بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا
بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا
بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا
بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا

بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس imdb

دنیای انیمیشن در قرن بیست و یکم رشد قابل‌توجهی داشت و انیمیشن‌های بسیار درخشانی در این مدت ساخته شده‌اند.

با کنار رفتن برچسب غیرمنصفانه «انیمیشن برای کودکان» است، دنیای انیمیشن در قرن بیست و یکم توانست رشد قابل توجهی بکند و به دنیایی بسیار گسترده و بزرگ تبدیل شود. با اینکه در دنیای انیمیشن، فیلم‌های کودکانه زیادی وجود دارند اما اغلب انیمیشن‌ها دارای مضامینی پخته و بالغانه هستند که برای بزرگسالان نیز جذاب به نظر می‌رسند و این در حالی است که برخی از صحنه‌های احساسی این آثار قابل قیاس با برخی از آثار لایو اکشن است.

از سوی دیگر، انیمیشن رسانه‌ای است که در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد و علاوه بر استودیوهای هالیوودی، استودیوهای ژاپنی نیز در این زمینه بسیار پُرکار و توانمند هستند. دنیای انیمیشن به سازندگان این اجازه را می‌دهد تا جهان‌های باورنکردنی را در این آثار کاوش کنند، جهان‌هایی که ساخت آن‌ها در دنیای لایو اکشن بسیار پیچیده و محدود است.

همین نیز سبب شده تا انیمیشن‌ها از منظر داستان‌سرایی در خدمت سازندگان قرار داشته باشند. همین آزادی سازندگان و تخیلات بی‌انتهای آن‌ها سبب خلق فیلم‌هایی خارق‌العاده  تماشایی شده است. در ادامه به معرفی بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم میلادی بر اساس امتیاز این آثار در وب سایت IMDb می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

۱۰. انیمیشن قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

انیمیشن howl's Moving Castle
انیمیشن Howl’s Moving Castle

انیمیشن «قلعه متحرک هاول» اثری کلاسیک از استودیو برجسته و موفق انیمیشن‌سازی جیبلی (Studio Ghibli) به شمار می‌رود که داستان زن جوانی به نام سوفی را دنبال می‌کند که پس از نفرین شدن توسط جادوگری به فردی ۷۰ ساله تبدیل می‌شود.

سوفی که زودتر از موعد پیر شده، همسفر جادوگری به نام هاول می‎‌شود و به عنوان نظافت‌چی و مستخدم او فعالیت می‌کند. آن‌ها در حال سفر با قلعه پرنده هاول هستند تا درمانی برای نفرین سوفی پیدا کنند.

انیمیشن «قلعه متحرک هاول» حاوی انیمیشن‌سازی خیره‌کننده و داستان‌سرایی صمیمانه‌ای است که در دیگر آثار استودیو جیبلی نیز به چشم می‌خورند. اتفاقات این انیمیشن در پادشاهی‌ای خیالی جریان دارد که هم بر جادو و هم بر تکنولوژی متکی است.

سوفی و هاول در حین سفر نیز خودشان را درگیر جنگی بین پادشاهی‌های مختلف می‌یابند و کارگردان هایائو میازاکی از طریق این مضامین ضد جنگ مخالفت خودش به جنگ در عراق را بیان کرده بود.

۹. انیمیشن درون و بیرون (Inside Out)

انیمیشن inside out 2
انیمیشن Inside Out

استودیو پیکسار همیشه درون فیلم‌های به ظاهر کودکانه خودش، مجموعه‌ای از احساسات را پنهان می‌کند و اغلب شخصیت‌ها و سناریوهای انیمیشن‌های پیکسار به اندازه‌ای هستند که حتی سرسخت‌ترین افراد را نیز به گریه وا می‌دارند.

همین روند نیز به برند و شهرتی برای استودیو پیکسار تبدیل شده است. انیمیشن «درون و بیرون» نیز این روند استودیو پیکسار را به شکلی واضح به نمایش در می‌آورد و داستان خودش را با تمرکز مستقیم روی احساسات، درباره پنج احساس درون یک فرد بازگو می‌کند.

انیمیشن «درون و بیرون» داستان دختر جوانی به نام رایلی را روایت می‌کند که در حال عبور از ترس و وحشت‌های دوران نوجوانی خودش است.  درون ذهن وی نیز شادی، غم، خشم، انجاز و ترس زندگی می‌کنند و سعی دارند تا او را راهنمای کنند تا بتواند از این دوران پر از مشکل به سلامت عبور کند. پس از اینکه حادثه‌ای خاطرات اصلی رایلی را خراب می‌کند، احساسات او به سرعت در تلاش برای نجات عواطف وی هستند.

۸. انیمیشن در جستجوی نمو (Finding Nemo)

انیمیشن finding nemo
انیمیشن Finding Nemo

انیمیشن «در جستجوی نمو» هم در بین مخاطبان جوان و هم در بین بزرگسالان در سراسر جهان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های استودیو پیکسار شناخته می‌شود.

این اثر داستان یک ماهی پدر بیش از حد محافظ به نام مارلین را روایت می‌کند که پس از گم شدن پسرش به نام نمو، به همراه دوری راهی سفری می‌شود تا او را پیدا کند. آن‌ها در آب‌های گسترده اقیانوس با خطرات مختلف مواجه می‌شوند و در طول مسیر نیز دوستان جدیدی پیدا می‌کنند.

انیمیشن «در جستجوی نمو» با اینکه متعلق به ۲۰ سال پیش است اما همچنان در بین فرهنگ عامه از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار است و برخی از دیالوگ‌های آن همچنان در بین افراد ردوبدل می‌شوند و شخصیت‌های آن نیز در دنیای رسانه شهرت زیادی دارند. داستان این پدر تنها که به دنبال پیدا کردن تنها فرزندش است، روایتی بسیار قدرتمند به شمار می‌رود که در میان والدین نیز بسیار تأثیرگذار و طنین‌انداز است.

۷. انیمیشن داستان اسباب بازی ۳ (Toy Story 3)

انیمیشن داستان اسباب بازی toy story
انیمیشن Toy Story 3

انیمیشن «داستان اسباب بازی ۳» سومین اثر در این مجموعه انیمیشن کلاسیک به شمار می‌رود که به عقیده بسیاری از افراد احتمالا بهترین اثر در این فرنچایز است. این انیمیشن داستان اندی را بازگو می‌کند که حالا در آستانه رفتن به کالج قرار دارد و دیگر وقتی برای بازی با اسباب بازی‌های دوران کودکی‌ش ندارد.

در همین حین نیز اسباب‌ بازی‌های اندی به طور تصادفی به یک مهدکودک فرستاده می‌شوند و وودی که احساس می‌کند توسط اندی رها شده، اسباب بازی‌های دیگر را گردهم جمع می‌کند تا آن‌ها به کمک هم بتوانند به خانه‌شان بازگردند.

انیمیشن «داستان اسباب بازی ۳» به دلیل پرداختن به موضوعات پیرامون از دست دادن جوانی، مورد ستایش زیادی قرار گرفته است. پیر شدن موضوعی است که همه افراد باید با آن روبه‌رو شوند و فیلم این موضوع را به گونه‌ای مورد بررسی قرار می‌دهد که هم خارق‌العاده و هم ملموس به نظر می‌رسد و در عین حال، داستانی را به تصویر می‌کشد که می‌تواند شما را در یک صحنه به خنده بیاندازد و در صحنه بعدی اشک را از چشمان شما سرازیر کند.

۶. انیمیشن بالا (Up)

انیمیشن up
انیمیشن Up

انیمیشن «بالا» داستان مرد مسنی به نام کارل را روایت می‌کند که پس از مرگ همسر محبوبش به نام الی به تنهایی در حال سپری کردن زندگی است. آن‌ها همیشه به دنبال سفر به آمریکای جنوبی بودند و حالا کارل تصمیم خودش را گرفته تا در نهایت این سفر را شروع کند و در همین راستا نیز بادکنک‌های بی‌شماری را به خانه خودش متصل می‌کند تا در آسمان شناور شود و با این خانه به آمریکای جنوبی سفر کند. در این سفر نیز کاوشگری جوان و بچه‌ای هیجان‌انگیز و دلسوز به نام راسل به او می‌پیوندد.

انیمیشن «بالا» بیشتر به خاطر صحنه آغازینش شهرت دارد که در آن، رابطه میان کارل و الی از آغاز تا انتها به تصویر کشیده می‌شود. این سکانس به زیبایی و به طور خلاصه داستان عاشقانه این زوج را نشان می‌دهد، آن هم قبل از اینکه الی مریض شود و از دنیا برود. این سکانس یکی از خوش‌ساخت‌ترین و احساسی‌ترین سکانس‌های افتتاحیه در دنیای سینما به شمار می‌رود که بسیاری از بیننده‌ها را در همان ابتدا به گریه می‌اندازد.

۵. انیمیشن نام تو (Your Name)

دنیای رنگارنگ انیمه | چرا باید انیمه ببینیم
انیمه Your Name

انیمیشن «نام تو» یکی از بهترین برداشت‌ها از موضوع «عوض شدن بدن شخصیت‌های مرد و زن» را به نمایش در می‌آورد و داستان دو نوجوان را روایت می‌کند که به صورت تصادفی بدن‌هایشان با یکدیگر عوض می‌شود. تاکی در شهر توکیو زندگی می‌کند و این در حالی است که میتسوها در حومه ژاپن است و آن‌ها در نهایت تصمیم می‌گیرند تا شخصا یکدیگر را ملاقات کند که این کار اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

انیمه «نام تو» از جهان زیبا و رنگارنگ انیمه استفاده کرده تا داستان عاشقانه شیرینی را به نمایش در بیاورد و یکی از نمونه‌های عالی در این سبک به شمار می‌رود. علاوه بر بدست آوردن تحسین منتقدان، انیمه «نام تو» به فروش قابل‌توجهی نیز دست پیدا کرد و به سومین انیمه سینمایی پرفروش تاریخ تبدیل شد.

۴. انیمیشن کوکو (Coco)

بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن
انیمیشن Coco

اتفاقات انیمیشن «کوکو» در مکزیک جریان دارد و داستان پسر جوانی به نام میگل را روایت می‌کند که شیفته موسیقی است. با این حال، خانواده‌اش کاملا با موسیقی مخالف هستند و آن را ممنوع کرده‌اند. میگل شیفته ارنستو د لا کروز است و او را همانند الگوی خودش می‌داند و با تماشای ویدیوهای این موزیسین فقید نواختن گیتار را به خودش یاد می‌دهد. یک سری اتفاقات منجر به آن می‌شوند تا میگل وارد سرزمین مردگان شود و حالا او در تلاش برای پیدا کردن قهرمان خودش است.

انیمیشن «کوکو» توانسته به زیبایی به فرهنگ و کشور مکزیک بپردازد و این در حالی است که معمولا این موضوع در دنیای سینما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این اثر با استفاده از موسیقی و باورهای مردم مکزیک، داستانی عمیق و جذاب ساخته که بیننده‌ها را به دنیای مردگان می‌برد و ماجراجویی‌های جذاب و رنگارنگی را برای آن‌ها به نمایش در می‌آورد.

۳. انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)

بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا
انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse

سازندگان داستان بیش از حد اقتباس شده پیتر پارکر را کنار گذاشته‌اند و در عوض در انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» روی شخصیت مایلز مورالز تمرکز کرده‌اند. این انیمیشن داستان دست یافتن مایلز مورالز به قدرت‌های ابرقهرمانی‌اش را به تصویر می‌کشد و تلاش‌های او برای تبدیل شدن به یک مبارز جرم و جنایت را نشان می‌دهد که باعث شکافته شدن مولتی‌ورس می‌گردد و چندین نسخه از مرد عنکبوتی از دنیاهای متفاوت را به این جهان وارد می‌کند.

انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» یکی از بهترین انیمیشن‌های تمام دوران به شمار می‌رود که هر فریم از آن نیز برای بیننده‌ها لذت‌بخش و تماشایی به نظر می‌رسد. این اثر تأثیر قابل‌توجهی در دنیای انیمیشن گذاشته و این تأثیر در فیلم جدید گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish) و سبک انیمیشن‌سازی سکانس‌های اکشن آن به خوبی به چشم می‌خورد.

۲. انیمیشن وال ای (Wall-E)

انیمیشن وال‌ای wall e
انیمیشن Wall-E

اتفاقات انیمیشن «وال ای» در آینده جریان دارد، آن هم زمانی که بشریت سیاره زمین را به نابودی کشانده و برای شروعی دوباره به سمت ستارگان و سیاره‌های دیگر رفته است. در این میان نیز ربات‌هایی برای پاکسازی زباله‌های بی‌شمار روی سیاره باقی مانده‌اند. یکی از همین ربات‌ها نیز وال ای نام دارد که عاشق ربات دیگری به نام ایو می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا کار خودش را ترک کند و به دنبال او به سفری در سراسر کهکشان برود.

انیمیشن «وال ای» در عین اینکه داستانی شیرین درباره رباتی جالب و کوچک و تلاش او برای رسیدن به عشق را به تصویر می‌کشد، اظهار نظر و انتقادهایی نیز نسبت به وضعیت سیاره زمین می‌کند. از آنجا که گرم شدن کره زمین هر ساله به مسئله بزرگتری تبدیل می‌شود، این اثر به خوبی توانسته با استفاده از داستان خودش، این موضوع را به بیننده‌های جوان و همچنین بزرگسال گوشزد کند تا تلاش بیشتری برای محافظت از زمین انجام بدهند.

۱. انیمیشن شهر اشباح (Spirited Away)

انیمه شهر اشباح spirited away
انیمه Spirited Away

یکی از تحسین شده‌ترین انیمیشن‌های تاریخ، انیمیشن «شهر اشباح» است که اغلب اوقات از آن به عنوان شاهکاری از استودیو جیبلی و هایائو میازاکی یاد می‌کنند. این انیمه داستان چیهیروی ۱۰ ساله را روایت می‌کند که در دنیای ارواح گرفتار شده است، جایی که او مجبور است در حمام یک جادوگر کار کند تا بتواند پدر و مادرش که به خوک تبدیل شده‌اند را آزاد کند.

انیمه «شهر اشباح» با ترکیب بی‌نظیر خودش از داستان‌سرایی تخیلی و انیمیشن‌سازی دستی درخشان به سرعت توانست در بین مخاطبان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند و از آن زمان نیز مرتبا در جمع بهترین فیلم‌های تاریخ قرار می‌گیرد. این اثر همچنین جایزه بهترین انیمیشن اسکار را از آن خود کرد و تا به امروز نیز تنها انیمیشن غیر انگلیسی زبان بوده که موفق به کسب چنین جایزه‌ای شده است.


در این مطلب به معرفی بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم میلادی بر اساس امتیاز آن‌ها در وب سایت IMDb پرداختیم که شامل آثاری از استودیو پیکسار و جیبلی هستند. نظر شما درباره این انیمیشن‌ها چیست؟

منبع: collider

CYRUSo0ashil0oriversideDARKSIRENaref44خستههفت آسمانKurosCameraManMavrickیوهانSoulSpider-ManPorfosorred-eyed Banished KnightEAGAMERSepehrAlborzMincraftCharlie Chaplinmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا
بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا
بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا
بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا
بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین انیمیشن‌های قرن بیست و یکم بر اساس IMDb - گیمفا