آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا

آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما

علی محمدپناه
۱۲:۰۳ ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما

ژانرها راه بسیار خوبی برای شناخت فیلم‌ها به شمار می‌روند و به بیننده‌ها کمک می‌کنند تا راحت‌تر آثار دلخواه خودشان را بیابند.

ژانرها نیز همانند دنیای سینما از گذشته تا به امروز رشد پیدا کرده‌اند. در روزهای ابتدایی صعنت فیلم‌سازی، تنها چندین ژانر با تعاریف روشن و مشخص وجود داشتند و شما به راحتی می‌توانستید فیلم‌ها را با توجه موضوع و سبک‌شان، در دسته‌های مربوطه قرار بدهید.

امروزه، ژانرها بسیار زیاد هستند و فیلم‌ها نیز در چندین ژانر مختلف و به صورت ترکیبی قرار می‌گیرند. فیلم‌سازان با ترکیب ژانرهای مختلف سعی دارند تا بیننده‌های بیشتری را جلب کنند و بیننده‌ها نیز انتظار دارند که فیلمسازان بتوانند داستان‌ها را به شیوه‌های مختلف برای آن‌ها روایت کنند.

درک ژانر فیلم‌ها مسئله مهمی است و می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر فیلم‌های مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید و بهتر به تحلیل فیلم‌ها بپردازید. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی تمام ژانرها و همچنین زیرژانرهای دنیای سینما بپردازیم.

ژانر فیلم چیست؟

ژانر فیلم چیست
ژانرهای سینما

در همان ابتدا بهتر است که با تعریف ژانر آشنا شد. ژانر یک دسته‌بندی برای اثری هنری بر اساس معیارهای خاص است و این معیارها می‌توانند مربوط به محتوا و همچنین سبک باشند. پس برای پیدا کردن ژانر یک فیلم، ابتدا باید به این دو سوال پاسخ داد: داستان فیلم چیست؟ و چطور این داستان روایت می‌شود؟

محیط، کاراکترها، داستان، موضوع، درون مایه و لحن و همچنین نحوه داستان‌سرایی همگی معیارهایی به شمار می‌روند که بر اساس آن‌ها می‌توان ژانر فیلم را مشخص کرد. پس توجه به این مسائل همیشه می‌تواند تشخیص را راحت‌تر کند.

اکثر فیلم‌ها نیز در قالب ژانرهای ترکیبی قرار می‌گیرند و عناصر چندین ژانر را درون خود دارند. همین نیز باعث شده تا گاهی اوقات قرار دادن یک فیلم در ژانری خاص دشوار باشد. با این حال، دسته‌بندی‌های اصلی اکثر اوقات کمک می‌کند تا ژانر اصلی فیلم مشخص شود.

چرا فیلم‌ها را در قالب ژانرها دسته‌بندی می‌کنیم؟

بسیاری از افراد راهی ساده را برای تقسیم بندی فیلم‌ها در پیش می‌گیرند و آثار دنیای سینما را به دو بخش، آثاری که دوست دارند و آثاری که دوست ندارند، تقسیم می‌کنند. این روش دوگانه مزیت‌های خودش را دارد و شما به راحتی می‌توانید فیلم‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب بین فیلم‌های بلاک‌باستری یا آثار هنری، بین آثار تولید شده توسط استودیوهای بزرگ یا آثار مستقل، فیلم هالیوودی یا فیلم بین‌المللی همیشه برای انتخاب فیلم روشی ساده به نظر می‌رسند اما این روش، برخی از جنبه‌های معرف فیلم را در بر نمی‌گیرد. پس دسته‌بندی فیلم‌ها در ژانرهای مختلف می‌تواند به انتخاب فیلم‌های مناسب هر شخص کمک کند.

ژانرهای اصلی دنیای سینما

قدمت ژانرهای اصلی دنیای سینما به دوران ابتدایی هالیوود و صنعت فیلم‌سازی باز می‌گردد. در آن زمان، همه فیلم‌ها به صورت لایو اکشن بودند و سپس، تکنیک‌های انیمیشنی و جلوه‌های ویژه سبب شدند تا ژانر کاملا جدیدی به نام انیمیشن شکل بگیرد. در ادامه لیست ژانرهای اصلی را مشاهده می‌کنید.

اکشن – کمدی – مستند – درام – فانتزی – ترسناک – موزیکال – رازآلود (معمایی) – عاشقانه – علمی تخیلی – مهیج (دلهره‌آور) – وسترن

هر کدام از این ژانرهای اصلی نیز دارای زیرژانرهایی هستند که در سال‌های اخیر گسترش زیادی پیدا کرده‌اند. در ادامه به بررسی هر کدام از ژانرهای اصلی و زیرژانرهای آن‌ها می‌پردازیم.

ژانر اکشن

فیلم ترمیناتور the terminator
فیلم Terminator

ژانر اکشن (Action) شامل مبارزه، تعقیب و گریز، خطر، انفجار، گلوله، بدلکاری و فاجعه می‌شود و همین نیز باعث شده تا فیلم‌های این ژانر مورد توجه بیننده‌های بسیار زیادی قرار بگیرند و استودیوها نیز هزینه‌های گزافی را برای ساخت آثار این ژانر صرف کنند.

اکثر فیلم‌های ساخته شده در ژانر اکشن، فیلم‌های بلاک‌باستری و تولیداتی با بودجه‌های زیاد هستند که برخی از آن‌ها به آثاری بسیار سودآور نیز تبدیل شدند. جیمز کامرون (James Cameron) با ساخت فیلم‌های اکشن پرفروشی همچون ترمیناتور (Terminator) و دروغ‌های حقیقی (True Lies) توانست میراثی برجسته برای خودش شکل بدهد و از جمله فیلمسازان برجسته این ژانر لقب بگیرد.

جان وو (John Woo)، مایکل مان (Michael Mann)، کاترین بیگلو (Kathryn Bigelow) و مایکل بی (Michael Bay) نیز از جمله دیگر فیلم‌سازان برجسته ژانر اکشن محسوب می‌شوند. اکشن شامل چندین زیرژانر و ژانر ترکیبی است که در ادامه همراه با مثال آورده شده‌اند.

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم از jurassic park تا lupin
فیلم Jurassic Park

ماجراجویی (Adventure): ژانر ماجراجویی اغلب اوقات در ترکیب با ژانر اکشن قرار دارد و از جمله فیلم‌های آن می‌توان به فرنچایز ایندیانا جونز (Indiana Jones)، فرنچایز پارک ژوراسیک (Jurassic Park)، فرنچایز دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)، فیلم شهر گمشده زد (The Lost City of Z) و فیلم سرسخت (Hard Boiled) اشاره کرد.

فاجعه‌ای (Disaster): یکی دیگر از ژانرهای ترکیبی با ژانر اکشن، فاجعه‌ای نام دارد که در این گونه آثار، اغلب اوقات فجایع مختلف به تصویر کشیده می‌شوند. از جمله فیلم‌ها در این سبک می‌توان به فیلم سقوط ماه (Moonfall)، فیلم پس فردا (The Day After Tomorrow)، فیلم قله دانته (Dante’s Peak)، فیلم تاثیر عمیق (Deep Impact) و فیلم آرماگدون (Armageddon) اشاره کرد.

هنرهای رزمی (Martial Arts): فیلم‌های اکشنی که در آن‌ها هنرهای رزمی به تصویر کشیده می‌شوند، در این زیرژانر قرار دارند که از جمله آثار آن می‌توان به فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon)، فیلم تهدید سه‌گانه (Triple Threat)، فیلم ۴۷ رونین (۴۷ Ronin)، فیلم رومئو باید بمیرد (Romeo Must Die) و فیلم‌های جکی چان (Jackie Chan) اشاره کرد.

اکشن نظامی (Military Action): فیلم تک‌تیرانداز آمریکایی (American Sniper)، فیلم دوازده نیرومند (۱۲ Strong) و فیلم ۱۳ ساعت: سربازان مخفی بنغازی (۱۳ Hours: The Secret Soldiers of Benghazi) از جمله آثار این این زیرژانر محسوب می‌شوند.

جیمز باند
فیلم James Bond

جاسوسی (Spy and Espionage): فیلم‌هایی که داستان آن‌ها بر محوریت مامورهای مخفی و جاسوسی است در این زیرژانر قرار می‌گیرند و نمونه برجسته آن نیز فیلم‌های جیمز باند (James Bond) است.

ابرقهرمانی (Superhero): یکی از زیرژانرهای اکشن که در سال‌های اخیر به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده و فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری در آن ساخته شده، زیرژانر ابرقهرمانی است که از جمله آثار آن نیز می‌توان فیلم‌های دنیای سینمایی مارول و فیلم‌های دنیای سینمایی دی‌سی را نام برد.

اقتباسی از بازی‌های ویدیویی (Video game): فیلم‌های ساخته شده بر اساس بازی‌های ویدیویی نیز جزو ژانر اکشن قرار می‌گیرند. ساخت این گونه فیلم‌ها در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است و از جمله آن‎‌ها می‌توان به فیلم مبارز خیابانی (Street Fighter)، فیلم مورتال کامبت (Mortal Kombat)، فیلم لارا کرافت: توم ریدر (Lara Croft: Tomb Raider)، فیلم دووم (Doom) و فیلم‌های رزیدنت ایول (Resident Evil) اشاره کرد.

اکشن کمدی: همانطور که از عنوانش مشخص است، این گونه فیلم‌ها ترکیبی از دو ژانر اصلی هستند و فیلم گشت و گذار در جنگل (Jungle Cruise)، فیلم شهر گمشده (The Lost City) و فیلم پسران بد (Bad Boys) در این دسته قرار می‎‌گیرند.

جرالد باتلر
فیلم Den of Thieves

اکشن جنایی: فیلم جنتلمن (The Gentlemen)، فیلم حرکت ناگهانی ممنوع (No Sudden Move) و فیلم لانه دزدان (Den of Thieves) از جمله آثار این ژانر ترکیبی محسوب می‌شود.

اکشن درام: از جمله آثار در این ژانر ترکیبی می‌توان فیلم روز تعلیم (Training Day)، فیلم وثیقه (Collateral) و فیلم آمریکایی (The American) را نام برد.

اکشن ترسناک: فیلم شبه جزیره (Peninsula)، فیلم غارتگر (The Predator)، فیلم تا مرگ (Till Death)، فیلم زیر آب (Underwater) و فیلم‌های آرواره‌ها (Jaws) از جمله فیلم‌هایی به شمار می‌روند که در ژانر ترکیبی اکشن ترسناک قرار می‌گیرند.

اکشن مهیج: فیلم حسابدار (The Accountant)، فیلم رانندگی (Drive) و فیلم‌های جک ریچر (Jack Reacher) نمونه‌هایی از آثار ژانر ترکیبی محسوب می‌شوند.

ژانر انیمیشن

انیمیشن وال‌ای wall e
انیمیشن Wall-E

یکی دیگر از ژانرهای اصلی دنیای سینما، ژانر انیمیشن است که زیرژانرهای مختلفی دارد. در حقیقت، تکنیک‌های به کار رفته در ساخت این انیمیشن‌ها باعث تقسیم بندی انیمیشن‌ها به زیرژانرهای مختلف می‌شود.

سی‌جی‌آی (CGI): تصاویر خلق شده توسط کامپیوتر بخش عمده‌ای از انیمیشن‌های تازه تولید شده را در بر می‌گیرد و هزینه‌های قابل توجهی نیز برای توسعه آن‌ها با کمک نرم‌افزار می‌شود. از نمونه‌های این انیمیشن‌ها نیز می‌توان به فرنچایز داستان اسباب بازی (Toy Story)، انیمیشن لگو (The Lego Movie)، انیمیشن وال ای (Wall-E)، انیمیشن راتاتویی (Ratatouille)، انیمیشن‌های شرک (Shrek)، انیمیشن‌های یخ‌زده (Frozen)، انیمیشن لوکا (Luca) و انیمیشن کوکو (Coco) اشاره کرد.

خمیری (Claymation) و استاپ موشن (Stop Motion): در تکنیک استاپ موشن، از عکاسی ثابت استفاده می‌شود و سپس با تنظیم فریم به فریم، اشیاء به صورت متحرک به نمایش در می‌آیند. انیمیشن جزیره سگ‌ها (Isle of Dogs)، انیمیشن آقای فاکس شگفت‌انگیز (The Fantastic Mr. Fox) و انیمیشن کابوس پیش از کریسمس (The Nightmare Before Christmas) از جمله آثار این سبک به شمار می‌روند.

در سبک خمیری نیز از کاراکترها و محیطی استفاده می‌شود که با استفاده از خمیر خلق شده‌اند و سپس به صورت استاپ موشن، متحرک می‌شوند. از جمله نمونه‌های این سبک نیز می‌توان به انیمیشن انسان نخستین (Early Man) و انیمیشن فرار مرغی (Chicken Run) اشاره کرد.

کات‌اوت (Cutout): شکل‌هایی به صورت برشی از کاغذ، شخصیت‌ها و مجموعه‌های این تکنیک از انیمیشن‌‎سازی را تشکیل می‌دهند اما امروزه به لطف فناوری مدرن، بیشتر آن‌ها با استفاده از جلوه‌های کامپیوتری خلق می‌شوند. انیمیشن ساوث پارک: بزرگتر، طولانی‌تر و بریده نشده (South Park: Bigger, Longer, & Uncut) و انیمیشن بیتلز: زیردریایی زرد (The Beatles – Yellow Submarine) از جمله نمونه‌های این زیرژانر به شمار می‌روند.

نقاشی (Drawings): انیمیشن‌های سنتی متشکل از فریم‌هایی نقاشی شده با دست بودند که متحرک شدند. آثار اولیه ساخته شده توسط دیزنی همچون فانتزیا (Fantasia) و دیو و دلبر (The Beauty And The Beast) به این سبک ساخته شده‌اند. از جمله دیگر موارد در این زیرژانر نیز می‌توان به انیمیشن همسایه من تورتو (My Neighbor Totoro) و دیگر آثار ساخته شده توسط استودیو جیبلی (Studio Ghibli) اشاره کرد.

لایو اکشن (Live-Action): فیلم‌های ساخته شده در این زیرژانر از ترکیب انیمیشن با لایو اکشن بهره می‌برند که در آن‌ها کاراکترهای انسانی و انیمیشنی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند یا اینکه بازیگران واقعی با فیلتری از انیمیشن پوشانده می‌شوند.

از جمله نمونه‌های آن نیز می‌توان انیمیشن والس با بشیر (Waltz with Bashir)، انیمیشن هرج و مرج فضایی (Space Jam)، انیمیشن چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ (Who Framed Roger Rabbit?)، انیمیشن ماسک (The Mask)، انیمیشن کاسپر (Casper)، انیمیشن لونی تونز: بازگشت به عملیات (Looney Tunes: Back in Action)، انیمیشن ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings)، انیمیشن زندگی بیداری (Waking Life) و انیمیشن یک پوینده تاریک (A Scanner Darkly) را نام برد.

عروسک (Puppets): با استفاده از عروسک‌های دستی، چوبی و سایه، انیمیشن‌های مختلفی ساخته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به انیمیشن کله پاک‌کن (Eraserhead)، انیمیشن هزارتو (Labyrinth)، انیمیشن خیابان کروکودیل‌ها (Street of Crocodiles)، انیمیشن سرود کریسمس به روایت ماپت‌ها (The Muppet Christmas Carol) و انیمیشن تیم آمریکا: پلیس جهانی (Team America: World Police) اشاره کرد.

ژانر کمدی

فیلم انگل parasite
فیلم Parasite

برداشت‌های مختلف از طنز سبب شده تا ژانر کمدی بسیار منعطف باشد و فیلم‌های مختلف ساخته شده در این ژانر شامل جوک‌های کسل‌کننده، شوخی‌های هزلی و طنز تلخ باشند. در ادامه زیرژانرهای کمدی را مشاهده می‌کنید.

کمدی تلخ (Black Comedy): کمدی تلخ که به عنوان کمدی تاریک نیز شناخته می‌شود، از جمله زیرژانرهای کمدی به شمار می‌رود که در آن به موضوعات تابو و موضوعاتی که بیننده به ندرت به آن‌ها می‌خندد همچون مرگ، جنگ و تراژدی می‌پردازد. فیلم دکتر استرنج لاو (Dr. Strangelove)، فیلم در بروژ (In Bruges)، فیلم انگل (Parasite) و فیلم فارگو (Fargo) در این زیرژانر قرار می‌گیرند.

کمدی زوج (Buddy Comedy): در فیلم‌های ساخته شده در این زیرژانر، دو یا چند کاراکتر در کنار یکدیگر با مشکلات روبه‌رو می‌شوند و رابطه میان آن‌ها نیز می‌تواند دوستی یا کاری باشد. عنصر عشق و نفرت اغلب اوقات رابطه میان این دو شخصیت را به جنبش در می‌آورد و گاهی اوقات نیز می‌توان عناصر اکشن را در این گونه آثار مشاهده کرد.

فیلم احمق و احمق‌تر (Dumb and Dumber)، فیلم‌های خماری (The Hangover)، فیلم چیزی برای از دست دادن نیست (Nothing to Lose) و فیلم دوقلو (Twins) نمونه‌هایی از فیلم‌های ساخته شده در این زیرژانر هستند.

پاتوق (Hangout): در زیرژانر پاتوق یا دورهمی، کاراکترها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند به طوریکه آن‌ها به دوستان مخاطبان تبدیل می‌شوند. این کاراکترها در کنار یکدیگر وقت می‌گذرانند و تعاملات و گفتگوهای کمدی‌ای با یکدیگر دارند و بیننده‌ها نیز اوقات خوشی را با آن‌ها سپری می‌کنند.

به عنوان مثال نیز می‌توان به فیلم اسلکر (Slacker)، فیلم لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)، فیلم ریو براوو (Rio Bravo)، فیلم فروشنده‌ها (Clerks)، فیلم مات و مبهوت (Dazed and Confused)، فیلم کلوپ صبحانه (The Breakfast Club)، فیلم دیوارنویسی آمریکایی (American Graffiti) و مجموعه فیلم‌های جمعه (Friday) اشاره کرد.

 تقلید مضحک یا پارودی (Parody): فیلم ساخته شده در این زیرژانر یک فیلم یا مجموعه‌ای خاص را به سخره می‌گیرد. به عنوان مثال، توپ‌های فضایی (Spaceballs) تقلیدی از آثار جنگ ستارگان (Star Wars) است و فیلم مردانی در لباس چسبان (Men In Tights) به تمسخر فیلم رابین هود (Robin Hood) می‌پردازد.

گاهی اوقات نیز برخی از فیلم‌های این زیرژانر به تمسخر کل یک ژانر یا زیرژانر دیگر می‌پردازد؛ به عنوان مثال، فیلم سلاح عریان (The Naked Gun) تمسخری از فیلم‌های پلیسی، فیلم ترسناک (Scary Movie) تمسخری از فیلم‌های ترسناک و فیلم نه یه فیلم نوجوانی دیگه (Not Another Teen Movie) تمسخری از فیلم‌های تینیجری و کمدی همچون فیلم‌های پای آمریکایی (American Pie) هستند.

فیلم jackass forever
فیلم Jackass

شوخی (Prank): در این زیرژانر که از آن به عنوان دوربین مخفی نیز می‌توان یاد کرد، بازیگران، بدلکاران یا حتی افراد واقعی در موقعیت‌های طنز، عجیب و حتی منزجرکننده قرار می‌گیرند و از جمله آثار ساخته شده در این سبک نیز می‌توان به فیلم برات (Borat) و فیلم‌های جک‌اس (Jackass) اشاره کرد.

هجو (Satire): زمانی که موضوع تمسخر یک فیلم خاص نیست اما یک ایده کلی، نهاد یا مفهومی خاص است و هیچ ارتباطی به فیلمی دیگر وجود ندارد، به آن طنز هجو گفته می‌شود. در آثار ساخته شده در این زیرژانر، ایده خاصی بزرگ می‎‌شود تا پوچی آن به مخاطبان نشان داده شود.

فیلم قاتلین بالفطره (Natural Born Killers)، فیلم انسان سگ را گاز می‌گیرد (Man Bites Dog)، فیلم دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator)، فیلم ببخشید مزاحم شما شدم (Sorry to Bother You)، فیلم زندگی برایان از گروه مانتی پیتون (Monty Python’s Life of Brian) از جمله آثار این زیرژانر محسوب می‌شوند.

فیلم روشنایی‌های شهر city lights
فیلم‌های چارلی چاپلین

کمدی بزن بکوب (Slapstick Comedy): خاستگاه زیرژانر کمدی اسلپ‌استیک به نمایش‌های روی صحنه باز می‌گردد که در آن‌ها، طنز بدون هیچ گونه توضیح یا دیالوگی بیان می‌شد. عمل‌های فیزیکی خنده‌دار، آسیب، سرخوردگی، شیرین کاری و کمدی موقعیت، همگی در اوایل سینما و در فیلم‌های صامت به خوبی به کار گرفته شده بودند. چارلی چاپلین (Charlie Chaplin)، باستر کیتون (Buster Keaton) و سه کله‌پوک (The Three Stooges) از این سبک برای ارائه کمدی خود استفاده می‌کردند.

از جمله نمونه فیلم‌های این زیرژانر نیز می‌توان به فیلم ایس ونچورا (Ace Ventura)،‌ فیلم دروغگو دروغگو (Liar Liar)، فیلم جشن (The Party)، فیلم شکار موش (Mouse Hunt)، فیلم برادران ناتنی (Step Brothers)، فیلم‌های تنها در خانه (Home Alone)، فیلم‌های پلنگ صورتی (The Pink Panther)، فیلم تامی کوچولو (Tommy Boy) و فیلم سه رفیق (Three Amigos) اشاره کرد.

کمدی اسکروبال (Screwball Comedy): زیرژانر کمدی اسکروبال از اوایل زیرژانر اسلپ‌استیک شکل گرفته و اساسا، طنزی از داستان عشق سنتی است و زوجی غیرمنتظره و عجیب را به نمایش در می‌آورد. در اغلب فیلم‌های این زیرژانر، زنی قدرتمند و سلطه‌گرا، شخصیت مرد را به چالش می‌کشاند.

از نمونه فیلم‌های ساخته شده در این زیرژانر نیز می‌توان فیلم در یک شب اتفاق افتاد (It Happened One Night)، فیلم بانو ایو (The Lady Eve)، فیلم مرد من گادفری (My Man Godfrey)، فیلم منشی همه کاره او (His Girl Friday)، فیلم حقیقت تلخ (The Awful Truth) و فیلم داستان فیلادلفیا (The Philadelphia Story) را نام برد.

ژانر جنایی

فیلم lethal weapon
فیلم Lethal Weapon

در ژانر جنایی، داستان حول یک جرم، اقدامات مجرمانه یا اقدامات قانونی پیرامون یک پرونده است و در آن، ممکن است گاهی اوقات به جای قهرمانان، داستان بیشتر روی شخصیت‌های منفی تمرکز داشته باشد.

پلیسی (Cop): همانطور که از عنوانش مشخص است، زیرژانر پلیسی داستان شخصیتی از نیروی پلیس را دنبال می‌کند و زمانی که این شخصیت با فرد دیگری همکار می‌شود، موقعیت‌های طنز شکل می‌گیرند. همین نیز باعث شده تا عناصری از ژانر کمدی یا اکشن را نیز در این زیرژانر مشاهده کرد. فیلم پلیس بورلی هیلز (Beverly Hills Cop)، فیلم پایان کشیک (End of Watch) و فیلم اسلحه مرگبار (Lethal Weapon) در این زیرژانر قرار می‌گیرند.

جنایی درام: این زیرژانر اغلب اوقات شامل دعوی قضایی، وکلا و تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود. این فیلم‌ها می‌توانند علاوه بر پرداختن به وقایع دادگاه، بخش‌های کارآگاهی را نیز به تصویر بکشند. از جمله فیلم‌های این زیرژانر نیز می‌توان فیلم چند مرد خوب (A Few Good Men)، فیلم ۱۲ مرد خشمگین (۱۲ Angry Men)، فیلم زمانی برای کشتن (A Time To Kill) و فیلم ارین براکویچ (Erin Brockovich) را معرفی کرد.

جنایی مهیج: یک داستان جنایی با محوریت احساسات شدید از ژانر مهیج می‌تواند شامل عناصری از ژانر اکشن باشد و در اغلب اوقات نیز فیلم‌های این زیرژانر، شخصیتی را دنبال می‌کند که در حقش ناعدالتی صورت گرفته و مجبور است خارج از سیستم قضایی به دنبال انتقام باشد. فیلم سقوط مرد مرده (Dead Man Down)، فیلم‌های جان ویک (John Wick)، فیلم‌های ربوده شده (Taken)، فیلم تقاص (Payback) و فیلم‌های اکوالایزر (The Equalizer) در این دسته قرار می‌گیرند.

کاراگاهی (Detective): در فیلم‌های ساخته شده در این زیرژانر، معمولا تحقیقی در مورد یک پرونده در مرکز داستان قرار دارد و معمولا نیز شخصیت شرور برای بیننده‌ها تا پایان داستان مشخص نمی‌شود. فیلم بروکلین بی‌مادر (Motherless Brooklyn)، فیلم زنی در قطار (Lady on a Train)، فیلم محرمانه لس آنجلس (L.A. Confidential)، فیلم زودیاک (Zodiac)، فیلم هفت (Se7en)، فیلم سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs)، شهر دروغ‌ها (City of Lies) و فیلم قتل در قطار سریع‌السیر شرق (Murder On The Orient Express) از جمله فیلم‌های ساخته شده در این زیر ژانر به شمار می‌روند.

فیلم رفقای خوب goodfellas
فیلم GoodFellas

گانگستری (Gangster): باندها، تبهکاران و دنیای جنایت‌های سازمان یافته این زیرژانر را تشکیل می‌کنند و از جمله نمونه‌های آن نیز می‌توان به فیلم رفقای خوب (GoodFellas)، فیلم پسرا تو محله (Boyz In The Hood)، فیلم دارودسته‌های نیویورکی (Gangs of New York)، فرنچایز پدرخوانده (The Godfather)، فیلم صورت زخمی (Scarface) و فیلم رفتگان (The Departed) اشاره کرد.

هاردبویلد (Hardboiled): این سبک کاراگاهی خاص اغلب اوقات همراه با یک شخصیت بدبین است و در دهه ۲۰ میلادی فیلم‌های نوآر شکل گرفت و در دهه ۴۰ و ۵۰ به اوج خود رسید. فیلم شاهین مالت (The Maltese Falcon)، فیلم خواب ابدی (The Big Sleep) و فیلم خداحافظی طولانی (The Long Goodbye) از جمله آثار این زیرژانر به شمار می‌روند.

سرقت (Heist): اغلب فیلم‌های ساخته شده در این زیرژانر داستان گروهی سازمان یافته از جنایتکاران یا قانون شکنان را دنبال می‌کند که یک سرقت را انجام می‌دهند. فیلم‌های Caper نیز رویکردی طنزتر نسبت به داستان سرقت دارند اما فیلم‌های امروزی این دو را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند. فرنچایز یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven)، فیلم مخمصه (Heat)، فیلم سرقت آمریکایی (American Heist)، فیلم لوگان خوش‌شانس (Logan Lucky)، فیلم نفوذی (Inside Man) و فیلم سرقت بزرگ قطار (The Great Train Robbery) از جمله آثار این زیرژانر محسوب می‌شوند.

ژانر مستند

مستند سریالی سیاره ما our planet
مستند سریالی سیاره ما (Our Planet)

مستند بخشی غیر تخیلی و غیر داستانی از دنیای سینما به شمار می‌رود و در آثار ساخته شده در این ژانر، رویدادهای واقعی و حقایق به روش‌های مختلف برای بیننده‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند.

مستند توضیحی (Expository documentary): این سبک مستند، سرراست‌ترین روش برای ارائه اطلاعات به مخاطبان به شمار می‌رود و در اغلب آن‌ها نیز شخصی به عنوان راوی سخن می‌گوید. مستند سریالی سیاره آبی (The Blue Planet)، مستند رژه پنگوئن‌ها (March of the Penguins) و مستند سریالی سیاره ما (Our Planet) در این زیرژانر قرار می‌گیرند.

مستند مشاهده‌ای (Observational documentary): مستندهای ساخته شده به این سبک، از نزدیک سوژه مورد نظر خود را دنبال می‌کنند و با اندکی تفسیر، به شخصیت‌ها اجازه می‌دهند تا خودشان داستان‌شان را بیان کنند. مستند شهرستان هارلن (Harlan County) و مستند زندگی بررسی شده (Examined Life) در این زیرژانر قرار دارند.

مستند شاعرانه (Poetic documentary): در این زیرژانر، مستندها می‌توانند به شکل یک مقاله پر پیچ و خم باشند و به جای حقیقت واقعی، ایده‌های انتزاعی یا یک احساس را بیان کنند. مستند سفر زمان (Voyage of Time) از جمله نمونه‌های این زیرژانر به شمار می‌رود.

مستند مشارکتی (Participatory documentary): بسیاری از فیلم‌های مایکل مور (Michael Moore) به این صورت ساخته شده‌اند. در این زیرژانر، فیلمساز به صورت جزئی یا عمده روی بخشی از روایت تاثیری مستقیم می‌گذارد. مستند پاریس در حال سوختن است (Paris Is Burning) و مستند انفرادی آزاد (Free Solo) در این زیرژانر هستند.

مستند انعکاسی (Reflexive documentary): آثار ساخته شده در این زیرژانر روی تحقیقی شخصی تمرکز دارد که معمولا بر محوریت فیلمساز و کشف موضوع است. مستند بیگی و توپک (Biggie & Tupac) متعلق به این زیرژانر است.

مستند اجرایی (Performative documentary): همانند مستند مشارکتی، در این زیرژانر نیز مستندها بر تجربه ذهنی و واکنش عاطفی تمرکز دارند. مستند بولینگ برای کلمباین (Bowling for Columbine) و مستند خط آبی باریک (The Thin Blue Line) جزو این زیرژانر محسوب می‌شوند.

ژانر درام

آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
فیلم Sully

ژانر درام اغلب روی کشمکش، احساسات و واقع‌گرایی تمرکز دارد و فیلم‌های ساخته شده در آن، بیشتر ماهیت انسان را نشان می‌دهند و کمتر روی تکنیک‌های مهیج و بزرگ تمرکز دارند. در ادامه زیرژانرهای مختلف درام را مشاهده می‌کنید.

مستند درام (Docudrama): این زیرژانر ترکیبی از درام و مستند است و بازنمایی درام‌گونه از رویدادهای واقعی است که سعی می‌شود سطح بالایی از دقت و صحت رویدادها در آن‌ها وجود داشته باشد. فیلم سالی (Sully)، فیلم کاپیتان فیلیپس (Captain Phillips) و فیلم ۱۲۷ ساعت (۱۲۷ Hours) در این زیرژانر قرار می‌گیرند.

ملودرام (Melodrama): زیرژانر ملودرام بیشتر روی داستان تمرکز دارد و هدفش ایجاد واکنش‌های احساسی است. از جمله نمونه‌هایی از فیلم‌های این زیرژانر نیز می‌توان به فیلم بخت پریشان (The Fault in our Stars)، فیلم شهر فرشته‌ها (City of Angels) و فیلم زندگی زیباست (Life is Beautiful) اشاره کرد.

تین درام (Teen drama): درام تینیجری همانطور که از عنوانش پیدا است، روی داستان نوجوانان و زندگی آن‌ها تمرکز دارد و از جمله نمونه‌های برجسته آن نیز می‌توان فیلم میانه دهه نود (Mid90s) و فیلم هالیوود شمالی (North Hollywood) را معرفی کرد.

درام پزشکی (Medical drama): دنیای پزشکان، بیمارستان‌ها و صنعت داروسازی در این زیرژانر به نمایش در می‌آیند و فیلم احیای مردگان (Bringing Out The Dead) نمونه‌ای برجسته از آن محسوب می‌شود.

درام حقوقی (Legal drama): همانند درام جنایی، این زیر ژانر نیز بر محوریت وکلا، قضات و مراحل قانونی است و بیشتر روی درام بین شخصیت‌ها تمرکز دارد. فیلم وکالت (The Practice) و فیلم شرکت (The Firm) جزو این زیرژانر هستند.

آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
فیلم Silence

درام مذهبی (Religious drama): فیلم مصائب مسیح (The Passion of the Christ) و فیلم سکوت (Silence) نمونه‌های برجسته‌ای از زیرژانر درام مذهبی محسوب می‌شوند.

درام ورزشی (Sports drama): فیلم راه بازگشت (The Way Back)، فرنچایز کرید (Creed)، فیلم نقطه کور (The Blind Side) و فیلم مهاجم آمریکایی (American Underdog) جزو این زیرژانر هستند.

درام سیاسی (Political drama): یکی دیگر از زیرژانرهای درام که به عنوان درام سیاسی شناخته می‌شود، روی دنیای سیاست و انتخابات تمرکز دارد و از جمله فیلم‌های آن نیز می‌توان به فیلم آرگو (Argo)، فیلم رنگ‌های اصلی (Primary Colors) و فیلم دوشیزه اسلون (Miss Sloane) اشاره کرد.

درام انسان‌شناسی (Anthropological drama): این زیرژانر به بررسی رفتار انسان، جامعه و گروهی از مردم می‌پردازد و فیلم شهر خدا (City of God)، فیلم در سرزمین وحشی (In A Savage Land) و فیلم در خواب فرورفته (Sleeper) از جمله نمونه‌هایی از این زیرژانر هستند.

درام فلسفی (Philosophical drama): شرایط انسانی و پرسش‌های وجودی موضوعاتی هستند که در این زیرژانر مورد بررسی قرار می‌گیرند و فیلم انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society)، فیلم زیبای آمریکایی (American Beauty) و فیلم دانی دارکو (Donnie Darko) در این دسته قرار می‌گیرند.

ژانر فانتزی

آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
فیلم Ghostbusters

در میان تمام ژانرهای دنیای سینما، ژانر فانتزی تعریف کاملا واضحی دارد و هر فیلمی که عناصری فانتزی همچون دنیایی خیالی، فیزیک غیرطبیعی، جادو، اساطیر و موجودات افسانه‌ای در آن وجود داشته باشد، در این ژانر قرار می‌گیرند. زیرژانرهای فانتزی نیز به شرح زیر هستند:

فانتزی معاصر و شهری (Contemporary and urban fantasy): در فانتزی معاصر، عناصر داستان در دنیای معاصر جریان دارند و اگر محل رخ دادن داستان شهر باشد، به آن فانتزی شهری می‌گویند. از جمله فیلم‌های این زیرژانر می‌توان به فیلم با جو بلک آشنا شوید (Meet Joe Black)، فیلم مصاحبه با خون‌آشام (Interview With The Vampire)، فیلم ادوارد دست‌قیچی (Edward Scissorhands) و فیلم شکارچیان ارواح (Ghostbusters) اشاره کرد.

فانتزی حماسی (Epic Fantasy): این زیرژانر شامل جهان‌سازی کامل، داستان‌های گسترده و موجودات عجیب است و از جمله نمونه‌های آن می‌توان فرنچایز هری پاتر (Harry Potter)، ‌فرنچایز ارباب حلقه‌ها (Lord Of The Rings)، فیلم آواتار (Avatar)، فیلم شوالیه سبز (The Green Knight) و فیلم برج تاریک (The Dark Tower) را نام برد.

افسانه‌ای (Fairy Tale): داستان‌های این زیرژانر می‌توانند کلاسیک باشند یا اینکه در محیطی مدرن رخ بدهند و معمولا نیز پایانی شاد دارند. فیلم عروس شاهزاده (The Princess Bride)، فیلم مری پاپینز (Mary Poppins) و فیلم سیندرلا (Cinderella) از جمله آثار این زیرژانر به شمار می‌روند.

فانتزی تاریک (Dark Fantasy): این زیرژانر، محیطی واقعی را با عناصری فانتزی تاریک و تهدیدآمیز همچون هیولاهایی از بُعدی دیگر ترکیب می‌کند و فیلم اگوتسو (Ugetsu)، فیلم هیولایی فرا می‌خواند (A Monster Calls) و فیلم هزارتوی پن (Pan’s Labyrinth) از جمله نمونه‌های آن هستند.

ژانر تاریخی

فیلم تایتانیک the titanic
فیلم Titanic

ژانر تاریخی (History) شامل فیلم‌هایی می‌شود که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده‌اند یا اینکه داستان غیرواقعی آن‌ها در دوره زمان یا محیطی تاریخی رخ می‌دهند. در ادامه زیرژانرهای تاریخی را بررسی می‌کنیم.

تاریخی (Historical): آثار این زیرژانر می‌توانند درام، اکشن یا حتی عاشقانه باشند و رویداد، شخصیت یا دوره زمانی خاصی را به تصویر می‌کشند اما ممکن است تماما از لحاظ تاریخی صحت نداشته باشند. فیلم آپولو ۱۳ (Apollo 13)، فیلم لینکولن (Lincoln)، فیلم بن هور (Ben-Hur)، فیلم تروی (Troy)، فیلم اسپارتاکوس (Spartacus) و فیلم تایتانیک (Titanic) از جمله این آثار هستند.

مربوط به دوره‌ای خاص (Period): این زیرژانر همانند زیرژانر تاریخی است اما به شخصیت‌های واقعی متکی نیست و دوره‌ای خاص از تاریخ را به نمایش در می‌آورد. فیلم بروکلین (Brooklyn)، فیلم پیانیست (The Pianist) و فیلم زنان کوچک (Little Women) در این زیرژانر قرار می‌گیرند.

 تاریخ متفاوت (Alternate history): در این زیرژانر، رویدادهای تاریخی به شکلی متفاوت روایت می‌شوند؛ به عنوان مثال، پایان جنگ جهانی دوم به شکلی متفاوت به تصویر کشیده شود. از جمله فیلم‌های این زیرژانر نیز می‌توان به فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon A Time In Hollywood)، فیلم حرام*زاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds) و سریال مردی در ساکن برج بلند (The Man in the High Castle) اشاره کرد.

بیوگرافی (Biography): فیلم‌های ساخته این زیرژانر اغلب اوقات رویدادهای دقیق تاریخی را به شکلی درام به نمایش در می‌آورند و از نمونه‌های آن نیز می‌توان فیلم یک ذهن زیبا (A Beautiful Mind)، فیلم خانه گوچی (House of Gucci)، فیلم شبکه اجتماعی (The Social Network) و فیلم بلفاست (Belfast) را نام برد.

ژانر وحشت یا ترسناک

۸ فیلم جهان زیرین تکامل underworld evolution
فیلم‌های Underworld

ژانر ترسناک با حوادث، موجودات و داستان‌های خوفناک و تکان‌دهنده بیننده‌ها را سرگرم می‌کند و زیرژانرهای مختلفی دارد.

ارواح (Ghost): فیلم دیگران (The Others)، فیلم ترس آفرینان (The Frighteners) و فیلم حس ششم (The Sixth Sense) جزو این زیرژانر محسوب می‌شوند.

زامبی (Zombie): فیلم شب مردگان زنده (Night Of The Living Dead)، فیلم‌های سرزمین زامبی (Zombieland)، فیلم شان می‌میرد (Shaun Of The Dead) و فیلم طلوع مردگان (Dawn Of The Dead) از جمله آثار این زیرژانر به شمار می‌روند.

گرگینه (Werewolf): گرگینه‌ها توانستند زیرژانری از وحشت را به خودشان اختصاص بدهند و فیلم گرگینه آمریکایی (American Werewolf)، فرنچایز جهان زیرین (Underworld) و فیلم مرد گرگ‌نما (The Wolfman) جزو این دسته قرار می‌گیرند.

خون‌آشام (Vampire): خون‌آشام‌ها از گذشته تا به امروز در دنیای سینما به تصویر کشیده شده‌اند و از جمله فیلم‌های این زیرژانر نیز می‌توان به فیلم نوسفراتو (Nosferatu)، فیلم اعتیاد (The Addiction) و فیلم پسران گمشده (The Lost Boys) اشاره کرد.

هیولایی (Monster): هر هیولا و موجود ترسناکی که زیرژانر خودش را ندارد، در این دسته قرار می‌گیرد. فرنچایز بیگانه (Alien)، فیلم موجود (The Thing) و سریال چاکی (Chucky) جزو این دسته به شمار می‌روند.

فیلم روانی psycho
فیلم Psycho

اسلشر (Slasher): در این زیرژانر بسیار محبوب، شخصیت شرور معمولا با چاقو یا هر وسیله دیگری به کشتن برخی از افراد مشغول است. فیلم روانی (Psycho)، فرنچایز جیغ (Scream)، فرنچایز هالووین (Halloween) و مجموعه فیلم کابوس در خیابان الم (A Nightmare On Elm Street) از جمله نمونه‌های برجسته این زیرژانر هستند.

اسپلتر (Splatter) و گور (Gore): در فیلم‌های ساخته شده در این زیرژانر، خون‌های بسیار زیادی به جریان در می‌آیند. فیلم برپاخیزان جهنم (Hellraiser)، فیلم روز مردگان (Day Of The Dead) و فیلم مخ تعطیل (Braindead) در این دسته قرار دارند.

وحشت جسمی (Body Horror): این زیرژانر به وحشت‌های مربوط به بدن انسان می‌پردازد و فیلم‌های هزارپای انسانی (The Human Centipede)، فیلم مگس (The Fly) و فیلم قوی سیاه (Black Swan) از جمله نمونه‌های آن به شمار می‌روند.

وحشت عامیانه (Folk Horror): وحشت‌های ناشناخته که اغلب در مناطق روستایی رخ می‌دهند، این زیرژانر را شکل می‌دهند و از جمله نمونه‌های آن می‌توان فیلم‌های کودکان ذرت (Children Of The Corn) و فیلم میدسامر (Midsommar) را نام برد.

آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
فیلم A Quiet Place

نهفته (Occult): در این زیرژانر، ترس و وحشت عمدتا از دید بیننده پنهان باقی می‌کنند و نمونه‌های برجسته آن نیز فیلم‎‌های جن‌گیر (The Exorcist)، فیلم موروثی (Hereditary)، فیلم یک مکان ساکت (A Quiet Place) و فیلم جعبه پرنده (Bird Box) هستند.

ویدیوی پیدا شده (Found Footage): در این زیرژانر، در طی داستان کلیپ‌ها یا ویدیوهایی به ظاهر پیدا شده وجود دارند که موجودات یا رویدادهای دلهره‌آوری را به نمایش در می‌آورند. فیلم پروژه جادوگر بلر (The Blair Witch Project)، فیلم‌های فعالیت فراطبیعی (Paranormal Activity) و فرنچایز وی/اچ/اس (V/H/S) از جمله آثار این زیرژانر به شمار می‌روند.

شیوع (Outbreak): در این زیرژانر، یک ویروس یا بیماری خاص شروع به کشتن جمعیت زیادی از جهان می‌کند. فیلم جنگ جهانی زد (World War Z)، فیلم شیوع (Outbreak) و فیلم دیوانه‌ها (The Crazies) در این زیرژانر قرار می‌گیرند.

ژانر موزیکال

سریال آوازخوان حرفه‌ای بامپر در برلین pitch perfect bumper in berlin
فیلم‌های Pitch Perfect

زمانی که در یک فیلم، بازیگران شروع به خواندن آهنگ بکنند و گروهی آن‌ها را همراهی کنند، این فیلم در ژانر موزیکال قرار می‌گیرد. از جمله نمونه‌های این ژانر نیز می‌توان به فیلم لا لا لند (La La Land)، فیلم خیابان آواز (Sing Street)، فرنچایز آوازخوان حرفه‌ای (Pitch Perfect) و فیلم آوای موسیقی (The Sound of Music) اشاره کرد.

ژانر عاشقانه

فیلم بر باد رفته gone with the wind
فیلم Gone with the Wind

عشق، رابطه و صمیمیت اجزاء اصلی ژانر عاشقانه (Romance) به شمار می‌روند و این ژانر نیز به صورت ترکیبی با دیگر ژانرها مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه به معرفی زیرژانرهای آن می‌پردازیم.

عاشقانه تاریخی: زمانی که داستانی عاشقانه در دوره زمانی خاصی جریان دارد، فیلم در این زیرژانر قرار می‌گیرد و از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم بر باد رفته (Gone with the Wind) و فیلم دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago) اشاره کرد.

عاشقانه سلطنتی (Regency romance): داستان‌های عاشقانه‌ای که در دوران سلطنت بریتانیا یا اوایل قرن نوزدهم یا خانواده‌های اشرافی جریان دارد، این زیرژانر را شکل می‌دهند. از جمله فیلم‌های این زیرژانر نیز می‌توان فیلم اما (Emma)، فیلم ترغیب (Persuasion) و فیلم نورثنگر ابی (Northanger Abbey) را معرفی کرد.

عاشقانه درام: این زیرژانر بیشتر به رابطه عاشقانه می‌پردازد و موضوعاتی همچون مرگ، جدایی یا خیانت در آن مورد بررسی قرار می‌گیرند. فیلم کازابلانکا (Casablanca)، فیلم بیمار انگلیسی (The English Patient) و فیلم داستان ازدواج (Marriage Story) از جمله آثار این زیرژانر هستند.

فیلم بعضی‌ها داغشو دوست دارند some like it hot
فیلم Some Like It Hot

عاشقانه کمدی: مسلما بزرگترین زیرژانر عاشقانه به شمار می‌رود و در آن، داستانی عاشقانه و خنده‌دار برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود. فیلم بعضی‌ها داغشو دوست دارند (Some Like It Hot)، فیلم آسیایی‌های خرپول (Crazy Rich Asians) و فیلم در واقع عشق (Love Actually) جزو این دسته قرار می‌گیرند.

عاشقانه فانتزی: در این زیرژانر، عناصری از هر دو ژانر با یکدیگر ترکیب شده‌اند و از جمله فیلم‌های ساخته شده در آن می‌توان فرنچایز حماسه گرگ و میش (The Twilight Saga)، فیلم بدن‌های گرم (Warm Bodies) و فیلم من اژدها هستم (I Am Dragon) را نام برد.

چیک فلیک (Chick Flick): مخاطب این آثار بیشتر زنان هستند اما در بین دیگر بیننده‌ها نیز محبوبیت دارند. از جمله فیلم‌های این زیرژانر می‌توان به فیلم زن زیبا (Pretty Woman)، فیلم رومئو و ژولیت (Romeo + Juliet) و فیلم دفترچه خاطرات (The Notebook) اشاره کرد.

ژانر علمی تخیلی

سریال dune the sisterhood
فیلم Dune

حتی در دوران فیلم‌های صامت، آثار علمی تخیلی (Science Fiction) به بررسی فضا، آینده و دیگر موارد می‌پرداختند و در آن‌ها، عناصری همچون تکنولوژی‌های پیشرفته، سفر در فضا، سفر در زمان، زندگی بیگانگان و … به تصویر در می‌آمدند. زیرژانرهای علمی تخیلی به شرح زیر است.

اپرای فضایی (Space Opera) یا علمی تخیلی حماسی: در این زیرژانر، فیلمساز به بررسی فضا در قالب کمدی، عاشقانه و ماجراجویی می‌پردازد و از جمله فیلم‌های این زیرژانر نیز می‌توان به فرنچایز جنگ ستارگان، فیلم تل‌ماسه (Dune) و فیلم مریخی (The Martian) اشاره کرد.

آرمان‌شهر (Utopia): در این زیرژانر، بشر بر مشکلات غلبه کرده و در یک محیط خوب و هماهنگ زندگی می‌کند. فیلم برف‌شکن (Snowpiercer)، فیلم جزیره (The Island)، فیلم نمایش ترومن (The Truman Show) و فیلم بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) در این زیرژانر قرار می‌گیرند.

فیلم mad max furiosa
فرنچایز مد مکس (Mad Max)

ویران‌شهر (Dystopia): این زیرژانر محیطی به دور از ایدئال‌گرایی را نشان می‌دهد و حکومت ظالم، هوش مصنوعی ستمگر، دنیای آخرالزمانی و تکنولوژی‌های نوآر جزو این زیرژانر محسوب می‌شوند. از جمله فیلم‌های این زیرژانر نیز می‌توان فرنچایز مد مکس (Mad Max)، فیلم من افسانه هستم (I Am Legend)، فیلم منطقه ۹ (District 9)، فیلم‌های ماتریکس (The Matrix) و فیلم میان ستاره‌ای (Interstellar) را نام برد.

علمی تخیلی معاصر (Contemporary Sci-Fi): اتفاقات این زیرژانر در زمان حال یا دوره‌ای خاص رخ می‌دهد و معمولا تنها به معرفی یک عنصر علمی تخیلی همچون ورود بیگانه‌ها پرداخته می‌شود. فیلم ورود (Arrival)، فیلم روز استقلال (Independence Day) و فیلم جاذبه (Gravity) جزو این زیرژانر هستند.

سایبرپانک (Cyberpunk): ترکیبی از جامعه تاریک و آینده‌محور، دنیای پر از جرم، تکنولوژی پیشرفته و سایبرنتیک، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی را می‌توان در این زیرژانر مشاهده کرد. فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)، فیلم آلیتا: فرشته جنگ (Alita: Battle Angel) و فیلم الیسیوم (Elysium) در این دسته قرار می‌گیرند.

استیم‌پانک (Steampunk): این زیرژانر شاخه‌ای از سایبرپانک به شمار می‌رود که اتفاقات آن در قرن نوزدهم و در زمان موتورهای بخار جریان دارد. فیلم قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle) و فیلم موتورهای مرگبار (Mortal Engines) جزو این دسته محسوب می‌شوند.

ژانر مهیج

فیلم جزیره شاتر shutter island
فیلم Shutter Island

ژانر تریلر یا مهیج (Thriller) گسترده است و از طریق تعلیق و احساسات شدید، هیجان بیننده را بر می‌انگیزد. تهدید، تعقیب و گریز، تنش و خطر همگی جزو این ژانر هستند و اغلب اوقات نیز با دیگر ژانرها همچون اکشن، ماجراجویی یا فانتزی ترکیب می‌شود.

مهیج روانشناختی (Psychological thriller): این زیرژانر به وضعیت روانی شخصیت‌های داستان می‌پردازد و شرایط مرموز، پارانویا و اقدامات افراطی منجر به قتل را بررسی می‌کند. فیلم جزیره شاتر (Shutter Island)، فیلم دختر گمشده (Gone Girl)، فیلم سرگیجه (Vertigo) و فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver) جزو این زیرژانر قرار می‌گیرند.

مرموز (Mystery): این زیرژانر پیرامون داستانی معمایی است و همین نیز باعث شده تا با دیگر ژانرها نیز همپوشانی داشته باشد، البته لزوما در این زیرژانر، یک کارآگاه مسئول حل معما نیست. از جمله آثار این زیرژانر نیز می‌توان به فیلم یادگاری (Memento)، فیلم چاقوکشی (Knives Out)، فیلم برو بیرون (Get Out) و فیلم پنجره عقبی (Rear Window) اشاره کرد.

فیلم نوآر (Film noir): این زیرژانر یک سبک فیلم‌سازی نیز به شمار می‌رود و در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی در قالب فیلم‌های سیاه و سفید با معمایی مرموز، فلش‌بک، خیانت و پارانویا همراه بوده است. فیلم غرامت مضاعف (Double Indemnity)، فیلم بلوار سانست (Sunset Boulevard) و فیلم مرد سوم (The Third Man) از جمله آثار این زیرژانر هستند.

نئو نوآر (Neo-Noir) نیز زیرژانری مدرن به شمار می‌رود که همان سبک فیلم‌های نوآر را دنبال می‌کند اما اتفاقات آن در محیطی مدرن رخ می‌دهند. فیلم داستان عامه پسند (Pulp Fiction)، فیلم رانندگی (Drive) و فیلم خداحافظی طولانی (The Long Goodbye) جزو این زیرژانر به شمار می‌روند.

ژانر جنگی

فیلم دانکرک dunkirk
فیلم Dunkirk

ژانر جنگی (War) همانطور که مشخص است، به نبردهایی با مقیاس بزرگ می‌پردازد و جنبه‌ها و واقعیت‎‌های مختلف در مورد جنگ و نبرد را برای بیننده‌ها به نمایش در می‌آورد. این فیلم‌ها در قالب دیگر ژانرها و زیرژانرها همچون اکشن نظامی، تاریخی درام، علمی تخیلی، فانتزی یا حتی مهیج نیز قرار می‌گیرند. فیلم دانکرک (Dunkirk)، فیلم جوخه (Platoon)، فیلم غلاف تمام فلزی (Full Metal Jacket) و فیلم در جبهه غربی خبری نیست (All Quiet On The Western Front) جزو این ژانر به شمار می‌روند.

ژانر وسترن

فیلم بخاطر یک مشت دلار a fistful of dollars
فیلم بخاطر یک مشت دلار (A Fistful of Dollars)

در ژانر وسترن (Western) محیط داستان و همچنین دوره زمانی آن کاملا مشخص است. فیلم‌های این ژانر در غرب آمریکا در قرن نوزدهم میلادی جریان دارند و اسب‌سواری، گاوداری، بومیان آمریکایی، ساخت راه آهن، سرقت و دوئل از جمله عناصر آن است. فیلم جویندگان (The Searchers)، فیلم رودخانه سرخ (Red River) و فیلم این گروه خشن (The Wild Bunch) جزو این ژانر محسوب می‌شوند.

وسترن‌های اسپاگتی (Spaghetti Westerns) نیز به دلیل میراث آن‌ها از صنعت سینمای ایتالیا به این نام مشهور شده‌اند و از جمله بهترین فیلم‌های آن نیز می‌توان به فیلم یک مشت دلار (A Fistful of Dollars)، فیلم روزی روزگاری در غرب (Once Upon a Time in the West) و فیلم خوب، بد و زشت (The Good, the Bad and the Ugly) اشاره کرد.

وسترن مدرن نیز یکی از زیرژانرها به شمار می‌رود که عناصر داستان و نحوه فیلمسازی این ژانر را برای بیننده‌های معاصر بروزرسانی کرده است. فیلم نابخشوده (Unforgiven)، فیلم جانگوی زنجیر گسسته (Django Unchained)، فیلم جایی برای پیرمردها نیست (No Country For Old Men) و فیلم از گور برخاسته (The Revenant) از جمله فیلم‌های وسترن مدرن به شمار می‌روند.


در این مطلب به معرفی تمام ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما به همراه مثال پرداختیم. نظر شما در این رابطه چیست؟

منبع: boords

Amir Ringomh.pBehzaadDota2????O2Amir :))john117Porfosorیوهانa.r.taliushakaramazofمحمدرضا نوروزیFernandoLone wolfامیر حسین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بهترین فیلم های دنیا تو همون دهه ۴۰ تا ۹۰ میلادی بودن( به استثنا ی چند فیلم) .. بعد اون سینما به یه چیز تبلیغاتی توهین امیز و حال بهم زن تبدیل شد… که فقط از ساختش منظور سیاسی داره و بس .. یه سینمای حقیقا چیپ . بی ارزش و توهین امیز. که فقط مزخرف توش پیدا میشه و بس🤮.. هیچ مفهوم هنری هم درش وجود نداره ….. در ضمن تو انتخااب عکس هم توجه کنید فیلم توهین امیز چرا میزارید

    Amir RingoDota2esmaaielaliushakaramazofUnknownLone wolf
  • به نظر شخص بنده این مقاله یکی از بهترین مقاله‌هاییه که تا بحال توی گیمفا خوندم و اینم بگم که توی مثال‌ها برای ژانرهای مختلف فقط اسم شاهکار خوندم هرچند چنتاشونو که ندیدم ولی اون اسمایی که من دیدم و میشناسم بهترین‌هایی‌ان که من دیدم لذت نبردم. تشکر فراوان از آقا علی محمد پناه

    MRIPmh.p????O2
  • یکی از فیلمای خفن مهیج روانشناختی پنجره مخفیه که تو لیست بهش اشاره نشده ولی اونایی که ندیدن برن ببینن
    و توی ژانر وسترنم الون رنجر عالیه که تو لیست نیست
    شوخوش

  • یوهان گفت:

    عجب مقاله کاملی از اونهاست که ارزش خوندن داره👌👍
    برای منم به شخصه ژانر های فانتزی درام اکشن-ماجراجویی و تاریخی ژانر های مورد علاقه هم هستند

    O2
  • Unknown گفت:

    برای شناخت دقیق همه این ژانرها باید دور تخصصی بگذرونی😅
    آقا یه سوال ترمیناتور مگه جزو آثار علمی تخیلی نیست؟!

    Amir Ringo
  • esmaaiel گفت:

    البته انیمیشن ژانر نیست!
    انیمیشن به روش ساخت فیلم بدون استفاده از بازیگر واقعی یا زنده میگن.
    کات-آوت یا CGI و… هم در اصل تکنیکهای ساخت انیمیشن هستن.
    هیچوقت نمیگن “ژانر یه فیلم انیمیشن هست”. علت وجود کلید واژه Animation در کنار ژانر فیلمها در سایتهای مرجع فیلم مثل IMDB یا سایتهای دانلود فیلم هم بخاطره دسته بندی (Category) برای اون فیلم هست نه ژانرش. کما اینکه در همین سایتها اگه اون فیلم کوتاه باشه کلید واژه کوتاه (Short) هم در کنار ژانرش نوشته میشه.
    .
    لایو اکشن (Live-Action) هم در معنی تخصصی به فیلمهای ساخته شده از روی انیمیشن، انیمه یا گیم میگن مثل: علائدین ۲۰۱۹ یا سونیک خارپشت یا مورتال کامبت (نه اون چیزی که گفتی)
    در معنی عام هم به تمام فیلمهایی که غیر انیمیشن هستن لایو اکشن گفته میشه.

    MRIPesmaaiel
  • mh.p گفت:

    واقعا میتونم بگم یکی از بهترین مقاله‌ها توی کل تاریخ گیمفا همین مقاله هست خیلی کامل و جامع بود توضیحات هر ژانر دقیق و قابل فهم بود سوالات زیادی درباره ژانرهای مختلف داشتم که فکر می‌کنم با خوندن این مقاله جواب سوالامو گرفتم خسته نباشید واقعا مقاله طولانی‌ای بود.

    Amir Ringo
  • Hades گفت:

    یه ژانر تناسخ هم داریم که فکر کنم زیر مجموعه ژانر فانتزی باشه
    البته سریال و فیلم زیادی با موضوع تناسخ ساخته نشده ولی خب
    ژانرش خیلی مورد پسندم هستش

    Hades
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا
آشنایی با ژانرها و زیرژانرهای دنیای سینما - گیمفا