تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی
تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی
تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی
تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

پروژه Black Adam با تمام وعده‌هایش سرانجام اکران شد. با این حال این پروژه سینمایی در به ثمر رساندن تاثیرات مثبتی که وعده داده بود، تا چه اندازه موفق عمل کرده است؟

دنیای سینمایی آشفته دی‌سی که سال‌ها از عدم برنامه‌ریزی منسجم رنج برده است، برخلاف رقیب دیرینه خود یعنی دنیای سینمایی مارول آینده آن نامشخص بوده و باعث شده تا حتی با حضور جیمز گان (James Gunn) به عنوان مدیر برنامه‌ریزی DCEU، اما همچنان طرفداران دی‌سی ناراضی بوده و انتقادات گسترده‌ای را به سمت کمپانی برادران وارنر نشانه بگیرند.

با این حال فیلم Black Adam با هنرنمایی دوئین جانسون (Dwayne Johnson) وعده تغییرات بزرگی را در DCEU می‌داد که حتی بنا به گفته ستاره‌اش قرار بوده تا معادلات قدرت در دنیای سینمایی دی‌سی دست‌خوش تغییر قرار بگیرد. این ادعا و مسائل اشاره شده باعث گشت تا انتظارات از فیلم بلک آدام افزایش یافته و طرفداران دی‌سی نیز برای تغییرات وعده داده شده امیدوار باشند.

حال که فیلم مورد انتظار Black Adam اکران شده است، نه تنها با فروش بسیار ضعیفی در گیشه جهانی روبرو شده، بلکه در جلب نظر منتقدین نیز چندان موفق عمل نکرده است. با وجود تمام کم و کاستی‌های این پروژه ابرقهرمانی اما بلک آدام موفق شده تا دستاوردهای مثبتی را برای دنیای سینمایی دی‌سی به همراه داشته باشد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. پس برای بررسی تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی با ما همراه باشید.

حضور شخصیت قدرتمندی در حد و اندازه با سوپرمن

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

تعداد زیادی از مردم جهان تصور می‌کنند که شخصیت سوپرمن به عنوان نهایت قدرت و عظمت شناخته می‌شود. تصوری که تنها محدود به حوزه دی‌سی نبوده و تمامی ابرقهرمانان جهان متعلق به هر استودیویی را در بر گرفته است.

با وجود این که شاهد حضور قهرمانان قدرتمندی همچون شزم در دنیای سینمایی دی‌سی بوده‌ایم، اما فیلم Black Adam به بهترین نحو ممکن رقابت با سوپرمن را چاشنی کار خود کرده و نشان می‌دهد که دوئین جانسون در قامت بلک آدام تا چه حد می‌تواند غیرقابل توقف و خطرناک جلوه نماید. این پروژه سینمایی با بازگرداندن هنری کویل (Henry Cavill) به عنوان آخرین پسر از سیاره کریپتون باعث غافلگیری طرفداران دی‌سی شده و نه تنها حضور سوپرمن را در DCEU احیا کرده است، بلکه وعده تقابلی تماشایی بین این دو را می‌دهد که می‌تواند به یک رویداد بسیار بزرگ در آینده ختم گردد.

نمایش قدرت‌ها و قابلیت‌های بلک آدام

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

با وجود این که در گذشته شاهد پروژه‌هایی همچون Birds of Prey و Suicide Squad بودیم که داستان‌هایی را از دیدگاه ضدقهرمانان و شروران دنیای سینمایی دی‌سی روایت کرده است، اما فیلم Black Adam از روایت کاملاً متفاوتی بهره می‌برد.

دوئین جانسون به سبب ظاهر و سبک بازیگری خود موفق شده تا شخصیت کاملاً جدیدی را در DCEU به تصویر بکشد که به هیچ عنوان خودش را قهرمان نمی‌شناسد و اعمالش نیز برخلاف ذهنیتی است که مردم و اطرافیانش از او دارند. او برخلاف باقی شخصیت‌های DCEU هیچ ابایی از کشتن مردم نداشته و عملاً مهار او غیرممکن به نظر می‌رسد و به هیچ عنوان اهل گفت و گو و سازش با کسی نمی‌باشد. این مسئله می‌تواند درهای جدیدی را به دنیای سینمایی دی‌سی باز نماید که روایت‌گر اتفاقات و شخصیت‌های کاملاً متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی‌ای خواهد بود.

ارتباط بلک آدام با شزم

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

بلک آدام و شزم دو عضو جداناپذیر دنیای کمیک می‌باشند که ارتباطات بسیاری با یکدیگر دارند. در دنیای سینما نیز می‌توان گفت که فیلم Black Adam به نوعی پروژه‌ای فرعی از فرنچایز شزم محسوب می‌شود.

علی‌رغم این که در کمال تعجب این دو شخصیت تاکنون رویارویی با یکدیگر در سینما نداشته‌اند، اما منبع قدرت‌های آن‌ها یکی بوده و از یک جادوی واحد شکل گرفته است. در حالی که بیلی بتسون راه نیکی را در پیش گرفت و قدرت‌های خود را با عزیزانش به اشتراک گذاشت، بلک آدام از قدرت‌های خود نه تنها سواستفاده نمود، بلکه دست به کشتار جادوگران نیز زده است. با این حال فیلم Shazam! Fury of the Gods در کنار شخصیت‌پردازی بیشتر شزم و قدرت‌هایش، می‌تواند اشاراتی به بلک آدام داشته و راه را برای تقابل آن‌ها هموار نماید. این خدایان قدرتمند دنیای سینمایی دی‌سی با دو پروژه مختلف بسط داده شده و می‌تواند در یک پروژه واحد به یکدیگر متصل گردند.

حضور قهرمانان جدید در دنیای سینمایی دی‌سی

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

پروژه سینمایی Black Adam نه تنها دوئین جانسون را در قامت ضدقهرمانی محبوب و قدرتمند به سینما معرفی نمود، بلکه زمینه‌ساز یکی از گروه‌های قدرتمند دنیای دی‌سی نیز شد که البته هنوز پروژه اختصاصی خود را دریافت نکرده‌اند.

علی‌رغم این که گروه لیگ عدالت حضور پرحاشیه‌ای در سینما داشته و کنار یکدیگر به مبارزه بر علیه استپن‌وولف پرداخته‌اند، اما گروه انجمن عدالت به شکلی کاملاً متفاوت در DCEU به مخاطب معرفی شده‌ است. این گروه ۵ نفره که جزو نقاط قوت فیلم Black Adam به شمار می‌روند، می‌تواند افق‌های جدیدی را در دنیای سینمایی دی‌سی گسترش داده و زمینه‌ساز ساخت پروژه‌های انفرادی و گروهی متعددی بشوند. نمونه بارز این مسئله را می‌توان به پایان‌بندی شخصیت دکتر فیت ربط داد که قطعاً طرفداران دی‌سی منتظرند تا ببینند که چه کسی می‌تواند کلاه این جادوگر قدرتمند را بر سر بگذارد.

رویارویی‌های اجتناب‌ناپذیر

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

وایولا دیویس (Viola Davis) در قامت آماندا والر تاکنون در دنیای سینمایی دی‌سی همان نقشی را ایفا کرده که نیک فیوری در دنیای سینمایی مارول از خود نشان داده است؛ یعنی اتصال اتفاقات و شخصیت‌های مختلف به یکدیگر که می‌تواند به پروژه‌های جدید و مهمی ختم گردد.

با توجه به پایان‌بندی فیلم Black Adam شاهد بودیم که به سبب عدم اعتماد انجمن عدالت آمریکا به بلک آدام، آماندا والر شخصاً وارد میدان شد و به دوئین جانسون اخطار داد. آماندا والر و متحدانش اعتقاد دارند که بلک آدام بسیار فراتر از یک تهدید ساده بوده و می‌تواند وقایعی غیرقابل جبران را رقم بزند. این مسئله باعث شد تا والر شخص سوپرمن را فراخوانده تا بدین طریق اتفاقاتی جدید و بسیار بزرگ در آینده DCEU زمینه‌چینی شود. باید دید که تهدید بلک آدام به چه سمتی کشیده خواهد شد و آیا در نهایت می‌توانیم شاهد دخالت گروه لیگ عدالت برای توقف وی باشیم یا خیر.

گسترش حضور انجمن عدالت در پروژه‌های جدید

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، به سبب فیلم Black Adam شاهد حضور قهرمانان متعددی در دنیای سینمایی دی‌سی خواهیم بود.

به سبب این پروژه سینمایی موفق شدیم تا با اعضای کلیدی این گروه همچون هاکمن، دکتر فیت، اتم اسمشر و سایکلون آشنا شویم که به زیبایی برای مخاطبین به تصویر کشیده شدند. این گروه که از ضوابط و خطوط خاصی پیروی می‌کند، می‌تواند رقم‌زننده وقایعی جدید و کاملاً منحصر به فرد در دنیای سینمایی دی‌سی باشد که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده است. گروه انجمن عدالت می‌تواند به مانند گروه مردان ایکس در دنیای سینمایی مارول عمل کرده و پروژه‌های منحصر به فردی در آینده حول محور آن‌ها ترتیب داده شود.

اشاره به نقص‌های انجمن عدالت آمریکا

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

با وجود این که رویارویی انحمن عدالت آمریکا و بلک آدام صحنه‌های جذاب و تماشایی را رقم زده بود، اما نکات بسیار مهمتری در رویارویی آن‌ها وجود داشته است که باید به آن‌ها دقت کرد.

بلک آدام در مواجه با این گروه به ایرادات و نقص‌های طرز فکر آن‌ها اشاره نمود و مورد قضاوت قرارشان داد. این گروه بر پایه ایدئولوژی‌هایی کلیشه‌ای و حتی احمقانه ایستادگی می‌کرد که باعث شده بود تا سر و کله گروه‌های تروریستی مختلفی پیدا شده و به مردم بی‌گناه آزار برسانند. انتقاد بلک آدام از نادیده گرفته شدن این‌چنین مسائلی از سوی دولت مردان و انجمن عدالت می‌تواند به موضوعی داغ و بسیار جذاب در آینده دنیای سینمایی دی‌سی تبدیل بشود که قهرمانان را به چالش کشیده و روایتی منحصر به فرد از تقابل آن‌ها با ناکارآمدی بالاسری‌هایشان را به تصویر بکشد.

معرفی دوباره سوپرمن هنری کویل

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

هنری کویل آغازگر دنیای سینمایی دی‌سی بود و علی‌رغم بی‌برنامگی‌های کمپانی برادران وارنر، اما او به یکی از نکات جذاب و پرطرفدار DCEU تبدیل شده بود.

با وجود این که کم‌رنگ شدن نقش او و شخصیت سوپرمن در دنیای سینمایی دی‌سی باعث نگرانی افراد بسیاری شده بود، اما حضور دوباره او در صحنه پس از تیتراژ Black Adam یک شگفتی را در DCEU رقم زد که باعث استقبال طرفداران شده است. بازگشت هنری کویل در قامت سوپرمن نه تنها می‌تواند روایات جدیدی را در دنیای سینمایی دی‌سی به تصویر بکشد، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز پروژه‌های متفاوتی با حضور او بشود که مسیر جدیدی را برای این فرنچایز بزرگ به ارمغان بیاورد. باید دید که استودیو دی‌سی چه مسیری را برای این شخصیت قدرتمند دنیای کمیک ترسیم می‌کند: آیا شاهد دنباله‌ای بر ساخته‌های زک اسنایدر (Zack Snyder) خواهیم بود یا وقایعی کاملاً جدید و بازنگری شده حول محور سوپرمن به تصویر کشیده خواهد شد؟

تغییر مسیر روایت ابرقهرمانی

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

پروژه سینمایی Black Adam با وجود تمام کم و کاستی‌هایی که رقم زده است، اما اتفاقی جدید و منحصر به فرد در دنیای سینمایی دی‌سی محسوب می‌شود که می‌تواند معادلات ژانر ابرقهرمانی را دستخوش تغییر نماید.

شخصیت بلک آدام به عنوان ضدقهرمانی شناخته می‌شود که اعمال او گاه منجر به نجات دنیا و گاه منجر به آشوب کشیدن آن شده است. پروژه سینمایی او در DCEU اتفاقی منحصر به فردی محسوب می‌شود. زیرا او به حدی قدرتمند و غیرقابل توقف است که حتی سوپرمن نیز برای رویارویی با وی به چالش کشیده خواهد شد. او برخلاف تمام شخصیت‌هایی که تاکنون در DCEU معرفی شده‌اند، هیچ خط قرمزی نداشته و سرشار از خشم و قدرتی است که می‌تواند نابودی‌های بسیاری را به بار بیاورد. موضع بلک آدام می‌تواند مسیر شلخته و بی‌برنامه دنیای سینمایی دی‌سی را تغییر داده و به آن سر و سامان بدهد. حضور او می‌تواند باعث اتحاد تمامی ابرقهرمانان حال حاضر DCEU شده تا وقایعی جدید و منسجم را رقم بزنند.

تاثیرات حضور دوئین جانسون در دنیای سینمایی دی‌سی

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

با وجود این که هنرنمایی‌های دوئین جانسون دچار تکرار شده و انتقادات برخی از سینماگران را در پی داشته است، اما کسی از او انتظار دست‌یابی به جوایز سالانه سینما را ندارد. این یک واقعیت است که دوئین جانسون در سینما به نامی بزرگ و تاثیرگذار تبدیل شده است.

دوئین جانسون ستاره‌ای است که هر کمپانی فیلم‌سازی آرزوی همکاری با وی را دارد. با این حال از سال ۲۰۰۹ او وفادارانه برای ساخت اقتباسی سینمایی از Black Adam تلاش کرد و در برابر حماقت‌ها و بی‌برنامگی‌های سران کمپانی برادران وارنر ایستادگی نمود. او کسی بود که هنری کویل را برای بازگشت به دنیای سینمایی دی‌سی متقاعد کرد و از وی در برابر کمپانی برادران وارنر دفاع نمود. قطعاً اگر Black Adam ساخته نمی‌شد، نه تنها هنری کویل برای همیشه با نقش سوپرمن خداحافظی کرده بود، بلکه همین اندک امید برای احیای DCEU نیز از یادها فراموش شده بود. به نظر می‌رسد که حضور ستاره شناخته شده و بزرگی همچون دوئین جانسون می‌تواند مسیر دنیای سینمایی دی‌سی را به سرانجامی مناسب و درخور طرفداران دی‌سی منتهی نماید.


آیا فیلم سینمایی Black Adam را مشاهده نموده‌اید؟ واکنش شما نسبت روایت داستان بلک ادام چگونه می‌باشد؟ حضور انجمن عدالت آمریکا چگونه می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقاتی جدید و منحصر به فرد در دنیای سینمایی دی‌سی باشد؟ بازگشت سوپرمن چه نتجیه‌ای در پی خواهد داشت؟ آیا برای پروژه رویارویی سوپرمن و بلک آدام هیجان‌زده هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

Amir RingoChiefDARKSIRENBoogimanvafadarکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)Jack Carverهادی صفائی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی
تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی
تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی
تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی
تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاثیرات فیلم Black Adam بر دنیای سینمایی دی‌سی