بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا

آثار تاریخی‌محور سینما در سال ۲۰۲۲ چه براساس واقعیت باشند و چه ترکیبی از المان‌های تاریخی، خاطراتی زیبا و فراموش نشدنی را برای مخاطبین خود به ارمغان آورده‌اند.

دنیای سینمایی چه تحت سلطه ابرقهرمانان باشد و چه میزبان حضور بی‌شمار آدمکش و جاسوس همه فن‌حریف اما با این حال آثار تاریخی همیشه جایگاهی بخصوص در قلب سینماگران داشته و خواهند داشت که سینمای سال ۲۰۲۲ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

در سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد پخش و اکران ده‌ها آثار تاریخی مختلفی بوده‌ایم که برخی از آن‌ها به صورت مستقیم برگرفته از وقایعی واقعی بوده و برخی دیگر از از رخدادها و دوره‌هایی مهم الهام گرفته‌اند تا به طور کلی فیلم‌های خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی را برای مخاطبین به تصویر بکشند.

به همین دلیل نیز در نظر گرفتیم تا در این مقاله به معرفی برخی از بهترین آثار تاریخی و سینمایی سال ۲۰۲۲ بپردازیم که می‌توانند گزینه‌هایی تماشایی را برای دوست‌داران این ژانر به شمار بیایند. پس با ما همراه باشید.

فیلم RRR (آرآرآر)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان و نویسنده: اس. اس. راجامولی
  • بازیگران: ان.تی راما رائو جونیور، رام چاران و اجی دیوگن

سینمای هند برخلاف پیش‌بینی‌ها یکی از آثار جذاب و تماشایی سال ۲۰۲۲ را در ژانر تاریخی رقم زده که با الهام از فرهنگ این کشور، می‌تواند مخاطبینش را هیجان‌زده نماید.

فیلم RRR حول محور دو تن از انقلابیون مشهور کشور هند می‌باشد که رویارویی با راج بریتانیا را به شکلی اساطیری و با چاشنی اکشن، به تصویر کشیده است. اس. اس. راجامولی موفق شده تا کلیشه‌های رایج سینمای هند را با وقایع تاریخی مهمی از کشور هند در هم آمیخته و اثری را پدید بیاورد که در عین بازگویی تلاش انسان‌ها برای حفظ آزادگی خود، سکانس‌های اکشن جذابی را نیز برای مخاطبین به ارمغان بیاورد که در نهایت باعث شده تا شاهد یکی از آثار جذاب و تاریخی سال ۲۰۲۲ باشیم که تماشای آن قطعاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

فیلم Blonde (بلوند)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان و نویسنده: اندرو دامینیک
  • بازیگران: آنا د آرماس، آدرین برودی و بابی کاناوله

مریلین مونرو یکی از بازیگران زیبا و بسیار پرحاشیه تاریخ هالیوود می‌باشد که فیلم Blonde نگاهی تا حدی تخیلی و غیرواقعی به زندگی او داشته و چندان اثر بیوگرافی دقیق و جدی‌ای به شمار نمی‌رود.

فیلم Blonde که از هنرنمایی متفاوت آنا د آرماس بهره می‌برد، قصد داشته تا مسائل خصوصی و روابط مریلین مونرو را از دیدی غیرواقعی به تصویر کشیده و دغدغه‌ها و کشمکش‌های زندگی او را به شکلی که شاید واقعی هم نباشد، در نظر مخاطب پراهمیت جلوه دهد. زندگی این بازیگر بزرگ تاریخ هالیوود به حدی شوکه‌کننده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که ساخته اندرو دامینیک شاید از دیدگاه جلوه‌های فربینده موفق ظاهر شده باشد اما در بیان حقیقت‌های زندگی مریلین مونرو انتقادات بسیاری را برانگیخته که باعث ایجاد یک دو دستگی در بین سینماگران شده است. در هر حال Blonde اثری خاص و منحصر به فرد در سال ۲۰۲۲ می‌باشد که طرفداران چنین آثاری را می‌تواند با خود همراه نماید.

فیلم Amsterdam (آمستردام)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان و نویسنده: دیوید او. راسل
  • بازیگران: مارگو رابی، جان دیوید واشینگتن و کریستین بیل

دیوید او. راسل در فیلم Amsterdam داستانی کمدی و هیجان‌انگیز را در بستری از وقایعی به تصویر کشیده که ریشه در سال ۱۹۳۰ و المان‌های فاشیستی‌ای دارد که پس از جنگ جهانی نخست بر کشور آمریکا تاثیر گذاشته بود.

فیلم Amsterdam روایت‌گر ۳ دوستی می‌باشد که ناخواسته گرفتار توطئه‌هایی عجیب و غریب شده و صمیمیت بین آن‌ها به چالش کشیده می‌شود. علی‌رغم این که در تیتراژ آغازین این پروژه سینمایی شاهد اشاره به موضوع “برگرفته از واقعیت” هستیم اما روایتی که در طول این فیلم به وقوع می‌پیوندد، دقیقاً آن چیزی نبوده که واقعیت به خود دیده است. ساخته جدید دیوید او. راسل با وجود این که با واقعیت فاصله زیادی داشته و بارها و بارها ریتم و لحن آن دچار لغزش می‌شود اما به سبب هنرنمایی جذاب ستارگانش می‌تواند به عنوان یکی از آثار سرگرم‌کننده سال ۲۰۲۲ لقب بگیرد که شخصیت‌ها و داستانش را به واسطه برهه مهمی از تاریخ برای مخاطب به ارمغان آورده است.

فیلم The Woman King (پادشاه زن)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان: جینا پرینس-بایدوود
  • نویسنده: دینا استیونز
  • بازیگران: وایولا دیویس، توسو امبدو و لاشانا لینچ

تاریخ کشورهایی آفریقایی به حدی غنی و جذاب می‌باشد که در کمال تاسف آن‌چنان در سینما با روی خوش مواجه نشده‌اند؛ با این حال جینا پرینس-بایدوود اقتباسی از زنان جنگجوی داهومی را با هنرنمایی تماشایی وایولا دیویس پدید آورده که تاکنون شبیه آن سابقه نداشته است.

با وجود این که The Woman King به هیچ عنوان روایت دقیق و موی به مویی از رخدادهایی تاریخی نمی‌باشد اما با بهره‌گیری از ترندهای روز جهان روایت‌گر ژنرال زنی است که گروهی از زنان آفریقای غربی را برای حفاظت از مرز و بوم خود تحت آموزش قرار داده و در نهایت نیز وارد نبردی خونین می‌شوند. نکته حائز اهمیت درباره این فیلم در انتخاب برهه‌ای از تاریخ می‌باشد که سینما نسبت به آن کم لطفی کرده و تاکنون این‌چنین پرهزینه به تصویر کشیده نشده است. The Woman King روایتی تازه از نبرد بر علیه استعمار و برده‌داری را به تصویر می‌کشد که باعث شده تا شاهد یکی از آثار جذاب ژانر تاریخی در سال ۲۰۲۲ باشیم.

فیلم Elvis (الویس)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان: باز لورمن
  • نویسندگان: باز لورمن، سم برومل، کریگ پیرس و جرمی دونر
  • بازیگران: آستین باتلر، تام هنکس و اولیویا دی‌یونگ

یکی از آثار مورد انتظار سینمای سال گذشته که اکران موفقی را پشت سر گذاشت، اثر Elvis نام دارد که توسط باز لورمن کارگردانی شده و روایت‌گر برهه‌ای از زندگی خواننده بزرگ و مشهور آمریکا یعنی الویس پریسلی می‌باشد.

نکته حائز اهمیت درباره این فیلم ۳ ساعته در این است که علی‌رغم این که تک تک سکانس‌ها و صحنه‌های به تصویر کشیده شده واقعیت نداشته‌اند اما به صورت کلی روایتی که از زندگی الویس پریسلی تدارک دیده شده است، در مقایسه با اثر پرمدعایی چون Blonde از دقتی بالا و خلاقانه بهره برده است. آستین باتلر نیز برخلاف تمامی نگرانی‌ها و انتقادات اما موفق شد تا نمایش جذاب و تماشایی را از خواننده مشهور آمریکا به ارمغان بیاورد که قطعاً به یکی از شگفتی‌های سینما بدل شده است. Elvis موفق می‌شود تا یکی از آثار بیوگرافی و تاریخی منحصر به فرد سال ۲۰۲۲ را تدارک ببیند که یک ادای احترام فراموش‌نشدنی به الویس پریسلی فقید خواهد بود.

فیلم Emancipation (رهاسازی)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان: آنتوان فوکوآ
  • نویسنده: ویلیام ان. کلاژ
  • بازیگران: ویل اسمیت، بن فاستر و استیون آگ

فیلم Emancipation که از بازیگر پرحاشیه سینمای امسال یعنی ویل اسمیت بهره برده است، موفق می‌شود تا تصویر نسبتاً درست و قابل تقدیری از برده‌داری و آزادگی برهه‌ای سیاه از تاریخ آمریکا را به تصویر بکشد.

این فیلم روایت‌گر برده بیچاره‌ای است که به مدت ۱۰ روز و در بدترین شرایط ممکن سعی دارد تا از دست برده‌دارها و سگ‌های آن‌ها فرار کرده تا با پیوستن به ارتش آبراهام لینکلن طعم آزادی را بچشد؛ مسئله‌ای که به شیوه‌ای جذاب به تصویر کشیده شده و آنتوان فوکوآ موفق شده تا وقایع را براساس اسناد و مدارک تاریخی تا حد درستی به تصویر بکشد. Emancipation شاید که جزو بهترین آثار حول محور نجات برده‌ها لقب نگیرد اما تجربه‌ای طاقت‌فرسا و تاثیرگذار را از دوران سیاه تاریخ آمریکا به تصویر می‌کشد که در سال ۲۰۲۲ و غیبت این چنین آثاری می‌توان آن را مورد ستایش قرار داد.

فیلم All Quiet on the Western Front (در جبهه غرب خبری نیست)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان: ادوارد برگر
  • نویسندگان: ایان استوکل، لسلی پترسون و ادوارد برگر
  • بازیگران: دانیل برول، آلبرشت شوخ و سباستین هالک

یکی از شگفتی‌های سینمای امسال که نه تنها در ژانر تاریخی، بلکه به صورت کلی بسیار خوش درخشید و بهت و حیرت بینندگان را در پی داشت، اثر نتفلیکس تحت عنوان All Quiet on the Western Front نام دارد.

این پروژه سینمایی که اقتباسی از نوشته‌های اریش ماریا رمارک می‌باشد، علی‌رغم این که از شخصیت‌هایی خیالی بهره می‌گیرد اما داستانی کاملاً واقعی و شوکه‌کننده را در دوران جنگ جهانی اول روایت می‌کند که سرشار از صحنه‌های تاثیرگذار و دردناک بوده و می‌تواند احساسات مخاطبین را به چالش بکشد. نبردی که برای پایان دادن به تمامی جنگ‌ها و اختلافات شکل گرفته بود، در All Quiet on the Western FrontAll Quiet on the Western Front به شیوه‌ای منحصر به فرد به تصویر کشیده شده و مفهوم هزینه انسانی و روحی “جنگ” را به واقعی‌ترین حالت ممکن در نزد مخاطب بازگو می‌نماید.

فیلم The Northman (مرد شمالی)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان: رابرت اگرز
  • نویسنده: رابرت اگرز و شیون
  • بازیگران: الکساندر اسکاشگورد، نیکول کیدمن و کلیس بنگ

رابرت اگرز جزو آن دسته از کارگردانان خلاقی می‌باشد که ثابت کرده در ترکیب بین واقعیت و خیال تبحر خاصی دارد، مسئله‌ای که در قبال اثر متفاوت و تاریخی او تحت عنوان The Northman به بیشترین حد خود رسیده است.

این فیلم که در دوران محبوب و پرطرفدار وایکینگ‌ها جریان دارد، روایت‌گر انتقام‌جویی شاهزاده آملث از عاملان قتل خانواده اشرافی‌اش می‌باشد که در کنار بهره‌گیری از المان‌های تاریخی، نیم‌نگاهی نیز به عنصر وحشت همیشگی آثار رابرت اگرز داشته و اثری تمام و کمال را برای بینندگان مهیا کرده است. The Northman با الهام از دوره‌ای تاریخی و به تصویر کشیدن المان‌هایی که به بهترین شکل ممکن رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته‌اند، یکی از بهترین آثار تاریخی سال ۲۰۲۲ به شمار می‌رود که از داستان و شخصیت‌هایی جذاب و منحصر به فرد بهره برده و می‌تواند طرفداران این ژانر را برای بیشتر از ۲ ساعت بر سر جایشان میخکوب نماید.

فیلم Operation Mincemeat (عملیات مینسمیت)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان: جان مدن
  • نویسنده: میشل اشفورد
  • بازیگران: کالین فرث، متیو مک‌فادین و کلی مکدونالد

فیلم Operation Mincemeat بیان می‌کند که چگونه برخی از رخدادهایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته است، به حدی عجیب و غیرقابل باور می‌باشد که حتی گاهی از داستان‌های تخیلی نیز پا را فراتر می‌گذارد.

این فیلم جذاب روایت‌گر دو مامور بالا رده از سرویس اطلاعاتی کشور انگلیس می‌باشد که لباس نیروی دریایی این کشور را بر تن یک جسد کرده و مدارک و اطلاعاتی جعلی و گمراه کننده از حمله متفقین به یونان را در داخل لباس‌های وی جاسازی کرده و آن را در مکانی رها می‌کنند که می‌دانند به دست نازی‌ها خواهد رسید؛ اتفاقی که در نهایت به نفع جبهه متفقین و پیروزی آن‌ها پایان یافت. درصد موفقیت عملی که این دو مامور انجام دادند، به حدی غیرممکن و بعید به نظر می‌رسید که فیلم ساخته شده از آن اتفاق علی‌رغم واقعیت داشتن اما از ده‌ها فیلم تخیلی، غیرقابل‌باورتر به نظر می‌رسد. رویداد تلخ جنگ جهانی دوم مملو از رخدادها و وقایع منحصر به فردی می‌باشد که در سال ۲۰۲۲ به واسطه فیلم Operation Mincemeat شاهد یکی از جذاب‌ترین آن‌ها بوده‌ایم.

فیلم Till (تیل)

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
  • کارگردان: چینونئه چوکوو
  • نویسندگان: مایکل رایلی، کیث بیچمپ و چینونئه چوکوو
  • بازیگران: هیلی بنت، فرنکی فیزن و جان داگلاس تامپسون

یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین آثار سال ۲۰۲۲ که شاید آن‌طور که می‌بایست، دیده نشده است؛ اثر Till ساخته چینونئه چوکوو نام دارد که می‌تواند ذهن مخاطبینش را به شکلی منحصر به فرد به چالش بکشد.

این فیلم روایت‌گر مادری به نام مامی تیل می‌باشد که پسر بی‌گناهش به بدترین شکل ممکن مورد ضرب و شتم قرار گرفته، کشته شده و در نهایت به رودخانه انداخته می‌شود و این مسئله سبب می‌شود تا او خواهان برملایی حقیقت شده و نبردی باورنکردنی و منحصر به فرد را برای اجرای عدالت در حق فرزندش به راه می‌اندازد که در نهایت به عنوان یکی از رهبران آزادی‌خواه جامعه زنان سیاه‌پوست شناخته می‌شود. فیلم Till به زیبایی زندگی مشقت‌بار سیاه‌پوستان را به تصویر کشیده و فداکاری‌ها و سختی‌های مادری که عاشقانه برای اجرای عدالت در حق فرزند عزیزش تلاش می‌کند را در مقابل دیدگان بینندگان قرار می‌دهد. اگر که از تماشای وقایع و رخدادهای این فیلم شوکه شده‌اید و نمی‌تواند بی‌رحمی‌های آن را باور کنید، بهتر است تا بدانید که تمامی رخدادها کاملاً واقعی بوده و Till دردناک‌ترین اثر تاریخی سینمای سال ۲۰۲۲ لقب می‌گیرد که قطعاً تا ابد در یاد سینماگران باقی خواهد ماند.


آیا فیلم تاریخی دیگری را در سال ۲۰۲۲ مشاهده کرده‌اید که شما را تحت تاثیر قرار داده باشد؟ آیا سال ۲۰۲۲ در زمینه آثار تاریخی موفقیت‌آمیز بوده است؟ حال که ۲۰۲۳ از راه رسیده می‌توانیم شاهد تکرار این موفقیت در سال پیش رو داشته باشیم؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

mehdi_cd2006red-eyed Banished KnightDota2DARKSIRENEzio Auditore da FirenzeیوهانEspressoGol.D.RogerBehzad zargarygreatR????Khafiشرک

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین آثار تاریخی سینما در سال ۲۰۲۲ - گیمفا