برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا
برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا
برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا
برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا

برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون

آرمان زرمهر
۱۸:۰۶ ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به برترین بازی‌های اکشن که در سال ۲۰۲۲ در دسترس گیمرها قرار گرفتند. با گیمفا همراه باشید.

۲۰۲۲ سال بسیار خوبی برای طرفداران ژانر اکشن بود چرا که نه تنها آثار متنوعی در این ژانر دریافت کردند بلکه بسیاری از این عناوین، از استانداردهای کیفی بسیار بالایی برخوردار بودند که باعث می‌شد تجربه‌ی تک تک آن‌ها برای گیمرها به امری اجباری بدل گردد. این عناوین نوآورانه و جذاب، برخی نسخه‌ای تازه از یک فرنچایز بزرگ بودند و برخی دیگر بازی‌های مستقلی که توانستند به سرعت در دل طرفداران برای خود جا باز کنند. حال در ادامه قصد داریم از برترین آثار امسال در این ژانر یاد کرده و بهترین تجربه‌ی اکشن سال ۲۰۲۲ را انتخاب کنیم.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge

برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا

TMNT: Shredder’s Revenge جزو آن دسته عناوینی بود که از همان ابتدای معرفی‌اش می‌دانستیم قرار است به یک اثر بسیار جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل شود. فرنچایز TMNT در نسل چهارم کنسول‌ها خوش درخشید، به یکی از اسطوره‌های ژانر Beat’em Up تبدیل شد و در کنار فرنچایزهایی همچون Streets of Rage پایه‌گذار بسیاری از استانداردهای کیفی ژانر اکشن آن دوره بود. پس از دهه‌ها و با وجود عرضه‌ی برخی آثار اکشن جذاب سه بعدی زیر پرچم نام Teenage Mutant Ninja Turtles، همچنان بسیاری از طرفداران چشم انتظار یک اثر مدرن و در عین حال پایبند به ریشه‌ی نسخه‌های کلاسیک این فرنچایز بودند و TMNT: Shredder’s Revenge دقیقا پاسخی به همین نیاز بود.

این اثر را می‌توان تلفیقی از ساختار کلاسیک و آشنای بازی‌های Teenage Mutant Ninja Turtles و نوآوری‌های مدرن دانست. این بازی گیم‌پلی Beat’em Up خود را بهبود بخشید و مکانیزم‌های تازه‌ای از جمله حرکات ویژه‌ برای کاراکترهای مختلف را شامل می‌شد. همچنین، Shredder’s Revenge نمونه و الگویی فوق‌العاده از مدرنیزه کردن یک اثر رترو و کلاسیک نه تنها برای مخاطبان سابق بلکه برای مخاطبانی است که تقریبا در یک دنیای متفاوت از گیمینگ زندگی کرده‌اند.

در کنار آرت استایل جذاب و گیم‌پلی اکشن سرگرم‌کننده‌، این عنوان و سازندگان آن در طراحی مراحل نیز خلاقیت بسیاری به خرج داده‌ و مراحلی جذاب و در عین حال متنوع را برای پلیرها خلق کرده‌اند که امکان تجربه‌ی چندین باره‌ی این اثر را قوت می‌بخشد. به طور کلی، TMNT: Shredder’s Revenge قطعا یکی از آثار ارزشمند سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود که برای سالیان سال جذابیت خود را حفظ خواهد کرد.

Neon White

برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا

عنوان Neon White نه تنها یکی از خاص‌ترین آثار اکشن در چندین سال اخیر به شمار می‌آید، بلکه با نوآوری‌های بسیار جذاب خود، یک تجربه‌ی اکشن سرعتی را در قالب رمانی بصری به تصویر می‌کشد و حتی روایتی جذاب را هم شامل می‌شود! شما در این بازی در نقش کاراکتر White قرار خواهید گرفت، یک قاتل حرفه‌ای که به صورت اختصاصی برای از بین بردن هیولاهایی که به بهشت راه پیدا کرده‌اند، از جهنم برگزیده شده و به بهشت ارسال شده است.

علاوه بر White، قاتلان دیگری نیز برای این ماموریت برگزیده شده‌اند و همگی تلاش می‌کنند تا با به سرانجام رساندن آن، به جایگاهی ابدی در بهشت دست یابند اما در این بین پیچیدگی‌های داستانی بسیار جالبی حول محور کاراکترهای مختلف شکل می‌گیرد که روایت داستانی بازی را به نوبه‌ی خود جذاب می‌کند.

اما تمرکز اصلی در این عنوان نه داستان‌سرایی بلکه گیم‌پلی سرعتی بسیار لذت بخش آن است که بر خلاف بسیاری از آثار مشابه، پلیر را با کوله‌باری از مهمات در مراحل مختلف رها نمی‌کند تا به سلاخی هیولاها بپردازد بلکه کاملا برعکس! در این بازی مهمات نسبتا محدود و روش مبارزات بسیار متفاوت است. هسته‌ی گیم‌پلی مبارزات در این عنوان بر پایه‌ی Soul Card بنا شده است که شما در هر یک از مراحل بازی با به دست آوردن این کارت‌ها، از قابلیت‌های مختلفی بهرمند می‌شوید و توانایی مبارزه با دشمنان را پیدا خواهید کرد.

سازندگان این مکانیزم را بسیار انعطاف‌پذیر پیاده‌سازی کرده‌اند؛ به طوری که شما می‌توانید با استراتژی، اولویت‌بندی و فدا کردن برخی از کارت‌ها، به قابلیت‌های خاصی دست یافته و در عین حال، دسته‌ی کارت خود که در واقع سلاح‌های مبارزه‌ی شما محسوب می‌شوند را شخصی سازی کرده و برای به دست آوردن بهترین و سریع‌ترین زمان در به پایان رساندن مراحل تلاش کنید. همانطور که گفتم، روایت داستانی بازی که به حالت رمان مصور به تصویر کشیده می‌شود، بسیار خوب با فضاسازی کلی آن همراه است و مکملی بسیار عالی برای تجربه‌ی کلی Neon White به شمار می‌آید.

در آخر باید گفت که عنوان Neon White به راستی کلمه‌ی نوآوری را معنا کرده و با رویکردهای متفاوت و متمایزکننده‌ی خودش نسبت به ژانر اکشن، تجربه‌ی خاص و فراموش نشدنی را پدید می‌آورد.

Bayonetta 3

برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا

استودیوی پلاتینیوم گیمز سال‌هاست که ثابت کرده است توانایی بالایی در ساخت بازی‌های اکشن دارد و در این ژانر یکی از استودیوهای بسیار خلاق به شمار می‌آید. از آثار فوق‌العاده‌ای همچون Astral Chain و Nier: Automata گرفته تا Vanquish، MGS Rising و TMNT: Mutants in Manhattan تجربیاتی فوق‌االعاده برای دوست داران این ژانر و علاقه‌مندان به ژانر هک اند اسلش محسوب می‌شوند و فرنچایز Bayonetta نیز دست کمی از آثار ذکر شده ندارد.

فرنچایز Bayonetta از زمان تولد موفق شد یک هویت مستقل برای خود پیدا کرده و در عین حال از بزرگان ژانر هک اند اسلش همچون فرنچایز Devil May Cry الگوبرداری‌های مفیدی بکند. دو نسخه‌ی ابتدایی فرنچایز هر دو در کنار داستانی جالب، اکشنی فوق‌العاده Stylish را ارائه می‌دادند که به سرعت طرفداران زیادی در این ژانر پیدا کرده و حال پس از هشت سال انتظار، در نهایت Bayonetta 3 در سال ۲۰۲۲ عرضه شد و نه تنها آن اکشن سابقش را بیش از پیش پر رنگ کرده است، بلکه با اضافه کردن مکانیزم‌های تازه به گیم‌پلی، تجربه‌ای دیوانه‌وارتر را به ارمغان می‌آورد که تک تک دقایق انتظار آن را توجیه می‌کنند.

مکانیزم Demon Slave یکی از خصوصیات تازه‌ی نسخه‌ی سوم است که روی آن تاکید بسیاری شده بود؛ Demon Slave توانایی کنترل هیولاهای غول‌پیکر به صورت Real Time در مبارزات را به شما می‌دهد که رسما مقیاس سکانس‌های مبارزات بازی را چندین برابر کرده و لذت آن را به سقف می‌چسباند. شخصا از آن به عنوان یک مکانیزم معرکه یاد می‌کنم چرا که نه تنها به خوبی با استایل کلی این فرنچایز در یک سو قرار می‌گیرد، بلکه مبارزات را ناگهان پر هرج و مرج‌تر و انعطاف پذیرتر می‌کند.

این فرنچایز از همان ابتدا به دلیل سیستم مبارزات عمیق، سریع و لذت بخش مورد توجه بسیاری از طرفداران این ژانر مخصوصا طرفداران Devil May Cry قرار گرفت و حتی تا قبل از عرضه‌ی نسخه‌ی سوم نیز یکی از برترین سیستم‌های مبارزات این ژانر را در خود جای داده بود اما حال با عرضه‌ی نسخه‌ی سوم و پیشرفت هر چه بیشتر این سیستم، Bayonetta 3 قطعا لیاقت حضور در میان برترین آثار این ژانر را دارد.

Sifu

برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا

با اینکه انتخاب برترین عنوان بین این آثار مخصوصا Bayonetta 3 و Sifu بسیار دشوار است اما شخصا اعتقاد دارم Sifu برترین بازی اکشن سال ۲۰۲۲ است. این عنوان به راستی ژانر Beat’em Up را متحول کرده و روحی تازه به آن می‌بخشد. یک پکیج کامل که به جرات می‌توانم بگویم تجربه‌ی مبارزات در آن به شدت لذت بخش، عمیق و پر جزئیات است.

داستان عنوان Sifu حول محور پسر/دختر بچه‌ای شکل می‌گیرد که نظاره‌گر کشته شدن پدرش توسط یکی از شاگردان طرد شده‌ی وی است. پس از کشته شدن پدر، خود شخصیت اصلی نیز به قتل می‌رسد، اما به وسیله‌ی یک طلسم یا به اصطلاح Pendant خاص، به زندگی بازگردانده و پس از هشت سال تمرین آماده می‌شود تا انتقام پدرش را از ۵ نفری که در قتل او دست داشته‌اند بگیرد. در حالی که داستان بازی تمرکز اصلی سازندگان نبوده و از همین رو از عمق زیادی برخوردار نیست، اما چگونگی روایت و ارائه‌ی آن به پلیر کافی بود تا شما را به اندازه‌ی کافی در روند بازی درگیر کند.

چیزی که Sifu را به یکی از بهترین و جذاب‌ترین آثار اکشن چند سال اخیر تبدیل می‌کند، گیم‌پلی و سیستم مبارزات بسیار عمیق، حساب شده و انعطاف‌پذیر آن است که با برخی مکانیزم‌ها و خصوصیات اختصاصی این عنوان هم راستا شده و تجربه‌ای فوق‌العاده را به پلیر هدیه می‌دهد. شما با هر بار مردن، چندین سال پیرتر شده و دوباره به زندگی برمی‌گردید اما این روند تاثیرات مثبت و منفی خود را نیز روی کاراکتر اصلی و چگونگی عملکرد آن می‌گذارد.

چگونگی پیاده‌سازی این خصوصیت در این اثر بسیار هوشمندانه انجام شده و به هیچ عنوان پلیر را آزار نمی‌دهد بلکه کاملا برعکس، به او اجازه می‌دهند درست همچون زندگی واقعی به آزمون و خطا پرداخته و از عمر خود به بهترین نحو برای رشد و تکامل استفاده کند و در ازای هر شکست او را با افزایش سن تنبیه می‌کند.

هر بار مبارزه با تعداد زیادی از دشمنان در عین چالش‌برانگیز بودن، لذت‌بخش است و به راستی حس یک امتحان را دارد چرا که به شما اجازه می‌دهد تا آموخته‌های خود را در معرض آزمایش بگذارید. اگر مبارزات این بازی برای تجربه‌ی چندباره‌ی آن کافی نیست، مراحل بازی و وجود راه‌های مختلف برای به پایان رساندن آن‌ها، قطعا ارزش چندبار تجربه‌ی این اثر را افزایش می‌دهد.

در کنار این خصوصیات، طراحی هنری و موسیقی بازی نیز به بهتر شدن هر چه بیشتر این تجربه کمک کرده و درست آن را شبیه به بوم نقاشی‌ای می‌کنند که تمام بخش‌ها و رنگ‌هایش با هم دیگر هم راستا و هماهنگ بوده و یکدیگر را تقویت می‌کنند. در حالی که Bayonetta 3 نیز کاملا لایق لقب برترین بازی اکشن سال است اما عنوان Sifu اثری را به نمایش می‌گذارد که به راستی ژانر خودش را متحول کرده و تجربه‌ای متفاوت را ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

سال ۲۰۲۲ همان قدر که سال نسبتا ضعیفی برای ژانر وحشت بود، سالی پر بار و بسیار قدرتمند برای عناوین اکشن محسوب می‌شد. هر یک از عناوینی که از آن‌ها یاد کردیم، به روش مختص به خود تجربه‌ای خاص و متفاوت را ارائه می‌دهند و این ژانر را به سوی جلو حرکت می‌دهند. اینکه عنوانی بتواند در ژانری همچون ژانر اکشن که مملو از آثار جذاب و منحصر به فرد است، یکتا جلوه کند و با نوآوری‌هایش تجربه‌ای تازه را به گیمرها ارائه دهد، قطعا لیاقت ستایش را دارد.

نظر شما درباره‎‌ی عملکرد ژانر اکشن در سال ۲۰۲۲ چیست؟ شما از کدامیک از آثار نام برده بیشتر لذت بردید؟

?riddler؟RoadieUNCLE ARTHURDARKSIRENGGMomKratos...Eternal...🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉ghostHunTeR007IrNGrandWardenDdddd.🤘Mohsenj74CameraManیوهانTlou part 2 game of the centuryMahyarMsmSpider-Manmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا
برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا
برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا
برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا
برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بنده خودم به شخصه از این لیست بازی teenage Mutant Ninja Turtles را از طریق سرویس xbox game pass تجربه کردم و خیلی بازی جذاب و خوبی بود ، برای منی که یکی از اولین تجربه هام از بازی های beat ’em up خیلی عالی بود ، شخصیت های جالب با طراحی خوب ، دشمنان متنوع ، باس فایت هایی که هر یک راه متفاوتی برای شکست داشتند ، مهارت محور بودن و … از دلایلی بود که به نظرم این اثر را ارزشمند کرده بود .

    M.KhAli 0zadeKratosKratosHunTeR007IrNTlou part 2 game of the centurySpider-Manگیمر غمگینRoadieVisible 6-tigh manmore
  • واقعا نظر منم همینه sifu امسال فوق‌العاده بود از همون روز اولم که دیدمش گفتم

    M.KhAli 0zadeDARKSIRENHunTeR007IrNGrandWardenTlou part 2 game of the centurySpider-ManAbolfazlگیمر غمگینRoadiemore
  • Hitasep گفت:

    دیگه خبری از اون شایعه بازی لاکپشت های نینجا که داستان دارک و جدی داشت نیومد؟

    ?riddler؟M.KhnooneAli 0zadeKratosHunTeR007IrNSpider-ManDĥeebvj⁷Ukl
  • ازین لیست بایونتا رو دوست دارم

    M.KhKratosSpider-Man
  • Sarkesh گفت:

    Sifu عالی بود اگه لیست رده بندی میشد صد در صد sifu شماره یک بود

    M.KhKratosHunTeR007IrNگیمر غمگینGrandWardenSpider-Man
  • ممد گفت:

    ی خیر برداره معرفی کنه پرسونا ۵‌رو

    𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔M.Khpro_gamerKratosHunTeR007IrN
  • GrandWarden گفت:

    تشکر از شما جناب زرمهر‌.
    از بین عناوین بالا، سیفو و لاک پشت های نینجا رو تجربه کردم. سیفو بدون شک یکی از غافلگیری های امسال بود که حتی فکرشم نمیکردم انقدر ازش لذت ببرم‌. گیم پلی بازی به معنای واقعی کلمه لذت بخشه و علیرغم سختی بازی، تجربه رو حسابی شیرین میکنه.
    لاکپشت های نینجا هم به نظرم اگر به صورت دونفره لوکال تجربه بشه خیلی لذت بیشتری داره و حس نوستالژی خوبی به همراه داره.

    آرمان زرمهر
  • Peyman گفت:

    ببینید بستگی داره که اکشن مورد انتخابی شما چی باشه اکشن ماجراجویی اکشن معمایی هک اند اسلش اکشن ار پی جی اکشن برای تمامی سبکها قطعا یه بیس یا یه مکمل میتونه باشه مثلا اکشن ترسناک و بقا حالا بسته به داستان و تاکید نویسنده بازی رو کدوم بخش روند کلی هم تغییر می‌کنه و بولد تر یا پررنگتر میشه امسال ژانر اکشن اثار خیلی خوبی رو منتشر کرد و یکسری ای پی ها داستان های جذاب یا قابل قبولی رو منتشر کردن داستان داستان داستان واقعا یک اثر رو شدیداً مهیج می‌کنه گیم پلی گرافیک تیر خلاص هستن برای برد یا شکست اما داستان رکن اساسی بعد گرافیک گیم پلی موسیقی نظر خودم هست هر کی نظرش متفاوت من خودم سبک ترس بقا رو دوست دارم مثل لست آف اس یا مثلا وکینگ دد که از قدیم نشد تحربش کنم تازه از اول شروع کردم دایینگ لایت دو پایان زندگی در یک کشور شهر و کمپ کمپ شدن محله های مختلف پناهگاه انسان ها و برای بقا خودت پیدا کردن غذا دارو و داستان اصلکاری مهیج خودت باید بجنگی با سخت تربن شرایط حالا یه بچه کوچیک هم بچه خودت یا پیدا کنی اونو همراهت باشه محافظت کنی تو این شرایط ازش دنیا دارک پرهاز هیجان و تلاش خودت کاملا واقعی واسه بقا

  • Roadie گفت:

    کاملا با انتخابتون موافقم. Sifu به نظر بنده با فاصله بهترین بازی از سبک اکشن خالص بوده که به کل بازی کردم! یک اکشن واقعی که در کنار هنر پیاده سازی فنون، تفکر پشت مبارزاتُ در قالب استراتژی های پیش و حین مبارزه به بهترین شکل پیاده می‌کنه. و طی این کار به اسطوره های این سبک به زیبا ترین نحو ادای دین می‌کنه. زیبایی های بصری و دلچسب بودن یک مبارزه‌ی موفق هم از نکاتی بود که لذت بازیو دو چندان کرد واسم.

برترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۲۲؛ لذت جنون - گیمفا