عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا
عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا
عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا
عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا

عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟

محمدرضا نوروزی
۱۱:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
بازی returnal

Returnal از جدیدترین عناوین منتشر شده‌ سونی روی پلتفرم PC است؛ امروز قصد داریم تا عملکرد فنی این بازی روی پلتفرم رایانه‌های شخصی را بررسی کنیم.

Returnal سرانجام برای PC عرضه شد و توانست میانگین امتیاز ۸۷ در متاکریتیک را از آن خود کند. متاسفانه با وجود کیفیت بالای عناوین انحصاری پلی استیشن، شاهد یک سری ایرادات عملکرد (Performance) در نسخه‌های پورت شده روی رایانه‌های شخصی این بازی‌ها بوده‌ایم.

برای مثال، اشکالات فنی متعددی در نسخه‌ی رایانه‌های شخصی Uncharted وجود داشت که شاید چندان تاثیرگذار نبودند، اما گاهی منجر به افت فریم و یا کرش کردن بازی می‌شدند. حال قرار است تا بعد از تجربه‌ی چند ساعته‌ی بازی Returnal، به یک جمع‌بندی کلی از عملکرد فنی این اثر روی PC بپردازیم.

ما برای تجربه‌ی این اثر از یک سیستم مجهز به کارت گرافیک Geforce RTX 2060 6GB، پردازنده‌ی Intel Core i5 10400F و همچنین ۱۶ گیگابایت رم استفاده کردیم و البته از اطلاعات منتشر شده توسط باقی سیستم‌ها با سخت‌افزارهای مختلف نیز بهره بردیم.

بازی از ۴ حالت گرافیکی High ،Medium ،Low و در نهایت Epic پشتیبانی می‌کند. در بخش تنظیمات گرافیکی بازی از امکانات ساده‌ای چون تغییر کیفیت نورپردازی، سایه‌ها و تکسچرها گرفته تا میزان کیفیت مه موجود در محیط وجود دارند و از این رو دستتان حسابی باز است تا بسته به سیستمی که دارید، خروجی گرافیکی بازی را شخصی‌سازی کنید.

عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا

جالب است بدانید که کیفیت بصری بازی با تغییر حالت‌های گرافیکی چندان کاهش پیدا نمی‌کند و ذوق گیمر را کور نخواهد کرد. یکی از مهم‌ترین تنظیمات موجود داخل بازی، حالت ری تریسینگ (Ray Tracing) بوده که تفاوت بسیاری در میزان انعکاس اجزای محیط روی آب و کیفیت نورپردازی و سایه‌ها ایجاد می‌کند؛ به طوری که اگر از یک کارت گرافیک رده‌بالا و مجهز به فناوری رهگیری پرتو استفاده می‌کنید، بد نیست تا چند فریمی را فدای این حالت کنید، چرا که در نهایت خروجی بسیار خوبی دریافت خواهید کرد.

البته قابلیت ری تریسینگ بازی بیشتر مربوط به منبع نور اصلی و به نوعی نور ماه است و برخی از منابع نور چون چراغ‌ها و موارد از این قبیل بازتاب خاصی ایجاد نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که در صورت اعمال این فناوری بر تمامی منابع نور، شاهد خروجی بسیار زیباتری می‌بودیم که متاسفانه این امر صورت نگرفته است.

با این وجود، کیفیت نورپردازی و بازتاب‌ها به نسبت کنسول PS5 پیشرفت محسوسی داشته است و در صورتی که سری به یوتیوب بزنید و ویدیوهای منتشر شده را بررسی کنید، این امر کاملا واضح خواهد بود.

یکی از نکات جالبی که در نقد و بررسی بازی SackBoy نیز به آن اشاره کردم (می‌توانید از اینجا مطالعه کنید)، در این بازی هم وجود دارد و آن چیزی نیست جز اعمال پویا و در لحظه‌ی تنظیمات گرافیکی. در صورتی که وارد تنظیمات گرافیکی بازی شوید، منو حالتی شیشه‌ای به خود می‌گیرد و می‌توانید تغییرات اعمال شده به هنگام تنظیم حالت‌های گرافیکی بازی را به صورت آنی مشاهده کنید که یکی از نکات جالب به شمار می‌رود.

از ویژگی‌های بسیار خوب این قابلیت، می‌توان به ارائه‌ی اطلاعات مفید بازی توسط رابط کاربری اشاره کرده که به شما این امکان را می‌دهد تا به هنگام تغییر این تنظیمات گرافیکی، در آن واحد مقدار دمای کارت گرافیک، میزان استفاده‌ از توان کارت گرافیک و پردازنده، نرخ فریم و دیگر اطلاعات را بررسی و بهترین تنظیمات را خیلی سریع اعمال کنید.

ما بازی را روی سیستم مجهز به کارت گرافیک Geforce RTX 2060 6GB، پردازنده‌ی Intel Core i5 10400F و همچنین ۱۶ گیگابایت رم اجرا کردیم و با یک تجربه‌ی بسیار بهینه و ایده آل روبه‌رو شدیم. به شخصه از فناوری DLSS استفاده کردم و آن را روی حالت Quality قرار دادم. در صورتی که بازی را با مشخصات گفته شده و روی رزولشن ۱۰۸۰ تجربه و تنظیمات گرافیکی را روی حالت High قرار دهید، بازی بهترین پرفورمنس موجود را برای شما به ارمغان خواهد آورد، به طوری که نرخ فریم دریافت شده در این حالت روی ۷۵ قفل خواهد شد.

جالب است بدانید که با فعال کردن قابلیت ری تریسینگ و تنظیم بازی روی سطح گرافیکی High نیز شاهد خروجی قابل تجربه‌ای خواهید بود و در اکثر محیط‌های این اثر، به نرخ فریمی در حدود ۶۵ تا ۷۰ دست پیدا می‌کنید. در صورتی که گرافیک بازی را روی حالت Epic قرار دهید، نرخ فریم شما تا ۱۰ عدد کاهش پیدا می‌کند، اما مشکل اینجا است که اگر وارد مناطق عظیم‌تر و یا درگیری‌های شلوغ شوید، این عدد به شدت افت خواهد کرد و ممکن است به ۳۰ یا اندکی پایین‌تر هم برسد که بسته به میزان وسواس شما هنگام تجربه‌ی چنین اثری می‌تواند مشکل‌ساز شود.

عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا

فناوری DLSS به خوبی در بازی جواب داده و در صورت استفاده از آن، با کمترین افت کیفیت، افزایش قابل توجه‌ای در راندمان برایتان به ارمغان خواهد آمد و می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های این فناوری، تنظیمات گرافیکی بازی را بدون افت فریم افزایش دهید. برای مثال، گفتیم که با تنظیمات ذکر شده، نرخ فریم بازی روی ۷۵ قفل بود و این امر تنها با تکنولوژی DLSS میسر می‌شود. در صورتی که این قابلیت را غیر فعال کنیم، نرخ فریم خروجی بازی ۱۰ تا ۲۰ عدد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع نشان از کاربرد بسیار مفید این فناوری در عملکرد بازی دارد.

در طول تجربه‌ چند ساعته‌ام از بازی، تقریبا به باگ یا مشکل فنی به خصوصی برنخوردم و خروجی و نرخ‌فریم ثابت و قابل قبولی از بازی دریافت کردم؛ اما این بدان معنا نیست که بازی کاملا بی‌نقص پورت شده است و در آن ایراداتی دیده نمی‌شود.

از مشکلات کلی این پورت می‌توان به لگ و یا مکث‌های کوتاه بازی به هنگام باز شدن درها و همچنین دیر لود شدن برخی بافت‌ها به هنگام شروع تجربه‌ی بازی اشاره کرد که البته چندان آزاردهنده نیست. خبر خوب آن است که سازندگان از این مشکل آگاه هستند و قرار است به زودی در قالب یک آپدیت، مشکلات گفته شده برطرف شوند.

در بنچمارک‌های منتشر شده نیز، اطلاعاتی از عملکرد دیگر کارت گرافیک‌ها منتشر شده که نشان از خروجی خوب و بهینه‌ی پورت PC بازی Returnal دارند. تصویر زیر، نمونه‌ای از عملکرد کارت گرافیک‌‌های مختلف بوده که توسط وبسایت Dsogaming منتشر شده است.

عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا

ویدیوی زیر نیز عملکرد بازی روی کارت گرافیک‌های مختلف امروزی را به تصویر کشیده است و بد نیست تا سری به آن زده و راندمان خروجی روی کارت‌های مختلف را مشاهده کنید.

جالب‌ترین نکته در خصوص پورت این اثر روی رایانه‌های شخصی، عملکرد فوق‌العاده‌ی آن به هنگام استفاده از ماوس و کیبورد است که شاید حتی بتوان گفت که از میزان چالش موجود در طول بازی نیز می‌کاهد. تجربه‌ی آثار قبلی پلی‌استیشن و به خصوص اسپایدرمن با استفاده از ماوس و کیبورد کمی برایم سخت بود و حال در ریترنال، به راحتی از این ابزارها استفاده می‌کنم و سازندگان به خوبی توانسته‌اند تا ویژگی‌های مختلف اثر مذکور را با PC وفق دهند.

در نهایت می‌توان گفت که Returnal بهترین و پایدارترین پورت موجود در میان عناوین مختلف سونی به شمار می‌رود و خوشبختانه نه تنها شاهد مشکلات فنی مختلف در طول بازی نیستیم، بلکه خروجی پورت بسیار بهینه بوده و اکثر کارت‌گرافیک‌های میان‌رده و بالارده توانایی اجرای بازی روی کیفیت‌ متوسط به بالا را دارا خواهند بود.

نظر شما چیست؟ آیا ریترنال را روی کامپیوتر شخصی خود تجربه کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تا تجربه‌ی خود از عملکرد بازی را برایمان به اشتراک بگذارید.

DARKSIRENPlay for everArtin_Gamearnobody🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉MincraftNimaO2meysambred-eyed Banished KnightVahidvhPARASITE EVE 2شرکRoyalknightامیر حسینmasoud pc gamerParham🤘Mohsenj74FernandoDark.Elden-Lordmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا
عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا
عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا
عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا
عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا
عملکرد فنی Returnal روی پلتفرم PC چگونه است؟ - گیمفا