خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول)

محمدرضا نوروزی
۱۸:۴۰ ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

امروز قرار است تا با هم کمی خاطره بازی کنیم و از آثاری نام ببریم که با وجود گذر زمان، کماکان از یاد ما گیمرهای ایرانی ‌نرفته‌اند.

سلام به شما کاربرهای گرامی وبسایت گیمفا. امیدوارم که حال شما خوب باشد. حقیقتا، چند وقت پیش بود که تصمیم گرفتم سری به جعبه سی‌دی‌ قدیمی و خاک خورده‌ای که گوشه‌ی اتاق گذاشته بودم بزنم و در میان آن‌ها عناوینی یافتم که بسیار خاطره‌ساز بودند.

آن زمان‌ها، افراد زیادی نبودند که به نمره‌ و نقد‌های این بازی‌ها اهمیت بدهند و از طرفی نحوه‌ی خریدشان با فرآیند امروزی فرق داشت. کافی بود بروید به کلوپ یا سی‌دی‌ فروشی محلتان و از جدیدترین بازی‌های منتشر شده بپرسید و به فروشنده اعتماد کنید، یا ریسک نکنید و از پکیج‌هایی که شامل ده‌ها بازی مختلف می‌شدند استفاده کرده و در آن بین، شاید ۳ یا ۴ تا بازی جذاب از بین ده‌ها گزینه‌ی موجود پیدا می‌کردید تا ماه‌ها به تجربه‌شان بپردازید.

حال در این بین، تعدادی بازی وجود داشت که اکثر گیمرهای ایرانی آن‌ها را تجربه کرده‌اند و حتی ممکن است همین حالا که این مقاله را برایتان می‌نویسم، مشغول تجربه‌ی این آثار باشند. با وجود آن که این روزها، از بسیاری از این آثار یاد می‌شود و حتی برخی از آن‌ها ریمیک شده‌اند، تصمیم گرفتم از آثاری یاد کنم که کمتر ازشان صحبت می‌شود. در ادامه، قرار است از ۱۰ بازی محبوب و نوستالژی برای ما ایرانی‌ها که کماکان قابل تجربه و لذت بردن هستند یاد کنیم.

Pink Panther: Pinkadelic Pursuit

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Pink Panther: Pinkadelic Pursuit یک بازی پلتفرمر ۳ بعدی است که توسط استودیوی wanadoo ساخته شد. این بازی در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۲ برای پلی استیشن، ویندوز مایکروسافت و گیم بوی ادونس در دسترس قرار گرفت.

بازی یکی از مفرح‌ترین آثار موجود روی پلی‌استیشن ۱ به حساب می‌آمد که از قضا مراحل آن از تنوع بسیار بالایی برخوردار بودند و هنوز که هنوز است، ارزش تجربه‌ی بسیار بالایی دارد. در طول بازی، شما با استفاده از کلید‌هایی که به دست می‌آوردید، می‌توانستید وارد محبوب‌ترین قسمت‌های ساخته شده از انیمیشن پلنگ‌ صورتی شوید و بسته به نوع مرحله آن را به پایان برسانید.

بازی در اکثر اوقات تجربه‌ای پلتفرمر به ارمغان می‌آورد که طی آن وظیفه داشتید با دزدیدن وسایل مختلف و سپس فرار از دست صاحبانشان، پازل‌های مختلفی را حل کنید و در نهایت کلید مرحله را به دست آورید. البته بازی تنها به این مراحل خلاصه نمی‌شد؛ برای مثال، بخش‌های از بازی به اسکیت کردن و یا مبارزه با باس‌فایت‌های مختلف می‌پرداخت که انصافا هم سرگرم‌کننده بودند.

این بازی در حال حاضر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی و همچنین پلی‌استیشن ۱ در دسترس است و از دیگر راه‌های پیشنهادی برای تجربه‌ی آن، می‌توان به شبیه‌ساز پلی‌استیشن ۱ روی موبایل‌های هوشمند اشاره کرد.

Teenage Mutant Ninja Turtles 2: Battle Nexus

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Teenage Mutant Ninja Turtles 2: Battle Nexus یکی دیگر از آثار اقتباسی محبوب آن دوران بود که چه در پلتفرم پلی‌استیشن ۲ و چه روی کامپیوترهای شخصی از محبوبیت بسیاری میان ایرانیان برخوردار بود و علت اصلی آن را می‌‌توان در وفاداری بازی به انیمیشن سریالی TMNT 2003 پیدا کرد.

بازی، اکثر قسمت‌های فصول ابتدایی این انیمیشن را به تصویر کشیده بود و به شما این امکان را می‌داد تا با انتخاب کاراکتر محبوبتان از میان شخصیت‌های این انیمیشن، مراحل مختلف را طی و با دشمنان و باس‌فایت‌های متعددی از جمله هان، شردر، دکتر استاکمن و یو-ای ساما مبارزه کنید.

بازی شامل گیم‌مود‌های دیگری از جمله‌ حالت آرنا (Arena) نیز می‌شد که داخل آن می‌توانید مهارت‌‎‌های نینجایی خود را حسابی به چالش بکشید و آیتم‌ها و تروفی‌های مختلفی را آزاد کنید. این اثر در حال حاضر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی و همچنین پلی‌استیشن ۲ و GameCube در دسترس است.

Ben 10: Protector of Earth

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

اگر یادتان باشد، مدتی بود که سریال انیمیشنی Ben 10 حسابی محبوب شد و به همین دلیل، Cartoon Network در سال ۲۰۰۷ یکی دیگر از آثار نوستالژی لیست ما یعنی Protector of Earth را منتشر کرد.

بازی به عنوان یک تجربه‌ی اقتباسی، گیم‌پلی سرگرم کننده‌ای داشت و حالت Co-op نیز اجازه می‌داد تا به همراه دوستانتان مراحل را پیش‌ببرید و به مبارزه با موجودات فضایی مختلف پرداخته و در طول مسیر، فضایی‌های مختلفی را برای آمنیتریکس آزاد کنید.

داستان بازی کیفیت قابل قبولی داشت و در نهایت با توجه به محبوبیت‌ انیمیشن، در میان طرفداران و به خصوص در بین ایرانی‌ها به موفقیت دست پیدا کرد. این بازی برای کنسول PSP، پلی‌استیشن ۲ و کنسول Wii عرضه شد و در ادامه ‌شاهد دنباله‌هایی بودیم که دست کمی از این نسخه نداشتند و می‌توان محبوب‌ترینشان را نسخه‌ی Ben 10 Ultimate Alien: Cosmic Destruction نامید که گیم‌پلی سری را بسیار کامل‌‌تر کرد.

این بازی و دنباله‌های آن را می‌توانید با استفاده از شبیه‌ساز PSP روی پلتفرم موبایل اجرا کنید.

Need for Speed: Most Wanted & Need for Speed: Underground Series

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

قبل از آن که آثاری چون سری Forza Horizon در بازار عناوین ریسینگ جولان دهند، این سری Need for Speed بود که با ارائه‌ی یک گیم‌پلی جذاب و هیجان‌انگیز به پادشاهی میان این دسته از بازی‌ها تبدیل شده بود.

دو نسخه‌ی Underground و البته عنوان فوق‌العاده‌ Most Wanted را می‌توان نوستالژی‌ترین بازی‌های ریسینگ تجربه‌ شده در ایران دانست. یادم می‌آید که در آن زمان‌ها، اکثر گیمرها به تجربه‌ی این دو اثر می‌پرداختند و نمی‌توان پژو ۲۰۶‌های شخصی‌سازی شده و آن BMW M3 محبوب را به راحتی از یاد برد.

قطعا یکی از آثاری که همه‌ی ما دوست داریم در آینده Remake شود و یا حداقل EA به سمت و سوی ادامۀ آن برود، Most Wanted و Underground هستند که هر یک توانستند در بخش‌های مختلفی چون شخصی‌سازی‌های پرجزئیات در نسخه‌ی Underground و ارائه‌ی یک داستان انتقام‌جویانه و جذاب در Most Wanted به ستاره‌های این سری تبدیل شوند.

این دو بازی روی پلتفرم‌های مختلفی در دسترس قرار دارند و به مانند بازی‌های قبلی، قابلیت‌ اجرا از طریق شبیه‌ساز‌های پلی‌استیشن ۲ و گیم‌کیوب روی موبایل را دارا هستند (برای تجربه‌ی این دو بازی روی موبایل، به یک تلفن ‌پرچم‌دار احتیاج خواهید داشت).

Counter-Strike 1.6

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Counter-Strike 1.6 که اصلا نیازی به تعریف ندارد. مگر می‌شد که وارد گیم‌نت‌های محل شوید و عده‌ای از گیمر‌ها را مشغول تجربه‌ی این بازی پیدا نکنید. اثری فوق‌العاده که توسط استودیوی Valve توسعه‌ یافت و تبدیل به یکی از نماد‌های مسابقات مختلف در حوزه‌ی ویدیو گیم شد.

این بازی، جادوی به خصوصی دارد و هر چه از آن بگویم، نخواهم توانست حس و حال تجربه‌ی بازی در آن روزها را به تصویر بکشم. نقشه‌ی Dust 2، نجات دادن گروگان‌ها و جمع‌آوری پول برای خرید آن AWP محبوب از مواردیست که در خاطرات اکثر ما گیمرها نقش بسته است.

جالب است بدانید که سرور‌های این اثر بعد از گذشت سالیان سال، کماکان پر از بازیکنان حرفه‌ای و وفاداریست که حتی با وجود عرضه‌ی نسخه‌ی Global Offensive، از آن دست نکشیده‌اند. بازی کماکان ارزش تجربه را دارد و پیشنهاد می‌کنم تا بعد از مطالعه‌ی این مقاله‌، دوباره سری به CS 1.6 بزنید و خاطرات خود با این اثر را مرور کنید.

Grand Theft Auto San Andreas Farsi

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

GTA San Andreas را می‌توان به عنوان یکی از نوستالژی‌ترین بازی‌ها بین تمام گیمر‌های جهان دانست. برای این بازی، ماد‌های بسیار زیادی منتشر شده است و اگر سری به وبسایت‌های مربوطه بزنید، کاملا متوجه این موضوع خواهید شد. در این بین، یک ماد به خصوص وجود داشت که کودکی و نوجوانی بسیاری از گیمرهای امروزی را شکل داد و آن چیزی نیست، جز ماد فارسی GTA San Andreas.

در این ماد نه تنها به دوبله‌ی فارسی تمامی کاراکتر‌های بازی پرداخته شده، بلکه ماشین‌ها و ساختمان‌های ایرانی نیز، جایگزین ماشین‌ها و ساختمان‌های خارجی بازی شده است. جالب است بدانید که رادیوی این بازی نیز، از موسیقی‌های مختلف ایرانی تشکیل شده بود و خلاصه، موارد جالب بسیار زیادی داخل آن وجود دارد که کماکان ارزش تجربه را دارند.

اگر دوست دارید که به همراه CJ و دوستانش سوار بر یک پیکان گوجه‌ای اسپورت در گرو استریت ویراژ دهید و مراحل مختلف بازی را با حال و هوایی جدید طی کنید، می‌توانید این نسخه‌ی ماد شده از بازی را به راحتی از اینترنت دریافت و اجرا کنید.

Hard Truck 2: King of the Road

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

شبیه‌ساز کامیون و تریلی، یکی از ژانرهای مورد علاقه‌ی من به شمار می‌رود و بسیاری از اوقات فراغتم را پای بازی‌های مختلفی از جمله Euro Truck و American Truck صرف کرده‌ام. با این وجود، بسیاری از گیمرها با این سبک ارتباط برقرار نمی‌کنند و بسته به ریتم کند بازی، این امر بسیار طبیعی است.

اما یکی از بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی ماشین‌های سنگین محبوب در دوران گذشته که از قضا میان اکثر گیمرهای ایرانی به محبوبیت رسیده بود، Hard Truck 2: King of the Road نام داشت. ویژگی‌های مختلفی در این اثر بودند که آن را از باقی بازی‌های شبیه‌ساز متمایز می‌کرد.

برای مثال، گروه‌های خلاف‌کار در خیابان وجود داشتند که ممکن بود به محموله‌ی شما حمله کنند و نیروی پلیس بازی نیز، از هوش مصنوعی خوبی برخوردار بود و حتی ممکن بود در درجات سختی بالاتر تعقیب و گریز، به شما تیراندازی کند. Hard Truck شما را مجبور نمی‌کرد تا با ماشین‌های سنگین بازی کنید و حتی می‌توانستید با ماشین‌های سبک‌تر و یا سواری وارد خیابان‌های اثر شوید. بازی حتی این قابلیت را داشت که بتوانید با استفاده از تریلی یا کامیون خود به مسابقه‌ی فوتبال بپردازید!

پیشنهاد می‌کنم که اگر این اثر را تجربه نکردید، فارغ از گرافیک کهنه‌ی بازی Hard Truck 2 را بازی کنید تا با یکی از نوستالژی‌ترین آثار شبیه‌ساز آشنا شوید.

Neighbours from Hell 1&2

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Neighbours from Hell را می‌توان یکی از مفرح‌ترین و خلاقانه‌ترین بازی‌های منتشر شده در تاریخ گیم‌های نوستالژی ایران دانست! این بازی داستان شخصی بامزه را روایت می‌کرد که قصد داشت با اذیت و آزار همسایه‌ی اش، از او بابت اعمال گذشته‌اش انتقام گرفته و در این بین، از او یک فیلم سیت‌کام بسازد.

بازی از پازل‌های مختلفی طراحی شده بود و هر یک از مراحل به مانند یک فیلم سیت‌کام به یک موضوع خاص مربوط می‌شد که البته در انتهای هر یک از این مراحل، زندگی همسایه‌ی بخت‌ برگشته‌ی شما مثل شب سیاه می‌شد و مرحله به پایان می‌رسید.

نسخه‌ی ریمستر این اثر اشاره و کلیک، روی تلفن‌های همراه منتشر شده است و می‌توانید این بازی را با کیفیتی بهتر روی این پلتفرم نیز تجربه کنید.

Chicken Invaders

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Chicken Invaders نه تنها یکی از جذاب‌ترین بازی‌های نوستالژی برای ما به شمار می‌رود، بلکه می‌توان آن را یکی از بهترین آثار Shoot ‘Em Up فضایی ساخته شده تا به امروز دانست. داستان این بازی خیلی ساده و مختصر است: به مرغ‌هایی که قصد حمله‌ به سفینه‌ی فضایی شما و در ادامه تسخیر زمین را دارند شلیک کنید!

بازی، انواع و اقسام مرغ‌های مختلف با تکنولوژی فضایی را رو به روی شما قرار می‌دهد و از طرفی با اعطای سلاح‌های متنوع از شما می‌خواهد تا مراحل را یکی پس از دیگری طی کنید. مراحل بعضا سخت و چالش‌برانگیز، تنوع بالای دشمنان و سلاح‌ها، گرافیک بامزه و جذاب و البته صداگذاری و موسیقی خاطره‌انگیز از مواردیست که باعث شد این اثر و دنباله‌های آن میان گیمر‌های جهان و به خصوص ایرانی محبوب شود و هنوزم که هنوز است، به یک انتخاب مناسب برای وقت گذراندن تبدیل شود.

شما می‌توانید این بازی را روی رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند بازی کنید و لذت ببرید.

Platypus 1&2

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Platypus به اندازه‌ی دیگر بازی‌های این لیست شناخته شده نیست، اما باز هم تعداد زیادی از گیمرهای ایرانی به تجربه‌ی اثر مذکور پرداخته‌اند و راستش را بخواهید، بازی آنقدر جذاب و خلاقانه بود که دلم نیامد در لیست قرارش ندهم و بهتر است برای یک بار هم که شده، حداقل نام این بازی آندرریتد به گوش باقی گیمرها نیز برسد.

بازی یک تجربه‌ی Shoot ‘Em Up بوده که با استفاده از روش استاپ موشن و خمیربازی ساخته شده است و از نظر ظاهری، یک اثر منحصر به فرد و از نظر گیم‌پلی یک عنوان بسیار سرگرم‌کننده است. باس‌فایت‌های متعدد و جذابی در Platypus وجود دارند و موسیقی‌ بازی نیز، شدیدا شنیدنی می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنم یک بار هم که شده، این بازی را تجربه کنید و از آن لذت ببرید.

Feeding Frenzy 1&2

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

بازی‌های نوستالژی‌ بسیاری از استودیوی PopCap ساخته شده است و در این قسمت از مقاله، قرار است به دو عنوان از این آثار بپردازیم.

Feeding Frenzy یک تجربه‌ی بسیار ساده و کم حجم، اما سرگرم کننده بود که کودکی بسیاری از ایرانی‌ها را رقم زد. بازی، از مراحل مختلفی تشکیل شده بود که هر یک شما را در نقش یک نژاد از ماهی قرار می‌داد که با خوردن ماهی‌های کوچک‌تر، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد و در نهایت مراحل مختلف را به پایان می‌رساند.

شاید گیمرهای امروزی گیم‌پلی این اثر را منسوخ‌شده بنامند و یا فکر کنند که بازی مذکور برای پلتفرم موبایل مناسب است، اما آن روزها دو نسخه‌ی Feeding Frenzy آنقدر خلاقانه و جذاب بود که روی اکثر رایانه‌های شخصی قدیمی یافت می‌شد و بسیاری از گیمر‌های دهه هفتادی و هشتادی به تجربه‌ی این دو اثر پرداخته‌اند.

Zuma

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

Zuma را می‌توان عنوانی معروف‌تر از Feeding Frenzy دانست. مطمئنا بسیاری از شما که در حال خواندن این مقاله هستید، برای یک بار هم که شده این بازی را روی رایانه‌ی خود و یا کامپیوتر دوستان و فامیلتان تجربه کرده‌اید.

بازی به مانند آثار مچ-۳ عمل می‌کرد و در آن وظیفه‌ داشتید تا با شلیک توپ‌های هم رنگ به یک ریل عظیم از توپ‌هایی که به سمت بیس شما حرکت می‌کردند حمله کنید و استیج‌ها و مراحل مختلف را پشت سر بگذارید. این بازی نیز با وجود گذر زمان کمی کهنه به نظر می‌رسد و با این وجود، خاطرات کودکی بسیاری از گیمر‌های قدیمی را رقم زده است.

پین هدErfmedfarshadxAj7CLonERassassinمنم یکی مثل خودتdodoAdaکوان چیsnowgirlBlueHesamAm139عمو کریتوسA SlashMariomanMmfb🏴nobodyriversidemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا
خاطره‌انگیزترین بازی ها برای ایرانی‌ها (قسمت اول) - گیمفا