بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا

بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا

موضوع مرگ و جهان پس از مرگ به دفعات متعدد در فیلم‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و آثار بسیار خوبی را در این زمینه می‌توان پیدا کرد.

مرگ رویدادی است که انسان‌ها همیشه با آن سر و کار دارند و در دنیای سینما و انیمیشن نیز به دفعات مختلف این موضوع به نمایش در آمده است. پرداختن به مرگ، فقدان و اندوه و همچنین جهان پس از مرگ باعث خلق آثاری تامل‌برانگیز و در عین حال جذاب می‌شوند که تماشای آن‌ها می‌تواند تجربه متفاوتی را برای شما رقم بزند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌ها و انیمیشن‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن بپردازیم.

فیلم‌های عاشقانه درباره مرگ

همه داستان‌های عاشقانه پایانی خوش ندارند و در برخی از فیلم‌ها، فرد در حال مرگ باعث برانگیخته شدن احساسات و عشق می‌شود و مرگ وی نیز تاثیری شگرف روی افراد دیگر می‌گذرد و همین نیز سبب شده تا این گونه آثار بسیار تاثیرگذار باشند.

فیلم روح (Ghost)

فیلم روح ghost
فیلم روح (Ghost)
  • کارگردان: جری زاکر
  • بازیگران: پاتریک سوویزی – دمی مور – ووپی گلدبرگ
  • محصول سال: ۱۹۹۰

فیلم «روح» اثری در ژانر عاشقانه و فانتزی به شمار می‌رود که داستان آن را بروس جوئل رابین قلم زده و سکان کارگردانی آن در دستان جری زاکر بوده است. این فیلم داستان بانکداری به نام سم ویت را روایت می‌کند که به قتل رسیده و حالا روحش به دنبال آن است تا نامزدش به نام مولی جنسن را نجات بدهد و برای انجام این کار نیز از غیب‌بینی به نام اودا کمک می‌گیرد. در همین حین نیز کسی که او را کشته، سعی دارد تا به نامزدش آسیب بزند.

فیلم «روح» با بودجه ۲۳ میلیون دلاری ساخته شده بود و توانست به فروش بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری دست پیدا کند که آن را به پرفروش‌ترین فیلم آن سال تبدیل کرد. علاوه بر این، این اثر توانست از پنج نامزدی خودش در مراسم اسکار، دو جایزه را بدست بیاورد. این فیلم یک داستان عاشقانه تند و تلخ را روایت می‌کند و عناصری از ژانر کمدی، وحشت و رازآلود را نیز به آن اضافه می‌کند که نتیجه آن نیز یکی از ماندگارترین و تماشایی‌ترین آثار آن دوره محسوب می‌شود.

فیلم بخت پریشان (The Fault in Our Stars)

فیلم بخت پریشان the fault in our stars
فیلم بخت پریشان (The Fault in Our Stars)
  • کارگردان: جاش بون
  • بازیگران: شیلین وودلی – انسل الگورت – ویلم دفو
  • محصول سال: ۲۰۱۴

فیلم «بخت پریشان» اثری در ژانر عاشقانه و به بلوغ رسیدن است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته جان گرین محصول سال ۲۰۱۲ میلادی ساخته شد. این فیلم داستان دختری شانزده ساله و مبتلا به سرطان را روایت می‌کند که از سوی خانواده‌اش مجبور شده تا در یک گروه حمایتی حضور پیدا کند و در آنجا با بیمار دیگری آشنا و سپس عاشق وی می‌شود.

فیلم «بخت پریشان» با بودجه ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده بود اما توانست در فروش جهانی خودش به بیش از ۳۰۷ میلیون دلار دست پیدا کند و به اثری بسیار موفق تبدیل شود. این فیلم، دوست‌داشتنی، هوشمندانه، خنده‌دار و در عین حال دلخراش است و به شکلی جذاب و تماشایی توانسته از این رمان اقتباس کند.

فیلم بهشت می‌تواند صبر کند (Heaven Can Wait)

فیلم بهشت می‌تواند صبر کند heaven can wait
فیلم بهشت می‌تواند صبر کند (Heaven Can Wait)
  • کارگردان: وارن بیتی – باک هنری
  • بازیگران: وارن بیتی – جولی کریستی – باک هنری
  • محصول سال: ۱۹۷۸

فیلم «بهشت می‌تواند صبر کند» اثری در ژانر ورزشی، فانتزی و کمدی به شمار می‌رود که داستان آن در مورد یک مرد جوان با بازی وارن بیتی است. او به اشتباه توسط فرشته نگهبانش به بهشت برده می‌شود و در همین حین نیز بدنش روی زمین سوزانده می‌شود. حالا آن‌ها به دنبال آن هستند تا این اشتباهات را اصلاح کنند.

فیلم «بهشت می‌تواند صبر کند» دومین اثر اقتباسی ساخته شده بر اساس نمایش‌نامه‌ای به همین نام است و اولین اقتباس در سال ۱۹۴۱ میلادی تحت عنوان Here Comes Mr. Jordan ساخته و پخش شده بود. در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز اقتباس دیگری از این نمایش‌نامه تحت عنوان Down to Earth ساخته شد.

این فیلم با بازگشت به کمدی‌های پر زرق‌وبرق و جالب دهه چهل میلادی، توانست با طراحی تولید بی‌نظیر خودش و همچنین نقش‌آفرینی‌های خنده‌دار و جالب بازیگرانش، به اثری موفق و تماشایی تبدیل شود.

فیلم ما باغ‌وحش خریدیم (We Bought a Zoo)

فیلم ما باغ‌وحش خریدیم we bought a zoo
فیلم ما باغ‌وحش خریدیم (We Bought a Zoo)
  • کارگردان: کامرون کرو
  • بازیگران: مت دیمون – اسکارلت جوهانسون – الی فانینگ
  • محصول سال: ۲۰۱۱

فیلم «ما باغ وحش خریدیم» اثری در ژانر کمدی، درام و خانوادگی به شمار می‌رود که برای داستان آن از شرح‌حالی به همین نام نوشته بنجامین می محصول سال ۲۰۰۸ میلادی الهام گرفته شده است. فیلم‌نامه این اثر را کامرون کرو قلم زده و خود او نیز آن را کارگردانی کرده است.

در فیلم «ما باغ وحش خریدیم» مت دیمون نقش پدری به نام بنجامین را بازی می‌کند که همسرش را از دست داده و حالا به همراه خانواده خودش، باغ‌وحشی ویران شده را خریده و به دنبال آن است تا با بازسازی آن، بتواند آن را به روی عموم مردم باز کند.

این اثر با بودجه ۵۰ میلیون دلاری ساخته شد و توانست به فروش جهانی ۱۲۰ میلیون دلار دست پیدا کند. در این میان، تلاش کارگردانی کامرون کرو در این اثر چندان با اشتیاق و میل نیست ولی می‌توان گفت که مت دیمون با نقش‌آفرینی خودش توانسته شخصیت اصلی را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد، به نحوی که بیننده با آن ارتباط می‌گیرد.

فیلم چارلی سنت کلاود (Charlie St. Cloud)

فیلم چارلی سنت کلاود charlie st cloud
فیلم چارلی سنت کلاود (Charlie St. Cloud)
  • کارگردان: بار استیرز
  • بازیگران: زک افران – آماندا کرو – چارلی تاهان
  • محصول سال: ۲۰۱۰

فیلم «چارلی سنت کلاود» اثری در ژانر درام و فراطبیعی به شمار می‌رود که بر اساس رمان The Death and Life of Charlie St. Cloud نوشته بن شروود محصول سال ۲۰۰۴ میلادی ساخته شده است. این فیلم داستان فردی به نام چارلی سنت کلاود را روایت می‌کند که باید بین عمل کردن به قول برادر جوان‌ترش که در تصادف ماشین از دنیا رفته یا دنبال کردن دختری که دوستش دارد، یکی را انتخاب کند.

زک افران در فیلم «چارلی سنت کلاود» تمام تلاش خودش را می‌کند تا این اثر را به فیلمی جذاب و تماشایی ارتقاء بدهد اما این اثر عمق کافی ندارد و آن رغبت در آن دیده نمی‌شود که بتواند چیزی بهتر و فراتر از انتظار را برای بیننده‌ها به ارمغان بیاورد. با این وجود، تماشای این اثر می‌تواند جالب‌توجه باشد.

از جمله دیگر فیلم‌های عاشقانه درباره مرگ می‌توان به فیلم پیاده‌روی به یادماندنی (A Walk to Remember)، فیلم با جو بلک آشنا شوید (Meet Joe Black)، فیلم پی‌نوشت: دوستت دارم (P.S. I Love You) و فیلم الیزابت‌تاون (Elizabethtown) اشاره کرد.

فیلم‌های درام درباره مرگ

موضوع مرگ با ژانر درام بسیار متناسب است و شدت خط داستانی را دو چندان می‌کند. تا به امروز نیز فیلم‌های درام بسیار برجسته و موفقی توانستند به موضوع مرگ بپردازند و این موضوع را به خوبی برای بیننده‌ها به نمایش در بیاورند.

فیلم سرزمین رویاها (Field of Dreams)

فیلم سرزمین رویاها field of dreams
فیلم سرزمین رویاها (Field of Dreams)
  • کارگردان: فیل آلدن رابینسون
  • بازیگران: کوین کاستنر – ری لیوتا – جیمز ارل جونز
  • محصول سال: ۱۹۸۹

فیلم «سرزمین رویاها» بر اساس رمانی به نام جو بدون کفش (Shoeless Joe) نوشته دابیلو پی کینسلا محصول سال ۱۹۸۲ میلادی ساخته شده است. این اثر در ژانر فانتزی، ورزشی و درام به شمار می‌رود که سکان کارگردانی آن در اختیار فیل آلدن رابینسون بوده است.

فیلم «سرزمین رویاها» داستان کشاورزی را روایت می‌کند که به یاد پدر مرحومش در داخل مزرعه ذرت خودش یک زمین بیسبال می‌سازد و این در حالی است که این زمین بیسبال، توجه روح افراد برجسته و افسانه‌ای این ورزش را به خودش جلب می‌کند.

این اثر سینمایی از اواخر دهه هشتاد میلادی، بسیار احساساتی و پر از عواطف است و توانسته این موارد را به بهترین شکل ممکن درون خودش بگنجاند. این اثر ترکیبی از داستان‌های افسانه‌ای، بیسبال و گردهمایی خانوادگی به شمار می‌رود که به شکلی جذاب و تماشایی با یکدیگر ترکیب شده‌اند و اثری غیرمنتظره و جالب را به ارمغان آورده‌اند. داستان فیلم «سرزمین رویاها» به شکلی هوشمندانه نوشته شده و به زیبایی فیلمبرداری شده است و بازیگران نیز به بهترین نحو از پس نقش‌های خودشان برآمده‌اند.

فیلم من و ارل و دختر در حال مرگ (Me and Earl and The Dying Girl)

فیلم من و ارل و دختر در حال مرگ me and earl and the dying girl
فیلم من و ارل و دختر در حال مرگ (Me and Earl and The Dying Girl)
  • کارگردان: آلفونسو گومز ریجون
  • بازیگران: اولیویا کوک – توماس مان – آر جی کایلر
  • محصول سال: ۲۰۱۵

فیلم «من و ارل و دختر در حال مرگ» بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده، رمانی که اولین تجربه نویسندگی جسی اندروز به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۲ میلادی به چاپ رسیده بود. خود او نیز وظیفه نگارش فیلم‌نامه اقتباسی آن را در دست داشته و آلفونسو گومز ریجون نیز آن را کارگردانی کرده است.

فیلم «من و ارل و دختر در حال مرگ» داستان نوجوانی خجالتی به نام گرگ را روایت می‌کند که بیشتر وقت خودش را با دوستش به نام ارل سپری می‌کند. با این حال، مادرش او را مجبور می‌کند تا با دختری به نام ریچل نیز دوست شود، دختری که از بیماری سرطان خون رنج می‌برد. آشنایی این سه نفر با یکدیگر سبب شکل‌گیری دوستی‌ای بی‌پایان و جذاب بین آن‌ها می‌شود.

این اثر سینمایی به زیبایی هر چه تمام‌تر نوشته شده و تسلط نویسنده نسبت به منبع اصلی، کمک شایانی به وی کرده است. بازیگران نیز به خوبی از نقش‌های خود آگاه هستند و توانستند به بهترین شکل ممکن آن‌ها را به تصویر بکشند. فیلم «من و ارل و دختر در حال مرگ» با جذابیت غیر معمول و بینش جالبش توانسته داستانی در مورد به بلوغ رسیدن را به بهترین شکل برای بیننده‌ها به نمایش در بیاورد.

فیلم نوادگان (The Descendants)

فیلم نوادگان the descendants
فیلم نوادگان (The Descendants)
  • کارگردان: الکساندر پین
  • بازیگران: جورج کلونی – شیلین وودلی – رابرت فارستر
  • محصول سال: ۲۰۱۱

الکساندر پیس سکان کارگردانی فیلم «نوادگان» را در دست دارد، فیلمی که در ژانر درام و کمدی ساخته شده و فیلم‌نامه آن را نیز خود پین به همراه نت فاکسون و جیم راش بر اساس رمانی به همین نام محصول سال ۲۰۰۷ میلادی و نوشته کائویی هارت هرمینگز قلم زده‌اند.

فیلم «نوادگان» داستان وکیل و زمین‌داری به نام مت کینگ را روایت می‌کند که بار دیگر کنار دو دخترش قرار می‌گیرد و این در حالی است که همسرش به کما رفته و حالا آن‌ها به دنبال پیدا کردن مردی هستند که همسرش قبل از به کما رفتن با او آشنا شده است. این اثر داستان زندگی مت کینگ را به نمایش می‌آورد که با این اتفاقات غیرمنتظره، زندگی یکنواختش دگرگون شده است.

این فیلم جورج کلونی علاوه بر اینکه توانست نظر منتقدان را به خودش جلب کند، تحسین بیننده‌ها را بدست آورد و توانست با وجود ۲۰ میلیون دلاری، به فروش ۱۷۷ میلیون دلاری در گیشه جهانی دست پیدا کند و از لحاظ مالی نیز به موفقیت برسد.

فیلم «نوادگان» در عین اینکه تکان‌دهنده و تاثیرگذار به نظر می‌رسد، خنده‌دار نیز است و اوقات خوشی را برای بیننده‌ها رقم می‌زند. این در حالی است که فیلم به زیبایی ساخته شده و بازیگران آن، به خصوص جورج کلونی و شیلین وودلی توانستند به بهترین شکل ممکن در نقش‌های خود ظاهر شوند. در هر صورت، این فیلم توانسته با فصاحت و لطافت غیر معمولی، آشفتگی غیر قابل پیش‌بینی زندگی را به نمایش بگذارد.

فیلم پلی به سوی ترابیتیا (Bridge to Terabithia)

فیلم پلی به سوی ترابیتیا bridge to terabithia
فیلم پلی به سوی ترابیتیا (Bridge to Terabithia)
  • کارگردان: گابور سوپو
  • بازیگران: جاش هاچرسون – آنا سوفیا راب – زوئی دشنل
  • محصول سال: ۲۰۰۷

رمان «پلی به سوی ترابیتیا» توسط کاترین پترسون نوشته شده و در سال ۱۹۷۷ میلادی به چاپ رسیده است. دیوید ال پترسون و جف استاک‌ول نیز در سال ۲۰۰۷ میلادی فیلم‌نامه‌ای اقتباسی بر اساس این رمان را قلم زدند و گابور سوپو نیز بر اساس آن فیلم «پلی به سوی ترابیتیا» را ساخت.

فیلم «پلی به سوی ترابیتیا» داستان دو دوست یازده ساله را روایت می‌کند که دنیایی فانتزی به نام ترابیتیا را خلق می‌کنند و سعی دارند با استفاده از آن، با مشکلات خود در دنیای واقعی کنار بیایند و در عین حال، از اوقات فراغت خودشان در این سرزمین در کنار یکدیگر لذت ببرند.

این فیلم با بودجه ۲۵ میلیون دلاری ساخته شد و به هنگام اکران جهانی‌اش توانست به فروش ۱۳۸ میلیون دلار دست پیدا کند و علاوه بر آن، به خاطر جلوه‌های ویژه و همچنین وفادار باقی ماندن به منبع اصلی، تحسین منتقدان و بینندگان را بدست بیاورد.

سازندگان فیلم «پلی به سوی ترابیتیا» توانستند به بهترین شکل ممکن اقتباسی وفادارانه از این رمان محبوب کودکان را به روی پرده سینماها بیاوردند و تصویری قدرتمند از عشق، فقدان و تخیل را از طریق دیدگاه کودکان به نمایش بگذارند. این در حالی است که بازیگران نیز به خوبی در نقش‌های خود جای گرفته‌اند و توانستند جذبه خوبی به آن‌ها ببخشند.

فیلم حس ششم (The Sixth Sense)

فیلم حس ششم the sixth sense
فیلم حس ششم (The Sixth Sense)
  • کارگردان: ام نایت شیامالان
  • بازیگران: بروس ویلیس – تونی کولت – اولیویا ویلیامز
  • محصول سال: ۱۹۹۹

امروزه ام نایت شیامالان به عنوان نویسنده و کارگردانی برجسته شناخته می‌شود که توانسته آثاری جذاب و تماشایی را برای مخاطبان خلق کند، یکی از آثار تماشایی او در اوایل کارنامه هنری‌اش، فیلم «حس ششم» است. این فیلم در ژانر روانشناختی و مهیج ساخته شده و ام نایت شیامالان علاوه بر نوشتن فیلم‌نامه آن، سکان کارگردانی آن را نیز در دست داشته است.

فیلم «حس ششم» داستان روانشناس کودکان به نام مالکوم کرو با بازی بروس ویلیس را روایت می‌کند که در حال درمان یک بچه بیمار است، بچه‌ای که ادعا می‌کند می‌تواند مرده‌ها را ببیند و با آن‌ها حرف بزند. این فیلم توانست با کسب فروش جهانی ۶۷۲ میلیون دلاری به دومین فیلم پر فروش سال ۱۹۹۹ میلادی تبدیل شود.

ام نایت شیامالان توانست با ساخت فیلم «حس ششم» خودش را به عنوان فیلمسازی برجسته در ژانر مهیج معرفی کند. او در این فیلم داستانی پر پیچ و خم در مورد ارواح را روایت می‌کند که تمام سبک‌های کلاسیک سینما را می‌توان در آن مشاهده کرد. این در حالی است که تمام ترس و لرز‌های یک فیلم ترسناک مدرن را نیز به بیننده انتقال می‌دهد و همین نیز آن را به اثری خاص و تماشایی تبدیل کرده است، فیلمی که بدون شک یکی از بهترین آثار بروس ویلیس محسوب می‌شود.

فیلم ماگنولیاهای فولادی (Steel Magnolias)

فیلم ماگنولیاهای فولادی steel magnolias
فیلم ماگنولیاهای فولادی (Steel Magnolias)
  • کارگردان: هربرت راس
  • بازیگران: سالی فیلد – دالی پارتن – جولیا رابرتس
  • محصول سال: ۱۹۸۹

بازیگران برجسته و سرشناسی در فیلم «ماگنولیاهای فولادی» نقش‌آفرینی کرده‌اند که هر کدام از آن‌ها کارنامه هنری درخشانی دارند. این فیلم اقتباسی از نمایشی به همین نام محصول سال ۱۹۸۷ میلادی و ساخته رابرت هارلینگ به شمار می‌رود که سکان کارگردانی آن را هربرت راس در دست داشته است.

فیلم «ماگنولیاهای فولادی» داستان گروهی از زنان را روایت می‌کند که در شهر کوچکی در جنوب آمریکا رابطه دوستانه بسیار خوبی با یکدیگر دارند و حالا باید با مرگ یکی از افراد بین خود کنار بیایند. رابرت هارلینگ بخشی از این داستان را بر اساس زندگی خواهر خودش نوشته است.

این اثر سینمایی که با نقش‌آفرینی جولیا رابرتس در نقش اصلی است، کاراکترهای زیادی دارد که همگی آن‌ها به خوبی توسعه پیدا نکرده‌اند و سازندگان می‌توانستند برخی از آن‌ها را کنار بگذارند. علاوه بر این موارد، برخی از شوخی‌های موجود در فیلم نیز غیرضروری به نظر می‌رسند و عدم استفاده از آن‌ها می‌توانست بهتر باشد. در حقیقت، زمانی که داستان در لحظات پایانی خودش به سمت ملودرام پیش می‌رود، به اثری بسیار تاثیرگذار تبدیل می‌شود و همین نیز سبب شده تا تماشای آن برای علاقه‌مندان به فیلم‌های درباره مرگ و فقدان جالب باشد.

فیلم کنار من بمان (Stand By Me)

فیلم کنار من بمان stand by me
فیلم کنار من بمان (Stand By Me)
  • کارگردان: راب راینر
  • بازیگران: ویل ویتون – کوری فلدمن – ریور فینیکس
  • محصول سال: ۱۹۸۶

فیلم «کنار من بمان» داستان چهار پسر بچه به نام‌های گوردی، کریس، تدی و ورن را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند به کوهنوردی و پیاده‌روی بروند تا بتوانند جسد نوجوانی گمشده به نام ری براور را پیدا کنند. این نوجوان محلی به هنگام چیدن زغال اخته در طبیعت، با قطار برخورد می‎‌کند و از آن زمان نیز جسد او پیدا نشده است.

این فیلم با بودجه ۸ میلیون دلاری ساخته شده و توانست به فروش جهانی ۵۲ میلیون دلاری دست پیدا کند و از لحاظ مالی، به اثری موفق ساخته راب راینر تبدیل شود. این در حالی است که باید گفت، کارگردان توانسته به بهترین شکل ممکن عناصر داستان را به تصویر بکشد و توجه مخاطبان را به آن جلب کند.

فیلم «کنار من بمان» اقتباسی از رمان جسد (The Body) محصول سال ۱۹۸۲ میلادی و نوشته استیون کینگ به شمار می‌رود و عنوان آن نیز از آهنگی به همین نام از بن ای کینگ الهام گرفته شده است. خود استیون کینگ نیز این اقتباس از رمان خودش را پسندیده و تحت تاثیر آن قرار گرفته است. این فیلم اثری حکیمانه، هوشمندانه و در عین حال نوستالژیک به شمار می‌رود که توانسته سبک و سیاق داستان‌سرایی استیون کینگ را در خودش جای بدهد.

فیلم دختر من (My Girl)

فیلم دختر من my girl
فیلم دختر من (My Girl)
  • کارگردان: هاوارد زیف
  • بازیگران: دن اکروید – جیمی لی کرتیس – آنا کلامسکی
  • محصول سال: ۱۹۹۱

فیلم «دختر من» داستان دختری یازده ساله را روایت می‌کند که در شهر مدیسون ایالت پنسیلوانیا زندگی می‌کند. پدر او سرویس کفن و دفن را اداره می‌کند و مادرش نیز به هنگام تولد وی از دنیا رفته است. همین سبب شده تا او شیفته مرگ باشد و این در حالی است که او مبتلا به افسردگی و مالیخولیا است و زمانی که پدرش رابطه‌ای را با یک آرایشگر به نام شلی شروع می‌کند، او سعی دارد تا رابطه آن‌ها را به هم بزند.

هاوارد زیف سکان کارگردانی این فیلم را در دست داشته و فیلم‌نامه آن را نیز لوریس الهوانی قلم زده است. بعدا نیز کتابی بر اساس این فیلم توسط پاتریشیا هرمس نوشته و به چاپ رسید. این فیلم با بودجه ۱۷ میلیون دلاری خودش به فروش ۱۲۱ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد و دنباله‌ای برای آن در سال ۱۹۹۴ میلادی به اکران در آمد.

سازندگان فیلم «دختر من» سعی کرده‌اند تا رویکردی مستقیم داشته باشند و همین مورد نیز باعث زیباتر شدن این فیلم شده است. این در حالی است که برخی از صحنه‌های فیلم اوریجینال و تاثیرگذار هستند و وجود احساسات در آن نیز سبب شده تا به اثری تماشایی و جذاب تبدیل شود.

فیلم اندوه شدید (The Big Chill)

فیلم اندوه شدید the big chill
فیلم اندوه شدید (The Big Chill)
  • کارگردان: لارنس کاسدان
  • بازیگران: تام برنگر – گلن کلوز – جف گلدبلوم
  • محصول سال: ۱۹۸۳

لارنس کاسدان فیلم «اندوه شدید» را کارگردانی کرده است، فیلمی درام و کمدی که داستان گروهی از افراد را دنبال می‌کند که در دانشگاه میشیگان تحصیل کرده‌اند و حالا که دوست آن‌ها به نام الکس خودکشی کرده و مرده است، پس از ۱۵ سال بار دیگر گردهم جمع می‌شوند. بعدا بر اساس این فیلم سریالی به نام Hometown ساخته شده بود.

فیلم «اندوه شدید» از حضور بازیگران فوق‌العاده جذاب و با استعداد خودش بهره می‌گیرد و احساسات رو به رشد یک نسل را به نمایش در می‌آورد. این در حالی است که تفسیرهای خوبی را در مورد مسئله مرگ ارائه می‌کند و یکی از بهترین موسیقی‌های متن دهه هشتاد میلادی را درون خودش دارد.

فیلم فهرست آرزوها (The Bucket List)

فیلم فهرست آرزوها the bucket list
فیلم فهرست آرزوها (The Bucket List)
  • کارگردان: راب راینر
  • بازیگران: جک نیکلسون – مورگان فریمن
  • محصول سال: ۲۰۰۷

جک زکهام فیلم‌نامه فیلم «فهرست آرزوها» را قلم زده و راب راینر سکان کارگردانی این فیلم کمدی و درام را در دست داشته است. این فیلم داستان دو  مرد مبتلا به بیماری لاعلاج با بازی جک نیکلسون و مورگان فریمن را دنبال می‌کند که سفری جاده‌ای را به همراه یکدیگر آغاز می‌کنند و سعی دارند قبل از مرگشان، بتوانند لیست آرزوها و کارهای مختلف خودش را انجام بدهند.

با وجود اینکه فیلم «فهرست آرزوها» از حضور دو بازیگر سرشناس و برجسته بهره می‌برد اما فیلم‌نامه آن چندان خوب نیست و بیش از حد احساساتی به نظر می‌رسد. با این حال، نقش‌آفرینی جذاب و دلنشین این دو بازیگر در کنار یکدیگر سبب شده تا این اثر جالب باشد. این در حالی است که این فیلم به هنگام اکران خود روی پرده سینماها توانست به فروش ۱۷۵ میلیون دلاری دست پیدا کند.

از جمله دیگر فیلم‌های درام درباره مرگ نیز می‌توان به فیلم مارلی و من (Marley and Me)،‌ فیلم استخوان‌های دوست‌داشتنی (The Lovely Bones)، فیلم محافظ خواهرم (My Sister’s Keeper)، فیلم حال و آینده (Now and Then)، فیلم اینجا شما را ترک می‌کنم (This Is Where I Leave You)، فیلم فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک (Extremely Loud and Incredibly Close) و فیلم مقصد نهایی (Final Destination) اشاره کرد.

فیلم‌های خنده‌دار درباره مرگ

برخی از فیلم‌ها با اضافه کردن اندکی کمدی به داستان خود درباره مرگ، توانستند سرگرم‌کننده و خنده‌دار باشند و در حین حال، موضوعاتی تأمل‌برانگیز را برای مخاطبان به نمایش بگذارند و تجربه سینمایی خاصی را برای بیننده‌ها به ارمغان بیاورند.

فیلم بیتل‌جوس (Beetlejuice)

فیلم بیتل‌جوس beetlejuice
فیلم بیتل‌جوس (Beetlejuice)
  • کارگردان: تیم برتون
  • بازیگران: الک بالدوین – وینونا رایدر – مایکل کیتون
  • محصول سال: ۱۹۸۸

فیلم «بیتل‌جوس» اثری در ژانر فانتزی، کمدی و ترسناک به شمار می‌رود که تیم برتون آن را کارگردانی کرده و مایکل مک‌داول، لری ویلسون و وارن اسکارن فیلم‌نامه آن را قلم زده‌اند. این فیلم داستان زوجی را روایت می‌کند که به تازگی فوت کرده‌اند و حالا روح آن‌ها در خانه سابق‌شان سرگردان است و آنجا را تسخیر کرده‌اند. آن‌ها با یک جن‌گیر نفرت‌انگیز و فریبنده از دنیای نترلند ارتباط برقرار می‌کنند تا ساکنین جدید این خانه را بترسانند.

فیلم «بیتل‌جوس» که با بودجه ۱۵ میلیون دلاری ساخته شده بود، نه تنها توانست توجه منتقدان را بدست بیاورد، بلکه توانست به فروش جهانی ۷۵ میلیون دلار برسد و از لحاظ مالی نیز عملکرد خوبی داشته باشد. همین موفقیت نیز باعث خلق فرنچایزی شامل یک سریال انیمیشنی، بازی‌های ویدیویی و یک تئاتر بر اساس این فیلم شده بود.

این فیلم تیم برتون همانند بسیاری دیگر از آثار این فیلمساز، فوق‌العاده عجیب و غریب به نظر می‌رسد و مملو از ایده‌های مختلف و جالب‌توجه است و در عین حال، یکی از جذاب‌ترین و دلنشین‌ترین نقش‌آفرینی‌های مایکل کیتون را ارائه می‌دهد که تماشای آن می‌تواند اوقات خوش و سرگرم‌کننده‌ای را برای مخاطبان رقم بزند.

فیلم آدم‌های بامزه (Funny People)

فیلم آدم‌های بامزه funny people
فیلم آدم‌های بامزه (Funny People)
  • کارگردان: جود آپاتو
  • بازیگران: آدام سندلر – ست روگن – لزلی من
  • محصول سال: ۲۰۰۹

جود آپاتو علاوه بر اینکه سکان کارگردانی فیلم «آدم‌های بامزه» را در دست دارد، فیلم‌نامه آن را نیز قلم زده است. این فیلم کمدی و درام داستان کمدین مشهوری را روایت می‌کند که به بیماری لاعلاجی مبتلا شده و حالا سعی می‌کند تا رابطه‌های زندگی خودش را سروسامان بدهد و در همین حین نیز با کمدین مشتاق و تازه‌کاری دوست می‌شود.

فیلم «آدم‌های بامزه» طنز خوبی درون خودش دارد که سبب شده تا تماشای آن برای بیننده اوقات خوشی را رقم بزند. علاوه بر این نیز عمق احساسی قابل توجهی در آن دیده می‌شود که توانسته آن را به اثری جذاب تبدیل کند و نتیجه نهایی نیز بالغانه‌ترین فیلم ساخته شده توسط جود آپاتو به شمار می‌رود.

فیلم مرگ در مراسم خاکسپاری (Death at a Funeral)

فیلم مرگ در مراسم خاکسپاری death at a funeral
فیلم مرگ در مراسم خاکسپاری (Death at a Funeral)
  • کارگردان: نیل لابیت
  • بازیگران: کریس راک – رجینا هال – پیتر دینکلیج
  • محصول سال: ۲۰۱۰

فیلم «مرگ در خاکسپاری» اثری در ژانر کمدی تلخ به شمار می‌رود که فیلم‌نامه آن را دین کریگ قلم زده و سکان کارگردانی آن را نیل لابیت در دست داشته است. این فیلم بازسازی‌ای از اثری بریتانیایی به همین نام محصول سال ۲۰۰۷ میلادی است و بازیگران برجسته و بااستعدادی در آن حضور دارند و در این میان، پیتر دینکلیج تنها بازیگری است که در هر دو فیلم حضور داشته است.

این فیلم داستان مراسم خاکسپاری پدر آرون را روایت می‌کند که به جای وی، جسدی اشتباه به آن‌ها تحویل داده می‌شود و همین نیز یک ماجراجویی جالب‌توجه را شروع می‌کند. این در حالی است که هر کدام از افرادی که در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند، مشکلات خاص خودشان را دارند و در این بین نیز رازهای جالبی آشکار می‌شود.

فیلم «مرگ در مراسم خاکسپاری» اثری سرگرم‌کننده و جالب‌توجه است که از بازیگران بااستعداد و برجسته‌ای بهره می‌برد. این اثر توانسته به فیلم اصلی وفادار باقی بماند و تقریبا بازسازی موفقی باشد اما با این وجود، باید گفت که این فیلم ساخته نیل لابیت نتوانسته همانند فیلم اصلی در سطح بالایی قرار بگیرد.

انیمیشن‌هایی درباره مرگ

انیمیشن‌ها اکثر اوقات سرشار از مضامین و موضوعات برجسته و تأمل‌برانگیزی هستند که درون موسیقی‌های سرگرم‌کننده و انیمیشن‌سازی‌های رنگارنگ پنهان شده‌اند و می‌توانند برای تمام سنین مناسب باشند.

انیمیشن روح (Soul)

انیمیشن روح soul
انیمیشن روح (Soul)
  • کارگردان: پیتر داکتر – کمپ پاورز
  • صداپیشه‌ها: جیمی فاکس – تینا فی – آنجلا باست
  • محصول سال: ۲۰۲۰

انیمیشن «روح» محصولی از استودیو انیمیشن‎‌سازی پیکسار به شمار می‌رود که فیلم‌نامه آن را پیتر داکتر، کمپ پاورز و مایک جونز قلم زده‌اند و داکتر و پاورز آن را کارگردانی کرده‌اند.

این انیمیشن داستان پیانیستی به نام جو گاردنر با صداپیشگی جیمی فاکس را روایت می‌کند که درست قبل از اینکه بتواند به پیشرفت بزرگش در دنیای موسیقی جاز دست پیدا کند، در یک تصادف ماشین کشته می‌شود و حالا به دنبال آن است تا بار دیگر به دنیای زندگان باز گردد و زندگی خود را به سمت موفقیت طی کند.

انیمیشن «روح» به همان اندازه که تماشایی و زیبا به نظر می‌رسد، قابل‌تأمل و متفکرانه است و همین نیز گواهی دیگر از توانایی استودیو پیکسار به شمار می‌رود که می‌تواند داستان‌های بی‌نظیر و جذابی را در قالب انیمیشن برای تمام سنین به نمایش در بیاورد. داستان، کاراکترها و موسیقی همگی بسیار عالی هستند و انیمیشن‌سازی آن نیز بسیار زیبا است و از جمله انیمیشن‌های برجسته چند سال اخیر به شمار می‌رود.

انیمیشن کوکو (Coco)

انیمیشن کوکو coco
انیمیشن کوکو (Coco)
  • کارگردان: لی اونکریچ – آدرین مولینا
  • بازیگران: آنتونی گونزالس – گئل گارسیا برنال – بنجامین برت
  • محصول سال: ۲۰۱۷

انیمیشن «کوکو» داستان پسری ۱۲ ساله به نام میگل را روایت می‌کند که به طور اتفاقی به سرزمین مردگان منتقل می‌شود. او در آنجا به دنبال کمک گرفتن از یکی از اجدادش است که در زمینه موسیقی بسیار شهرت دارد. میگل می‌خواهد به دنیای زنده‌ها باز گردد و در آغوش خانواده‌اش قرار بگیرد و در عین حال، بتواند خانواده‌اش را راضی کند تا بتواند در زمینه موسیقی فعالیت کند.

طرح داستانی انیمیشن «کوکو» از تعطیلات روز مردگان در کشور مکزیک الهام گرفته شده و آهنگساز برجسته و مشهور مایکل جاکینو موسیقی آن را خلق کرده است. این انیمیشن با بودجه تقریبا ۲۰۰ میلیون دلاری توانست به فروش بیش از ۸۰۷ میلیون دلار دست پیدا کند و تحسین منتقدان را نیز بدست بیاورد.

انیمیشن «کوکو» لذت‌های بصری بسیار زیاد و غنی‌ای را برای بیننده‌های خودش به ارمغان می‌آورد و در عین حال، روایتی متفکرانه و دوست‌داشتنی را برای آن‌ها بازگو می‌کند که حول محوریت خانواده است و به شکلی تاثیرگذار و عمیق به موضوعاتی درباره فرهنگ، زندگی، خانواده و مرگ می‌پردازد.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟ و شما کدام آثار را پیشنهاد می‌دهید؟

منبع: myfarewelling

AMIR WAZOWSKIDota2Espressomh.pیوهان🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉77Soosmar (بازنشسته)Khafimatinesfo0ashil0o????Ezio Auditore da FirenzeAli_px

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا
بهترین فیلم‌ها درباره مرگ و جهان پس از آن - گیمفا