آخور برای دام هایتان وجود دارند که اگر از خریدشان سرباز زنید باعث مرگ زبان بسته ها می شوید .

وجود وسایل مختلف در بازی نه تنها به زیبا سازی محیط کمکتان می کند ، بلکه در بعضی اوقات چالش هایی را برای شما ایجاد می کند که ممکن است یا حیوانتان را بر اثر یک اشتباه از دست دهید یا ورشکسته شوید ( مثل اینجانب ! ) . تمامی این آیتم ها به همراه حیوانات و غذای آن ها را می توانید از بخش فروشگاه بازی تهیه کنید . حرف از فروشگاه شد ، بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که در بازی دو نوع فروشگاه قرار دارد که یکی برای خرید و فروش حیوانات و دیگری برای خرید آیتم های مورد نیاز و یا فروش فرآورده های دامی تان است که همین جدا سازی باعث دسترسی سریع تر و بهتر به هر کدام می باشد .

my farm screen3 ref

فروشگاه | بخش خرید و فروش حیوانات

درست است که قبلا از سادگی و راحتی مزرعه داری و دام پروری حرف زدیم ، ولی بعد از گذر زمان و هنگامی که شما اکثر چالش های بازی را گذراندید دیگر انگیزه ای برای ادامه دادن ندارید . چالش های اصلی بازی به غیر از جلوگیری از گرسنگی حیوانات ، کثیف شدن بیش از حدشان ( به جز خوک ها ) ، کثیف شدن محیط ، جوایزی می باشد که بازی با رسیدن شما به یک حدی بهتان می دهد . از جمله ی این جوایز می توان به یک خروس ( ! ) ، آسیاب بادی ، تراکتور و موارد دیگر اشاره کرد که بستگی به نوع پیشرفتتان در بازی به شما داده می شود و گیم پلی بازی را کمی چالش برانگیز می کند . اما بعد از اینکه بازی تمام این موارد را به شما داد ، کم کم به درون گرداب تکرار می افتد و همین کمی به بازی آسیب وارد کرده است . البته همین تکرار هم از عناوین شبیه سازی لذت بخش تر است .

باقی قسمت ها و قابلیت ها عبارتند از ، وجود شب و روز در بازی و بخشی برای تند و سریع کردن زمان ، تمیز کردن حیوانات و محیط ، قسمتی برای حذف یا قرار دادن آیتم های خریداری شده و زدن یا بازی کردن با حیوانات ، که هر کدام در بازی به گونه ای ( مفید ) مورد استفاده قرار می گیرند و فقط برای جذاب تر کردن منوی بازی ، قرار نگرفته اند . لازم به ذکر است که منوی بازی ، و دسترسی سریع به موارد مختلف هم یکی از نکات مثبت بازی می باشد و فقط ای کاش قسمت فروش ، مجزا از باقی بخش ها و شکیل تر و قابل دسترس تر در بازی وجود داشت . تمامی این موارد در گیم پلی بازی باعث شده که بازیباز حداقل در پنج یا شش ساعت اول بازی ، از آن لذت ببرد ولی کم کم به دلیل ساده تر شدن و یا نبود چالش خاصی از آن دست بکشد .

my farm 2013 07 18 11 22 14 64

یکی از جوایز بازی | بخشی که در آن آیتم های خریداری شده را در محیط قرار می دهید یا از محیط حذف می کنید

در کنار این گیم پلی لذت بخش ( حداقل در چند ساعت اولیه ) گرافیک کاتونی بازی قرار دارد . حیوانات به شکل های کارتونی و گاها خنده دار طراحی شده اند که با رنگ آمیزی شاد و سر سبز محیط بسیار دوست داشتنی جلوه می کنند . جزییات و بافت خاصی در بازی وجود ندارد ولی از قدیم می گویند سادگی و برازندگی !! بازی ساده طراحی شده و از کمترین جزییات بهره می برد ولی هیچکدام از این ها به چشم نمی آیند چون تجربه ی رویاهای کودکی در دنیای کودکی و کارتونی بهتر و زیبا تر می باشد .

my farm screen1 ref

برخلاف گرافیک ساده و سراسر آرامش بازی صداگذاری اکثر اوقات اذیت کننده می شود . صدا ها در بازی مشکل خاصی ندارند و هر کدام به صورت های مختلف و البته جذابی شنیده می شوند اما وقتی که حیواناتتان زیاد می شود دیگر دست از داد و بیداد کردن بر نمی دارند و همین ممکن است گوش هایتان را اذیت کند ( به خصوص وقتی بیست عدد مرغ با هم تخم بگذارند ) . اما از این موضوع که بگذریم ، کار تیم سازنده در ادای درست صدا ها بسیار خوب است و حتی به صداهایی همچون پرندگان وحشی ، گرگ و … هم توجه شده که در زمان خود شنیدنی می باشد ( یعنی در ساعات صبح صدای پرندگان آواز خوان می آید و دم غروب صدای گرگ های خسته ! ) .

برای هر کدام از حیوانات هم صداهای مجزایی در نظر گرفته شده که مثلا وقتی گرسنه هستند یا وقتی غذا می خورند این صداها با هم تفاوت دارند و در این بخش کار تیم سازنده خوب بوده ، البته همانند باقی بخش ها خوب بوده و فقط اگر کمی در بعضی قسمت ها زیاده روی نمی کرد بهتر بود .

در انتها باید گفت که بازی My Farm با اینکه ساده است ، در ساعات بالای بازی ، به ورطه ی تکرار می افتد ، گرافیک کارتونی و ساده دارد ، صداگذاری بعضی اوقات رو اعصاب راه می رود ولی همچنان لذت بخش است ، رویایی است ، جذاب است و به طور کلی یک دامپروری کوچک و رنگارنگ می باشد که تجربه کننده را راضی نگه می دارد .

 

my farm review

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا
صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا
صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا
صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا
صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

صدای ممتد طبیعت | نقد و بررسی بازی My Farm - گیمفا