نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا
نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا
نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا
نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی

آرمان زرمهر
۱۷:۴۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

در این مقاله به طور دقیق و عمیق به بررسی بازی های فیزیکی و دیجیتالی خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام یک از این فرمت‌ها، نوع برتر دسترسی به بازی‌ها هستند.

صنعت گیمینگ صنعتی است که هر ثانیه در حال تحول، تغییر و حرکت رو به جلو است. در طول دهه‌ی اخیر و مخصوصا از ابتدای ورود به نسل هشتم، فرمت دیجیتالی به سرعت تبدیل به یکی از راحت‌ترین روش‌های خرید و دسترسی به بازی‌های ویدیویی شد، به طوری که تمامی کمپانی‌های بزرگ صاحب نام در بازار کنسول‌ها تمرکز ویژه‌ای بر ایجاد ثبات در فروشگاه‌ها و سرورهای اختصاصی خود گذاشتند تا مصرف کنندگان بدون دغدغه به بازی‌های دیجیتالی دسترسی پیدا کنند.

با این وجود بازی‌های فیزیکی همچنان بازار داغی دارند و در زمینه‌ی فروش نیز در حال رقابت با بازار دیجیتالی هستند. اما به راستی کدام یک از این دو فرمت بازی‌های ویدیویی منطقی‌تر و برتر است؟ در این مقاله با من همراه باشید تا به طور دقیق نگاهی به این مبحث داشته باشیم.

در نظر داشته باشید که ملاک ما در این مقاله آثار کنسولی است چرا که پلتفرم PC با وجود آن که از فرمت فیزیکی برخوردار است اما عموما این نسخه‌های فیزیکی با کدهایی عرضه می‌شوند که در نهایت در کلاینت آنلاین استیم وارد شده و در نهایت به فرمت دیجیتالی تبدیل می‌شوند(بازی‌های کرکی به طور کلی در نظر گرفته نمی‌شود).

بازی‌های فیزیکی انعطاف‌پذیری بیشتری از لحاظ اقتصادی دارند!

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

در حالی که نشستن روی مبل خانه و خرید بازی با فشردن چند دکمه، بسیار آسان‌تر از رفتن به فروشگاه است اما به همان نسبت می‌تواند هزینه‌بر باشد. آثار فیزیکی و دیجیتالی در ابتدا به یک قیمت در بازار عرضه می‌شوند اما مسئله‌ای که وجود دارد آن است که اگر بخواهید منتظر کاهش قیمت یا تخفیف خوردن نسخه‌های دیجیتالی بمانید احتمالا نیاز است چندین ماه صبر کنید. حتی اگر این فرمت از بازی‌ها وارد تخفیفات نیز بشوند عموما برای مدتی طولانی درصد کمی از قیمت آن‌ها کم شده و تازه گاهی اوقات ممکن است اصلا تخفیف نخورند.

در طرف دیگر نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها قرار دارند که در این زمینه بسیار انتخاب‌های منطقی‌تری هستند چرا که اگر چند ماه بعد از عرضه‌ی یک اثر به دنبال خرید آن هستید احتمال زیادی وجود دارد که قیمت نسخه‌ی آکبند آن از قیمت نسخه‌ی دیجیتالی پایین‌تر باشد. علاوه بر این، نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها در حالت کارکرده با قیمت‌های بسیار معقولی به فروش می‌رسند که گاهی اوقات می‌تواند حتی بیشتر از نسخه‌ی دیجیتالی تخفیف خورده‌ی آن اثر به نفع سلامت جیبتان باشد.

البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات تخفیفاتی شامل حال برخی عناوین دیجیتالی می‌شوند که قیمتشان را به شکل شگفت انگیزی پایین می‌آورند به طوری که نسخه‌ی فیزیکی هیچ‌گاه آن قدر ارزان نمی‌شود و در اینجا مسلما خرید نسخه‌ی دیجیتالی منطقی‌تر است. همچنین احتمال به اتمام رسیدن نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها وجود دارد در حالی که نسخه‌ی دیجیتالی از لحاظ کمیت هیچ‌گاه به اتمام نمی‌رسد و تا زمانی که فروشگاه آنلاین باشد، قابل خریداری است.

یکی دیگر از مسائلی که نسخه‌های دیجیتالی از آن بی‌بهره هستند امکان فروش آن‌هاست که به نوبه‌ی خودش خصوصیت بسیار برجسته و بهینه‌ای برای خریداران محسوب می‌شود. شما می‌توانید عنوانی را به شکل فیزیکی خریداری کنید، آن را تجربه کرده و پس از آن در صورت احساس نیاز آن را به راحتی بفروشید و درصد زیاد یا حتی کل پول خود را بازیابی کنید! علاوه بر این موارد برخی عناوین فیزیکی پس از گذشت سال‌ها ممکن است کمیاب شوند و همین موضوع باعث افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ی آن‌ها می‌شود که تا حدودی می‌توان از آن به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری نیز یاد کرد.

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

امروزه بسیاری از بازی‌های کنسول‌های نسبتا قدیمی از جمله گیم کیوب با قیمت‌های میلیونی در کشور خودمان خرید و فروش می‌شوند. به عنوان مثال عنوانی همچون Resident Evil 2 برای کنسول گیم کیوب حدود چهار میلیون قیمت‌گذاری می‌شود در حالی که شاید فروشنده آن را با کمتر از نصف این قیمت در ابتدا خریداری کرده است.

با این وجود امروزه ما شاهد سرویس‌های اشتراکی‌ای همچون گیم پس هستیم که تقریبا به تنهایی می‌توانند باعث کوچ کردن کاربران فیزیکی به دیجیتالی شوند چرا که این سرویس‌ها نه تنها به شدت هزینه‌ی کاربران را پایین می‌آورند بلکه تعداد بسیار زیادی از آثار مختلف و متنوع را در اختیار مشترکان گذاشته که بدون هیچ محدودیتی از تجربه‌ی آن‌ها لذت ببرند. این دسته از سرویس‌ها قطعا تاثیر زیادی در جذب کاربران به دنیای دیجیتالی بازی‌های ویدیویی دارند اما باز هم همچنان بسیاری از کاربران هستند که ترجیح می‌دهند اثری را خریداری کرده و برای همیشه مالک بی‌قید و شرط آن باشند.

مورد دیگری که شخصا برای من اهمیت بالایی دارد آن است که هنگامی که برای یک اثر فیزیکی هزینه می‌کنم، به راستی احساس می‌کنم یک محصول واقعی خریداری کرده‌ام در حالی که بازی‌های دیجیتالی در واقع لایسنس‌هایی هستند که آن‌ها را به فروشگاه یا کلاینت خاصی محدود می‌کنند. در ادامه‌ی مقاله بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

در آخر به نظر من هر دو فرمت در زمینه‌ی اقتصادی از خصوصیات مثبت و منفی مختص به خود برخوردارند که به خوبی دو دنیای فیزیکی و دیجیتالی را در یک سطح نگه می‌دارد. در این زمینه بیشتر مخاطب است که مشخص می‌کند چه چیزی برایش از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر دسترسی به انبوهی از بازی‌ها هدف است قطعا سرویس‌هایی همچون گیم پس پاسخ مناسبی به این دسته خواهد بود اما اگر خریدار به دنبال سرمایه‌گذاری روی بازی‌ها، جمع‌آوری کلکسیون و یا به طور کلی اخذ مالکیت بی چون و چرای یک اثر است، باید به سراغ نسخه‌های فیزیکی برود.

دسترسی آسان، مالکیت ناقص

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

اگر از صحبت‌های اقتصادی این مبحث بگذریم به بحث دسترسی و ثبات این دو فرمت می‌رسیم اما بگذارید ابتدا با دیجیتالی‌ها شروع کنیم. در این موضوع که دسترسی به عناوین دیجیتالی آسان‌تر است بحثی نیست چرا که شما به جای اینکه به دنبال دیسک بازی بگردید، آن را داخل دستگاه بگذارید و حتی شاید با وجود دیسک همچنان نیاز به آپدیت میزان زیادی از حجم بازی داشته باشید، عناوین دیجیتالی به راحتی روی کنسولتان دانلود شده و شما کافی است کنسول را روشن کنید و به بازی بپردازید.

همچنین عناوین دیجیتالی کار اشتراک‌گذاری را نیز بسیار راحت می‌کنند! اگر شما بخواهید بازی‌ای را با دوستتان به اشتراک بگذارید در فرمت فیزیکی نیاز است دیسک بازی خود را در اختیار او گذاشته و خود از تجربه‌ی آن محروم شوید و حتی شاید در طول این پروسه دیسک آسیب دیده یا گم شود اما در حالت دیجیتالی شما تنها کافی است اطلاعات اکانتتان را در اختیار دوست و یا اعضای دیگر خانواده‌تان قرار داده و به صورت مجزا روی اکانت‌های خود به تجربه‌ی عناوین مختلف بپردازید.

همچنین اگر عنوانی از بخش آنلاین نیز برخودار باشد قادر به تجربه‌ی آن اثر با دوستتان خواهید بود در حالی که اگر از نسخه‌ی فیزیکی برخوردار بودید هرگز توانایی تجربه‌ی هم زمان آن با دوستتان را نداشتید. در کنار این خصوصیات داشتن تمام بازی‌هایتان در یک مکان و به شکلی مرتب و در دسترس بدون نیاز به داشتن فضای فیزیکی برای قرار دادن آن‌ها قطعا یکی از خصوصیات مثبت دیگر بازی‌های دیجیتالی محسوب می‌شود.

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

همه‌ی این موارد باعث می‌شوند فرمت دیجیتالی امروزه بسیار در دسترس باشد اما در اینجا مواردی وجود دارد که به همان اندازه که دسترسی به این فرمت را آسان می‌سازد، می‌تواند به کلی دسترسی شما به بازی‌ها را سلب کند! بگذارید مثالی بزنم. فروشگاه Eshop برای دو کنسول ۳DS و Wii U تا چند ماه آینده به کلی بسته می‌شود و این بدان معناست که دسترسی به بسیاری از بازی‌های دیجیتالی این فروشگاه به کلی و برای همیشه از کاربران سلب می‌شود. بسیاری از این بازی‌ها هیچ‌گاه نسخه‌ی فیزیکی دریافت نکردند و این یعنی پایان راه برای آثاری که در تاریخ گم خواهند شد.

در حالی که کاربران همچنان می‌توانند به آثاری که خریداری کرده‌اند دسترسی پیدا کنند اما نینتندو هیچ‌گونه گارانتی محکمی ارائه نداده است که این امکان تا چه زمانی وجود دارد اما همه‌ی ما می‌دانیم دیر یا زود روزی فرا می‌رسد که به کلی سرورهای مربوط به این کنسول‌ها برای همیشه خاموش شده و این آثار نیز با آن از دسترس خارج می‌شوند، محصولاتی که کاربران برای آن‌ها هزینه پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که اگر نسخه‌ی فیزیکی اثری را خریداری کنید برای همیشه مالک واحد آن خواهید بود و هیچ‌کس توانایی تصرف یا از بین بردن این مالکیت را ندارد.

مثال دیگری که می‌توان برای این مسئله زد، گوگل استدیا است که مدتی پیش برای همیشه از دسترس خارج شد و با وجود آن که گوگل به بازگرداندن پول کاربرانی که در فروشگاه این کنسول خرید انجام داده بودند مشغول است اما می‌توان گفت زحمات و صدها یا حتی هزاران ساعتی که پلیرها روی این کنسول به بازی پرداخته بودند رسما از صفحه‌ی روزگار محو شد گویی که هیچ‌گاه اتفاق نیوفتاده است.

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

البته شخصا اعتقاد دارم سرویس‌های ابری بدترین نوع محصولات دیجیتالی حداقل در حال حاضر هستند چرا که برعکس بازی‌های عادی شما حتی به دیتای محصولی که خریداری می‌کنید نیز دسترسی ندارید. در واقع خرید عناوین ابر محور مانند آن است که به شهربازی بروید و سکه‌ای درون یک دستگاه بیاندازید و به بازی بپردازید اما ناگهان زمانتان به پایان می‌رسد و دسترسی شما به آن قطع می‌شود.

این دقیقا اتفاقی است که تقریبا تمام سرورهای ابری را تهدید می‌کند چرا که هر لحظه احتمال خاموش شدن آن‌ها وجود دارد و از آن جایی که پایه و اساس این گونه آثار در هوا معلق است و صرفا استریم می‌شوند، با خاموش شدن سرورها هیچ راه دیگری برای تجربه‌ی آن‌ها وجود ندارد. البته این تنها سرویس‌ها و یا فروشگاه‌های آنلاین نیستند که ممکن است از دسترس خارج شوند بلکه گاهی اوقات بعضی آثار به دلایل به اتمام رسیدن قرارداد، بوجود آمدن اختلاف بین کلاینت و ناشر و یا دلایلی از این قبیل به کلی از دسترس خارج می‌شوند.

به عنوان مثال عنوان Overkill’s The Walking Dead پس از اعلام کنسل شدن نسخه‌های کنسولی، تنها روی پلتفرم استیم در دسترس بود اما به دلیل شکست بازی از لحاظ فروش Skybound تصمیم گرفت به کلی آن را از این کلاینت حذف کند. بنابراین امروزه افرادی مثل من که علاقه‌مند به خرید این بازی بودند هرگز نمی‌توانند به نسخه‌ی اوریجینال آن دسترسی پیدا کنند و این تنها یک مورد از موارد متعددی است که حتی گاهی گریبان‌گیر آثار موفق نیز می‌شود.

البته لازم به ذکر است که استیم به عنوان یک کلاینت و فروشگاه آنلاین از لحاظ ثبات بسیار اطمینان بخش‌تر از کنسول‌های بازی است چرا که نسل خاصی را دنبال نمی‌کند و به همین دلیل هیچ‌گاه منسوخ یا از رده خارج نمی‌شود.

علاوه بر این مسائل مشکلات دیگری از جمله هک شدن اکانت، بن شدن یا از دسترس خارج شدن آن به هر دلیلی یکی دیگر از خطراتی است که خریداران بازی‌های دیجیتالی را تهدید می‌کند در حالی که نسخه‌ی فیزیکی از این دسته از مشکلات و خطرات به طور کلی مصون است. با وجود تمام این خطرات و ریسک‌ها همچنان فرمت دیجیتالی می‌تواند برای بسیاری از افراد بسیار روش منطقی‌تری برای دسترسی به بازی‌ها باشد.

حساس اما ماندگار

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

امروزه در حالی که برخی کمپانی‌ها همچون مایکروسافت تاکید بسیاری بر قابلیت Backwards Compatibility دارند، کمپانی‌های دیگر از جمله نینتندو تا جای ممکن در حال دوری کردن از ارائه‌ی این امکان روی کنسول‌های تازه‌ی خود به صورت سخت افزاری است در حالی که در گذشته از این قابلیت در کنسول‌های خود بهره می‌برد. سونی نیز در نسل هشتم از اضافه کردن این قابلیت به کنسول PS4 خودداری کرد اما PS5 به طور کامل توانایی اجرای عناوین PS4 را دارا است.

بنابراین اگر اثری خاص روی PS3 همچون God of War: Ascension وجود داشت که امروزه هوس تجربه‌ی دوباره‌ی آن را کرده‌اید یا باید منتظر پورت شدن آن روی کنسول‌های تازه باشید که البته ممکن است هیچوقت اتفاق نیوفتد یا اینکه باید به همان کنسول برای تجربه‌اش رجوع کنید و اینجاست که بازی‌های فیزیکی شما به کارتان می‌آید.

یکی از خصوصیات بسیار مثبت آثار فیزیکی آن است که در صورت برخورداری از آن‌ها در هر شرایطی توانایی تجربه‌شان را خواهید داشت و دیگر نیازی نیست چشم انتظار پورت شدن این آثار برای کنسول‌های جدید و یا پشتیبانی کنسول امروزی‌تان از Backwards Compatibility باشید چرا که به راحتی می‌توانید دیسک یا کارتریج بازی را داخل کنسولی که به آن تعلق دارد بگذارید و در یک چشم بر هم زدن به پای تجربه‌ی آثار مورد علاقه‌ی خود بپردازید.

همچنین اگر مثل من دائما با کنسول‌های قدیمی خود بازی می‌کنید فرمت فیزیکی مطمئن‌ترین راه برای دسترسی دائمی به آثار این کنسول‌ها محسوب می‌شوند. به عنوان مثال بنده اگر الان هوس تجربه‌ی نسخه‌ی ابتدایی Dino Crisis یا Silent Hill را بکنم نیازی نیست در حسرت ریمیک شدن یا پورت شدن نسخه‌ای از آن برای کنسول‌های مدرن بمانم. دیسک آن را برداشته، داخل PS1 می‌گذارم و در عرض چند ثانیه در حال تجربه‌ی این اثر هستم.

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

بیست سال دیگر و در حالی که هیچ‌کس دیگر این آثار را به یاد نمی‌آورد و یا ریمیک‌های مختلف جای آن‌ها را گرفته‌اند همچنان من با در اختیار داشتن کنسول و نسخه‌ی فیزیکی آن‌ها قادر به تجربه‌شان خواهم بود و این یعنی نسخه‌های فیزیکی محدود به زمان و یا دوره‌ای خاص نیستند چیزی که در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت درباره‌ی محصولات دیجیتالی گفت.

اما فرمت فیزیکی هم ضعف‌های خود را دارند که از مهم‌ترین آن‌ها احتمال خرابی آن‌هاست، چیزی که بازی‌های دیجیتالی از آن کاملا در امان هستند. فرمت فیزیکی مخصوصا دیسک‌ها از احتمال خرابی بالایی برخوردارند اما این مسئله ارتباط مستقیم با چگونگی نگه‌داری از آن‌ها دارد. اگر شما دیسک‌هایتان را روی سطوح مختلف رها کرده و یا اینکه از جعبه‌شان بیرون می‌گذارید مسلما باید انتظار خرابی آن‌ها را داشته باشید اما اگر به درستی از آن‌ها مراقبت کنید می‌توانید مطمئن باشید که تا دهه‌ها و حتی پس از منسوخ شدن آن کنسول برای شما کارایی خواهند داشت.

شخصا به شدت آدم وسواسی و حساسی در قبال وسایل مربوط به گیمینگم از جمله کنسول، PC، کنترلر و از همه مهم‌تر بازی‌ها هستم از همین رو حتی اگر به پشت برخی از دیسک‌های بازی‌ای که نزدیک به دو دهه همراه من بوده‌اند نگاهی بیاندازید چهره‌ی خودتان را همچون آینه‌ای شفاف در آن مشاهده می‌کنید. در نهایت این شما هستید که میزان عمر بازی‌های فیزیکی‌تان را مشخص می‌کنید اما اگر بتوانید به درستی از آن‌ها نگهداری کنید می‌بینید که این لوح‌های فشرده و یا کارتریج‌های قطور یا نازک وفادارترین همراهان شما در طول زندگی گیمینگتان خواهند بود.

آیکون دیجیتالی یا جعبه‌ای در قبای هنر

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

احتمالا تا اینجای مقاله به خوبی متوجه شده‌اید که من در دسته‌ی طرفداران فرمت فیزیکی قرار دارم اما اگر بخواهم یک دلیل واحد برای علاقه‌ی شدید به فرمت فیزیکی بازی‌ها نام ببرم آن زیبایی و خاص بودن آن‌ها در مقایسه با یک لایسنس دیجیتالی در منوی کنسولم است. آیا به یاد دارید دورانی را که برای خرید بازی‌ها به فروشگاه می‌رفتیم، از پشت ویترین مشتاقانه عناوین مختلف را بررسی می‌کردیم و هر کدام که ظاهر جذاب‌تری داشت را انتخاب می‌کردیم؟

در آن دوره به دلیل نبود اینترنت به شکل امروزی، اکثر اوقات اصلا روحمان هم خبر نداشت که یک سری از عناوین چه هستند یا چه امتیازات و متایی را به خود اختصاص داده‌اند و همین خود ارزش ظاهر آثار فیزیکی را بیشتر می‌کرد چرا که این آرت وورک و ظاهر یک بازی بود که باعث می‌شد به خریدش اقدام کنیم نه نمرات متا، انحصاری بودن آن‌ها و یا مسائلی از این قبیل.

زمانی که بالاخره بازی موردنظرمان را انتخاب می‌کردیم و آن را در دستمان می‌گرفتیم را به یاد دارید؟ آن حس جذاب خرید و در دست گرفتن یک بازی جدید که هیجان انگیزترین بخش آن نگاه کردن به آرت وورک و عکس‌های پشت جعبه‌ها بود ویا اگر در قالب کارتریج بود، محو تماشای آرت روی آن می‌شدیم که عموما شباهت زیادی به بازی اصلی نداشت.

تا زمانی که به خانه می‌رسیدیدم تنها با نگاه کردن به تصاویر روی جعبه‌ی بازی، در ذهنمان یک دور آن را به اتمام می‌رساندیم. این احساسات، احساساتی است که احتمالا پلیرهایی که امروزه وارد گیمینگ می‌شوند هرگز آن‌ها را تجربه نمی‌کنند چرا که دائما در حال نگاه کردن به آیکون‌های دیجیتالی‌ای هستند که به هیچ عنوان نمی‌توانند چنین تجربیاتی را برایشان به ارمغان بیاورند.

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

خرید بازی‌ها به صورت فیزیکی علاوه بر خصوصیات مثبتی که تا الان به آن‌ها در این مقاله اشاره کردیم، یک آیتم جذاب را در اختیار ما می‌گذاشتند تا آن را در دکور اتاقمان بگذاریم و هر بار از نگاه کردن به آن لذت ببریم. علاوه بر این نسخه‌های فیزیکی عموما همراه با برخی متعلقات عرضه می‌شوند. دفترچه‌ها خود یکی از جذابیت آثار فیزیکی بودند که متاسفانه امروزه حضورشان در جعبه‌های بازی‌ها دائما کمتر و کمتر می‌شود. علاوه بر این، نسخه‌های فیزیکی عموما از ادیشن‌های مختلف برخوردارند که تنوع و انتخاب‌های بیشتری در مقابل خریداران می‌گذارند.

به عنوان مثال نسخه‌های استیل بوک بازی‌ها یک جعبه‌ی فلزی جذاب را در اختیار خریدار قرار می‌دهند که از آرت وورک اختصاصی خودش برخوردار بوده و همچنین یک عضو بسیار جذاب برای کالکشن گیمرها هستند. نسخه‌های کالکتور ادیشن بازی‌ها همیشه با تعداد زیادی از متعلقات و همچنین اکشن فیگورها و یا مجسمه‌های فوق‌العاده جذابی عرضه می‌شوند که خود به تنهایی خرید این ادیشن را توجیه می‌کنند. این موارد چیزهایی هستند که هرگز با خرید محصولات دیجیتالی از آن‌ها برخوردار نشده و یا برخی از آن‌ها همچون آرت بوک بازی را به صورت دیجیتالی دریافت می‌کنید که به نظرم به هیچ عنوان همچون نسخه‌ی فیزیکی آن هیجان انگیز نیست.

سخن پایانی

در آخر در جواب سوال اینکه کدام یک از فرمت‌های دسترسی به بازی‌های امروزی مناسب‌تر است باید گفت کاملا به شخص خریدار مربوط است. اگر از من بپرسید، شخصا آدمی هستم که از روش‌های سنتی لذت می‌برم، دوست دارم بازی‌ای که خریداری می‌کنم را در دستانم احساس کنم، از نگاه کردن به آرت وورک جذابشان لذت ببرم و آن را درون کلکسیون بازی‌هایم قرار بدهم تا هر وقت که خواستم بتونم بی‌دغدغه به سراغ تجربه‌ی دوباره‌ی آن بروم. شخصا از آن روزی که صنعت گیمینگ به طور کلی فرمت فیزیکی را کنار بگذارد و به دیجیتال کوچ کند ترس دارم چرا که به نظرم در آن روز یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این صنعت می‌میرد.

اما قطعا نظر افراد در این‌باره متفاوت است چرا که شاید بسیاری به مسائلی که نسخه‌های فیزیکی را برای من ارزشمند می‌کنند اهمیت ندهند و به دنبال سهولت استفاده، سرویس‌های اقتصادی همچون گیم‌پس و همچنین دسترسی آسان‌تر باشند که در آن صورت بازی‌های دیجیتالی قطعا انتخاب بهتری خواهند بود.

شما کدام یک از این دو فرمت را بیشتر می‌پسندید؟ آیا به نظرتان حرکت صنعت گیمینگ به سمت فرمت دیجیتالی امری مطلوب است یا خیر؟

DaniyalRich Manred-eyed Banished KnightAli_pxگیمری عادیDARKSIRENA,,shEren YeagerREZAGAMERNathan MillerTUPACmh.pمحمدامین حیدریDota2🤘Mohsenj74Lonesome guyArashیوهانP.morgan 𔓙Ranmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا
نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا
نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا
نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا
نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

    • allgamesgood گفت:

      من یه ps5 دارم یه اکانت روش زدم که اکانت خودمه و سه تا دیسک اورجینال هم دارم.عملا کنسول ps5 من ۵۵۰ گیگ فضا در اختیارم گذاشته و چون بازیهام همون بازیهای ps4 هستش قابلیت کم حجم کردن بازیهای نسخه ی ps5 به دردم نخورد و همه ی بازیها رو فایو همون حجم روی فور رو دارند ولی بدلیل اینکه در شهر ما اینترنت بشدت سرعتش اومده پایین عملا دانلود بازی شبیه غیر ممکن شده و دیتا نمیشه به راحتی دانلود کرد مگر با نت همراه اول اونم با زدن dns.ولی اون سه تا دیسک مشکلی برام بوجود نمیاره هر وقت بخام دیتای دیسک رو پاک میکنم و اگر خواستم دوباره کپیش میکنم که خیلی بهتره.

      DaniyalTlou part 2 game of the centuryگیمری عادی
  • Mehdi_Morgan گفت:

    اسپم :
    سونی در مورد خرابی کنسول توی حالت عمودی واکنش نداد ؟ چیزی نگفت ؟

    DaniyalAli_pxTlou part 2 game of the centuryallgamesgoodNathan Miller
  • سیامند گفت:

    دیگه دوران بازی های فیزیکی تموم شد
    ۹۰ درصد گیم های که تو ۲۰۲۲ خریده شدن به صورت دیجیتالی بودن
    آینده صنعت گیم تمام دیجیتال و کلاد گیمینگ و سرویس های اشتراکی هست
    مایکروسافت هم خوشبختانه تو همه این موارد با اختلاف جلوتر هست و هیچ شرکتی توانایی رقابت باهاش رو نداره و برای همین هست که میگیم آینده صنعت گیم برای مایکروسافت هست

    شرکت هایی مثل سونی هیچ جایی تو آینده این صنعت ندارند چون توانایی مالی اینکار رو ندارند و بزودی تبدیل به یک ناشر ساده مثل سگا و آتاری میشن

    بیگ اسموکDaniyalHesamCODCameraManAli_pxTlou part 2 game of the centuryگیمری عادیallgamesgoodFarshidmcmore
  • A.Off گفت:

    من به ۳ دلیل بازی فیزیکی رو به دیجیتال ترجیح میدم
    ۱. حجم کنسول رو دیگه اشغال نمیکنه
    ۲. دیگه بازی به طور کامل برای شماست و تا سال ها می تونید ازش استفاده کنید
    ۳. حس خوبیه وقتی بازی مورد علاقتون رو میزاید توی قفسه و کاورش رو نگاه میکنید! 🙂 بدون منطق
    البته با وضع کشوری که ما داریم مخصوص الان گرفتن بازی ها بشخصه برای من خیلی خیلی سخت شده طوری که تو سالی که گذشت فقط تونستم دوتا عنوان بازی جدید رو تجربه کنم! 😑

    بیگ اسموکDaniyal™️EllieHitasepAli_pxAAS(بازگشته است)Tlou part 2 game of the centuryگیمری عادیSoulAli 0zademore
    • ۳ خوب اومدی تا وقتیکه کنسولم داشتم همینجوری بودم.
      من که تا دلار تو سال ۹۷ رفت بالا دیگه نتونستم بازی بخرم کشیدم کنار.

      DaniyalTlou part 2 game of the centuryگیمری عادیAli 0zadeA.Off
    • A.oof ، من هم به ۴ دلیل بازی های دیجیتالی رو ترجیح میدم به فیزیکی:

      ۱.اول اینکه دیسکت تا ابد واستون کار نمیکنه و ممکنه پس از چند سال از کار بیوفته و وقتی توی کنسول میزاری، دیسکت رو ناشناخته نشون بده. این دلیل اولی بود که هم خودم دیسکت خراب داشتم هم پیش صاب مغازه رفتم، بدون هیچ گونه خشی دیسکت از کار افتاده بود. بازی مورد نظر هم Marvel Spider Man PS4 بود. حتی دیسکت PS3 هم داشتم و این مشکلاتو داشت.

      ۲.بازی قانونی اگر چه بعد از مدت زیادی ۱۰% تا ۳۰% تخفیف میخوره اما در هر صورت شما بعد از خرید، میتونی تا چند نسل بعد هم این بازی رو توی اکانت قانونی خودت داشته باشی و هر زمان که دوست داشتی ازش استفاده کنی، اگرچه در لحظه قابل بازی نیست اما از نظر طول عمر، به نظرم از دیسکت جلوتره.

      ۳. شما وقتی یه بازی دیجیتال بخری، انگار ۳ بازی خریدی، چون میتونی هم به اون کسی که PS4 داره هدیه بدی (ظرفیت۲) و هم میتونی به اون یکی دوستت که اونطرف دنیاست، برای کنسول پلی استیشن ۵ خودش هدیه بدی (ظرفیت ۲) و خودت هم به عنوان اولین نفر روی PS5 استفاده ببری (ظرفیت ۳ آنلاین).

      ۴.هر زمان که بخوای، میتونی اشتراک بازیت رو به دوستات به صورت قانونی بفروشی و بخشی از ضررت رو جبران کنی.نکته جالب اینکه، میتونی هر ۶ ماه دوباره هر دو ظرفیت برمیگرده و مجدد میتونی ظرفیتت رو به کس دیگه ای بفروشی، اگر که قصدت دادن اشتراک آفلاین به خریدار باشه. بعد از دادن اشتراک میتونی پسورد اکانتت رو تغییر بدی با هماهنگی خریدار.🙂

      A.OffTlou part 2 game of the century
    • Ali_px گفت:

      منم خودم عاشق بازی های فیزیکی ام…حیف که بعد ps4 به بعد آرزو شد

      بیگ اسموکA.Off
  • Solo گفت:

    یاد دوران ps1 بخیر
    چه لذتی داشت در آوردن دیسک بازی از کاور و گذاشتنش داخل کنسول، اونم دیسکی که با قیمت پونصد یا هزار تومن ناقابل خریداری شده بود، عموما گیمرهای کارکشته برای نشون دادن گنگ بالاشون بعد از گذاشتن دیسک داخل دستگاه، سی دی رو میچرخوندن بعد درشو میبستن XD چه دورانی بود خدایا
    شرطی مینشستیم ۹۸ میزدیم
    درایور یک و دو که باهاشون زندگی کردم واقعا و هیچوقتم نتونستم دیسک دوم درایور ۲ رو پیدا کنم و ادامشو بازی کنم
    یادش بخیر چه شخصیت گنگی داشت تنر، با اون موزیکا و ماشینای کلاسیک
    چقد کل کل داشتیم تو کراش ۴
    نسخه اول گرن توریسمو یادش بخیر روی کاورش عکس یه مزدا RX8 سبز بود با اون فیزیک عجیب غریبش که تو اون زمان واقعا برام عجیب و جذاب بود حس سنگینی و فنریت جالب ماشینا سر پیچ، تو اون سن نمیدونستم بازی شبیه ساز چی هست اصلا
    سایفون فیلتر 😭😭
    ایس کامبت که عشق خالص بود خداییش، عشق میگ داشتم اون زمان تا جنگنده های غربی
    تیکن ۴
    رزیدنت اویل ۱ که شب عید نشستم بازی کردم و اصلا نمیدونستم چی هست و وقتی رفتم تو بازی تازه با این فرانچایز آشنا شدم و برای اولین بار یه زامبی دیدم
    چه دورانی بود خداییش
    با این همه پیشرفت گرافیکی و گیمپلی پیشرفته تر و گسترده تر حتی یک سوم حس اون دوران هم به آدم دست نمیده
    نمیدونم بازیا و انگیزه بازیسازا عوض شدن یا چون سنمون رفته بالاتر و دغدغه هامون عوض شدن اینطوریه، شایدم هر دوش

    نجیبTlou part 2 game of the centuryگیمری عادیDark_passengerآرمان زرمهرManny CalaveraASSADullahParhamفریدEspressomore
  • خودم به شخصه خیلی به بازی های فیزیکی علاقه دارم و برام حس قشنگی داره که به کاور بازی نگاه کنم، ولی حیف دیسک بازی ها الان قیمت های کمر شکنی داره و برام به هیچ وجه به صرفه نیست، کاشکی
    ما هم از یه حق و حقوق ساده برخوردار بودیم و یه دیسک بازی یه کالایه لاکچری به حساب نیاد.

    گیمری عادیREZAGAMERآرمان زرمهرA,,shParhamفریدEspresso🤘Mohsenj74UNCLE ARTHURmh.pmore
  • darkwarrior گفت:

    دیسک مزایای خیلی داره
    امکان خرید فروش دست دوم
    حس نوستالوژی و جذابیت بصری
    امکان تجربه چندین باره
    نکته منفیش فقط اشغال فضای فیزیکی

    Ali_pxگیمری عادیREZAGAMERallgamesgoodA,,shParhamفریدmh.pStar1981god of warmore
  • god of war گفت:

    خسته نباشید خدمت شما
    بنده هم با شما هم نظر هستم و بازی دیسکی رو ترجیح می دم
    بهترین خوبی که برای من داشت فروش دوباره بود
    ولی لذتی که در باز کردن قاب و اون بو دل پذیر و گذاشتن دیسک در دستگاه توی کمتر چیزی پیدا می شه
    یه چیزی خوندم انگار یکی از بند هایی که شنا نوقع خرید کنسول تایید می کنی اینه که سونی و ماکرو هر وقت دلشون خواست می تونن فروشگاهشون رو طعتیل کنن و شما حق شکایت نداری
    البته الان در نسل ۶ و ۷ نیستیم و بازی ها بدون پچ و ابدیت ها جذاب نیستن
    یادمه هورایزون رو که گذاشتم داشتش پچ دان می شد
    هی می گفتم این چه قدر افت فرین داره چه قدر باگ داره
    ولی وقتی پچ ۷ گیگی دان شد کلا بازی عوض شد

    گیمری عادیREZAGAMERA,,shفریدEspresso🤘Mohsenj74mh.pآرمان زرمهرمحمدامین حیدریDota2more
  • ممنون بابت مقاله. شخصا بازی فیزیکی رو همیشه ترجیح میدادم. بجز دلایل کلی که در همه جاهای دنیا برای برتری بازی فیزیکی نسبت به دیجیتالی هست (و در مقاله بهشون اشاره شد) یه سری چیزها هم هست که فقط اینجا مطرح هست و احتمالا در جاهای دیگه مشکل محسوب نمیشه؛ مثلا من اگه بخوام با این نت داغون یه بازی رو دانلود کنم باید چندین ساعت صبر کنم، اما با بازی فیزیکی دیسک رو میذارم داخل کنسول و چند دقیقا بعد داخل بازی‌ام! یه چیز دیگه‌ای هم که با بازی‌های فیزیکی خیلی برام راحت‌تر بوده مدیریت فضای کنسول هست. خیلی وقت‌ها برام پیش میاد که میخوام یه بازی نصب کنم ولی کنسول جا نداره. تو همچین موقعی من یه بازی فیزیکی رو حذف میکنم و بعدا اگه خواستم بازی رو برم دوباره خیلی راحت نصبش میکنم؛ اما اگه بخوام یه بازی دیجیتالی رو حذف کنم بعدا باید چندین ساعت صبر کنم تا دوباره دانلود بشه.
    جدا از همه اینا برای من بازی‌های فیزیکی همیشه یه جذابیت خاصی داشتن. این چند سال اخیر بخاطر قیمت بالا خریدن بازی فیزیکی خیلی سخت‌تر شده، اما هنوز هم اگه یه بازی برم که واقعا دوستش داشته باشم دیسکش رو میخرم. اینکه بازی‌های مورد علاقه‌اَم فراتر از یه چیز کاملا مجازی باشن برام جالبه D:

    Alirezaگیمری عادیREZAGAMERآرمان زرمهرA,,shفریدEspresso🤘Mohsenj74Star1981محمدامین حیدریmore
  • Espresso گفت:

    دقیقا منم مثل شما از حس مالکیت فیزیکی خوشم میاد
    مثلا من هم ویچر ۳ رو هم رو استیم هم دیسکش(کرکی) دارم
    و اون حسی که هر موقع کمدم رو باز میکنم و عکس گرالت روی کاور سی دی رو میبینم چند برابر بیشتر حس داشتنش رو میکنم تا دیدن یه لوگو روی لانچر😄

    Hitasepگیمری عادیmh.pآرمان زرمهرفرید🤘Mohsenj74محمدامین حیدریREZAGAMERA.OffAmirGtxmore
  • siavash گفت:

    اقا اصن همین عکسارو نگاه کن که تو فروشگاه بازی فیزیکی هست ادم انرژی میگیره از بازی من که اینطوریم تا ابد تا جایی که وضع مالی همراهی کنه فقط طرفدار بازی فیزیکیم

    بیگ اسموکگیمری عادیآرمان زرمهرA,,shStar1981محمدامین حیدریREZAGAMERAli 0zadeA.Off
  • arm4nii گفت:

    مقاله جذابی بود…
    بعضی قسمتاشو که میخوندم یاد این میفتادم که کوچیک بودم با بابام میرفتم دیسک پلی وان و پلی ۲ میگرفتیم. بعدم ۳۶۰ دیسک میگرفتیم ب
    برنر مکس بود که خیالت راحت بود😁😁😁
    از دوران وان و پلی ۴ دیگه کم کم بازی دیجیتالی اومد رو بورس
    یادش بخیر….

    گیمری عادیآرمان زرمهرStar1981REZAGAMERarm4niiAli 0zadeA.Off
  • نجیب گفت:

    داری از مدرسه برمیگردی خونه و داره نم نم بارون میاد
    میری توی یه سی دی فروشی
    یه بازی میبینی به اسم black (حتی نمیدونی معنیش چیه ولی عکس جلدش باحاله)
    ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ تومن پول بازیرو از هفتگیت میدی و تو کل راه خونه به عکسای پشت کاور بازی نگاه میکنی و برای خودت داستان میچینی
    میرسی خونه بازی رو میذاری توی پلی استیشن ۲ت که شوک دستش تازه شروع کرده جیر جیر کردن انگاری که روغن کاری میخواد
    بعد به خودت میای میبینی ۱۵ سال گذشته و در حالی که داری توی یه وبسایت دربارش کامنت مینویسی هنوز بوی اون جلد بازی و حس دست گرفتنش تو راه خونه و شوق بازی کردنش توی ذهنته❤️
    “بازیای دیجیتال راحت میتونن جای بازیای فیزیکی رو بگیرن ولی حسشون زمین تا آسمون فرق داره”

    Tlou part 2 game of the centuryگیمری عادیnobodyTomcatA,,shGrandWardenASSADullahفریدEspresso🤘Mohsenj74more
    • darkwarrior گفت:

      اخ اخ نگو خاطراتم زنده شد بلک بی نظیر بود
      گرافیک عالی
      تخریب پذیریش به زمان خودش عالی بود
      شلیک با اسلحه هم هیجان خاصی داشت
      مرحله دومش توی جنگل هیچوقت یادم نمیره باید ۳تا برجک میرفتی و ازش پرچم هارو برمیداشتی
      مرحله پالایشگاهش هم جالب بود با کلی انفجار
      فقط دموهای بین مراحلش اسکیپ نمیشد رواعصاب بود

      Tlou part 2 game of the centuryنجیبگیمری عادیآرمان زرمهرGrandWardenASSADullah
  • Ali 0zade گفت:

    من بازی فیزیکی بیشتر دوست دارم چون حس خوبی داره اینکه گیمت دیجیتال نباشه و واقعی باشه و نگهش داری ولی خب گرونه ، هیچ وقت یادم نمیره وقتی بچه بودم و میرفتم فروشگاه بازی میخریدم بهترین حس دنیا بود حتی خوندن پشت سی دی تا خونه 😍

    گیمری عادیA.OffStar1981darkwarrior
  • اونور گیم چقد ارزونه ک بچه تنهایی میره خرید 🗿🫂

    بیگ اسموکگیمری عادیmatinesfMehdi_MorganParhamA.Off
  • من به دلیل همین کاور های خوشگل دیسک ها ی گیما علاقه مند به فتوشاپ و فوتومونتاژ شدم و خدارو شکر موفق هم شدم،خیلی حال میده یه پوستر یا یه والپیپر برا خودت با بازی مورد علاقت بزنی😀

    ᴅᴀɴɪᴀʟ ᴀʀᴛꜰᴜʟگیمری عادیA.Offdarkwarrior
  • Star1981 گفت:

    هر کسی یه سلیقه ای داره به نظر من نسخه فیزیکی بهتره تو کشوری که ما داریم زندگی می کنیم سرعت اینترنت لاک‌پشتی هست یه بازی بخوای دانلود کنی دیگه خودتون حساب کنید چه قدر طول میکشه ولی تو نسخه فیزیکی خیلی راحت میری بازی رو میخری حالا کار ندارم نو یا دست دوم بزار داخل دستگاه بشین بازی کن بدون دردسر اون قسمت مقاله که گفته شده احتمال آسیب تو نسخه فیزیکی هست این رو بگم بستگی داره شما چطوری از دیسک بازی مراقب بکنید والاه من هنوز یه تعداد بازی PS2 دارم هنوز هم بگم شاید باور نکنید نذاشتم یه خط روش بیفته تازه اون موقع درایو PS2
    DVD بود پلی استیشن ۳ اومد سونی اومد بازی‌ها رو روی دیسک Blue ray عرضه کرد دیسک Blue ray دوستان مرگ نداره به جرات میتونم بگم عمرش فوق‌العاده بالاست پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ هم Drive هر دو کنسول باز هم Blue ray هست البته تو پلی استیشن ۵ سونی اینبار Drive رو ۴K انتخاب کرد به نظر من هیچی به نسخه فیزیکی نمیرسه تازه هیچی لذت این رو نداره که یه کنسول بازی قدیمی میشه شما میایین اون کنسول قدیمی رو به تلویزیون وصل می کنید و میرید سراغ آرشیو بازی‌های قدیمیتون و دیسک بازی از تو کمد بازی های قدیمی ور می‌دارید و میزارید داخل دستگاه و بازی می کنید آدم کاور یه بازی اورجینال رو میبینه لذت میبره مخصوصا که اون بازی نوستالژیک شده باشه ولی نسخه دیجیتالی که نه قاب نداره نه کاور حالا این چیزهایی رو که گفتم نظر شخصی من هست ولی خوب شاید کسی باشه با نسخه دیجیتال حال بکنه

    گیمری عادیREZAGAMERA.Off
  • mh.p گفت:

    من همیشه دیسک‌ها رو میزارم جلو چشمم از نگاه کردن بهشون لذت می‌برم.
    دو تا از مهم‌ترین دلایلی که نسخه فیزیکی رو ترجیح میدم:
    ۱. میشه فروخت و یا نسخه کارکرده رو با قیمت کمتر خرید
    ۲. با این نت باید یک شبانه روز صبر کنم تا بازی دانلود بشه. بازز‌های امروزی هم که اکثرا بالای ۵۰ ۶۰ گیگ حجم دارن ولی دیسک رو می‌ذاری در عرض ۵ دقیقه نصب میشه.

    گیمری عادیMehdi_MorganA,,shA.Off
  • xbox.home گفت:

    اینجاست که گیمرا دو دسته میشن دسته اول گیمرای فقیر که رو سیب زمینی و گیمپس میارن دسته دوم گیمرای پولدار که دیسک تهیه میکنن کنسولشون پلی استیشنه

    بیگ اسموکTlou part 2 game of the centuryگیمری عادیmatinesfLu BuPASARGADASSADullahParhamA.OffEspressomore
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    بازیه فیزیکی یه چیز دیگست و اکثر دوستان تو کامنتاشون خیلی قشنگ گفتن در این مورد هر چند خرید دیجیتالی هم پدیده بدی نیست و بعضی اوقات به صرفه هست من سعی میکنم از هر ۲ نوع خرید استفاده ببرم ولی قطعا گزینه نسخه فیزیکی برام همیشه دوس داشتنی تره ، ممنون بابت مقالات زیباتون 🙏

    گیمری عادیREZAGAMERمحمدامین حیدری
  • ice_breaker گفت:

    آره . ما در حال پیشترفتیم
    دیگه ps2 ها هم دارن همگی فلش خور میشن

    بیگ اسموکگیمری عادی
  • فرید گفت:

    نیمی از زندگی من خلاصه میشه در خرید بازی های فیزیکی کرکی واسه کامپیوتر
    یادمه یه زمانی اصلا به مشخصات بازی ها نگاه نمی کردم اصلا نمیدیدم سیستم من این بازی رو اجرا میکنه یا نه
    کیلو کیلو بازی میخریدم تصاویر پشتشو نگاه میکردم بقیه مسیر و میسپردم به اوستا کریم
    یعنی هر بازی اجرا میشد عشق میکردم هر بازی هم که سیستم نمی کشید میرفتم فقط تصاویر و نوشته های پشت جلدشو میخوندم
    بازی هایی که شرکت هایی مثل لوح زرین نیکان بازی های فارسی سریر نیوتک پرنیان t20 games عصربازی تو پک ها عرضه میکردن
    بازی های ps2 رو که دیگه نگم یه حس معلق بودن رو هوا داشتی موقع خرید بازی ها جلد های متفاوت از محتوای درون بازی باعث نمیشدن از گرافیک بازی زده بشیم
    ممنون آقای زرمهر مقاله جذابی بود

    یک سوال داشتم ازتون
    اون قسمت از متن که گفتید هنوز با کنسول های قدیمی بازی میکنید خواستم بپرسم به ps3 دسترسی دارید ؟ یک سوال فنی داشتم ازتون

    نجیبگیمری عادیArminREZAGAMER
  • PASARGAD گفت:

    هیهعع یادش بخیر سی دی بازی میخریدم واسه کامپیوتر یادم یه روز مدرن وارفیر دو رو خریدم نه میدونستم کالاف چیه نه میدونستم متا چیه فک کنم هزار باز تمومش کردم ولی خیلی حس خوبی داشت بازی بخری و به عکس کاور دیسک نگاه کنی

    گیمری عادیREZAGAMER
  • Zabi گفت:

    بازی دیجیتالی رو ترجیح میدم هروقت نخوام از جام تکون بخورم، و بازی فیزیکی رو دوست دارم چون میتونم ارزون بخرم و به همون قیمتم ردش کنم.

    گیمری عادی
  • Rich Man گفت:

    مقاله ۲۰ .❤❤❤👍
    تک تک لحظات شور و شعف کودکیم حین خرید بازی از زمان سگا یادم اومد .
    هر کسی که گیمره خوب میدونه که نسخه ی فیزیکی یه چیز دیگه ست .

  • من وقتی قیمت سیدی می بینم کمرم میشکنه که۲تومن بدم برای بازی هایPs4 ولی در عوضش می تونستی هر دفعه نصبش کنی و حذفش بکنی ولی الانه فقط کرک زدن می ارزه من خودم برای پلی۴ رفتم گرفتم۱۲تا۱/۵بهم گفت میشه قیمت زدم همرو کرک ولی بدیش اینه کرکی که اگر بازی مثل هیتمن۳داشته باشی که مرحله اول رو با مرحله آموزشی رو تموم کرده باشی میگه باید آپدیت بکنی که اونجا کنسول رو نمی تونی آنلاین بکنی و عملا حیف میشه اون گیم.

نگاهی دقیق به بازی های فیزیکی و دیجیتالی - گیمفا