بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا

محمد حسین کریمی
۱۷:۲۵ ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

سال ۲۰۲۲ با انتشار Horizon: Forbidden West و Elden Ring طوفانی آغاز شد و به لطف God of War Ragnarok، طوفانی به پایان خواهد رسید. اگرچه سال ۲۰۲۱ شامل بازی‌های خوبی می‌شد، اما ۲۰۲۲ با عناوینی یاد شده، در سطحی دیگر قرار دارد. ما شاهد رقابتی جانانه در اکثر بخش‌ها هستیم که البته در رشتۀ بهترین بازی سال به اوج خود می‌رسد.

هفتۀ گذشته، فهرست نامزدهای بهترین بازی‌های ۲۰۲۲ گیمفا را با شما به اشتراک گذاشتیم. حالا هر یک از اعضای تیم تحریریۀ گیمفا بهترین‌های سال خود را تعیین کرده‌ و نتیجۀ نهایی مشخص شده است. در ابتدا بهترین بازی‌ انتخاب شده برای هر رشته را مشاهده می‌کنید؛ بازی‌هایی که بیشترین رای را از تیم ۹ نفرۀ گیمفا دریافت کرده باشند، منتخب آن شاخه هستند. در انتها نیز انتخاب‌های هر عضو تیم گیمفا را به صورت مجزا با شما به اشتراک می‌گذاریم. هر نویسنده نیز دلیل انتخاب بهترین بازی سال خود را شرح داده است.

مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳ (Most Anticipated Game):

حداقل نیمی از بازی‌های مورد انتظار سال ۲۰۲۳ برای ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بودند، اما به هر دلیلی تاخیر خوردند. سال آینده، صنعت گیم میزبان عناوین جذابی در ژانرهای گوناگون خواهد بود. در بخش مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳، دو عنوان Resident Evil 4 و Starfield با ۳ رای، مشترکاً به عنوان مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۳ انتخاب شدند.

Final Fantasy XVI

Marvel’s Spider-Man

Hogwarts Legacy

Resident Evil 4

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Starfield

بهترین بازی ادامه‌دار (Best Ongoing Game):

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک عنوان چند‌نفرۀ آنلاین، فارغ از PVE یا PVP بودن، این است که به مرور زمان تکامل پیدا کند، محتوای جدید و متنوع در دسترس گیمرها قرار دهد و تجربه‌ی کلی گیمر‌ها را جذاب‌تر کند. در این رشته، با ۳ رای، Fortnite توانست بهترین بازی ادامه‌دار سال ۲۰۲۲ گیمفا شود.

Fortnite

Destiny 2: The Witch Queen

Final Fantasy 14: Endwalker

Genshin Impact

Apex Legends

نوآوری در دسترسی (Innovation in Accessibility):

قابلیت‌های دسترسی به بخشی جدایی‌ناپذیر و مهم در صنعت گیم تبدیل شده‌اند و برند پلی استیشن از پیشگامان این قابلیت‌ها محسوب می‌شود. دسترسی بیشتر و بهتر به بازی‌ها، موجب می‌شود تا افراد معلول بیشتری بتوانند آن‌ها را تجربه کنند و افراد عادی نیز توانایی شخصی‌سازی هر چه بیشتر گیم‌پلی و خروجی بصری را خواهند داشت. عنوان The Last of Us Part 1 با ۶ رای، اکثریت آرا را به دست آورد و توانست بهترین «نوآوری در دسترسی» سال شود.

As Dusk Falls

God of War Ragnarok

Return To Monkey Island

The Last of Us Part 1

The Quarry

بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها (Best Adaptation):

در یک سال گذشته، شاهد اقتباس‌های بی‌نظیری از صنعت گیم بودیم. بسیاری از آن‌ها تنها با هدف سرگرم کردن مخاطبین عرضه شدند و موفق هم بودند، اما تعدادی هم هدفمند بودند و به المان‌های هنری توجه کردند. سریال Arcane با کسب ۵ رای، توانست برندۀ این بخش شود.

Arcane: League of Legends

Cyberpunk: Edgerunners

The Cuphead Show!

Sonic the Hedgehog 2

Uncharted

بهترین بازیگری سال (Best Performance):

در بخش بهترین بازیگری و پرفورمنس سال ۲۰۲۲، رقابت تنگاتنگی را شاهد بودیم، اما در نهایت شارلوت مک‌برنی، بازیگر نقش اصلی A Plague Tale: Requiem، به عنوان بهترین بازیگر سال انتخاب شد.

کریستوفر جاج (Christopher Judge) برای بازی در God of War: Ragnarok

شارلوت مک‌برنی (Charlotte McBurney) برای بازی در A Plague Tale: Requiem

دنیله بیسوتی (danielle bisutti) برای بازی در God of War Ragnarok

اشلی برچ (Ashly Burch) برای بازی در Horizon: Forbidden West

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

بهترین بازی نقش آفرینی (Best Role-Playing Game):

نقش‌آفرینی، یک سبک گسترده و البته محبوب در میان گیمرها به شمار می‌رود. این ژانر معمولاً روی رشد و پیشرفت بازیکن در بازی و همچنین تمرکز روی داستان استوار است؛ اگرچه انواع زیرشاخه‌ها را شامل می‌شود. سال ۲۰۲۲ میزبان نقش‌آفرینی‌های زیادی بود که هیچ‌کدام به دیگری شباهتی ندارند. با این وجود، بازی Elden Ring با کسب ۸ رای توانست اکثریت آرا را از آن خود کند و به عنوان بهترین اثر نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۲ انتخاب شود.

Elden Ring

Weird West

Pokemon Legends: Arceus

Triangle Strategy

Xenoblade Chronicles 3

بهترین بازی اکشن ماجراجویی (Best Action-Adventure Game):

بدون هیچ‌ شکی، بازی‌های اکشن-ماجراجویی در زمرۀ محبوب‌ترین ژانر‌های بازی‌های ویدیویی قرار می‌گیرند. چیزی که از یک بازی Action Adventure عنوانی موفق می‌سازد، مبارزات جذاب در تعادل با حل پازل یا موارد مشابه است. عنوان God of War Ragnarok با کسب ۷ رای توانست اکثریت آرا را به دست آورد.

A Plague Tale: Requiem

God of War Ragnarok

Horizon Forbidden West

Cult of the lamb

TUNIC

بهترین بازی اکشن (Best Action Game):

بازی‌های اکشن از روایت‌ عمیق و عواملی که بار سنگینی برای گیم‌پلی محسوب می‌شوند می‌کاهند و به سیستم مبارزۀ عمیق و لحظات هیجان‌انگیز برآمده از یک گیم‌پلی پر زد و خورد می‌افزایند. سال ۲۰۲۲ میزبان برخی از بهترین عناوین اکشن چند سال اخیر بود. بهترین بازی اکشن سال ۲۰۲۲ از نظر تیم تحریریۀ گیمفا Bayonetta 3 است.

Bayonetta 3

COD: Modern Warfare II

Neon White

Sifu

TMNT: Shredder’s Revenge

بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز (Best Sim/Strategy Game):

یک بازی استراتژیک باید بتواند به بهترین شکل ممکن، توانایی مدیریت و نظارت پلیر را بسنجد و در عین حال، روایتی در سطح جهانی گسترده و میان قلمرویی ارائه دهد. در سال ۲۰۲۲ شاهد عناوین استراتژیک خوبی بودیم، اما در نهایت تیم تحریریۀ گیمفا Total War: Warhammer III را برگزید.

Dune: Spice Wars

Mario + Rabbids Sparks of Hope

Total War: Warhammer III

Two Point Campus

Victoria 3

بهترین بازی مستقل (Best Indie Game):

عناوین مستقل، آثاری هستند که توسط تیم‌های مستقل تولید شده و در سیستمی خارج از عناوین AAA به انتشار رسیده‌اند. سازندگان این آثار به خاطر بودجۀ پایینی که در اختیار دارند، اصولاً ریسک‌های بزرگی را متحمل می‌شود و امروزه شاهد خلاقیت زیادی در آن‌ها هستیم. عنوان Sifu با اکثریت آرا بهترین بازی مستقل سال ۲۰۲۲ گیمفا شد.

Cult of the Lamb

Signalis

Sifu

Stray

TUNIC

بهترین بازی مبارزه‌ای (Best Fighting Game):

بازی‌های مبارزه‌ای وظیفه دارند تا یک نبرد متعادل با تکرارپذیری بالا را ارائه دهند. سال ۲۰۲۲ آثار مبارزه‌ای قابل توجه‌ای را ارائه نداد، اما همچنان شاهد چند گزینۀ جذاب بودیم. در نهایت Multiversus به عنوان بهترین بازی مبارزه‌ای سال گیمفا انتخاب شد.

DNF Duel

JOJOs Bizarre Adventure: All Star Battle R

The King of Fighters XV

Multiversus

Sifu

بهترین بازی ورزشی/ریسینگ (Best Sports/Racing Game):

بازی‌های ورزشی و مسابقه‌ای نیاز به یک متعادل‌سازی منحصر به فرد دارند تا تجربه‌ای عادلانه را به ارمغان بیاورند. هر ساله شاهد برخی پایه‌های ثابت برای بهترین آثار مسابقه‌ای هستیم و سال ۲۰۲۲ هم شامل این بازی‌ها می‌شود. در نهایت، بازی ریسینگ انحصاری پلی استیشن، Gran Turismo 7، با ۴ رای به عنوان بهترین بازی مسابقه‌ای سال ۲۰۲۲ انتخاب شد.

F1 22

FIFA 23

NBA 2K23

Gran Turismo 7

OlliOlli World


بهترین بازی چندنفره (Best Multiplayer Game):

برای انتخاب بهترین بازی چندنفره، باید المان‌های زیادی را در نظر گرفت؛ از تعادل سلاح‌ها در بازی‌های شوتر و کاراکترها در بازی مبارزه‌ای گرفته تا پشتیبانی از آن‌ها و اعمال المان‌های سرگرم‌کننده. انتخاب تیم گیمفا برای بهترین بازی چندنفرۀ سال ۲۰۲۲، عنوان COD: Modern Warfare II است.

COD: Modern Warfare II

MultiVersus

WWE 2K22

Splatoon 3

Halo Infinite

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

بهترین موسیقی و صداگذاری (Best Score and Music/Sound Design):

موسیقی می‌تواند افزودۀ ظریفی باشد که تجربه‌ی گیم‌پلی را تکمیل می‌کند یا می‌تواند به عنوان یک نقطۀ کانونی برای تجربۀ یک بازی عمل کند و احساسات پلیر را حتی بیشتر از حد انتظار افزایش دهد. سال ۲۰۲۲ از نظر موسیقی بسیار به یاد ماندنی است و یکایک نامزدها عملکردی فوق‌العاده در این زمینه داشتند، اما بازی Elden Ring توانست اکثریت آرای تیم تحریریه را به خود جلب کند.

A Plague Tale: Requiem

Elden Ring

God of War Ragnarok

Metal: Hellsinger

Xenoblade Chronicles 3

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

بهترین روایت (Best Narrative):

بدون شک طرح کلی داستان، نحوۀ روایت و ریتم مناسب روایی در یک بازی، نقش مهم و کلیدی در جذب گیمر دارد. سال ۲۰۲۲ قصه‌های تاثیرگذار و احساسی زیادی را به گیمرها تقدیم کرد، اما در یک رقابت تنگاتنگ میان God of War Ragnarok و A Plague Tale: Requiem، بازی جدید استودیوی Asobo توانست با اختلاف یک رای برندۀ رقابت باشد.

A Plague Tale: Requiem

God of War Ragnarok

Elden Ring

Horizon Forbidden West

Immortality

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

بهترین کارگردانی هنری (Best Art Direction):

جایزۀ بهترین کارگردانی هنری یا همان Art Direction، به عنوانی اعطا می‌شود که از لحاظ کارگردانی، انتخاب و چینش جلوه‌های مختلف در کنار یکدیگر، دست‎آوردی فوق‌العاده کسب کرده باشد یا از حیث نوآوری و خلاقیت، به المان تازه‌ای در صنعت بازی‌های ویدیویی دست یافته باشد. در این شاخه، اکثریت اعضای تیم گیمفا به بازی Elden Ring رای دادند.

Elden Ring

God of War Ragnarok

Horizon Forbidden West

Sifu

Return to monkey island

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

بهترین کارگردانی (Best Game Direction):

کارگردانی یک بازی ویدیویی زمانی اثرگذار واقع می‌شود که یک چشم‌انداز خلاقانه و نوآورانه پشت آن باشد. ساختار یک بازی ویدیویی و نحوۀ پیش‌روی در آن چه از دید روایی و چه از دید گیم‌پلی، کاملاً بر دوش کارگردان یا کارگردانان اثر است. در این بخش نیز بازی Elden Ring توانست اکثریت آرا را از آن خود کند.

Elden Ring

God of War Ragnarok

Horizon Forbidden West

Immortality

Stray

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

بهترین بازی سال (Game of The Year):

بهترین بازی هر سال نه تنها باید در مجموع عملکرد بهتری از رقبای دیگر داشته باشد، بلکه خلاقیت و نوآوری نیز ملاک مهمی به شمار می‌رود. هر اثری که به بالاتر رفتن سقف بازی‌‎های ویدیویی کمک کند و مرزهای جدیدی را به وجود آورد، لایق توجه و تحسین مخاطبین و منتقدین است. امسال با تمامی کمبودها و مشکلات، برخی عناوین جذاب را به ما هدیه داد. در نهایت بازی Elden Ring با ۶ رای، توانست اکثریت آرا را از آن خود کند. عنوان God of War Ragnarok با ۲ رای در جایگاه دوم و A Plague Tale: Requiem با ۱ رای در مقام سوم قرار گرفت.

A Plague Tale: Requiem

Elden Ring

God of War Ragnarok

Horizon Forbidden West

Bayonetta 3

Xenoblade Chronicles 3

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

در ادامه بخشی از نظرات اعضای تیم گیمفا و رای‌های صادر شده از سوی اعضای مختلف تیم را می‌خوانید.

محمد حسین کریمی (سردبیر):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: Arcane
  • بهترین بازیگری: شارلوت مک‌برنی برای بازی در A Plague Tale: Requiem
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Elden Ring
  • نوآوری در دسترسی: The Last of Us Part 1
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Genshin Impact
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: Tunic
  • بهترین بازی اکشن: Sifu
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Mario + Rabbids Sparks of Hope
  • بهترین بازی مستقل: Tunic
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Multiversus
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: Gran Turismo 7
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
  • بهترین بازی چندنفره: Splatoon 3
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: Elden Ring
  • بهترین روایت: A Plague Tale: Requiem
  • بهترین کارگردانی هنری: Elden Ring
  • بهترین کارگردانی: Elden Ring
  • بهترین بازی سال: Elden Ring

۱۰ سالی می‌شود که صنعت گیم یک بازی انقلابی را به خود ندیده است و الدن رینگ هم یک اثر انقلابی نیست، اما بدون کوچک‌ترین شکی، این عنوان تاثیری گسترده روی صنعت گیم خواهد گذاشت. الدن رینگ اثبات می‌کند که پیروی از ترندهای صنعت گیم تنها راه رسیدن به موفقیت نیست، بلکه گاهی اوقات باید خارج از ترندها به دنبال موفقیتی با پاداش بیشتر گشت و از دیزاینی پیروی کرد که گیمر را در اولویت قرار می‌دهد. الدن رینگ نقطۀ عطف فرمول فرام سافتور و کانون ورود یک ژانر هاردکور به دنیای مین استریم به حساب می‌آید، کاری که هیچ بازی دیگری در چند سال اخیر انجام نداده است. بنابراین، مشخصاً الدن رینگ در لیگی مجزا از رقبای خود در سال ۲۰۲۲ قرار دارد و شکی در این مورد نیست.

محمد حسین کریمی

مصطفی زاهدی (سرپرست تحریریه):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: Cyberpunk: Edgerunners
  • بهترین بازیگری: شارلوت مک‌برنی برای بازی در A Plague Tale: Requiem
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Elden Ring
  • نوآوری در دسترسی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Fortnite
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی اکشن: COD: Modern Warfare II
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Total War: Warhammer III
  • بهترین بازی مستقل: Sifu
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Multiversus
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: NBA 2K23
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: Resident Evil 4
  • بهترین بازی چندنفره: COD: Modern Warfare II
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: Elden Ring
  • بهترین روایت: A Plague Tale: Requiem
  • بهترین کارگردانی هنری: Elden Ring
  • بهترین کارگردانی:Horizon Forbidden West
  • بهترین بازی سال: God of War Ragnarok

انتخاب بهترین بازی سال، برایم بسیار سخت بود؛ با این وجود، God of War Ragnarok برایم تجربه‌ای کامل‌تر و ارزشمندتر محسوب می‌شود. البته صادق باشم، داستان God of War Ragnarok و خصوصا پایان‌بندی آن، فوق‌العاده ناامید کننده بود. اما در نهایت، به لطف گیم‌پلی فوق‌العاده، ساختار جذاب و محتوای مناسب، انتخاب من برای بازی سال، عنوان God of War Ragnarok است. از کیفیت بالای Elden Ring و Horizon Forbidden West نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد.

مصطفی زاهدی

حسین غزالی (تحریریه):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: The Cuphead Show!
  • بهترین بازیگری: شارلوت مک‌برنی برای بازی در A Plague Tale: Requiem
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Elden Ring
  • نوآوری در دسترسی: Return To Monkey Island
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Destiny 2: The Witch Queen
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی اکشن: Sifu
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Total War: Warhammer III
  • بهترین بازی مستقل: Sifu
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Multiversus
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: Gran Turismo 7
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: Final Fantasy XVI
  • بهترین بازی چندنفره: COD: Modern Warfare II
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: Elden Ring
  • بهترین روایت: Elden Ring
  • بهترین کارگردانی هنری: Elden Ring
  • بهترین کارگردانی: Elden Ring
  • بهترین بازی سال: Elden Ring

مسئلۀ «الدن رینگ» به‌عنوان برترین بازی سال، از آن جهت شایستۀ توجه است که بازهم کارگردانی دارد آشنا به اصول و روش‌های کاری قدیمی‌اش که از موجه‌ترین و توجه‌برانگیزترین چشم‌انداز در طراحی هنری/روایی‌اش استفاده می‌کند و برای بار چندم، نه تنها به دنیای بازی‌های ویدیویی — که اکنون به صنعتی با شیوه‌های کاری ناجوان‌مردانه تبدیل شده — بلکه به دنیای هنر و تعامل دیجیتال ثابت می‌کند که شیوۀ صحیح ارائه ویدیوگیم به‌عنوان اثر دست‌ساز هنرمندانۀ قابل تعامل چیست؛ این‌که چگونه میازاکی دوباره گیم‌پلی را عنصر قصه‌گو و بازیکن را راوی قصه‌اش می‌کند و این‌که داستان‌ها چه‌طور به‌دست قهرمان‌های ندیده و نشنیده تغییر می‌کنند و داستان‌ها چه‌طور تنها به‌ازای ظرفیت و درک گوش شنونده‌ شنیده می‌شوند و نه کم‌تر و نه بیش‌تر. در این صورت، هنوز هم می‌شود متوجه انواع و اقسام ارجاعات و گستردگی مضامین جا خشک کرده در تار و پود الدن رینگ بود و دانست که درس گرفتن و تعلم از چنین اثری در دورانی که بازی‌های ویدیویی ناگهان به‌سوی ترندسواری و پاپ‌کورنی شدن و «تظاهر به ساختارشکنی» گام‌های دوتا یکی برداشته‌اند، غنیمتی است ورای شکرگزاری و سزاوار یادگیری و احترام. پس خوب است اگر بگویم، از این پس، بهترین بازی سال، آن است که بتواند درسی بدهد به بازیکنش که تا الان ندیده و نشنیده باشد.

حسین غزالی

محمدرضا نوروزی (تحریریه):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: Arcane
  • بهترین بازیگری: شارلوت مک‌برنی برای بازی در A Plague Tale: Requiem
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Elden Ring
  • نوآوری در دسترسی: The Last of Us Part 1
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Fortnite
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی اکشن: Bayonetta 3
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Total War: Warhammer III
  • بهترین بازی مستقل: Sifu
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Sifu
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: Gran Turismo 7
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: Resident Evil 4
  • بهترین بازی چندنفره: COD: Modern Warfare II
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: Elden Ring
  • بهترین روایت: A Plague Tale: Requiem
  • بهترین کارگردانی هنری: Elden Ring
  • بهترین کارگردانی: Elden Ring
  • بهترین بازی سال: Elden Ring

امسال، شاهد یک نبرد سخت بین دو عنوان بسیار بزرگ هستیم و برای بسیاری، انتخاب بهترین بازی سال خیلی سخت است. با این حال، در سال ۲۰۲۲، با اثری روبه‌رو شدم که من را حسابی شیفته‌ی آثار سولزلایک کرد و آن چیزی نیست جز Elden Ring. الدن رینگ نه تنها یکی از بهترین‌ بازی‌های نقش‌آفرینی، بلکه یکی از بهترین آثاریست که تا به امروز تجربه‌ کرده و در آن به ماجراجویی پرداخته‌ام. تا به حال، کمتر اثری بوده که توانسته مرا ساعت‌ها در جهان خود غرق کند و آنقدر جذاب باشد که بتوانم به انجام تمامی کوئست‌های فرعی و اصلی و انتخابی‌اش بپردازم و خسته نشوم؛ بازی با ایجاد دنیایی از نوآوری در سبک خود، یک جهان هنرمندانه را به زیبایی تمام به تصویر می‌کشد، یک گیم‌پلی غنی را تقدیم مخاطب می‌کند و یکی از پرمحتواترین آثار جهان‌باز را ارائه می‌کند.

محمدرضا نوروزی

امیرحسین رنجبر (خبرنگار و تحریریه):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: Arcane
  • بهترین بازیگری: کریستوفر جاج برای بازی در God of War: Ragnarok
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Elden Ring
  • نوآوری در دسترسی: The Last of Us Part 1
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Destiny 2: The Witch Queen
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی اکشن: Bayonetta 3
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Total War: Warhammer III
  • بهترین بازی مستقل: Tunic
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Multiversus
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: Gran Turismo 7
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: Starfield
  • بهترین بازی چندنفره: Multiversus
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: Elden Ring
  • بهترین روایت: God of War Ragnarok
  • بهترین کارگردانی هنری: Horizon Forbidden West
  • بهترین کارگردانی: Elden Ring
  • بهترین بازی سال: Elden Ring

بازی Elden Ring نه تنها انقلابی در سبک سولز-لایک به حساب می‌آید، بلکه توانست گیمرهای کژوال را هم به سمت خود جذب کند. Elden Ring ریسکی بزرگ و کارساز است که تک تک لحظاتش در یاد و خاطرتان باقی می‌ماند. بدون شک محصول جدید میازاکی به دلیل نوآوری‌ها، جهان بزرگ، داستان و روایت جذابش، شایستگی عنوان بهترین بازی سال را دارد.

امیرحسین رنجبر

نصیر فرزان (تحریریه):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: Arcane
  • بهترین بازیگری: شارلوت مک‌برنی برای بازی در A Plague Tale: Requiem
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Elden Ring
  • نوآوری در دسترسی: The Last of Us Part 1
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Fortnite
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی اکشن: Sifu
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Total War: Warhammer III
  • بهترین بازی مستقل: Sifu
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Sifu
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: FIFA 23
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: Final Fantasy XVI
  • بهترین بازی چندنفره: COD: Modern Warfare II
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: Elden Ring
  • بهترین روایت: A Plague Tale: Requiem
  • بهترین کارگردانی هنری: Elden Ring
  • بهترین کارگردانی: Elden Ring
  • بهترین بازی سال: Elden Ring

Elden Ring در قیاس با سایر عناوین Open World، یک اثر منحصر‌به‌فرد است. این‌‌که برای پیش‌روی چه مسیری را انتخاب می‌کنید، کاملا به ذائقه‌ی شما مربوط می‌شود. شما می‌توانید در سرتاسر نقشه به ماجراجویی بپردازید؛ آن هم در حالی که با هیچ‌یک از باس‌های خط اصلی داستان مواجه نشده‌اید. از سوی دیگر، Elden Ring از نقطه‌نظر Immersion یا همان غوطه‌وری، احتمالا بی‌رقیب‌ترین بازی چند سال اخیر محسوب می‌شود. دنیای بازی آن‌قدر برای ماجراجویی حرف برای گفتن دارد که جست‌و‌جو در آن، به یک امر به شدت اعتیادآور برای بازیکنان تبدیل می‌شود. در پایان، اگر Lore این عنوان پس از چند ساعت اول از شروع بازی برایتان اهمیت پیدا کند، به زودی خود را در موقعیتی خواهید یافت که برای هرچه بیشتر دانستن راجع به سرگذشت شخصیت‌های مختلف، در حال زیر و رو کردن گوشه و کنار نقشه هستید.

نصیر فرزان

مهدی رضایی (تحریریه):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: Uncharted
  • بهترین بازیگری: کریستوفر جاج برای بازی در God of War: Ragnarok
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Weird West
  • نوآوری در دسترسی: The Last of Us Part 1
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Apex Legends
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: A Plague Tale: Requiem
  • بهترین بازی اکشن: COD: Modern Warfare II
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Two Point Campus
  • بهترین بازی مستقل: Signalis
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Multiversus
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: FIFA 23
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: Resident Evil 4
  • بهترین بازی چندنفره: COD: Modern Warfare II
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: A plague Tale: Requiem
  • بهترین روایت: Immortality
  • بهترین کارگردانی هنری: Return to Monkey Island
  • بهترین کارگردانی: Elden Ring
  • بهترین بازی سال: A Plague Tale: Requiem

بازی A Plague Tale: Requiem حس واقعی یک ماجراجویی و حل معماهای ناب را با کمترین راهنمایی غیرضروری و مزاحم به شما هدیه می‌کند. یک گیم‌پلی متتوع، کلاسیک و پرچالش در کنار موسیقی شاهکار، گرافیک بصری فوق‌العاده و صداگذاری کم‌نظیر، زنجیره‌ی تبدیل این بازی به یک عنوان عالی را کامل می‌کند. این بار ماجرای طاعون را در سطحی بسیار بالاتر از نسخه‌ی اول تجربه میکنید و حسی که در حین بازی تجربه می‌کنید، به خودی خود لایق بهترین بازی سال است.

مهدی رضایی

محسن رضوی‌فر (خبرنگار):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: Cyberpunk: Edgerunners
  • بهترین بازیگری: کریستوفر جاج برای بازی در God of War: Ragnarok
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Elden Ring
  • نوآوری در دسترسی: The Last of Us Part 1
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Genshin Impact
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی اکشن: Bayonetta 3
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Total War: Warhammer 3
  • بهترین بازی مستقل: Stray
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Sifu
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: FIFA 23
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: Starfield
  • بهترین بازی چندنفره: COD: Modern Warfare II
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: A Plague Tale: Requiem
  • بهترین روایت: God of War Ragnarok
  • بهترین کارگردانی هنری: Elden Ring
  • بهترین کارگردانی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی سال: God of War Ragnarok

استودیوی سانتا مونیکا یک بار دیگر خلاقیت و هنر خود را در ساخت نسخه‌ی جدید God of War نمایش داد. به غیر از روایت زیبا و شخصیت‌‌پردازی خوب کاراکترها و همچنین موسیقی‌های فوق‌العاده و جلوه‌های بصری بی‌نظیر در God of War Ragnarok، در بخش گیم‌پلی، سیستم مبارزات و مهارت‌ها نیز شاهد پیشرفت هستیم. در کل این بازی همان عنوانی است که طرفداران منتظر آن بودند و بدون شک از تجربه‌ی آن لذت خواهند برد.

محسن رضوی‌فر

آرش بوالحسنی (خبرنگار):

  • بهترین فیلم/سریال اقتباسی از بازی‌ها: Arcane
  • بهترین بازیگری: کریستوفر جاج برای بازی در God of War: Ragnarok
  • بهترین بازی نقش آفرینی: Elden Ring
  • نوآوری در دسترسی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی ادامه‌دار: Apex Legends
  • بهترین بازی اکشن ماجراجویی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی اکشن: Bayonetta 3
  • بهترین بازی استراتژیک/شبیه‌ساز: Mario + Rabbids Sparks of Hope
  • بهترین بازی مستقل: Cult of the Lamb
  • بهترین بازی مبارزه‌ای: Sifu
  • بهترین بازی ورزشی/ریسینگ: F1 22
  • مورد انتظارترین بازی سال ۲۰۲۳: Starfield
  • بهترین بازی چندنفره: Halo: Infinite
  • بهترین موسیقی و صداگذاری: God of War Ragnarok
  • بهترین روایت: God of War Ragnarok
  • بهترین کارگردانی هنری: Elden Ring
  • بهترین کارگردانی: God of War Ragnarok
  • بهترین بازی سال: Elden Ring

بازی God of War Ragnarok یکی از بهترین‌های سال ۲۰۲۲ است، اما قدم رو به جلویی که فرام سافتور با الدن رینگ برداشت و ژانر سولز را رو به جلو برد، فراتر از چیزی است که تصور می‌کردیم.

آرش بوالحسنی

در بخش نظرات دیدگاه خود در رابطه با بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ را با ما به اشتراک بگذارید.

Oda nobunagaAli 0zade77محمدامین حیدریred-eyed Banished KnightEllie terminatorDangerSpider-ManEA GAMERThunderDoomhosseinBehnam.HzhDARKSIRENWizard of RigaKurosarmanهادی صفائیAl.ml.khامینGGmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Espresso گفت:

    واقعا خوشم نمیاد به الدن رینگ لقب “انقلابی” میدن چه در ژانر سولزلایک و چه کلی
    الدن رینگ از نظر گیم پلی تغییر انقلابی ای نسبت به دارک سولز ۳ نداشت و دقیقا با همون فرمول پیش رفته و فقط اندکی تغییرات ایجاد کرده
    کجای این میشه انقلاب در سبک سولزلایک؟
    اوپن ورلد کردن سولز شد انقلاب؟؟
    (حالا بگذریم اوپن ورلدش مشکلات زیادی داره)
    حداقل کریمی درست میگه الدن رینگ انقلابی نداره بلکه تونست کلیشه شکنی کنه در بین اینهمه بازی نه “انقلاب”
    به هر حال بنظرم لقب بازیه سال برازندشه ولی دیگه طرفدار های تعصبی واقعا رو مخم راه میرن

    Taxi driver77DaniyalSpider-ManWiliercrownگیمری عادیEA GAMERWizard of Rigaهادی صفائیMr Hill93more
    • Alireza گفت:

      دقیقا
      به قول آقای کریمی “۱۰ سالی می‌شود که صنعت گیم یک بازی انقلابی را به خود ندیده است”

      DaniyalSpider-Manگیمری عادیEA GAMERM.Khهادی صفائیMr Hill93Mmfb🏴god of warMR_Williammore
    • Vito Scaletta گفت:

      وقتی Ragnarök هست چرا الدن رینگ، نه تنها الدن رینگ پیشرفتی نکرد بلکه نسبت به سکیرو افت کرد از همه نظر. اوپن ورلد کردنش هم فقط پیچیده ترش کرد با دشمنان و asset های کپی پیست شده

      Taxi driverDaniyalAli slhDangerSpider-ManaliushakaramazofEA GAMERAlirezaEmad-MartianShambagemore
    • MIRAS گفت:

      بله اقا ساموئل انقلابی نبود ولی دلیل نمیشه لقب دارک سولز ۴ بهش بدید چون اگه اینطوری رگناروک هم dlc حسن کچله واقعا
      که هیچکدوم از این دوتا بازی اینطوری نیستن

      Spider-ManشرکEA GAMERMr Hill93crystal skySenator Armstrongᴅᴀɴɪᴀʟ ᴀʀᴛꜰᴜʟMmfb🏴Emad-MartianRoozbehFocusmore
      • Espresso گفت:

        اونیکی دنبالست اینیکی حتی دنباله هم نیست LOL
        حالا البته اگه تفاوت “بزرگی” توی گیم پلی هست منتظرم بشنوم

        EA GAMEREzio Auditore da FirenzeMr Hill93Emad-Martianگیمر غمگین.
        • . گفت:

          نیست دیگه انتظار داری باشه بگه هست !؟

          Atomic SoldierEA GAMERᴅᴀɴɪᴀʟ ᴀʀᴛꜰᴜʟگیمر غمگینEspresso
        • MIRAS گفت:

          ربطی به دنباله بودن نداره من دارم مبحث گیمپلی میگم
          داری میگی الدن رینگ دقیقا گیمپلی همون دارک ۳ درصورتی که اصلا اینطوری نیست اینو کسی داره میگه که هردو بازی بازی کرده
          شاید کلیت داستان همون باشه ولی بهبود ها و تغییرات داشته
          دقیقا مث رگناروک نسبت به نسخه ۲۰۱۸
          من نباید این دوتا بازی مقایسه کنم ولی چون رقیب سر سختن،بهترین مثاله

          گیمر غمگین
          • jokerx گفت:

            آقا این حرفا رو ول کن
            چرا ماست مالی میکنی؟ چرا فن بوی بازی در میاری؟
            اولا که من خودم اونموقع که فرام سافتور رو کلا بیست نفر میشناختن تو ایران شروع کردم بازیاشو رفتن سری سولزش که گیمپلیشون کاملا یکیه یعنی از دمون سولز تا دارک سولز ۳ فقط هر نسخه اومده بهبود بخشیده و یکم سریعتر کرده که از زمان دارک ۲ به بعد کلا تجاری و عامه پسند شد گیمپلی وقتی شرکت میاد اسم بازی رو عوض میکنه یعنی ما با یه بازی جدید رو به رو هستیم توی بلادبورن گیمپلی دست خوش تغییرات خیلی زیادی بود و توی سکیرو حتی بیشترم شد ولی وقتی یه بازی جدید میاد و سازنده میاد کاملا همون گیمپلی دارک سولز رو کپی پیس میکنه به اسم الدن رینگ میده به مخاطب با کلی ایراد مثل گیمپلی تکراری باس تکراری دانجن های حوصله سر بر و یکنواخت و باس آخر ضعیف و … چرا باید متای ۹۶ بگیره؟ وقتی بازی هیچ روایت داستانی نداره و شما باید از رو آیتم ها و محیط داستان تکراری سولز رو بفهمی چرا باید این بازی جزو نامزد بهترین روایت داستانی بشه؟ اره رگناروک هم تقریبا گیمپلی شبیه نسخه قبلی بود ولی همون آی پی بود که داستان اونو ادامه میداد و تو نسخه ی قبلی کلا گیمپلی عوض شده بود و کاملا جدید بود ولی الدن رینگ که یه بازی جدیده چرا باید دقیقا همون دارک سولز به شکل اوپن ورد باشه با کلی ایراد که باعث میشه از نسخه های قبلی دارک سولز هم ضعیف تر باشه بازی 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

            Glitchhh.گیمری عادیEA GAMER
    • انقلاب بیشتر از اینکه دکمه پرش اضافه شده !!!!؟؟؟؟🤨🤨

      GlitchhhjupiterM.KhMr Hill93Ezio Auditore da Firenzecrystal skyگیمر غمگینVito Scaletta
  • Kratos گفت:

    الدن رینگ این همه جایزه برد؟😂به خدا من الدن رینگو پلات کردم و رگنوراک هم اخرشه که پلات بشه. والا الدن رینگ اینطور که میگن انقلاب و فلان نبود اخه رگنوراک با اون همه حماسه و داستان خفن خیلی بهتر از الدن رینگ بود. بعد حتی بهترین صداپیشه هم کریستوفر جاج به این شاهکاری رو انتخاب نکردین واقعا خنده داره

    god of war77Ellie terminatoraliushakaramazofگیمری عادیEA GAMERWizard of RigaShambagemorfinBehnam.Hzhmore
  • ZODIAC گفت:

    جااااان😳
    یه هفته شد از وقتی لیست نامزدا رو انتخواب کردید😐
    ولی به نظرم به حق داوری شده بود خودم که به جدیت میگم از اینکه پلگ تیل در بخش های مختلف انتخاب شده بود واقعا خوشحالم که یه استودیو تازکار همچین گیمیو خلق کرده
    و همینطور شاید مشخص ترین این بود که الدن رینگ بهترین بازی سال گیمفا میشه😂

    هادی صفائیᴅᴀɴɪᴀʟ ᴀʀᴛꜰᴜʟRoozbehFocusAllliکاکاسنگیTlou part 2 game of the centuryTemorVito ScalettaMaster blade
  • Dark.knight گفت:

    بهترین بازی های سال منم اینا هستن بترتیب
    ۱.گاد ۲. الدن رینگ .۳ هورایزن فوربیدن وست ۴. پلاگو تیل ۵. سیفو

    Ellie terminatoraliushakaramazofگیمری عادیEA GAMERᴅᴀɴɪᴀʟ ᴀʀᴛꜰᴜʟMavrickKratosKratos˝KianM.Khmore
  • در مجموع جایزه ها خوب بودن.
    اما دادن جایزه روایت و همچنین کارگردانی هنری به الدن رینگ برام عجیب بود!

    aliushakaramazofEA GAMERهادی صفائیMr Hill93MavrickKratosmahdi12345Tlou part 2 game of the centuryEmad-MartianDota2more
  • Godrick گفت:

    من خودمم بازی سالم با اختلاف کمی الدن رینگه ولی بهترین بازیگری و بهترین داستان حق گاده انصافا تو گیم اواردز این دوتارو بنظرم میبره بقیه بخشا اوکی بودن

    77𝗦𝗜𝗡𝗔گیمری عادیهادی صفائیTemorAllliKratosKratos˝KianM.Khmore
  • Mmfb🏴 گفت:

    خیلی ممنون از تیم خوب گیمفا👌👌👌

    77هادی صفائیRoadieEmad-MartianAllliامیر حسینعلیکاکاسنگیگیمر غمگینMaster blade
  • جایزه بهترین کارگردانی هنری و روایت و نقش آفرینی رو مخالفم به نظرم گاد میتونست برنده بشه توش موسیقی هم همینطور

    گیمری عادیEA GAMERShambageMr Hill93Kratosgod of warscorpionesEmad-MartianTemorO2more
  • Wounds گفت:

    نامی شایسته تر از Elden ring برای بازی سال وجود ندارد لیست من بیشترین همخوانی را با انتخاب های آقای غزالی و کریمی داشت و کم ترین همخوانی را با برگزیده های آقای رضوی فر.اگر wo long بین نامزد های بازی سال بود اون انتخاب می کردم اما الان از اون جایی که به لطف شبیه ساز ها امکان اجرایی بازی های نینتندو وجود دارد انتخاب من Tears of the Kingdom است .در مورد استارفیلد من اصلا خوش بین نیستم گفتند بازی محتوایی عظیمی دارد در حالی که گیم پلی بازی بیش از حد خشک و ساده طراحی شده مخصوصا درگیری ها .در یک بازی وقتی شما محتوایی عظیمی برای گیمر در نظر گرفتی باید مشوق های لازم برای جذب کاربر به سمت اون محتواها رو هم داشته باشی در حالی که همین گیم پلی خودش پاشنه آشیل حساب میشه

    77aliushakaramazofهادی صفائیMr Hill93Kratos.scorpionesحسین غزالیEzio Auditore da FirenzeTlou part 2 game of the centurymore
  • A,,sh گفت:

    بجز بخشای بهترین بازیگری و بهترین روایت و بهترین بازی اکشن با بقیشون موافقم بازی سالم همونطور که قبلا گفتم الدن و گاد فرق زیادی برام‌ ندارن هر کدوم بشه حقشه کلا امسال مثل سال ۲۰۱۸ شده

    گیمری عادیهادی صفائی.TemorMR.BADGUYSquatlatexEzio Auditore da Firenze
  • bravo6 گفت:

    خداییش من میخام الدن رینگ گیم اوردو ببره ولی روایت تو god of wr بهتر بود خداییش

    گیمری عادیهادی صفائیEzio Auditore da FirenzePouya𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉M.Kh
  • mahdy گفت:

    تقریبا با ۶۰% رای ها مخالفم
    ولی با این حال این مجموع نظرات اعضای گیمفا هست و تا حدودی قابل احترام
    بهترین روایت و کارگردانی بسیار جای تعجب داره چون به نظر من حق ragnarok بود

    aliushakaramazofگیمری عادیEA GAMERPouyaO2M.Kh
  • Vito Scaletta گفت:

    کاش گیمفا نامزد ها و دسته بندی های متفاوتی از game awards داشت. به نظر من با وجود برآورده نشدن بعضی از توقعاتم و بی پاسخ موندن بعضی سوال ها gow Ragnarök با اختلاف بهترین بازی بود بیشتر بخاطر طراحی محیط و مبارزاتش و گیمپلی فوق العاده. واقعاً هیچ رقیب دیگه ای من نمیبینم که از همه جهت انقدر خوب باشه.

    aliushakaramazofEA GAMERهادی صفائیSenator ArmstrongBahramVito ScalettaAlllimasoud pc gamerPouyaTlou part 2 game of the centurymore
  • SAjjAD گفت:

    برا من بهترین بازی سال گاد و بهترین بازیگر کریستوفر جاج چون واقعا حقشه بعد الدن اصلا انقلابی نبود اما واقعا سال عجیبی بود ا همه نظر

    EA GAMERaliushakaramazofگیمری عادیهادی صفائیSAjjADMr Hill93Vito ScalettaAlllimajidamPouya
  • Lone wolf گفت:

    “در ادامه بخشی از نظرات اعضای تیم گیمفا و رای‌های صادر شده از سوی اعضای مختلف تیم را می‌خوانید.”
    دوستان دقت کنید “نظرات اعضای تیم گیمفا”
    نظر خودشونه دعوا نداره که خب

    من اکثرا رو بازی نکردم نظری ندارم حق کدومه

    Ali slh.گیمری عادیهادی صفائیᴅᴀɴɪᴀʟ ᴀʀᴛꜰᴜʟMmfb🏴n'zoth the corruptorVito Scalettagod of warعلیmore
  • MR.BADGUY گفت:

    درود بر تمامی عزیزان خسته نباشید..
    راجب بهترین روایت با a plague tale requiem موافقم و اتفاقا درحال تجربه اش هستم البته اظهار نظر برای بنده زوده با توجه به اینکه اواسط بازی ام اما خب تا اینجا روایت برای بنده دلنشین بوده.

    𝗦𝗜𝗡𝗔گیمری عادیگیمر غمگینمحمدرضا نوروزیAllliعلیPouyaTemor
  • Temor گفت:

    درود بر مهدی رضایی با سلیقه نابش

    Mr Hill93Ezio Auditore da Firenze
  • Vbi گفت:

    Elden ring
    Horizon forbidden west
    A plague tale requiem
    از نظر من اینها بهترینن گاد که اصلا خوب نیست نسخه قبلیش شاهکار بود این رو یه ساعت بازی کردم پاکش کردم

    omidگیمری عادیEA GAMERMr Hill93ᴅᴀɴɪᴀʟ ᴀʀᴛꜰᴜʟEmad-MartianVito Scalettamajidamscorpionesmahdi12345more
  • Jimmy گفت:

    احتمالا همون الدن رینگ بشه

    EA GAMER
  • Jimmy گفت:

    ولی رقابت بین رزیدنت اویل ۴ و استارفیلد!
    البته فقط به عنوان مورد انتظارترین بازی
    چون سبکشون کلا فرق داره

    EA GAMERگیمری عادی
  • Roadie گفت:

    دوستان اصرار دارن الدن رینگ انقلابی نبود. خب کاملا بستگی داره تعریف از انقلابی یا groundbreaking چی باشه. اگه خیلی سطح بالا بگیریم شاید در دو دهه اخیر تنها سه الی ۵ بازی مثل demon’s souls، gta 3, minecraft و یک بازی بتل رویال مثل فورتنایت در این گروه قرار بگیرن که باعث ظهور گسترده سبک های جدید شدن.

    اما در ابعاد کوچکتر و محدود گرافیک Crysis، روایت Indigo Prophecy، دوربین RE4، جهان باز BOTW و ‌ER، جزییات RDR2، شخصیت پردازی Disco Elysium و چند نمونه دیگه که قطعا می شه اضافه کرد هستن که در زمینه های خاصی انقلابی بودن. اینکه بگیم اوپن ورلد کردن فقط، تنها یک جمله نیست. حتی اگه با بازی متوجه تصمیمات تکان دهنده سازنده ها نمی شید یا علاقه به خوندن ندارید می تونین یکی از ده ها یا شاید صد ها video essay این موارد مشاهده کنید. الدن رینگ شاید در زمینه های جهان سازی، کارگردانی، کارگردانی هنری، گیم پلی، جزئیات و… با وجود بی نظیر بودن یک آپگرید محسوب شه نسبت به پیشینیان خودش، اما در زمینه ی جهان باز میشه ۲ ساعت بحث کرد که چطور تمامی تبو های غربی شکنده و ثابت کرده آزادی عمل واقعی با محدودیت های بازی های سینمایی در مپ بزرگ چقدر متفاوته. اگر کسی تمایل داره می شه همینجام به بحث نشست. من حتی ورای جزئیات RDR2 دوست داشتنی، باور دارم ماموریت ها، محدودیت ها، المان های نقش آفرینی و طراحی این بازی با هویت جهان باز اون در تناقض قرار داره. و از سوی دیگه وقتی این اثر در دیدگاه وسیع بی شک بهترین جهان باز غرب محسوب میشه، می شه فهمید که چقدر جا برای انقلاب در این زمینه وجود داشته.

    Sahand.Raliushakaramazofمحمد حسین کریمیLadonEmad-Martiann'zoth the corruptorگیمر غمگینAlllimajidamVahidvhmore
    • Espresso گفت:

      جهان باز خوب الدن رینگ فقط یه تابو هست از بس که بازی های یوبی سافت انجام دادین اینطوری شده
      چند تا مشکل بزرگ میگم که کلا اوپن ورلد بازی رو زیر سوال میبره:
      ۱-نقشه بازی کامل بی مصرفه. چطور؟
      جای نقشه توی نقشه کاملا علامت خورده حتی قبل از کشف نقشه این منظقه و اینکه کاملا تو مسیر اصلی هست و بشدت هم نزدیکه
      اینطوری بطور کل سیستم پیدا کردن نقشه کاملا useless هست اگه میخواستن پلیر دنیا رو بگرده باید نقشه رو یه جای مخفی میزاشتن نه اینکه همینکه پنج قدم وارد منطقه جدید شدی پیداش کنی
      ۲-سیستم کرفتینگ بازی انقدر کمرنگه که نه خودم توی بازی استفادش کردم نه اونهمه واکترویی که دیدم ازش چندان استفاده ای میکردن
      این سیستم کرفتینگ کلا جمع کردن مواد از محیط رو بی معنی میکنه، حیات وحش و شکار رو بی معنی میکنه چون سازنده هه نتونستن چیز زیادی مفیدی برای کرفت قرار بدن و پیدا کردن و استفاده بعضی ایتما خیلی راحت تر از کرفیتنگه
      ۳-بازی محتوای خیلی زیادی داره ولی بیشتری ری اسکین هست
      من کل دانجن ها و دخمه ها رو رفتم باس هاشون بشدت ساده و تکرارین و برای جلوگیری از تکرار از دوئو استفاده کردن که افتضاح بتمام معناست
      بجز یکی دو تا دخمه هم بقیه کاملا ساختار یکسانی دارن و تله هاشون تکراری میشه
      ۴-سیستم فست تراول بازی کپی بقیه بازیاست(حالا این مورد ضعف نیست ولی کسایی که دم از انقلاب میزنن نکته خوبیه)
      من انتظار داشتم یه سیستم فست تراول شبیه به morriwind تو بازی باشه ولی بازی هیچ scene of travel به بازیکن نمیده در جا توی مکان مورد نظری
      ۵-کوئست های فرعی هم واقعا ساده ان نمیدونم چرا بعضیا شاهکار حسابش میکنن خیلی معمولین و روند یکسانی دارن و حتی یه جورنال هم نداریم و npc ها با کمترین راهنمایی میفرستنت به امان خدا شاید یروز دیدیشون. این شاید روی یه بازی خطی جواب بده ولی توی یه بازی جهان باز خیلی ضایع ست
      بازم morrwind تو این مورد بهتره یه جورنال داری و طرف مقابل بهت حداقل یکمی راهنمایی میده (این بازیم هیچ کوئست مارکری نداره عین الدن رینگ)
      در کل جهان باز بازی بد نیست کلی جای یونیک و طراحی فوق العاده داره مخصوصا تو بخش اکسپلور ولی اصلا و ابدا انقلابی و جدید نیست و همینطور که گفتم الدر ۳ خیلی تو این موارد بهتره در واقع الدن رینگ جهان بازش خیلی خامه
      گیم پلی هم که یه پیشرفت هست ولی بازم انقلاب نیست

      .EA GAMERaliushakaramazofShambageMr Hill93Emad-Martianگیمر غمگینMR_WilliamRoadieVahidvhmore
      • Roadie گفت:

        خب بنده بازی های یوبی سافت مدت هاست بازی نکردم چون دوست ندارم، هر چند رو بیشتر سیستم هام هست چون مشتری ها بازی می کنن.

        پیش از صحبت بگم، بهتر بود کامنت بنده می خوندید، چون فکر کنم با خودندش متوجه می بودید خیلی از حرفاتون اصلا بی دلیل جبهه گیری شده.

        جواب به ۱. من از سوی دیگه، نقشه الدن رینگ از بهترین المان های بازی دیدم. بارها هم گفتم تنها بازی ای بود که مثل یک کاوشگر واقعی نشستم مپ دنیا دقایق یا حتی ساعت ها خوندم تا علاوه بر مسیر یابی، راز های احتمالی این دنیا کشف کنم. خیلی لذتش بیشتر از مارکر و وی پوینت بود برام. شمام اگر مخالفید و هند هولدینگ می پسندید خب سلیقه ی شماست. ولی اون موضوع به تنهایی نشان دهنده ی اساسی بودن مپ بازی داره، ورای سلیقه یا علاقه کسی به استفاده از مپ یا وی پوینت های متداول. و خوب شد مطرح کردید چون منظور من اصلا همین نوع رویکرد هست که مسأله از استفاده بیهوده از جهان باز در عموم کار های غرب و آزادی فردی محدود که با بازیباز مثل یک خردسال برخورد میکنه. جالبه بازی های گرده خردسال مثل فورتنایت و ماینکرافت که ذکر کردم این نوع آزادی عمل توش هست و به خلاقیت و هوش و فهم گروه سنی خردسال اعتماد میشه توش. در حالی که این گیم های امروزی غرب، حتی فرا تر از این موارد هند هولدینگ میرن تا جایی که معما های کوچک و آسون مسیر یابی یا حل قفل ها در این بازی ها بدون معطلی میبینیم که شخصیت ها به شما یا هم صحبت می کنند تا کسی که بازی +۱۶ داره هم کمترین اعتمادی به فهمش نشده باشه. این یک فاجعست. در مورو محل قرار گیری نقشه بر گردیم تا حالا با بیان اینها دیگه واضحه، اون مپ اونقدر کاربردیه که گیم برای ارائه ی تنها راهنمایی هاش به طوری خیلی غیر مستقیم شما رو به سمت مسیر های فرعی خاص می کشه. اونقدر نامحسوس که شما اصلا متوجه نشده بودید. مثالش، چهار قدم بعد از یکی از اونها وارد کوئست گولدمسک میشید.
        ۲. اینکه شما بگید یکی از ابعاد بسیار گسترده بازی برلی شما بی مصرف بوده درای بی ارتباط بودن به بحث بنده، تنها نشون میده اونقدر دست شما بازه که با چشمپوشی روی ابعاد متعدد اون باز هم می تونید طوری که خواستید از بازی لذت ببرید.
        ۳. دانجن ها و تکراری بودن… خب اول از همه خیلی بچگانست از تکراری بودن در الدن رینگ حرف زدن. نمی دونم کی این شروع کرده چون الدن رینگ بیشترین تنوع دشمن داره، با فاصله. کدوم اوپن ورلدی انقدر تنوع داره؟ ۱۰۰ تا دراگون و ۱۰۰۰ آدم/اورک/ترول الدر اسکرولز یا ۱۴ مدل روبات هورایزن ۲ یا چی؟ حتی در صورت تکرار هم تفاوت هایی توشون هست که اصلا نبودم مهم نبود اونقدر گسترده هست سبک دشمنان بازی، واقعا بیان این مورد فقط نشون میده چه قدر انتظار ها از این تیم سطحی بالا تر از سایرین داره. دانجن هام خب اختیاری هستن و در واقع بازگشت چالس دانجن های بلادبورن هستن که در اونها با باس های قبلی رندم مبارزه می کردید. اینبار سعی شده توش معما های محیطی کار بشه.
        ۴. این جواب نمی دم. چون شمشیر دست گرفتن هم کپی باقی بازیاست! این چه سمی بود!
        ۵. فکر کنم نکته اول دوباره بخونین متوجه می شید.

        در اخر تکرار کنم. این درست نیست که شما کامنت بنده نخواندید. ولی ورای این موضوع، به نظرم این طور بحث کردن شما اصلا درست نیست و کار به جایی نمی بره. از این رو که باید برای هر کس بدیهی باشه وقتی از زیبایی ها صحبت میشه اساسا اشتباهست شما قفل کنی که شاید ایراد هایی هم پیدا کنی. لیونل مسی هم هدزن نیست ولی این ضعف تو بحث عالی بودنش جایی نداره. سعی کنید جدا از علاقه هاتون منطقی نگاه کنید.

        Sahand.REA GAMERAlirezaمحمد حسین کریمیEmad-Martianگیمر غمگین
        • Espresso گفت:

          ممنون اینکه اصلا کامنتمو نخوندید
          من دارم میگم سیستم پیدا کردن نقشه اضافه و بی معنیه نه خود نقشه
          تنوع؟ مطممعنی تمام مینی باس ها رو رفتی؟ بهانتون هم اینه که چون بزرگه پس اینهمه کپی کاری عیبی نداره
          بقیش هم مزخرفات و یجورایی حالت تمسخر به من بود یجوری میگی انگار با بازی کردن الدن رینگ دیگه سطحت بالا رفته و من فقط بازی هند هولدینگ بازی میکنم
          اره morriwind و دارک سولز خیلی هندهولدینگه LOL
          هیچکدوم از جوابات برای سوال های من نبود ممنون از شما الدن رینگ فن “سطح بالا”

          .EA GAMERمحمد حسین کریمیShambageگیمر غمگینAlirezaEmad-Martian
          • Roadie گفت:

            قصد من از گفتن اینکه سطح انتظارات از این تیم بالا تر از دیگر تیم ها به نظر می رسه، قطعا این نیست که سطح بنده از شما یا هر کسی بیشتره یا توهین به کسی. حتی در رابطه با ایمرسیو یا هندهولد بودن بازی هم بحث سلیقه مطرحه از دیدگاه من، نه مهر تفاوت سطح بازیباز. فکر کنم گفتم چند باری تو این سایت، حتی رو به افرادی که با بیانی تلخ همین صحبت بنده رو با تحقیر کردن سایر بازی ها مطرح کرده بودن. اینجام بنده به همین بحث سلیقه اتکا کردم.

            در مورو نقشه هم در انتهای اون پارگراف برداشت خودم از یکی از دو علت این موضوع شرح دادم. دلیل دومش هم چون واضح بود نگفتم: ایجاد حس مرز شکنی های متعدد که فکر میکنم برای همه قابل درکه. باز هم اگه خوندین و متوجه نشدین در باب دلیل قبلی اضافه می کنم، تیم با نوع چینش زمین و جغرافیا گیمر به سمتی برد که نیاز به نقشه خوانی توش روشن کنه و بعد از فهم اهمیت توپوگرافی نقشه به سمت کشف تکه های بعدی بره. اونوقت تونست بدون هند هلدینگ واضح افراد رو به سمت پیدا کردن کوعست های فرعی سوق بده که اینبار به دلیل جهان باز بودن شاید استراتشون بیش از پیش سخت شده بود.

            در مورد تنوع باس ها هم پاسخ دادم اگه مطالعه بفرمایید.

            و خب اینکه به دیدگاه من بگید مزخرفات به خود شما مربوطه که با دیدگاه های مخالف چطور برخورد می کنید. پیشتر هم گفتم که اینگونه بحث کردن کار به جایی نمی بره.

            Sahand.Raliushakaramazofمحمد حسین کریمی
      • Ladon گفت:

        مشکلاتی که گفتین از نظر شما بله وجود داره منم دلیل خودمو ارائه میدم
        راجع به مپ اول از اینکه اگر قرار بود جایی واسه پیدا کردن مپ نباشه شما گم میشدید تو کل مپ هدف مپ جا به جایی نیست هدف تشویق به اکسپلوریشن تو بازیه هدف بیکن و مارکر تو بازی اینه قسمت هایی از بازی هست که شما نمیتونید وارد اونجا بشید یا مجسمه های سنگی که به نوع خنجر باید بدست بیارید یا پازلی که شما نمیتونیو الان حل کنید اونوقت شما اگر مپ نداشته باشید چچوری میتونید برگردید به همون نقطه با جهان بزرگی که الدن رینگ داره ؟ خیلی از کیو ها خیلی از هیدن سیتی های بازی به یه شکلی تو بازی تو مپ قرار داده شدن اگر نباشن چجوری شما میخواین پیداش کنید ؟ این از این قسمت دوم کرفتینگ شما اینو دارین احساس میکنم با بازی مثل ویچر مقایسه میکنید اولا ایتم های خیلی خوبی تو سیستم کرفتینگ بازی هست که اگر کرفت بشه تو مبارزات مخفی کاری بازی کمک بسیاری میکنه یه گلی هست اسمش خاطرم نیست ولی با چیزی که باهاش کرفت میکنی میتونی سرباز ها رو برای تایمی در اختیار خودت قرار بدی بعدشم یه سری تیر های خاص مثل تیر خواب اور تیر پویزن تیر بلاد تو بازی هستن که بازم تو بازی کمک خیلی میکنه تیر خواب اور حتی خیلی از باس ها رو میخوابونه و میتونید کریتیکال اتک رایگان بزنید یه مثال دیگه از پرفیوم ها هستش پرفیوم ها باف های خیلی قوی تو بازی هستش که با مصرف کردنش دمیج اتک بسیار بالایی میده که تو بازی خیلی کمک میکنه سیستم کرفتینگ با توجه به نوع بازی ساخته میشه تو بازی مثل ویچر بعله معجون باید باشه چون مورد نیازش هست شمشیر ساخته میشه بعله چون مکانیزم اهنگری تو بازی هست پس دلیل دومتون هم به نظرم بازی کردن سطحی خودتونه میرسونه
        سوم سیستم فست تراول تو هر بازی جهان بازی گز کردن زیااد حتی با اسبم میتونه خسته کننده باشه یکی از ایراد هایی که به رد دد ۲ میگرفتن نداشتن فست تراول بود شما باید کل مسیرو مشاهده میکرد مگ اینکه تاچ پد دسته رو لمس میکردی سینماتیک بازی و نگاه میکردی تا به مقصد برسی این خوب خسته کننده میشه دلیل ایراد خیلی ها از جمله خودم به بازی های جهان باز بی دلیل بودن ماموریت هاس ینی ریوارد خوبی شما نسبت به گشت وگذارتون بهتون داده نمیشه اوت پست باز کردن ها میتونه جذاب باشه اگر داستان خوبی داشته باشه خود گوست اف سوشیما هم اوت پست داره ولی در کنار داستان و یک هدفی نمیاد یه مپ به اون عظمت بزاره جلومون بگه خب محتوا مهمه دیگه برو برو اوت پست تصرف کن بدون هیچ پیشینه ای داستانی ریوارد جذابی خب ادم یکی دو تاشو انجام میده بعد میگه پوینت چیه این وسط
        اما در مورد باس فایت های تکراری که گفتید من خودم عاشق بازی ام ولی بازم باس فایت های تکراری بازی که زیادن نتونستن ایراد نباشن برام تو بازی های جهان باز بعله این میتونه ایراد نباشه حتی ویچرم باس های تکراری داره ولی چیزی که اذیت نمیکنه به نظرم ینی میتونه اذیت نکنه داستان ادامه دار همون شخصیته شما چند بار که گاد اسکین مبارزه میکنید میگم من اینو مشکل بازی میدونم ولی ایتم هایی از گاد اسکین میده که پی ریزی میکنه داستان اون شخصیتو که به نظرم خیلی کمک میکنه دانجن های بازی میتونستن معما های بهتری داشته باشن جا هایی سعی کردن البته از دو تا بیشترن ولی خبرنسبت به بازی مثل زلدا قابل مقایسه نیستن ولی خب میدونیم اینو همه هیچ بازی پرفکت نیست حتی زلدا به نظرم بازی که توسبک خودش بتونه انقدر تغیر و تحول رخ بده و ما سبک سولز لایک خطی که دوس داشتیم الان شده اوپن ورد و راضی هستیم میشه انقلاب در سبک سولز لایک خودش که میازاکی خلقش کرده الان واقعا من دوس ندارم سولز بعدی یا الدن رینگ بعدی خطی باشه چون این سیستم به سولز لایک کامل نشسته و تجربه خوبی و میده به بازیکنان هم تازه اومدن به بازی وگرنه سیستم ash of war و سیستم سامنینگ بازی برای کاربرای جدید فراهم شده به بهترین شکل و بهترین کیفیت شما میتونید بازی و بازی کنید بدون این که گیم پلی تکراری داشته باشید فقط fexteralife داره همینطوری بیلد های خفن میسازه و خودش گفت تا ۱۵۰ تا میتونم بسازم خب این ارزش تکرار بالای بازی و نشون میده من با داستانی که از الدن رینگ دیدم قشنگ میتونه یک سریال یا انیمه فوق جذاب باشه هدف بازی جهان باز اغوا کردن به بازی کردن و اکسپلوریشن داره که الدن رینگ این کارو به بهترین شکل با المان های خودش انجام میده موفق باشی

        Sahand.Rگیمر غمگینmajidamRoadieAlirezaمحمد حسین کریمی
        • Espresso گفت:

          درست نخوندی مشکل من از نفشه نیست نقشه اوکیه مشکل این سیستم بدردنخور پیدا کردن نقشست وقتی توی دو قدمی و خیلی واضح گذاشتنش تو مپ وجود داشتنش به چه دردی میخوره؟ بجای نقشه پیدا کردن همون دود وو میزاشتن تا قسمت های جدید رو در این حالت سرزمین ها بازم مخفی میموندن
          چرا میخوای مثلا ویچر ۳ رو بیاری وسط؟ نه اتفاقا من اصلا از کرفیتینگ معجون استفاده نمیکنم دقیقا عین الدن رینگ چون بدرد نخورن
          بازم شکار حیوانات کاملا useless هست چون اون ایتم هایی که گفتی اصلا با اینا ساخته نمیشه
          محتوای فرعی رو گذاشتن پس حسابه و دخمه های بازی واقعا تکراری میشن و این کاملا مشکله ولی بعضیا سعی دارن پوشش بدن
          دانجن ها حداقل وضعیت بهتری دار ولی مشکل بی کیفیت بودن مینی باس ها جدا. اینکه تکراری هم هستن خیلی گندست
          نمیدونم چرا الدن رینگ فن ها فکر میکنن خودشون سطح بالاتر هستن و بهتر استاد میازاکی رو درک میکنن
          من کل سولزها بجز بلادبورن رو رفتم و این بازی هیچ انقلابی نداره صرفا بزرگنمایی فن هاست

          EA GAMERگیمر غمگین
          • Ladon گفت:

            بلاخره پیدا کردن اون مپ شما رو مجبور میکنه قدم بزاری رو محیطی که هیچ ایده ای نداری دیگه نمیشه اکسپلوریشن؟ اول بازی جلوته همه بازی آیا جلوته؟ بعدش شما نقشه رو باز نکنی نمیتونی مارکر یا بیکن بزاری باز اجبار میکنه به اکتشاف بعدشم این همه من توضیع دادم شما گیر دادی به همون یه تیکه؟ شما سیستم کرفتینگ بازیو و هزار تا مورد من توضیع دادم من با دلیل جواب دادم که اینطوری نیست شکار حیوانات خودش باعث ساختن تیر های مختلف میشه گوشت حیوانات بافه نباشه چیزی از بازی کم نمیشه ولی این که گذاشته شده میشه نکته منفی؟سیستم کرفتینگ میشه بگی اصن برای چی ساخته میشه؟ یک بار دیگه متن منو بخون خواهشا اصرار به حرف قبلیتون بدون دلیل نمیشه منطق و دلیل ریپلای من حرف زدن منطقیه بازیه بخوای فن بوی بازی در بیاریم کاری نداره که تو بگو آشغاله منم میگم بهترین بازی جهانه ببینیم به کجا میرسیم

            EA GAMERگیمر غمگینRoadieAlireza
            • Espresso گفت:

              مجبور به اکتشاف؟
              علامتش حتی قبل از برداشتنش هم روی نقشه خورده کدوم اکتشاف؟
              نمیدونم داری از چی صحبت میکنی ولی من همینو میگم که بازی نذاشته اکتشاف کنیم نقشو کاملا معلوم کرده و تو این مورد گند زده
              اونایی که گفتی همشون غلط بودن و اصلا سوالات من رو پاسخ ندادی نیازی به جواب دادن نبود
              عجیبه این تیر هایی که میگی رو هیچ جا ندیدم کسی استفاده بکنه چون خیلی جزئی هستن بازم و بدون اونا هم بازم میشه راحه افتاد مخصوصا ایم هایی هست با همون ویژگی های کرفیتنیگ که حداقل یکبار مصرفم نیستن
              ما اینجا درباره ساختار جهان بازش صحبت میکنیم که توش زیادم فوق العاده و انقلابی نیست و کلی اشکال داره نه خود بازی
              مشکلی با خود بازی ندارم از نظر سولز بودن بنظرم جزو سومین بازی های سولزمه
              ولی شمایی که یک کوچولو از بازی ایراد گرفته شده اینطوری گارد میگیرید خنده داره و یجورایی انگار پرسیتیژی چیزی داری و از من بیشتر میدونی که به این نمیگن بحث
              خودت اول با منطق و خوندن دقیق متن من جواب بده نه اینکه با یک الدن رینگ بازی کردن خودتو دست بالاتر بگیری مطمعن باش چیزی که تو بازی کردیو من ۳ بار از اول رفتم با کلاس های مختلف

              EA GAMERShambageگیمر غمگین
              • Ladon گفت:

                این دلیل و منطق منه ببخشید ولی شما همین سیستمو نمیدونستی میگی جزئی شما تو معدن بری یه سری انمی ها هستن سر سختن ولی پشتشون یه کوله دارن پر سنگ های منفجره است یه تیر اتیش بزن ببین چی میشه این نمونشه ایتم های کرفتینگ سبک بازیتو تغیر میدن شما صد بار بازیو برو ولی اشتباه برو و نخوای اکتشاف کنی بازیو فایده نداره تو دسکریپشن بازی خیلی چیز ها هست یاد میده بهت سولز ینی خوندن دسکریپشن و اکتشاف این فرمولی که حتی دارک سولز یکم داره من ادعا ندارم دانای مطلقم ولی چیزی که وقت روش گذاشتم و بازی کردم سعی کردم همه چی بازیو متوجه بشم این حرفای من برای تغیر دیدگاه تو نیست حقیقتا برای کسیه که شاید این کامنتو بخونه و متوجه بشه یا ترغیب بشه واسه بازی کردن بازی نمیگم بهترین بازی جهانه نمیگم ایراد نداره چون اگر خونده بودی متوجه میشدی ایرادم من گرفتم ولی چیزی که شما میگی به قول خودت متوجه منظورم نمیشی شما میتونی حرف منو قبول کنی یا نه این برمیگرده به طرز تفکرت ولی این چیزایی که شما میگی مخصوصا وقتی میگی پلی ترو دارم میبینم هیچ جا ندیدم نشون بدن دلیل نمیشه وجود نداشته باشن

                EA GAMERگیمر غمگینRoadie
                • Espresso گفت:

                  همون چیزی که میگیو با یه جادو اتیش راحت میشه الان باید برم کلی ایتم جمع کنم؟
                  بازم نمیخونی اخرش نوشتم سه بار بازیو از اول رفتم و منظور من از پلی ترو این بود که فکر میکردم فقط منم که از کرفتینگ استفاده نمیکنم ولی دیدم بقیه هم کپی منن و کرفتینگ اصلا نقش پررنگی تو بازی نداره
                  من با لحن شما کار داشتم یجوری با من صحبت میکی انگار مثلا من یه کژوال پلیرم و الکی قصد هیت دارم
                  نصف اونیکی جوابت همین بود در مورد اینکه من میازاکی رو درک کردم و اینا…

                  EA GAMERShambageگیمر غمگین
                • Ladon گفت:

                  خب تو کستر هستی شاید کسی کلاس واریور یا هر کلاس دیگه ای و برداشته باشه چه ربطی داره نباید باشه؟ تو که مجیکی ایتم های مورد علاقه تو هم توش پیدا میشه
                  من نظرم و قبلا گفتم وقتی میتونی نقد کنی که بازیو بازی کرده باشی نقد بازی تا جایی قبوله که متوجه بشی این که خیلی ها توجه نمیکنن حوصله ندارن بگردن یا ببینن پتانسیل بازی چطوریه به نظرم نمیتونیم تقصیر بازی بندازیم بعدشم بر فرض من گفتم شما کژوال پلیری جرمه ؟ یا گناه کبیره است ندونستن جرم نیست ولی دلیلت برای من قابل قبول نبود این نظرمه شما هم میتونی نظر خودتو داشته باشی که من دلیلم برات منطقی نیست اگر میخوای به این برسی که من بگم ببخشید که توهین شد بهت تو یه کژوال پلیری یا فکر کنی قصد تخریب داری خب ببخشید بابت لحنم ولی نظر من واضحه هر کی بازیو بازی کرده باشه متوجه میشه من چی میگم

                  EA GAMERگیمر غمگینRoadie
  • RDR2 گفت:

    بعضیا یه جوری درباره الدن رینگ اظهار نظر میکنن انگار درکش میکنن خب معلومه فیلم تنت و کارتون لاک پشت های نینجا رو بزاری جلو بچه چهار پنج ساله کارتون رو جذاب تر میدونه برای همینه که بعضیا فشار بیخود میخورن که الدن رینگ بهترین بازی سال انتخاب شده و قرار نیست بازی کژوال پسند گاد بدلیل طرفداراش بازی بهتری باشه. الان یه سری میریزن خشونت گاد رو برام بازگو میکنن و بگن که رده‌ی سنی R داره اما نمیدونن که اون خشونت رو کارتونی که مثال زدم هم داره

    aliushakaramazofEzio Auditore da FirenzeShambagemajidamMr Hill93BahramEmad-MartianAllliگیمر غمگینCodmw2more
  • جونم الدن رینگ همه جوایز رو درو کرد
    هیچ گیمی شایسته تر از الدن رینگ برای برنده شدن تو همه بهش ها نیست

    GlitchhhjupiterEA GAMERگیمری عادیEzio Auditore da FirenzeMr Hill93majidam
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خسته نباشید خب اینم سال ۲۰۲۲ با انتخاب الدن رینگ به عنوان بازی سال موافقم و بهترین توضیح در مورد این انتخاب رو آقای آرش بوالحسنی دادن با این ویرایش از طرف من که رگناروک یکی از بهترینای چندین سال اخیر هست نه فقط ۲۰۲۲ ، الدن رینگ یک بازی رویایی بود واقعا از تریلر های قبل از انتشارش دل همه رو برده بود و وقتی عرضه شد تمام گیمر ها حیرت زده شدن واقعا فرام سافتور جاودانه شد با اولین بازی جهان باز خودش یکی از برترین بازی های جهان باز ساخته شده رو ارائه کرد و من ثانیه ایی در این بازی وجود نداشت که لذت نبرم و تعدادی از بهترین لحظات گیمینگم در الدن رینگ به وجود اومد همچنین بازی گاد اف وار رگناروک هم به شدت تحسین بر انگیز هست و قدرت نمایی الدن رینگ قطعا از شایستگی رگناروک کم نخواهد کرد عقیده دارم رگناروک اونقدر عالی بود که در بسیاری از سالها میتونست برنده باشه اما خب امسال شاهد حضور یک بازی افسانه ایی بودیم و بیشتر اینکه با این همه شگفتی داخلش باعث سوپرایز جوامع گیمینگ شد . امسال سال فوق العاده ایی هم برا سونی بود واقعا و من قبلا هم گفتم پیروزی های فرام سافتور قطعا برای فن های سونی هم باعث خشنودی خواهد بود به هر حال فرام سافتور و سونی از قدیم و خصوصا الان اینطوری 🤝 هستن 😁
    .
    فقط تنها جایزه ایی که تو انتخاب کلی اندکی باهاش مخالف هستم قسمت بهترین کارگردانی هست به نظرم این جایزه برای رگناروک هست چون واقعا سطح کاگردانی رگناروک رو بسیار بسیار بالا میدونم همچنین در بخش روایت هم رگناروک فوق العاده بود و اینکه چقدر خوشحال تر میشدم نظر آقاین آریان زرمهر و مهدی ملکی هم میدونستم انگار کم سعادتی از ما بود.
    .
    امیدوارم امسال به خوبی برامون تموم بشه هییییی …… و سال ۲۰۲۳ یک سوال موفق رو در کنار هم در گیمفا سپری کنیم 💖

    PARASITE EVE 2گیمر غمگینA,,shgod of warAshen undead the bearerVisible 6-tigh manامیر حسین
    • آقا مالنیا و گادفری رو هم ملاقات کردیم و باید بگم واقعا برگ ریزون بودن…
      یکی نیست بگه آخه آقای میازاکی همچین باسی باید هم خودش اختیاری باشه، هم منطقه اش فرعی؟!! (مالنیا رو میگم)
      قطعا پتانسیل این رو داشت که باس آخر بازی باشه.
      طراحی ظاهری elden beast یعنی غول آخر بازی هم خیلی جالب بود ولی مالنیا از همه لحاظ همچی تموم بود. بار احساسی و جذابیتی خیلی بیشتری واسه به پایان رسوندن بازی داشت. مخصوصا اون پیش نمایش ورود به فاز دومش چقدررررر قشنگ بود…
      بازی که با احترام به عظمت رگناروک احتمالا بهترین سال میشه بخاطر جهش بزرگی که میازاکی تو آثارش بوجود آورد. ولی واقعا این باس مالنیا رفت تو حافظه ی تاریخیم به عنوان یکی از بهترین لحظات گیم؛ تا حدودی هم منو یاد غول آخر همین پارازیت ایو ۲ انداخت. 🙂

      گیمر غمگین🤘Mohsenj74Ladon
      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        خوشحالم تو زمینه مالنیا هم نظر شدیم واقعا بی نظیر بود 👏👍😁 قشنگ موقع تجربه الدن رینگ تو افق محو بودم کاملا برازنده بازی سال هست.

        گیمر غمگینPARASITE EVE 2
        • مالنیا یجوری هم بود که آدم دلش نمیومد نابودش کنه 😃 همش با خودمون میگفتیم خدا لعنتت کنی میازاکی که منو تو همچین موقعیتی قرار دادی 😆 البته که باس اختیاری بود… 😁

          در مورد الدن رینگ هم بهترین بازی سال نمیتونه وصف حال درستی ازین شاهکار باشه.
          همراه با رگناروک باید برن تو ردیف بهترین های نسل یا حتی تاریخ گیم…

          گیمر غمگین🤘Mohsenj74
          • 🤘Mohsenj74 گفت:

            تنها ایرادی که از الدن رینگ بگیرم اینه که نزاشت با مالنیا دوست بشیم 😁😂

            گیمر غمگینPARASITE EVE 2
            • باید به فرام سافتور پیام بدیم که با یه آپدیت یا دی ال سی این مشکل بزرگ رو حل کنه 😆😝
              البته یچیزی بگم من تقریبا دلم برای خیلی از باس هایی که میازاکی میسازه و با کلی زجر میکشیمشون میسوزه. 😩
              یعنی کلی کیف میکنم و حس غرور بهم دست میده موقع کشتنشون ولی تهش دلمم واسشون میسوزه… ☹️
              حالا بعضیاشون هیولاهای تنهایی هستن 😢 بعضیاشون غصه ی تلخی دارن 😢 بعضیاشون حتی خودشون هم از شرایطشون دارن زجر میکشن 😢
              مالنیا 😢😢😢💔💔💔

              🤘Mohsenj74گیمر غمگین
  • Ladon گفت:

    یه چیزی برام خیلی جالبه اونایی که میگن داستان نداره الدن رینگ یا چرا اصن نامزد میشه مخصوصا فن بوی های سونی بلابورن و دیمون سولز هم همین بود چرا اونموقع چیزی نمیگفتید؟ و میگفتید بهترین بازی نسل ۸ سونی حتی خیلی ها میگن اها راستی حواسم نبود برند سونی پشتش نبود stray که بازی مزخرفیه به نظر من حداقل از بازی هایی که میتونست بازی سال بشه سونی فن ها میگن به حقه خیلی خوبه استدیوی ایندی بلاخره باید دیده شه واقعا منطق و باید زد سر در ویدیو گیم مثل تابلو های شهید پروری که ورودی شهرا میزنن اونایی که بلاخره تازه میخوان وارد صنعت گیم بشن باید این قوانین و منطق و بدونن

    گیمر غمگینaliushakaramazofmajidamEmad-MartianAlllin'zoth the corruptorRoadieZODIAC
    • Roadie گفت:

      این بازی ها داستان و جهانسازی عمیق ترین بعدشونه، ولی خب هالیوودی نیست و روایتی تنیده در تمامی ابعاد بازی داره. از معماری، لباس، دیالوگ و مکتوب گرفته تا تمثیل، نماد ها، موسیقی، جغرافیا و حتی خود گیم پلی بازی.

      گیمر غمگینn'zoth the corruptorLadon
      • Ladon گفت:

        منم دقیقا منظورم همینه کسی که روایت محیطی درک و نمیکنه به جزئیات توجه نمیکنه نمیتونه بیاد از بازی انتقاد کنه ولی یا سن هاشون خیلی پایینه یا فقط میخوان بکشن برن جلو یا تجربه سینماتیک داشته باشن خب بازی الدن رینگ اصن برای شما ساخته نشده برید بازی مناسب با سلیقه تون بازی کنید بازی inside یا hollow knight و بایوشاک مثال بارزی این تو روایت محیطی اینطوری باشه از نظر اینا اَشغالن

        گیمر غمگینmajidamRoadie
  • Arshia.1 گفت:

    سونی فن ها (بعضی ها) تا اسم الدن رینگ رو برای goty میشنون فشاری میشن.
    فکر نکنید که رگناروک چون بازی بزرگیه و فرنچایز قدیمیه حتما باید بهترین باشه. اینطور افراد که این فکر رو میکنن چشمشون رو به هر نقدی که از بازیشون میشه میبندن.
    هم الدن رینگ هم رگناروک بازی های ارزشمندی هستن و goty شدن هر کدوم از اینها ، اصلا ارزش اون یکی رو کم نمیکنه.
    حرفم اینه که نزارید تعصب چشمتون رو کور کنه. بدون تعصب فکر کنید

    گیمر غمگینگیمری عادیM.Khmajidamn'zoth the corruptorMr Hill93A,,shxbox.homeAshen undead the bearerPouya
  • A.k_Rock گفت:

    یه جورایی معلوم بود . چیزی که توجهم رو جلب کرد این قسمت حرفای محمد حسین کریمی بود ((ده سالی می شود که صنعت گیم بازی انقلابی به خود ندیده))
    به نظرم بحث جالبیه که انقلابی بودن منظور چیه ؟ در زمینه ی روایت؟ گیم پلی ؟ یا پیشرفت گرافیکی خیلی بالا ؟ چون از نظر من در هر کدوم از اینا بازی انقلابی داشتیم تو این ۱۰ سال . اقای کریمی اگر حوصله داری بیا یکم بحث کنیم

    EA GAMERگیمری عادیM.KhmajidamVito Scalettagod of war
    • Ladon گفت:

      من اگر اقای کریمی قشنگ میگم دو تا مقاله میتونن بنویسن یکی اش بازی انقلابی چیه و معنی ش چیه چه بازی میتونیم لقب انقلابی بدیم یکی دیگه روایت محیطی ینی چی چون میدونم خیلی کمک میکنه به درک بازی سازی ها مقاله من انقدر خوندم راجع داستان سرایی محیطی ولی قلم خود اقای کریمی میتونه بهتر منظورو برسونه اگر پستی باشه مینویسم در موردش

      گیمر غمگینmajidam
      • A.k_Rock گفت:

        آفرین دقیقا . منم زیاد در رابطه با این مسایل مطالعه میکنم و بازیا رو از جنبه های مختلف بررسی میکنم . کاش میشد که افراد علاقه مند به صنعت گیم یه دوره همی داشتیم و با هم بحث می کردیم .

        گیمر غمگینEA GAMERLadon
        • Ladon گفت:

          نظر بازی ساز در مورد دیزاین جهان الدن رینگ
          https://www.youtube.com/watch?v=LvnlvB9n6ic&t=115s

          چرا گاد اف وار کارکتر های بازی پازل ها رو با صحبت حل میکنن
          https://www.youtube.com/watch?v=cZgjRcYGkY8

          این دو تا ویدیو من ویدیو هاشونو میبینم برای اطلاعات بیشتر از بازی سازی کسی بخواد درک کنه این دو تا بالا رو ببینن

          چجوری چند ژانر و با هم ادغام کنیم اشاره به بایونتتا
          https://www.youtube.com/watch?v=H63Bqex1Urs

          چرا مردم از بازی الدن رینگ عصبی هستن ؟و چرا میگن نمیتونه تو بهترین روایت داستانی حتی نامزد بشه ؟
          https://www.youtube.com/watch?v=psi_HKXGLY0

  • god of war گفت:

    نظرات اعضای سایت بوده
    خوشحال شدم که نظرات دوستان رو دونستم
    خسته نباشید
    سال خوبی برای گیمینگ بود

    گیمر غمگین𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉گیمری عادیmajidamRoadieTemorᴅᴀɴɪᴀʟ ᴀʀᴛꜰᴜʟ🤘Mohsenj74محمدرضا نوروزی
  • تبریک به هوادارای الدن (از جمله خودم D:)
    به نظرم چیزی که در نهایت باعث شده که خیلیا الدن رینگ رو امسال به رگناروگ ترجیح بدن بحث انتظاراته، همه انتظار داشتن که گاد یه بازی عالی باشه و واقعا هم یه بازی عالی از آب درومد. همه از الدن رینگ هم انتظار یه بازی عالی داشتن اما بازی تبدیل به یه شاهکار شد! به دلایل زیر:

    الدن رینگ مهم تر از هر چیز یه دهن کجی به کل اوضاع افتضاح صنعت گیم در حال حاضره، میازاکی ثابت کرد که برای دیده شدن بین گیمر ها نیازی نیست که بازی رو آسون تر کنه تا همه بتونن بازیش کنن. بازی هیچ دی ال سی ای و پرداخت درون برنامه ای نداره. بازی برخلاف ۹۰ درصد بازی های مین استریم در روز عرضه هیچ مشکل گرافیکی جدی ای به غیر از افت فریم روی پی سی نداشت. تاخیر های زیادی نخورد. گیم پلی بازی به شدت سادست و برخلاف خیلی از بازی های اوپن ورلد دیگه برای جذاب بودن نیازی به هزارتا مینی گیم و مکانیک و دیالوگ و ماموریت های چرت و پرت نداره. و بازی برای روایت lore اش نیازی به هیچ کاتسین پیچیده ای با دیالوگ های قلمبه سلمبه نداره.

    خیلی ها میگن که بازی داستان نداره، بله حرفتون کاملا درسته بازی به معنای سنتی دارای داستان نیست، چیزی که الدن رینگ داره lore هست. تو الدن رینگ تمرکز بیشتر روی اتفاق هایی هستش که قبلا افتادن نه اتفاقی که در حال حاضر داره میافته. الدن رینگ به شما یه کاتسین راجب نبرد رادان و مالنیا نشون نمی ده و با هیچکس مواجهتون نمی کنه که بگه “ای وای نبرد بین این دو تا گولاخ چیزی جز تباهی برای ما نیورد، ببین من دارم گریه می کنم بچم هم داره از rot میمیره!” تا بهتون بفهمونه که جنگ بین این دو تا چه فاجعه ای به بار اورده! بجاش شمارو سال ها بعد از داخل اون میدان نبرد میگذرونه و کاری می کنه که خودتون پیامد این نبرد رو با چشمای خودتون ببینید. هیچ کاتسین و موسیقی غم انگیزی هم پخش نمی کنه تا به زور کاری کنه که به اتفاقی اینجا افتاده اهمیت بدید. اگه براتون مهم باشه همه جارو و جست و جو می کنید و همه مطالب مهم راجب این اتفاق رو می خونید. اگر هم نه پس بدون هیچ اجباری میرید سراغ باس اصلی. ضمنا lore بازی به قدری گستردست که هیچکس نمی تونه به تنهایی همه چیز رو خودش یاد بگیره، برای همین این کسایی که داستان براشون مهمه رو مجبور می کنه که توی اینترنت با بقیه پلیر های دیگه ارتباط بگیرن و تعامل داشته باشن که این خودش باعث شده که بازی های سولزلایک یکی از فعال ترین کامیونیتی هارو داشته باشن.

    من تا به حال بازی ای به بزرگی الدن رینگ ندیدم، منظورم از بزرگ صرفا سایز نقشه نیست. منظورم امکانات و راه هاییه که بازی برای پیشروی در اختیارتون میزاره،‌ تعداد سلاح ها، اسپل ها و incantation هایی که بازی در اختیارتون میزاره به طرز مسخره ای بالاست! اگر یک بازی واقعا لیاقت داشته باشه که بهش بگن “نقش آفرینی” احتمالا اون الدن رینگ هستش چون توی بازی هر نقشی که دلت بخواد رو بدون هیچ محدودیتی میتونی ایفا کنی. و جالب تر از همه اینکه توی بازی خبری از skill tree نیست! (خودم به شخصه حالم از این مکانیک دیگه بهم میخوره، از هر ده تا بازی ای که طی ده سال اخیر منتشر شده هفت تاشون این سیستم رو دارن!)

    طراحی هنری بازی احتمالا بهترین در چند سال اخیره، به قول videogamedunkey “تجربه این بازی عین وارد شدن به یه نقاشیه!” تک تک طراحی های بصری بازی از سلاح ها گرفته تا محیط و باس ها به زیباترین نحو ممکن انجام شدن و همه و همه در خدمت lore بازی هستن. مثال می زنم: زمانی که وارد پایتخت میشید با جسد اژدهایی مواجه می شید که به بزرگی نصف خود شهره! اکثر پلیر ها فکر می کنن اون اژدها اونجاس که فقط محیط رو خفن تر کنه، اما قصد واقعی سازنده خفن کردن محیط نیست بلکه اینه که بهتون قدرت پایتخت رو نشون بده! و به این سوال جواب بده که اگه demi-god هایی مثل رادان انقدر قدرتمندن چرا هنوز نتونستن پایتخت رو فتح کنن و خودشون رو به erdtree برسونن! یه مثال دیگه: زمانی که با گادفری مواجه میشید روح یه شیر رو میبینید که بدن گادفری رو گرفته و یه جورایی همراهیش میکنه، ممکنه بازم فکر کنید اون شیر فقط برای ابهت گادفری اونجاست اما حتی اون هم یه داستان پشت خودش داره! اون شیر بدن گادفری رو گرفته تا بهش اجازه نده که از کل توان و قدرتش استفاده کنه و میلش به خونریزی رو کنترل کنه! برای همینه که تو فاز دوم مبارزه گادفری بدون شیر و با دست خالی بهتون حمله ور میشه چون دیگه هیچ چیزی نمی تونه قدرتش رو کنترل کنه.

    بازی به هیچ عنوان همه پسند نیست، اما به لطف دنیای فوق العادش و تمام ویژگی هایی که تا اینجای کار ذکر کردم تونسته خیلی هارو به سمت این سبک سوق بده و این نشون دهنده یه بازی شاهکاره. (اگه مثلا یه فیلم ترسناک بتونه کاری کنه که حتی افرادی که طرفدار فیلم های ترسناک نیستن هم بعد از دیدنش به این سبک جذب بشن یعنی با یه اثر استثنایی طرف هستیم) و این کاریه که هیچ کدوم از عناوین قبلی میازاکی نتونسته بود به وسعت الدن رینگ انجام بده.

    درسته الدن رینگ بازی کاملی نیست چون هیچ بازی ای کامل نیست، به عقیده خودم بازی همچنان به شدت از مشکلات بالانس رنج میبره و با توجه به سرعت حمله های باس ها و دشمنان، بهتر بود که میازاکی امکان quick step بلادبورن رو در کنار همون roll معمولی قرار بده. اما در مقابل چیز هایی الدن رینگ درست انجام میده هیچکدوم از این ها مشکل جدی ای به حساب نمیان.
    ممنون که تا اینجای کار خوندید D:

    Ashen undead the bearerSaeedRmajidamLadon
  • Kuros گفت:

    هنوز استارفیلد مورد انتظارتونه ؟!!!؟

  • Kuros گفت:

    ی چندتا مولتی اکانت سیب زمینی فن هستن هر بار پیام میدن بالای ۲۰۰ تا دیسلایک میگیرن بازم از رو نمیرن !!!!
    اینا دیگه چی هستن !!!

    با تاخیر استارفیلد و فاجعه هیلو و با اومدن گاد متا ۹۴ ای و هورایزن و لست پر افتخارترین بازی دنیا از اون طرف الدن رینگی که ترکوند اینا از رو نرفتن ما مخوایم با دیسلایک سکوت کنن !!

    The WitcherEA GAMERBahramPouya
    • majidam گفت:

      سلیقه ها با هم متفاوته از دیدگاه من بازی الدن جزو دهتای اول هم نیست و اگر نقد میکردم صددرصد الدن تو لیست من نخاهد بود کیبوردم مشکل داره نخواهد بود خورده نگیرید و این نقد هم اونهایی نقد کردن که تعصب بسیار زیادی برای الدن دارن و قطعا اونو برنده میبینن چون نقاط ضعفهای بسیار زیادی که الدن داره و من میبینم اونها نمیتونن ببینن به خاطر تعصبی که بهش دارن پس نیازی نیست غم لایکو دیسلایکهای بقیه را بخوری

      SaeedRomidThe Witcher
  • The Witcher گفت:

    ممنونم از گیمفا که به a plague tale Requiem بهای زیادی داد، چون که واقعا شایسته بود
    امیدوارم تو گیم اوارد هم همینطور باشه
    الدن رینگ هم واقعا شایسته بازی ساله

    Vito Scalettaمحمدرضا نوروزیگیمری عادیmajidamSaeedRBehnam.HzhSenator Armstrong
  • بهترین بازی سال Call of duty Warzone 2.0 وسلام.

    Vito Scaletta𝗦𝗜𝗡𝗔GrandWardenomidSaeedR
  • SaeedR گفت:

    به نظر من بهترین بازی سال A Plague Tale Requiem هست!
    سالهاست گیم های زیادی بازی کردم اما این گیم به قدری داستان قوی و بینظیری داره که مو به تن من سیخ کرد

    پیشنهاد میکنم حتما تجربه کنید.
    هم نسخه اولشو و هم نسخه دومشو. پیشنهاد میکنم اول نسخه اولو بازی کنید و بعدش نسخه دوم

    گرافیک عالی به همراه موسیقی شاهکار و دیالوگ های احساسی در کنار هم یه اثر بینظیرو خلق کرده

    از هر نظر عالیه این بازی :
    گرافیک عالی
    موسیقی شاهکار
    داستان بینظیر و جذاب
    بازیگری فوق العاده
    احساس توی این بازی موج میزنه

    بازی دوم انتخابی من GOD OF WAR خواهد بود. خدای جنگی که همیشه بینظیره اما از نظر داستانی A Plague Tale Requiem بیشتر میپسندم

    و قطعا این دو بازی در تاریخ گیم ثبت خواهند شد ….

    امیدوارم همه بتونن بازی کنن و لذت بازی کردن رو بچشن

    SaeedRVito ScalettaThe Witcher
    • تنها مشکل بازی، عدم تمرکز کافی روی مبارزات و باس‌فایت‌ها بود.
      باگم زیاد داشت.

      • The Witcher گفت:

        ببین ما باید ماهیت بازی رو در نظر بگیریم.
        از یه دختر ۱۶ ساله ای که آموزش خاصی هم ندیده، نمیشه انتظار داشت شمشیر یا یه سلاح دیگه بگیره دستش.
        اگه بازی کردی باشی تو اواخر بازی باید دیده باشی که آمیسیا شمشیرو به زور نگه داشته بود و براش سنگین بود.
        تو اون دوران هم سلاح های آنچنان خاصی وجود نداشته که بخوان بیارن تو بازی، مثلا بازی مثل لست اف اس دست سازنده رو از نظر تنوع سلاحی باز میزاره و ولی این بازی با توجه تو دوره ای که داره توش روایت میشه نه.
        درباره باگ ها موافقم ولی کم بودن و با یه آپدیت درست میشن.

      • SaeedR گفت:

        بازی اصلا باگ مداره ! کافیه فقط آپدیت جدید رو بریزید که گرافیکو بهینه میکنه

        این بازی از داستان واقعی بیماری طاعون گرفته شده . توقع اژدها و شمشیر نداشته باشید

        همون سلاح هایی که داره گیم پلیش رو فوق العده کرده

        حتما بازیش کنید.

        یکی از احساسی ترین بازی هایی که کردم همین بود ! اشکتون رو در میاره

        این نسخه A Plague tale من دو بار بازی کردم و نسخه اولشم چندین بار بازی کردم شاهکاره

  • legendboy گفت:

    درود بر شما
    با همه انتخابا به شدت موافقم

بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا
بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ از دید تیم گیمفا - گیمفا