نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

مدیوم سینما مملو از آثار پسا-آخرالزمانی گوناگونی می‌باشد که آینده بشریت را به گونه‌هایی وحشتناک به تصویر کشیده‌اند.

با توجه به موفقیت سریال The Last of Us (آخرین بازمانده از ما)، شاهد افزایش محبوبیت بی‌سابقه ژانر پسا-آخرالزمانی در نزد مخاطبین سینما و تلویزیون هستیم که البته تمامی آن‌ها حول محور آدم‌خواران درنده و بی‌رحمی نبوده و به لطف دیدگاه‌های متفاوت فیلم‌سازان، شاهد بهره‌گیری از ایده‌های متفاوتی در این ژانر هستیم.

در مدیوم سینما شاهد ساخته شدن ده‌ها فیلم پسا-آخرالزمانی هستیم که البته تمامی آن‌ها در ارائه داستان و ایده‌های ناب چندان موفق عمل نکرده‌اند. با این حال در این مقاله قصد داریم تا فیلم‌هایی را معرفی نماییم که تعاریف نو و متفاوتی در این ژانر را ارائه داده‌اند.

در ژانر پسا-آخرالزمانی همیشه پای یکی از والدین به ماجرا باز شده و با توجه به این که روز پدر را به تازگی پشت سر گذاشته‌ایم، در این مقاله شاهد اشاره به فیلم‌هایی خواهیم بود که پدرها نقشی اساسی در نجات فرزندان بی‌گناهنشان داشته‌اند که برای مراقبت و محافظت از آن‌ها، حتی حاضر به فدا کردن جانشان نیز شده‌اند. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فیلم The Book Of Eli (کتاب الی) ساخته آلبرت و آلن هیوز در سال ۲۰۱۰

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

در دنیای پسا-آخرالزمانی همیشه قرار نیست تا شاهد حضور موجوداتی عجیب و غریب و ترسناک باشیم تا انسان‌ها را به وحشت وا دارد؛ زیرا خود انسان‌ها می‌توانند دلهره‌آورترین اتفاق یک دنیای تمام شده باشند.

در فیلم The Book Of Eli شاهد دنیای پسا-آخرالزمانی هستیم که به مدت ۳۰ سال در جنگ و غارت و نابودی غرق شده و انسان‌های باقی‌مانده به دنبال بهره‌گیری از خرافات هستند تا از این طریق بتوانند رفتارها و اعمال شرورانه خود را توجیه نمایند. دنزل واشنگتن در اثری اکشن مسئولیت پیدا کردن و تحویل کتابی مقدس را بر عهده می‌گیرد که می‌تواند زمینه‌ساز یک دنیای جدید برای انسان‌های باقی‌مانده باشد. The Book Of Eli نشان می‌دهد که بشریت تا چه اندازه می‌تواند بی‌رحم، خرافی و نابودگر باشد و حتی در یک دنیای کاملاً نابود شده نیز شاهد افرادی هستیم که برای دست‌یابی به خواسته‌ها و نیت‌های شوم خود هیچ خط قرمزی را قائل نبوده و حاضر هستند تا دست به وحشتناک‌ترین جنایاتی بزنند که حتی تصورش هم غیرممکن می‌باشد.

فیلم A Quiet Place (یک مکان ساکت) ساخته جان کرازینسکی در سال ۲۰۱۸

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

پس از آن که سینما هجوم انواع و اقسام بینگان به زمین را به تصویر کشید، نوبت به بیگانگانی رسیده که حتی توانایی ایجاد صدا را نیز از بشریت صلب کرده‌اند.

فیلم پسا-آخرالزمانی A Quiet Place نگاهی متفاوت به نابودی بشریت دارد که یکی از توانایی‌های کلیدی ما را سلب می‌کند. در این اثر سینمایی شاهد خانواده‌ای هستیم که علی‌رغم تمام عشقی که به یکدیگر دارند اما در بیان احساساتشان نسبت به یکدیگر ناتوان هستند؛ زیرا در صورت به زبان آوردن کوچکترین کلمه‌ای، توجه موجوداتی وحشتناک و درنده را به سمت خود جلب می‌کنند که رهایی از آن‌ها امری غیرممکن خواهد بود. A Quiet Place به ما ثابت می‌کند که چگونه توانایی‌های مهم و حیاتی انسان‌ها گاهاً می‌تواند به پاشنه آشیل ما تبدیل شده و آن‌ها را به سمت نابودی و مرگ سوق دهد.

فیلم I Am Legend (من افسانه هستم) ساخته فرانسیس لارنس در سال ۲۰۰۷

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

چه می‌شود که اگر هاری بسیار خطرناک‌تر از تهدید فعلی امروزهای ما عمل کند و عملاً انسان‌ها را به موجوداتی جهش‌یافته و خون‌خوار تبدیل نماید؟

در فیلم جذاب I Am Legend شاهد تکامل ویروس هاری به گونه‌ای هستیم که انسان‌ها را به موجوداتی تبدیل کرده که در تاریکی شب به خیابان‌ها آمده و هر موجود زنده‌ای که سر راه خود ببینند را تکه و پاره خواهند کرد. از این شریط فراتر برویم؛ به عنوان یک پدر، همسر و فرزند خود را در پروسه فرار از این شرایط از دست داده و مجبور شوید تا تنها در یک شهر خالی از سکنه نه تنها با این موجودات به مبارزه بپردازید، بلکه راهی برای نجات بشریت نیز پیدا کنید. در این فیلم با نقش‌آفرینی تماشایی ویل اسمیت، شاهد بدترین بلایایی هستیم که می‌تواند بر سر یک انسان بیاید؛ با این حال او همچنان به مقابله با با این موجودات پرداخته و نشان می‌دهد که در چنین شرایطی، هستند افرادی که با از خودگذشتگی‌های فراوان، به دنبال بارقه‌های اندکی از امید برای بشریت هستند.

فیلم Cargo (محموله) ساخته بن هولینگ و یولاندا رامکه در سال ۲۰۱۷

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

فیلم Cargo یکی از آثار ناشناخته ژانر ترسناک و پسا-آخرالزمانی می‌باشد که ایده کابوس‌وارانه‌ای را به معرض نمایش می‌گذارد.

در این فیلم شاهد پخش و گسترش یک ویروس مهلک در کشور استرالیا هستیم که میزبانان خود را به هیولاهای درنده و خونخوار تبدیل می‌کند. در این بین ما با خانواده‌ای روبرو می‌شویم که مادر این خانواده توسط یکی از این هیولاها مبتلا شده و به سمت همسرش حمله‌ور می‌شود. در حالی که پدر این خانواده با گازگرفتگی مواجه شده است، باید از تک تک دقایق باقی‌مانده زندگی خود برای نجات کودک خردسالش بهره گرفته تا در یک دنیای نابود شده، سرپناه و سرپرستی را برای وی پیدا نماید. Cargo به ما نشان می‌دهد که روزهای پایانی یک خانواده تا چه اندازه می‌تواند دردناک و احساسی باشد. تصور کنید که پدر دختر خردسالی هستید که نمی‌دانید چقدر از زمان شما به عنوان یک “انسان” باقی‌مانده است؛ از این مدت زمان نامعلوم چگونه برای نجات عزیزترین فرد زندگی‌تان استفاده می‌کنید؟ حتی تصورش هم غیرممکن خواهد بود.

فیلم Mad Max: Fury Road (مکس دیوانه: جاده خشم) ساخته جرج میلر در سال ۲۰۱۵

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

مجموعه فیلم‌های مکس دیوانه که Mad Max: Fury Road آخرین ساخته آن به شمار می‌رود، محتمل‌ترین دنیای پسا-آخرالزمانی بشریت را معرض نمایش می‌گذارد.

جنگ بر سر منابع که اصلی‌ترین آن سوخت و آب می‌باشد، سیاره زمین را به ویرانه‌ای غیرقابل سکونت تبدیل می‌کند که درصد زیادی از بشریت را به کام مرگ می‌کشاند. افراد باقی‌مانده نیز که یا عقل خود را از دست داده‌اند یا دچار بیماری‌های گوناگونی شده‌اند، برای یافتن مقداری آب دست به هر کاری می‌زنند. با توجه به روندی که بشریت در حال طی کردن است، دیر یا زود وارد نبردی بر سر سوخت و آبی خواهیم شد که می‌تواند انسان‌های زیادی را به نابودی کشانده و افراد باقی‌مانده در سیاره نابوده شده زمین نیز شرایط مشقت‌باری را تجربه خواهند کرد که از هزاران زامبی و آدم‌خوار وحشتناک‌تر خواهد بود.

فیلم Waterworld (دنیای آب) ساخته کوین رینولد در سال ۱۹۹۵

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

فیلم Waterworld حال و هوایی شبیه به Mad Max دارد، با این تفاوت که به جای بدل شدن زمین به یک کویر غیرقابل سکونت، شاهد نابودی تمامی خشکی‌های روی زمین هستیم.

ساخته کوین رینولد علی‌رغم تمامی شکست‌ها و ناکامی‌هایی که به دنبال داشت و زندگی کوین کاستنر را به عنوان یک ستاره پایان داد اما از ایده نابی در بحث ژانر پسا-آخرالزمانی بهره می‌برد. در این اثر سینمایی شاهد نابودی تمامی خشکی‌های روی زمین هستیم که باقی‌مانده بشریت را وادار کرده تا بر روی شهرهایی ساخته شده بر روی دریا به زندگی بپردازند. اثری که شاید قدیمی‌ترین فیلم این مقاله باشد یکی از منحصر به فردترین ایده‌های ژانر پسا-آخرالزمانی را به تصویر کشیده که به خودی خود می‌تواند جنبه متفاوتی از ترس و وحشت دنیای تمامی آبی را در ذهن مخاطب به وجود بیاورد. مخصوصاً برای کسانی که ترس از آب و دریا داشته باشند، قطعاً زندگی در چنین شرایطی می‌تواند کابوس‌وارانه‌ترین شرایط ممکن برای یک انسان را به ارمغان بیاورد.

فیلم Snowpiercer (برف‌شکن) ساخته بونگ جون-هو در سال ۲۰۱۳

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

در اکثر آثار پسا-آخرالزمانی شاهد نابودی تمامی طبقات جوامع در کنار یکدیگر بوده‌ایم. با این حال چه می‌شود اگر که در یک دنیای نابود شده نیز اختلاف طبقاتی به بدترین کابوس انسان‌ها بدل گردد؟

بونگ جون-هو در فیلم Snowpiercer روایت‌گر دنیای یخ‌زده‌ای می‌باشد که تنها راه نجات بشریت، قطار بسیار پیشرفته‌ای بوده که تعداد اندکی از انسان‌ها را در خود جای داده است. با این حال حتی در این قطار نیز اختلاف طبقاتی بیداد کرده و در نهایت به یک جنگ تمام عیار بین ساکنین آن بدل می‌شود. همان‌گونه که پیشتر اشاره کرده بودیم و در ادامه نیز بارها با این مسئله مواجه خواهیم شد، وحشتناک‌ترین بلایی که می‌تواند بر سر بشریت در یک دنیای نابود شده بیاید، خود ما انسان‌ها هستیم که طمع و زیاده‌خواهی‌مان می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد یک اختلاف طبقاتی بسیار شدیدتر و وحشتناکی گردد که مردم طبقات ضعیف را مجبور به خوردن سوسک‌های چندش‌آوری نماید که حتی فکر کردن به آن می‌تواند بدترین کابوس ممکن برای ما باشد.

فیلم Bird Box (جعبه پرنده) ساخته سوزان بیر در سال ۲۰۱۸

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

اگر که به چالش کشیدن صدا برای انسان‌ها در فیلم A Quiet Place می‌تواند وحشتناک جلوه نماید، تصویر کنید که در دنیایی زندگی کنید که دیدن شما منجر به مرگتان خواهد شد.

فیلم Bird Box روایت‌گر حمله موجود (یا موجوداتی) ماورایی به سیاره زمین می‌باشد که در صورت دیده شدنشان توسط انسان‌ها، آن‌ها به شکلی هولناک دست به خودکشی و اعمال شرورانه می‌زنند. این مسئله سبب می‌شود تا زندگی ساندرا بولاک به عنوان مادر قهرمان ۲ کودک معصوم، به چالش کشیده شده و او بارها مرگ را در چند قدمی خود و عزیزانش حس نماید. قطعاً مرگ‌بارترین اتفاق ممکن، زندگی در شرایطی خواهد بود که شما توانایی دیدن خود را از دست بدهید؛ شرایطی که نه تنها از اوضاع و خطرات اطرافتان بی‌اطلاع خواهید شد و هر لحظه از زندگی خود را با وحشت سپری می‌کنید.

انیمیشن WALL-E (وال-ئی) ساخته اندرو استنتون در سال ۲۰۰۸

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

انیمیشن WALL-E یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین ساخته‌های استودیو پیکسار می‌باشد که در پس جلوه‌های شیرین و تماشایی خود، موضوعی غم‌انگیز و دردآور را روایت می‌کند.

این انیمیشن زیبای سال ۲۰۰۸ روایت‌گر چند صد سال دیگر بشریت در سیاره زمین متروک و ویران‌شده‌ای می‌باشد که افراد باقی‌مانده، در یک سفینه خارج از جو زمین به زندگی مشغول بوده و پیشرفت تکنولوژی سبب شده تا ربات‌ها نقشی تاثیرگذار در نحوه زندگی آن‌ها داشته باشند. در این بین ما شاهد یک ربات دوست‌داشتنی ولی تنهایی هستیم که در خرابه‌های به بار آورده شده توسط انسان‌ها بر روی زمین روزگار خود را می‌گذارند. در حالی که WALL-E وقایعی گاهاً طنز‌آمیز و زیبا را به تصویر می‌کشد اما در باطن حاوی پیام‌های اخلاقی بسیار مهم و تاثیرگذاری است که قلب هر بیننده‌ای را به درد خواهد آورد. اثری که برخلاف باقی فیلم‌های این مقاله، داستان را از دید رباتی روایت می‌کند که مجبور می‌شود تا با خراب‌کاری‌های انسان‌ها سر و کله بزند.

فیلم The Road (راه) ساخته جان هیلکات در سال ۲۰۰۹

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

فیلم The Road نه تنها یکی از تاثیرگذارترین و زیباترین ساخته‌های تمام تاریخ سینما می‌باشد، بلکه در ژانر پسا-آخرالزمانی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

در این فیلم شاهد سیاره زمینی هستیم که با مرگ مواجه شده و انسان‌ها را به مرز انقراض کشانده است. در این بین اکثر افراد باقی‌مانده تبدیل به یاغی‌هایی بی‌رحم و قاتلی شده‌اند که برای یافتن ساده‌ترین مواد خوردنی، حتی به یک کودک نیز رحم نخواهند کرد. در این بین ما شاهد پدری با هنرنمایی افسانه‌ای ویگو مورتنسن هستیم که سعی دارد تا از پسر کوچکش محافظت کرده و او را برای آینده آماده نماید. The Road مفهومی‌ترین پیام‌های عاشقانه یک پدر نسبت به فرزندش را به مخاطب القا کرده و نشان می‌دهد که ما انسان‌ها بزرگترین و ترسناک‌ترین تهدید بر روی زمین هستیم که در جایگاه و وقت مناسب، دست به انجام کارهایی خواهیم زد که دنیای ساده و دوست‌داشتنی یک کودک را می‌تواند به جهنمی غیرقابل تصور تبدیل نماید.


آیا آثار نام برده شده را مشاهده کرده‌اید؟ به نظر شما بهترین اثر پسا-آخرالزمانی ساخته شده در سینما چه نام دارد؟ در یک دنیای ویران شده و پسا-آخرالزمانی، انسان‌ها ترسناک‌تر خواهند بود یا موجوداتی ماورایی و غیرواقعی؟ اثر دیگری را سراغ دارید که بتواند در این مقاله جای داشته باشد؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

EAGAMERSami 227CYRUSKratosNimaMaster bladeAnimalshesamamĶįņosą????AlirezaBehzad zargaryBehzaadSalvador09MincraftgreatRهادی صفائیAminTSL🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉meysambmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا
نگاهی بر آثار پسا-آخرالزمانی منحصر به فرد سینما - گیمفا