بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

به لطف دنیای سینمایی مارول شاهد شهرت بازیگری زیبا و توانا به نام الیزابت اولسن در هالیوود بوده‌ایم.

الیزابت چیس اولسن در تاریخ ۱۶ فوریه ۱۹۸۹ (۲۷ بهمن ۱۳۶۷) در محله شرکم اوکس واقع در ایالت کالیفرنیا آمریکا چشم به جهان گشود. خانواده او را مادرش جارنی، یک رقاص، پدرش دیو، یک مشاور املاک و خواهرانش مری کیت و اشلی تشکیل می‌دهند. او همچنین صاحب چندین برادر ناتنی می‌باشد.

نکته جالب توجه درباره این خانواده علاقه آن‌ها به هنر می‌باشد. از مادرشان گرفته که در عرصه رقص به شهرت بسیاری دست پیدا کرده بود تا خواهران دوقلوی الیزابت که نه تنها از سنین کودکی به عرصه بازیگری ورود کردند، بلکه در زمینه فشن و مد نیز به شهرت بسیاری دست پیدا کرده‌اند. با این حال این خانواده هنری در سال ۱۹۹۶ شاهد طلاق جارنی و دیو بود که تاثیری عمیق بر کودکانشان گذاشت.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

الیزابت اولسن نیز مانند خواهران دو قلوی خود از سنین کودکی و در حالی که تنها ۴ سال سن داشت، وارد عرصه بازیگری شد. به سبب شباهات ظاهری این ۳ خواهر، آن‌ها به طور مشترک در سال ۱۹۹۴ در فیلم How the West Was Fun به ایفای نقش پرداختند؛ اثری که توسط استوارت مارگولین کارگردانی شده بود و با پخش از سوی شبکه ABC در جلب نظر خانواده‌ها موفق عمل کرد.

موفقیت این پروژه باعث شد تا این کودکان در مجموعه‌ای تحت عنوان The Adventures of Mary-Kate & Ashley حضور پیدا نمایند که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ در شبکه‌های مختلف پخش شد؛ اثری که هر یک از قسمت‌های آن بر روی موضوعاتی کودکانه دست گذاشته و وقایعی دوست‌داشتنی را رقم می‌زد. نکته جالب توجه در آن دیده شدن بیش از پیش خواهران الیزابت به نام‌های مری کیت و اشلی نسبت به خود وی شده بود، اتفاقی که در آن زمان شهرت بسیاری را برای این خواهران دوقلو به ارمغان آورد.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

علی‌رغم این که این دوقلوها به شهرت بسیاری دست پیدا کرده بودند اما الیزابت در زمینه‌های رقص و خوانندگی، استعداد خود را نشان داد و این مسئله سبب شد تا والدینش در کنار حضور در دبیرستان، او را در کلاس‌های رقص باله و آواخوانی ثبت نام نمایند. او دوران مدرسه خود را در ایالت کالیفرنیا گذراند و سپس در دانشگاه نیویورک و در رشته هنر به ادامه تحصیل پرداخت.

او که علاقه شدیدی به بازیگری و مجری‌گری نشان داده بود، حتی یک دوره بازیگری را در تئاتر هنر شهر مسکو در کشور روسیه گذراند و با آمادگی کامل برای ورود جدی به عرصه بازیگری توانایی‌های لازم را کسب کرده بود. با این حال در سال ۲۰۰۴ و در حالی که تنها ۱۵ سال سن داشت، خواهرش کوچکترش مری کیت دچار مشکلات شدید جسمانی شد و الیزابت برای مراقبت از وی تا مرز کناره‌گیری از حرفه بازیگری پیش رفت؛ اتفاقی که خوشبختانه به وقوع نپیوست و ۴ سال بعد به شرکت در تئاترهای بیرون برادوی پرداخت که نظر مثبت هالیوود را به سمت خود جذب نمود.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

الیزابت اولسن سرانجام پس از مدت‌ها سعی و تلاش، در سال ۲۰۱۱ موفق شد تا ایفای نقش اصلی در فیلم Martha Marcy May Marlene به کارگردانی شان درکین را بر عهده بگیرد؛ اثری درام و روان‌شناختی که روایت‌گر یک دختر مبتلا به پارانویا بود و با بودجه‌ای ۶۰۰ هزار دلاری، فروشی بالغ بر ۵.۴ میلیون دلار را در گیشه به ارمغان آورد.

این فیلم موفقیت‌های بسیاری را برای الیزابت اولسن در پی داشت و هنرنمایی قدرتمندانه وی تحسین مردم و منتقدین را در پی داشت. Martha Marcy May Marlene همچنین جوایز هنری مختلفی را نیز به ارمغان آورد که از آن‌ها می‌توان به جایزه سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین بازیگر زن اشاره کرد.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

او در همان سال به ایفای نقش در یک فیلم دیگر تحت عنوان Silent House پرداخت؛ اثری ترسناک و دلهره‌آور که توسط کریس کنتیس کارگردانی شده بود و علی‌رغم امتیازات پایینی که دریافت کرده بود، ۱۱ میلیون دلار سود را نسبت به بودجه ۲ میلیون دلاری‌اش در پی داشت و هنرنمایی الیزابت اولسن جزو معدود نکات مثبت فیلم به شمار رفت.

سال ۲۰۱۲ اتفاق بزرگی برای وی به وقوع پیوست؛ زیرا به واسطه ایفای نقش در فیلم Red Lights موفق شد تا با نام‌های بزرگی همچون رابرت دنیرو و سیگورنی ویور هم بازی گردد. اثری که البته نه تنها در گیشه با شکست مواجه شد، بلکه در جلب نظر منتقدین نیز چندان موفق عمل نکرد و خیلی زود از یادها فراموش شد.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

پروژه سینمایی دیگری که او در همان سال بازیگری کرد، Liberal Arts نام داشت. فیلمی کمدی و درام که جاش ردنر نه تنها آن را کارگردانی نموده بود، بلکه خود نیز ایفای نقش اصلی آن را بر عهده گرفت و در مقابل الیزابت اولسن اثری زیبا و عاشقانه را به تصویر کشید که نمرات خوبی هم از سوی منتقدین دریافت کرد. الیزابت اولسن در همان سال سرانجام موفق شد تا از دانشگاه نیویورک فارغ‌التصیل شده تا بدین وسیله زمان بیشتری را برای بازیگری اختصاص دهد.

در سال ۲۰۱۳ الیزابت اولسن به واسطه ایفای نقش در فیلم درام و بیوگرافی Kill Your Darlings موفق شد تا نخستین نامزدی در جوایز بفتا را کسب نماید؛ اثری که توسط جان کروکیداس کارگردانی شده بود و روایت‌گر برهه‌ای از زندگی نویسنده و شاعر مشهور آمریکایی یعنی آلن گینزبرگ را به تصویر کشیده بود.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

پارک چان-ووک که با ساخت فیلم تماشایی Oldboy سینماگران را به حیرت واداشته بود، نظر هالیوود را جلب کرد تا اقتباسی آمریکایی از آن را پدید آورد. در سال ۲۰۱۳ شاهد ساخت این اقتباس با هنرنمایی الیزابت اولسن و جالش برولین بودیم که اسپایک لی کارگردانی آن را بر عهده گرفت و نه تنها به هیچ عنوان در حد و اندازه اثر قبلی ظاهر نشد، بلکه در گیشه نیز سقوطی فجیع را تجربه کرد و با بودجه‌ ۳۰ میلیون دلاری، تنها حدود ۵.۳ میلیون دلار فروش کرد.

او در همان سال ایفای نقش ژولیت را در نمایش‌نامه رومئو و ژولیت تئاتر برادووی بر عهده گرفت؛ نمایشی که هنرنمایی الیزابت اولسن چندان به مذاق منتقدین خوش نیامد و سبک هنری او را دوگانه و گاهاً خسته کننده خطاب کردند. فیلم دیگری که او در آن سال برای سینماگران مهیا کرده بود، Very Good Girls نام داشت که از نام‌هایی همچون داکوتا فانینگ و دمی مور بهره می‌برد؛ اثری درام که شاید برای تنها یک‌بار تماشا ارزش داشته باشد.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

ناکامی‌های الیزابت اولسن بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ او را متوقف نکرد تا این که سرانجام او در نخستین پروژه بلاک باستری زندگی خود حضور پیدا کرد. گودزیلا هیولای محبوب و قدیمی مردم ژاپن که در سینمای هالیوود ناکام ظاهر شده بود، باری دیگر تحت اقتباس قرار گرفت و این‌بار گرث ادواردز نگاهی متفاوت از این هیولا را به تصویر کشید.

فیلم Godzilla در سال ۲۰۱۴ که از زوج الیزابت اولسن و آرون تایلر-جانسون بهره می‌برد، در روایتی منحصر به فرد و جدید از این هیولای دوست‌داشتنی، با بودجه‌ای ۱۶۰ میلیون دلاری تهیه شد و فروشی بالغ بر ۵۳۰ میلیون دلار را در گیشه به ثبت رساند. اتفاقی که نه تنها ناکامی‌های الیزابت اولسن در سینما را پایان داده بود، بلکه شروعی موفق را برای آثار بلاک باسترمحور وی نیز رقم زد.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

دنیای سینمایی مارول که در سال ۲۰۰۸ با فیلم Iron Man کار خود را آغاز کرده بود، در سال‌های بعدی به اوج خود رسید و ۲۰۱۵ زمانی بود که زمان اکران دومین فیلم از فرنچایز انتقام‌جویان تحت عنوان Avengers: Age of Ultron فرا رسیده بود؛ اثری که بنا داشت تا واندا ماکسیموف را برای نخستین‌بار در سینما به مخاطبین معرفی نماید.

الیزابت اولسن که در فیلم Godzilla تجربه موفقی را با آرون تایلر-جانسون رقم زده بود، در یک همکاری دوباره با او ایفای نقش شخصیت واندا را در فیلم Avengers: Age of Ultron بر عهده گرفت و با وجود این که مجبور بود تا در حضور نام‌های بزرگی همچون رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون، کریس همسورث و کریس ایوانز، شخصیتی جدید را به تصویر بکشد اما به خوبی موفق شد تا هنر بازیگری خود را به رخ کشیده و حضوری ماندگار را در ژانر ابرقهرمانی رقم بزند که مورد تحسین طرفداران دنیای سینمایی مارول قرار گرفت. البته که پیشتر در تیتراژ پایانی فیلم Captain America: The Winter Soldier شاهد اشاره به او بودیم ولی این دومین پروژه گروهی MCU بود که رسماً الیزابت را به این ژانر وارد کرد.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

نکته‌ای که نقش‌آفرینی این بازیگر آمریکایی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده بود، بهره‌گیری از لهجه‌ سرزمینی خیالی تحت عنوان سوکوویا بود که حال و هوای شرق اروپا را داشته و قدرت بازیگری الیزابت اولسن را به تصویر می‌کشید. او این نقش فرعی را به خوبی تا سال ۲۰۱۹ و در فیلم‌های Captain America: Civil War، Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame به تصویر کشید؛ آثاری که هر یک از آن‌ها گیشه سینما را به آتش کشیده و رکوردهای فروش سرسام‌آوری را بر جای گذاشتند.

در کنار ایفای نقش در دنیای سینمایی مارول که برنامه کاری شلوغی را برای الیزابت اولسن رقم زده بود، او همچنان به ایفای نقش در پروژه‌های درام و خانوادگی نیز ادامه می‌داد. یکی از این پروژه‌ها که با لوکی دنیای سینمایی مارول یعنی تام هیدلستون نیز هم‌بازی شده بود، I Saw the Light نام داشت که در سال ۲۰۱۵ اکران شد و اثر جذابی را برای طرفداران این ژانر رقم زد.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

او در همکاری با باقی هم‌تیمی‌های خود در دنیای سینمایی مارول، این‌بار فیلم جذاب و تماشایی Wind River در سال ۲۰۱۷ را رقم زد که جرمی رنر نیز هم‌بازی او محسوب می‌شد. اثری که موفقیت‌های مالی و هنری بسیاری را برای او به همراه داشت و هنوز هم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نقش‌آفرینی‌های کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود.

الیزابت اولسن همچنین نخستین حضور جدی خود در مدیوم تلویزیون را به واسطه ایفای نقش در سریال Sorry for Your Loss محصول سال ۲۰۱۸ به ارمغان آورد. اثری که او را در قامت زن بیوه‌ای قرار می‌دهد که در غم از دست دادن همسر خود مجبور می‌شود تا با اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی دست و پنجه نرم کند. مجموعه‌ای که تحسین منتقدین را در پی داشت و وجهه جدیدی از قدرت بازیگری این زن ۲۹ ساله را به معرض نمایش گذاشت.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

علی‌رغم محبوبیت این سریال و تحسین منتقدین، فیسبوک که وظیفه پخش آن را بر عهده داشت، تنها پس از پخش ۲ فصل و در سال ۲۰۲۲ این مجموعه را برای همیشه کنار گذاشت؛ اتفاقی که اعتراض شدید مخاطبین آن را تاکنون در پی داشته است و باید دید که آیا شبکه دیگری پخش ادامه آن را بر عهده خواهد گرفت یا خیر!

تا پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا الیزابت اولسن در آثار سینمایی دیگری همچون Kodachrome و Ingrid Goes West پرداخت که تجربه کار با نام‌هایی همچون آبری پلازا، جیسون سودیکیس و اد هریس را برای وی به همراه داشت. آثاری که علی‌رغم هنرنمایی جذاب الیزابت اولسن اما چندان در گیشه موفق ظاهر نشد و خیلی زود از یادها فراموش شدند.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

تا زمان پایان حماسه سنگ‌های بی‌نهایت با فیلم Avengers: Endgame، الیزابت اولسن بیشتر حکم شخصیتی فرعی را بر عهده داشت که تنها در آثار گروهی دنیای سینمایی مارول حضور پیدا می‌کرد؛ با این حال آغاز همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا دیزنی و مارول به سریال‌های تلویزیونی بهای بیشتری داده و نخستین محصول آن‌ها مصادف شد تا پروژه اختصاصی حول محور واندا و ویژن که تحت عنوان WandaVision شناخته می‌شود.

در سریال WandaVision الیزابت اولسن بالاخره موفق شد تا از یک شخصیت فرعی به نقشی کلیدی در حماسه جدید دنیای سینمایی مارول بدل گردیده و هنرنمایی تماشایی و فراموش نشدنی‌ای را از خود بر جای بگذارد. این سریال که آغازگر حضور مارول در دنیای تلویزیون بود، به حدی موفقیت‌آمیز بود که برای نخستین‌بار نامزدی جایزه گلدن گلوب را برای الیزابت اولسن در پی داشت و اهمیت حضور او را در MCU تمام و کمال دگرگون کرد.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

او به حدی در نقش واندا ماکسیموف جا افتاده بود که به عنوان شخصیت شرور فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness در سال ۲۰۲۲ نیز به ایفای نقش پرداخت و منتقدین و بینندگان را بابت هنرنمایی جذاب و منحصر به فرد خود شوکه کرد. هنرنمایی او به حدی متفاوت و تماشایی بود که منتقد ورایتی وی را به “اپرایی آتشین” تشیبه نمود.

علی‌رغم این که برنامه کاری الیزابت اولسن ۳۳ برای سال‌های پیش رو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما می‌دانیم که فصل دوم سریال انیمیشنی What If و سریال تاریخی، درام و جنایی Love and Death از جمله آثاری هستند که در سال ۲۰۲۳ از وی شاهد خواهیم بود. همچنین شایعات مختلفی اظهار داشته‌اند که علی‌رغم پایان‌بندی فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness اما شاهد بازگشت واندا ماکسیموف به دنیای سینمای مارول خواهیم بود؛ مخصوصاً این که قدرت‌ها و توانایی‌های وی با وقایع جهان‌های موازی فازهای پیش رو MCU ارتباط مهم و تاثیرگذاری خواهد داشت.

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

الیزابت اولسن همچنین در سال ۲۰۱۹ و پس از ۳ سال آشنایی با نوازنده گروه میلو گرین یعنی رابی ارنت، پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا به صورت خصوصی با یکدیگر ازدواج کرده و به زندگی در شهر لس‌آنجلس پرداختند. زوج موفق و دوست‌داشتنی که در سال ۲۰۲۲ کتابی تحت عنوان Hattie Harmony: Worry Detective را برای کودکان نوشته و به انتشار رساندند.

در پایان می‌توانید لیستی از بهترین نقش‌آفرینی‌های الیزابت اولسن در سینما و تلویزیون را مشاهده نمایید که تماشای آن‌ها را به طرفداران وی توصیه می‌نماییم.

  • فیلم Silent House
  • فیلم Liberal Arts
  • فیلم Kill Your Darlings
  • فیلم I Saw the Light
  • فیلم‌های Avengers
  • فیلم Wind River
  • فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness
  • سریال Sorry for Your Loss
  • سریال WandaVision

منبع: گیمفا

Scarlet witch marvelعلیAshenDARKSIRENMavrickA,,shیوهانgod of warRpgFangreatRred-eyed Banished KnightSpider-ManEspressoKhafiCirilla Riannonامیر حسین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا
بیوگرافی الیزابت اولسن | ساحره دوست‌داشتنی - گیمفا