به نام روم بجنگ/ اولین نگاه به Ryse : Son of Rome
در طول کنفرانس مایکروسافت در E3 2011 بازی ایی تحت عنوان Ryse که توسط استدیو مطرح “crytek” ساخته میشود برای کینکت معرفی شد که دید اول شخص داشت و مختص کینکت ساخته میشد. به نظر میرسید Ryse میتواند نقطه ی عطفی در مسیر کینکت باشد و سرانجام مخاطبان بزرگسال و گیمرهای هاردکور را نیز پای این تکنلوژی بنشاند اما با گذشت زمان و طولانی شدن زمان ساخت بازی و تغییر ماهیت آن زمان عرضه ی آن به اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی و پلتفرم عرضه ی آن نیز به کنسول Xbox One منتقل گردید. Ryse که مدت ها در سکوت خبری و تصویری در حال توسعه بود با تغییراتی بنیادی نسبت به آنچه از قبل میشناختیم برگشته است و با نام Ryse:Son of Rome به عنوان یکی از عناوین لانچ کنسول نسل هشتمی مایکروسافت عرضه خواهد شد.
نام : Ryse : Son of Rome
سازنده : Crytek
ناشر : Microsoft Studios
پلتفرم : Xbox One
تاریخ عرضه : سه ماهه ی چهارم سال ۲۰۱۳
سبک : Third-Person Hack & Slash
Ryse:Son of Rome ترکیبی از اکشن ماجرایی و سبک محبوب hack&slash است.مطابق عرف سبک hack&slash بازی عصری باستانی را برگزیده است و اینبار شما به عصر طلایی امپراطوری بزرگ روم فرستاده میشوید تا در نبردهای بی شمار آن دوران این امپراطوری شکوهمند نقش یک ژنرال رومی با نام Marius Titus به عهده میگیرید . کسی که در دوران کودکی خویش روزهای سختی را سپری کرده است واکنون که قدرتمند شده است به دنبال انتقام از عاملان این سختی ها است. شما با Marius Titus مانند یک جنگجو میان میدان بی رحم نبرد خواهید جنگید و مانند یک فرمانده نیروهای خود را راهبری خواهید کرد.فرمانده بودن نکته ای است که نه فقط در داستان بلکه در گیم پلی بازی هم نمود دارد و شما میتوانید فرمان های مختلفی را به سربازان تحت عمر خود بدهید . مثلا میتوانید در برابر هجوم کمانداران دشمن آرایش دفاعی و بسته ای از لژیون های رومی با سپرهای بزرگ خود تشکیل بدهید و از پیکان کماندارن در امان باشید و سر فرصت با نیزه های خود از میان زره ها به آنان حمله کنید. کاری که نیازمند استرتژی و زمانبندی درست است تا در میان سیل پیکان های دشمن با کمترین تلفات آن ها را از بین ببرید. دیگر مثال بارز Ryse:Son of Rome که به شما اطمینان میدهد به جز درگیری های تن به تن چاشنی اکشن تاکتیکی هم دارد در جایی است که Marius Titus در خلال بازی به سربازان خود دستور تسخیر تسخیر منجنیق دشمن در بالای برج را میدهد و لحظاتی بعد دشمنان از راه میرسند و Marius Titus ابتدا دستور رها کردن تیرها توسط کماندارانی که در بالای برج مستقر شدند را میدهد و بعد از گرفتن تلفات از دشمن با آنان درگیر میشود. به نظر میرسد “کرایتک” قصد دارد با اضافه کردن چاشنی فرماندهی نیروهای خودی به بازی فصل جدیدی را در بازی های hack&slash رقم بزند و باید دید این قابلیت تا چه اندازه در بافت گیم پلی نمود خواهد داشت.
اما جدای از بحث فرماندهی کردن در بازی قطعا مهمترین بخش گیمپلی بازی مبارزات خواهد بود. جایی که در Ryse:Son of Rome منتهای خشونت را تجربه خواهیم کرد. در بازی مکانیک های مختلفی برای حمله کردن وجود خواهد داشت که “کرایتک” تا به حال سه تا از آنان را به ما نشان داده است. اولی حمله ی کلاسیک با شمشیر معروف امپراطوری روم باستان است که قطعا سلاح اصلی Marius Titus در بازی خواهد بود . روش بعدی ضربه با سپر به دشمنان است و آخری نیز لگد های قدرتمند ماریوس به دشمنان خواهد بود.اگر به تعداد مشخصی به دشمن ضربه بزنید میتوانید با QTE دشمنان را با تمام کننده های بسیار خشن و زیبایی از پیش رو بردارید . متاسفانه بعد از نمایش بازی برخی برداشت های اشتباه از سیستم مبارزات بازی تصور میشد که تماما از دکمه زنی تشکیل شده است در حالی است که این تمام کننده های سینمایی فقط بخشی از سیستم مبارزات بازی را میدهند و ضمن اینکه نگارنده بر خلاف نظر عده ای معتقدم Ryse:SOR میتواند نقطه ی تحولی در سیستم مبارزات این سبک باشد. در بازی با ۱۰۰ نوع تمام کننده ی متفاوت طرف هستیم و این رقم خارف العاده میتواند تضمین کند که کشتن های سینمایی بازی امکان تکراری شدن بسیار کمی را دارند.
درست است که ماهیت Ryse:SOR با تغییر مواجه شده است اما “کرایتک ” کینکت ۲ و توانایی های آن را از یاد نبرده است و اعلام کرده که از توانایی های فوق العاده این وسیله استفاده خواهد کرد. تا به حال دستور دادن به سربازان خودی و استفاده از پشتیبانی های ویژه که در هر مرحله به طور محدود در دسترس خواهند بود با استفاده از فرمان صوتی با کینکت قابل استفاده است. از دیگر تکنلوژی های مایکروسافت که در بازی نگاه ویژه ای به آن شده است Smart glass است و رابط کاربری خاص Ryse:SOR با نام Time line که جزئیات مراحلی را که در حال بازی آن هستید را به طور کامل نمایش خواهد داد. میتوانید اینکه شما چند درصد یک مرحله را انجام داده اید را با دوست خود مقایسه کنید و حتی مقایسه هایی فراتر با دوستان خود در XBL داشته باشید و ببینید که عملکرد شما در مقایسه با آن ها چگونه بوده است.زمانی که پروفایل دوست خود را باز کنید میتوانید درصد برنده شدن در مبارزات ، کسب تجربه ، ویدئوهای برتر عملکرد او و ده ها جزئیات دیگر از وی مشاهده کنید و جالب آنکه در حال بازی کردن Ryse:SOR هم رابط کاربری Timeline به طور داینامیک و همزمان آمار شما را بروز خواهد کرد. اما بازگردیم به بخش گیم پلی بازی جایی که سیستم امتیاز دهی بازی باعث میشود فقط به فکر پایان بردن مراحل نباشید و به نحوه ی کشتن دشمنان خود نیز اهمیت دهید. یک کمبوی طولانی متشکل از ضربات اصلی و ترکیبی بدون خوردن ضربه ای از آن ها یا دفع و ضد حمله ی به موقع ضربات دشمن میتواند امتیاز زیادی کسب کنید و مطمئنا اگر از تکنلوژی اسمارت هم استفاده کنید و بالا رفتن ثانیه ای امتیازات دوستان و لیدربرد را تماشا کنید قطعا انگیزه تان برای زدن این کمبو ها بیشتر خواهد .گفتنی است چیزی که مشخص است در بازی امتیاز تجربه وجود دارد و شما با پیشروی در بازی تک نفره و چند نفره قادر به کسب آن خواهید بود ولی تاکنون چیزی از نحوه ی خرج کردن این امتیازات و توانایی هایی که در قبال آن ها کسب خواهید کرد از سوی شرکت سازنده عنوان نشده است. کمپانی “کرایتک” همواره به عنوان یکی از پیشگامان عرصه ی فنی و گرافیکی بازی ها شناخته میشود که سه گانه ی Crysis با گرافیکی که گویا هیچوقت کهنه نمیشود خود سندی بر این مدعا است. اینبار موتور قدرتمند “کرای انجین ۳” برای یک بازی انحصاری به کار برده شده است. بازی های انحصاری همواره به دلیل آنکه مستقیما زیر نظر سازندگان یک کنسول ساخته میشوند و آن ها بیشترین آشنایی را با سخت افزار و معماری کنسول خود دارند از لحاظ گرافیکی برتر از سایر بازی ها هستند و معدود شرکت ها و بازی هایی بودند که در این سال ها توانسته اند پا به پای انحصاری ها و فراتر از آن گام بردارند که یکی از آن ها کرایتک است. حال ترکیب این ۲عنصر قدرتمند توانسته است گرافیک فوق العاده ای رقم بزند . محیط های بازی بی نهایت شلوغ ولی بدون افت فریم محسوس هستند . به کمک کرای انجین ۳ قدرتمند کرایتک توانسته است یک محیط جنگی واقعی را شبیه سازی کند. جایی که در هر گوشه آن به صورت کاملا پویا سربازان رومی تحت فرمان شما مشغول نبرد با دشمن هستند . جزئیات در هر صحنه بیداد میکند از جرقه ی برخورد تیغه ی شمشیر ها بر سپرها تا به جا ماندن پیکان های رها شده از کمان در سپرها و بدن بی جان سربازان جان سپرده رومی. جزئیات طراحی شخصیت ها و کیفیت بافت ها نیز بسیار خوب هستند کافی است به زره ی و انیمشین های Marius Titus دقیق شوید تا متوجه بی نقص بودن بازی از لحاظ گرافیکی شوید.اما بخشی از گرافیک که به نظر من را بیش از سایر بخش ها به خود جلب کرده است Draw-distance و پس زمینه ی پویای Ryse:SOR است . دیدن قلعه ی دشمن در دور دست ها در حالی که بر اثر منجنیق های آتشین در آتش میسوزد و دود عظیمی از آن خارج میشود حس میانه ی نبرد بودن را بیشتر القا میکند به خصوص آنکه بدانیم هدف ما تسخیر همان قلعه است.
در خصوص موسیقی بازی نمیتوان حرف زیای زد و جزئیات خاصی از آن بیان نشده است فقط با توجه به موسیقی ایی که در حین نمایش بازی شنیدیم میتوان به راحتی پیش بینی کرد که با عنایت به تم بازی با یک موسیقی حماسی با ضرباهنگ تند طرف هستیم که با حال هوای موسیقی در دوران امپراطوری روم و یونان باستان ترکیب شده است.
سخن آخر
در پایان میتوان گفت که Ryse:SOR در مجموع بسیار امیدوار کننده ظاهر شده است هرچند که منابع اطلاعاتی از بازی و نمایش های آن بسیار محدود هستند و تقریبا بجز اینکه داستان بازی تم انتقامی خواهد داشت و شما در نقش یک ژنرال رومی بازی خواهید کرد نکته ی تایید شده ای از داستان وجود ندارد. Ryse:SOR به عنوان یکی از عناوین لانچ کنسول نسل هشتمی مایکروسافت یعنی Xbox One خواهد بود و باید دید آیا میتواند شروع خوبی برای نسل جدید مایکروسافت باشد یا صرفا یک نمایش گرافیکی فوق العاده خواهد بود . برای پاسخ این سوال باید تا ماه نوامبر صبر کنیم.
پر بحثترینها
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- سازندگان Astro Bot امید زیادی به Intergalactic دارند
- دل نوشتههای یک گیمر خسته؛ نگاهی به حواشی پیرامون The Witcher 4
- گزارش: کنسول جدید کشور روسیه توانایی رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن را ندارد
- برخی توسعهدهندگان معتقدند که دنبال کردن گرافیک پیشرفته در بازیهای AAA دیگر امکانپذیر نیست
- توسعهدهنده Witcher 4 به استفاده از بات برای کنترل جنجال پیرامون شخصیت سیری متهم شد
- تعجب تهیهکننده Gears of War نسبت به رویکرد Assassin’s Creed حول روایت در ژاپن
- تحلیلگر: آینده درخشانی در انتظار Xbox خواهد بود
- گپفا ۲۷؛ پنج بازی برتر شما در سال ۲۰۲۴
نظرات
به این بازی دیوونه میشم :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
عشقمه :yes: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
من از نمایش بازی تو E3 خیلی خوشم اومد، کلا از این سبک ها خیلی خوشم میاد…!
ولی یه ایراد کلی که خیلی تو تریلر مشهود بود، شباهت چهره دشمنان بازی بود که بعد از مدتی بازی کردن، اعصاب آدم بهم میریزه…!!
نظرات کاربران رو که میخوندم، یکی از دوستان به QTE های تکراری بازی ایراد گرفته بود.
من همین الان یه مقاله تو سایت VG247 خوندم که توش Crytek گفته بود (تقریبا ۱۰۰ حرکت QTE) تو بازی وجود داره، که همین قضیه تکراری بودن QTE های بازی رو منتفی میکنه…!! :yes:
من که تو E3 تریلرشو دیدم بدنم خشک زد دهنم باز مونده بود. 😯
عاشق این جور بازی ها هستم. :inlove:
ولی کمی باگ داره. :no: :-/
من یه فن سونی هستم و اگر قراره واقعا اسم خودمون رو فن بزاریم چکار داریم به بازی که واسه پلتفرم ما نیست من به شخصه نسبت به ryse و qb راغب نشدم و میلی ندارم حالا ایراد داره نداره هر چی من لذت انحصاری های سونی رو با هیچی عوض نمیکنم کل دنیا به ناتی داگ تبریک میگه بخاطر TLOU بعد شما ولش کردید دارید به این بازی گیر میدید به نظر من حالا حالا ها بازی نمیاد که لذت TLOU رو داشته باشه و تو تمام زمینه ها شاهکار باشه؟میگی نه میتونی ببینی…
عجب بازیه خدا کنه نظرشون عوض بشه واسه ایکس باکس ۳۶۰ هم بیاد
بابا این PC چقدرمظلومه…
هرچی بازی میاد یا برا PS3 یابراXBOX
کاش این بازی برا PC هم میومد
بااین حال ممنون :yes:
ولی واقا چقدر این pc مظلومه 😥
Only xbox one :yes: :yes: :inlove: :inlove:
Only ryse :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :yes:
ممنون مطلب مفیدی بود .
ای کاش آقای دانیال یه دکمه ی تشکر برای پست ها میذاشت تا ما اینقدر از کلمات ممنون و دستت درد نکنه و … غیره ننویسیم تا پست پر از نظر شه که ربطی به گیم نداره اینطوری فقط نظرات مربوط به گیم میمونه که خیلی بهتره
بابا قبول یه ذره باگ داره. ولی خیلی پیش رفت میکنه بعدا نوش جون خودم و xbox دارها :rotfl: :rotfl: 😀
مثلا gow نسخه ی اولش مشکل نداشت :shy: البته نمیشه با gow مقایسه اش کرد :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
راستی ممنون بابت مطلب
F**k It.
هم این احمق اومد :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry:
:yes: مرسی بابت نقد من از همه چیزش خوشم اومد فقط گیم پلیش همه دکمه زنی بود……. 😐
این همه میگین ادماش شبیه به هم بودن و با خدای جنگ مقایسه میکنید به نظرتون تو خدای جنگ هم ادماش شبیه به هم نبودن :rotfl:
از اون عکس رو یوزرت خجالت بکش . کریتوس کبیر زدی اونجا اونوقت اینجوری هم میگی :reallyangry: خاک تو سر!! :teeth:
اقا من حرف بدی نزدم که گفتم تو خدای جنگ هم ادماش شبیه به هم بودن.
چرا توهین میکنید. :no: :reallyangry:
حالا این مایکرو بدبخت هم به زوری تونست یه بازی خوب واسه کنسولش دست و پا کنه :rotfl: ولشون کنید بدبخت ها رو :snicker: :rotfl:
واقعا برای شما کاربرا متاسفم که فهم ندارید و توهین میکنید.هرچند شما دارید شخصیت خودتونو نشون میدید بیشتر طرفداران سونی همینطورین ادب ندارن. :razzmad:
بابا با ادب اون عکس کریتوس رو وردار .فقط طرفدارای سونی حق دارن اون عکسو بزنن :evilgrin:
من هم طرفدار سونی هم هم ماکرو و یکی از طرفداران دواتیشه این بازی هستم.
عشقست کریتوس :inlove:
آورین :yes: 🙂
آرزو داشتم همچین بازیی ساخته بشه،آدمو یاد تروی و ۳۰۰ میندازه
کرایتک آرزومو براورده کرد،ولی…
من فقط ps4 میگیرم.چه دنیایی شده 🙁
آخ آخ آخ این دعوا هاتونو که میبینم یاده بچگیام میوفتم که با داداشم دعوا میگرفتم(البته اون موقع ۵ سالم بود) از این دعوا ها بگیرین چند وقت یه بار تجدید خاطره بشه. خجالت مجالتم که… نه؟
بازی خوبیه فکر میکنم بتونه با God OF War رقابت کنه .
درکل هر دوتا هم MS و هم Sony انحصاری های خوبی دارند من اگه بتونم هر دو کنسول رو میگرم فقط واس خاطر انحصاری هاشون ولی بازی های مولتی پلتفرم رو فقط رو PC :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
از من به شما نصیحت (هر چند در حدی نیستم ک نصیحت کنم) اینقد به هم نپرید آخه درسته ک اینجوری ب سلیقه و علایق هم توهین کنید اونم سر چی !؟ سر دو تا شرکت که حتی شما رو آدم حساب نمی کنند !!! به خدا این کارا عاقبت خوشی نداره زشته به خدا زشته
داداش ۳۰۰ ؟؟!
آخه این فیلم بود تو گفتی !؟
تروی و ۳۰۰ چ ربطی به روم دارند اون ها مربوط میشند به یونان باستان !!!
راستی ۳۰۰ همون فیلمیه ک توش ب ۷۰۰۰ سال تمدن ایرانیا توهین شده
:-X :reallyangry: :pissedoff:
بله همونه :no:
منظورم یه حالتی از جلوه ها و آزادی عملی که یه فرمانده میتونه داشته باشه-جالبه :yes:
حرف همه ی فن های عزیز سونی درست.
در شرایطی که سازنده این بازی EA,Activisionیا یوبی سافت بود
یعنی شرکت عظیمی مثل کرایتک اندازه شما دوستان نمی فهمه!!!
تازه ساخت این بازی تو استودیو فرانکفورت کرایتک داره انجام میشه همون استودیویی
که بزرگترین انقلاب گرافیکی گیم رو خلق کرد سه گانه کرایسیس
چه مایکرو چه سونی گرافیک نسل بعدشون که کلی تبلیغشون رو میکنن (آنریل ۴ و بازی جدید کوانتانیک دریم) یک چهارم کرایسیس ۳ نیست
کرایتک که نمی خواد وجهه خودشو خراب کنه و بعد باید همه تعصبات رو بزاریم کنار جز اینکه همدیگر رو احمق و عقده ای خطاب کنیم فایده نداره
فن های مایکرو مطمعنا حسرت شاهکارهای ناتی داگ و دیوید کیچ رو میخورن
فن های سونی هم مطمعنا حسرت کارهای اپیک و بزودی کرایتک رو میخورن
در نهایت این قدر گله نکنید اگه گیمر هستین برین هر دو تا رو بگیرین یا بری لپتاپ های آواتار منو بگیرین
در غیر این صورت تو گیمر بودنتون شک زیادی هست
:shy: :shy: :shy: :shy: :shy:
We BELIVE That we are the ONE
XBOX ONE & PS4 BOTH ARE AMAZING