نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های مرتبط با سینما، شاهد ساخته شدن آثار گران‌قیمت و پرهزینه‌ای هستیم که رکوردهای عجیبی را از خود بر جای گذاشته‌اند.

سینما سرگرمی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی می‌باشد که گاهی ساخته شدن فیلم ارزان قیمتی همچون Mad Max (مکس دیوانه) در سال ۱۹۷۹ و تنها با ۴۰۰ هزار دلار بودجه، به فروشی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار دست پیدا می‌کند که یک رکورد قابل توجه برای ساخته جرج میلر محسوب می‌شود.

با این حال برخلاف تصور عموم، پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های مرتبط با سینما، نه تنها هزینه‌های ساخت فیلم را کاهش نداده که بالعکس شاهد ساخت پروژه‌های سینمایی با هزینه‌های گزافی هستیم که ارقامی قابل توجه و سرسام‌آور را از خود بر جای گذاشته‌اند.

آثاری که با بهره‌گیری از جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز، مخاطبین خود را حیرت‌زده نموده و در اکثر مواقع این هزینه‌های گزاف منجر به فروشی بالای ۱ میلیارد دلار گشته است که سبب بازگشتن هزینه‌ها به سمت کمپانی‌های سازنده‌شان بوده است.

حال در این مقاله قصد داریم تا در کنار یکدیگر نگاهی به پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما داشته باشیم. آثاری تماشایی و جذاب که هر کدام از طرفداران خاص خود بهره می‌برد. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

فیلم Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۲۵۹ میلیون دلار

۱۰ سال پس از سه‌گانه دوم دنیای جنگ ستارگان، جی. جی. آبرامز وارد میدان شد تا با فیلم Star Wars: The Force Awakens این فرنچایز را برای نسل جدید به شکلی تازه و حماسی به تصویر بکشد.

دنیای جنگ ستارگان برای سینماگران مخصوصاً مخاطبین غربی به مانند یک رویداد فرهنگی خاص می‌باشد که اکران فیلمی جدید پس از سال‌ها انتظار می‌تواند یک شگفتی برای آن‌ها باشد. از سوی دیگر نیز کمپانی دیزنی مجبور بود تا تمام توان خود را به کار گرفته و محصولی در شان این فرنچایز را خلق نماید که نه تنها مخاطبین قدیمی را راضی نگه دارد، بلکه در جلب نظر مثبت مخاطبین و نسل جدید نیز موفق عمل نماید. این مسئله سبب شد تا ساخت هفتمین فیلم از مجموعه جنگ ستارگان در سال ۲۰۱۵ هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۹ میلیون دلار داشته باشد. هزینه‌ای که البته در گیشه حسابی مورد حمایت قرار گرفت و فروشی بالغ بر ۲ میلیارد دلار را رقم زد.

لایو اکشن The Lion King (شیر شاه)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا

میزان بودجه: ۲۶۰ میلیون دلار

دنیای انیمیشن دین بزرگی بر گردن کمپانی دیزنی دارد که آثار مختلفی را در این مدیوم روانه بازار کرده است. یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین انیمیشن‌های تمام تاریخ The Lion King نام دارد که در سال ۱۹۹۴ یک شگفتی را در سینما رقم زد.

با توجه به این که در طی یک دهه گذشته شاهد ساخت لایو اکشن‌های پرهزینه و بزرگی از انیمیشن‌های دیزنی بوده‌ایم، در سال ۲۰۱۹ قرعه به نام شیر شاه افتاد. اثری پرطرفدار و نوستالژی که قطعاً دیزنی مجبور بود تا تمام تلاش خود را به کار گرفته و بهترین محصول ممکن را برای مخاطبین به ارمغان بیاورد. چالش پیش رو برای ساخت لایو اکشن The Lion King حجم عظیم جلوه‌های بصری بود که شاید یکی از باکیفیت‌ترین لایو اکشن‌های تمام تاریخ را به ارمغان آورده است؛ مسئله‌ای که کمپانی دیزنی را وادار کرد تا بودجه سنگین ۲۶۰ میلیون دلار را برای تولید این پروژه به کار گرفته و اثری وفادار به نسخه اصلی را تولید نماید که جلوه‌های بصری آن هنوز هم می‌تواند با آثار روز سال ۲۰۲۳ میلادی رقابت نماید.

انیمیشن Tangled (گیسوکمند)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۲۶۰ میلیون دلار

داستان راپونزل یکی از محبوب‌ترین روایات فانتزی جهان می‌باشد که ساخت اقتباسی انیمیشنی از آن در سال ۲۰۱۰ هزینه زیادی بر دستان کمپانی دیزنی گذاشته بود.

پروژه سینمایی انیمیشن Tangled که به عنوان پرهزینه‌ترین انیمیشن تمام تاریخ شناخته می‌شود، در حرکتی نوآورانه تنها اثری در زمان اکران خود بود که تصاویر ۲ بعدی را با جلوه‌های CGI ترکیب کرده بود و نتیجه، انیمیشنی بود که به مانند یک تابلوی نقاشی، مخاطبین خود را مبهوت کرد و به یکی از عناوین جذاب سال ۲۰۱۰ بدل گشت. پروسه تولید این انیمیشن به حدی سخت و زمان‌بر بود که نه تنها ۶ سال به طول انجامید، بلکه تمام این پروسه هزینه‌ای بالغ بر ۲۶۰ میلیون دلار را در پی داشت که سبب شده تا در دنیای انیمیشن یک رکورد قابل توجه به شمار برود.

فیلم Star Wars: The Last Jedi (جنگ ستارگان: آخرین جدای)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۲۶۲ میلیون دلار

دومین فیلم از سه‌گانه پایانی جنگ ستارگان شاید که آغازگر ۲ دستگی میان طرفداران این فرنچایز بوده است اما نباید منکر هزینه گزافی شد که دیزنی برای آن انجام داده است.

فیلم Star Wars: The Last Jedi که با فروش ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری خود به عنوان پرفروش‌ترین اثر سال ۲۰۱۷ شناخته می‌شود، برای آخرین‌بار لوک اسکای‌واکر را به معرض نمایش گذاشته و حماسه او را پس از ۵ فیلم به پایان می‌رساند. اثری که توسط ریان جانسون کارگردانی شده و مارک همیل به تنهایی مبلغ ۲ میلیون دلار را برای حضور در این دنباله دریافت کرده بود، با تمامی تبلیغات و حجم عظیم جلوه‌های بصری و میدانی سبب صرف بودجه‌ای معادل ۲۶۲ میلیون دلار شد. نکته جالب توجه در این است که در نبود حضور هریسون فورد، ۱۰ الی ۲۰ میلیون دلار در هزینه تمام شده از سوی دیزنی صرف جویی شده است!

فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۲۶۳ میلیون دلار

دنیای سینمایی پیشین دی‌سی با تمام حواشی و ناکامی‌هایش اما یک پروژه ماندگار و تاریخی دارد که تا ابد در یاد طرفداران ژانر ابرقهرمانی باقی خواهد ماند.

فیلم تاریک و منحصر به فرد Batman v Superman: Dawn of Justice که به عنوان تنها پروژه ژانر ابرقهرمانی محسوب می‌شود که ۲ تن از شخصیت‌های محبوب دنیای کمیک را رو در روی یکدیگر قرار داده است، آغازگر حواشی و تنش‌های عوامل پشت صحنه‌ای بود که در نهایت به پایان DCEU پس از گذشت تنها ۱۰ سال منجر شد. اثری که میزبان سوپرمن، بتمن و زن شگفت‌انگیز بود و بازیگرانی تراز اول را با جلوه‌های بصری تماشایی با خود همراه کرد، سبب شد تا کمپانی برادران وارنر برای آماده کردن این پروژه برای اکران در سینماها، مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون دلار را سرمایه‌گذاری کند. هزینه‌ای که با فروش حدوداً ۹۰۰ میلیون دلاری‌اش چندان در جلب نظر تهیه‌کنندگان موفق عمل نکرد و به فاجعه‌ای غیرقابل بخشش در سال ۲۰۱۷ منجر شد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

فیلم John Carter (جان کارتر)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۲۶۴ میلیون دلار

شخصیت جان کارتر قهرمان اصلی رمان ادگار رایس باروز می‌باشد که به هیچ وجه محبوبیت آن‌چنانی‌ای ندارد که کمپانی دیزنی در حرکتی عجیب و غریب، اقتباس سینمایی گران‌قیمتی از آن را در سال ۲۰۱۲ تولید نموده است.

این فیلم حماسی و علمی تخیلی که در سیاره مریخ جریان دارد، به خودی خود داستانی جذاب و تماشایی به شمار می‌رود. با این حال مشکل زمانی نمود پیدا می‌کند که برای چنین اثری، کمپانی دیزنی در سال ۲۰۱۲ مبلغی معادل ۲۶۴ میلیون دلا را هزینه کرد که به یکی از شکست‌های بزرگ تاریخ سینما بدل شد و تنها ۲۸۴ میلیون دلار در سینما فروش کسب نمود. شاید برای شما جالب باشد که ساخت اقتباس سینمایی از ماجراجویی‌های این کهنه سرباز جنگ داخلی آمریکا، از دهه ۱۹۳۰ آغاز شده بود که پس از ۸۲ سال، سرانجام بر پرده سینما اکران شد و با شکستی عجیب و غریب روبرو گردید.

فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker (جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۲۷۵ میلیون دلار

پس از آن که در سال ۲۰۱۷ فیلم Star Wars: The Last Jedi یک ۲ دستگی بزرگ را در میان طرفداران دنیای جنگ ستاگران رقم زد، دیزنی سعی داشت تا با بازگرداندن جی. جی. آبرامز، این فرنچایز را به مسیر درستی هدایت نماید.

آن‌ها برای این مسئله تمام توان خود را به کار گرفته و بودجه‌ای معادل ۲۷۵ میلیون دلار را در اختیار آبرامز قرار دادند. با این حال پروسه تولید حاشیه‌ساز و روند تکراری سه‌گانه سوم نه تنها واکنش‌ها را نسبت به Star Wars: The Rise of Skywalker بسیار بدتر کرد، بلکه به فروش ضعیفی نیز منجر شد و نهمین فیلم از مجموعه اصلی جنگ ستارگان تنها ۱ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار فروش کسب کرد که سبب شد تا کمپانی دیزنی تمامی برنامه‌ها برای ساخت فیلم‌های بعدی از این فرنچایز را لغو کرده و به ساخت سریال‌های تلویزیونی روی بیاورد.

فیلم Solo: A Star Wars Story (سولو: داستانی از جنگ ستارگان)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۲۷۵ میلیون دلار

موفقیت‌های فیلم‌های هفتم و هشتم دنیای جنگ ستارگان، کمپانی دیزنی را دچار این توهم نمود که هر ساخته سینمایی از این مجموعه با واکنش مثبت مخاطبین روبرو خواهد شد.

به همین سبب آن‌ها ساخت فیلمی فرعی از این مجموعه با تمرکز بر روی دوران جوانی هان سولو را در دستور کار قرار دادند. اثری که با حواشی گسترده‌ای روبرو شد و کارگردان آن تعویض شد، مخاطبین را به این گمان وا داشت که با اثر جالب توجهی روبرو نخواهند بود. این مسائل سبب شد تا گران‌قیمت‌ترین فیلم تاریخ دنیای جنگ ستاگران که هزینه‌ای معادل ۲۷۵ میلیون دلار را در پی داشته است، تنها حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروش کرده و به اثری فراموش شدنی و نه چندان محبوب در نزد طرفداران بدل گردد. بزرگترین ضربه‌ای که این نسخه فرعی متحمل شد، روی کار آمدن کارگردان دوم یعنی ران هاوارد بود؛ زیرا او ۸۰ درصد از زحمات و ساخته‌های تیم پیشین را کنار گذاشت و فیلم‌برداری‌های مجدد او هزینه‌های سرسام‌آوری را برای کمپانی دیزنی در پی داشت.

فیلم Justice League (لیگ عدالت)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۳۰۰ میلیون دلار

همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، دخالت‌های بی‌جای کمپانی برادران وارنر منجر به وضعیت آشفته Batman v Superman: Dawn of Justice شد که در نهایت پروژه سینمایی Justice League را نیز به نابودی کشاند.

پس از مرگ شوکه‌کننده دختر زک اسنایدر، این کارگردان مجبور شد که در میانه پروسه تولید نخستین فیلم گروهی از دنیای سینمایی دی‌سی، این پروژه را رها کرده تا جاس ویدون بر سر کار بیاید. کارگردانی که نه تنها هیچ درک و شناخت درستی از شخصیت‌های دی‌سی نداشته است، بلکه تمامی خواسته‌های سران کمپانی برادران وارنر را به بار نشاند و سبب ساحت فاجعه Justice League در سال ۲۰۱۷ شد. این وضعیت آشفته و داستان شلخته این فیلم سبب شد تا پروژه مورد انتظار لیگ عدالت که ۳۰۰ میلیون دلار هزینه در پی داشت، تنها ۶۵۷ میلیون دلار فروش کرده و زمینه‌ساز خروج مهمترین ستارگان خود همچون بن الفلک و هنری کویلی گردد که دنیای سینمایی دی‌سی را دچار ضرباتی غیرقابل جبران نموده است.

فیلم Pirates of the Caribbean: At World’s End (دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۳۰۰ میلیون دلار

سومین فیلم از مجموعه دزدان دریایی کارائیب که در آن زمان به عنوان پایان دهنده ماجراجویی‌های جک اسپارو شناخته می‌شد، در زمان خود به عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینما شناخته شده بود.

فیلم حماسی و تماشایی Pirates of the Caribbean: At World’s End که نبرد پایانی میان جک اسپارو و دیوی جونز را به تصویر می‌کشید، حاوی تمام المان‌هایی بود که یک فیلم بلاک بااستر در سال ۲۰۰۷ باید برای مخاطبین در سینما به ارمغان می‌آورد. اثری که نهایت هنرنمایی جانی دپ را به همراه داشت، با بودجه سنگین ۳۰۰ میلیون دلار ساخته شد و فروش ۹۰۰ میلیون دلاری را به ارمغان آورد. مسئله‌ای که نه تنها At World’s End را به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۷ بدل کرد، بلکه تا پیش از ساخته شدن دنیای سینمایی مارول و خلق حماسه آواتار توسط جیمز کامرون، به عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ نیز شناخته می‌شد. با این حال این مجموعه در سال ۲۰۱۱ باری دیگر بازگشت تا یکی از رکوردهای خود را از رقبایش باز پس گیرد.

فیلم‌های Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame (انتقام‌جویان: جنگ ابدیت و انتقام‌جویان: پایان بازی)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۳۲۵ میلیون دلار برای Avengers: Infinity War و ۳۵۶ میلیون دلار برای Avengers: Endgame که مجموعاً حدود ۷۰۰ میلیون دلار می‌شود.

دنیای سینمایی مارول که در سال ۲۰۰۸ آغاز شده بود، در سال ۲۰۱۹ به پایان مسیر حماسه سنگ‌های بی‌نهایتی رسید که قطعاً نیازمند یک خداحافظی باشکوه برای شخصیت‌ها و وقایعش می‌بود.

فیلم‌های Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame که به تفاوت زمانی یک سال از یکدیگر بر پرده سینما اکران می‌شدند، نه تنها حماسی‌ترین و بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخ ژانر ابرقهرمانی لقب گرفتند، بلکه مجموعاً حدود ۷۰۰ میلیون دلار هزینه بر دستان کمپانی دیزنی گذاشتند که طبق گفته‌های برادران روسو، تهیه‌کنندگان این پروژه‌ها مجبور بودند تا به صورت روزانه برای تامین خرج هزینه‌ها، مبلغ ۴۵۰ هزار دلار را در اختیار عوامل پشت صحنه قرار دهند. همچنین رابرت داونی جونیور که به عنوان ستاره اصلی این دنیای سینمایی شناخته می‌شد نیز به تنهایی مبلغ ۷۰ میلیون دلار را برای حضور در این پروژه‌ها دریافت کرد که یک رکورد قابل توجه در تاریخ سینما محسوب می‌شود. البته که این هزینه‌ها در نهایت با فروش رکورد شکنانه‌ای نیز مواجه شد به صورتی که Avengers: Infinity War معادل ۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار و Avengers: Endgame معادل ۲ میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار فروش کرد و برای مدتی کوتاه برای اولین‌بار در تاریخ جایگاه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از یکی از ساخته‌های جیمز کامرون به نام خود ثبت نمود.

فیلم Avatar: The Way of Water (آواتار: راه آب)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۳۵۰ میلیون دلار

۱۴ سال پیش و در سال ۲۰۰۹ جیمز کامرون دنیایی را خلق کرد که نه تنها تا آن زمان چنین حجم از جلوه‌های بصری‌ای سابقه نداشته بود، بلکه فیلم آواتار را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ نیز بدل کرد.

جیمز کامرون در زمانه‌ای که سینما به تصاحب آثار ابرقهرمانی درآمده و کسی دیگر حتی فکرش را نمی‌کرد که فیلمی خارج از این محتوا بتواند به موفقیتی دست پیدا نماید، قدرتمندانه وارد میدان شد و دنباله ۳۵۰ میلیون دلاری آواتار را روانه سینماها کرد که تاکنون به فروشی بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار دست پیدا کرده است. جیمز کامرون برای تولید این دنباله از فناوری و تکنولوژی‌های نوینی بهره گرفته که تاکنون در سینما سابقه نداشته و این مسئله منجر به یکی از چشم‌نوازترین فیلم‌های سینمایی در بحث جلوه‌های بصری شده که حیرت تمامی بینندگانش را در پی داشته است. نکته حائو اهمیت درباره Avatar: The Way of Water سبک فیلم‌برداری زیر آب آن می‌باشد که بیشترین هزینه از این ۳۵۰ میلیون دلار را شامل شده است.

فیلم Avengers: Age Of Ultron (انتقام‌جویان: عصر اولتران)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۳۶۵ میلیون دلار

با وجود این که خوانندگان این مقاله در آغاز تصور می‌کردند فیلم‌های Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame پرهزینه‌ترین ساخته‌های دنیای سینمایی مارول باشند اما باید بدانید که دومین فیلم تیمی MCU از هزینه بسیار سرسام‌آوری نسبت به فیلم‌های سوم و چهارم بهره برده است.

دومین فیلم از مجموعه انتقام‌جویان پروسه بسیار هزینه‌بری را تجربه کرده است. زیرا از یک سو بازیگران این فیلم دیگر به ستارگانی مشهور در دنیا بدل شده بودند که هر یک قرارداد سنیگنی را با دیزنی به ثبت رسانده بودند که در مرکز این بازیگران رابرت داونی جونیور با درآمد ۴۰ میلیون دلاری قرار داشت. از سوی دیگر نیز حجم جلوه‌های بصری به کار رفته به حدی گسترده و عظیم بود که نبرد پایانی میان ارتش اولتران و انتقام‌جویان به تنهایی بخش زیادی از این ۳۶۵ میلیون دلار را شامل شده است.

فیلم Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته)

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
  • میزان بودجه: ۴۱۰ میلیون دلار

پس از آن که Pirates of the Caribbean: At World’s End از سال ۲۰۰۹ به بعد جایگاه پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ را از دست داد و مارول و جیمز کامرون جایگاه‌های چشمگیری در این رقابت را از آن خود کردند، این فرنچایز در سال ۲۰۱۱ باری دیگر قدرتمندانه بازگشت و رتبه نخست را از آن خود کرد.

فیلم Pirates of the Caribbean: At World’s End که چهارمین اثر از مجموعه دزدان دریایی کارائیب به شمار می‌رود، به صورت کلی از اعداد و ارقام قابل توجهی بهره می‌برد. زیرا این پروژه که با هزینه ۴۱۰ میلیون دلاری‌اش به عنوان گران‌قیمت‌ترین فیلم تاریخ شناخته می‌شود، از ۱۰ شرکت در حوزه جلوه‌های بصری بهره می‌برد که عواملی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر را در پشت صحنه گردآوری کرده بود. At World’s End همچنین مجموعاً ۱۱۱۲ شات CGI را نیز شامل می‌شود که در ترکیب با دستمزدهای گران بازیگرانش، رقمی را پدید آورده که حتی دنیاهای سینمایی مارول و دی‌سی نیز برای رسیدن به رکورد آن تاکنون ناکام مانده‌اند.


به نظر شما صرف چنین هزینه‌های هنگفتی می‌تواند منطقی جلوه نماید؟ آیا فیلم دیگری را نیز سراغ دارید که از چنین بودجه‌های سرسام‌آوری بهره برده باشد؟ این که دستمزد بازیگرانی مانند جانی دپ یا رابرت داونی جونیور با هزینه تولید برخی از فیلم‌ها برابری می‌کند، چه واکنشی را در شما ایجاد می‌کند؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

ᚱ.ᚻNathan MillerDota2هفت آسمانDaniyal BleszinskiSalvador09DARKSIRENCorvoHunTeR007IrNSoulیوهانAlirezaSepehrامیر حسینCameraManmeysambKhafiKratosred-eyed Banished KnightArtin_Gamearmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا
نگاهی بر پرهزینه‌ترین آثار ساخته شده در سینما - گیمفا