نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا

پس از فروکش همه‌گیری ویروس کرونا و بازگشت نسبی شرایط به حالت عادی، باکس آفیس سال ۲۰۲۲ باری دیگر محل رقابت کمپانی‌های فیلم‌سازی بوده است.

یکی از مسائل هیجان‌انگیزی که سینماگران همیشه دنبال می‌کنند، بحث میزان فروش پروژه‌های سینمایی هر سال می‌باشد که گاهاً می‌تواند زمینه نبرد جذابی بین کمپانی‌های فیلم‌سازی باشد که برای به دست آوردن لقب پرفروش‌ترین فیلم سال، وارد رقابتی داغ و تماشایی می‌شوند.

این رقابت مخصوصاً در طی چند سال اخیر باعث شده تا شاهد سرمایه‌گذاری عظیم کمپانی‌ها بر روی آثارشان باشیم که گاهاً می‌توانیم رقم‌های بالای ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون دلار را به عنوان بودجه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ببینیم. با وجود این که همه‌گیری ویروس کرونا در ۲ الی ۳ سال اخیر شرایط را برای سینماهای جهان و کمپانی‌های فیلم‌سازی مشقت‌بار کرده بود اما فروکش نسبی آن در سال ۲۰۲۲ باری دیگر آتش رقابت را داغ نمود.

در حالی که مجموع فروش آخرین ساخته جیمز کامرون یعنی Avatar: The Way of Water (آواتار: راه آب) که ترکیبی از سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ می‌باشد، تاکنون آن را به به چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما تبدیل کرده است، در این مقاله ما بر روی آثاری تمرکز خواهیم داشت که تمام فروش خود را در سال ۲۰۲۲ رقم زده‌اند. Black Panther: Wakanda Forever (پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه) نیز علی‌رغم این که در تکرار موفقیت‌های فیلم نخست با ناکامی مواجه شد اما فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرد که باز هم قسمتی از آن به سال ۲۰۲۳ مربوط می‌شود.

پس اگر که به بحث داغ رقابت کمپانی‌های فیلم‌سازی در باکس آفیس علاقه دارید و کنجکاو هستید تا بدانید که چه آثاری در سال ۲۰۲۲ به عنوان بازنده و برنده گیشه سینما شناخته شده‌اند، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فیلم Babylon (بابیلون) ساخته دیمین شزل

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۸۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۳۰ میلیون دلار

دیمین شزل به سبب ساخت آثاری موزیکال و درام در یک دهه گذشته شهرت بسیاری را برای خود دست و پا نمود و این مسئله سبب شد انتظارات از فیلم جدید و پرستاره وی به نام Babylon افزایش قابل توجهی پیدا نماید.

این فیلم که از ستارگان مشهوری همچون مارگو رابی، برد پیت و توبی مگوایر بهره برده است، به سبب بهره‌گیری از وقایعی پرحاشیه و نه چندان باب میل هالیوود، با نقدهای متوسطی مواجه شد و کمپین تبلیغاتی ضعیف فیلم نیز باعث شد تا علی‌رغم بهره بردن از بودجه سنگین ۸۰ میلیون دلاری، تنها ۳۰ میلیون دلار در گیشه سینما فروش نماید که قطعاً شکست سنگینی در کارنامه دیمین شزل خواهد بود. ناکامی Babylon باری دیگر ثابت می‌کند که همراهی ستارگان مشهور سینمای جهان در کنار یکدیگر به هیچ عنوان نمی‌تواند تضمینی برای فروش سرسام‌آور یک فیلم در باکس آفیس باشد.

فیلم Black Adam (بلک آدام) ساخته ژاومه کویت-سرا

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: حدود ۴۰۰ میلیون دلار

با وجود این که دنیای سینمایی فعلی دی‌سی در طی یک دهه گذشته مثال بارز بی‌برنامگی مفتضحانه بوده است اما Black Adam فیلم پرمدعایی بود که وعده تغییرات بزرگی را در دی‌سی می‌داد.

دوئین جانسون برای بیش از یک دهه تلاش داشت تا بتواند اقتباسی سینمایی از داستان‌های بلک آدام را برای طرفداران دی‌سی به ارمغان بیاورد؛ تلاشی ستودنی که در بحبوحه بی‌برنامگی کمپانی برادران وارنر بارها و بارها ساخت آن به تعویق افتاد تا این که پس از فیلم‌برداری‌های مجدد بسیار زیاد، شاهد اکران این فیلم در سال ۲۰۲۲ بودیم. فیلمی که بنا به گفته‌های ستاره‌اش، تعادل قدرت در DCEU را تغییر می‌داد، نه تنها با نمرات ضعیف و واکنش‌های تندی روبرو شد، بلکه در کمال تعجب حتی به فروش ۴۰۰ میلیون دلار نیز دست پیدا نکرد و از شانس بد دوئین جانسون، اکران این فیلم با روی کار آمدن جیمز گان به عنوان مدیر دنیای سینمایی جدید دی‌سی همزمان شد و پرونده شخصیت بلک آدام برای همیشه بسته شد.

انیمیشن Strange World (دنیای عجیب) ساخته دان هال

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: حدود ۷۱ میلیون دلار

استودیو انیمیشن‌سازی والت دیزنی با وجود این که هیچگاه در رقابت با پیکسار موفق نبوده است اما گاهاً دست به ساخت آثار پرطرفداری زده که سال ۲۰۲۲ چندان روی خوش به آن‌ها نشان نداده است.

انیمیشن Strange World آخرین ساخته این استودیو می‌باشد که تبلیغات بسیاری حول محور آن شکل گرفته بود و همگی انتظار یک شگفتی را در باکس آفیس داشتند. با این حال همزمانی با فیلم‌های بزرگ و پر سر و صدا و عدم جذابیت داستان این انیمیشن باعث شد تا Strange World علی‌رغم بودجه سنگینی ۱۵۰ الی ۱۸۰ میلیون دلاری که برخوردار بود، شکستی بزرگ را برای کمپانی دیزنی به همراه داشته باشد. البته که نباید فراموش کرد تصمیمات اشتباه این کمپانی در قبال انتشار انیمیشن‌های خود پس از وقوع همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا مخاطبین علاقه چندانی به تماشای آثار دیزنی در سینما نداشته باشند.

فیلم Three Thousand Years of Longing (سه هزار سال حسرت) ساخته جرج میلر

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۶۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۱۸ میلیون دلار

جرج میلر به سبب ساختن فرنچایز مدمکس یکی از کارگردانان صاحب سبک ژانر اکشن می‌باشد که از طرفداران خاص خود بهره می‌برد؛ با این حال آخرین ساخته او می‌تواند جزو یکی از بزرگترین شکست‌های سال ۲۰۲۲ لقب بگیرد.

فیلم Three Thousand Years of Longing که از ستارگانی همچون ادریس البا و تیلدا سوینتن بهره گرفته است، نگاهی جدید به غول جادویی داستان‌ها داشت که حتی تبلیغات آن هم از جذابیت کافی برخودار نبود، چه برسد به این که مخاطبین علاقه‌ای برای تماشای آن در سینما داشته باشند. عدم جذابیت و تبلیغات نه چندان پر سر و صدای ساخته جدید جرج میلر باعث شد تا فیلمی که با بودجه ۶۰ میلیون دلاری تهیه شده بود، تنها ۱۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد و شاید که فراموش شده‌ترین ساخته کارنامه جرج میلر لقب بگیرد.

فیلم Ambulance (آمبولانس) ساخته مایکل بی

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۴۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۵۱ میلون دلار

استقبال از فیلم‌های مایکل بی هیچگاه در سینما روند مشخص و ثابتی نداشته و آثارش معمولاً روندی پر فراز و نشیبی را در جلب نظر مردم طی کرده‌اند که آخرین فیلم او نیز مورد بی‌توجهی سینماگران قرار گرفته است.

فیلم Ambulance که از بازیگران مطرحی همچون جیک جیلنهال، یحیی عبدالمتین دوم و ایزا گونزالس بهره برده است، بر روی کاغذ ایده جذابی حول محور سرقتی دارد که تحت نقشه پیش نرفته و به آشوبی تمام عیار کشیده می‌شود. با این حال به مانند باقی آثار مایکل بی، هیچ داستان و منطقی پشت فیلم جدیدش نیز وجود نداشته و شخصیت‌ها و وقایع تنها بهانه‌ای هستند تا شاهد سکانس‌های اکشن پر از ضد و خوردی باشیم که ۱۳۶ دقیقه به طول می‌انجامد. کلیشه‌های همیشگی آثار این کارگردان در سال ۲۰۲۲ موفق نشد تا مخاطبین را جذب Ambulance نماید و این فیلم با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تنها کمی بیش از ۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. شاید بهتر باشد که مایکل بی به ساخت فیلم در سرویس‌های استریم پرداخته تا شاهد تکرار همکاری موفق او با نتفلیکس در فیلم Six Underground (6 زیرزمینی) باشیم.

انیمیشن Lightyear (لایت‌یر) ساخته انگوس مک‌لین

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۲۲۶ میلیون دلار

پیکسار نام استودیویی می‌باشد که هر یک از ما خاطرات فراموش نشدنی‌ای را با آثارش در طول زندگی‌مان داشته‌ایم؛ با این حال زمانی که از از المان‌ها و ایده‌های گران‌بهای خود دور شوید، بلایی همچون Lightyear بر سر شما نازل خواهد شد.

این انیمیشن که به نوعی اثر فرعی داستان اسباب‌بازی محسوب می‌شود، با تغییر صداپیشه باز لایتیر و آوردن کریس ایوانزی که صحبت‌هایش حول محور این فیلم با واکنش‌های تندی روبرو شده بود، سبب شد تا ساخته گران‌‌قیمت ۲۰۰ میلیون دلاری آن‌ها با شکستی سنگین مواجه شده و تنها ۲۲۶ میلیون دلار از گیشه سراسر جهان کسب نماید. طرفداران قدیمی استودیو پیکسار با چنان نقدهای تندی به سراغ انیمیشن Lightyear آمدند که حتی برخی آن را بدترین ساخته تاریخ این استودیو لقب دادند.

فیلم Morbius (موربیوس) ساخته دنیل اسپینوزا

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۸۳ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۱۶۷.۵ میلیون دلار

در ادامه ناکامی‌های جرد لتو در ژانر ابرقهرمانی، سونی پیکچرز با اصراری بیهوده فیلم دیگری را برای دنیای عنکبوتی خود به نام Morbius ساخت که در کمال تعجب، پس از ۳ فیلم هنوز مرد عنکبوتی آن رونمایی نشده است!

اصرار بر ساخت یک دنیای سینمایی حول محور شخصیت‌های شرور کمیک‌های مرد عنکبوتی (که موربیوس یکی از شرورهای درجه دوم و نه چندان پرطرفدار مارول محسوب می‌شود)، عدم ارائه داستانی منجسم و از همه مهمتر، عدم حضور شخص مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی‌ای که با تمرکز بر داستان‌های او خلق شده است، باعث شد تا Morbius با شکستی اسفناک و تمسخرآمیز در گیشه مواجه شده و حتی از سوی رسانه‌ها و سینماگران نیز سونی پیکچرز دست‌مایه شوخی‌های عجیب و غریبی قرار بگیرد که منجر به اکران دوباره و به بار آوردن افتضاحی دیگر از سوی آن‌ها شد.

فیلم Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور) ساخته دیوید ییتس

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۴۰۵ میلیون دلار

پس از موفقیت و محبوبیت فرنچایز هری پاتر در سینما، کمپانی برادران وارنر دست به ساخت فرنچایز جدیدی زد تا بتواند موفقیت‌های دنیای جی.کی. رولینگ را همچنان تکرار نماید.

با این حال مجموعه Fantastic Beasts از همان آغاز کار ثابت کرد که به هیچ عنوان فرنچایز تضمین شده‌ای نبوده و علی‌رغم فروش نسبتاً خوب فیلم نخست، فیلم دوم با شکست سنگینی در سینما مواجه شد تا زنگ خطری برای کمپانی برادران وارنر باشد. با این حال در تصمیمی احمقانه آن‌ها حتی پا را فراتر گذاشته و نه تنها جانی دپ را از فیلم سوم کنار گذاشتند، بلکه بر روایت داستان غیرمسنجم و بی سر و ته و پر از اشتباه خود پافشاری کرده و منجر به فروش تنها ۴۰۵ میلیون دلاری فیلمی شدند که ۲۰۰ میلیون دلار بودجه داشت! شاید تنها کسی که از این پروژه سود کرد، خود جانی دپی بود که پیش از کنار گذاشته شدن از نقش گلرت گریندل‌والد ، به سبب قراردادش مبلغی سنگینی را از برادران وارنر کسب نمود و از این فاجعه سینمایی فاصله گرفت.

فیلم The Northman (مرد شمالی) ساخته رابرت اگزر

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۹۰ میلون دلار
  • میزان فروش: ۶۹ میلیون دلار

رابرت اگرز کارگردان آینده‌دار و صاحب سبکی در ژانر وحشت می‌باشد که آثارش به سبب بودجه کمی که برخوردار بوده‌اند، موفقیت‌های بزرگی را در گیشه کسب نمودند.

با این حال نخستین ساخته گران‌قیمت وی که در دنیای وایکینگ‌ها روایت می‌شد، برخلاف باقی ساخته‌های رابرت اگرز و رویارویی با مشکل همه‌گیری ویروس کرونا، در حالی که از بودجه سنگین ۹۰ میلیون دلار بهره می‌برد، تنها ۶۹ میلیون دلار فروش کسب کرد و به شکلی ناامیدانه به کار خود پایان داد. البته که برخلاف باقی آثار این مقاله، مشکل The Northman بیشتر مخاطبین سینمایی هستند که به جای تماشای چنین اثر جذاب و متفاوتی در ژانر تاریخی، وقت خود را صرف آثار یک‌بار مصرف و کلیشه‌ای کرده و سبب می‌شوند تا فیلمی که از ستارگانی همچون ایثن هاک، نیکول کیدمن، ویلم دفو و الکساندر اسکاشگورد بهره می‌برد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را اثر ضعیفی خطاب کرد، با چنین شکستی در سینما مواجه بشود؛ باید انصاف را رعایت کرد و گفت که مقصر همیشگی چنین ناکامی‌هایی، کمپانی‌های فیلم‌سازی و کارگردانانشان نبوده و علایق مخاطبین امروزی سینما نیز جای انتقاد دارد.

فیلم Thor: Love and Thunder (ثور: عشق و تندر) ساخته تایکا وایتیتی

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۲۵۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۷۶۰ میلیون دلار

۲۹مین فیلم دنیای سینمایی مارول، نمونه بارز توهین به شعور مخاطبی است که وقت خود را پای اثری می‌گذارد که کارگردانش یک پروژه سینمایی را با دفتر نقاشی شخصی‌اش اشتباه گرفته است.

فیلم Thor: Love and Thunder که جزو گران‌قیمت‌ترین ساخته‌های تاریخ استودیو مارول لقب می‌گیرد و برای نخستین‌بار بازیگر بزرگی همچون کریستین بیل را در نقش شخصیت شرور منحصر به فردی به نام گور قرار می‌دهد، مجموعه‌ای از اشتباهات اسفناک، توهین‌آمیز، کودکانه و زشتی است که حتی صدای طرفداران دو آتیشه مارول را نیز درآورده است. البته که کسی از فیلم‌های ثور انتظار فروش میلیاردی ندارد اما Love and Thunder حتی در مقایسه با فیلم سوم خدای رعد نیز حدود ۱۰۰ میلیون دلار کمتر فروش داشته است. پس از وقایعی که ثور در ۲ فیلم آخر انتقام‌جویان تجربه کرد، مخاطبین انتظار اثری را داشتند که به نوعی رستگاری خدای رعد محسوب شود؛ با این حال آن‌ها با فیلم کودکانه‌ای مواجه شدند که نه تنها هیچ لحظه جدی و بالغانه‌ای نداشت، بلکه حتی در شوخی‌های تکراری مارول نیز زیاده‌روی نموده بود و مخاطب را خسته می‌کرد.


در ادامه نگاهی به برخی از فیلم‌های پرفروش و یا موفق سال ۲۰۲۲ خواهیم داشت که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

فیلم Barbarian (بربر) ساخته زک کرگر

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۴ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۴۵ میلیون دلار

ژانر وحشت به مانند هدیه‌ای می‌باشد که آثار ناشناخته‌ای را برای مخاطب تدارک دیده و می‌تواند تجربیاتی منحصر به فرد و جذاب را برای آن‌ها پدید بیاورد.

فیلم Barbarian یکی از این آثار می‌باشد که شاید تنها بازیگر شناخته شده‌اش بیل اسکاشگورد نام بگیرد اما از داستانی جذاب و دلهره‌آور بهره می‌برد که از طریق تبلیغ دهان به دهان، می‌تواند فروشی ۴۵ میلیون دلاری را با بودجه تنها ۴ میلیون دلاری‌اش رقم زده و به عنوان یکی از برندگان گیشه سال ۲۰۲۲ لقب بگیرد. این فیلم از داستان جذابی در ژانر وحشت بهره می‌برد که می‌تواند به اعماق وجود مخاطبینش نفوذ کرده و ترسی هولناک و فراموش نشدنی را برای آن‌ها پدید بیاورد. مسئله‌ای که ثابت می‌کند برای دریافت واکنش مثبت سینماگران، هیچ نیازی به تصویر کشیدن صحنه‌های پر زرق و برق گران‌قیمت نمی‌باشد.

فیلم Smile (لبخند) ساخته پارکر فین

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۱۷ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۲۱۳.۸ میلیون دلار

در سال ۲۰۲۲ شاهد اکران و پخش فیلم‌های بسیاری در ژانر وحشت بوده‌ایم که شاید یکی از عجیب‌ترین آن‌ها، Smile باشد که از فیلمی کوتاه به نام Laura Hasn’t Slept (لورا نخوابیده) در سال ۲۰۲۰ الهام گرفته است.

این فیلم که حتی تریلش نیز حاوی صحنه‌های شوکه‌کننده و ترسناک جذابی بوده است، به سبب داستان هیجان‌انگیز و ایده نسبتا بکری که ارائه می‌دهد، یکی از بزرگترین موفقیت‌های گیشه سال ۲۰۲۲ لقب گرفته که تنها با بودجه ۱۷ میلیون دلار، فروشی بالغ بر بالای ۲۱۳ میلیون دلار را رقم زده که سران کمپانی پارامونت را غرق در سود خالص کرده است. Smile نشان می‌دهد که نه تنها ژانر وحشت مملو از ایده‌های بکر و ناب دست نخورده می‌باشد، بلکه ثابت می‌کند چگونه بهره‌گیری از چنین ایده‌های پرریسکی می‌توان منجر به خلق شگفتی در باکس آفیس جهانی شد. مسئله‌ای که Barbarian نیز در سال ۲۰۲۲ با تکیه برآن به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرد.

فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness (دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی) ساخته سم ریمی

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۹۵۵.۸ میلیون دلار

دنیای سینمایی مارول در سال ۲۰۲۲ دست به ساخت آثاری زد که شاید با قاطعیت بتوان گفت هیچکدام از آن‌ها با واکنش کاملاً مثبت مخاطبین روبرو نشدند.

فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness نیز به سبب تبلیغات پر سر و صدا و ایجاد توقعات بسیار زیاد، لقب فیلم پرفروش ولی ناامید کننده را یدک می‌کشد که هیچ نکته جدید و حائز اهمیتی را به دنیای سینمایی مارول اضافه نکرده و حتی در به تصویر کشیدن شخصیت قدرتمندی همچون دکتر استرنج نیز بسیار ناامید کننده ظاهر شده و مخاطب را به وجد نمی‌آورد. با وجودی که همگان انتظار فروشی میلیاردی از دومین فیلم دکتر استرنج را داشتند اما فروش ۹۵۵ میلیون دلاری اثری با بودجه ۲۰۰ میلیون دلار قطعاً نمی‌تواند جزو شکست‌های سال ۲۰۲۲ لقب بگیرد.

فیلم‌های Bullet Train (قطار سریع‌السیر)/ The Lost City (شهر گمشده) ساخته دیوید چی/ آرون و آدام نی

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۹۰ و ۶۸ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۲۴۰ میلیون دلار و ۱۹۰ میلیون دلار

در این مقطع از مقاله قصد داریم تا به طور همزمان به ۲ فیلم بپردازیم که شاید فروش ۵۰۰ میلیون دلاری را تجربه نکرده باشند اما در سینمای شلوغ امسال کسی چنین انتظاری هم از آن‌ها نداشت و به همین سبب می‌توانند جزو برندگان سال ۲۰۲۲ لقب بگیرند.

۲ فیلم کمدی و اکشن Bullet Train و The Lost City که به طرزی جالب شاهد حضور ساندرا بولاک و برد پیت در هر دویشان هستیم، جزو آثار نه چندان پر سر و صدای سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شوند که نه تنها انتظار فروش رکوردشکنانه‌ای از آن‌ها نمی‌رفت، بلکه حتی بسیاری از سینماگران انتشار فروش بالای ۱۵۰ میلیون دلار را از آن‌ها نداشتند. با این حال در دوره شلوغی که Bullet Train و The Lost City بر روی پرده سینما اکران شدند، شاهد فروش به ترتیب ۲۴۰ و ۱۹۰ میلیون دلاری آن‌ها بودیم که بارقه‌هایی از قدرت ستارگی برد پیت و ساندرا بولاک را به رخ باقی رقبا می‌کشد؛ مخصوصاً The Lost City که شاید در حالت عادی و بدون حضور ستاره‌اش حتی اسمش را هم به خاطر نداشته باشد.

انیمه One Piece Film: Red (فیلم وان پیس: قرمز) ساخته گورو تانیگوچی

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: حدود ۲۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۱۶۱ میلیون دلار

فرنچایز One Piece به حدی سابقه‌دار و پرطرفدار است که اکران انیمه‌ای سینمایی از آن می‌توان لقب یکی از برندگان گیشه سال را برایش به همراه داشته باشد.

آخرین انیمه سینمایی وان پیس که تبلیغات بسیاری برای آن صورت گرفته بود و طرفدارانش برای تماشای آن انتظار زیادی را متحمل شده بودند، One Piece Film: Red نام دارد که داستان‌های دیوانه‌وار این مجموعه را به اوج رساند و گیشه سینما را در حد و اندازه خود به آتش کشید. این انیمه ۱۱۵ دقیقه‌ای که طبق برخی از گزارشات غیررسمی بودجه‌ای حدود ۲۰ میلیون دلار داشته است، با فروش ۱۶۱ میلیون دلاری خود ثابت کرد که مدیوم انیمه تا چه اندازه محبوب و پرطرفدار بوده و در صورت سرمایه‌گذاری درست و مناسب، می‌تواند سود سرشاری را برای سازندگانش در پی داشته باشد.

فیلم Where the Crawdads Sing (جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند) ساخته اولیویا نیومن

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۲۴ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۱۳۹ میلیون دلار

در حالی که سال ۲۰۲۲ با فیلم‌هایی که ستاره اصلی آن‌ها بانوان بودند، چندان رفتار خوبی نداشت اما در این بین شاهد یک فیلم درام و معمایی بسیار جذاب به نام Where the Crawdads Sing بودیم که تمامی معادلات را به هم ریخت.

این فیلم که با هنرنمایی تماشایی و ستودنی دیزی ادگار-جونز ساخته شده است، روایت‌گر داستانی بسیار ساده و در عین حال دوست‌داشتنی می‌باشد که براساس رمانی به همین نام و به قلم دیلیا اونز نگاشته شده است. در دریای بی‌انتهای آثار اکشن، ابرقهرمانی و آخرالزمانی که بودجه فیلم‌ها سر به فلک کشیده است، فیلم بی‎‌ادعا و ساده‌ای همچون Where the Crawdads Sing که تنها با ۲۴ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، فروش سرسام‌آوری بالغ بر ۱۳۹ میلیون دلار را رقم زد که نشان می‌دهد مخاطبین هرچقدر که برای اثری همچون The Northman می‌توانند دچار اشتباه شوند اما در سوی دیگر گاهاً انتخاب درستی برای تماشای فیلم‌های منحصر به فرد داشته و سبب موفقیت اقتباس سینمایی “جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند” می‌گردند.

فیلم The Batman (بتمن) ساخته مت ریوز

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۷۷۰.۸ میلیون دلار

در حالی که دنیای سینمایی دی‌سی وضعیت آشفته و بی‌برنامه‌ای را تجربه می‌کرد و تکلیف بتمن آن نامشخص نبود، مت ریوز وارد میدان شد و دنیای جداگانه خودش را با The Batman پایه‌ریزی کرد.

از همان نخستین تریلر The Batman می‌توانستیم بفهمیم که با اثر واقع‌گرایانه و بسیار تاریکی از داستان‌های شوالیه تاریکی طرف هستیم؛ مسئله‌ای که مخاطبین با کریستوفر نولان تجربه کرده و پس از گذشت حدود یک دهه تشنه تماشای دوباره چنین اثری بودند. مت ریوز با همکاری رابرت پتینسون موفق شد تا فیلمی کاملاً کاراگاهی از شوالیه تاریکی به ارمغان بیاورد که علی‌رغم مدت زمان بسیار طولانی ۱۷۶ دقیقه‌ای اما با بازخوردهای کاملاً مثبتی مواجه شد. فیلم The Batman که با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، در حالی که کسی امیدی به حضور یک بتمن جدید در سینما نداشت، موفق شد تا فروشی بالغ بر ۷۷۰.۸ میلیون دلار را رقم بزند که آینده دنیای سینمایی بتمن مت ریوز را تضمین نمود.

انیمیشن Minions: The Rise of Gru (مینیون‌ها: ظهور گرو) ساخته کایل بالدا

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۸۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۹۳۹.۴ میلیون دلار

در سالی که استودیو انیمیشن‌سازی والت دیزنی و پیکسار به نوبت در حال تدارک فاجعه‌های سینمایی خود بودند، ایلومینیشن اینترتینمنت وارد میدان شد تا نشان دهد که چگونه بدون بهره‌گیری از ترندهای پرحاشیه روز و با تکیه بر المان‌های مورد علاقه مردم می‌توان یک انیمیشن پرفروش و محبوب را خلق نمود.

پروژه جذاب و دوست‌داشتنی Minions: The Rise of Gru نشان داد که دیگر مانند قبل تنها پیکسار بر مدیوم انیمیشن سلطنت نخواهد کرد و رقبای جدید با قدرت وارد میدان شده‌اند تا تاج پادشاهی این صنعت را از آن خود کنند. این دنباله که همچنان روایت‌گر وقایع دیوانه‌وار همیشگی‌اش می‌باشد، دوران کودکی شخصیت محبوب گرو را بهانه قرار می‌دهد تا بارها و بارها مخاطبینش را بخنداند. Minions: The Rise of Gru که تنها با ۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده و به دیزنی نشان می‌دهد که برای ساخت یک اثر محبوب هیچ نیازی به بودجه چند صد میلیون دلاری نمی‌باشد، فروش سرسام‌آور ۹۳۹.۴ میلیون دلار را به ثبت می‌رساند که موفقیت و محبوبیت این فرنچایز را باری دیگر به باقی کمپانی‌های انیمیشن‌سازی یادآور شود.

فیلم Jurassic World: Dominion (دنیای ژوراسیک: قلمرو) ساخته کالین ترورو

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۱۸۵ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۱ ملیارد دلار

دایناسورها همیشه موجوداتی محبوب در سینما بوده‌اند که اکثر آثار ساخته شده حول محور آن‌ها با فروش خوبی در گیشه مواجه بوده است.

این مسئله در قبال پادشاه آثار دایناسورمحور نیز جای بحثی نداشته و آخرین ساخته این مجموعه یعنی Jurassic World: Dominion نیز که با واکنش‌های تندی روبرو شد و نقدهای ضعیفی را دریافت کرد، باز هم رکورد بزرگی را از خود بر جای گذاشت. آخرین فیلم از سه‌گانه دنیای ژوراسیک، در کنار ایفای نقش کریس پرت و برایس دالاس هاوارد، از قدرت نوستالژی این فرنچایز بهره گرفت و بازیگران قدیمی و نمادین پارک ژوراسیک همچون لورا درن، جف گلدبلوم و سم نیل را نیز وارد میدان کرد تا هر چه در چنته دارد را برای فیلم پایانی به کار بگیرد. موضوعی که نتیجه مثبتی داشت و در کمال شگفتی، Jurassic World: Dominion با بودجه ۱۸۵ میلیون دلاری‌اش، با ۱ میلیارد دلار فروش از سراسر جهان به کار خود پایان داد.

فیلم Top Gun: Maverick (تاپ گان: مارویک) ساخته جوزف کوشینسکی

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • بودجه: ۱۷۰ میلیون دلار
  • میزان فروش در گیشه: ۱ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار

در دوره و زمانه‌ای که مارول و دی‌سی سینما را به تصاحب خود درآورده و مفهوم آثار پاپ کورنی به ابرقهرمانان پوچ و تکراری پیوند خورده است، تام کروز وارد میدان شد تا نشان دهد که قدرت یک ستاره چگونه می‌تواند دو غول باکس آفیس را در سال ۲۰۲۲ بر سر جایشان بنشاند.

فیلم Top Gun: Maverick که با تاخیرهای بسیاری مواجه شده بود، در دوره‌ای که فیلم‌های اکشن نهایت زورشان به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد و کرونا نیز در گوشه و کنار زهر خودش را می‌ریزد، با قدرت بی چون و چرای تنها ستاره بزرگ باقی‌مانده سینما یعنی تام کروز وارد میدان شد و نه تنها یکی از تماشایی‌ترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینما را به ارمغان آورد، بلکه رکورد فروشی را به ثبت رساند که هیچکدام از ۲ غول مارول و دی‌سی حتی توان نزدیک شدن به آن را نداشته و این جیمز کامرون بود که با بخشی از فروش Avatar: The Way of Water در سال ۲۰۲۲، لقب پرفروش‌ترین فیلم سال را از دنباله تاپ گان ربایید. Top Gun: Maverick با فروش ۱ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلارش، نه تنها سود کلانی را نسبت به بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری‌اش رقم زد، بلکه مدت زمان اکران بسیار طولانی‌ای را نیز تجربه کرد که نشان داد مردم تا چه اندازه تشنه تماشای یک فیلم پاپ کورنی به معنای واقعی بوده‌اند.


نظر شما درباره آثار نام برده در این مقاله چه می‌باشد؟ آیا فیلمی مثل تاپ گان لیاقت چنین جایگاهی را دارد؟ آیا اثر پرفروش یا شکست خورده دیگری را نیز سراغ دارید که جایی در این مقاله داشته باشد؟ آثاری مثل پلنگ سیاه ۲ یا آواتار ۲ باید جزو سال ۲۰۲۲ محسوب شوند یا ۲۰۲۳؟ دلیل ناکامی‌های مارول در سال گذشته چه می‌باشد؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉X_Wolverine_XCorvoDELTA_ 4vafadarEzio Auditore da FirenzeSepehrSami 227meysambKhafiتی‌تاپ طلاییسهند نظریred-eyed Banished KnightFinal seyedParhamSpider-ManmrHunTeR007IrNalihn2000شومپتِ کته کلهmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا
نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی به برندگان و بازندگان باکس آفیس سال ۲۰۲۲ - گیمفا