نگاهی دوباره به Plants vs. Zombies؛ دوران طلایی PopCap
امروز قرار است تا نگاهی به دوران خوب استودیوی PopCap و صد البته بازی بسیار معروفشان یعنی Plants vs. Zombies داشته باشیم.
یادش بخیر، سه یا چهار ساله بودم که بازی کردن را شروع کردم و آن روزها، عموما بازیهای مخصوص PC در قالب پکهایی شامل دهها بازی عرضه میشدند. برای مثال، یک پک سیدی بازی میخریدیم که در آن مجموعهای از بازیهای معروف آن زمان مثل Alien Shooter ،Neighbours from Hell، سه گانهی Beat ’em up لاکپشتهای نینجا و دیگر بازیها پیدا میشد.
جالب است بدانید که اگر به اکثر بازیهای این پکها مثل Feeding Frenzy ،Farm Frenzy ،Zuma و غیره نگاه میکردید، اکثرشان توسط استودیویی به نام CopCap ساخته شده بودند که به شخصه، گیمر بودنم را مدیون آن هستم. شرکت EA در سال ۲۰۱۱ تیم PopCap را به قیمت ۶۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و این استودیو نیز کماکان به توسعهی بازیهای مختلف ادامه میدهد؛ با این وجود، هیچگاه بازیهای قدیمی این استودیو را فراموش نخواهم کرد.
Plants vs. Zombies را میتوان بهترین و محبوبترین بازی ساخته شده توسط PopCap دانست. هرچه این استودیو تلاش کرد تا بتواند دنیای این بازی را گسترش دهد، نتوانست تا آنطور که باید و شاید خاطرات خوب نسخه اول را برایمان بازسازی کند.
روزی روزگاری: حملهی زامبیها به خانهی Crazetopher David Blazing سوم!
Plants vs. Zombies (در ادامه PvZ) داستان چندان خاصی نداشت و کلیت آن در چند خط خلاصه میشود. شما به عنوان همسایه شخصی به نام David، سعی داشتید تا با کاشت یک سری گیاهان مخصوص، مانع زامبیهایی شوید که قصد خوردن مغزتان را داشتند. با این وجود، این طراحی کاراکتر فوقالعاده دوست داشتنی در طول بازی بود که با جادوی خود کاری میکرد تا گیمر هیچگاه گیاهان، دکتر زامباس و دیوید را فراموش نکند و طراحیها تا مدتها در یادش ماندگار شوند.
سبک دفاع از قلعه، زمانی از محبوبترین سبکهای موجود در رایانههای شخصی به شمار میرفت و به مرور زمان، از محبوبیت آن کاسته شد. با این وجود، سازندگان PvZ توانستند با ارائهی یک تصویر جدید از این نوع بازیها، خود به یک منبع الهام بسیاری از بازیهای هم سبک خود در آیندهی این ژانر تبدیل شوند.
سلام همسایه! نامم دیو دیوانه است. اما اگر دوست داری میتوانی مرا دیو دیوانه صدا کنید. خوب گوش کن، یک سورپرایز برات دارم. اما اول، به شما نیاز دارم که حیاط خود را تمیز کنید. از بیل استفاده کن و آن گیاهان را از روی زمین حذف کن! خب عزیزم، حالا برای سورپرایز… ما قراره قل بخوریم! اینجا، این گردوی محافظ را بردارید!! چرا یک گردو؟ چون من دیوانه ام!!
اولین دیدار با دیو و راهنماییهای عجیب و غریب او (که البته هیچ معنی درست و درمانی نداشت!)
در طول زندگیام، دو موسیقی و یا به قولی تیتراژ پایانی (منظورم مرحلهی آخر نیست، صرفا تیتراژ پایانی) است که هیچگاه فراموششان نمیکنم. اولین تیتراژ مربوط به شاهکاری به نام پورتال ۲ میشود و دیگری، آن موسیقی خندهدار و بامزهی نهایی در PvZ است.
موسیقی Zombies On Your Lawn که توسط Laura Shigihara و آن هم در شکل و شمایل یک گل آفتابگردان خوانده میشد، در قالب یک موزیک ویدیوی فوقالعاده جذاب و سرگرم کننده به نمایش در میآمد و همانطور که در ادامه اشاره خواهم کرد، عطش بازیکن را برای تجربهی دوباره و دوباره زنده میکرد.
PvZ ثابت کرد که یک بازی، نیازی به گرافیک آنچنانی و البته یک داستان پیچیده برای ماندگار شدن ندارد و PopCap با مهارت خود، شخصیتهایی را به تصویر کشید که هر یک در ذهن ما زنده هستند و با ترکیب اندکی خلاقیت، یک جهان بسیار جذاب را خلق کردند.
هندوانهها آماده؟ شلیک!
Plants vs. Zombies، به هیچ عنوان گیمپلی پیچیدهای نداشت؛ اما چه شد که گیمپلی این بازی آنقدر معتادکننده از آب در آمد؟ همانطور که گفتم، «دفاع از قلعه» به خودی خود، سبک محبوبی بود و در طی آن سالها، عناوین مشابهای از روی آن ساخته شد.
به طور کلی، در این سبک به شما زمان داده میشود تا با استفاده از منابع محدود خود، یک سد دفاعی در برابر دشمنان بسازید و در ادامه، موجی از دشمنان به سمت Base یا خانهی اصلی شما حمله میکند و باید منتظر بمانید و ببینید که آیا استحکاماتی که در برابر این دشمنان ساختهاید توانایی جلوگیری از ورود آنها به مقر فرماندهی شما را دارند یا خیر.
Plants vs. Zombies این عمل را به صورت Real-Time و یا همزمان پیادهسازی کرد. بازی به این صورت بود که پلیر با استفاده از نوعی گل آفتابگردان (در شب نوعی قارچ)، انرژی آفتاب را جمع آوری و یا آن را از آسمان دریافت کند و در حین حملهی زامبیها، با استفاده از این انرژی، گیاهان مختلفی را بکارد که با استفاده از قدرتهای ویژهشان از خانهی خود دفاع کند.
از نقاط قوت این سبک از گیمپلی، میتوان به این مورد اشاره کرد که پلیر دیگر فرصت نفس کشیدن ندارد و باید از هر موقعیتی استفاده کند که گیاهان خود را ارتقاء دهد و یا گیاهان قدیمی را با نسخههای جدیدتر که به منابع بیشتری احتیاج دارند جایگزین کند.
اما به نظر من، بهترین بخشی که باعث شد تا Plants vs. Zombies بیش از اندازه اعتیادآور شود، مینیگیمهایی بود که چه در طول مراحل و چه پس از پایان بازی، در اختیار بازیکن قرار میداد. بولینگ گردو، قرار گرفتن در نقش زامبیها، بازی کوزه، کارتهای شانسی و … همه و همه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بودند و روند بازی را بیش از پیش خلاقانه جلوه میدادند.
حتی بخش گلخانه، که در آن به پرورش بذر گیاهان میپرداختید و یا آکواریوم زامبیها، پلیر را وادار میکردند تا هر روز به بازی سر بزند و به نوعی، یک گیم نهایتا ۶۰ یا ۷۰ مگابایتی آنقدر محتوا در اختیار بازیکن میگذاشت که بسیاری از بازیهای حجیم و بلاکباستری امروزی توانایی نزدیک شدن به آن را هم ندارند.
شاید تنها ایرادی که در حال حاضر بتوانم از بازی بگیرم، مشکلاتی در رابطه با طراحی قدرتهای یک سری از گیاهان باشد. برای مثال، برخی از گیاهان تفاوت چندانی با هم نداشتند و یا قدرت و آسیبشان با میزان منابع مورد نیاز برای کاشتشان همخوانی نداشت. همچنین، فروشگاه بازی هم آن طور که باید و شاید به چشم نمیآمد و انتظار داشتم شاهد آیتمهای بیشتر و متنوعتری در این بخش باشم.
Plants vs. Zombies، کلکسیونی از موسیقیها و صداگذاران خلاق است و احتمالا همین حالا که به تصاویر بازی نگاه میکنید، آن ترکهای شنیدی گوشتان را نوازش میکند و ممکن است حتی شما را وسوسه کنند تا باری دیگر به پلیر موسیقی خود سر زده و باری دیگر آنها را از ابتدا مرور کنید.
حرف آخر
در نهایت، George Fan خالق دنیای این بازی توانست تا با خلق یک Tower Defence جذاب، خاطرات بسیار خوشی را برای ما رقم بزند که هنوز هم که هنوز است و پس از گذشت سالیان سال، یادکردن از آن لذتبخش باشد. دورانی که خبری از پرداختهای درون برنامهای عجیب و غریب و ایدههای تکراری پشت سر هم و غیره نبود.
اولین نسخهی Plants vs. Zombies کماکان دوست داشتنی است و به شما پیشنهاد میدهم که چه روی پلتفرم PC و چه موبایل، باز هم به تجربهی بازی بپردازید و یا اگر بار اولی است که با دنیای بازی آشنا میشوید، حسابی از آن لذت ببرید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
حقا که ea با سیاست های پلیدش گند زد به این آی پی خفن و خاطر انگیز
چقدر من بچگی با این بازی خاطره داشتم میتونم بگم بهترین بازی اون دورانم بود کلی از دوستام هم عاشق این بازی بودن واقعا خلاقانه ساخته شده بود و ساعت ها ادمو سرگرم میکرد حیف که این استودیو بخاطر سیاست های ea تقریبا نابود شد و از اوجش فاصله گرفت
عالی بود مخاطره انگیز
فقط اون سنجاب های توی آب
تیتراژ پایانی بی نظیره💚
یکش شاهکار بود موسیقی های خیلی خوبی هم داشت مخصوصا موسیقی مراحل roof
حیف دومیش با نسخه heroes دو تا گیم داغون با کلی پرداخت درون برنامه ای بودن
در عوض نسخه های gardenwarfare که برای کنسول ها اومدن عالی بودن مخصوصا دو و سه
garden warfare کلا دو نسخه اومده ازش عزیزم
یادش بخیر این بازی خاطرات بچگی بیشتر ماهاست. چقدر حال میکردیم باهاش
خاطراتم زنده شد پسر چقدر کیف میداد اون مرحله روی پشت بوم اون خونه هه (مرحله ای که باید گلدان میکاشتی)
اون مرحله برام خیلی سخت بود
اخرش بهت باغ میداد گیاه میکاشتی اب میدادی بزرگ میشد…یبار واقعا تو جو بازی فرو رفته بودم…کاشتمشون رفتم شمال..تو راه شمال به فکر گلام بودم🤣🤦🏻♂️زندگی بود این بازی
نسخه یک این بازی روی ps3 زیباترین گرافیک و فریم ریت ۶۰ قفل بود اونم با رز 1080p
نمیدونم چرا اون نسخه تاحالا برای هیچ پلتفرمی پورت نشده
وحشتناک خیلی فرق داشت با pc و ios و android
سلام و تشکر بابت این مقاله. توی متن چندین بار به جای PopCap نوشتین CopCap
سلام، همون ابتدا اصلاح شد
ممنون🌸
نمونه ی اینکه یک ایده خلاق چقدر میتونه خوب باشه(میدونم خیلیم خلاق نیست ولی خب تو کانسپت باز چیز جالبیه)
خاطرات زنده شد
خدایی مینی گیم هاش خیلی سخت بودن ، مخصوصا اونایی که سر زامبی ها با اونایی که نخود فرنگی پرت میکردن عوض شده بود ، یا اون کوزه ها … ادم با کلی استرس انتخاب میکرد یه کوزه رو ، یهو ازش یه غول در میومد بعد مثل حضرت ابراهیم با تبر میفتاد به جوون بقیه کوزه ها که یه چیزی دربیاد جلوش رو بگیره😂 ، که اخرم کاری از پیش نمیرفت
این بازی شبیه سوپر ماریو هست.. هر کی رو بگی حداقل یه نسخه ازش رو بازی کرده.. من هم کلی این بازی رو بازی می کردم.. مکانیزمش خیلی ساده بود.. ولی حسابی لذت بخش
من بازیش نکردم *
خسته نباشید آقای نوروزی واقعا خاطراتم زنده شدن
نسخه اول یه چی دیگه بود و مخصوصا موسیقی تیتراژ پایانیش رو خیلی دوست داشتم
دمه شما گرم آقای نوروزی خاطراتمون رو زنده کردید،
واقعا عجب بازی بود، بدون هیچ داستان و گرافیکی خاصی بهترین تجربه ممکن رو برای من به ارمغان اورد،کاشکی EA این فرانچایز دوست داشتنی رو به حال خودش نمی ذاشت و بازم شاهد نسخه های جدیدی ازش بودیم، یه مدتی قبل یه ویدئو از یه نسخه جدید بازی لو رفته بود که برای من خیلی هیجان انگیز بود ولی صد حیف که میگن لغو شده و یه حسرتی رو دلم گذاشت که نگم.
بازم بابت مقاله تشکر🙏
دمت گرم آقای نوروزی ، چه خاطراتی رو زنده کردی 💔
با اینکه سری Garden warfare از ریشه های بازی جدا شد ولی الحق که Garden warfare 2 یه شوتر سوم شخص عالی در اومد
Plant vs zombie اصلی خودمون هم که دیگه نظر دادن نداره از بس که گیم شاهکاری هست
Pvz 2 هم معمولا خوب بود اما پول دوستی کثیف Ea وارد شد و بعضی از مراحل به قدری سخت بودن که باید گیاه های مختلف از شاپ بازی میخریدی
Pvz 3 و battle for nieghborville هم که زباله بودن
تجربه من یه مقدار متفاوت بود از این بازی 😅
سیستمم خراب شده بود، تعمیرکاره درستش کرد اما با اینکه ازش خواسته بودیم بازی بتمن بریزه، گفت برای سنت مناسب نیست، یه بازی مناسب سنت می ریزم که خودمم حتی بازیش می کنم انقدر خوبه
این بازی بودش
فقط حیف بعد از چند مرحله انقدر سخت می شد که نمی تونستم رد کنم، پسر داییم می شست بازی می کرد منم تماشا می کردم 😂 آخرش هیچوقت نشد تمومش کنم «بهتره بگم اصلا نمی شد بازی رو ادامه بدم» 😕
این مقاله باعث شد دلم بخواد دوباره برم سراغش 😋
پس با این حساب …
مرسی جناب نوروزی
ماهایی که الان از گرافیک و داستان و شخصیا پردازی و … گیمای امروزی ایراد میگیریم و از بهترین بازیا کمترین لذت رو میبریم بخاطر همچیت مشکلاتی
همونایی هستیم که یه زمانی از عمرمونو با این گیم و کانتر و پس و فیفا و کالاف و … میگذروندیم و ازش به عنوان بهترین لحظات زندگی یاد میکنیم
چقد عوض شدیم نه؟
هر روز دارم میبینمش . یکی از اعضای خانوادم که نام نمیبرم غیبت نشه (مادرم) عاشق این بازیه . سال هاست داره این رو کامپیوترم بازی میکنه . خسته نمیشه . از سر کار که میام میشنوم صدای زامبی از اتاقم میاد . یه رمز هم براش میزنم “sukhbir” صدای بازی رو کمی ممتنوع تر میکنه .
ارزوم بود بتونم نسخه ۲ و ۳ اش رو روی کامپیوتر با شبیه ساز اندروید اجرا کنم ولی نشد . خدا کنه یه روز واسه کامپیوتر هم بیاد
روز مادر بر همه مادر ها مبارک 🙏💖
مامان منم عاشق تومن ریدر های کلاسیکه
هنوزم بازیشون میکنه xD
نه دیگه مادر من اونقدر ها هم گیمر نیست . کل بازی های زندگیش :
1 PVZ
2 bomber man (nes میکرو)
بومر من یادش بخیر
گیاهان علیه زامبی ها از نوستالژی ترین عناوین و در عین حال خاص ترین شون برای من محسوب میشه.زمانی که توی دوران بچگی بازیش کردم خیلی بهم چسبید بعد اتمام آخرین مرحله هم که اون کنسرت گیاهان برگزار میشد تو ذهنم مونده
بیشتر بنویس محمد رضا نوروزی دلمون برای مقاله هات تنگ میشه 🙂🌹
یادش بخیر.تجربش خیلی لذتبخش بودوازهرثانیش لذت می بردم.
لعنت به eaپول پرست که همچین فرانچایزی روفراموش کردوباساخت اون بازی شوترplants vs zambiesگندزدبه خاطره هاوفرانچایز
بچگی به این بازی معتاد بودم
هزار بار بازیش کردم
یادش بخیر
آخرین چیزی که از این سری فهمیدم این بود که انگار چند سال پیش یه نسخه بتل رویال براش ساخته بودن که واقعا درک نمیکنم هدف استدیو سازنده از اینکار چی بوده.صرفا خواسته با جو همراه شه.
چقدر بازی خوب و جالبی بود. یادش بخیر
یکی از بهترین بازی های کودکیم..
بهترین بازی ای بود که رو پی سی پلی دادم و واقعا اون زمان خیلی دوسش داشتم ولی خب یکمم میترسیدم چون بچه بودم شبا خواب اون دسته که از زیر خاک میومد بیرون رو میدیدم😂
یادش بخیر چه خاطراتی باهاش داشتم