نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا

نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition (نسخه PC)

محمدرضا طلائی
۱۲:۳۳ ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا

خشونت در بازی های ویدئویی و تاثیر آن بر روی مخاطبان این نوع محصولات ، همیشه موضوعی بوده که بسیاری از کارشناسان این حوزه و روانشناسان به آن می پردازند . سری بازی های Mortal Kombat یکی از عناوینی محسوب می شود که بیشتر و پیش تر به خاطر این نوع جاذبه اش شهرت یافته است و از اولین نسخه اش هم خیلی از افراد را به همین دلیل به سمت خود کشانده و خود سازندگان هم اگر بخواهند ، نمی توانند این عامل را کنار بگذارند . دلیل این هم چیزی نیست جز اینکه خشونت و حرکات مرگبار Fatality به نوعی نماد این سری محسوب می شوند و خیلی ها ( حتی خود من ) شاید در صورت وجود نداشتن چنین ویژگی هایی دیگر سمت بازی نروند .

بحث خشونت در بازی های ویدئویی بحث پیچیده ایست و پرداختن بیش از این ، از حوصله این مطلب خارج است  و بهتر است به موضوع اصلی یعنی نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition بپردازیم .

باکس آرت نسخه pc

باکس آرت نسخه PC

نام بازی : Mortal Kombat Komplete Edition

سازنده : NetherRealm Studios  و High Voltage Software

ناشر : .Warner Bros

سبک : مبارزه ای

پلتفرم : PC و PS3 و PSVita  و Xbox 360

بازی Mortal Kombat در سال ۲۰۱۱ عرضه شد که یک Reboot برای این فرانچایز پر طرفدار محسوب می شد و توانست با بازخورد های بسیار خوب منتقدین و گیمرها مواجه شد و در نهایت بهترین بازی مبارزه ای سال از نظر بیشتر مجامع این حوزه انتخاب شد . برای این بازی چند DLC و شخصیت های قابل بازی منتشر شد و در نهایت ناشر و سازنده بازی یک ویرایش بازی سال ( Game of The Year ) از این عنوان با نام Mortal Kombat Komplete Edition عرضه کردند که تمام DLC های بازی را نیز شامل می شد . حالا پس از گذشت زمان زیادی MKKE در تاریخ ۳ جولای به صورت دیجیتالی برای PC عرضه شد که هر چند دارندگان این پلتفرم صبر زیادی کردند ، اما این بازی ارزش این همه صبر و شکیبایی را داشت ?

MKKE 2013-07-08 15-01-40-32

همه برای یکی ، یکی برای …

داستان بازی از جایی آغاز می شود که Raiden به وسیله نشانی که دارد ، از آینده پیامی مبنی بر نابودی دنیاها توسط Shao Kahn  و سلطه او بر جهان هستی و تمام دنیاها دریافت می کند . برای همین Raiden که خدای رعد است و به عنوان نماینده ای از طرف خدایان باستان موظف به محافظت از جهان هستی و ۴ دنیای متفاوت آن است ، تصمیم می گیرد که با کمک مبارزان حاضر در تورنمنت خونین Mortal Kombat و به خصوص Liu Kang که نماینده مبارزان معبد شائولین در این مبارزات است ، از به وقوع پیوستن این حادثه و سرنوشت شوم و خونین جلوگیری کند .

یکی از مشخصات شاخص و برتر Mortal Kombat که باعث پدید آمدن چنین موفقیتی برای آن شد ، داستانی قوی نسبت به دیگر بازی های مبارزه ای و نحوه روایت آن است . همانطور که می دانید در دیگر بازی های این سبک شما در بخش داستانی با انتخاب یک کاراکتر بازی را شروع و با مبارزاتی که با او انجام می دادید بخش داستانی را تمام کرده و در آخر داستانی مربوط به آن شخصیت روایت می شد . اما سازندگان MK یک نوآوری در این بخش انجام داده اند که داستان به طور منظم و یکپارچه روایت می شود و در هر بخش از داستان شما کنترل شخصیت تاثیر گذار بر آن قسمت را در دست می گیرید و به طور معمول  در ۴ مبارزه کامل شرکت می کنید . این نوع روایت نه تنها باعث جذاب تر شدن بیش ار پیش  داستان در یک بازی مبارزه ای شده است ، بلکه به نوعی مانع تکراری شدن بازی برای مخاطب می شود . در دیگر بازی های این سبک با توجه به نوع روایت داستان و تعداد شخصیت ها ، کمتر کسی پیدا می شد که بخش داستانی تمام شخصیت ها را به پایان برساند و در آخر هم چیزی عایدش نشود .

در کنار این خوبی ها ، شخصیت پردازی عالی و بی نقص کاراکتر های بازی نیز هم تبدیل جذبه ای برای تجربه بخش داستانی بازی می شود و هم مخاطبان جدید این سری را با گذشته و هدف های شخصی آنها آشنا می سازد . بدون شک بخش داستانی Mortal Kombat بهترین بخش این نسخه است که در آینده شاهد خواهیم بود که بازی های بیشتری در این سبک از این نوع روایت داستان استفاده می کنند .

MKKE 2013-07-08 18-37-28-90

تورنمنت مرگبار

تمامی بازی های مبارزه ای با پای گذاشتن از دنیای دو بعدی به سه بعدی دچار مشکلات و سردرگمی هایی در گیم پلی و دیگر قسمت هایشان شدند . این مشکلات را می توان ناشی از تغییر سبک گرافیکی و یا تغییر کنترلر های کنسول ها و یا … دانست که دیگر مکانیک های قبلی این نوع بازی ها بر روی نسخه های جدید ، قابل پیاده سازی به همان شکل گذشته نبود . سری بازی های Mortal Kombat نیز از چنین ایراداتی رنج می برد و هیچ کدام از نسخه های سه بعدی بازی ، سرعت و هیجان سابق را نداشتند و خیلی از هواداران از این ایرادات راضی نبودند . اما سازندگان در این نسخه که یک Reboot  کامل از هر نظر محسوب می شود ، توانسته اند با ترکیب مکانیک های قدیمی این سری و المان های بازی های مبارزه ای روز مانند نسخه چهارم Street Fighter ، یک گیم پلی بسیار خوب همراه با سرعت و هیجان سابق را طراحی کنند .

هسته اصلی گیم پلی بازی متشکل از ترکیب آنالوگ چپ و دکمه های اصلی در کنار چند ضرب های بی نقص و ضد حمله های کارآمد بازی معجونی بسیار همگن تشکیل داده اند که چیزی در این بین توی ذوق نمی زند . این قسمت ها تقریبا مشابه بازی های حال حاضر این سبک است و نیاز به توضیح خاصی نیست و از این ها که بگذریم به نوآوری های بازی در گیم پلی بازی می رسیم .

در پایین صفحه نواری وجود دارد که با توجه به تعداد ضربات و چند ضرب های شما پر می شود . این نوار از ۳ قسمت تشکیل شده و از هر قسمت می توانید برای انجام یک چند ضرب قدرتمند و یا قطع کردن چند ضرب های دشمن استفاده کنید ، اما بهترین استفاده ای که می توان از آن کرد ، پر کردن کامل آن و انجام حرکات X – Ray بر روی حریف است . این حرکات که به صورت اسلو موشن و در فضایی با تم گرافیکی عکس های گرفته شده توسط اشعه ایکس اتفاق می افتد ، بسیار جذاب و قدرتمند هستند . در این حالت بازی اثر این ضربات مهلک را بر روی اعضای بدن به شکلی کامل و تماشایی نشان می دهد و این نقص عضو ها مقداری از سلامت حریف را کم می کنند و فقط جنبه بصری دارند و بعد از شکستن پای حریف او چند ثانیه بعد راحت از جایش بلند شده و تاثیری در روند گیم پلی به شکل واقع گرایانه ندارد . با اینکه ضربات X – Ray هر شخصیت فقط به یک صورت است ، اما همیشه جذابیت خود  را حفظ می کنند .

نمایی از حالت x ray و خرد شدن دندان ها و استخوان ها

نمایی از حالت X – Ray و خرد شدن دندان ها و استخوان ها

بعد از معرفی مکانیک های قدیمی و جدید گیم پلی بازی ، به اصلی ترین نماد سری بازی های Mortal Kombat یعنی Fatality می رسیم . Fatality یا همان تمام کننده های مرگبار و خونین که اوج خشونت بازی را نمایش می دهند ، از همان نسخه اول این سری وجود داشته و حتی خیلی ها این عنوان را با Fatality هایش می شناسند . این تمام کننده ها هنوز هم جذابیت و خشونت سابق را در حالی دارند که بعضی از آنها به طور کامل تغییر کرده و از نو طراحی شده اند و بعضی از آنها باطن گذشته را در ظاهری نو نمایش می دهند . در مورد این حرکات نوعی سردرگمی از سوی سازندگان شاهد هستیم . از سویی در بخش داستانی Raiden همه را از انجام آن باز می دارد ولی در بخش های دیگر بازی با انجام آن پاداش اضافی می گیرید و این نوعی تناقض واضح در ذات بازی است . این پاداش ها که به شکل پول رایج داخل بازی به شما هدیه داده می شود را می توان برای خرید لباس ، تصاویر ، قطعات موسیقی بازی و یا خیلی چیز های دیگر در قسمت Krypt  بازی که یک قبرستان بسیار بزرگ است ، خرج کرد .

علاوه بر Mode های رایج بازی های مبارزه ای قسمتی با نام Challenge Tower در بازی وجود دارد که نیمی از لذت تجربه بازی یدون شک در این بخش است . قسمت  ChT که به شکل یک برج طراحی شده ، مراحل بسیار زیادی دارد که مراحل آن ترکیبی از مکانیک های اصلی بازی با مینی گیم ها است به عنوان مثال می توان به شکستن اجسام سخت و یا دوام آوردن در برابر موج زامبی ها اشاره کرد که نشان از تنوع و سرگرم کننده بودن هر یک از این مراحل است . در کل سازندگان توانسته اند با ترکیب المان های اصلی این مجموعه و بازی های مبارزه ای دیگر در کنار نوآوری های زیاد در این بخش ، به یک گیم پلی جذاب دست پیدا کنند که هم مخاطبان جدید و هم هواداران این فرانچایز را راضی کند .

یکی از fatality های خونین scorpion

یکی از Fatality های خونین Scorpion

 

نه عکس ایراد دارد و نه بازی شما سر و ته نشسته اید

نه عکس ایراد دارد و نه بازی . شما سر و ته نشسته اید !

 

زیبای ترسناک

این نسخه از بازی با استفاده از موتور آنریل انجین ۳ ساخته شده است که در کنار کیفیت مطلوب بصری بازی ، شاهد فراز و نشیب های عجیبی نیز هستیم . از طرفی طراحی عالی و پرجزئیات مراحل و کاراکترها که حتی به شخصیت پردازی آنها کمک نیز می کند و طرفی دیگر دیده شدن بافت های بی کیفیت متعدد در بعضی از مراحل است که واقعا توی ذوق می زند . طراحی مراحل از نظر هنری و جزئیات به کار رفته در آنها بسیار عالی است و آن بافت های بی کیفیت و کشیده شده هم نمی توانند مانع خود نمایی هنری بازی شوند . با داشتن این ایراد بازی باز هم چشم نواز و زیباست و نورپردازی بی نقص تا حدودی این ایراد را جبران می کند و علاوه بر آن در تمام طول بازی فریم ریت روی ۶۰ باقی می ماند و افت حتی یک دهم فریمی هم شاهد نیستیم .

هرچقدر که کیفیت گرافیک در بازی خوب است ، کات سین ها جبران می کنند . کیفیت کات سین های بازی به مراتب پایین تر از کیفیت خود بازی است و برای بازی ای در این سطح جای تعجب دارد . در طول این نسل به کات سین هایی عادت کرده بودیم که کیفیت بصری آنها خیلی بالاتر از خود بازی بوده و حتی کمپانی هایی مانند Blizzard و Valve به کیفیت بالا در این ویدئو ها مشهورند ولی انگار NetherRealm و Warner Bros. اصلا توجهی به این قسمت نداشته اند و این ضعف وقتی بیشتر دیده می شود که این کات سین ها قابلیت Skip نداند و حتما باید تا آخر تحملشان کرد .

از ایرادات کوچک این بخش که بگذریم ، بازی دیگر ضعف گرافیکی ندارد و در کل با عنوانی زیبا و چشم نواز رو برو می شویم که از جزئیات بسیار بالایی چه در طراحی هنری و چه از نظر فنی داراست .

مبارزه ای بدون سر

مبارزه ای بدون سر !

 

نغمه یخ و آتش

در این نسخه سعی شده تا در کنار قطعات موسیقی و افکت های صوتی جدید ، تا جایی که امکان پذیر است ، از المان ها ی قدیمی و خاطره انگیز این فرانچایز نیز استفاده شود . به عنوان مثال می توان به قطعه موسیقی سنگین در حال پخش زمان انجام Fatality  یا صدای تا حدودی ترسناک فردی که عبارت Finish him یا Finish her را می گوید ، اشاره کرد که کوچکترین تفاوتی با اولین نسخه های Mortal Kombat ندارند .

صداگذاری شخصیت ها هم به همین روال هستند و بیشتر صداپیشگان همان افراد سابق هستند و فقط تعدادی از آنها تغییر کرده اند . بدون اغراق می توان گفت نیمی از بار شخصیت پردازی کاراکتر های بازی بر دوش داستان بازی و نیمه دیگر بر روی صداگذاری و صدا پیشگی آنهاست که بی نقص کار شده است . افکت های صوتی بازی نیز همینطور هستند و وظیفه اصلی شان که ایجاد نوعی رعب و وحشت با توجه به مضمون بازی و نشان دادن شدت و تاثیر هر ضربه است را کامل انجام می دهند به عنوان مثال می توان به صدای خرد شدن استخوان ها در حالت X – Ray اشاره کرد که اوج ظرافت به کار رفته در این بخش است .

آهنگساز این نسخه هم Dean Grinsfelder  است که توانسته با قطعاتی سنگین و اتمسفریک ، گرافیک و موسیقی بازی را بیشتر با هم هماهنگ کند و ترکیبی عالی از خشونت و ترس را برای مخاطب به ارمغان می آورد که شاید تا مدت ها در ذهن مخاطب بماند  .

 

mkke 2013 07 08 19 54 14 44

 

کشتن بهتر است یا مردن ؟

Mortal Kombat Komplete Edition  یک بازی بسیار خوب و خوش ساخت از هر نظر است و تجربه آن به هر کسی جز افراد کم سن و سال توصیه می شود و دلیل آن هم چیزی نیست جز خشونت بی حد و مرز بازی است که جزئی از ذات این فرانچایز است و کاری نمی توان کرد .

mortal kombat komplete edition pc review

 

 

MariomanRezaGtx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا
نبردی از جنس خون | نقد و بررسی Mortal Kombat Komplete Edition | گیمفا