سونی: عناوین انحصاری تردپارتی PS5 بیشتر روی تکنلوژیهای خاص این کنسول متمرکز هستند
طبق اظهارات اخیر سونی، این شرکت برخلاف تصور، بیش از انحصاریسازی محض عناوین ترد پارتی، به استفادهی آنها از تکنولوژیهای خاص PS5 اهمیت میدهد.
پلی استیشن ۵ از زمان عرضهی خود در نوامبر سال ۲۰۲۰، همواره کنسول بسیار موفقی بوده است. طبق آخرین آمار منتشر شده، فروش پلی استیشن ۵ از مرز ۳۲.۱ میلیون نسخه فراتر رفته و شرکت سونی علاوه بر پشتیبانی از این کنسول با بازیهای تراز اول و فرست پارتی قدرتمند، با سایر توسعهدهندگان ترد پارتی نیز جهت هرچه پُربارتر کردن کتابخانهی آن همکاری داشته و بازیهای جذابی چون Final Fantasy 16, Final Fantasy 7 Rebirth و Silent Hill 2 Remake را به انحصار این کنسول درآورده است.
بهتازگی و در همین راستا شان بنسون (Shawne Benson)، رئیس بخش کسب و کارهای ترد پارتیِ سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی، با رسانهی Gamesindustry مصاحبه و دربارهی استراتژیهای پلی استیشن در قبال عناوین انحصاری، توضیحاتی ارائه داده است:
اگر منطقی و معقول باشد، مشخصاً همیشه جا برای بازیهای انحصاری هست اما خصوصاً در بخش مدل توزیع دیجیتالی محصولات که هماکنون بیشتر از نسل گذشته رواج دارد، تمرکز و توجه ما روی این قضیه است که انواع مختلفی گیمپلی در دنیای بازیها، وجود دارند. بهعنوان مثال، بازیهای Free to Play میتوانند موفقترین مدل درآمدی باشند اما تنها در صورتی که روی بیشترین پلتفرمهای ممکن عرضه شوند و در دسترس بیشترین بازیبازان ممکن قرار بگیرند.
نکتهی جالب اما این است که به گفتهی بنسون، شرکت سونی آنقدرها هم به انحصاریسازی بازیهای مختلف روی کنسول پلی استیشن ۵، بسنده نمیکند و درواقع تمرکز آنها، روی چیزهای دیگری است:
ما بیشتر از اینکه به دنبال انحصارگرایی باشیم، به این فکر میکنیم که چه تکنولوژیهایی میتوانند پلی استیشن ۵ را برای توسعهدهندگان برجسته کنند؟ آنها با استفاده از ویژگیهای بازخورد لمسی و تریگرهای انطباقی کنترلر DualSense، چه نوآوری و خلاقیتهایی میتوانند اعمال کنند؟
با فناوری صدای سهبعدی، میتوانند چه کارهایی در طراحی صداهای بازی انجام دهند؟ و مواردی از این قبیل. بنابراین چیزهای بسیار زیادی مانند این موضوعات وجود دارند که ما میتوانیم با استفاده از آنها، داستانهای تبلیغاتی بسازیم و بازاریابی کنیم و درواقع این همان چیزی است که دربارهی برخی از شراکتهایمان در بازیهای چندپلتفرمی، مورد تمرکز ماست.
اگرچه سونی ضرورتاً برای استفاده از قابلیتهای DualSense مبلغی به توسعهدهندگان پرداخت نمیکند اما اگر برخی موقعیتها طوری باشند که برای تبلیغ پلی استیشن ۵ سر و صدا راه بیندازند، آنگاه ممکن است این شرکت برای پشتیبانی از آنها، با تولیدکنندگان وارد همکاری شود. بهعنوان مثال میتوان از The Callisto Protocol یاد کرد که اگرچه عنوانی چندپلتفرمی است اما از ویژگیهای انحصاری کنترلر DualSense بهره میبرد و بخشهای موشن کپچر آن نیز در استودیوهای تخصصی پلی استیشن، ضبط شدهاند.
البته با توجه به اینکه مایکروسافت به عنوان شرکت رقیب، به تصاحب و خرید استودیوهای زیادی پرداخته است، مشخص نیست که سونی در قبال قراردادهای ترد پارتی به همین رویهی فعلی ادامه دهد یا اینکه این شرکت نیز برای عقب نیوفتادن در بازار، دست به خرید استودیوهای ترد پارتی بیشتری بزند.
منبع: Gamingbolt
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- پلی استیشن ۵ پرو با قیمت نجومی وارد ایران شد
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
نظرات
نمیدونم چرا فقط با یه تریلر ولورین عاشقش شدم مخصوصا که اینسامنیاک داره روش کار میکنه منتظر میمونم بازی بیاد اگه عالی شد حتما تجربش میکنم خدایش ایکس باکس تو بازیهیا ابر قهرمانی نابوده نابود برعکس سونی خیلی خوبه
دردویل رو میخان بگیرن حق فیلم و کامیک و بازیشو . البته در خد شایعس
تو مولتی پلتفرمم دیگه این سبک نابود شده
با گند کاریای اخیر وارنر سر گاتهام نایتز و اون چیزی که راکستدی از جوخه انتحاری نشون داد
دیگه بهتر از اینسامینیاک تو ژانر ابرقهرمانی گیر نمیاد
عملا پلیستیشن میشه مهد این سبک بازیا
نه تنها تو ژانر قهرمانی بلکه تو ژانر اکشن ادونچر و سولز لایک و روگ لایک و JRPG سونی مهد این بازی هاست امیدوارم این نسل یه فکری هم برای ژانر شوتر و RPG بکنه
ولا بجز بلادبورن و نیو که اونم ترد پارتیه، سولز انحصاری دیگه نداشته چطور مهد سولز لایکه. روگ لایکو از کجات آوردی. یه روگ لایک انحصاری مثال بزن
Nioh سکند پارتی ناشرش سونی بود
دیمن سولز هم هست درضمن
روگ لایک هم ریترنال هست
با یدونه ریترنال گفتی سونی مهد روگ لایکه؟ عجب
شما تو مایکروسافت بازی روگ لایک سراغ داری ؟؟
من گفتم ماکروسافت مهد لوگ لایکه؟
خب وقتی میکرو نداره این خودش یه برتری اینجوری باشه شبیه ساز و استراتژی هم ملاک نیستن تو بازی های مایکرو
من حرفی از ماکروسافت زدم؟
مایکروسافت رقیب سونیه وقتی مایکروسافت نداره سونی داره میشه برتری
مایکروسافت از چندین بخش مثل ویندوز تشکیل شده
سونی هم از چندین بخش دیگه
(ایکس باکس با پلی استیشن رقیبه)
@hcaerolah
الان درگیریت سر اینه چرا من به جا پلی استیشن و ایکس باکس نوشتم مایکروسافت و سونی ؟ 😂
به مولا فهمیدی میخوای غیر مستقیم جار بزنی مایکروسافت از سونی بزرگ تره لازم به انقدر فشار خوردن نبود
الحق که بیکاری
یارو راست میگفت انقدر درگیر این ماجرا ها شدی
از قبل هم تابلو بود
تو ذهنت با این چیزا درگیره دلیل بر اینکه راست میگی نیست
Demonsouls
Returnal
مطمئنی اکانتت هک نشده ؟
:دی
والا XD
منم اگر روزی برای پلتفرم مایکروسافت ویندوز بیاد به صورت کرکی تجربه خواهم کرد
هر کدومشون تو سبک خاص خودشون تبهر دارن با این حساب میشه گفت سونی هم تو بخش شوتر نابوده و همینطور ریسینگ ولی ازونور تو ابر قهرمانی و اکشن ادونچر قویه
کامنتت بیشتر دمیج کنترل بود ولی اوکی
فقط جهت یادآوریت سونی تو ریسینگ Gran Turismo رو اره که متا نسخه آخرش از چهار نسخه اخیر Forza Motorsport بیشتر بوده
همین که داری گرند توریسمو ۷ رو با فرزا موتوراسپرت های قبلی مقایسه می کنی یعنی جرئت نداری با فرزا موتوراسپرت بعدی مقایسه اش کنی
فرزا موتوراسپرت ۷ رقیب گرند توریسمو اسپورت بود که متاش بالاتر شد
حالا اینو باید با بعدی سنجید
گرچند همین گرند توریسمو ۷ هم هنوز از بعد گرافیک در پیست ها از فرزا موتوراسپرت ۷ عقبه
بیا قبل دیس برو این ویدئو رو نگاه کن:
https://youtu.be/qwSZ2H_ctuI
رمز اکانتتو به کی دادی ؟؟؟؟
من اگه بازیساز بودم و ازم میپرسیدن انتخابت برای ساخت بازی کدوم پلتفرمه میگفتم ps5
چون اولاً میزان فروشش ثابت شده س و میتونم مطمئن باشم این نسل هم حداقل ۹۰ میلیون رو میفروشه پس افراد زیادی به بازی من دسترسی دارن.
ثانیاً فقط یک سخت افزاره و من کمترین هزینه رو برای بهینه سازی متقبل میشم ، برعکس ایکس باکس که دو سخت افزار با قدرت های متفاوته و پی سی که خودش هزاران سخت افزاره .
ثالثاً کسایی که مشتری این کنسولن دنبال بازی مفت نیستن و حاضرن برای بازی خوب هزینه کنن پس اگه بازی من خوب باشه به احتمال زیاد فروش خوبی هم میکنم و سود خوبی عایدم میشه ، برعکس ایکس باکس که مشتری هاشو به بازی نخریدن عادت داده و اگه بازیمو بزارم رو سرویسش قطعاً اندازه فروشم رو پلی استیشن بهم پول نمیده و پی سی هم که خیلیا کرکی بازی میکنن.
با قابلیت های دوالسنس هم میتونم کارایی بکنم که پلیر بیشتر با بازی من ارتباط برقرار کنه و تو بازی من غرق بشه ، اینم تو ایکس باکس و پی سی وجود نداره
خدا رو شکر بازی ساز نیستی !
خوب تو مزایای بازیسازی رو پلتفرم مورد علاقه تو بگو مستفیض بشیم
اگه بازی فروش نکرد و سازنده ورشکست شد سونی میره پول بده از ورشکستگی نجاتش بده ؟ این قدرت گیم پس که مایکروسافت به اینا پول میده بازی بیاد رو گیم پس پس سازنده کوچکترین نگرانی نداره از شکست بازی و میدونه حداقل ورشکسته نمیشه و از اون طرف طیف بیشتری بازی رو تجربه میکنن انار بازی های گیم پس نشون میده مردم دی وان های گیم پس رو بشدت استقبال میکنن!
توجه نکردی من گفتم “بازی خوب” نتیجه خوب میگیره.
شما اگه میخوای سرسری بازی بسازی و سیستم کنترل کیفی سفت و سخت نداشته باشی و فقط با دی وان بودن بخوای کار خودتو پیش ببری ورشکست بشی بهتره چون ادامه دادنت فقط به صنعت گیم ضرر میزنه استاندارد هارو میاری پایین.
یه سری استودیو باید حذف بشن (سازنده برایت مموری ، دیستراکشن ، لست استاپ و …) تا بقیه استودیو ها حساب کار دستشون بیاد.
اینکه کنترلر کنسول موردعلاقش باطری قلمی میخوره
غلطیدم
پلتفرم مورد علاقه کیلو چنده !
یه بازی ساز در وهله اول بازار و درامد براش مهمه نه فن بوی بازی مثل شما .
اگر هم انحصاری پلتفرم خاصی بازی بسازه از رو علاقه و رفاقتی نیست جلو جلو پول لازم رو میگیره بعد انحصاری میکنه .
من اگه بازی ساز بودم مولتی پلتفرم میزدم .
خودم هم ps5 دارم ولی خدا رو شکر طرز فکر عقب مونده یا بچهگانه ندارم !
فکر کنم یه بچه ۵ ساله هم میفهمید که فرض من راجع به استودیوی کوچیکی بود که بودجه ش محدوده و مجبوره فقط یه پلتفرمو برای بازیش انتخاب کنه.
اما شما بوزورگسال عزیز با اینهمه ادعا نفهمیدی.
کامنت منو درست بخونی میفهمی هر ۳ دلیلی که عنوان کردم تفکر بازار و درامد پشتش بود.
داغون ترین استودیو هم میتونه بازی برا چندتا پلتفرم بده .
اصل هزینه ساخت بازی برا توسعه بازیه نه برا پورتش .
یه استودیو کوچیک قرار نیست بازی با گرافیک و کیفیت و گیم پلی TLOU بده بیرون که برا پورتش رو سخت افزار منسوخ باید هفت خان رد کنی .
تازه معمار سخت افزار کنسولا یکیه و پورت کردن براشون مشابهه حتی میشه برا سوییچ هم پورت کرد چون استودیو خیلی کوچیکه با بودجه محدود و صد در صد بازیش بار پردازشی و گرافیک زیادی نخواهد داشت و نقطه قوت این بازیها گیم پلی هست مثل بازی سلست .
سخت افزار پی سی هم وکیل وصی سیستم های عهد بوق نیستی .
با این تفکر خودت بخش بزرگی از بازار و درامد رو از دست دادی اقا !!!
داداش جان یه نقطه ای هست که آدما در برابر منطق درستتت تسلیم میشن، اونجا جاییه که عاقل تر ها سکوت می کنن و جاهل تر ها حمله!
هیچ سازنده ای نمیاد الکی چون سونی دوال سنس داره بازیش رو انحصاری پی اس کنه
جالبه که ۳ تا دلیل شماره دارو ول کردی رفتی سراغ Bonus
عزیز من ماسمالی نکن سه تا دلیل شما هم یه جورایی درسته ولی بازی انحصاری فقط واسه قرارداد انحصاری وگرنه کی بدش میاد بازیش بیشتر بفروشه ببین داداش من سونی پیغمبر یا خدا نیست که اینطوری ازش طرفداری میکنی و چشاتو میبندی چه سونی چه مایکروسافت منظورم یا هردوشونه
فرض من راجع به یه استودیو کوچیک بود که بخاطر محدودیت بودجه مجبوره یه پلتفرمو انتخاب کنه بدون هیچ قرارداد انحصاری
در اون صورت هم گیم پس و پلاس بازی رو روش عرضه کنن به سازنده پول میدن
اگه سونی و مایکروسافت بازی رو واسه سرویسشون قبول نکردن چی؟
قرارداد دوطرفه س دیگه باید اونا مجاب بشن تا به من پول بدن . شاید اونا توی دوره ریلیز بازی من تمایلی به قرارداد بستن نداشته باشن
(به هر دلیلی ؛ شاید برنامه سرویسشون تا دو سال آینده پره و جا برای بازی جدید ندارن)
استودیویی که پول و زمان بهینه سازی واسه کنسول رو نداشته باشن مطمئن باش نمیاد بازی واسه کنسول بسازه نهایتش میره واسه موبایل بازی میزنه
تحلیل شخصی کردی و اشتباهه .بازی روی گیمپس باشه باعث ضرر سازنده هست؟
بستگی به کیفیت بازیت داره.
اگه زباله ای مثل لست استاپ ساختی طبیعتاً بازیت فروش نمیره ، رو گیمپس هم نهایتش بتونی کسایی که گول خوردن و بازیتو دانلود کردن رو ته تهش ۲ هفته نگه داری
مایکروسافت هم در حدی بهت پول میده که ورشکست نشی و پول بازیت دربیاد ولی درنهایت درجا زدی و هیچ پیشرفتی نکردی.
ولی اگه بازی با کیفیت ساختی سیستم کنترل کیفی دقیقی داشتی چند مرحله پلی تست دادی و نتایج مثبت بوده دمو عمومی منتشر کردی و گیمرا راضی بودن ، قطعاً فروش بازی سود بیشتری بهت میده تا گزاشتنش رو سرویس .
(بنظر من بازی مناسب گیمپسه که بتل پس و پرداخت درون برنامه ای داشته باشه تا سازنده پولشو ازون راه دربیاره چون واقعاً مایکروسافت پول زیادی بابت آوردن بازیا رو سرویس نمیده ، به گاردینز آف د گلکسی به اون بزرگی و معروفیت بین ۵ تا ۱۰ میلیون دلار یعنی اندازه فروش ۱۰۰ هزار نسخه ش پول داده بود)
و همچنان در حسرت یک شوکیس هستیم💔🌚
سونی بزرگترین و با ارزش ترین شرکت جهان 🤝🏽🤯
بیشتر گیمهای که ثرد پارتی سونین چون ژاپنین نمیخوان زیر مایکروسافت برن برای همین حس ملی گرایشون میرن سمت هم وطن خودشون یعنی سونی به نظرم مایکروسافت سعی کنه جبهه غرب خودشو قوی کنه ( مثل گیم های اوری و های فای راش ) تا بتونه در مقابل سونی مبارزه کنه
باشه،فقط پول ندید به سازنده ها تا pc گیمرا با یه سیستم در حد ps5 نتونن درست بازی کنن و مجبور به ارتقا بشن
آره آره تو راست میگی !
به جای حرف زدن مدارک رو رو کن اگه راست میگی
فشار
چ فرقی دارن جز اس اس دی یکم سریع تر . این حجم از حرف چرت بی سابقس . راستی شایعه شده بود اگه مایکرو بخره اکتیویژن رو سونی هم میره سراغ 2k games .
2k games نه داداش
Take two
ینی کمپانی مادر راکستار و 2k
که البته سیاست هاشون به هم شبیه و میتونه بخره(بر عکس اسکوئرانیکس که واقعا محتمل نیست خریدش توسط سونی)
ولی خب مطمئنم بعد از خریدش
مثل کاری که با بانجی کرد میزاره خودشون به صورت کاملا مستقل ادامه بدن
اسکوئرانیکس احتمالش بیشتر . راکستاری که بازیای ریمیک رو در شعن خودشون نمیبینن نمیزارن برن زیر سلطه یکی دیگه . تیک تو هم شرکتی نیست که زیر بار این کارا بره و اوضا مالی خوبی هم دارن . همون خرید بعدی سونی میتونه اسکوئرانیکس باشه چون قرار داد انحصاری هم باهاشون بستن .
در کل لعنت به انحصار گرایی 😑
منی که از ps1تا ps5 رو دارم نمیام ایکس باکس بگیرم حتی اگر کالاف انحصاری ایکس باکس بشه
یعنی انحصاری های ثرد پارتی بخاطر قابلیتهای دوال سنس بوده !
بحث بازاریابی و یک طرفه کردن بازار نیست !
هیچ پولی هم رد و بدل نشده !
بعد جریان دیروز دارن هذیان میگن .
ماکروسافت انحصاری ثرد پارتی نداره؟
تا حالا نداشته؟
داشته .
داره .
خواهد داشت .
منتها رفاقتی یا بخاطر قابلیت های کنسول نیست بخاطر پوله !
ساز و کار انحصاری ثرد پارتی قرارداد و پوله نه رفاقتی یا قابلیت های دوال سنس .( نسل هشت دوال سنس نبود )
تکنلوژی نه تکنولوژی
چی میگی لااقل یه دروغی بگو بشه باورش کرد
خداییش من فقط از انحصاری شدن ریمیک سایلنت هیل خیلی ناراحتم این یه بازیه که همه حق دارن بازیش کنن نه فقط یه قشر خاص که ps5 دارن و تعدادشون تو ایران بخواطر قیمت بالاش کمه
بلاخره همه قبول کنیم انحصاری های اکشن و قهرمانی …سونی بهتره
ولی خب این که ماکرو هم داره تلاش میکنه رقابت جذابتری خواهد شد قشنگ نسل ۸ که سونی شاهکار کرد برادر من که سر تموم کردن لست ۱و۲ افسرده شده بود و داستان بازی رو که گفت فهمیدم بازی واقعا قشنگی هست و گیم پلی خیلی جذابی داشته از اون طرف اولین بازی انحصاری سونی تو نسل ۸ تموم کردم اسپایدرمن بود و باز هم پایان شاهکار داشت و واقعا اون گیم پلی و تار اندازی و مبارزه حماسی که با اختاپوس داشت عالی بود و واقعا لذت بردم از گیم ولی واقعا امیدوارم هرکسی که هر بازی رو دوست داره بتونه تجربه کنه و به سلیقه ها احترام بزارم بلاخره یکی ریسینگ دوست یکی قهرمانی یکی دوست داشته Xbox گرفته یکی سونی نیازی نیست دعوا کنید فقط از بازی لذت ببرید واقعا دلم برا گذشته ها تنگ شده بدون دغدغه بازی کردن واقعا یه حس عالی داشت امیدوارم همه شما بتونید بدون دغدغه بازی کنید 🌹❤️
ناموصن بیاید منطقی بگیم فن بوی بازیو بزارید کنار
معماری سونی با اضافه کردن تکنولوژی جدید ت دوال سنس ی قدم بالاتر از معماری ایکس باکسه :/