معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا

برخی از فیلم‌های آسیایی به حدی تماشایی و تاثیرگذار هستند که تماشای آن‌ها حتما به سینماگرام توصیه می‌شود.

علی‌رغم زرق و برق و شهرت سینمای هالیوود و فیلم‌های غربی اما در طی ۱ الی ۲ دهه گذشته قاره آسیا انقلابی را در سینما به خود مشاهده کرده که به سبب آن شاهد ساخت آثاری تماشایی و فراموش‌نشدنی از سوی کارگردانانی هستیم که نه تنها خلاقیت فیلم‌سازان غربی را به چالش کشیده‌اند، بلکه هالیوود را وادار کرده‌اند تا دست به اقتباس از آثار آن‌ها بزند.

با توجه به این که هالیوود به تسخیر آثاری کلیشه‌ای و سطحی همچون موضوعات ابرقهرمانی و اکشن‌های یک‌بار مصرف درآمده، می‌توان نبوغ و هنر را در سینمای آسیا به زیبایی مشاهده کرد. جایی که فیلم‌سازان با استفاده از ایده‌هایی ناب و منحصر به فرد دست به ساخته‌هایی سینمایی می‌زنند که ذهن و احساسات مخاطبین را به سمت خود معطوف می‌کند.

به همین دلیل نیز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ۱۰ فیلم پراهمیت و تماشایی از سینمای آسیا بزنیم که تماشای آن‌ها برای هر سینماگری امری بسیار واجب و حیاتی می‌باشد. پس با ما همراه باشید.

فیلم Parasite (انگل)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: کره‌جنوبی
  • سال اکران: ۲۰۱۹
  • کارگردان: بونگ جون-هو
  • نویسندگان: بونگ جون-هو، کواک سین-آئه، مون یانگ کوون و جانگ یانگ‌هوان
  • بازیگران: سونگ کانگ-هو، لی سون-کیون و چو یئو جئونگ

فیلم Parasite را می‌توان به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین آثار سینمای آسیا خطاب کرد که ثابت کرد با ایده‌هایی به ظاهر ساده تا چه اندازه می‌توان اثری خلاقانه و منحصر به فرد را خلق نمود.

این فیلم حول محور خانواده ۴ نفره کیم جریان دارد، کسانی که در شرایط مالی بسیار اسفناکی به سر برده و به صورت اتفاقی پسر آن‌ها موفق می‌شود تا در خانه یک خانواده ثروتمند به کار مشغول شود. او و خواهرش از هوش و ذکاوت خود بهره گرفته تا تمام اعضای خانواده‌شان را به صورتی غیرقابل پیش‌بینی در آن خانه به کار مشغول نمایند که به وقایعی شوکه‌کننده و شگفت‌انگیز منتهی می‌شود. در کنار شگفتی‌سازی Parasite در جشنواره اسکار که در تاریخ نامش جاودانه خواهد ماند، ما شاهد اثری هستیم که بدون هیچ واهمه و ترسی از فاصله طبقاتی جوامع پرده برداشته و مشکلات و خودخواهی‌های انسان‌ها را به تاثیرگذارترین شیوه ممکن به تصویر می‌کشد.

فیلم In the Mood for Love (در حال و هوای عشق)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: چین
  • سال اکران: ۲۰۰۰
  • کارگردان و نویسنده: وونگ کار وای
  • بازیگران: مگی چانگ، تونی لیانگ و جو چیانگ

فیلم In the Mood for Love از سینمای چین ثابت می‌کند که برای تجربه آثار درام و عاشقانه تنها نباید به هالیوود وابسته بود و می‌توان جنبه متفاوتی از عشق بین انسان‌ها را در قسمت دیگری از دنیا تجربه نمود.

این فیلم روایت‌گر دو غریبه می‌باشد که از مشکل تنهایی رنج برده و سرنوشت به شکلی غیرمنتظره آن‌ها را بر سر راه یکدیگر قرار می‌دهد. آشنایی آن‌ها سبب می‌شود تا طعم عشقی را بچشند که تاکنون در زندگی خود تجربه نکرده بودند؛ مسئله‌ای که علی‌رغم زیبایی‌هایش اما این دو را با واقعیاتی تلخ از جهان پیرامونشان مواجه می‌نماید. برخلاف اکثر آثار عاشقانه که تمامی اتفاقات بر وفق مراد شخصیت‌ها پیش می‌رود، In the Mood for Love نگاهی تلخ و بی‌رحمانه به احساسات بین انسان‌ها داشته و واقعیاتی تاثیرگذار را در مقابل دیدگان مخاطب قرار می‌دهد که می‌تواند دید ما به زندگی و اطرافیانمان را دستخوش تغییر قرار بدهد.

فیلم Oldboy (اولدبوی)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: کره‌جنوبی
  • سال اکران: ۲۰۰۳
  • کارگردان: پارک چان-ووک
  • نویسندگان: هوانگ جو-یون، ایم جون-هیونگ و پارک چان-ووک
  • بازیگران: چوی مین-شیک، یو جی-ته و کانگ هیه-جونگ

فیلم Oldboy را می‌توان به عنوان یکی از شوکه‌کننده‌ترین آثار تاریخ سینما خطاب کرد که خشونت و وقایع تلخ آن می‌تواند مخاطبینش را حیرت‌زده نماید.

این فیلم روایت‌گر مردی بی‌مسئولیت و خوش‌گذران به نام اوته سا می‌باشد که در روز تولد دخترش دزدیده شده و به مدت ۱۵ سال در یک اتاق کوچک حبس می‌شود. او در طی تمام این سال‌ها با وقایعی روبرو می‌شود که بارها و بارها آرزوی مرگ کرده تا این که به صورت اتفاقی آزاد شده و به مانند گرگی درنده و انتقام‌جو به دنبال باعث و بانی این اتفاق می‌رود که زمینه‌ساز وقایعی هولناک خواهد شد. پارک چان-ووک موفق شده تا با ساخت Oldboy نمونه‌ای بارز از المان‌های منحصر به فرد و خاص سینمای آسیا مخصوصاً فیلم‌های شرقی را به تصویر بکشد که وجه تمایز با هالیوود را به زیباترین شکل ممکن نمایان می‌کند. این اثر به مانند گوهر نابی می‌باشد که در تمام طول فیلم، شما را بر سر جایتان میخکوب کرده و با پایان شوکه‌کننده خود می‌تواند تا مدت‌ها ذهن شما را درگیر نماید.

فیلم Chungking Express (چانگ‌کینگ اکسپرس)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: چین
  • سال اکران: ۱۹۹۴
  • کارگردان و نویسنده: وونگ کار وای
  • بازیگران: بریجیت لین، تونی لیانگ و فی وانگ

فیلم Chungking Express یکی از آثار متفاوت این مقاله به شمار می‌رود، زیرا از ۲ خط زمانی کاملاً متفاوت بهره می‌برد که به شکلی منحصر به فرد به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

این فیلم روایت‌گر ۲ مامور می‌باشد که در زندگی زناشویی خود با همسرانشان به مشکل خورده و هر یک سعی می‌کنند تا این مشکل را به طریقی متفاوت در زندگی خود حل و فصل نمایند. مسئله‌ای که باعث شده تا شاهد وجهه متفاوتی از انسان‌ها در روبرویی با مشکلات باشیم. Chungking Express نیز همانند In the Mood for Love به گونه‌ای منحصر به فرد “عشق” را تجزیه و تحلیل کرده و با بهره‌گیری از رنگ‌ها و جلوه‌های تصویری شگفت‌انگیز روابط بین انسان‌ها و دغدغه‌های آن‌ها را به چالش می‌کشد. اگر که به دنبال تجربه‌ سینمایی متفاوتی در دنیای امروز هستید که عشق را به گونه‌ای جدید و عجیب و غریب برای شما تعریف نماید، ساخته وونگ کار وای می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای شما باشد.

فیلم The World of Apu (دنیای آپو)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: هند
  • سال اکران: ۱۹۵۹
  • کارگردان و نویسنده: ساتیاجیت رای
  • بازیگران: سومیترا چاترجی و شارمیلا تاگور

در سینمای اغراق‌آمیز و گاهاً بیش از حد فانتزی هند می‌توان فیلم‌هایی را یافت که تماشای آن‌ها زندگی انسان‌ها را زیر و رو می‌کند.

فیلم The World of Apu در اصل پایان‌دهنده یک سه‌گانه می‌باشد که به عنوان نماد عصر طلایی سینمای هند تلقی می‌شود که آن‌طور که می‌بایست و لیاقتش را داشت، توسط اسکار آن زمان تحویل گرفته نشد. این اثر روایت‌گر مرد جوانی به نام آپو می‌باشد که رویای نویسندگی را در سر داشته و علی‌رغم تمامی موانع و محدودیت‌ها، برای رسیدن به آرزوی خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. با وجودی که ظاهر این فیلم و سه‌گانه آپو برای روزگار امروز کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد اما داستانی را روایت‌ می‌کند که نه تنها در سینما دیگر هیچ‌گاه تکرار نشده است، بلکه در هالیوود نیز حتی شبیه آن را نمی‌توانید پیدا کند. انتقادات و حواشی حول محور سینمای هند را کنار گذاشته و به تماشای اثر درامی بپردازید که می‌تواند رنگ و بوی متفاوتی به رویاها و آرزوهای شما بخشیده و دید شما را به زندگی دستخوش تغییر نماید.

فیلم The Chaser (تعقیب‌کننده)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: کره‌جنوبی
  • سال اکران: ۲۰۰۸
  • کارگردان: نا هانگ-جین
  • نویسندگان: نا هانگ-جین، شینهو لی و هونگ وون-چان
  • بازیگران: کیم یون سئوک، ها جونگ-وو و سئو یونگ هی

آیا از آثار اکشن و معمایی هالیوود خسته شده‌اید؟ فیلم The Chaser می‌تواند پاسخ شما در قابل آثار کسل‌کننده سینمای پر زرق و برق غرب باشد.

این فیلم روایت‌گر مامور قانون بازنشسته‌ای می‌باشد که به صورت مخفیانه باندی از انسان‌های خلافکار را رهبری می‌کند. با این حال زمانی که برخی از آن‌ها ناپدید می‌شوند، او ماجراجویی هیجان‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی را برای یافتن آن‌ها آغاز می‌کند. نا هانگ-جین استادانه موفق شده تا با بهره‌گیری از ایده داستانی به ظاهر ساده، داستانی پرتعلیق و مهیج را به تصویر بکشد که از آغاز تا پایان ذهن مخاطب را بابت وقایع و شخصیت‌ها به چالش کشیده و با پایان شگفت‌انگیز خود، سفر ماجراجویانه قهرمانش را تا ابد در یاد بیننده به عنوان یک گوهر در نایاب به ثبت برساند. در روزگاری که شاهد کلیشه‌ای‌ترین آثار اکشن سینما هستیم، The Chaser به مانند کلاس درسی برای سینماگران می‌باشد تا به آن‌ها یادآور شود که حس تعلیق و هیجان را چگونه می‌توان با استفاده از کمترین امکانات ممکن به بیننده القا نمود.

فیلم Gangs of Wasseypur (دارودسته‌های واسیپور)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: هند
  • سال اکران: ۲۰۱۲
  • کارگردان و نویسنده: آنورانگ کاشیاپ
  • بازیگران: مانوج باجپایی، نوازالدین صدیقی و ریچا چادا

پروژه سینمایی Gangs of Wasseypur را می‌توان به عنوان یکی از خونین‌ترین و خشن‌ترین آثار تاریخ سینمای هند خطاب کرد که در چندین قسمت تهیه شده و هر یک از آن‌ها می‌توان بهت و حیرت شما را در پی داشته باشد.

این فیلم جنایی، اکشن و درام که برگرفته از وقایعی کاملاً حقیقی و تلخ می‌باشد، روایت‌گر مبارزه باندهای مختلف بر سر منابع زغال سنگ بخشی از کشور هند می‌باشد که زمینه‌ساز رویارویی‌هایی خونین و هولناک می‌شود. آنورانگ کاشیاپ شجاعانه و بدون هیچ واهمه‌ای به واسطه ساخت فیلم Gangs of Wasseypur، بخشی از زندگی طاقت‌فرسا و جهنم‌وار مردم هند را به تصویر می‌کشد که برای گذراندن روزهای خود مجبور به حضور در باندبازی‌ها و سیاست‌های کثیف مافیاهایی می‌شوند که چشم به منابع طبیعی کشورشان دوخته‌اند. اگر که با تماشای وقایع این فیلم حیرت‌زده شده‌اید، باید بدانید که وقایع آن کاملاً حقیقی بوده و کافی است تا خود را در چنین شرایطی تصور کنید تا معنای واقعی مرگ و زندگی را درک نمایید.

فیلم I Saw the Devil (من اهریمن را دیدم)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: کره‌جنوبی
  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: کیم جی-وون
  • نویسنده: پارک هون جونگ
  • بازیگران: لی بیونگ-هان، چویی مین-سیک و چون هو-جین

فیلم I Saw the Devil اثری سراسر ناراحت‌کننده، تاریک و بی‌رحم است که وقایعش می‌تواند تا ابد در ذهن شما باقی بماند؛ وقایعی که حتی تصورش نیز وحشتناک است.

این فیلم روایت‌گر ماموری جوان به نام کیم سو می‌باشد که همسرش دوران بارداری را تجربه می‌کند. با این حال سر و کله یک قاتل سریالی روانی و بی‌رحم پیدا شده و این زن باردار را به وحشتناک‌ترین شیوه ممکن به قتل می‌رساند؛ اتفاقی که زندگی کیم سو را از این رو به آن رو می‌کند. آثار دلهره‌آور و انتقامی زیادی طی ۱ الی ۲ دهه اخیر در سینما ساخته شده که I Saw the Devil با قاطعیت یکی از بی‌رحمانه‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین آن‌ها می‌باشد. این فیلم به تاریک‌ترین شیوه ممکن نشان می‌دهد که از دست دادن عزیزانمان چگونه می‌تواند هیولای بی‌رحم وسرکش درونی ما را آزاد کرده تا دست به وقایعی بزنیم که حتی تصورش را هم نخواهیم کرد. اگر seven (هفت) دیوید فینچر شما را حیرت‌زده کرده است و از تماشای آن لذت برده‌اید، I Saw the Devil می‌تواند همان تجربه ولی با تاثیرگذاری بیشتری را در ذهن و قلب شما به ارمغان بیاورد.

فیلم Yi Yi (یی یی)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: تایوان و ژاپن
  • سال اکران: ۲۰۰۰
  • کارگردان و نویسنده: ادوارد یانگ
  • بازیگران: وو نین-جن، الین جین و ایسه اوگاتا

محصول مشترک کشورهای تایوان و ژاپن یعنی Yi Yi در عین بهره‌گیری از داستانی بسیار ساده اما می‌تواند مستقیماً قلب و احساس شما را هدف قرار دهد.

این فیلم زندگی ساده ۳ عضور از یک خانواده را به تصویر می‌کشد: پدر، دختر و پسری که علی‌رغم تمامی کمبودها و کاستی‌های زندگی‌شان اما روزمره خود را به زیباترین و تاثیرگذارترین شیوه ممکن می‌گذرانند. آن‌ها به مفهوم متفاوتی از عشق و زندگی دست پیدا کرده‌اند که تجملات اطرافشان معنایی برایشان نخواهد داشت. Yi Yi را می‌توان در جمله‌ای ساده برای مخاطبین کنجکاوی که در تماشای آن دو دل هستند، تعریف نمود: “تمام المان‌ها و مواردی که می‌تواند واژه سینما را در نزد یک بیننده بازگو نماید، در این فیلم وجود داشته و شما شاهد سینمای واقعی در دورانی خواهید بود که هنر و خلاقیت جای خود را به زرق و برقی پوچ داده است.”

فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل)

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
  • محصول کشور: کره‌جنوبی
  • سال اکران: ۲۰۰۳
  • کارگردان: بونگ جون‌هو
  • نویسندگان: بونگ جون‌هو و شیم سونگ بو
  • بازیگران: سونگ کانگ‌هو، کیم سانگ‌کیونگ و کیم روی‌ها

یکی دیگر از آثار جذاب ژانر جنایی و رازآلود که توسط سینمای کره‌جنوبی ساخته شده است، Memories of Murder نام دارد که از اتفاقی کاملاً واقعی الهام گرفته است.

این فیلم روایت‌گر برهه‌ای از تاریخ کشور کره‌جنوبی می‌باشد که قتل‌های زنجیره‌ای به صورت ناگهانی افزایش یافته و عملاً امنیت تمامی شهرواندان این کشور را از آن‌ها سلب کرده است. در این بین ۲ مامور پلیس بی‌رحم وارد ماجرا شده و برای پیدا کردن قاتل، وقایعی شوکه‌کننده و گاهاً دلهره‌آور را تجربه می‌کنند. بونگ جون‌هو که اثر برنده اسکارش آغازگر این مقاله بوده است، ثابت می‌کند که نگاهی منحصر به فرد و تحسین‌برانگیز به سینما داشته و استادانه می‌تواند از وقایعی حقیقی نیز فیلمی تماشایی را خلق نماید که ضرباهنگش بدون هیچ افت و کمبودی تا پایان حفظ می‌شود. Memories of Murder ترکیبی ستودنی از فیلم‌برداری جذاب، هنر بازیگری استادانه و داستانی مهیج و دلهره‌آور می‌باشد که نمایانگر نبوغ و خلاقیت در سینمای آسیا می‌باشد.


در پایان آیا می‌توانید آثار جذاب و فراموش‌نشدنی دیگری را از سینمای آسیا نام ببرید؟ آیا فیلمی از کشور ما نیز می‌تواند در چنین مقاله‌ای جای داشته باشد؟ به نظر شما موفقیت سینمای کره‌جنوبی و خلاقیت آن‌ها از چه چیزی نشات می‌گیرد؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

mehdi_cd2006BehzaadCameraManEzio Auditore da FirenzeDaniyal BleszinskiBlack SwordsmanBehzad zargaryred-eyed Banished KnightX_Wolverine_X????امیر حسینaliushakaramazof

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا
معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های آسیایی که حتما باید تماشا کنید - گیمفا