افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا

افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2

بهزاد شعبانی
۱۴:۴۵ ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا

امروزه بازار بازی های چند نفره روند رو به رشدی را طی می کنند. با کمی تامل در جدول های فروش هفتگی می توانید به راحتی این پیشرفت را اثبات کنید. کاملا واضح است فروش میلیونی هر یک از قسمت های Call of Duty مدیون کمپین تک نفره ی ۵ ساعته ی آن نیست و این Multiplayer یا همان بخش چند نفره است که در اولویت اول این فروش رضایت بخش را تضمین می کند. این مسئله در نسخه اول بازی PayDay هم صدق می کند.

نام: PayDay 2

سازنده: Overskill Software

ناشر: ۵۰۵ Games

سبک: First person shooter / Crime Simulator

تاریخ انتشار: August 13, 2013

پلتفرم ها: PC / X360 / PS3

payday2cover

نسخه ی اول این بازی با نام PayDay: The Heist توسط Sony Online Entertainment برای پلتفرم های PS3 و PC به صورت دیجیتالی در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. این بازی که از امتیازات و نقد های نسبتا مثبتی بهره مند شد توانست در هفته ی اول عرضه اش در آمریکای شمالی هفتصد هزار کپی بفروشد تا کارگردان این بازی آقای دیوید گلدفرب صراحتا بگوید: “Pay Day بهترین شبیه ساز دزدی در تاریخ بازی های ویدئویی است” حال نسخه ی دوم این بازی با بهره گیری از مکانیک های قابل قبول نسخه ی اول تا چند هفته ی دیگر برای سه پلتفرم اصلی عرضه می شود تا دلقک های دزد، تابستان امسال دومین حقوق خود را بگیرند.

همانند قسمت قبل استودیو سوئدی کم تجربه Overkill دومین PayDay را خواهد ساخت. این استودیو که مقر آن شهر استکهلم است در سال ۲۰۰۹ توسط StarBreeze Studios تاسیس شد و از همان سال ساخت اولین PayDay را زیر نظر سونی آغاز کردند. سال گذشته ساخت PayDay 2 تایید شد تا زیر نظر Goldfrab جوان تمام ایراد های وارد به قسمت اول این بازی رفع شود و بهترین بودن PayDay در شبیه ساز دزدی اثبات شود که البته کار سختی هم نیست چون PayDay 2 در این زمینه رقیب نامداری ندارد!

دزد یا دلقک؟

با توجه به سبک بازی و تمرکز بر بخش Co-op و آنلاین، توقع داستانی در خور بازی که دارای سی مرحله است که نداشته باشید. داستان بازی در همین حد است که شما عضوی از یک گروه چهار نفره هستید و دزدی و سرقت از بانک ها را به سایر راه های درآمد¬زایی ترجیح داده اید. البته فقط این نیست؛ شخصیت ها پخته تر هم می شوند. همانطور که می دانید صورت این اشخاص پشت ماسک های عجیب است. شاید به لطف همین ماسک ها است که ابهت و شخصیت خاصی به این دزد های حرفه ای القا شده و باعث شده تا آن ها را جدا از هر دزد دیگری که تا به حال دیده ایم، بدانیم.

payday2

لوگوی بازی که از حق نگذریم، واقعا جالبه!

قصه ی معروف سرقت از بانک

بازی های زیادی نیستند که شخصیت اصلی آن به دنبال پول دزدی باشد و با دل رحمی چندان رابطه ی خوبی نداشته باشد. شاید بتوان GTA را مثال زد که معمولا شخصیت های اصلی آن ناخواسته درگیر خلاف های بزرگ می شوند و قدم در راهی می گذارند که تمام پل های پشت سر آن ها خراب می شود. اما PayDay چیز دیگری می گوید. از چهار دزد خوشتیپ و کت و شلواری با نقاب های مضحک می گوید که فقط راه های فرار و ورود به بانک و پول های ذخیره شده در بانک را می شناسند. کاری هم ندارند که این پول ها از آن مردم بی گناه و حاصل زحمت های آن ها است یا کاخ نشینان. هدیه شان هم به کسانی که به هدف دلقک ها نه بگوید، یک گلوله ی ناقابل است. البته گفته می شود که در قسمت دوم فضاسازی و طراحی مردم عادی به گونه ای باشد که قتل عام آن ها چندان مورد رضایت بازیباز ها قرار نگیرد.

هر چند به عقیده ی خیلی ها الگوی این بازی از فیلم های هالیوودی بوده، اما دزد های PayDay بر خلاف بسیاری از سینمایی ها با دستگاه ها و ماشین آلات پیشرفته کاری ندارند و تنها دو وسیله تمام اهداف آن ها را عملی می سازد. اول نقشه دوم اسلحه که هر دوی آن ها به راحتی در دسترس این دوستان سارق قرار می گیرد.

payday 2

D-:

دزد و پلیس

این بازی با بسیاری از شوتر های اول شخص فرق دارد. درست است که در زمان مدرن است و اسلحه های بازی همان اسلحه های کلیشه ای هستند اما این بازی مانند ندای وظیفه نیست و علیرغم شباهت های فراوان در روند مراحل به بازی Brink، در بخش اکشن به آن شباهت ندارد. شما به عنوان یکی از افراد گروهی سارق متشکل از چهار نفره وارد بانک می شوید. طبق آن چه از گفته های سازندگان و تریلر های بر می آید این بار هوش مصنوعی نقش خاص خودش را خواهد داشت و المان های مخفی کاری هم تاثیر های چشمگیری در روند مراحل خواهند گذاشت. البته مخفی کاری های بازی مانند اسپیلینترسل و متال گیر ها نیست؛ معولا در بدو ورود به بانک موظف به اِعمال مخفی کاری هستید و این نگهبان ها هستند که بی سر و صدا و حین گشت، به لطف اسلحه تان و البته صدا خفه کن آن جان شان را به جان آفرین تسلیم می کنند. مکانیک takedown هم کمک حال این روند شده و امیدواریم تا سازندگان بتوانند مخفی کاری های اندک بازی را در عین سادگی و اختصار، جذاب تر کنند.

به علاوه با توجه به این که سی نقشه و در نتیجه سی مرحله در بازی وجود دارد، احتمال می رود طراحی ساختمان بانک ها به حد کافی متفاوت باشد تا بتوان تعادل قابل قبولی در بازه های مخفی کاری مراحل به وجود آورد. البته بازه های زمانی هم قطعا در این بخش تاثیر به سزایی خواهند گذاشت چرا که تعداد قابل ذکری از مراحل در شب و تاریکی پیگیری می شود.

یکی دیگر از نکاتی که در روند مراحل مد نظر سازندگان قرار گرفته، سیستمی است که سازندگان آن را “دینامیک” نامیده اند. طبق گفته های آقای دیوید گلدفرب همانطور که هیچ دزدی ماهری در ماموریت هایش همواره از یک نقشه و نظام ثابت استفاده نمی کند، دزد های PayDay 2 هم مانند سارقان ماهر و باتجربه رفتار خواهند کرد. حال این که بازیباز تا چه حد به این سیستم دسترسی دارد و طراحی نقشه های سرقت تا چه اندازه بر عهده ی گیمر قرار می گیرد، هنوز مشخص نیست.

payday 2

به لطف قوت گرفتن اون موتور گرافیکی فسیل شده، این بار با محیط های قابل تحمل تری روبرو هستیم؛ ظاهرا!

همانطور که ذکر شد در دومین PayDay هم همان اسلحه های کلیشه ای بازی های مدرن مورد استفاده قرار خواهند گرفت مانند M4 و AK-47 و یا SMG ها و غیره. یکی از ایراد هایی که اکثر منتقدان به قسمت اول این بازی وارد کردند، عدم تنوع اسلحه بود که با توجه به اطلاعاتی که در دسترس است، به نظر در قسمت دوم هم مسئله ی تنوع اسلحه آن ارزشی را که باید پیدا نکرده است. یکی از مسائلی که در بخش تک نفره در قسمت اول تا حدودی عدم رضایت بازیباز را موجب شده بود، حمل کیسه یا چمدان های پول بود که با توجه به وزن آن از سرعت حرکت کاست می کرد. ولی در قسمت دوم ضمن بهبود و ایجاد تعادل در این بخش از سوی سازندگان، قادر هستید تا محفظ های پول را موقتا به یکی از دوستان تان بسپارید.

پول هایی هم که به دست می آورید خرج ارتقا اسلحه ها و خرید آن ها می شود. همچنین شخصی سازی ماسک ها هم از سایر استفاده ها از پول های دزدی در PayDay 2 است. ظاهرا رسیدن به حداکثر این آپگرید ها باعث می شود تا در بازی با عنوان سارق افسانه ای شناخته بشوید!

مانند قسمت قبل نسبت به تجدید سلامتی دوستان تان بایست احساس مسئولیت داشته باشید و مشابه بسیاری دیگر از بازی های گروهی، در این مکانیک دوستان¬تان هم رفتار متقابلی خواهند داشت.

اما آن چه که در PayDay 2 برای Overkill اهمیت بیشتری دارد و در اولویت است بخش Co-op این بازی است که به شما این امکان را می دهد تا با دوستان¬تان دزدی کنید. بله، با دوستان تان بانک بزنید. این لذت بخش ترین و حائز اهمیت ترین چیزی است که باعث شده فروش نسخه ی قبل رضایت بخش باشد و قسمت دوم هم سعی دارد تا از آن پیروی کند.

به یاد دارید که چندی پیش Frank Gibeau ضمن تحسین بازی Battlefield 4، به خاص بودن آن و سقوط ساختمان ها اشاره کرد؟ حال ببینید آقای  Golfarb، تهیه کننده ی بازی  PayDay 2، چند روز پس از این اظهارات آقای Gibeau، در مورد بازی در حال ساختش چه می گوید:

“دزدی های این بازی و اعتماد به نفس شخصیت های PayDay 2، جنون جالب توجهی را نمایش می دهد. من فکر نمی کنم برای هیجان زده شدن نیاز باشد که با تخریب ساختمان ها و سقوط آسمان خراش های عظیم، نظر مردم را جلب کنیم. چیز های متفاوت دیگری هم هست. در PayDay 2 دزدی جالب و منحصر به فرد خواهند بود و امیدواریم قدمی که در این بازار گذاشته ایم، پاسخ مثبتی به ریسک های ما بدهد”

واقعا آقای Golfarb سعی داشت PayDay 2 را رقیبی برای چهارمین میدان نبرد معرفی کند؟  یا بهتر است بگوییم PayDay 2 قرار است تا این حد قدرتمند ظاهر شود؟!

payday 2

این طور که معلومه، کل ارتش ایالات متحده هم حریف این چهار تا سارق نخواهد شد به همین خاطره که میشه بهشون گفت: چهار نقاب دار افسانه ای

بوی پول

نقد ها و آمار فروش نسخه ی قبل نشان داد که آن چه که از بازی Co-op با حال و هوای PayDay مد نظر است، گرافیکی در حد کرایسیس ها و بتلفیلد ها نیست. اما از آن جا که سازندگان دوست ندارند قدم های رو به جلوی خود را متوقف کنند، دومین PayDay را با نسخه ی دوم موتور گرافیکی می سازند که The Heist را با اولین نسخه ی آن ساختند. این بار Diesel 2 مورد استفاده Overkill واقع شده که پیشرفت گرافیک را بدیهی ساخته. گرافیک PayDay 2 از همه نظر نسبت به نسخه ی اول برتری دارد. گرافیک فنی بازی همچنان از سایر عناوین هم سبک چند قدمی عقب تر است اما صراحتا می توان گفت که نیاز بازیباز ها را برآورده می کند. بهبود فیزیک بازی هم آشکار است و دیگر آن خشکی و عدم انعطاف نسخه ی اول را ندارد. طراحی اسلحه ها هم با توجه به انواعی که برای این بازی انتخاب شده، زحمت قابل ذکری را متحمل سازندگان نکرده. فضاسازی و اتمسفر هم به گونه ای هست که حس و حال دزدی از بانک به خوبی به شما منتقل شود.

البته لازم به ذکر است که با صرف نظر از دقایق آغازین مراحل، معمولا بازی با روند سریعی مواجه می شود و این نیازمند سرعت عمل شما در تیراندازی است. از این رو می توان در شرایطی خوش بینانه قضاوت کرد که ضعف های احتمالی در بخش گرافیک فنی چندان به چشم نیایند.

gaming payday 2 screenshot 2

این الآن اوج نورپردازی بازیه | از زاویه ی دیگه ای هم میگه که محیط ها متنوع تر شدند!

به هر حال PayDay 2 با آن حال و هوای خاص خودش در تعطیلات تابستانی مهمان پلتفرم های شما خواهد شد تا در کنار دوستان تان، سرقت های موفقی داشته باشید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا
افسانه ی چهار نقاب دار! | پیش نمایش PayDay 2 | گیمفا