بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا

بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ به انتخاب اسکرین رنت

بازگشت اکران فیلم‌ها روی پرده سینماها به حالت عادی و پیشرفت سرویس‌های آنلاین باعث خلق فیلم‌های اکشن بسیار خوبی در سال ۲۰۲۲ میلادی شده است.

سال ۲۰۲۲ میلادی پر از فیلم‌های و بلاک‌باستری جذاب بود که توانستند رونق بسیار خوبی به سینماها و گیشه بدهند اما کدام یک از این فیلم‌ها به عنوان بهترین فیلم‌های اکشن سال شناخته می‌شوند؟  در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ میلادی به انتخاب وب سایت اسکرین رنت بپردازیم.

بیننده‌ها برای چندین دهه است که شیفته فیلم‌های اکشن شده‌اند و از تماشای آن‌ها بسیار هیجان‌زده می‌شوند؛ حال فرقی ندارد که این فیلم‌ها مربوط به سفر فردی به فضا باشد یا اینکه به جاسوس‌ها، دنیای جنایی یا نبرد میان ابرقهرمان‌ها و شرورها بپردازد. با افزایش بودجه‌ها و همچنین بهبود جلوه‌های ویژه، سال ۲۰۲۲ میلادی پر از فیلم‌های اکشن خارق‌العاده بود که در آن‌ها بدلکاری‌های فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشته شدند.

در حقیقت، تاخیر فیلم‌هایی که در ابتدا قرار بودند در سال ۲۰۲۱ میلادی اکران شوند اما به دلیل مشکلات ناشی از کرونا، اکران آن‌ها به سال ۲۰۲۲ میلادی موکول شده بود، سبب شد تا سال گذشته میلادی به سالی بسیار خارق‌العاده و شگفت‌انگیز برای ژانر اکشن تبدیل شود.

در سال ۲۰۲۲ میلادی علاوه بر فیلم‌های اکشن اوریجینال، چندین دنباله مورد انتظار و اقتباس‌هایی از رمان‌های محبوب نیز روی پرده سینماها اکران شدند و رونق قابل توجهی به گیشه بخشیدند و بینند‌ه‌ها را به وجد آوردند. در ادامه همراه با ما باشید.

۱۰. فیلم قطار سریع السیر (Bullet Train)

فیلم قطار سریع‌السیر bullet train
فیلم قطار سریع‌السیر (Bullet Train)

فیلم «قطار سریع السیر» اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته کوتارو ایساکا به شمار می‌رود و اثری اکشن و کمدی محسوب می‌شود که داستان آدمکش بدشانسی به نام لیدی‌باگ را دنبال می‌کند. این آدمکش تلاش دارد تا آخرین ماموریت خودش را به شکلی آرام به پایان برساند اما در داخل قطار با گروهی از مرگبارترین آدمکش‌های جهان روبه‌رو می‌شود و همین نیز باعث می‌شود تا او دست به خشونت بزند.

برجسته‌ترین و بزرگترین نقطه قوت فیلم «قطار سریع السیر» حضور بازیگری برجسته و توانمند همچون برد پیت در آن است. در حقیقت، برد پیت به دنبال حضور در فیلم شهر گمشده (The Lost City) و فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon A Time In Hollywood) بار دیگر توانسته در فیلم «قطار سریع السیر» نقش‌آفرینی کمدی خوبی از خودش به جای بگذارد.

سکان کارگردانی فیلم «قطار سریع السیر» را دیوید لیچ در دست داشته است، کسی که سابقه‌ای طولانی در ژانر اکشن دارد. او از همین تجربه بالای خودش استفاده کرده و توانسته از محیط منحصربه‌فرد این فیلم که محدود به داخل قطار سریع السیر ژاپن است، بیشترین استفاده را ببرد و جذابیت فیلم را دو چندان کند.

۹. فیلم مرد شمالی (The Northman)

فیلم مرد شمالی the northman
فیلم مرد شمالی (The Northman)
  • کارگردان: رابرت اگرز
  • بازیگران: الکساندر اسکاشگورد – نیکول کیدمن – ویلم دفو – آنا تیلور جوی
  • بودجه: ۷۰ تا ۹۰ میلیون دلار
  • فروش جهانی: ۶۹ میلیون دلار
  • تماشای تریلر فیلم «مرد شمالی»

رابرت اگرز به دنبال موفقیت بسیار زیاد فیلم جادوگر (The Witch) و فیلم فانوس دریایی‌ (The Lighthouse) به فیلمسازی برجسته و مورد تحسین تبدیل شد. او برای سومین پروژه خودش نیز به سراغ ساخت فیلم «مرد شمالی» رفت، فیلمی که یکی از مهیج‌ترین آثار سال ۲۰۲۲ میلادی به شمار می‌رود.

اتفاقات فیلم «مرد شمالی» در قرن نهم میلادی در ایسلند جریان دارد و داستانی حماسی و انتقام‌جویانه از شاهزاده وایکینگی را روایت می‌کند که به دنبال آن است تا انتقام مرگ پدرش را از عموی خائنش بگیرد و در عین حال، مادرش را از دست وی نجات بدهد.

سبک و سیاق تاریک رابرت اگرز در فیلم «مرد شمالی» کاملا مشخص و واضح است اما خشونت بی‌رحمانه به تصویر کشیده شده در این اثر سبب شده تا این فیلم نسبت به پروژه‌های قبلی این فیلمساز متفاوت باشد. هر چند عملکرد فیلم در گیشه بسیار ناامیدکننده بود اما نقش‌آفرینی خیرکننده و درخشان الکساندر اسکاشگورد در نقش اصلی، این فیلم را به یک رویداد سینمایی فراموش‌نشدنی تبدیل کرده است.

۸. فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تاابد (Black Panther: Wakanda Forever)

باکس آفیس black panther 2
فیلم پلنگ سیاه: واکاندا تاابد (Black Panther: Wakanda Forever)

سال ۲۰۲۲ برای دنیای سینمایی با بالا و پایینی‌های مختلفی همراه بوده است و برخی از آثار نتوانستند عملکرد خوبی از خودشان به جای بگذارند. به عنوان مثال فیلم ثور: عشق و تندر (Thor: Love and Thunder) و فیلم دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) موفق نشدند تا انتظارات را برآورده سازند اما فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا تاابد» خود را به عنوان اثری موفق ثابت کرد.

این فیلم دنباله‌ای برای فیلم سال ۲۰۱۸ میلادی به شمار می‌رود و داستان آن نیز بر محوریت نبرد میان واکاندا با نیمور و تالکون‌ها است. این فیلم نه تنها موفق شد تا در گیشه به موفقیت دست پیدا کند بلکه به شکلی عالی توانست به چادویک بوزمن فقید ادای احترام کند و داستانی پر از احساسات را به نمایش بگذارد.

فیلم «پلنگ سیاه ۲» همچنین توانست بر انتقادهای صورت گرفته از جلوه‌های ویژه آشفته و عجولانه مارول در سال‌های اخیر غلبه کند و راهی محترمانه و خوب را برای پیش بردن این فرنچایز پیدا کند و کاراکتر دیگری را به عنوان پلنگ سیاه جدید برگزیند.

۷. فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way Of Water)

فیلم avatar the way of water
فیلم آواتار: راه آب (Avatar: The Way Of Water)
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: سم ورثینگتون – زوئی سالدانیا – کیت وینسلت –  سیگورنی ویور
  • بودجه: ۳۵۰ تا ۴۶۰ میلیون دلار
  • فروش جهانی: ۱,۱۶۹ میلیون دلار (تا به امروز)
  • تماشای تریلر فیلم «آواتار: راه آب»

جیمز کامرون ۱۳ سال را برای ساخت فیلم «آواتار: راه آب» صرف کرده و توانسته فیلم تماشایی و خارق‌العاده دیگری را خلق کند. اتفاقات فیلم «آواتار ۲» حدود ۱۰ سال پس از اتفاقات فیلم اول جریان دارد و حالا، کلونل کواریچ که در پایان فیلم اول از دنیا رفته بود، در قالب یک آواتار زنده شده و به دنبال آن است تا از جیک سالی و دوستان و خانواده او از قبیله ناوی انتقام بگیرد و با فشار نظامی، سیاره پاندورا را به استعمار دربیاورد.

فیلم «آواتار: راه آب» بیش از سه ساعت است و انتقادهایی نیز نسبت به آن صورت گرفته بود. این در حالی است که داستان آن نیز آن طور که باید برجسته و متناسب با مدت زمان فیلم نیست. با این حال، جلوه‌های ویژه این فیلم نسبت به فیلم اول و هر فیلم دیگری در سال ۲۰۲۲ میلادی بهتر و تماشایی‌تر است.

سکانش‌های اکشن فوق‌العاده و همه جانبه فیلم «آواتار: راه آب» سبب شده تا تماشای آن روی پرده‌های بزرگ سینما بسیار دلنشین و جذاب باشد. همه این موارد نیز تصدیق کننده نبوغ جیمز کامرون است و باید گفت که او حق داشته تا ساخت این فیلم را به تاخیر بیاندازد تا فناوری‌های جلوه‌های ویژه و فیلمبرداری پیشرفت بیشتری داشته باشند.

۶. فیلم بتمن (The Batman)

فیلم بتمن the batman
فیلم بتمن (The Batman)
  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: رابرت پتینسون – زوئی کراویتز – پل دینو – جفری رایت
  • بودجه: ۱۸۵ تا ۲۰۰ میلیون دلار
  • فروش جهانی: ۷۷۰ میلیون دلار
  • تماشای تریلر فیلم «بتمن»

فیلم «بتمن» با بازی رابرت پتینسون، جدیدترین برداشت از شوالیه تاریکی شهر گاتهام به شمار می‌رود. این فیلم تازه که اولین حضور رابرت پتینسون در نقش بتمن محسوب می‌شود، به دوره متفاوتی از زندگی بروس وین می‎‌پردازد و شخصیت اصلی منفی آن نیز ریدلر است که بیننده‌ها کمتر با آن آشنایی دارند.

در حقیقت، همانطور که مت ریوز از مدت‌ها قبل وعده داده بود، فیلم «بتمن» داستانی کارآگاهی را به نمایش در می‌آورد که سرشار از اکشن است، اکشن‌هایی که در آن‌ها، بروس وین به خوبی از گجت‌های گران‌قیمت و ماشین مشهور خودش استفاده می‌کند و با چندین شخص شرور، افسران پلیس و حتی کت‌وومن گلاویز می‌شود.

فیلم «بتمن» که جدا از دنیای سینمایی دی‌سی است، ششمین فیلم پر فروش سال ۲۰۲۲ میلادی است و با توجه به محبوبیت این بتمن تازه و همچینن عملکرد بسیار خوب آن در گیشه، بدون شک دنباله‌ای نیز برای آن ساخته خواهد شد.

این در حالی است که کمپانی برادران وارنر و دی‌سی علاوه بر ساخت فیلم «بتمن ۲» به دنبال ساخت چندین نسخه‌فرعی از آن هستند. یکی از همین نسخه‌های فرعی نیز سریال پنگوئن با بازی کالین فارل در نقش اصلی است.

۵. فیلم آر آر آر (RRR)

فیلم آر آر آر rrr
فیلم آر آر آر (RRR)
  • کارگردان: اس اس راجامولی
  • بازیگران: ان تی راما – رائو جونیور – رام چاران – آلیا بات
  • بودجه: ۷۲ میلیون دلار
  • فروش جهانی: ۱۰۲ میلیون دلار
  • تماشای تریلر فیلم «آر آر آر»

جدا از فیلم‌های بلاک‌باستری انگلیسی زبان سال ۲۰۲۲ میلادی، فیلم هندی «آر آر آر» به عنوان بزرگترین فیلم اکشن سال شناخته می‌شود. این فیلم برداشتی خیالی از داستان انقلابیونی هندی به شمار می‌رود و داستان آلوری سیتاراما راجو و کومرام بهیم را روایت می‌کند که با استعمارگران بریتانیایی مبارزه کرده‌اند.

فیلم «آر آر آر» با بودجه ۷۲ میلیون دلاری ساخته شده و همین نیز آن را به گران‌ترین فیلم هندی تاریخ تبدیل کرده است. سازندگان فیلم به خوبی از این بودجه هنگفت خود بهره گرفته‌اند و اکشن‌هایی خودآگاه و نامعقولی همچون مبارزه کاراکترهای اصلی با ببر یا فراری مضحک از زندان را برای بیننده‌ها به نمایش در آورده‌اند.

فیلم «آر آر آر» توانسته به تقلید از فیلم انگل (Parasite) و سریال بازی مرکب (Squid Game)، اوقات سرگرم‌کننده و بسیار خوبی را برای بیننده‌ها به ارمغان بیارود. این اثر در حالی این کار را انجام داده که زبان آن، انگلیسی نبوده و با این وجود مورد استقبال بیننده‌ها در سراسر جهان قرار گرفته است.

۴. فیلم زن پادشاه (The Woman King)

فیلم the woman king
فیلم زن پادشاه (The Woman King)
  • کارگردان: جینا پرینس بایدوود
  • بازیگران: وایولا دیویس – جان بویگا – لاشانا لینچ – شیلا اتیم
  • بودجه: ۵۰ میلیون دلار
  • فروش جهانی: ۹۴ میلیون دلار
  • تماشای تریلر فیلم «زن پادشاه»

فیلم «زن پادشاه» اثری تاریخی و حماسی به شمار می‌رود که در آن، داستان جنگجویان تماما زن قبیله داهومی به تصویر کشیده می‌شود. این جنگجویان زن در غیاب مردان، به نبرد با تاجران برده پرداخته‌اند و توانستند از خودشان در برابر این دشمنان محافظت کنند.

قهرمانان داستان فیلم «زن پادشاه» برای دفاع از میهن ارزشمند خودشان، به شیوه‌ای وحشیانه و غیر قابل تحمل بر مشکلات و موانع دشوار غلبه می‌کنند که مطمئنا بیننده‌ها را به یاد فیلم شجاع دل (Braveheart) و فیلم گلادیاتور (Gladiator) می‌اندازد.

فیلم «زن پادشاه» از بازیگران برجسته و بااستعدادی بهره می‌برد اما در میان آن‌ها، وایولا دیویس توانسته نقش‌آفرینی درخشانی از خودش ارائه بدهد و بار دیگر ثابت کرده که او یکی از برجسته‌ترین و توانمندترین بازیگران هالیوود به شمار می‌رود.

او در عین اینکه توانسته از نظر فیزیکی این نقش را به شکلی جذاب به تصویر بکشد، از لحاظ احساسی نیز به خوبی از پس آن برآمده است. همین نیز سبب شده تا بدون شک او در فصل جوایز فیلم امسال بتواند به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند.

۳. فیلم شکار (Prey)

فیلم prey
فیلم شکار (Prey)
  • کارگردان: دن تراختنبرگ
  • بازیگران: امبر میدتاندر – استورمی کیپ – بنت تیلور
  • بودجه: ۶۵ میلیون دلار
  • فروش جهانی: –
  • تماشای تریلر فیلم «شکار»

فیلم «شکار» پیش‌درآمدی برای مجموعه فیلم‌های غارتگر (Predator) به شمار می‌رود که داستان جنگجویی مصمم و توانمند از قبیله کومانچی به نام نارو را روایت می‌کند. او تلاش دارد تا با شکار یک بیگانه تشنه به خون و درنده که چندین نفر از مردم دهکده‌اش را به قتل رسانده است، خودش را به عنوان فردی توانمند و شکارچی ثابت کند.

فیلم «شکار» به شکلی هوشمندانه توانسته جلوه‌های عملی خودش را با جلوه‌های ویژه کامپیوتری ترکیب کند و سکانس‌های اکشن واقع‌گرایانه‌ای را به تصویر بکشد، سکانس‌هایی که اوج آن در نبردهایی میان نارو و غارتگر دیده شدند. همین نیز سبب شده تا این صحنه‌ها به عنوان بزرگترین صحنه‌های مبارزه در کل فرنچایز «غارتگر» توصیف شوند.

این فیلم مهیج و آرام گواهی بر آن است که پیش‌درآمد‌ها نیز می‌توانند به آثاری موفق تبدیل شوند به شرط آنکه به ریشه‌های فرنچایز وفادار باقی بمانند. فیلم «شکار» نیز توانسته به منبع اصلی خودش وفادار باشد و در عین حال، بیننده‌ها را هیجان‌زده نگه دارد و اکشنی خشونت‌آمیز را به نمایش بگذارد. همه این موارد در حالی است که این فیلم توانسته با جنبه‌های خلاقانه و احساسی خودش، نفسی در این فرنچایز بدمد و جان تازه‌ای به آن بدهد.

لازم به ذکر است که فیلم «شکار» توسط استودیو قرن بیستم که زیر مجموعه کمپانی دیزنی است، تولید شده و به صورت انحصاری روی سرویس آنلاین هولو عرضه شده است. به همین دلیل نیز این فیلم روی پرده سینماها اکران نشده و فروشی از این طریق بدست نیاورده است.

۲. فیلم همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All At Once)

فیلم همه چیز همه جا به یکباره everything everywhere all at once
فیلم همه چیز همه جا به یکباره (Everything Everywhere All at Once)

فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» بدون شک خلاقانه‌ترین فیلم اکشن سال ۲۰۲۲ میلادی به شمار می‌رود. این فیلم داستان یک مالک لباس‌شویی عمومی را دنبال می‌کند که توسط اداره خدمات درآمد داخلی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد و در همین حین نیز متوجه می‌شود می‌تواند با نسخه‌های دیگری از خودش در جهان‌های موازی ارتباط برقرار کند.

این فیلم به شکلی یکپارچه و منسجم به ژانرهای مختلفی همچون کمدی، اکشن، علمی تخیلی و عاشقانه ورود می‌کند و توانسته به شکلی ماهرانه و جذاب آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کند و نتیجه‌ای رضایت‌بخش داشته باشد.

فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» با وجود بودجه کمی که در اختیار داشته، توانسته بهتر از فیلم‌های بلاک‌باستری دیگری همچون آثار دنیای سینمایی مارول، دنیاهای موازی و مولتی‌ورس را برای مخاطبان توضیح بدهد و به نمایش بگذارد.

در حقیقت، فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» توانسته این کار را به شکلی هوشمندانه‌تر و شیک‌تر نسبت به فیلم‌های مارول و دیگر آثار علمی تخیلی انجام بدهد و همین نیز سبب شده تا بسیاری از افراد آن را شایسته دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال بدانند. در صورت کسب این جایزه، این فیلم به اولین اثر سینمایی علمی تخیلی تبدیل می‌شود که این جایزه را بدست می‌آورد.

۱. فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا
فیلم تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

فیلم «تاپ گان: ماوریک» خارق‌العاده‌ترین و مهیج‌ترین فیلم اکشن سال ۲۰۲۲ میلادی به شمار می‌رود. این فیلم دنباله‌ای برای فیلم «تاپ گان» محسوب می‌شود که پس از ۳۶ سال ساخته شده و در آن، کاپیتان میچل در سخت‌ترین ماموریت خود تا به امروز قرار می‌گیرد.

در این فیلم تازه، کاپیتان میچل وظیفه پیدا کرده تا به گروهی از خلبان جوان آموزش بدهد تا آن‌ها بتوانند ماموریتی تقریبا غیرممکن را به سرانجام برسانند. این در حالی است که او همچنان درگیر مرگ ناگوار بهترین دوستش به نام گوس است.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که انتظاری ۳۶ ساله برای تماشای فیلم «تاپ گان: ماوریک» واقعا ارزشش را داشته است. این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ میلادی تبدیل شد و اولین فیلم تام کروز نیز بوده که توانسته به فروشی بیش از یک میلیارد دلار دست پیدا کند.

فیلم «تاپ گان: ماوریک» توانست به طرفداران پروپاقرص فیلم اول پاداش بدهد و اثری جذاب را برای آن‌ها به نمایش در بیاورد و در عین حال نیز توجه بیننده‌های جدیدی را نسبت به این فرنچایز جلب کند. همه این موارد نیز ناشی از صحنه‌های اکشن خارق‌العاده و داستان احساسی آن بوده که این فیلم را به بهترین فیلم اکشن سال ۲۰۲۲ میلادی تبدیل کرده است.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ میلادی به انتخاب وب سایت اسکرین رنت پرداختیم. نظر شما در مورد این آثار چیست و شما کدام فیلم را به عنوان بهترین فیلم اکشن سال انتخاب می‌کنید؟

منبع: اسکرین رنت

Amir RingoDARKSIRENCameraManBehzaadO2🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉دکتر استرنجمحمدرضا نوروزیDota2اریاTUPACKhafiata.expressکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)jokerM2CianParhamPorfosorGrandWarden

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا
بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ - گیمفا