پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز
پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز
پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز
پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

امیرحسین رنجبر
۱۶:۱۸ ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

در این لیست می‌خواهیم نگاهی به پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ بیندازیم و از دلایل فروش زیاد آن‌ها بگوییم. با گیمفا و ادامه این مطلب همراه باشید.

صنعت گیم پول‌ساز است! اگر این صنعت را یکی از پول‌سازترین تجارت‌های دنیا نخوانیم، بی‌شک دروغ گفته‌ایم. جالب است بدانید که صنعت بازی‌های ویدیویی حتی از صنعت سینما هم درآمدزایی بیشتری برای سازندگان به ارمغان می‌آورد. روز به روز به تعداد فعالان و بازیکنان این سرگرمی گران‌قیمت افزوده می‌شود و این توسعه‌دهندگان و مخصوصاً ناشران هستند که از این افزایش مخاطب سود می‌برند. فرقی نمی‌کند که بازی مستقل بسازید یا محصولی با بودجه‌ای کلان، اگر خروجی باکیفیتی داشته باشید و به خوبی آن را تبلیغ کنید، از فروش خوب محصول خود لذت خواهید برد. بازی‌هایی هستند که حتی از تصورات هواداران و ناشرین فراتر رفته و به آمار و ارقام دیوانه‌کننده‌ای در فروش رسیدند که در ادامه آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

Terraria (48 میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

Terraria عنوانی اکشن ماجراجویی و سندباکس است که توسط Re-Logic ساخته شد. این بازی برای اولین بار در تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۱ برای ویندوز منتشر شد و از آن زمان تا به امروز، برای چندین پلتفرم دیگر نیز عرضه شده است. این بازی دارای المان‌های اکتشاف، ساخت و ساز، نقاشی و مبارزه‌ای در دنیایی دو بعدی است. بازی Terraria عموما نقدهای مثبتی دریافت کرد و توانست توجه منتقدین را به خود جلب کند. وبسایت Destructoid در بررسی خود، عنوان Terraria را محصولی پر از عمق توصیف کرد. یکی دیگر از منتقدان استفاده Terraria از برخی از ویژگی‌های Minecraft را در فضایی دو بعدی ستایش کرد. رسانه معتبر GameSpot المان اکتشاف و احساس موفقیت در Terraria را ستایش کرد، اما از فقدان آموزش یا دستورالعمل‌های صریح آن انتقاد به عمل آورد.

از این فروش، مجموعا ۲۳ میلیون نسخه برای رایانه شخصی، ۱۲.۴ میلیون نسخه برای تلفن‌های همراه و ۹.۱ میلیون نسخه برای کنسول‌ها است. همانطور که مشاهده می‌کنید، یکی از اصلی‌‌ترین دلایل فروش دیوانه‌وار بازی، عرضه برای تلفن‌های همراه در کنار PC و کنسول‌ها است. بی‌خود نیست که ناشران امروزه بی‌مهابا به دنبال گسترش تجارت خود در صنعت موبایل هستند.

Red Dead Redemption 2 (46 میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

بازی Red Dead Redemption 2 بدون چون و چرا، یکی از شاهکارهای صنعت گیم و شرکت راکستار (Rockstar) در نسل هشتم است. هرگز از یاد نمی‌بریم که این بازی چگونه پس از عرضه خود، اینترنت و فضای مجازی را درنوردید. عنوانی که در نقش یک پیش‌درآمد (Prequel) برای نسخه اول عمل می‌کند و همین موضوع دست بازیکنان را برای خرید و تجربه هر چه زودتر این بازی باز می‌گذارد. این عنوان نه تنها در زمینه جلب نظر منتقدین و کاربران موفق عمل کرد، بلکه به فروشی دست یافت که به ندرت در گیمینگ دیده می‌شود. از آنجایی که قسمت قبلی این سری جزو پربازدیدترین و پرفروش‌ترین بازی‌های نسل هفتم و کنسول‌های بازی ویدیویی بود، بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که Red Dead Redemption 2 یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ و حتی تاریخ صنعت گیم می‌شود.

قیمت سهام تیک‌-تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) در هفته اول انتشار این بازی ۹ درصد افزایش یافت. این بازی ۲۳ میلیون نسخه فقط در سال ۲۰۱۸ فروخت و ۱.۳۸ میلیارد دلار درآمد داشت. فروش RDR 2 در سال ۲۰۲۲ به ۴۶ میلیون نسخه رسید. با استناد به فروش دلاری، این بازی پرفروش‌ترین بازی نیمه دوم دهه جدید بود و به طور کلی، نهمین بازی پرفروش برتر تاریخ لقب گرفت.

Pokemon Red, Blue, Green and Yellow (48 میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

عناوین Pokémon Red Version و Pokémon Blue Version عناوینی نقش‌آفرینی هستند که در سال ۱۹۹۶ توسط گیم فریک (Game Freak) توسعه یافته و توسط نینتندو برای Game Boy منتشر شدند. این دو عنوان، اولین نسخه‌های سری بازی‌های ویدیویی پوکمون هستند که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ با نام‌های Pocket Monsters: Red و Pocket Monsters: Green با نسخه ویژه Pocket Monsters: Blue در ژاپن منتشر شدند. بازی‌های Pokémon Red و Pokémon Blue رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را برای انتشار در خارج از ژاپن باهم ترکیب کردند. Pokémon Red و Blue شروع تبدیل این مجموعه به فرنچایزی چند میلیارد دلاری را رقم زدند.

تا سال ۲۰۰۷، مجموع فروش بازی به ۹.۸۵ میلیون واحد در کشور آمریکا رسید. همزمان با عرضه این عناوین برای اروپا، Pokémon به رکورد‌های جدیدی دست یافت و به فروش خارق‌العادۀ خود را در سراسر جهان ادامه داد و فروش جهانی به بیش از ۳۱ میلیون نسخه رسید. به گفته جوزف توبین (‌Joseph Tobin) در سال ۲۰۰۴، این بازی موفق‌ترین بازی کامپیوتری تمام دوران بود. در سال ۲۰۰۹، IGN از Pokémon Red و Blue به عنوان پرفروش‌ترین بازی‌های کنسول Game Boy یاد کرد. با احتساب فروش نسخه Yellow، این مجموعه تا به امروز بیش از ۴۸ میلیون نسخه به فروش رسانده است که در نتیجه، آن را در رتبه هشتم پرفروش‌ترین عناوین تاریخ صنعت گیم جای می‌دهد.

Mario Kart 8 / Deluxe (57 میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

عنوان Mario Kart 8 یک بازی مسابقه‌ای و کارتی است که در سال ۲۰۱۴ برای Wii U منتشر شد. این بازی شامل مکانیک‌های سری Mario Kart می‌شود که در آن بازیکنان با استفاده از شخصیت‌های فرنچایز در فرمت‌های مختلف، با یکدیگر مسابقه می‌دهند. این بازی دارای حالت‌های تک نفره، چند نفره و همچنین آنلاین است و به واسطۀ حالت‌ها و مکانیک‌های جذاب خود، به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد. در چهار روز ابتدایی انتشار، Mario Kart 8 با بیش از ۱.۲ میلیون نسخه فروش در سرتاسر جهان، به سریع‌ترین فروش عناوین Wii U تبدیل شد. در عرض یک ماه، این آمار فروش به ۲.۸۲ میلیون واحد افزایش یافت.

پیش از این، Mario Kart کنسول Wii در سال ۲۰۰۸ با ۲۵ هزار واحد فروش، این رکورد را در اختیار داشت. تقریبا پس از گذشت یک سال از عرضه، نسخه دیلاکس بازی حدود ۱۰ میلیون واحد فروخته بود. تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، عنوان Mario Kart 8 Deluxe حدود ۴۸.۴۱ میلیون واحد در سراسر جهان به فروش رساند که آن را به پرفروش‌ترین بازی نینتندو سوییچ و همچنین یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تمام دوران تبدیل می‌کند.

Super Mario Bros (۵۸ میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

Super Mario Bros یک بازی پلتفرمینگ است که توسط نینتندو برای کنسول NES منتشر شد. پس از عرضه محدود NES در ایالات متحده، نسخه‌های NES بازی نیز در غرب منتشر گردید که کمک زیادی به بیشتر دیده شدن بازی کرد. عنوان Super Mario Bros هم از نظر تجاری و هم از نظر کیفی بسیار موفق بود. بازی همچنین به محبوبیت ژانر پلتفرمینگ Side-scrolling کمک کرد و محبوبیت کنسول NES را به اوج رساند. پس از عرضه در ژاپن، ۱.۲ میلیون نسخه در ماه اول انتشار بازی در سال ۱۹۸۵ فروخته شد.

در ادامه روند صعودی فروش بازی، ۴۰.۲۳ میلیون نسخه از Super Mario Bros تا آوریل ۲۰۰۰ در سراسر جهان فروخته شد که در آن زمان، رکورد جهانی گینس برای پرفروش‌ترین بازی ویدیویی تمام دوران را از آن خود کرد. شخصیت Super Mario بعد از این نسخه به یک پالپ کالچر در صنعت گیمینگ تبدیل شد و همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین آی‌پی‌های صنعت گیم شناخته می‌شود.

PUBG (75 میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که با بازی PUBG آشنایی نداشته باشد. قبل از اینکه Fortnite بتواند سبک بتل رویال را به اوج محبوبیت برساند، این PUBG بود که سبک مذکور را بهتر از هر بازی دیگری به گیمرها معرفی کرد. این عنوان تا حدی موفق بود که توانست به آمار و ارقام‌های بی‌نظیری در زمینه فروش دست پیدا کند. فارغ از این که بازی این روزها عملکرد تاسف‌باری دارد و بیشتر جامعه مخاطبان خود را از دست داده است، اما هرگز نمی‌توان از تاثیرگذاری حداکثری آن در سبک بتل رویال چشم‌پوشی کرد.

PUBG پرفروش‌ترین بازی پولی رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۱۷ بود و توانست ۳۰ میلیون نسخه در سراسر جهان بفروشد و به لطف این فروش خیره‌کننده، ۹۰۰ میلیون دلار درآمدزایی کند. علاوه بر این، عنوان رایگان PUBG Mobile به اولین بازی بتل رویالی تبدیل شد که به بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد می‌رسد.

تا پایان سال گذشته، PUBG: Battlegrounds به طور متوسط، ​​روزانه بیش از ۷۰ میلیون کاربر داشت. پس از فروش ۷۵ میلیون نسخه‌ای و با توجه به رایگان بودن Fortnite، این بازی نیز به عنوانی رایگان تبدیل شد.

Wii Sports (84 میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

بازی Wii Sports یک شبیه‌ساز ورزش است که در سال ۲۰۰۶ توسط نینتندو برای کنسول Wii منتشر شد. این بازی در بسته‌های کنسول گنجانده شد و آن را به اولین بازی ورزشی لانچ‌ کنسول‌های نینتندو از زمان Tennis Mario در سال ۱۹۹۵ تبدیل کرد. فروش همزمان بازی در کنار کنسول، موجب شد تا Wii Sports به آمار و ارقام فوق‌العاده‌ای در درآمدزایی دست پیدا کند. در پایان سال ۲۰۰۷، Wii Sports پرفروش‌ترین بازی کنسول Wii بود.

تا ژانویه ۲۰۱۱، فروش جهانی بازی حدود ۷۵.۶۶ میلیون نسخه گزارش شد که تا مارس ۲۰۲۱، این رقم به ۸۲.۹۰ میلیون افزایش یافت. بازی Wii Sports همانند دیگر عناوین حاضر در این لیست، یک بمب تجاری بزرگ برای شرکت ژاپنی نینتندو بود.

GTA V (175 میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

نه تنها بازی GTA ‌V نیازی به معرفی ندارد، بلکه سری GTA هم به اندازه کافی در میان جامعه گیمرها محبوب است. راکستار با خلق این سری، یکی از بزرگ‌ترین آی‌پی‌های تاریخ را روانه بازار کرد که نه تنها در زمینه کیفی همواره موفق بوده‌اند، بلکه در زمینه فروش نیز مانند یک ماشین پول‌ساز عمل می‌کنند. با این حال، یک نسخه از این سری با نسخه‌های دیگر تفاوت زیادی دارد؛ بازی GTA V با اختلافی باورنکردنی‌ای نسبت به بازی‌های دیگر سری، آنقدر فروخت که تبدیل به سومین بازی پرفروش تاریخ شد.

در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۳، این بازی چندین رکورد جهانی گینس را شکست: پرفروش‌ترین بازی ویدیویی در ۲۴ ساعت اول عرضه، سریع‌ترین دارایی سرگرمی با درآمد یک میلیارد دلاری، سریع‌ترین فروش یک میلیارد دلاری بازی‌های ویدیویی، بالاترین درآمد حاصل از یک محصول سرگرمی در ۲۴ ساعت اول عرضه و پربازدیدترین تریلر یک بازی ویدیویی اکشن ماجراجویی.

تا آوریل ۲۰۱۸، این بازی حدود ۶ میلیارد دلار درآمد داشت و توسط MarketWatch به عنوان سودآورترین محصول سرگرمی در تمام دوران خطاب شد. تا سپتامبر ۲۰۲۲، این بازی بیش از ۱۷۰ میلیون نسخه در سراسر جهان و تمام پلتفرم‌ها به فروش رساند و این فروش هنوز هم متوقف نشده است.

Minecraft (238 میلیون نسخه)

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

بازی Minecraft دنیا را تکان داد. کمتر سازنده‌ای پیدا می‌شود که بتواند محصولی بسازد و با آن محصول، انواع و اقسام سلیقه‌ها را به سمت خود جذب کند. موجانگ (Mojang) با Minecraft این کار را انجام داد. بازی Minecraft اکنون به یک فرهنگ و پالپ کالچر در دنیای سرگرمی تبدیل شده است و تقریبا تمام بازیکنان جهان با این عنوان آشنا هستند یا حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند. برخی می‌گویند هیچ بازی‌ای همانند Minecraft در المان ساخت و ساز لذت‌بخش نیست و این عنوان آزادی عمل دیوانه‌واری به بازیکنان می‌دهد.

بازی رایگان Minecraft China تا نوامبر ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ میلیون بازیکن داشت. طبق آمار رسمی تا آوریل ۲۰۲۱، Minecraft بیش از ۲۳۸ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است که آماری دیوانه‌وار برای یک استودیو بازی‌سازی به حساب می‌آید و نشان می‌دهد که چرا مایکروسافت به فکر خرید استودیوی موجانگ افتاد.

Tetris (520 میلیون نسخه)

گیمینگ

طبق گفته شرکت تتریس، این بازی با فروش ۵۲۰ میلیون نسخه‌ای، به راحتی در صدر فهرست پرفروش‌ترین بازی‌های تمام دوران قرار دارد؛ البته که در آمارهای رسمی، از این بازی به عنوان پرفروش‌ترین محصول تاریخ یاد نمی‌شود. این آمار شامل فروش بازی در تمامی پلتفرم‌های موجود می‌شود که اکثریت آن مربوط به دستگاه‌های موبایل است. هنک راجرز (Henk Rogers)، مدیر عامل شرکت تتریس، اعلام کرد که بازی مذکور تا سال ۲۰۱۴، ۴۲۵ میلیون دانلود در فروشگاهای پولی تلفن همراه داشته است.

هنوز هم نسخه‌های مدرن و کلاسیکی بر اساس این بازی منتشر می‌شوند. Tetris Effect: Connected از آخرین نسخه‌های مدرن این سری است که تجربه بازی رو کنسول‌های نسل نهمی را میسر می‌کند.


فکر می‌کنید این رکوردها یک روز توسط بازی دیگری شکسته می‌شود؟ طرفدار کدام یک از بازی‌های این لیست هستید؟ کدام یک از بازی‌های این لیست را خریداری کرده‌اید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

mh.pموز سخنگوخستهشومپتِ کته کلهRezag1شبح گیمفا (کاربر حرفه‌ای)❤GOD OF WAR❤علیLonesome guyAli 0zadeDARKSIRENبهزاد سالمیIlya gamerJin sakaiO2S.mmasoud pc gamerAlirezaTlou part 2 game of the centuryکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز
پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز
پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز
پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز
پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیمینگ؛ غول‌های پول‌ساز