بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد

بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم اخلاق یا شرافت بهره ببرد

آرش بوالحسنی
۱۲:۲۹ ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد

عدم وجود یک سیستم شرافت یا اخلاق (Morality) در بازی Ghost of Tsushima و روایت خطی آن، باعث شده تا بازیکنان مجبور به گرفتن تصمیمات احساسی در طول داستان نشوند.

اخلاقیات و شرافت به شکل قابل توجه‌ای در ژاپن فئودالی Ghost of Tsushima به تصویر و به چالش کشیده می‌شوند. جین ساکای، پروتاگونیست بازی، باید بین یک سامورایی با افتخار که به صورت رو در رو با دشمنان خود مواجه می‌شود و یک شبح استراتژیک که دشمنان را با مخفی‌کاری از میان بر می‌دارد یکی را انتخاب کند. شبح سوشیما تصمیم می‌گیرد تا به روش مناسب خود با تهاجم مغول‌ها مقابله کنید. این تصمیمات در نهایت روی روایت بازی تاثیر می‌گذارند اما متاسفانه، بازیکن نقشی در اتخاذ آن‌ها ندارد.

همین مهم باعث می‌شود تا بازیکن حس کند که اعمال جین، چندان از نظر جهان بازی غیر اخلاقی نیستند. تمام تصمیمات جین در طول بازی از قبل تعیین شده‌اند و ممکن است با نظر بازیکن مغایرت داشته باشند. اگر شاهد یک سیستم اخلاقی عمیق در Ghost of Tsushima بودیم، بازیکنان می‌توانستند تصمیمات مهم را خودشان بگیرند. البته برای این کار نیاز به نوشتن یک روایت تازه برای Ghost of Tsushima داریم، اما یک سیستم شرافت یا اخلاق می‌توانست تعاملات و گیم‌پلی بازی را بسیار درگیرکننده‌تر کند.

روایت Ghost of Tsushima فارغ از سبک بازی تغییر نمی‌کند

ghost of tsushima
اعمال بازیکنان در طول مبارزات می‌توانست آن‌ها را به یک مسیر شرافتمندانه یا حقیرانه بکشاند

Ghost of Tsushima می‌توانست عواقبی واقعی برای کسانی که از روش‌های مخفیانه برای کشتن دشمنان استفاده می‌کنند داشته باشد. همچنین در طرف مقابل، داستان برای کسانی که به روش‌های سامورایی و شوگان وفادار می‌ماندند هم فرق می‌کرد. در این صورت بازیکنان برای انتخاب سبک مبارزه‌ی خود برنامه‌ریزی و تفکر بیشتری می‌کردند و هر تقابل با دشمنان معنای بیشتری می‌داشت.

یکی از عواقب سبک بازی شرافتمندانه در طول بازی، می‌توانست مرگ تعداد زیادی از NPCها و خصوصا سامورایی‌ها باشد؛ هر چه باشد نگرانی اصلی جین همین موضوع بود. این تصمیم، جین را در دیدگاه عمویش با آبرو و محبوب نگه می‌داشت، اما همراهان و دوستان او نگاهی متفاوتی به او داشتند.

ماموریت Wolves at the Gate در پرده‌ی سوم می‌توانست لحظه‌ی مناسبی برای استفاده از یک سیستم Morality منحصر به فرد باشد. به هنگام نزدیک شدن به کمپ مغول‌ها در Fort Kaminodake، همراه کمان‌دار جین یعنی یونا به او می‌گوید که چه در صورت رویارویی مستقیم و چه در صورت انتخاب یک روش مخفیانه‌تر، همراه او خواهد بود. ناامیدکننده‌ترین بخش در مورد عدم وجود یک سیستم شرافت در Ghost of Tsushima، این است که بازیکن می‌تواند تمام طول بازی را بدون کشتن مخفیانه‌ی یک دشمن به پایان برساند، اما یک سری کات‌سین از پیش تعیین‌شده در بازی هستند که در هر صورت روایت را تعیین می‌کنند.

پایان Ghost of Tsushima می‌توانست تاثیرگذارتر باشد

بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد
Dishonored می‌توانست منبع الهام خوبی برای یک سیستم Morality، شرافت یا اخلاق در Ghost of Tsushima باشد. خصوصا با توجه به این که روایت آن بازی هم حول محور شرافت می‌چرخد. نحوه‌ی کشتن مغول‌ها در طول بازی می‌توانست منجر به یکی از دو پایان آن شود

Ghost of Tsushima دو پایان دارد: در اولی بازیکن تصمیم می‌گیرد تا به خواسته‌ی شیمورا احترام گذاشته و او را پس از شکست دادن در نبرد بکشد. پایان دوم هم عکس این بوده و جین در حالی شیمورا را زنده می‌گذارد که شرافت او در نبرد از بین رفته است. این دو پایان شباهت زیادی به پایان‌های Dishonred دارند؛ با این حال، در آن بازی پایان بر اساس سبک بازی و نحوه‌ی از میان برداشتن یا اجتناب از دشمنان تعیین می‌شود.

در نهایت، پایان دوم به عنوان پایان رسمی Ghost of Tsushima توسط توسعه‌دهندگان انتخاب شده است. چرا که این پایان برای جین ساکای و تبدیل شدن او از یک سامورایی به شبح سوشیما منطقی‌تر است. این پایان او را رسما به عنوان یک پارتیزان که از هیچ چیز برای دفاع از سوشیما دریغ نمی‌کند، مطرح کرد. در هر صورت، این که Ghost of Tsushima تنها در لحظات پایانی به شما اجازه‌ی تصمیم گرفتن در روایت را می‌دهد کمی عجیب است.

بازیکنان پیش از این قادر به انتخاب هیچ چیزی نبودند و به همین سبب، انتخاب سرنوشت شیمورا وزن و اهمیتی که می‌توانست را ندارد. در هر صورت اگر دنباله‌ی Ghost of Tsushima چنین سیستمی را به بازی اضافه کند هم کمی دیر شده؛ چرا که پایان Ghost به عنوان پایان اصلی و رسمی بازی انتخاب شده است.


نظر شما در این باره چیست؟ آیا اضافه کردن یک سیستم Morality می‌توانست روایت Ghost of Tsushima را بهبود ببخشد؟

امینEAGAMERSalvador09AlborzEdvard KenweysnowgirlDARKSIRENBlack SwordsmanDark FantasyAAS(بازگشته است)CYRUSکایزر شوزهMincraftmeysambKieblackNimared-eyed Banished KnightKHEDER_Pro_GamerSepehrمحمدامین حیدریmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • squall گفت:

    تصمیمات جین همه یا در میان پرده ها نشون داده میشن و انتخابی که خیلی روش تاکید میشه (رها کردن راه سامورایی به گوست) هم بازیکن نمیتونه اثری روش بزاره.

    بازی فوق العاده زیبا با گیمپلی عالی البته
    بازی مثل فارکرای هست کمی از نظر داستان

    ..

    EAGAMERکایزر شوزهEdvard Kenweyمنم یکی مثل خودتTomAbolfazlMincraft
  • بنظرم این بازی میون دو سبک نقش آفرینی و اکشن ماجراجویی جهان باز مردد بود.
    از یطرف داستان بر اساس واقعیت بود و دست کارگردان رو برای غلیظ کردن نقش آفرینی بازی میبست. از یطرف هم گیم پلی بازی پتانسیل بیشتر کردن دوز نقش آفرینی رو داشت همچنین انتخاب ها در داستان…

    کلا این فرنچایز شروع قابل تامل و درخوری داشت ولی جای کار بیشتر هم زیاد داره.

    EAGAMERParsaEdvard KenweyRoyalknightTomAbolfazlBlack SwordsmanAlifzA,,shمحمدامین حیدریmore
  • Behzaad گفت:

    کاملا موافقم، اگر نکاتی که ازش نام بردید پیاده سازی میشد در این بازی ما با یک اثر بی نقص طرف میبودیم. هرچند لذت زیادی بردم از اتمام این شاهکار

    EAGAMEREdvard KenweyRoyalknightAbolfazlhoseinmMincraft
  • سیستم اخلاق و شرافت خوبه ولی برای بازی نقش افرینی یا بازی که در طول مرحله بتونی بین خوب بد انتخاب کنی
    حالم به هم می خوره از اینکه بازی بخواد ادم محدود کنه و وقتی می خوای یکی مخفی کاری بکشی اگر با چوق بکشی امتیاز کمتری بده ولی بیهوش کنی امتیاز بیشتر – دشمن تو رو ببینه تیکت می کنه بعد تو باید مودب باشی واقعا احمقانست
    کشتن npc یا افراد بی گناه و کسب امتیاز منفی منطقیه ولی دشمن باید اونجوری لذت می بری بکشی و امتیازش رو هم کامل ببری

    EAGAMERچردنEdvard KenweytothegametimeRoyalknightKratos
  • darkwarrior گفت:

    انشاءا… نسخه دومش این قابلیت رو دارا میشه

    Batman Arkham knightEdvard KenweyRoyalknight
  • جالب میشد اگر این چنین میشد . ولی ساخت نسخه دوم از جزیره سوشیما جالب نیست بهتره مکانش رو عوض کنه جنگ های صلیبی مکان و داستات جالبیه

    ابومسلمکایزر شوزهEdvard KenweyRoyalknight
  • mj گفت:

    ما ک حال کردیم ایشالا خبر ساخت پارت دومش رو ببینیم

    EAGAMERکایزر شوزهRoyalknight
  • نه این درست نیست چون در واقع همانطور که جین ساکای گفت روش شرافتمندانه مناسب این دشمن قدرتمند نیست ، مغولان یکی دوتا که نبودن بگی اوکی هندلش میکنم ‌. در قالب نیروهای چند هزار نفره تاختند ، اگه این سیستم اضافه می شد بی انصافی بود چون شما دارید کار درست رو انجام می دهید در حالیکه کل جزیره ، ارباب شیمورا و شوگان شما رو طرد کردند ، و خاندان ساکای منحل می شود و القاب و زمین ها از شما گرفته می شود چون از کد سامورایی ها تخطی کردید و همین به تنهایی هزینه گزافی است که برای دفاع از میهن پرداخته است و اگر این سیستم اضافه می شد ناراحتی گیمر از اتمسفر غم انگیز جزیره سوشیما افزایش پیدا می کرد و ادامه دادن بازی یا اتمام مجدد آن را سخت تر میکرد

    ابومسلمEAGAMERچردنRoyalknightTomAbolfazlSepehr
  • با نظر شما خیلی موافق نیستم روایت بازی به نظر خودم هیچ مشکلی نداره و نداشت و پایان های بازی به معنی واقعی کلمه فوق‌العاده بودن در هر حال بنده بازی با داستان خطی رو خیلی به بازی های نقش آفرینی با پایان های چند شاخه(witcher3) علی رغم اینکه بازی خودش یجورایی یه اثر rpg هست و المان های نقش آفرینی بسیاری داره و حتی دوتا پایان مختلف رو داراست ترجیح میدم. امروزه کل صنعت گیم پر شده از آثار نقش آفرینی یا حداقل دارای المان های نقش آفرینی و بازی های با داستان خطی دیگه بسیار کمرنگ شدن.اما تا حدودی با توجه به این که بازی دارای دو پایان متفاوت هست رو برای اضافه کردن سیستم morality یا شرافت بهش باهاتون موافق هستم و می‌تونستن بسیار در این زمینه بهتر عمل کنند البته به شخصه امیدوارم که در بازی بعدی شاهد یک پایان واحد و بسیار قوی باشیم و همین روند داستان گویی رو هم ادامه بدن. این رو هم اضافه کنم که عمده مشکلات اعظم بازی یکی در زمینه هوش مصنوعی بسیار ضعیف npc ها در زمینه مخی کاری هست و دیگری ساختار open world یا جهان باز گیم هست که ساختاری یوبیسافتی داره که بعد از مدتی گشت و گذار در اون خیلی خسته کننده میشه البته به شخصه بازی آنقدر گیرایی قوی در بسیاری از زمینه ها علی رغم کاستی هایی که ذکر کردم برای شخصی که عاشق فرهنگ ژاپن و سامورایی هاست داشت که تقریباً به چشم نمی اومد در پایان هم تشکر میکنم از مقاله خوبتون و برای بنده بسیار خواندنی بود امیدوارم در آینده بیشتر به آنالیز ساختار گیم ها بپردازید.

    EAGAMERRoyalknight
  • Sepehr گفت:

    نه قرار نیست همیشه بازیکن تصمیم بگیره ما داریم با داستان جین همراه میشیم پس باید جین داستان رو روایت کنه و ما فقط همراه او هستیم و شخصیت اول بازی ما رو باید باخودش همراه کنه در اصل ما داریم با سر گذشت شخصی دیگر همراه میشیم تا اشتباهات و کارهای درستی رو که انجام میده ببینیم و اگه ما در کل بازی تصمیم گیرنده باشیم شخصیت اول میشه کشک ما خودمون میشیم شخصیت اول و چون هر آدمی شخصیت خودش رو داره همراه شدن با کسی دیگه که با تو فرق داره جذابه چون نمی‌دونی چه تصمیماتی می‌گیره و چه سرنوشتی داره و به نظرم داستان بازی عالی کار شده بود جنگ بین شرافت و زنده موندن

    RoyalknightBlack Swordsmanمحمدامین حیدری
  • Broadsmoke گفت:

    گیم متوسطی بود اما از لست ۲ بهتر بود

    TheyCallMeSamEAGAMERA,,shDanialxpsRoyalknightTomAbolfazlSepehrBlack Swordsmanمحمدامین حیدریmore
  • john117 گفت:

    بازی عالی بوده اگه این چیزا رو هم داشت دیگه شاهکار میشد

    Royalknight
  • Alifz گفت:

    سیستم اخلاق و شرافت تقریبا توی بازی قبلی ساکرپانچ استفاده شده بود و جز کاتسین ها تفاوتی تو گیم پلی نداشت و فقط ending متفاوت رقم میزد، با توجه به نحوه ترسیم کردن وحشی‌گری مغول ها به نظرم نیازی نبود
    البته احتمالش هست تو نسخه بعدی که جین ساکای جای عموشو میگیره، از سیستم شرافت پیشرفته تر از second son استفاده کنن

    EAGAMERRoyalknightBlack Swordsman
  • hoseinm گفت:

    نقدتون کاملا درستع ولی در اینکه گیم شاهکاره هیچ شکی نیس شااااهکار ب معنی واقعی کلمه

    EAGAMERRoyalknight
  • Farshidmc گفت:

    این بازی انقدر خوب بود که ۱۰۰ درصدش کردم (DLC کامل)
    این موضوع شرافت که میگین اولا بازی خیلی سخت بود چون جیل زیاد قوی نیست ولی از ACT 2 میشد با شرافت جلو رفت ولی بعضی مراحل باید مخفی کاری انجام میشد
    در کل بازیش خیلی عالی بود

    Salvador09
بازی Ghost of Tsushima می‌توانست از یک سیستم شرافت بهره ببرد