بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما
بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما
بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما
بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

هیو جکمن ۵۴ ساله، یکی از بزرگترین بازیگران حال حاضر سینما می‌باشد که آثاری ماندگار و جذاب را از خود بر جای گذاشته است.

هیو مایکل جکمن (Hugh Michael Jackman) بازیگر، خواننده مشهور هالیوود در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۶۸ (۲۰ مهر ۱۳۴۷) در خانواده‌ای انگلیسی‌تبار و در شهر سیدنی واقع در کشور استرالیا چشم به جهان گشود. مادر او گریس مک نیل یک زن خانه‌دار و پدرش کریستوفر جان یک حسابدار دولتی بود که یک سال پیش از به دنیا آمدن آخرین فرزندشان از کشور انگلیس به استرالیا مهاجرت کرده بودند.

هیو جکمن آخرین فرزند این خانواده ۷ نفره است که در سن ۸ سالگی شاهد طلاق والدینش بود که در نهایت پدرش حضانت وی را بر عهده گرفت و مادرش نیز یکه و تنها به انگلستان بازگشت. این مسئله باعث شد تا کریستوفر جان تمامی زندگی خود را وقف بزرگ کردن ۴ فرزندشان کرده و طبق گفته‌های هیو جکمن، به مانند یک قهرمان زندگی آرام و خوشی را برای این فرزندان به ارمغان آورده است. با این حال او مادرش را فراموش نکرده و بارها بین استرالیا و انگلیس در سفر بود تا به دیدن وی رفته و لحظاتی فراموش‌نشدنی را کنار یکدیگر سپری نمایند.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

او علی‌رغم این که در مدرسه‌ای واقع در قسمت شمالی سیدنی به تحصیل مشغول بود، اما به سبب رفت و آمد بین کشورهای استرالیا و انگلیس با هنر تئاتر آشنا شد و به مرور علاقه خود به این رشته را بروز داد. با وجود این که هیو جکمن به هیچ عنوان نگاهی جدی به عرصه بازیگری تا آن زمان نشان نداده بود، اما در اجرای یک نمایش تحت عنوان My Fair Lady در سال ۱۹۸۵ به روی صحنه رفت و اجرای او با واکنش مثبت حضار روبرو شد.

این مسئله باعث شد تا بعدها او با وجود این که در دانشگاه صنعتی سیدنی به تحصیل مشغول بود، اما برای ثبت‌نام در دوره‌های بازیگری نیز اقدام نماید. هزینه کلاس‌ها، این مرد جوان را وادار کرد تا در کنار تحصیل در دوره‌های مختلف، به صورت همزمان در شغل‌های پاره‌وقت نیز به کار مشغول شود تا از پس هزینه‌ها بربیاید. پتانسیل هنری و بازیگری او در این دوره‌ها بروز پیدا کرد و هیو جکمن فرصت حضور در نمایش‌نامه واتسلاف هاول (Václav Havel) تحت عنوان The Memorandum را در سال ۱۹۹۱ پیدا کرد. اتفاقی که ورود جدی او به عرصه بازیگری را جرقه زد.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

او سپس سال‌های بعدی زندگی خود را وقف تحصیل در دوره‌های چندساله بازیگری در سیدنی گذراند تا در نهایت در سال ۱۹۹۴ در رشته هنرهای نمایشی از دانشگاهی در غرب استرالیا فارغ‌التحصیل گردید.

در سال ۱۹۹۵ نخستین فرصت جدی برای شغل بازیگری هیو جکمن پدید آمد. او موفق شد تا نقشی در سریال درام و ۱۰ قسمتی Correlli پیدا کند که ایفای نقش یک زندانی خطرناک را بر عهده گرفت که عاشق روان‌شناس خود شده و وقایعی هیجان‌انگیز را رقم می‌زند. دبورا-لی فرنس (Deborra-Lee Furness) که متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۵۵ (۸ آذر ۱۳۳۶) است، ایفای نقش شخصیت مقابل هیو جکمن را بر عهده داشت که باعث شد تا رابطه‌ای عاشقانه بین آن‌ها شکل گرفته و در سال ۱۹۹۶ به صورت رسمی با یکدیگر ازدواج کردند.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

هیو جکمن بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ فرصت حضور در نمایش‌های تئاتر گوناگونی را پیدا کرد که باعث استقبال بینندگان شد و ظاهر جذاب و هنرنمایی تماشایی او منجر به فروش بلیط‌های بسیاری برای تهیه‌کنندگان آن آثار شد که نام او را به عنوان یک بازیگر جدید برای فیلم‌سازان مشهور جهان جلب کرد.

او و دبورا-لی فرنس که به صورت داوطلبانه در اواخر دهه ۹۰ حضانت یک دختر و یک پسر را بر عهده گرفته‌ بودند، با آغاز دهه ۲۰۰۰ شاهد یک دگرگونی در زندگی خود بودند. زمانی که برایان سینگر (Bryan Singer) برای ساخت اقتباسی سینمایی از X-Men در تلاش بود، ایفای نقش ولورین به ترتیب به دوگری اسکات (Dougray Scott) و راسل کرو (Russell Crowe) پیشنهاد شد که دست تقدیر، هیو جکمن را برای این نقش ماندگار در نظر گرفته بود. در نهایت این نقش به عنوان نخستین تجربه جدی هیو جکمن در سینمای هالیوود برای او در نظر گرفته شد و او نقش‌آفرینی جذاب و تماشایی را در سال ۲۰۰۰ از خود بر جای گذاشت که شهرتی بی‌سابقه را برای وی در پی داشت.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

شهرت او باعث شد تا در سال‌ ۲۰۰۱ به ایفای نقش در دو فیلم درام و عاشقانه به نام‌های You و Kate & Leopold بپردازد که علی‌رقم استقبال ضعیفی که از این پروژه‌ها صورت گرفت، اما هنرنمایی هیو جکمن مورد ستایش منتقدین و مردم قرار گرفت. او در سال ۲۰۰۳ در یک تئاتر موزیکال تحت عنوان The Boy from Oz حضور پیدا کرد که قدرت خوانندگی و رقصندگی خود را به معرض نمایش گذاشت و باعث شد تا کمپانی‌های فیلم‌سازی به عنوان یک سوپراستار جدید به سراغ وی بیایند.

هیو جکمن پس از وقفه‌ای ۳ ساله در دنباله مردان ایکس تحت عنوان X2 در سال ۲۰۰۳ حضور یافت که موفقیتی دو چندان را در پی داشت و فروش سرسام‌آوری را تجربه کرد. هنرنمایی تماشایی وی در این پروژه ابرقهرمانی در زمانی به وقوع پیوست که باقی کمپانی‌های فیلم‌سازی در تلاش بودند تا اقتباس‌های گوناگونی از آثار ابرقهرمانی را بر پرده سینما به ارمغان بیاورند؛ همین مسئله سبب شد تا پیشنهاد ایفای نقش در آثار بسیاری از این ژانر برای هیو جکمن مطرح گردد که او همگی آن‌ها را رد کرد تا تمرکز خود را تنها برای ایفای نقش شخصیت ولورین صرف نماید. او حتی در این بازه زمانی پیشنهاد حضور در فرنچایز جیمز باند را نیز دریافت کرده بود که به سبب ایفای نقش ولورین از حضور در آن مجموعه صرف نظر کرد.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

پس از این اتفاق او در حال دریافت پیشنهادات کاری بسیار زیادی بود که در این بین به ایفای نقش در پروژه‌های مرتبط با تئاتر بسیاری پرداخت که در نهایت نخستین جایزه هنری وی را در پی داشت. او در سال ۲۰۰۴ موفق شد تا برنده جایزه تونی شده و موفقیتی بزرگ را در کارنامه هنری خود به ثبت برساند.

شهرت و ثروتی که این آثار برای هیو جکمن در پی داشت، باعث شد تا او در سال ۲۰۰۵ و در همکاری با دوست قدیمی خود به نام جان پالرمو (John Palermo) کمپانی تهیه‌کنندگی اختصاصی خود تحت عنوان Seed Productions را تاسیس نماید که برای بودجه‌گذاری آثاری در کشور استرالیا و برای کشف استعدادهای جوان آغاز به کار کرد.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

هیو جکمن در سال ۲۰۰۶ اتفاقات بزرگی را در زندگی خود تجربه کرد. او نه تنها به سبب ایفای نقش در فیلم The Prestige افتخار همکاری با نام‌های بزرگی همچون کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، کریستین بیل (Christian Bale) و مایکل کین (Michael Caine) را پیدا کرده بود، بلکه در سومین فیلم از فرنچایز مردان ایکس تحت عنوان X-Men: The Last Stand نیز به ایفای نقش پرداخت. پروژه‌ای که علی‌رغم شکست در نزد منتقدین، اما فروش خوبی را در گیشه ثبت کرد و نامش به عنوان یکی از معدود نکات مثبت این پروژه ابرقهرمانی در نزد مردم نمود پیدا کرد. او در سال ۲۰۰۴ نیز ایفای نقش شکارچی خون‌آشام مشهور جهان را در فیلم Van Helsing بر عهده گرفت و پروژه جذابی را برای بینندگان به ارمغان آورد.

او در همان سال با همکاری دارن آرنوفسکی (Darren Aronofsky) فیلم چالش‌برانگیز The Fountain را به ارمغان آورد که ۳ شخصیت کاملاً متفاوت را به تصویر کشیده و تحسین بینندگان را در پی داشت. همانگونه که پیشتر اشاره کرده بودیم، سال ۲۰۰۶ یک سکوی پرتاب قوی برای آینده این بازیگر توانا محسوب می‌شود که جای پای او را در هالیوود بسیار محکم نمود. هیو جکمن همچنین به خاطر این که در پروژه The Prestige با کریستوفر نولان همکاری موفقی را تجربه کرده بود، برای ایفای نقش شخصیت هاروی دنت در فیلم The Dark Knight برگزیده شده بود که در نهایت آرون اکهارت (Aaron Eckhart) این نقش را به تصاحب خود درآورد.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

هیو جکمن سپس در سال ۲۰۰۸ با نقش‌آفرینی در پروژه سینمایی Australia موفق به همکاری با نیکول کیدمن (Nicole Kidman) شد. اثری که علی‌رغم ضعف‌های کارگردانی و داستانی ولی هنرنمایی او مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. او در سال ۲۰۰۹ نیز وظیفه مجری‌گری مراسم اسکار را بر عهده گرفت و با استفاده از توانایی‌های خوانندگی، رقصندگی و شخصیت خون‌گرمش شبی تماشایی و سرگرم‌کننده را برای حضار و بینندگان رقم زد.

هیو جکمن در همان سال باری دیگر شخصیت ولورین را در فیلم X-Men Origins: Wolverine به تصویر کشید که به یک شکست تمام عیار بدل شد و انتقادات بسیاری را به همراه داشت. با این حال هنرنمایی او در جریان نمایش A Steady Rain با همکاری دنیل کریگ (Daniel Craig) موفقیت دیگری را برای این بازیگر توانا در پی داشت.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

او در سال ۲۰۱۱ پروژه‌های مختلفی همچون Real Steel، Back on Broadway و Butter را در ژانرهای مختلف به ارمغان آورد که قدرت بازیگری‌اش را بیش از پیش به رخ می‌کشید. در ادامه موفقیت‌های وی، سال ۲۰۱۲ باری دیگر اتفاقاتی مهم در زندگی هیو جکمن رقم خورد که نخستین نامزدی در جوایز اسکار را برای وی در پی داشت. او در این سال صداپیشگی یکی از شخصیت‌های انیمیشن Rise of the Guardians را بر عهده داشت که البته هیچ موفقیتی در گیشه به دست نیاورد و خیلی زود از یادها فراموش شد.

با این حال اقتباسی موزیکال از داستان بی‌نوایان تحت عنوان Les Misérables در سال ۲۰۱۲ رقم خورد و هیو جکمن هنرنمایی تماشایی و فراموش‌نشدنی از خود در قامت ژان والژان را به تصویر کشید که نامزدی جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. با این حال او در رقابت با دنیل دی-لوئیس (Daniel Day-Lewis) برای تصاحب این جایزه با ناکامی روبرو شد.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

هیو جکمن در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ باری دیگر شخصیت ولورین را در پروژه‌های سینمایی The Wolverine و X-Men: Days of Future Past به تصویر کشید که هر دوی آن‌ها موفق شدند تا جایگاه این فرنچایز و محبوبیت شخصیت ولورین را در سینما به درخشش اولیه خود برگردانده و فروشی تماشایی را در باکس آفیس رقم بزنند. او سپس در سال ۲۰۱۴ به ایفای نقش در فیلم تحسین شده Prisoners پرداخت که هنوز هم یکی از زیباترین نقش‌آفرینی‌های این بازیگر ۵۴ ساله استرالیایی محسوب می‌شود.

او در سال ۲۰۱۵ در پروژه‌های Chappie و Pan به عنوان نقش منفی حضور پیدا کرد که هر دوی آن‌ها نه تنها در گیشه با شکست مواجه شدند، بلکه سیل گسترده انتقادات را نیز در پی داشتند که به عنوان آثار بسیار ضعیفی در کارنامه هنری هیو جکمن محسوب می‌شوند. با این حال بازگشت او به عنوان آخرین هنرنمایی نقش ولورین در پروژه ابرقهرمانی Logan در سال ۲۰۱۷ به یک موفقیت تاریخی بدل گشت تا به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های ساخته شده در ژانر ابرقهرمانی تمام تاریخ سینما لقب بگیرد.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

او همچنین آثار گوناگونی همچون The Greatest Showman و The Front Runner را نیز به ارمغان آورد که هر یک از آن‌ها با واکنش‌های متفاوتی از سوی سینماگران مواجه شده‌اند. هیو جکمن در سال ۲۰۱۹ نیز به ایفای نقش در سریال Bad Education پرداخت که به سبب هنرنمایی متفاوت و چشمگیرش، نامزدی در جوایز امی را برای وی به همراه داشت.

فیلم Reminiscence که به عنوان یکی از پروژه‌های مورد انتظار وی در سال ۲۰۲۱ شناخته می‌شد نیز با شکستی سنگین در نزد منتقدین و گیشه سینما مواجه شد که حتی هنرنمایی او نیز نتوانست تا از وقوع چنین فاجعه‌ای جلوگیری نماید. با این حال فیلم دیگر او یعنی The Son تا حدودی توانسته تا از بروز فاجعه‌ای دیگر در کارنامه این بازیگر جلوگیری نماید.

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

از پروژه‌های آینده او نیز می‌توان به Apostle Paul، The Good Spy و Koala Man اشاره کرد که می‌تواند آثار نه چندان مطرح او در سال‌های گذشته را جبران کند. هیو جکمن همچنین پس از سال‌ها دوباره شخصیت ولورین را در پروژه مورد انتظار Deadpool 3 به تصویر می‌کشد. اثری که در سال ۲۰۲۴ اکران خواهد شد و شاهد حضور هیو جکمن در کنار رایان رینولدز (Ryan Reynolds) می‌باشیم که می‌تواند یک شگفتی را در ژانر ابرقهرمانی و در دنیای سینمایی مارول برای طرفداران این بازیگر توانمند سینما رقم بزند.

در پایان می‌توانید لیستی از بهترین نقش‌آفرینی‌های هیو جکمن در سینما و تلویزیون را مشاهده نمایید که تماشای آن‌ها را به طرفداران وی توصیه می‌نماییم.

  • Australia
  • The Fountain
  • Kate & Leopold
  • Real Steel
  • مجموعه فیلم‌های X-Men
  • The Prestige
  • LoganLes Miserables
  • Prisoners
  • The Greatest Showman
  • Bad Education

Amir RingoMehran.BaV3S3MIRDanialRanjbarzadehامیر حسینشرکDARKSIREN

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما
بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما
بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما
بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما
بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی هیو جکمن | بازیگر نقش‌های متضاد سینما