Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا
Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا
Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا
Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا

Resident Evil 2 Remake در مقابل Dead Space Remake؛ بازسازی کدام اثر وحشت بقا بهتر است؟

آرش بوالحسنی
۱۷:۳۵ ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا

بازی Resident Evil 2 از سال ۲۰۱۹ و بازی Dead Space Remake از سال ۲۰۲۳ از بهترین بازی‌های ژانر وحشت بقا در تاریخ هستند و همچنین از بهترین ریمیک‌های تاریخ نیز محسوب می‌شوند. البته شکی نیست که اگر به خاطر موفقیت فوق‌العاده‌ی Resident Evil 2 Remake نبود، بازی‌های زیادی از جمله Dead Space Remake از سوی ناشران چراغ سبز نمی‌گرفتند. با این حال، وقتی صحبت از کیفیت می‌شود، این دو بازی تقریبا با هم برابر هستند.

اما آیا یکی از این دو به دیگری برتری دارد؟ هر دوی این عناوین استانداردهای ژانر وحشت بقا و هم‌چنین به صورت کلی‌تر ریمیک یک بازی قدیمی را بالا بردند. اما آیا این دو بازی دقیقا شانه به شانه یکدیگر قرار می‌گیرند یا یکی از این دو بازی کمی از دیگری پیشی می‌گیرد؟ در این مقاله قصد داریم تا با بررسی جوانب مختلف این دو بازی، به پاسخ این سوال برسیم.

مبارزات

به عنوان یک شوتر سوم شخص ترسناک، Resident Evil 2 Remake و Dead Space Remake نقاط مشترک زیادی با هم دارند و هر دو در رسیدن به هدف خود موفق عمل می‌کنند. RE 2 در فلسفه‌ی طراحی خود روراست‌تر است و پایه و اساس یک سیستم مبارزات خوب را به طرز بی‌نقصی اجرا می‌کند. این بازی طیف خوبی از سلاح‌های متنوع را دارد و استفاده از تمام این سلاح‌ها لذت‌بخش است. برای موفقیت در RE2، باید از ابزار و مهمات خود به طرز هوشمندانه استفاده کنید، چرا که بازی از قرار دادن موانع دشوار بر سر راه شما ابایی ندارد. RE2 شما را وادار می‌کند تا در نشانه‌گیری دقیق و در تصمیم‌گیری سریع باشید.

در طرف دیگر Dead Space را داریم که تمام المان‌های مذکور را گرفته و آن‌ها را به توان ۱۰۰ می‌رساند. نکرومورف‌ها به طرز وحشتناکی خشن و تهاجمی هستند و کشتن آن‌ها کار بسیار دشواری است. تنوع زیاد دشمنان در طول بازی هم از چالش‌برانگیز بودن دائم آن اطمینان حاصل می‌کند. وقتی صحبت از سلاح‌ها می‌شود، می‌توان گفت که Plasma Cutter کمی قدرتمندتر بوده و باعث می‌شود تا سایر ابزار جنگی شما مورد کم‌لطفی قرار بگیرند. با این حال، ریمیک این بازی برای رفع این مشکل رویکردهای خوب زیادی را پیش می‌گیرد و استفاده از سلاح‌هایی مثل Ripper و Force Gun شدیدا لذت‌بخش هستند. در همین حال استفاده از توانایی‌هایی مثل Kinesis و Stasis در کنار محیط باعث می‌شود تا استراتژی هم نقش مهمی در مبارزات داشته باشد؛ نور علی نور هم سیستم قطع عضو Dead Space است.

وقتی صحبت از سیستم مبارزات باشد، شکی نیست که Resident Evil 2 نمره‌ی قبولی را می‌گیرد، اما برتر نخواندن Dead Space در این زمینه کار دشواری است.

گشت و گذار و طراحی مراحل

resident evil 2 remake

در این زمینه به نظرم Resident Evil 2 دست بالاتر را دارد. بار دیگر باید تاکید کرد که هر دو بازی طراحی مراحل استادانه‌ای دارند و گشت و گذار در محیط هر دو از ابتدا تا انتها درگیرکننده باقی می‌ماند. با این حالف مثل Dead Space در زمینه‌ی مبارزات، Resident Evil 2 در این زمینه ویژه و منحصر به فرد است.

البته شکی نیست که سفینه‌ی Ishimura یکی از نمادین‌ترین مکان‌ها در میان بازی‌های ژانر وحشت بقا است. Ishimura یک مکان واقعی به نظر می‌رسد که در اتمسفر غرق شده. وقتی بازی آغاز می‌شود به بخش‌های زیادی دسترسی ندارید، اما هر چه بیشتر در بازی پیشروی می‌کنید راه‌ها و میان‌برهای بیشتری را باز می‌کنید. تمام این‌ها باعث شده تا در ریمیک Dead Space شاهد یک Ishimura با طراحی یکپارچه‌تر باشیم. به لطف طراحی مراحل و پاداش‌هایی که برای گشت و گذار می‌گیرید، حرکت در Ishimura یک لذت کابوس‌وار است.

اما Resident Evil 2 همان طراحی کلاسیک قفل و کلیدی را دارد که به آن لایه‌ای از Metroidvania را هم می‌دهد. البته که Dead Space Remake هم تا حدی به لطف راه‌های متصل به هم خود این المان را دارد. سیستم امنیتی جدید بازی Dead Space 2 که در ریمیک به آن اضافه شده هم این جنبه از بازی را پررنگ‌تر می‌کند. با این حال، شاهد تاکید روی این المان به اندازه‌ی Resident Evil 2 نیستیم. از ساختمان RPD گرفته تا فاضلاب‌ها و NEST، تک‌تک مراحل Resident Evil 2 طراحی فوق‌العاده‌ای دارند؛ پاداش‌هایی که برای گشت و گذار می‌گیرید هم همیشه قابل توجه هستند.

اتمسفر و وحشت

Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا

از Dead Space به عنوان یکی از ترسناک‌ترین و پرتنش‌ترین عناوین این ژانر یاد می‌شود و مخالفت با این نظر کار دشواری است. شاید Resident Evil 2 به صورت لحظه‌ای در بالا بردن ضربان قلب شما موفق‌تر باشد، اما وقتی به ترس مطلق می‌رسیم، Dead Space در سطح دیگری قرار می‌گیرد. یکی از دلایل این است که نکرومورف‌ها بسیار تهدید برانگیزتر و ترسناک‌تر از اکثر دشمنان Resident Evil 2 هستند. هم‌چنین محیط‌های کلاستروفوبیک Ishimura دائما شما را تحت فشار قرار می‌دهند و این مسئله تا پایان بازی تغییر نمی‌کند. اما مثلا ساختمان RPD پس از مدتی آن حس ناشناخته‌ی اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد.

هم‌چنین Dead Space Remake غیر قابل پیش‌بینی‌تر به نظر می‌رسد و هیچوقت از وحشتی که انتظار شما را در گوشه‌ی بعدی می‌کشد خبر ندارید. از طرفی، این بازی دوست دارد تا به صورت روانی هم سر به سر بازیکنان بگذارد و این شیوه‌ی تاثیرگذارتر و ماندگارتری برای ترساندن مخاطب است. Intensity Director که در Dead Space Remake به بازی اضافه شد، باعث می‌شود تا احساس امنیت نداشته باشید. هرگز در Dead Space قادر نخواهید بود تا یک اتاق را پاکسازی کنید و پس از آن با خیال راحت به آن بازگردید.

البته در این زمینه باید اشاره‌ای به Mr. X هم داشت که یکی از ترسناک‌ترین دشمنان در ژانر وحشت بقا بوده و میزان وحشت Resident Evil 2 را چند سطح افزایش می‌دهد. با این حال Dead Space در مظطرب نگه داشتن شما آن قدر موفق است که باید پیروزی در این زمینه را به آن داد.

طراحی صوتی و بصری

Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا

اگر قرار بود فهرست زیباترین بازی‌های چند سال اخیر را بنویسیم، مطمئنا هر دو بازی Resident Evil 2 و Dead Space Remake در این فهرست قرار می‌گرفتند؛ انتخاب یک برنده در این زمینه کار بسیار دشواری است. هر دو بازی ظاهر خارق‌العاده‌ای دارند و به طرز دیوانه‌واری به جزئیات در آن‌ها توجه شده است. صد البته هر دو بازی هم به طرز وحشتناکی خونین است.

وقتی صحبت از طراحی هنری می‌شود، ترجیح شخصی شما است که برنده را مشخص می‌کند. Dead Space یک ظاهر بسیار منحصر به فرد علمی-تخیلی دارد و از آن به خوبی استفاده می‌کند؛ هم‌چنین رابط کاربری معرکه‌ی آن هم شایسته‌ی تحسین است. با توجه به جدیدتر بودن Dead Space Remake طبیعی هم هست که این بازی در برخی زمینه‌ها و جزئیات کمی نسبت به Resident Evil 2 برتری داشته باشد. برای مثال، استفاده‌ی آن از افکت مه یا نورپردازی معرکه‌ است که در خلق اتمسفر بسیار تاثیرگذار ظاهر می‌شود؛ البته Resident Evil 2 هم در این زمینه کم و کسری ندارد.

طراحی صوتی زمینه‌ی دیگری است که هر دو بازی در آن فوق‌العاده هستند. از صدای قدم‌های سنگین Mr. X در Resident Evil 2 گرفته تا صداهای ناگهانی که از دریچه‌های Ishimura بیرون می‌آیند، هر دو بازی با استفاده از طراحی صدای معرکه‌ی خود تنش را افزایش می‌دهند. Resident Evil 2 و Dead Space آن قدر در این زمینه نزدیک هستند که باید آن را یک تساوی خواند.

داستان

Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا

انتخاب یک برنده در این زمینه بسیار آسان‌تر از زمینه‌های دیگر است. Resident Evil 2 نقاط قوت زیادی دارد و در مورد بسیاری از آن‌ها در این مقاله صحبت کرده‌ایم؛ با این حال، داستان بازی یکی از این نقاط قوت نیست. بازی در این زمینه افتضاح نیست و تا تیتراژ پایانی نسبتا شما را درگیر نگه می‌دارد، اما بهترین توصیف کوتاهی که می‌توان از آن ارائه داد، «کار راه بینداز» است.

در طرف دیگر Dead Space را داریم که داستان بدون شک شگفت‌انگیزی را روایت می‌کند. آن پیچش پایانی قطعا در ذهن بسیاری از ما ثبت شده، اما المان‌های زیاد دیگری هم در داستان هستند که شما را درگیر نگه می‌دارند. راز نکرومورف‌ها و ریشه‌ی آن‌ها، تئوری‌ها و توطئه‌ها حول Marker، نزاع بین گروه‌هایی مثل Unitologists و EarthGov و داستان‌های پس‌زمینه‌ای بسیاری که در گوشه و کنار Ishimura هستند؛ ریمیک Dead Space تمام این المان‌ها را گرفته و آن‌ها را بهبود می‌بخشد. صداگذاری Isaac هم باعث شده تا پروتاگونیست بازی یک شخصیت واقعی باشد.

Dead Space برنده‌ی بی چون و چرای این زمینه است.

نتیجه‌گیری

حتما تا کنون متوجه شده‌اید که ما Dead Space را برنده‌ی سه زمینه اعلام کردیم و Resident Evil برنده‌ی یک زمینه بوده است. با این اوصاف، Dead Space در این مقایسه برنده می‌شود، اما اختلاف بین این دو بازی بسیار کم است. Dead Space و Resident Evil 2 هر دو جزو سنگین‌وزن‌های این ژانر هستند. هر دو این عناوین، مثال‌هایی عالی برای یک بازی وحشت بقای فوق‌العاده هستند و هر دو هم به نحوی متفاوت یک ریمیک عالی را ارائه می‌دهند. Dead Space به بازی اصلی وفادارتر بوده و Resident Evil 2 تغییرات رادیکال‌تری را اعمال می‌کند.

حتی اگر Dead Space کمی بهتر از Resident Evil 2 باشد، باز هم هیچ انتخاب اشتباهی در این مقایسه وجود ندارد. اگر از بازی‌های ترسناک لذت می‌برید، این دو بازی قله‌های این ژانر هستند و بهتر از هر عنوان دیگری در این ژانر نقاط قوت آن را به رخ می‌کشند. آیا کپکام قادر خواهد بود تا با ریمیک Resident Evil 4 از Dead Space جلو بزند؟ امیدوارم؛ چرا که اگر با عنوان بهتری از Resident Evil 2 و Dead Space طرف باشیم، قطعا با یک شاهکار طرف خواهیم بود.

منبع: Gamingbolt

MosiLandامینA Slashکچل در زمستانGGred-eyed Banished KnightMincraftriversideKEAGAMERDARKSIRENArmageddonjonsJavad.StarAnubysArtin_GamearBehzaadVahidvhBlack Swordsmanهادی صفائیmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا
Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا
Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا
Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا
Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Resident Evil 2 Remake علیه Dead Space Remake - گیمفا