وضعیت کاری و کرانچ در استودیوی فرام سافتور چگونه است؟
به دنبال موفقیت گستردۀ Elden Ring، برخی نقدهای منفی حول وضعیت کاری فرام سافتور در توییتر مشاهده شد، اما سلامت کاری و وضعیت کرانچ در این استودیو چگونه است؟
نقدهای اعضای استودیو از وضعیت کاری فرام سافتور (From Software) در وبسایت Glassdoor موجود و قابل مطالعه است که البته از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ را پوشش میدهد. در این نقدها، تعدادی از اعضای استودیو به کرانچ در طول توسعۀ بازیها اشاره کردهاند. این موضوع باعث شد تا بحث همیشگی، «اضافهکاری» و «حقوق کم» در ژاپن، مطرح شود.
وبسایت GameIndustry.biz با تعدادی از کارمندان حال حاضر و سابق فرام سافتور صحبت کرده است تا درک بهتری از وضعیت کاری در این استودیو شکل گیرد. به یاد داشته باشید که استودیوی فرام سافتور به هیچ عنوان اجازۀ مصاحبه را به اعضای تیم خود چه در زمان فعالیت و چه زمانی که از تیم جدا شده باشند را به آنها نمیدهد؛ به همین دلیل، این افراد ناشناس باقی خواهند ماند.
یکی از این افراد «کار فراتر از زمان استاندارد» را رد کرد و متذکر شد که چنین چیزی حقیقت ندارد:
حول رشتههای مختلفی که فعالیت کردهام و طبق تجربۀ شخصی، ژاپن در آن حدی که متصور میشود فراتر از استانداردها از نیروی کار خود بهره نمیبرد. ژاپن تعطیلات زیادی دارد و قانونی وجود دارد مبنی بر آن که اعضای فرام سافتور نباید بیشتر از ساعت ۱۰ شب در استودیو بمانند و فعالیت خود را ادامه دهند و در ۹۰ درصد اوقات، اعضای تیم تنها تا ۹ شب کار میکنند.
اکثر کمپانیها و ادارات از ۹ تا ۵ عصر فعال هستند، اما فرام سافتور رویهای متفاوت دارد. این استودیو بازۀ ۱۱ صبح تا ۵ عصر را برای فعالیت انتخاب کرده است؛ اگرچه آن را «ساعات کاری انعطافپذیر» توصیف میکند.
اعضای دیگر اما، متذکر شدند که تا حدی، کرانچ در فرام سافتور وجود دارد. به نظر میرسد که کرانچ در همۀ دپارتمانها رخ نمیدهد و تنها تعدادی از آنها مجبور به کرانچ هستند. فردی در این باره گفت:
در دورههای حساس و نزدیک به عرضۀ یک بازی، من مجبور بودم که صبح زود کار کنم و برای دو تا سه ماه فراتر از زمان استاندارد فعالیت داشته باشم.
اما فرام سافتور برای اضافهکاریها چه مزایا و پرداخت حقوقی را در نظر میگیرد؟ بر اساس صحبتهای یکی از اعضای این استودیو، اصولاً هر ساعت اضافهکاری به اندازۀ حقوق اصلی (برای هر ساعت کار عادی) است، اما بعد از نیمه شب، هر ساعت اضافهکاری، پرداختی معادل نصف حقوق ساعات عادی را دارد. این رویکرد در کمپانیهای ژاپنی غیرعادی است، چرا که اصولاً برای کار بعد از نیمهشب، حقوق برای هر ساعت باید بیشتر از حقوق اصلی باشد.
در هر صورت، این موضوع با نرخ پرداخت پایینتر از میانگین فرام سافتور هماهنگی دارد. البته، یکی از اعضای تیم فرام سافتور تاکید کرد که فرام سافتور یک «سازمان بزرگ» نیست که البته این موضوع حقیقت دارد؛ به عبارتی، تا مه ۲۰۲۲، فرام سافتور تنها ۳۴۹ کارمند داشته است.
با توجه به دادههای Career Connection، میانگین حقوق سالانه در فرام سافتور ۳.۴۱ میلیون ین (۲۵ هزار دلار) بوده که بسیار کمتر از حقوق ۵.۲ میلیون ینی (۳۸ هزار دلاری) اعضای شرکت Atlus است. یکی از این اشخاص ناشناس در این باره توضیح داد که حقوق پرداختی فرام سافتور با توجه به هزینههای زندگی در توکیو، «ناکافی است». افراد دیگری که مورد مصاحبه قرار گرفتند نیز از پرداختیها چندان راضی نیستند. به عنوان مثال، هزینۀ اجارۀ آپارتمانی یک خوابه در توکیو ۱,۴۷۷ دلار و هزینۀ زندگی، به طور میانگین ۱,۰۰۸ دلار خواهد شد.
شرکت باندای نامکو در ماه فوریۀ گذشته اعلام کرد که حقوق ماهانۀ خود را ۳۶۲ دلار افزایش میدهد و به دنبال این اعلامیه، حقوق کارمندان این کمپانی از ۱,۶۸۱ دلار به ۲,۱۰۱ دلار رسید. با این وجود، به نظر نمیرسد که افزایش حقوقی در استودیوی فرام سافتور اعمال شده باشد.
با وجود کرانچ و حقوق پایین، چرا همچنان رضایت شغلی در فرام سافتور برقرار است؟
با وجود کرانچ جزئی و حقوق پایین، به نظر میرسد که رضایت شغلی در فرام سافتور بسیار بالا است و بسیاری از اعضای این تیم با وجود نقدهایی که وارد کردند، همچنان تجربهای خوشایند از کار در این استودیو داشتهاند. یکی از آنها متذکر شد که ساعات کاری طولانی درست به مانند بازی کردن Dark Souls است. وی در این باره گفت:
از برخی جهات شرایط سختی حکمفرما است. تلاشهای زیادی رخ میدهد تا همه چیز به خوبی پیش برود، اما رد شدن از موانع و شرایط سخت در این استودیو بسیار رضایتبخش است؛ درست به مانند شکست دادن یک باس در Dark Souls.
یکی از افراد متذکر شد که کار در فرام سافتور «یک تجربۀ عالی بوده است» و دیگری حول این موضوع توضیح زیر را ارائه داد:
کار در این استودیو رضایتبخش است، زیرا نه تنها روی یک عنوان AAA کار میکنید، بلکه همکارانی خواهید داشت که بسیار بااستعداد بوده و به شدت در مورد بازیهایی که خلق میکنند ذوق و شوق دارند و با تمام وجود به آنها اهمیت میدهند.
نظر شما در این باره چیست؟
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
نظرات
خیلی دوست داریم ما سونیفنا بیاد زیر نظر پلی استیشن استودیو
ای کاش اون موقعه فرصت داشتیم میخریدمش
ولی الن دیگه پولمون نمیرسه ای کاش جیم همون موقعه رییس استودیوها بود مثل الن💔
سونی شاید قبل الدن رینگ میتونست بخرتش.. شاید
ولی بعد از عرضه الدن رینگ شرکت مادر تازه مزه پول رو از گیمینگ چشیده xd
بعد از عرضه شاهد رشد عجیب غریب بخش گیمینگ شرکت مادر بودیم
پس بعید میدونم اصلا حاضر به فروش شه
(میگم شرکت مادر چون اسم صاحب فرام سافتور رو یادم رفته xd .. فکر کنم اسمش یه چیز تو مایه های کادوکاوا بود )
و از اونجایی که طبق گزارش مالی با سونی قرارداد ساخت بازی و فیلم و سریال بستن پس یه جورایی خرید کلا منتفیه
اگه سونی قصد خرید رو داشت چنین قرارداد بلند بالایی نمی بست به نظرم
ساخت فیلم و سریال و بازی حداقل یه پروسه ۶ ۷ سالس
برام جالبه یه متن به این بلندی واسه دلقکبازی یه ترولر نوشتی
شاید برای بقیه هم این سوال پیش میومد چرا سونی نمیخره یا مایکرو نمیخره 🙂
روزی پلی استیشن فرام سافتور رو بخره روز مرگ صنعت گیمه
تمام
امیدوارم بخره تا چشم تو یکی هیتر فشاری بدبخت با
اون کاکاسنگی در بیاد……
تازه داره مستقل میشه😂
امیدوارم شرایط کاری شون و مخصوصا حقوقشون بهتر شه همچین تیم فوق العاده ای تنها چیزی که واقعا میشه زبون اورد علاقه است که با این شرایط کار میکنن امیدوارم بعد از الدن رینگ قشنگ برسن به کارکنان یا حداقل استخدام زیاد کنن که فشار رو از تیم کمی کم کنن یکی از بهترین استدیو های صنعت گیمه
کلا ژاپن خیلی مشکل کارمندی توش زیاده تا جایی که با نام فرهنگ بیش از حد کار کردن بعضا بهش افتخارم میشه و نکته ی دیگه اینکه، اصلا اجازه خبرنگاری جدی انگلیسی زبان هنوز هم داده نمی شه در توکیو، یعنی حتی شایعه گیمینگ ریز هم کم درز میکنه چه برسه چنین چیزی. خیلی کار سنگینی کرده اون دوست خبر نگارمون دمش گرم.
یک نکته هم هست که در ترجمه شاید مفهوم نباشه، کل متن یک رنگ طنز و شوخی داره! مثل همین قسمت که با اون جمله معروف ریویو کننده های امروزی شوخی میکنه تا بگه: کار کردن در فرامسافت، دارک سولزِ فلانچیز هست! که البته این حس میده که کارمند بی نام یجورایی انتقاداتش داره در قالب تعریف و تمجید به شرایط مالی یک کمپانی ژاپنی میگه تا از عواقب اون به دور بمونه. البته برداشت خودمه ولی طبیعیش اینه که قطعا هدف از این صحبت تعریف و تمجید نیست…
کلا خوبه، خوش به حالشون که بالأخره می خوان از فرهنگ overwork چندین و چند ساله که ابزار یو استفاده از کارمندان شده رد شن. این مصاحبه هم به نظرم از سر جنگ نبود، یجورایی دلسوزانه و اصلاح طلبانه بود. ای کاش با درامد هایی که تیمشون داره قبل بزرگ تر کردن تیم، به این تیم فعلی رسیدگی کنن که انقدر عالین.
به قیافه میازاکی هم میاد خسیس باشه
دیده ما سر دارک سولز زیاد فشار خوردیم میخواد این فضا رو برای کارمنداش هم تداعی کنه که گیم رو با جون و دل درک کنن😂
با توجه به خروجی و کیفیت بازی های استودیو حقوق پرداختی شون خیلی کم است میانگین ۲۵ هزار دلار یعنی حتی افرادی وجود دارند که کم تر از این مبلغ را دریافت می کنند در مقایسه با استودیوهایی مثل ناتی داگ یا سانتامونیکا این پرداختی یک چهارم است.جدا این انصاف نیست که بازی بسازی با سود هزار درصدی ولی کارمندانت از پس هزینه های روزمره زندگی شون بر نیان .متعجبم چطور این فشارهای مالی بر کارکنان رو محصول نهایی استودیو تاثیری نداشته.امیدوارم وضعیت شون بهتر بشه .یکی از دلایلی که دوست داشتم فرام پلی استیشن بخره سر و سامان دادن به این موضوعات بود
اگه قرارداد اکتیویژن تایید بشه سونی باید کپکام و فرامسافتور و سیدی پراجکت رو بخره تا رضایت بنده جلب بشه.
همین که سونی تا حالا خریدن برو خدا تو شکر کن
کپکام و سیدی و فرام سافتور 🤣
جیم رایان : قربان امر دیگه ای ندارید ؟
نوشیدنیتون سرد باشه یا گرم ؟
شرایط کار با شرکت های ژاپنی برای یک غیر ژاپنی اصلا رضایت بخش نیست. شاید حالا خودشون راضی باشن اما این رضایتمندی بیانگر یک وضعیت مناسب و نرمال نیست. به عنوان کسی که چند سال تجربه کار با دو شرکت ژاپنی رو داشتم, رو مُخ ترین کارفرما هستند