نقد و بررسی فیلم Werewolf by Night | هیولای واقعی کیست؟
فیلم Werewolf by Night یکی از جدیدترین آثار مارول به کارگردانی مایکل جاکینو و در ژانر اکشن و ماجراجویی میباشد که با سایر آثار مارول تفاوتهایی دارد.
مایکل جاکینو کارگردان این اثر را بیشتر به عنوان آهنگساز به خاطر داریم. او آهنگساز آثاری مثل Ratatouille ، Up ، The Incredibles ، سریال Lost و البته فیلم The Batman ساخته مت ریوز بوده است. او برای موسیقی انیمیشن Up برنده جایزه اسکار نیز شده است. حال در فیلم Werewolf by Night او را در قامت یک کارگردان میبینیم.
اولین مسئلهای که در مواجه با فیلم Werewolf by Night به چشم میآید مدت زمان کوتاه آن است. فیلمی که برای تلویزیون ساخته شده است، مدت زمان پنجاه و دو دقیقهای دارد.
بر خلاف چیزی که شاید تصور شود که ساخت آثار با مدت زمان کوتاه آسانتر میباشد، اما ساخت چنین آثاری گاهی بسیار مشکلتر از ساخت فیلمهای بلند است. در آثار کوتاهتر اقدامات و انتخابهای کارگردان بسیار اهمیت بیشتری پیدا میکنند و در صورت بروز اشتباه در فیلم، تاثیر آن به مراتب بیشتر به چشم میآید.
بنابراین در چنین آثاری با توجه به مدت زمان کم و محدود، فیلمنامه نقش بسیار مهمی دارد و باید موفق شود تا همه چیز را در این مدت حل کند.
فیلم Werewolf by Night داستان چند شکارچی هیولا را که در سایهها زندگی میکنند روایت میکند. رهبر این شکارچیان به تازگی مرده است و اکنون زمان آن فرارسیده تا رهبری جدید برای این قاتلان هیولاها انتخاب شود.
بنابراین یک هیولا در محوطه عمارت رها شده و سنگ Bloodstone نیز به پشت او چسبانده شده و اعلام میشود نخستین فردی که موفق به کشتن هیولا و برداشتن Bloodstone شود، به رهبر بعدی تبدیل خواهد شد. Werewolf by Night در واقع ما را به فکر فرو میبرد که کدام یک خطرناکتر است؟ هیولایی که ذاتا هیولا بوده و در محیط بیرون زندگی میکند، یا انسانهایی که در قامت یک انسان تفکرات و رفتارهای وحشیگونه هیولایی دارند.
بنظر میرسد فیلم Werewolf by Night در تله مدت زمان کوتاه خود گرفتار شده است. فیلم تماما جوری نوشته شده که ذاتا نیازمند مدت زمان بیشتری برای روایت و پرداخت درست میباشد.
در واقع فیلم در این نسخه پنجاه دقیقهای ناقص بنظر میرسد به گونهای که حس میشود بعضی از سکانسهای بسیار مهم آن حذف شدهاند.
با وجود آنکه در ابتدا و هنگام آغاز فیلم، میتوان حس کرد که با اثری سرگرمکننده با ریتمی تند و بالا طرف هستیم، اما در نهایت مشخص میشود که فیلم ریتم تندی ندارد بلکه نه چیزی را ساخته و نه پرداخته میکند و در نتیجه خیلی زود به پایان میرسد.
فیلمنامه فیلم Werewolf by Night تمرکز خود را بر روی غافلگیری بنا کرده است، از دوستی بین جک و هیولا تا گرگینه بودن جک. اما پس از این غافلگیری هیچ اتفاق دیگری در فیلمنامه برای درگیر کردن مخاطب با فیلم و ایجاد حس در او رخ نمیدهد.
چنین متنی شاید برای کتاب یا کمیک مناسب باشد اما داستان تصویر و فیلم کاملا متفاوت است و فیلمنامه میبایست توجه بیشتری به بسیار از نکات میکرد. فیلمی که بنای اصلی خود را بر روی دوستی و عشق گذاشته است، حتی قادر به نزدیک شدن به چنین حسی نیز نیست.
پس از آنکه مشخص میشود جک برای نجات هیولا به آنجا رفته است، فرصت بسیار خوبی پیش میآید تا با ایجاد گره و موانعی ارتباط این دو کاملا شکل بگیرد اما فیلم به سرعت از آن گذر کرده است.
در واقع در تمام مدت فیلم هیچگونه کشمکش و گرهای در فیلمنامه وجود ندارد و تمام اتفاقات تنها در حال رخ دادن هستند بدون آنکه که ذرهای شک در دل مخاطب ایجاد کنند و این موضوع باعث قابل پیشبینی شدن فیلم میشود.
جک در همان اولین تلاش خود دیوار را با مواد منفجره نابود کرده و هیولا را فراری میدهد، بدون هیچ گره و هیچ مانعی. هر لحظه منتظر بودم تا اتفاقی مانع از انجام تا این حده ساده این نقشه شود اما هیچ اتفاقی رخ نداد. چنین فیلمنامهای هرگز موفق به درگیر کردن حس مخاطب نمیشود. از طرف دیگر ارتباط بین جک و السا نیز به بیروحی ارتباط او با هیولا است.
هر چند که شاید فیلم در زمینه اجرای اکشن حرفی برای گفتن داشته باشد اما در فیلمنامه و سناریو نویسی اکشن دچار ضعف است. در حتی یک لحظه از این اکشن مخاطب هیجان را تجربه نمیکند.
این موضوع باز به نبودن هیچگونه گره و کشمکش در فیلمنامه بر سر راه قهرمان داستان، اتفاق میافتد. حتی در پایان فیلم هم این هیجان وجود ندارد السا بدون کوچکترین مشکلی به هدف خود میرسد و فیلم حتی رویارویی او با مادرش را از مخاطب دریغ میکند.
درباره شوخیهای فیلم نیز باید گفت که هیچ کدام نگرفته و ابدا هیچگونه ارتباطی با فضا و اتمسفر فیلم نداشته و تماما اضافه بنظر میرسند. شاید اگر راوی داستان که در ابتدای فیلم حضور دارد تا انتها با فیلم میماند حداقل حس و فضایی حماسی را میتوانست به اثر اضافه کند.
فیلم Werewolf by Night روایتی بیجان و بیروح دارد که حتی یک لحظه دراماتیک در آن وجود ندارد. فیلم نه موفق به ایجاد هیجان میشود نه میتواند عشق و دوستی بسازد. فیلم مانند گزارشی است که آن را میتوانیم در یک روزنامه بخوانیم.
متن این فیلم شاید به عنوان داستانی برای خواندن مناسب باشد اما ابدا مناسب تبدیل شدن به یک فیلم با چنین شیوه پرداخت و فیلمنامه نویسی نیست.
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- Horizon Zero Dawn Remastered در زمان عرضه روی استیم تنها ۲.۵ هزار بازیکن فعال داشته است
- شرکت Sweet Baby نقشی در پروسه ساخت Dragon Age: The Veilguard نداشته است
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
نظرات
پس یه مسخرهبازی دیگه از ماروله
دقیقا وقتی دیدمش مدام این سوال تو سرم بود برای چی ساختنش…!!!
حیف پنج دقیقه اولش ک دیدم و بعدش پاک