عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟
Returnal از جدیدترین عناوین منتشر شده سونی روی پلتفرم PC است؛ امروز قصد داریم تا عملکرد فنی این بازی روی پلتفرم رایانههای شخصی را بررسی کنیم.
Returnal سرانجام برای PC عرضه شد و توانست میانگین امتیاز ۸۷ در متاکریتیک را از آن خود کند. متاسفانه با وجود کیفیت بالای عناوین انحصاری پلی استیشن، شاهد یک سری ایرادات عملکرد (Performance) در نسخههای پورت شده روی رایانههای شخصی این بازیها بودهایم.
برای مثال، اشکالات فنی متعددی در نسخهی رایانههای شخصی Uncharted وجود داشت که شاید چندان تاثیرگذار نبودند، اما گاهی منجر به افت فریم و یا کرش کردن بازی میشدند. حال قرار است تا بعد از تجربهی چند ساعتهی بازی Returnal، به یک جمعبندی کلی از عملکرد فنی این اثر روی PC بپردازیم.
ما برای تجربهی این اثر از یک سیستم مجهز به کارت گرافیک Geforce RTX 2060 6GB، پردازندهی Intel Core i5 10400F و همچنین ۱۶ گیگابایت رم استفاده کردیم و البته از اطلاعات منتشر شده توسط باقی سیستمها با سختافزارهای مختلف نیز بهره بردیم.
بازی از ۴ حالت گرافیکی High ،Medium ،Low و در نهایت Epic پشتیبانی میکند. در بخش تنظیمات گرافیکی بازی از امکانات سادهای چون تغییر کیفیت نورپردازی، سایهها و تکسچرها گرفته تا میزان کیفیت مه موجود در محیط وجود دارند و از این رو دستتان حسابی باز است تا بسته به سیستمی که دارید، خروجی گرافیکی بازی را شخصیسازی کنید.
جالب است بدانید که کیفیت بصری بازی با تغییر حالتهای گرافیکی چندان کاهش پیدا نمیکند و ذوق گیمر را کور نخواهد کرد. یکی از مهمترین تنظیمات موجود داخل بازی، حالت ری تریسینگ (Ray Tracing) بوده که تفاوت بسیاری در میزان انعکاس اجزای محیط روی آب و کیفیت نورپردازی و سایهها ایجاد میکند؛ به طوری که اگر از یک کارت گرافیک ردهبالا و مجهز به فناوری رهگیری پرتو استفاده میکنید، بد نیست تا چند فریمی را فدای این حالت کنید، چرا که در نهایت خروجی بسیار خوبی دریافت خواهید کرد.
البته قابلیت ری تریسینگ بازی بیشتر مربوط به منبع نور اصلی و به نوعی نور ماه است و برخی از منابع نور چون چراغها و موارد از این قبیل بازتاب خاصی ایجاد نمیکنند. به نظر میرسد که در صورت اعمال این فناوری بر تمامی منابع نور، شاهد خروجی بسیار زیباتری میبودیم که متاسفانه این امر صورت نگرفته است.
با این وجود، کیفیت نورپردازی و بازتابها به نسبت کنسول PS5 پیشرفت محسوسی داشته است و در صورتی که سری به یوتیوب بزنید و ویدیوهای منتشر شده را بررسی کنید، این امر کاملا واضح خواهد بود.
یکی از نکات جالبی که در نقد و بررسی بازی SackBoy نیز به آن اشاره کردم (میتوانید از اینجا مطالعه کنید)، در این بازی هم وجود دارد و آن چیزی نیست جز اعمال پویا و در لحظهی تنظیمات گرافیکی. در صورتی که وارد تنظیمات گرافیکی بازی شوید، منو حالتی شیشهای به خود میگیرد و میتوانید تغییرات اعمال شده به هنگام تنظیم حالتهای گرافیکی بازی را به صورت آنی مشاهده کنید که یکی از نکات جالب به شمار میرود.
از ویژگیهای بسیار خوب این قابلیت، میتوان به ارائهی اطلاعات مفید بازی توسط رابط کاربری اشاره کرده که به شما این امکان را میدهد تا به هنگام تغییر این تنظیمات گرافیکی، در آن واحد مقدار دمای کارت گرافیک، میزان استفاده از توان کارت گرافیک و پردازنده، نرخ فریم و دیگر اطلاعات را بررسی و بهترین تنظیمات را خیلی سریع اعمال کنید.
ما بازی را روی سیستم مجهز به کارت گرافیک Geforce RTX 2060 6GB، پردازندهی Intel Core i5 10400F و همچنین ۱۶ گیگابایت رم اجرا کردیم و با یک تجربهی بسیار بهینه و ایده آل روبهرو شدیم. به شخصه از فناوری DLSS استفاده کردم و آن را روی حالت Quality قرار دادم. در صورتی که بازی را با مشخصات گفته شده و روی رزولشن ۱۰۸۰ تجربه و تنظیمات گرافیکی را روی حالت High قرار دهید، بازی بهترین پرفورمنس موجود را برای شما به ارمغان خواهد آورد، به طوری که نرخ فریم دریافت شده در این حالت روی ۷۵ قفل خواهد شد.
جالب است بدانید که با فعال کردن قابلیت ری تریسینگ و تنظیم بازی روی سطح گرافیکی High نیز شاهد خروجی قابل تجربهای خواهید بود و در اکثر محیطهای این اثر، به نرخ فریمی در حدود ۶۵ تا ۷۰ دست پیدا میکنید. در صورتی که گرافیک بازی را روی حالت Epic قرار دهید، نرخ فریم شما تا ۱۰ عدد کاهش پیدا میکند، اما مشکل اینجا است که اگر وارد مناطق عظیمتر و یا درگیریهای شلوغ شوید، این عدد به شدت افت خواهد کرد و ممکن است به ۳۰ یا اندکی پایینتر هم برسد که بسته به میزان وسواس شما هنگام تجربهی چنین اثری میتواند مشکلساز شود.
فناوری DLSS به خوبی در بازی جواب داده و در صورت استفاده از آن، با کمترین افت کیفیت، افزایش قابل توجهای در راندمان برایتان به ارمغان خواهد آمد و میتوانید با استفاده از قابلیتهای این فناوری، تنظیمات گرافیکی بازی را بدون افت فریم افزایش دهید. برای مثال، گفتیم که با تنظیمات ذکر شده، نرخ فریم بازی روی ۷۵ قفل بود و این امر تنها با تکنولوژی DLSS میسر میشود. در صورتی که این قابلیت را غیر فعال کنیم، نرخ فریم خروجی بازی ۱۰ تا ۲۰ عدد کاهش پیدا میکند و این موضوع نشان از کاربرد بسیار مفید این فناوری در عملکرد بازی دارد.
در طول تجربه چند ساعتهام از بازی، تقریبا به باگ یا مشکل فنی به خصوصی برنخوردم و خروجی و نرخفریم ثابت و قابل قبولی از بازی دریافت کردم؛ اما این بدان معنا نیست که بازی کاملا بینقص پورت شده است و در آن ایراداتی دیده نمیشود.
از مشکلات کلی این پورت میتوان به لگ و یا مکثهای کوتاه بازی به هنگام باز شدن درها و همچنین دیر لود شدن برخی بافتها به هنگام شروع تجربهی بازی اشاره کرد که البته چندان آزاردهنده نیست. خبر خوب آن است که سازندگان از این مشکل آگاه هستند و قرار است به زودی در قالب یک آپدیت، مشکلات گفته شده برطرف شوند.
در بنچمارکهای منتشر شده نیز، اطلاعاتی از عملکرد دیگر کارت گرافیکها منتشر شده که نشان از خروجی خوب و بهینهی پورت PC بازی Returnal دارند. تصویر زیر، نمونهای از عملکرد کارت گرافیکهای مختلف بوده که توسط وبسایت Dsogaming منتشر شده است.
ویدیوی زیر نیز عملکرد بازی روی کارت گرافیکهای مختلف امروزی را به تصویر کشیده است و بد نیست تا سری به آن زده و راندمان خروجی روی کارتهای مختلف را مشاهده کنید.
جالبترین نکته در خصوص پورت این اثر روی رایانههای شخصی، عملکرد فوقالعادهی آن به هنگام استفاده از ماوس و کیبورد است که شاید حتی بتوان گفت که از میزان چالش موجود در طول بازی نیز میکاهد. تجربهی آثار قبلی پلیاستیشن و به خصوص اسپایدرمن با استفاده از ماوس و کیبورد کمی برایم سخت بود و حال در ریترنال، به راحتی از این ابزارها استفاده میکنم و سازندگان به خوبی توانستهاند تا ویژگیهای مختلف اثر مذکور را با PC وفق دهند.
در نهایت میتوان گفت که Returnal بهترین و پایدارترین پورت موجود در میان عناوین مختلف سونی به شمار میرود و خوشبختانه نه تنها شاهد مشکلات فنی مختلف در طول بازی نیستیم، بلکه خروجی پورت بسیار بهینه بوده و اکثر کارتگرافیکهای میانرده و بالارده توانایی اجرای بازی روی کیفیت متوسط به بالا را دارا خواهند بود.
نظر شما چیست؟ آیا ریترنال را روی کامپیوتر شخصی خود تجربه کردهاید؟ خوشحال میشویم تا تجربهی خود از عملکرد بازی را برایمان به اشتراک بگذارید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
بازی خوبیه، ولی من باهاش ارتباط برقرار نمیکنم.
چون سبک خاصه و همه دوسش ندارن
میشه به راحتی ادعا کرد که Returnal بهترین عملکرد فنی را در بین آثار پورت شده پلی استیشن بر روی pc داراست.تا الان بازی برای من کرش نکرده در حالی که در بازی های مثل اسپایدرمن و هورایزون چندین و چند بار این اتفاق می افتاد.البته هر چقدر DLSS در این بازی عالی عمل میکند وضعیت برای کارت های گرافیکی amd جالب نیست پشتیبانی از fsr1.0 به جایی fsr2.0 واقعا تعجب بر انگیز
Santiago بازی را بر روی gtx750ti هم اجرا کرد،ظاهرا بازی کاملا قابل تجربه بود البته نمی دونم کسی با این کارت گرافیک Returnal اجرا کرده یا نه
من اسپایدر من و رو gtx 1060 اجرا کردم نمیگم عالی میگم افتضاح ولی رو کیفیت مدیوم خیلی خوب بود ولی کرش نداشت اصلا هورایزون هم همین طور کرش نداشت. uncharted مشکلی نداشت ولی بعضی وقتا گیرای بدی میکرد یهو یه جا گیر میکرد چند دقیقه بعد آزاد میشد من فقط همین مشکل و داشتم.
خب خدا رو شکر که با پورتی به بدی انچارتد طرف نیستیم
البته خودم روی پی سی هنوز تجربه نکردم
خوبه که الان این بازی رو همه می تونن پلی بدن
بنده همکه متن شما رو خوندم هم خودم ویدیو مقایسه رو دیدم کیفیت بازی در تنظیمات مختلف زیاد تفاوتی نداره به طوری که فرق خیلی کمی بین اپیک و های می بینیم
ویدیو های پرفورمنس هم با توجه به نسل بعدی بودن بازی همه قابل قبول هستن
قطعا بازی با ابدیت ها بهتر هم می شه
این سبک مقاله رو خیلی می پسندم لطفا باز هم ادامه بدید
این قابلیت شیشه ایی که فرمودید اسپایدر من هم داشت که خیلی چیز کاربردی ایی هست
در مورد خود بازی به نظرم ریترنال لایق توجه بیشتری از طرف گیمر ها بود ولی خب اونجور که حقش بود ازش استقبال نشد شاید دلیلش برچسب ۷۰ دلاری باشه و یا سبک روگ لایک
خود منم نتونستم تمومش کنم🗿
امید که روی پی سی به حق خودش برسه
روی سیرویس پلاس سونی خیلی وقته که موجوده
انچارتد پورتش بد نبود
بد نبود ، بلکه افتضاح بود
یه سری مشکلات داشت روز عرضه مثل عدم پشتیبانی از سی پی یو های قدیمی که با ابدیت حل شد
بازی پورت فوقالعاده ای داشت نه فقط به صرف performance بازی ، قابلیت های شخصی سازی تو بخش صداگذاری ، دکمه های کنترل و افکت های تصویری فوق العاده است بازی توی بخش صدا هم یک بخش RT audio هم داشته که فوق العاده کیفیت خروجی صدا رو ارتقا میده ، ویدیوی دیجیتال فاندری هم فقط تعریف از پورت بازی بود و یک سری اشکالات جزئی بود که تیم فنی استودیو قول داده بود که پیگیری و در اپدیت های بعدی بهبود داده میشه در کل سونی واقعا داره برای پورت های پی سی سنگ تموم میزاره
به به نوش جان پی سی بازا. لذتشو ببرید
رزولوشن 2K با ری ترسینگ با «۳۰۸۰» داره ۷۰ فرم میده ، ۳۰۸۰ هم رفت قاطی باقالیا , الان بهترین موقع برای خرید ۶۹۰۰ هست یا ۲ ماه دیگه ۴۰۷۰
عالی بریم برادانلود
سونی روح بخش صنعت گیم 💙
مایکروسافت حامی اقشار آسیب پذیر 💚
ترول سطحی ای بود
محیطش خیلی دارک .تاریکه اصلانمیشه محیط روببینی
کنتراست رو pc بطور پیشفرض روی ۵۰ هستش که اوریجینالش روی ps5 صفره شما هم بزار رو صفر تا درست شه
این بازی از نظر گرافیکی بسیار عالی و نسل نهمیه و از نظر بهینه سازی هم شبیه به هاگوارتز عمل کرده و حتی بهتره
افت فریم ها جزئی و با اپدیت قابل برطرف هستن.
البته باید بگم من نسخه کرکی رو تجربه کردم و اینکه در بقیه ی بازی ها قفل دنوو هست در میزان بهینگی و fps واقعا تاثیر گذاره
.
البته که قبلا گفته ام، این بازی به سلیقه ی من نیست ولی از نظر گرافیکی و بهینه سازی عالیه
بهترین پورت نیست اما خوب پورت شده(حداقل نسبت به انچارتد)
پورت بازی رو کی انجام داده؟!
سه چهار روز پیش منتشر شد
فک کنم قبل انتشارش هم کرک شد😐😂
منظورش چه کسی بود
انسان جایزالخطاست🗿🤝🏻
نگفتم کی منتشر شد یا کرک شده
گفتم کدوم استودیو بازی رو برای pc پورت کرده
خود استودیوی سازنده Housemarque پورت پی سی رو به عهده داشته
نه خیر، Climax پورت بازی رو انجام داده، هاوس مارک در حال ساخت آی پی جدید خودش هست.
عجیبه تو سایت متاکریتیک که واسه نسخه های PC بازیای سونی اسم توسعه دهنده رو مینویسه زده هاوس مارک
واسه گاد آف وار و اسپایدرمن درست زده بود نیکسز و والکری
باید توی استیم نگاه کنی، اونجا مینویسه.
https://en.wikipedia.org/wiki/Climax_Studios