آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا
آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا
آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا
آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا

آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya

امیر محمد جیریایی
۱۷:۴۷ ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا

و بدین ترتیب انقلاب آغاز می شود. این جمله ی جالب را برای اولین بار که جعبه ی کنسول Ouya را باز می کنید به شدت برایتان جلب توجه می کند. کنسولی کوچک اما با وعده هایی بزرگ که کاملا بی سر وصدا در هفته ی گذشته منتشر شد و وعده ی آزادی در بازی ها را داده است. با این حال آیا واقعا چنین است و Ouya می تواند در میان غول های نسل بعدی یعنی ps4 و xbox one دیده شود ؟ و  آیا واقعا انقلابی را خواهیم دید ؟ برای پاسخ به این سوال ها با ما در نقد این کنسول همراه باشید.

سخت افزار :

در داخل جعبه اولین چیزی که جلب توجه می کند یک برگه  نارنجی رنگ است که با افتخار می گوید آغاز یک انقلاب در راه است. در قسمت پایین هم کنترل Ouya و خود کنسول را می بینیم که بسیار شیک و صد الته کوچک می باشد. همچنین یک منبع تغذیه ، یک کابل HDMI و یک دفترچه ی راهنما که مفید ترین چیز برای کنسول ها می باشد به سادگی به شما می گوید که کنسول را به برق وصل کنید و سپس کابل HDMI را هم به تلویزیون متصل کنید.

کنسولی که با آن روبرو هستیم به شکل مکعب مانند است و به قدری کوچک می باشد که در کف دست هم جای خواهد گرفت. وزن این کنسول هم با توجه به اندازه ی کوچکش بسیار مناسب و معقول می باشد و همچنین روکش آلومینیومی این کنسول هم خوشایند است. در پشت دستگاه هم پورت های آداپتور AC ، کابل USB ، مینی USB و HDMI و همچنین پورت اینترنت دیده می شود. چهار پیچ استانداردهم قطعات این کنسول را به یکدیگر متصل کرده تا شما بتوانید به راحتی هر زمان که می خواهید این پیچ ها را باز کنید.

یکی از نکاتی که شاید جالب به نظر برسد دریچه های فن این کنسول است که در پایین دستگاه قرار دارد. البته با این که فن های این کنسول طوری تعبیه شده اند که مشکل خاصی ایجاد نشود . اما برخی گزارش هایی وجود دارد که می گویند کنسول Ouya گاهی وقت ها زیادی گرم می شود. ولی به هر حال نمی توان گفت که چنین ایرادی خدشه ی بزرگی بر عملکرد این کنسول می گذارد.

وقتی برای اولین بار کنترل کنسول را می بینیدد ممکن است که کم ارزش به نظر برسد ولی وقتی آن را در دستان خود قرار بدهید احساس خیلی بدی هم نخواهید داشت. فشار دادن دکمه ها به اندازه ی کافی رضایت بخش می باشند و آنالوگ ها هم عملکرد نسبتا مناسبی دارند هر چند که پوشش لاستیکی آنالوگ ها چندان به انگشت ها سازگاری ندارد. D-pad هم در ابتدا خوب به نظر می رسد اما در برخی موارد باید برای کارایی بهتر بر روی D-pad فشار زیادی وارد کنید که با ادامه چنین روندی انگشت شصت شما درد خواهد گرفت.

چهار دکمه ی بالای کنترل هم کاملا مناسب هستند ، اگر چه گاهی وقت ها عملکرددکمه های L2 و R2 بی ارزش و فنری مانند می شود. یک صفحه ی لمسی هم بر روی کنترل وجود دارد که باعث می شود یک فلش بر روی صفحه ی نمایش ایجاد شود که ضعیف ترین بخش کنترل می باشد ودر برخی موارد لحظات کابوس واری را هم در هنگام کار با آن به ارمغان می آورد.

ouya 1

کنسول Ouya حتی از دسته اش هم کوچک تر است !

راه اندازی کنسول :

راه اندازی کنسول Ouya آن چنان که باید و شاید راحت نیست . برای راه اندازی این کنسول شما نیاز به اتصال به اینترنت دارید و برای این کار ابتدا از یک گیرنده ی Wi-Fi استفاده شد که مسلما قوی ترین گیرنده نیست. اتصال به اینترنت بدون هیچ مشکلی امکان پذیر بوده گرچه اگر روتر شما در یک اتاق دیگر باشد مشکلاتی برای اتصال به اینترنت به وجود خواهد آمد.

بالاخره بعد از دریافت یک ارتباط پایدار و نزدیک کردن کنسول Ouya به یک روتر و همچنین و با استفاده از یک کابل HDMI بزرگ این کنسول به اینترت وصل شد و در همان ابتدا از شما می خواهد که یک بروز رسانی را برای نصب کردن کردن بر روی کنسول دانلود کنید. با این که حجم این بروز رسانی نسبتا کم می باشد ولی برای دانلود کامل آن به ده دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

ouya 2

مدل تک دسته ای

ouya 6

بسته ی کامل کنسول

ouya 3

اون بغل جای باتری دسته هست

به محض این که دانلود تمام می شود ، دستگاه از شما می خواهد که یک حساب کابری Ouya بسازید و سپس باید اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خودتان را هم بنویسید و اگر کارت اعتباری هم ندارید باید از یک فروشگاه خریداری کنید. چنین نکات آزار دهنده ای را در این مرحله به هیچ وجه نمی تان نادیده گرفت ، چرا که اگر شما بخواهید از سیستم پول نقد استفاده کنید و کارت اعتباری نداشته باشید در همین مرحله ی اول راه اندازی کنسول خواهید ماند. آزار دهنده تر اینجاست که حتی نسخه ی آزمایشی بازی ها را هم در فروشگاه Ouya نمی توانید رایگان دانلود کنید و همه چیز پولی است.

ouya 5

منوی اصلی کنسول،بسیار ساده !

  فروشگاه :

به هر حال از بخش های رنج آور راه اندازی کنسول که به سلامت عبور می کنیم به منوی اصلی کنسول Ouya می رسیم که بر خلاف آن چه که مدتی پیش در صفحه ی Kickstarter کنسول ارائه شد ، با یک منوی خلوت روبرو هستیم. البته هنوز در روز های اولیه این کنسول هستیم و به عنوان مثال داشبورد کنسول Xbox 360 هم در طول گذشت زمان توانست به تکامل برسد  و در نتیجه می توان امیدوار بود که منوی اصلی Ouya هم با گذشت زمان بهبود بهتری خواهد یافت.

هر چند که در حال حاضر گزینه های ‘Play’, ‘Discover’, ‘Make’ و ‘Manage’ دیگر بیش از حد ساده به نظر می رسد و در زمان استفاده از هر کدام از این گزینه ها احساس چندان جالبی نخواهید داشت.

اولین چیزی که صاحبان کنسول Ouya متوجه ی آن خواهند شد این است که فروشگاه رسمی Ouya از تمامی سازندگان بازی که بخواهند بر روی Ouya بازی بسازند استقبال می کند . انتشار یک بازی بر روی این کنسول کاملا رایگان می باشد و Ouya در وب سایت خود یک کیت نرم افزار رایگان را برای سازندگان فراهم کرده و این به آن معنا است که هر کسی می تواند یک بازی منتشر کند.

در نگاه اول ممکن است که این یک ایده ی بزرگ به نظر برسد و در صفحه ی اصلی فروشگاه با توجه به اطلاعات مفید و عمیقی که در موردهر کدام از بازی ها ارایه شده شما می توانید بازی خود را با دقت انتخاب کنید. اما ادعای Ouya مبنی در دسترس بودن ۲۰۰ بازی چندان درست نیست و به نظر می رسد که کم تر این رقم باشد. شما می توانید لیست کاملی از بازی ها را در وب سایت رسمی Ouya مشاهده کنید.

Ouya همچنین برای این که تصیم بگیرید کدام بازی را می خواهید از راه حل جالبی استفاده می کند. با دادن رتبه به بازی ها ، آمار لیست بیشترین بازی های دانلود شده و میزان محبوبیت این بازی ها در نزد مردم  و مواردی مثل این ، کنسول Ouya به شما نشان می دهد که بهترین انتخاب یک بازی کدام خواهد بود.

ouya 7

در اینجا میتوانید بازیهای مورد علاقه تان را انتخاب کنید

بازی ها :

همان طور که اشاره شد Ouya تقریبا ۲۰۰ بازی را در فروشگاه خود در دسترس قرار داده است. از این تعداد تنها یک ناشر بزرگ third-party  برای این کنسول وجود دارد که آن هم Square Enix است که Final Fantasy III را برای این کنسول منتشر کرده است. اما وقتی به بازی های دیگر نگاه می کنیم سازنده ی تمامی آن ها استدیو های مستقل می باشند.

سازندگان مجبور نیستد که برای این که بازی های خودشان را در فروشگاه Ouya قرار بدهند هزینه ای را بپردازند اما باید برخی قوانین اساسی این کنسول را بپذیرند. یکی از این قوانین این است که هر بازی که در فروشگاه این کنسول ارائه می شود باید دارای حداقل برخی محتویات رایگان باشد. در نتیجه شما در تمامی این ۲۰۰ بازی بخش های رایگانی را هم برای دانلود کردن خواهید دید.

برخی از این موارد مربوط به دانلود رایگان دمو ها می باشد که دارای چندین مرحله از بازی است و سپس از شما درخواست می کند که بازی کامل را بخرید. برخی بازی ها هم به صورت free-to-play همراه با DLC می باشند. برای مثال بازی Canabalt HD در هر روز به شما پنج اعتبار رایگان خواهد داد که با جمع کردن این اعتبار ها می توانید در نهایت بازی کامل را با قیمت ۲.۹۹ دلار بخرید.

اما نکته ی آزار دهنده اینجاست که تا زمانی که یک بازی را به صورت کامل دانلود نکنید اصلا از قیمت آن خبردار نخواهید شد ! مگر این که برخی از سازندگان مقداری لطف کنند و قیمت بازی را در توضیحات محصولشان بگویند. مثلا بعد از آن که نسخه ی کامل Final Fantasy III را با حجم ۱۹۷ مگابایت دانلود می کنید بعد از اتمام دانلود متوجه می شوید که قیمت بازی ۱۵.۹۹ دلار بوده است و از حساب شما در نتیجه این مقدار پول کم می شود. این واقعا بسیار عجیب است که چرا قیمت بازی ها بعد از دانلود کامل آن گفته می شود.

اگر بازی هایی که در فروشگاه Ouya وجود دارند برای شما کافی نیست این کنسول فکر اینجا را هم کرده  و شما می توانید از طریق یک pc فایل های apk را بر روی Ouya نصب کنید. البته روش نصب این برنامه پیچیده است ولی به لطف یک راهنمای دستی برای چگونگی انجام این کار ، برای شما نصب این برنامه آسان خواهد شد. البته به طور طبیعی هر کدام از بازی های Android و یا برنامه هایی دیگر ممکن است که با کنترل Ouya سازگار نباشند و از آن جا که صفحه لمسی کنترل هم ضعیف می باشد برای نصب کردن برخی از برنامه ها بر روی این کنسول خطاهایی به وجود خواهد آمد. البته خوشبختانه برای حل این مشکل می توانید به فروم سایت Ouya مراجعه کنید چرا که در فروم این سایت لیست برنامه های غیر Ouya که به خوبی بر روی این کنسول کار نخواهند کرد اعلام شده است.

the ball screenshot gun stone walls

http://up.download.ir/di/GIIB/image_305070_16x9_940.jpg

یکی از بازی های مستقل Ouya

سیستم عامل :

باید گفت که هنوز هم این کنسول باید بهبودهای زیادی در سیستم خود داشته باشد. به عنوان مثال هیچ گزینه ای وجود ندارد که شما بتوانید وضوح صفحه ی نمایش را به صورت دستی تغییر دهید و در عوض می توانید بر روی سیستم وضوح تلویزیون خودتان مدیریت داشته باشید و گزینه ای که فکر می کنید از همه بهتر است را انتخاب کنید.

البته Ouya مشکلاتی هم در برخی از تلویزیون ها دارد. به عنوان مثال شا نمی توانید با این کنسول در تلویزیون های قدیمی HDTV به بازی بپردازید زیرا سیستم نمی تواند وضوح ۱۰۸۰P را داشته باشد و در عوض در یکی دیگر از تلویزیون های قدیمی ، Ouya به راحتی صفحه ی نمایش را به ۷۲۰P تغییر می دهد. البته نمی توان این قسمت را مشکلی خیلی حاد دانست ولی به هر حال برای کنسولی که ادعای آزادی عمل به کاربران داده است ناتوانی در عدم وضوح صفحه ی نمایش به صورت دستی آزار دهنده می باشد.

این کنسول همچنین از مشکل ‘overscan’ در برخی از تلویزیون ها رنج می برد که باعث قطع شدن لبه های تصویر خواهد شد. البته گزینه ای برای حل مشکل overscan در تنظیمات کنسول وجود دارد اما حتی با فعال کردن آن هم این مشکل باز هم البته کم تر از گشته دیده می شود.

البته می توان از مشکلات دیگر این کنسول هم خرده گرفت که  باعث ناراضی بودن تجربه ی شما از Ouya خواهد شد. هنگامی که شما یک بازی را از فروشگاه این کنسول دانلود می کنید تنها یک آیکون دانلود شدن بازی به شما نشان داده خواهد شد و دیگر خبری از نوار پیشرفت ، سرعت دانلود و میزان درصدی که دانلود شده نخواهد بود. به علاوه در همان حین که بازی شما در حال دانلود شدن است اگر بخواهید یک بازی دیگر را هم دانلود کنید ، پیغامی به شما می گوید که دانلود دوم شما در نوبت بعدی قرار خواهد گرفت. اما مشکل اینجاست که هیچ گونه گزینه ای برای دیدن عناوینی که در لیست دانلود خود قرار داده اید وجود ندارد و بسیار هم چنین چیزی عجیب می باشد.

ouya 4

داخل کنسول ! مینی کنسول !

البته در برخی موارد هم ممکن است دانلود شما به یک باره کنسل شود و از همه بدتر این که دلیل چنین اتفاقی هم توضیح داده نمی شود. در منوی بازی ها هم لیست بازی هایی که دانلود کرده ایدنشان داده می شود که بسیار شلوغ و درهم بر هم است و هیچ گونه گزینه ای هم وجود ندارد که بتوانید بازی ها را بر اساس حروف الفبا مرتب کنید.

البته دلیلی وجود ندارد که این مشکلات در بروز رسانی که در آینده برای این کنسول خواهد آمد حل نشود ولی به هر حال فعلا این مشکلات باعث شده تا تجربه ی Ouya کم تر لذت بخش باشد.

نگرانی های بیشتر :

یکی دیگر از مشکلات بزرگ Ouya به حافظه ی ۸ گیگابایتیش می شود که البته تنها ۵ گیگابایت آن در دسترس کابران قرار می گیرد. با وجود این که در سایت Ouya ادعا شده که می توانید حافظه ی داخلی این کنسول را که ۸ گیگابایت می باشد از طریق یک USB ارتقا ببخشید . ولی نکته ی گمراه کننده و بامزه اینجاست که هیچ گونه گزینه ای برای انتقال بازی ها یا برنامه هایی که دانلود کرده اید بر روی درایو USB وجود ندارد.

در عوض ار درایو USB می توان برای ذخیره سازی فیلم و تماشا ی آن استفاده کرد. همچنین برخی از بازی های این کنسول به شما اجازه می دهند که برخی از داده های اضافی را بر روی USB ذخیره کنید. البته یک مشکل دیگر هم در این کنسول برایتان هنگامی نمایان می شود که مثلا نسخه ی کامل یک بازی که ۱۱۶ مگابایت است ولی محتویات اضافه اش حجمی معادل ۳.۶ گیگابایت دارد! که اگر یک USB نداشته باشید محتویات یک بازی به تنهایی نیمی از حافظه ی Ouya را پر خواهد کرد.

شاید نا امید کننده ترین مشکل این کنسول مربوط به تاخیر در کنترل آن باشد . در بیشتر بازی های Ouya تاخیر قابل توجی در هنگام عملکرد دکمه های کنترل وجود دارد و این مشکل برای بازی هایی در سبک پلتفرمر نمود بیشتری پیدا می کند. این که آیا چنین مشکلی با یک بروز رسانی در آینده حل خواهد شد برای خود سوالیست ، اما در حال حاضر به هیچ وجه نمی توان از چنین ایرادی بی تفاوت گذشت.

http://up.download.ir/di/QO0PE1MW/image_298551_fit_940.jpg

آیا این کنسول کوچک به موفقیت هایی بزرگ خواهد رسید ؟

نتیجه گیری :

و بدین ترتیب انقلابی آغاز می شود.

همان طور در اول مقاله هم گفتیم این جمله شاید اولین چیزی باشد که در هنگام باز کردن جعبه ی کنسول Ouya’ با آن مواجه خواهید شد  ، ولی وقتی که به تجربه ی این کنسول می پردازید و متوجه ی مشکلاتش می شوید ممکن است همین جمله ی بالا آخرین چیزی باشد که به ذهن شما خطور پیدا کند. البته نمی توان منکر این شد که Ouya پتانسیل خوبی برای مطرح شدن دارد و اگر به درستی به ارتقای بازی هایش فکر کند و آمازون هم آن را در لیست فروش کنسول هایش قرار بدهد یک راه بسیار خوب و جدید برای سازندگان مستقل به وجود خواهد آمد و مخاطبان بیشتری را جذب خود خواهد کرد.

original

مقایسه ی قیمت کنسول Ouya با لپ تاپ ایسوس برپایه سیستم عامل آندروید ! کدام به صرفه هستند ؟

همان طور که گفتیم این کنسول واقعا شایستگی رسیدن به چنین مقامی را دارد که البته رسیدن به این موفقیت ها بستگی به این دارد که Ouya برای بهبود این کنسول به طور منظم بروز رسانی هایی را عرضه کند.

عدم نشان دادن میزان جحم دانلود شده از بازی ها ، نبود هیچ گونه قیمتی بر روی بازی ها ، تاخیری وحشتناک در کنترل ، گیرنده ی Wi-Fi ضعیف و حتی چیز های اساسی مانند عدم گزینه ای برای تغییر صفحه ی نمایش همگی باید رفع شوند و اگر چنین چیزی در کار نباشد Ouya آینده ای چندان ماندگار  را نخواهد داشت و به سرعت محو خواهد شد.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا
آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا
آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا
آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا
آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آیا واقعا انقلابی در راه است ؟ | نقد و بررسی کنسول Ouya - گیمفا