بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

امیرحسین رنجبر
۱۷:۱۶ ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

درسال ۲۰۲۲، مایکروسافت قصد خود را برای خرید اکتیویژن بلیزارد اعلام کرد. در این مقاله اخبار موجود از روند تایید این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

انتظار می‌رفت که این قرارداد تا بهار ۲۰۲۳ نهایی شود و در انتظار تایید سهامداران باشد، اما اخیرا روند تایید نهایی قرارداد با مشکل مواجه شده است. در صورت نهایی شدن آن، مایکروسافت مالکیت فرنچایزهایی مانند Call of Duty، Crash Bandicoot، Spyro، Warcraft، StarCraft، Diablo، Overwatch و Candy Crush را در اختیار خواهد گرفت.

اگر قرارداد توسط تنظیم‌کنندگان بین‌المللی تایید شود، این بزرگترین خرید تاریخ صنعت گیم خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تمام اخبار و احتمالات روند تایید این خرید را باهم مرور کنیم. با گیمفا و ادامه این مطلب همراه باشید.

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

اکتیویژن بلیزارد یکی از بزرگ‌ترین ناشران بازی‌های ویدیویی در جهان است که در سال ۲۰۲۱، به درآمد سالانه ۸.۸ میلیارد دلار رسید. این شرکت از پنج واحد تجاری تشکیل شده است: انتشارات اکتیویژن، بلیزارد، کینگ، بازی‌های لیگ برتر و استودیو اکتیویژن بلیزارد. از جمله دارایی‌ها و آی‌پی‌های شرکت می‌توان به Call of Duty، Crash Bandicoot و Spyro از استودیوهای اکتیویژن اشاره کرد.

مایکروسافت یک غول تجاری در زمینه تولید نرم‌افزار است و همچنین کنسول‌های ایکس باکس را در اختیار داشته و مجموعه استودیوهای بازی‌سازی زیادی را مدیریت می‌کند. در مارس ۲۰۲۱، مایکروسافت خرید زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) که شامل بتسدا سافتورکس (Bethesda Softworks) نیز می‌شود را به مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار نهایی کرد که در آن زمان، یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی لقب گرفت.

در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲، مایکروسافت قصد خود را برای خرید اکتیویژن بلیزارد به مبلغ ۶۸.۷ میلیارد دلار در یک معامله تماماً نقدی اعلام کرد. قیمت سهام اکتیویژن بلیزارد در معاملات آن روز نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت.

این قرارداد، مایکروسافت را پس از شرکت چینی تنسنت (Tencent) و کمپانی ژاپنی سونی، به سومین شرکت بزرگ بازی‌سازی و بزرگترین دفتر مرکزی در قاره آمریکا تبدیل کرد. Goldman Sachs به عنوان مشاور مالی مایکروسافت و Allen & Company به عنوان مشاوران مالی اکتیویژن در این قرارداد معرفی شدند. Simpson Thacher به عنوان مشاور حقوقی برای مایکروسافت خدمت خواهد کرد، در حالی که Skadden به عنوان مشاور حقوقی برای اکتیویژن انجام وظیفه می‌کند. این معامله توسط هیئت مدیره هر دو شرکت تایید شد و انتظار می‌رفت در سال ۲۰۲۳ پس از بررسی نظارتی دولت‌ها، نهایی شود.

پس از اتمام این قرارداد، اکتیویژن بلیزارد یک نهاد مستقل اما تحت امر مایکروسافت خواهد بود که توسط فیل اسپنسر (Phil Spencer) و مت بوتی (Matt Booty) اداره می‌‌شود. چنین سیاست مشابه‌ای برای استودیوهای بتسدا هم اعمال شده بود. این قرارداد همچنین به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را در سرویس ایکس باکس گیم پس عرضه کند؛ با این حال، موانعی برای انجام این کار سر راه مایکروسافت قرار گرفته که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

اسپنسر همچنین در مورد احیای برخی از بازی‌های قدیمی اکتیویژن بلیزارد که خودش از آن‌ها لذت می‌برد صحبت کرد. او به احیای فرنچایزهایی مانند King’s Quest، Guitar Hero و Hexen: Beyond Heretic علاقه نشان داد. بابی کوتیک (Bobby Kotick)، رئیس وقت اکتیویژن، اظهار داشت که اسپنسر و ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، پیش‌تر در مورد نگرانی‌های خود از قدرت گرفتن تنسنت، اپل، و گوگل بحث و گفت‌و‌گو کرده بودند.

با توجه به گسترش متاورس و احتمال همه‌گیر شدن آن، مایکروسافت متوجه شد که خرید اکتیویژن بلیزارد برای عقب نماندن از این رقابت، اجباری است. به گفته کوتیک، این صحبت‌ها منجر به ایده‌پردازی مایکروسافت شد و آن‌ها اکتیویژن را با قیمتی جذاب خریداری کردند. در بیانیه‌ای به وبسایت سرمایه‌گذار اکتیویژن بلیزارد، این شرکت گفت که محصولات آن‌ها «پویاترین و هیجان‌انگیزترین دسته سرگرمی در تمام پلتفرم‌ها» است و استودیوهای آن‌ها در خط مقدم گسترش متاورس خواهند بود.

برخی از روزنامه‌نگاران، این خرید و قرارداد تصاحب بتسدا در مارس ۲۰۲۱ را به‌ عنوان تلاشی برای رقابت مایکروسافت با متا، که قبلا فیس‌بوک نامیده می‌شد، اعلام کردند. در ادامه، اعلامیه‌ای در پی رویدادهای مربوط به وزارت کار و مسکن منصفانه کالیفرنیا در مقابل اکتیویژن بلیزارد و دادخواستی که در ژوئیه ۲۰۲۱ شرکت را به آزار جنسی و تبعیض شغلی متهم کرد، منتشر شد. این اتهامات تا نوامبر ۲۰۲۱ گسترش یافت و شامل اقداماتی شد که بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد، را به فساد کاری متهم می‌کرد.

پس از اعلام این خرید، وال استریت ژورنال و بلومبرگ گزارش دادند که دعوی حقوقی DFEH در حال پیگیری است. گزارش‌های هر دو روزنامه بیان کردند که اکتیویژن بلیزارد به دلیل عملکرد مالی ضعیف‌تر از حد انتظار بازی‌های اخیرش و تاخیر در تولید، خود را به کمپانی‌های دیگری نیز پیشنهاد داده بود. از این شرکت‌ها می‌توان به شرکت مادر فیسبوک، یعنی Meta Platforms اشاره کرد. بر اساس پرونده‌های SEC، مایکروسافت بلافاصله پس از گزارش وال استریت ژورنال در خصوص خرید اکتیویژن توسط متا، دوباره برای خرید این شرکت آمریکایی اقدام کرد.

با اینکه کوتیک در مورد فروش شرکت مردد بود، هیئت مدیره معامله را انجام داد، زیرا آن‌ها از تداوم شکایت‌ها می‌ترسیدند. آن‌ها می‌دانستند حضور کوتیک به ضرر کمپانی خواهد بود. مایکروسافت و اکتیویژن اعلام کردند که بعد از اتمام این قرارداد، بابی کوتیک با غرامت ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری، شرکت را ترک خواهد کرد. طبق اعلامیه‌های رسمی، کوتیک، او تا زمان نهایی شدن قرارداد مذکور، در سمت مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد باقی می‌ماند؛ زیرا اکتیویژن بلیزارد تا زمانی که معامله بسته شود، مستقل خواهد بود.

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

مایکروسافت هنوز مستقیما در مورد پرونده‌های حقوقی اکتیویژن صحبت نکرده است، اما اعلام کرد که سیاست‌های آزار جنسی و تبعیض جنسیتی اکتیویژن را بررسی می‌کند. با این حال، مایکروسافت برای نهایی شدن این خرید به تایید اکثریت سهام‌داران شرکت آمریکایی احتیاج داشت. سهامداران اکتیویژن بلیزارد در تاریخ آوریل ۲۰۲۲ این خرید را تایید کردند تا تصمیم نهایی، به رگولاتورهای هر کشور سپرده شود.

با توجه به گستردگی و پیچیدگی شدید این خرید، معامله توسط چندین نهاد بازرگانی دولتی برای رفع نگرانی‌های ضد انحصارطلبی بررسی شد. از نوامبر ۲۰۲۲، عربستان سعودی، برزیل و صربستان این خرید را به صورت قانونی تایید کرده‌اند. در ایالات متحده، قرارداد توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) به جای اینکه به طور سنتی توسط وزارت دادگستری ایالات متحده بررسی شود، مورد تحقیق قرار گرفت. این تصمیم صورت گرفت تا آژانس نظارتی در دهه گذشته، نگرانی‌های زیادی را در مورد ادغام و تملک در بخش فناوری ایجاد کرده بود.

سناتورهای آمریکایی از جمله الیزابت وارن (Elizabeth Warren)، برنی سندرز (Bernie Sanders)، شلدون وایت هاوس (Sheldon Whitehouse) و کوری بوکر (Cory Booker)، نگرانی‌های خود را در مورد این خرید به FTC ابراز کردند و گفتند که هر دو شرکت، در حفاظت از حقوق و حیثیت کارکنان خود شکست خورده‌اند. آن‌ها گفتند که این معامله، احتمالا سیاست انحصارطلبی را افزایش می‌دهد و موقعیت کارمندان هر دو شرکت را بدتر خواهد کرد.

اکتیویژن بلیزارد گفت که آن‌ها به طور کامل با بررسی‌ SEC همکاری خواهند کرد. سازمان رقابت و بازار بریتانیا قصد خود را برای انجام بررسی‌های جامع‌تر اعلام کرد. حکم فاز یک که در سپتامبر ۲۰۲۲ صادر شد، بیان کرد که این ادغام ممکن است به کاهش قابل توجه رقابت در بازار منجر شود. مرحله ۲ این تحقیقات تا ۱ مارس ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. این بررسی در سطوح بالاتری در ماه‌های آینده ادامه پیدا می‌کند و انتظار می‌رود تصمیم نهایی تا مارس ۲۰۲۳ اعلام شود.

در سپتامبر ۲۰۲۲، کمیسیون اروپا (EC) مراحل اولیه بررسی خرید اکتیویژن را آغاز کرد. EC پرسشنامه‌ای را برای چندین شرکت بزرگ ارسال کرد تا در مورد تاثیر این خرید روی آن‌ها بپرسد. یکی از سوالات در مورد احتمال منع شدن آن‌ها از رقابت در بازار بود. EC در ۸ نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که یک بررسی دیگر انجام خواهد داد تا تاثیرات این خرید روی اکوسیستم را بررسی کند. نتایج این بررسی تا مارس ۲۰۲۳ اعلام خواهد شد.

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

این معامله همچنین در ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و کشورهای دیگر نیز بازبینی می‌شود. در دسامبر ۲۰۲۲، کمیسیون تجارت فدرال (ایالات متحده) ممکن است در صورت انجام معامله توسط قانون‌گذاران، این خرید را تایید کند. اگر مایکروسافت بتواند بر FTC پیروز شود و ایالات متحده را مجبور به تایید قرارداد کند، احتمال نهایی شدن معامله وجود دارد. به نظر می‌رسد که خود شرکت آمریکایی از نهایی شدن کار اطمینان دارد. انتظار می‌رود پیشنهادات FTC ظرف دو هفته به مایکروسافت ارائه شود و پس از آن، این غول بازی‌سازی می‌تواند به اعضای هیئت مدیره دو شرکت مراجعه کرده و در خصوص زمان تایید قرارداد مذاکره کند.

سازمان Sjunde AP-Fonden، یک صندوق بازنشستگی تحت مدیریت دولت سوئد که پیش‌تر روی اکتیویژن بلیزارد سرمایه‌گذاری کرده بود، در نوامبر ۲۰۲۲ شکایتی را در دادگاه ایالات متحده علیه مایکروسافت و اکتیویژن ارائه کرد. این صندوق هر دو کمپانی را به انجام تبانی در معامله از پیش ثبت شده متهم کرد. در این دادخواست گفته شده است که به دلیل موقعیت ضعیف اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت در بسیاری از قرارداد‌ها تبانی می‌کند. این دادخواست همچنین کوتیک را به دلیل استفاده از این معامله برای سرپوش گذاشتن بر رفتار نادرست خود در رابطه با دعوای حقوقی DFEH، متهم کرد.

چندین کارمند اکتیویژن بلیزارد خوش‌بینی خود نسبت به این معامله را ابراز کرده‌اند، زیرا ABK Workers Alliance، گروهی از کارمندان که در پی شکایت DFEH برای عضویت در اتحادیه تلاش می‌کنند، می‌گویند که این خرید اهداف اتحاد آن‌ها را تغییر نداده است. گزارش منتشر شده توسط Business Insider نشان می‌دهد که چندین کارمند مایکروسافت، نگرانی خود را با توجه به رسوایی‌های جنسی و فرهنگ کاری اکتیویژن بلیزارد در محل کار، ابراز کرده‌اند و امیدوارند که این خرید روی اعتبار مایکروسافت و ایکس باکس در جامعه اثر منفی نگذارد.

در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲، دیوید مالپس (David Malpass)، رئیس بانک جهانی، این خرید را مورد انتقاد قرار داد و قیمت خرید را در همه‌گیری کرونا بیش از حد توصیف کرد. در ادامه، نگرانی‌هایی در مورد مالکیت مایکروسافت بر فرنچایز Call of Duty ایجاد شد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین شرکت مخالف در مقابل این خرید، سونی بود.

سری Call of Duty بدون شک یکی از پرفروش‌ترین و مهم‌ترین آی‌پی‌های این صنعت است. بازی مذکور تمام قصد و هدف برخی از کژوال گیمرها از خرید یک کنسول بازی به حساب می‌آید. با توجه به این که پلتفرم پلی استیشن همواره اصلی‌ترین ایستگاه بازیکنان Call of Duty بوده است، سونی نمی‌خواهد ریسک از دست دادن این آی‌پی مهم را به جان بخرد.

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

مدت کوتاهی پس از اعلام این خرید، سونی اعلام کرد که انتظار دارد مایکروسافت به تمام قراردادهای موجود این شرکت با اکتیویژن بلیزارد احترام بگذارد و اطمینان دهد که Call of Duty روی پلتفرم‌های پلی‌ استیشن در دسترس خواهد بود. اسپنسر و رئیس مایکروسافت، برد اسمیت (Brad Smith)، اطمینان دادند که مایکروسافت به قراردادهای موجود پایبند است و تمایل دارد بازی‌های اکتیویژن را در پلتفرم‌های زیادی در دسترس قرار دهد.

در حوالی سپتامبر ۲۰۲۲، فیل اسپنسر اذعان کرد که مایکروسافت نامه‌ای به سونی نوشته و تعهد خود را برای حفظ Call of Duty روی پلی‌ استیشن برای «چند سال» اعلام کرده است. بلومبرگ گفته بود که قرارداد بین سونی و اکتیویژن، تنها تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و پس آن مایکروسافت آزاد است هرکاری که می‌خواهد با این آی‌پی انجام دهد. با این حال، مایکروسافت به سونی تضمین داد که فراتر از این قرارداد عمل می‌کند.

جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، در پاسخ به صحبت‌های اسپنسر اظهار داشت که پیشنهاد آن‌ها در بسیاری از سطوح ناکافی و مبهم است. او در این باره گفت:

ما می‌خواهیم تضمینی داشته باشیم که گیمرهای پلی استیشن همچنان بالاترین کیفیت از تجربه Call of Duty را داشته باشند و پیشنهاد مایکروسافت این اصل را تضعیف می‌کند.

مایکروسافت که خطر لغو شدن قرارداد را با توجه به مخالفت‌های سونی جدی می‌دید، تصمیم گرفت طی نامه‌ای، انتشار Call of Duty روی پلی استیشن را حداقل تا ۱۰ سال آینده تضمین کند. سونی در ادامه بیان کرد که قصد مایکروسافت از خرید اکتیویژن، این است که سونی و پلی استیشن را از رقابت حذف کرده و در عوض، پلتفرم پلی استیشن را به کنسولی مانند نینتندو سوییچ تبدیل کند.

سونی همچنین گفت که مایکروسافت می‌خواهد سونی را از بازار ساخت بازی‌های بزرگ‌سالانه خارج کند. اسپنسر اعلام کرده بود که قصد مایکروسافت از این خرید، دسترسی به بازی‌های موبایل اکتیویژن است که شامل بازی‌های بخش King مانند Candy Crush Saga می‌شود. او گفت در حالی که تنها ۲۰۰ میلیون کاربر کنسولی در سراسر جهان وجود دارند، تعداد مخاطبین بازار موبایل به بیش از ۳ میلیارد نفر می‌رسد.

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

هیچکس از سرنوشت نهایی این قرارداد چیزی نمی‌داند. با توجه به مخالفت‌های سفت و سخت سونی، امکان شکست خوردن این خرید وجود دارد‌؛ اما بعید است مایکروسافت به این راحتی از شرکت اکتیویژن بگذرد. هرچه که هست، سرنوشت نهایی این خرید تا چند ماه آینده مشخص خواهد شد و بخش زیادی از تحقیق‌ها، تا مارس سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسند. نظر شما چیست؟ آیا این خرید به سود صنعت گیم است؟ از انحصاری شدن بازی‌های اکتیویژن استقبال می‌کنید؟ نظرات خود را در این خصوص در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

Dota2Sina FateminezhadDARKSIRENꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗVisible 6-tigh manChiefmahdi12345امیر حسینHalo.reachEspressoکاکاسنگیM2CianیوهانعلیParhamGG🤘Mohsenj74?riddler؟A.k_Rockسجاد فتوشاپیmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Fernando گفت:

    هدف های بزرگ،مسیر های طولانی را باید طی کنند؛طولانی بودن این خرید برای بنده اصلا عجیب نبوده حتی اگر ۲ سال بیشتر طول بکشد،با توجه به اینکه ۶۸ میلیارد دلار بالاخره ارزش داشته به طوری که حتی نمی توانیم این رقم را روی ماشین حساب به تومان تبدیل کنیم چون اعداد و ارقام می زند بیرون از صفحه.بنده ایکس باکس دارم و فن ایکس باکس هستم اما با این وجود از این خرید مقداری دلهره دارم زیرا ناعدالتی است ،از نظر شخصی بنده مایکروسافت باید بازی های جدیدی خلق کند مانند استارفیلد و بازی های سونی،اشتباه نکنید سونی هم انحصاری می کند،مایکروسافت هم می تواند بکند ولی انحصاری کردن داریم تا انحصاری ،اینکه یک قاشق از آش بخوری فرق دارد با اینکه کل دیگ را ببری.بیشتر از ایپی کالاف دیوتی بنده از این متعجب هستم که مایکروسافت می تواند با اکتیویژن چه بازی هایی خلق کند!!
    ولی بیشتر ما می دانیم که این خرید بیشتر برای کار در زمینه های متاورس و کلاود برای مایکروسافت است.خب اینکه زمینه جهان بازی به کلاود برود یک قدم بزرگ و پیشرفت جهانی و یک خبر ناخوش برای ایرانی ها چون ما فعلا گیر فیل*تر شکن هستیم چه برسد به کلاود…..کنسول ها هیچ وقت از رده خارج نشده و قدیمی نمی شوند ولی خب بنده اینکه روی گوشیم هر زمان و مکانی که دلم خواست بخواهم بازی کنم راحتر است از اینکه روی کنسول بازی کنم.چه این خرید تایید بشود،چه نشود به نفع ما ایرانی ها هست چون می توانیم روی گیمپس راحت بازی کنیم،البته گیمپس خودش جدا از بازی های کالاف دیوتی ارزش دارد به طوری که با این همه بازی فقط ۱۰ دلار در ازایش بدهم به قول یکی از دوستان انگار احساس می کنم دزدم. در این کامنت هیچ فکتی صادر نشده و فقط نظر شخصی بنده است.

    MmdDota2علیچپ دستLadonChiefTlou part 2 game of the centuryعموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)Ezio Auditore da FirenzeSenator Armstrongmore
  • Ladon گفت:

    من موافقش هستم به شرط اینکه انحصاری نشن از اونورم دست گوگل و تنسنت نیوفته راضی ام اینا نبودن تو صنعت گیم میان با سیاست های غلط نابود میکنن صنعت گیمو گیم انحصاری هم من اصلا از اولم متنفرم من نظرم اینه اونایی که بازی با کیفیت و بزرگ میسازن حقشونه دست همه برسه که بازی کنن این که یه سخت افزار میسازن که سخت افزارشونو بفروشن به نظر من سو استفاده است بازی ها باید آزاد باشن همه با یه پلتفرم بتونن بهش دسترسی داشته باشن اون شرکت ها هم میتونن تمام تمرکزشونو بزارن بازی با کیفیت ارائه بدن و سودشونو کنن اینطوری ما خیلی بازی های با کیفیت دستمون میرسه

    Rezaعلیچپ دستRezaDeadshotChiefTlou part 2 game of the centurymahdi12345Kratosmh.pگیمری عادیmore
  • Kratos گفت:

    چه گرفتاری شدیما. یا رد کنید یا تایید کنید دیگه

    Dota2علیChiefKratosگیمری عادیFernandoAbolfazlHitasepꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗ
  • arman گفت:

    سر یک بازی شرکت هایی به این بزرگی با هم دعوا می‌کنند 🤦🏻‍♂️

    armanDota2علیچپ دستTlou part 2 game of the centuryEzio Auditore da Firenzeگیمری عادیmh.pDaniyal Bleszinskiꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗmore
    • درسته سر یه بازیه ولی هم نتیجه ی کوتاه مدتش هم خیلی تاثیر داره. ماشین های چاپ پولی به نام کالاف، کندی کرش، wow، استارکرفت و… دست مایکروسافت میفتن( البته که جز کالاف، هیچ کدوم از این ماشین های چاپ پول برای کنسول های سونی منتشر نشده اند). این قضیه تنها تاثیر کوتاه مدته. تاثیر میان مدتش هم میشه به فروش بالای ایکس باکس ها اشاره کرد اونم تنها به دلیل بازی هایی مثل کالاف و دیابلو و اورواچ( بازم کالاف بیشتر). اما تاثیر بلند مدتش هم میشه به افزایش قیمت محصولات مایکروسافت و همچنین پیشرفت این شرکت در بحث متاورس و کلاود اشاره کرد. اینکه این خرید به نفع گیمرای ایرانی با توجه به وضعیت اقتصادی حداقل روی کاغذ هستش(به خاطر گیمپس که همینجوری ارزش خوبی داره چه برسه به اینکه کلی بازی از اکتیویژن بلیزارد بهش اضافه بشه) شکی نیست ولی باید دید که مایکروسافت چیزایی که میگه رو بهش عمل میکنه یا نه در صورت تایید قرارداد. این چیزایی که ما مردم و مصرف کنندگان عادی داریم در موردشون بحث میکنیم فقط ظاهر این قضایاس؛ قطعا سونی یه چیزی میدونه که به آب و آتیش میزنه تا این قرارداد لغو بشه. فراموش نکنیم که سونی یه شرکت چند میلیارد دلاری چند ملیتی هستش که تو زمینه های مختلف داره به بهترین شکل فعالیت میکنه و در عین حال یه گروه از ماهر ترین افراد برای این شرکت تصمیم میگیرن، پس اگه سونی داره این حرکات رو انجام میده( مثل لغو شوکیس و…) قطعا یه چیزی میدونه که ما مصرف کنندگان عادی نمیدونیم و این قضیه از ظاهر مشخص نیست و پشت پرده داره اتفاق میفته

      Dota2علیFernandoHitasep
      • arman گفت:

        این رو با طلا بنویس (یک کمپانی هیچ وقت به بقیه فکر نمیکنه نه به مردم نه به کمپانی های دیگه . فقط پول ) سونی ، تنها چیزی که میدونه اینکه ضرر بزرگی میکنه یا حتی شاید به نینتندو تبدیل بشه و افزایش قیمت هم نمیشه چیزی گفت ولی اول مایکروسافت به سونی نگاه میکنه بعد قیمت رو بالا میبره مثل قیمت بازی های فرست پارتی. درکل اگر عرضه لیدر بازار بودن رو نداری پس نباید هم لیدر بازار باشی

        Rezaarman
      • mkpeed گفت:

        جناب جسارتن اگه سونی چند ملیتی میلیاردی پس به مایکروسافت چی میگین؟
        قطعا و قطعا سونی در حد ماکرو نیست کاری با زمینش ندارم دارم راجب پول حرف میزنم چون اون اهمیت داره

        گیمری عادی
  • به حول و قوه الهی کالاف و کراش انحصاری خواهند شد و سونی و اروپا هم هیچ غلطی نخواهند کرد، آقای سونی زدی ضربتی، ضربتی نوش کن

    علیTlou part 2 game of the centurymahdi12345Ezio Auditore da FirenzeKratosPlaystation x BungieMaster bladeگیمری عادیAbolfazlکاکاسنگیmore
  • ای سونی فنان اگاه باشید اگر زیادی بلند پروازی کنید میدم هالک ایرانی پراتان قیچی بکنه🤣🤣🤣🤣

    Dota2Geralt of RiviaTlou part 2 game of the centuryقاتل فنبویگیمری عادیmh.pAbolfazlکاکاسنگیFernandoꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗmore
  • شرک گفت:

    ل.غ.و.م.ی.ش‌.ه.و.د.ی.ن.ا.ر.ا.ح.ت.م.ی.ش.ه.ا.ز.د.س.ت‌.ا.ی.ن.خ.ر.ی.د.xd

    Dota2علیTlou part 2 game of the centuryPlaystation x BungieشرکHitasepꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗ
  • از نظر من منطق هالک ایرانی بهتر از هشتاد درصد سونی فنا هست اینا حتی فشار میخورن بازی های تاپشون رو ما پی سی گیمرا مفت میزنیم

    Dota2Geralt of RiviaHitasepnavida90Tlou part 2 game of the centuryAbolfazlmahdi12345Senator ArmstrongPlaystation x Bungieعلیmore
  • جیم مث سونی فنا یکم مطابق سنش برخورد نمیکنه شان لیدن و اندرو هاوس کجا این جیمبو کجا؟

    navida90Tlou part 2 game of the centuryAbolfazlmahdi12345Ezio Auditore da FirenzePlaystation x BungieعلیMaster bladeHalo.reachEspressomore
  • MIRAS گفت:

    ممنون بابت مقاله🫂
    امبدوارم هرچه سربعتر ابن خربد تایید شه تنها امید خودم واس تجربه عناوین جدید کالاف دیوتی گیمپسه

    Dota2علیChiefmahdi12345Master bladeMR.BADGUYFernandoꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗHitasep
  • Cpt.MacMillan گفت:

    مشکل سونی عرضه کالاف دیوتی روی پلی استیشن نیست. حتا مایکروسافت ضمانت کنه که تمام نسخه های کالاف دیوتی برای پلی استیشن منتشر میشه باز هم سونی مخالفت میکنه. دلیل اصلی مخالفت سونی ترس از رشد گیم پس هست، عرضه کالاف دیوتی برای گیم پس برای سونی مثل کابوسه، قبلا اینو نشون داده وقتی که مدام سعی می‌کرد با قردادهای مختلف مانع از انتشار بازی ها روی گیم پس بشه. با عرضه کالاف دیوتی بر روی گیم پس دیگه هیچ سرویس گیمی توانایی رقابت با گیم پس رو نداره، علاوه بر این مخاطب کژوال وقتی ببینه هر سال یه نسخه از کالاف دیوتی روی گیم پس در اختیارش قرار میگیره روی تصمیمش برای انتخاب پلتفرم تاثیر زیادی میذاره و سونی اینو خوب متوجه شده.

    LadonDota2علیچپ دستگیمری عادیChiefTlou part 2 game of the centurymahdi12345KratosMaster blademore
  • ReZant گفت:

    به نظر من که مایکروسافت میتونه معامله رو تکمیل کنه
    اینکه کالاف روی سویچ رو هم اعلام کردن و کلا وجود نینتندو که خودش دوتا از پرفروش ترین فرانچایز های تاریخ رو داره باعث میشه بتونن خریدو تکمیل کنن

    بعدشم اهمیتی نداره که کالاف روی چه کنسولایی بیاد مهم اینه که روی سرویس گیم پس قرار میگیره و عملا مایکروسافت این سرویس رو به کل صنعت گیم تحمیل میکنه

    Ladonچپ دستDota2علیChiefCpt.MacMillanHitasep
  • god of war گفت:

    امید وارم در نهایت به نفع گیمر ها بشه
    و باعث بشه بازی های با کیفیت بیشتری عرضه بشن
    به نظرم استارفیلد و هلبلید می تونن یک مثال کامل از اینکه چه قدر ماکرو می تونه از پتانسیل استودیو ها استفاده کنه خواهد بود
    قطعا انتظار دارم کیفیت نهایی از محصولات قبلی بیشتر باشه
    چرا که حالا زیر نظر کمپانی ۲ تریلیون دلاری ماکروسافت هستن
    باید دید نتیجه نهایی و محصول تولید بتزدا که زیر نظر ماکرو تولید شده چه خواهد بود
    حقیقتا هنوز ماکرو نتونسته چیزی رو به غیر اوردن بازی روی گیم پس ثابت کنه

    علیTlou part 2 game of the centurymahdi12345Master bladeگیمری عادیMR.BADGUYFernandoHitasepꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗ
    • حتما . مایکروسافت تا قبلش هم نمی توانست بازی با کیفیت تولید کند حالا چه برسد به اینکه سه تا ناشر رو هم زمان هندل کنه . اون‌ اوایل هم منتظر آب و برق مجانی هم بودید

      علیbiomaxPlaystation x Bungiehosseinگیمری عادیHitasepTlou part 2 game of the centuryhalkerAbolfazlmahdi12345
      • Ladon گفت:

        شما عزیز خیلی ساده ای فکر میکنی نمیتونه ؟ فرقش مدت زمانش که جا بیفتی من از نظر فکری اون من میگم مایکروسافت میخواد راه چند ساله رو سریع طی کنه یه نگاه بندازی سونی میگفت بازی انحصاری دارم اگر میخواید برید کنسولمو بخرید مایکرو برعکسش میگه نمیخواید کنسول بخرید نخرید گیم پس بخرید رو تلویزیون سرویس میدم رو هر جایی که بخوای میدم استدیو های گنده رو خرید اینو عملی کنه فوکوسش تمام رو گیم پسه یه دلیلی هم داره که هیچکس نمیتونه معامله رو لغو کنه میگه در نهایت سود با مشتریه فک کردی سونی برای چی به تب و تاب افتاده ؟ دلیل عرضه بازی های سونی رو پی سی چیه ؟ داره راه های جدید و امتحان میکنه بتونه یه راه حل برای خودش پیدا کنه من قبلا گفتم خیلی امکانش زیاده سونی ناشر بازی شه این خط این نشون حتی برای اینکه پی سی و داشته باشه امکانش هست بازی های انحصاریش روز عرضه برای پی سی بیاد و مطمئنا هم نمیتونه سرویس ارائه کنه چون نمیصرفه

    • Sony Home گفت:

      باید یوبیسافت و EA هم توسط مایکروسافت خریداری بشن تا با مدیریت مایکروسافت به اوج برگردن و بازی های با کیفیت تولید کنن

      ابر سرخAbolfazlPlaystation x BungieTlou part 2 game of the centuryHitasepعلیhalkerJim Hawkins
    • Ladon گفت:

      قشنگ دست مایکروسافت و میتونید ببینید لاین آپ ها رو یه طوری تنظیم کرده سال ۲۰۲۳ بشه سال مایکروسافت اگر قرار داد تایید بشه که احتمالش زیاده واسه سونی سال سختیه مایکرو سافت داره خودشو فرشته نشون میده سونی رو دشمن نشون میده سونی خیلی سعی کرد جلوی اومدن بازی ها به گیم پس و بگیره حتی با پول از اونور مایکروسافت میگه ۱۰ دلار بده برای چی میخوای پول الکی کنسول بدی بیا خودم بهترین ناشرا رو دارم بهت میدم کال اف میخوای هست هر چی بخوای هست نقش افرینی ایندی البته این به نفع مصرف کننده هست در نهایت واقعیت بخوای نگاه کنی دو تا اتفاق به نظرم میتونه بیفته قرار داد قبول شه چی میشه یا سونی مجبور میشه گیم پسو قبول کنه تو اکو سیستمش که هدف مایکروسافت از اولم بود یا اینکه تهش به یه ناشر بازی تبدیل شه تمرکزش از کنسول کلا شیفت کنه به ساخت بازی های با کیفیت و از بازی پول در بیاره یا اینکه تایید نشه مایکروسافت میره بیشتر استدیو ها رو میخره هدف سریع رسیدن یا دیر رسیدن گیم پسه به سرویسی که همه قبولش داشته باشن

  • ایشالله که لغو میشه تا بیشتر از این به رقابت صدمه نزنه

    ابر سرخᚱ.ᚻhosseinPouria_gamer_gotyTlou part 2 game of the centuryhalkerMaster bladePlaystation x BungieعلیHalo.reachmore
  • xbox.home گفت:

    فقط یه جعبه فن کوته فکر ذوق میکنه از این خرید و به ماکروسافت میگه ناجی صنعت گیم درصورتی که اگه مغزشو اکبند نگه نداره و کمی تحقیق کنه میفهمه اصلا چرا اکتیوژن ب این حال افتاد و چه دست های پشت پرده ای ( ماکروسافت) نقشه کشید و باعث شد سهام اون شرکت افت کنه تا بتونه بخرش. اصلا دقت کردید ماکرو کلا رفته سمت بازی هاش شوتر؟! بهترینش کدومه؟ اکتیویژنه . با سیاست و نابود کردنش غیر مستقیم مجبورش کرد خودشو بفروشه. ماکروسافت نه تنها ناجی صنعت گیم نیست بلکه خیلی سیاست ناجوانمردانه ای داره . بازم دم سونی گرم که با خراب کردن یه شرکت مجبور به فروشش نمیکنه.

    چپ دستhosseinTlou part 2 game of the centuryhalkerMaster bladePlaystation x BungieعلیHalo.reachxbox.homeFernandomore
    • اشتباه سونی هم همینه با شرافت میجنگه ، زمان جنگ جهانی دوم هم آمریکا از ترس رویارویی مستقیم با ژاپنی ها به بمب اتم روی آوردن الان هم از ترس رویارویی مستقیم با انحصاری ای پی های سونی به خرید های فوق العاده غول آسا روی آورده . حالا وایسید سونی از رهبری صنعت بازی که فاصله گرفت مایکروسافت بازی ها رو حتی فراتر از ۷۰ دلار می‌کنه تو پاچشون . به هر حال داشتن سه تا ناشر غول آسا به هر کس قدرت مانور بالا می دهد . CoD بهترین ای پی شوتر جهان است اگه قیمتش رو ۹۰ دلار هم قیمت‌گذاری کنه اعتراضات زیادی بهش میشه اما بازهم صدر جدول میمونه چون گزینه جایگزین قدرتمندی در بازار برای مقابله باهاش وجود نداره پس به این نمیگن رقابت .

      علیچپ دستPlaystation x Bungiehosseinگیمری عادیHitasepTlou part 2 game of the centuryhalkerAbolfazlmahdi12345
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ممنون بابت این بررسی کامل و جامع 🙏
    .
    اول پرسیدین که این خرید به نفع صنعت گیم هست ، اول که من جواب ۱۰۰٪ نمیتونم بدم واقعا آینده قابل پیش بینی نیست ولی این خرید از روزی که اتفاق افتاده با خودش بحران رو وارد ویدیو گیم کرده و بعد از نهایی شدن هم این توانایی رو داره و از این منظر به نفع گیمینگ نیست همچنین مایکروسافت در گذشته ثابت کرده در شکوفا کردن شرکت ها و بازیسازان خیلی مقتدر و حرفه ایی نیست و این برای طرفداران اکتیویژن بلیزارد میتونه نگران کننده باشه همه چیز که اومدن بازی رو گیمپس نیست این خرید اگر در کوتاه مدت مفید هست آیا در بلند مدت هم همینطور خواهد بود ؟ همچنین صحبت از بازی های قدیمی و احیای اون میشه بله به ظاهر زیباست ولی به همین سادگی هست ؟ حقیقتا من الان برای استودیو های ایکس باکس یک راه نورانی میبینم ولی آیا با اضافه شدن اکتیویژن بلیزارد با توجه به مدیریت شکننده ایکس باکس که این رو خودش به ما نشون داده حجم و مسئولیت کار خیلی بالا نخواهد بود ؟ اگر این خرید به هدف خودش نرسه چه تضمینی برای آینده ایکس باکس و اکتیویژن خواهد بود ، خرید بسیار جنجالی و خطرناک هست و باز هم از طرف من قابل بررسی هست ولی بیشتر ادامه نمیدم…
    .
    در قسمت دوم پرسیدین که آیا با انحصاری شدن بازی های اکتیویژن موافقید ؟ والا من به عنوان یک گیمر هرگز به انحصاری بودن یا نبودن اهمیت ندادم حقیقتا دلم میخواد همه گیمر ها به همه بازی ها دسترسی داشته باشن ولی انگار این خواسته برای دنیایی که داخل اون زندگی می‌کنیم زیادی از حد آرمانی هست
    .
    امیدوارم این خرید اگر انجام شد تهدیدی برای ناشر های بزرگ و گیمینگ و خود تیم ایکس باکس نباشه در غیر اینصورت من قطعا خوشحال میشم ، اصلا دلم نمیخواد به تنها دلخوشی من و خیلی ها تو دنیا آسیب و ریسک آسیب دیدن وارد بشه …

    Tlou part 2 game of the centurymahdi12345Kratosgod of warگیمری عادیꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗFernandoHitasep
    • Fel lord گفت:

      شما مدیریت شکنده‌ مایکروسافت رو تو چی می‌بینید ؟ به غیر از مشکلات مولتی Halo Infinite و جریانات استودیو The Initiative مجموعه اکس باکس چه مشکلی دارند که زنگ خطری برای مجموعه اکس باکس به شمار می‌آیند ؟ سیستم خودش، خودش رو مدیریت میکنه قرار نیست‌ فیل اسپنسر به طور مستقیم با ۲۰ هزار کارمند در ارتباط باشد. این خرید ۱۰۰٪ به نفع مصرف کننده و صنعت گیم است. از طریق سرویس گیم پس و در دسترس بودن این سرویس بر روی موبایل، پی سی و کنسول اکس باکس نفرات بیشتری شانس این رو دارند که عناوین رو تجربه کنند. از طرفی سونی به عنوان رهبر بازار کنسولی ویدیو گیم رقیبی در کنار خودش داره که محبورش میکنه رقابت کنه که در نهایت به نفع مصرف کننده است.

      علیPlaystation x Bungieگیمری عادیHitasepTlou part 2 game of the century
      • Visari گفت:

        همین که با تکمیل این خرید ممکنه وارزون ۲ و فرنچایز کالاف به سرنوشت هیلو اینفینیت دچار بشن مخصوصا از لحاظ تعداد پلیر خودش بزرگترین خطره lmao

        چپ دستTlou part 2 game of the centuryHitasepعلیhalker🤘Mohsenj74
      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        از دست دادن بانجی و افت فرنچایز هیلو
        افول فرنچایز گرز اف وار و از دست دادن کلیف بلزینسکی حالا به هر دلیلی
        منحل شدن استودیو لیون گیت و تحت تاثیر قرار گرفتن فرنچایز فیبل برای سالها
        شروع و رویا پردازی های عجیب که نسل ۸ شروع شد حقیقتا نمیدونم با شروع نسل ۱۰ اگر اکتیویژن اضافه بشه به مایکرو باز چه رویا پردازی هایی میکنن یکبار که با شروع نسل ۸ تخت گاز دنده عقب رفتن
        و بسیاری خبر دیگه که ۲ موردش رو خودتون گفتین ووووو
        .
        .
        نمیگم شرکت های دیگه اشتباه نکردن ولی حقیقتا اونایی که به گیمینگ اهمیت میدن فارغ از پلتفرم و هر بحث دیگه ایی حق دارن نگران باشن و فراموش نکن من هم از خدام هست ایکس باکس بترکونه…

        Tlou part 2 game of the centuryHitasepعلیhalkerگیمری عادی
        • Fel lord گفت:

          سیاستهای هر کمپانی در هر دوره ای تغییر میکنه. بنده قصد دفاع ندارم ولی اکس باکس صرفا از یک برند گیمینگ تبدیل شده به مرکز کسب و کار مایکروسافت. افول هیلو رو متاسفانه شما با دوران اوجش مقایسه می‌کنید همه به هیلو ۳ اشاره می‌کنند ولی ایا در اون سال بتل رویال های معروفی به مانند فورتایت، ایپکس و، وارزون وجود داشت ؟ پس طبیعی است که در این دوره و زمونه هیلو آنچنان خریدار نداشته باشه. مولتی هیلو اینفینیت هم چیزی کم نداره جز محتوا که سبک این بازی اجازه نمیده محتوا به غیر از مپ و اسکین بهش اضافه بشه. مورد بعدی تعطیلی لایون گیتز وقتی خروجی نداشتن امری اجتناب‌ناپذیر بود.

      • اولا، منظور مدیریت شکننده استودیوهای بازی سازی ایکس باکسه (شخص مت بوتی و دوستان).
        دوما، این اسمش رقابت نیست. این خرید تایید بشه یعنی مایکروسافت اندازه قیمت کل هولدینگ سونی پول خرج کرده. ظرف فقط سه چهار سال.
        سوما، فراموش نکنیم که مایکروسافت نزدیک چهل سال سابقه انحصارگرایی داره.

        Hitasepعلیگیمری عادی🤘Mohsenj74
        • Fel lord گفت:

          مدیریت استدیو های اکس باکس هیچ مشکلی ندارند. اگر ۳۴۳ رو مثال میزنید که باز هم بالا در جواب دوست دیگری اشاره کردم. اگر The Initiative مد نظر شما هست که خب افرادی که اضافه شده بودند دیدگاه متفاوتی داشتند. من جایی در نظراتم نگفتم مایکروسافت انحصار گرا نیست. اسمش رقابت باشه یا نباشه پیش اومده و هیچ قانونی نبوده که مانع از خرید های میلیاردی در صنعت گیم بشه. هم بتزدا و هم اکتیویژن برای فروش بودند و به بیشترین قیمت دهنده واگذار می‌شدند وقتی مایکروسافت در توانش هست که تصاحب کنه چرا بشینه و نگاه کنه ؟ گیمینگ جزوی از بخش اصلی مایکروسافت شده و طبیعی است که براش سرمایه‌گذاری کنند.

  • امروز یجا خوندم کندی کراش رو حدود ۳ میلیارد نفر بازی کردن درسته؟

    علیگیمری عادیmahdi12345HitasepPouria_gamer_goty
  • Porfosor گفت:

    انشاالله به کوری چشم جیم فشاری خرید تایید می شود
    الان ناراحتیش ازاین هست که بازی های اکتیویشن میان رو گیم پس والبته این که دیگه سونی نمیتونه تو کالاف زیرپیرنی و جوراب انحصاری داشته باشه🤣

    چپ دستJim HawkinsTlou part 2 game of the centurymahdi12345KratosHitasep
  • Hitasep گفت:

    اگه ماکروسافت بتونه فضای کاری مناسبی رو برای کارکنان اکتیویژن بیلزارد تداعی کنه چقدر بهتر تایید بشه و بتونن کالاف رو به کیفیت قبلش بر گردونن
    اگه هم آیپی های قدیمی شون احیا شه که چقدرم بهتر و جذاب تر
    یه بازی قدیمی اکتیویژن داشت شبیه جی تی ای اگه اونو احیا کنن می‌تونه اتفاق جذابی باشه تصور کنین یه جی تی ای انحصاری

    چپ دستTlou part 2 game of the century
    • Abolfazl گفت:

      ماکرو آی پی های قدیمی خودشو هم نمی تونه نجات بده بجز فورزا همشون ( نسبت به گذشته ) ضعیف هستن
      قبلا هم بهت گفتم از ماکرو ناجی نساز
      کالاف همین الآن هم در اوج درآمد زایی قرار داره و نیازی به کمک ماکرو ( که خودش تو سرویس دهی هیلو درجا میزنه ) نداره
      این ماکرو هست که به کالاف نیاز داره تا به اهداف خودش برسه
      قسمت آخر حرفات هم خنده دار بود هم تاسف برانگیز

      چپ دستHitasephalkerگیمری عادی
      • Hitasep گفت:

        به جز هیلو که استودیو سانزدش رو از دست داده چه ایپی ای کیفیت سابقش رو نداره؟
        از ماکروسافت ناجی نمی‌سازم ماکروسافت استودیو یا ناشر هایی که میخره نود درصد تو مشکلاتن
        یه بارم گفتم کالاف کیفیت سابقش رو داره؟ نه اصلا متای مدرن وارفیر ۲ رو با ریبوتش مقایسه کن راحت متوجه میشی
        فروش رو هیچوقت ملاک قرار نده الان مثلا تو ایران پراید از بی ام وه بیشتر فروش داره یعنی بهتره ؟ نه
        قسمت آخر حرفم رو نمی‌دونم چرا بنظرت خنده دار بود اکتیویژن یه آی‌پی زیر خاک داره که شبیه جی تی ایه خب احیاش میتونه خوب باشه که خود اسپنسر هم شخصا گفته که علاقه به احیا این آی‌پی ها داره از استارکرفت و پروتوتایپ هم اسم برده

        • Abolfazl گفت:

          حقیقتا حوصله بحث ندارم سخن رو کوتاه میکنم
          ۱ : ماکرو و سونی هر دو پول پرست هستن فرقش اینه که ماکرو از روش هوشمندانه ای استفاده میکنه و این توهم برای شما به وجود اومده که گیمپس و خرید هاش برای خدمت به مخاطب هست
          ۲ : کیفیت کالاف و فروشش و موفقیتش برای من ذره ای اهمیت نداره قبلا هم گفتم من فقط تاثیرات قرارداد روی سونی رو در نظر میگیرم و کل حرف من اینه که کالافی که رو ps هفتاد دلار فروخته میشه نباید دی وان گیم پس باشه نمیدونم چرا بحث رو به اینجا کشوندی
          ۳ : در جریان هستید که کمپانی bmw چندبرابر سایپا درآمد داره ؟؟؟ شما پراید و بی ام و رو با قیمت یکسان عرضه کن اگه کسی پراید خرید بیا بزن تو گوش من
          ۴ : من معتقدم کالاف موفق هست و شما میگید موفق نیست من فروش رو عامل موفقیت میدونم و شما کیفیت رو پس هر کدوممون یه جورایی درست فکر میکنیم
          ۵ : قسمت آخر حرفات خنده دار بود به دو دلیل
          اول اینکه واقعا هنوز نفهمیدی حرفای اسپنسر واسه احیای قدیمی ها صرفا بازار گرمی هست و میخواد بگه ببینید ما چقدر خیر خواه هستیم به فکر مخاطب هستیم ؟؟
          دوم اینکه واقعا فک کردی یه آی پی قدیمی فراموش شده میتونه در حد gta باشه
          ۶ : قسمت آخر حرفات تاسف آور بود به دو دلیل
          اول اینکه شما که از انحصارگرایی بدت میومد چرا حالا با ذوق ازش صحبت میکنی
          دوم اینکه شما روی این عبارت تاکید کردی ” تصور کنین یه جی تی ای انحصاری ” این موضوع نشون میده که شما نه تنها انحصاری شدن اون بازی ذکر شده رو دوست داری بلکه دوست داری یه بازی انحصاری در حد gta (یا حتی خود gta ) رو کنسولت باشه سخن کنایه آمیز شما نشون میده که شما قلبا دوست داری جی تی ای هم مثل الدر و استارفیلد انحصاری ایکس باکس باشه

    • تصور واسه ایکس باکس فنا خلق شده که خیال‌بافی کنند چون تنها چیزی هست که می‌توانند بهش تکیه کنن

      چپ دستعلیhalkerHitasepگیمری عادی
  • حساب کردم سایت های گیمینگ بعد این خبر مطالبشون زیاد شده… یعنی تو یه روز هیچ اتفاقی تو گیم نیوفته.. باز چند تا خبر از این خرید در میاد😳

  • Sony Home گفت:

    با این خرید مایکروسافت صنعت گیم رو ریوایو میکنه

    Jim Hawkins
  • تو این پست فهمیدیم سونی و ماکروسافت چقدر سهامدار داشتن ما نمیدونستیم

    Hitasep
  • Ghaem313000 گفت:

    سلام .به نظر من باتوجه به این که مایکروسافت از کثیف ترین شرکت های در زمینه سواستفاده از هر زمینه ای برای انحصاری کردن هر چیزی مثل بلایی که سر شرکت سگا و کنسول محبوب dream cast در آورد با اطمینان میگم مایکروسافت فقط به دنبال انحصارطلبی و استفاده از مردم دنیا مثل یک موش آزمایشگاهی در پیش بردن سیاست های خودش که در ساخت ویندوز هم بیشتر بروز کرده بود هستش .ممنون

    • mkpeed گفت:

      جناب لازم به ذکر خاطر نشان کنم دارید درمورد هلدینگ چند ملیتی مایکروسافت صحبت میکنید قطعا و قطعا این کمپانی نیازی به آدم هایی مثل شما که حتی از همون ویندوزش هم کرکی استفاده میکنید نداره منم میدونم مایکروسافت فقط دنبال پول ولی بدون تمام امثال شما که ویندوز دارید رو میتونه در عرض چند ثانیه بلاک کنخ ولی جلوی گوگل کم میاره پس لطفا هنگام حرف زدن راجب این شرکت اول فکر و تحقیق بکن

      mkpeed
  • ابر سرخ گفت:

    هرچی کمونیست هست مثل برنی سندرز مخالف خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت هستند…بالا برن پایین بیان این خرید به سرانجام خواهد رسید

بررسی اخبار و حواشی پیرامون قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت