رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی

در آخرین قسمت از مقاله رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول خواهیم دید که کدام یک از آثار ابرقهرمانی مارول به عنوان بهترین فیلم ساخته شده در سینما لقب خواهد گرفت.

در قسمت اول و دوم مقاله رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول به بیش از ۴۰ فیلم سینمایی اقتباس شده از کمیک‌های مارول پرداختیم و آن‌ها را رتبه‌بندی نمودیم. آثاری که هر یک از ارزش‌های به خصوصی بهره برده و طرفداران خاص خود را شامل می‌شوند.

این آثار که نیمی از آن‌ها خارج از دنیای سینمایی مارول جریان داشته‌اند، توسط کمپانی‌های فیلم‌سازی مختلفی ساخته شده و به همین سبب نیز از بینش و سبک روایی کاملاً متفاوتی بهره می‌برند. همین مسئله باعث شده تا هر یک از آن‌ها مخاطبین گوناگونی را به خود جذب کرده و وقایعی جذاب و به یاد ماندنی را برای این طرفداران رقم زده باشند.

حال در قسمت سوم و آخرین مقاله از این مجموعه قصد داریم تا بهترین آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول را رتبه‌بندی نموده و ببینیم که از دیدگاه وبسایت مشهور هالیوود ریپورتر، کدام یک از این فیلم‌ها موفق شده تا در رتبه اول قرار بگیرد. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

۲۹-فیلم The Wolverine

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جیمز منگولد (James Mangold)
  • سال پخش: ۲۰۱۳

هیو جکمن (Hugh Jackman) به دفعات شخصیت ولورین را بر پرده سینما به نمایش درآورده که ترکیبی از آثار تیمی یا اختصاصی حول محور تنها او بوده است.

با این حال The Wolverine سال ۲۰۱۳ انرژی تازه‌ای به فرنچایز مردان ایکس دمیده است که روایتی تازه و خشونت‌بار از ماجراجویی‌های ولورین را به تصویر می‌کشد. جیمز منگولد به زیبایی موفق می‌شود تا خاطرات اثر فاجعه‌بار X-Men Origins: Wolverine در سال ۲۰۰۹ را از یادها برده و داستان کاملاً جدید و هیجان‌انگیزی را برای این شخصیت روایت نماید. مبارزه ولورین با یاکوزا و نیجاها را می‌توان به عنوان یکی از رویارویی‌های فراموش نشدنی تاریخ ژانر ابرقهرمانی لقب داد.

۲۸-فیلم Iron Man 2

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جان فاورو (Jon Favreau)
  • سال پخش: ۲۰۱۰

پس از آن که فیلم مرد آهنی در سال ۲۰۰۸ دنیای سینمایی مارول را آغاز نمود و رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr.) را به عنوان ستاره جدید ژانر ابرقهرمانی به دنیا معرفی نمود، شاهد ادامه ماجراجویی‌های او در این نقش بودیم.

فیلم Iron Man 2 شخصیت‌پردازی تونی استارک را گسترش داده و جنبه‌های جدید و تاریکی از زندگی او را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. در سمت مقابل نیز شخصیت شرور نه چندان جذاب و کلیشه‌ای را در مقابل او قرار می‌دهد که هیچ دلیل و منطقی برای رفتارهای خود نداشته و تنها خواستار نابودی و تحقق خواسته‌های خود می‌باشد. دومین فیلم از مرد آهنی علی‌رغم صحنه‌های اکشن هیجان‌انگیز و معرفی شخصیت‌هایی مهم همچون نیک فیوری و بیوه سیاه، اما جزو آن دسته از آثاری قرار می‌گیرد که خیلی زود توسط مخاطب فراموش می‌شود.

۲۷-فیلم X-Men: Days of Future Past

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: برایان سینگر (Bryan Singer)
  • سال پخش: ۲۰۱۴

همانطور که پیشتر گفته بودیم، مجموعه‌های فیلم‌های X-Men را می‌توان بی‌برنامه‌ترین و شلخته‌ترین دنیای سینمایی ژانر ابرقهرمانی خطاب کرد که هیچ سر و تهی ندارد.

با این حال ریبوت این مجموعه فرصت تازه‌ای به این فرنچایز داد تا اشتباهات X-Men: The Last Stand جبران گردد. پس از آن که برایان سینگر برای مدت‌ها از این فرنچایز دور شده بود، با پروژه X-Men: Days of Future Past بازگشت و دو دنیای مجزای مردان ایکس را به واسطه یک داستان حماسی و فراموش نشدنی به یکدیگر متصل نمود. این پروژه جاه‌طلبانه به زیبایی دو خط داستانی متفاوت را شکل داده و در نهایت آن‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌نماید. مارول که در استفاده از ایده جهان‌های موازی کاملاً به بن‌بست خورده است، باید از ایده‌های ناب این ساخته برایان سینگر درس گرفته و از ساخت آثار سخیف خود در فاز چهارم جلوگیری نماید.

۲۶-فیلم The Amazing Spider-Man

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: مارک وب (Marc Webb)
  • سال پخش: ۲۰۱۲

پس از آن که زحمات سم ریمی (Sam Raimi) با دخالت‌های احمقانه سونی به اتمام سه‌گانه Spider-Man در وضعیت نه چندان جالبی منتهی شد، این کمپانی مجموعه جدیدی تحت عنوان The Amazing Spider-Man را آغاز نمود.

این مجموعه جدید که حال و هوای جدی و تاریکی را به تصویر می‌کشید، روایت‌گر تبدیل شدن پیتر پارکر به مرد عنکبوتی از منظر جدیدی بود که تا به حال در سینما مورد استفاده قرار نگرفته بود. در یکی از معدود تصمیمات درست کمپانی سونی در قبال این فرنچایز، شاهد انتخاب اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) و اما استون (Emma Stone) به عنوان نقش‌های اصلی The Amazing Spider-Man بودیم که نتیجه مثبتی در پی داشت و طرفداران شیمی عالی بین آن‌ها را به گرمی استقبال کردند.

۲۵-فیلم Thor: Ragnarok

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: تایکا وایتیتی (Taika Waititi)
  • سال پخش: ۲۰۱۷

در شماره قبلی این مجموعه از مقالات اشاره کردیم که فیلم‌های ثور هیچ سنخیتی با یکدیگر نداشته و هر کدام از لحن و سبک خاصی بهره می‌برند.

با این حال باید گفت که در بین تمام این ۴ فیلم ساخته شده حول محور خدای رعد، Thor: Ragnarok را می‌توان بهترین آن‌ها نامید. زیرا در کنار پیشبرد شخصیت‌پردازی ثور شاهد حضور شخصیت‌های جدید و قدیمی متنوعی هستیم که در خدمت داستان بوده و هیچ‌کدام نقشی اضافی ندارند. با وجود این که همچنان شاهد استفاده بیش از حد از شوخی‌ها و صحنه‌های کمدی خسته کننده هستیم، اما سومین فیلم از فرنچایز ثور موفق می‌شود تا گامی رو به جلو برای پیشرفت این شخصیت و دنیای سینمایی مارول بردارد.

۲۴-فیلم Spider-Man: No Way Home

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جان واتس (Jon Watts)
  • سال پخش: ۲۰۲۱

فیلم Spider-Man: No Way Home را نه تنها می‌توان به عنوان یکی از معدود ساخته‌های موفق فاز چهارم دنیای سینمایی مارول خطاب کرد، بلکه اتفاقات به وقوع پیوسته در آن آرزوی تک تک طرفداران شخصیت مرد عنبکوتی می‌باشد که رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است.

مارول به وسیله استفاده از ایده جهان‌های موازی موفق می‌شود تا گردهمایی تاریخی و فراموش نشدنی از ۳ مرد عنکبوتی و شخصیت‌های شرور نمادین این فرنچایز را مهیا کند که وقایع جذاب و هیجان‌انگیزی را رقم می‌زنند. Spider-Man: No Way Home همچنین موفق می‌شود تا قوس شخصیتی پیتر پارکر MCU را کامل کرده و عیب و نقص‌های بی‌شمار او در طی پروژه‌های پیشین را بهبود ببخشد. این پروژه باعث می‌شود تا تام هالند (Tom Holland) به همان پیتر پارکری تبدیل شود که مخاطبین انتظارش را داشتند و امیدواریم که در سه‌گانه جدید از این شخصیت این روند مثبت ادامه داشته باشد.

۲۳-فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: سم ریمی
  • سال پخش: ۲۰۲۲

تمرکز فازهای جدید دنیای سینمایی ماورل بر روی جها‌ن‌های موازی بوده و دومین فیلم از فرنچایز دکتر استرنج تاثیری مهم در این مسیر داشته است.

فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness که تقابل دکتر استرنج و اسکارلت ویچ را به تصویر می‌کشد، اساساً فیلم بدی نیست، اما در پاسخگویی به انتظارات مخاطبین به هیچ وجه نمی‌تواند موفق عمل نماید. بزرگترین مشکل فیلم درباره خود شخصیت استرنج می‌باشد؛ زیرا در حالی که او به عنوان نقش اصلی این فیلم شناخته می‌شود، اما دایماً در حال فرار بوده و هیچ تاثیر خاصی در داستان ندارد. شخصیت‌های فرعی پرتعداد Multiverse of Madness نیز فاقد جذابیت‌های چندانی برای مخاطبین می‌باشند.

۲۲-فیلم Spider-Man: Far From Home

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جان واتس
  • سال پخش: ۲۰۱۹

دومین فیلم از سه‌گانه مرد عنکبوتی دنیای سینمایی مارول دقیقاً پس از وقایع Avengers: Endgame جریان داشته و در نظر دارد تا دنیایی بدون حضور اعضای اصلی انتقام‌جویان را به تصویر بکشد.

با وجود این که Spider-Man: Far From Home سعی دارد تا زندگی جدید پیتر پارکر را در نبود تونی استارک به تصویر بکشد، اما همچنان وابسته به این شخصیت بوده و عملاً پیتر پارکر هیچ چیزی از خود ندارد. شخصیت شرور و فرم روایی داستان همگی در خدمت تونی استارک بوده و باعث شده تا مرد عنکبوتی به عنوان شخصیتی وابسته به تصویر کشیده شود که اعتراض طرفدارانش را در پی داشته است. با این حال صحنه‌های اکشن جذاب و شخصیت‌های جدیدی که وارد داستان شده‌اند، باعث می‌شود تا ضعف‌های Far From Home چندان مورد توجه قرار نگیرند.

۲۱-فیلم Deadpool

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: تیم میلر (Tim Miller)
  • سال پخش: ۲۰۱۶

شخصیت ددپول برای ورود به سینما راه سختی را طی کرد که در این مسیر مجبور شد تا در فجایعی همچون X-Men Origins: Wolverine به بدترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود.

با این حال تلاش‌های رایان رینولدز (Ryan Reynolds) جواب داد و شاهد ساخته شدن فیلم اختصاصی ددپول بودیم که یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ ژانر ابرقهرمانی را در پی داشته است و آن هم ترکیب درجه سنی بزرگسال با آثار ابرقهرمانی می‌باشد. این ترکیب که به نتیجه‌ای چشمگیر منتهی می‌شود، باعث شده تا Deadpool سال ۲۰۱۶ با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی مردم روبرو شده و راه را برای ساخت آثار بیشتری با این مضمون باز نماید.

۲۰-فیلم Deadpool 2

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: دیوید لیچ (David Leitch)
  • سال پخش: ۲۰۱۸

پس از موفقیت فیلم Deadpool در سال ۲۰۱۶، کمپانی فاکس با در نظر گرفتن بودجه‌ای به مراتب بیشتر و باز گذاشتن دست کارگردان منجر به خلق دنباله‌ای تماشایی و جذاب برای طرفداران شد.

فیلم Deadpool 2 موفق می‌شود تا با ایجاد یک تعادل بین لحظات کمدی و جدی، داستانی جذاب و تماشایی را خلق نماید که در کنار بازی دیوانه‌وار رایان رینولدز سبب خلق یک دنباله ارزشمند برای این شخصیت پرطرفدار دنیای کمیک می‌شود. با وجود برخی از نقص‌ها که امضای همیشگی آثار ابرقهرمانی بوده است، اما این دنباله ثابت می‌کند که وجود درجه سنی بزرگسال نه تنها هیچ مانعی برای این ژانر ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند وقایع و سکانس‌های نوینی را ایجاد کند که دنیای سینمایی مارول از نبود آن کاملاً رنج برده است.

۱۹-فیلم Guardians of the Galaxy

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جیمز گان (James Gunn)
  • سال پخش: ۲۰۱۴

کمتر کسی حتی می‌توانست تصور کند که به تصویر کشیدن گروهی از ابرقهرمانان ناشناخته و نه چندان محبوب، بتواند موفقیتی در حد و اندازه آثار بزرگی همچون مرد آهنی و کاپیتان آمریکا را در سینما رقم بزند.

جیمز گان با کارگردانی نابغه‌وار خود موفق می‌شود تا شخصیت‌های گمنام و ناشناخته محافظین کهکشان را به شکلی زیبا و جذاب در سینما به تصویر کشیده و وقایع کیهانی را وارد دنیای سینمایی مارول نماید. در حالی که گروه انتقام‌جویان بر روی زمین مشغول مهار تهدیدات مختلفی می‌باشند، گروهی از جایزه بگیران در گوشه‌ای از کهکشان وقایعی را می‌زنند که مملو از صحنه‌های کمد و اکشن بوده و مخاطبین را شگفت‌زده می‌نماید.

۱۸-فیلم Captain America: The First Avenger

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جو جانستون (Joe Johnston)
  • سال پخش: ۲۰۱۱

کمتر کسی فکرش را می‌کرد که عضو بذله‌گوی فیلم‌های پیشین Fantastic Four بتواند به یکی از تاثیرگذارترین و محبوبترین شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول تبدیل شود؛ اتفاقی که کریس ایوانز (Chris Evans) به بهترین شکل ممکن آن را انجام داده است.

هنرنمایی تماشایی این بازیگر در قامت استیو راجرز نه تنها باعث می‌شود نقش او در دنیای سینمایی مارول بسیار پررنگ و مهم جلوه نماید، حتی مارول را نیز مجاب می‌کند تا در کمیک‌ها نگاهی جدید به کاپیتان آمریکا داشته و او را به شخصیت مهمتری در این مدیوم تبدیل نماید. علی‌رغم این که کلیت این شخصیت می‌تواند کلیشه‌ای لقب بگیرد، اما Captain America: The First Avenger به لطف بهره‌گیری از شخصیت‌های تماشایی و داستانی زیبا منجر می‌شود تا شروعی قدرتمند برای یکی از مهمترین شخصیت‌های ۳ فاز نخست دنیای سینمایی مارول شکل بگیرد که در فاز چهارم جای خالی او کاملاً احساس می‌شود.

۱۷-انیمیشن Big Hero 6

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردانان: کریس ویلیامز (Chris Williams) و دان هال (Don Hall)
  • سال پخش: ۲۰۱۴

شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که بدانید انیمیشن Big Hero 6 به عنوان بخشی از داستان‌های مارول شناخته می‌شود؛ با این حال بینندگان تیزبین این انیمیشن حضور استن لی (Stan Lee) به عنوان یک شخصیت مهمان را قطعاً به یاد خواهند داشت.

با وجود این که سازندگان Big Hero 6 برای خلق داستانی جدید و کاملاً نوین از مطالعه کمیک‌های این مجموعه خودداری کرده بودند، اما موفق شدند تا داستانی کمیک‌بوکی و ابرقهرمانی را برای کودکان و خانواده‌ها پدید بیاورند که با استقبال خوبی از سمت بینندگان مواجه شده است. این پروژه را می‌توان به مانند آثار کلاسیک چند دهه گذشته مدیوم انیمیشن در نظر گرفت که با بهره‌گیری از المان‌های ابرقهرمانی، داستانی زیبا و جذاب را پدید آورده است.

۱۶-فیلم Avengers: Age of Ultron

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جاس ویدون (Joss Whedon)
  • سال پخش: ۲۰۱۵

آخرین همکاری جاس ویدون با دنیای سینمایی مارول رقم‌زننده پروژه عجیب و غریبی است که نه می‌توان از آن متنفر بود و نه می‌توان چشن‌بسته از آن طرفدارای‌ کرد!

دومین فیلم تیمی از دنیای سینمایی مارول که Avengers: Age of Ultron نام داشت، از شخصیت شرور بسیار متفاوتی بهره می‌برد که در کمال تعجب به هیچ عنوان در استفاده از پتاینسیل‌های آن موفق عمل نمی‌شود. با این حال عصر اولتران موفق شده تا در کنار معرفی شخصیت مهم ویژن، داستانی نسبتاً تاریک را به تصویر کشیده و زمینه را برای اختلاف گروه انتقام‌جویان پدید آورد که در ادامه باعث دو دستگی آن‌ها خواهد شد.

۱۵-فیلم Ant-Man and the Wasp

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: پیتون رید (Peyton Reed)
  • سال پخش: ۲۰۱۸

پس از شکست گروه انتقام‌جویان در جریان وقایع فیلم Avengers: Infinity War، دنباله فیلم مرد مورچه‌ای وارد شد تا باز هم داستان زیبا و به دور از جنجال‌های نجات دنیاش را به تصویر بکشد.

فیلم Ant-Man and the Wasp علی‌رغم ظاهر کوچک و نه چندان مهم خود، اما از اهمیت بالایی در دنیای سینمایی مارول برخوردار می‌باشد. نخست از این بابت که شخصیت هوپ پیم را وارد دسته ابرقهرمانان نموده و داستان مادرش را بیش از پیش شرح می‌دهد و مهمتر این که قلمروی کوانتومی را بیش از پیش برای مخاطب به تصویر کشیده و زمینه استفاده از این المان را برای فیلم Avengers: Endgame مهیا می‌نماید.

۱۴- فیلم Captain America: Civil War

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: برادران روسو (Russo brothers)
  • سال پخش: ۲۰۱۶

رونمایی از سومین فیلم اختصاصی کاپیتان آمریکا با هیجان خاصی مواجه شده است، زیرا قرار بود تا یکی از مهمترین و فراموش نشدنی‌ترین داستان‌های تاریخ کمیک مارول را به تصویر بکشد.

فیلم Captain America: Civil War با ادعاهای بزرگی وارد میدان می‌شود. به تصویر کشیدن اختلاف میان گروه انتقام‌جویان و رویارویی آن‌ها با یکدیگر که زمینه را برای حمله تانوس مهیا خواهد کرد. با این حال داستان این اقتباس برخلاف کمیک جنگ داخلی بسیار کلیشه‌ای بوده و به هیچ عنوان نمی‌تواند درگیری دو طرفین را برای مخاطب جدی و تاثیرگذار جلوه نماید. علی‌رغم این که Captain America: Civil War از شخصیت‌ها و وقایع گسترده‌ای بهره می‌برد که به عنوان فیلم انتقام‌جویان ۲.۵ شناخته می‌شود، اما تاثیرات آن در دنیای سینمایی مارول بسیار کوتاه مدت بوده و هیچ جدیتی ندارد. با این حال نمی‌توان منکر شیمی عالی بین بازیگرها و صحنه‌های اکشن جذاب آن نشد که هنوز هم پس از گذشت بیش از ۵ سال می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

۱۳-انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردانان: باب پرسیچتی (Bob Persichetti)، پیتر رمزی (Peter Ramsey) و رودنی روثمن (Rodney Rothman)
  • سال پخش: ۲۰۱۹

با وجود این که آثار مختلفی از شخصیت مرد عنکبوتی بر پرده سینما به نمایش درآمده است، اما این انیمیشن ساخته شده توسط سونی را می‌توان به عنوان متفاوت‌ترین آن‌ها در نظر گرفت.

انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse که از چندین و چند مرد عنکبوتی مختلف بهره می‌برد و جهان‌های موازی را به طرزی باورنکردی شرح می‌دهد، به سبب جلوه‌های ویژه انیمیشنی جذاب خود تبدیل به یکی از بهترین اقتباس‌ها از داستان‌های مارول شده است که انتظار را برای تماشای دنباله‌اش بسیار سخت کرده است. امیدواریم که برخلاف آثار سینمایی مرد عنکبوتی که معمولاً توسط سونی به نابودی کشیده می‌شود، دنباله این انیمیشن بتواند موفقیت‌های پروژه نخست را گسترش داده و بیش از پیش مخاطبین را شگفت‌زده بنماید.

۱۲-فیلم Logan

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جیمز منگولد
  • سال پخش: ۲۰۱۷

خداحافظی هیو جکمن با نقش ماندگار و پرطرفدار خود نیازمند یک واقعه سینمایی فراموش نشدنی بود که جیمز منگولد به بهترین نحو ممکن آن را عملی کرد.

پس از آن که Deadpool موفق شد تا درجه سنی بزرگسال را در ژانر ابرقهرمانی باب نماید، جیمز منگولد به سبب آن تصمیم گرفت تا پروژه Logan را همان گونه‌ای خلق کند که طرفداران شخصیت ولورین سال‌ها برای دیدنش انتظار کشیده بودند. استفاده از المان‌های ژانر وسترن و نوآر در کنار داستانی ابرقهرمانی باعث شد تا نه تنها شاهد یکی از بی‌رحمانه‌ترین آثار برگرفته از مارول در طول تاریخ سینما باشیم، بلکه ولورین نیز به رستگاری مورد نظرش رسیده و یک خداحافظی تلخ اما به یاد ماندنی را برای طرفدارانش بر جای بگذارد. با وجود این که بعید به نظر می‌رسد که شاهد چنین پروژه‌ای از سوی استودیو مارول حول محور لوگان باشیم، اما چنین گوهر نابی قطعاً تاریخ انقضا نداشته و تا ابد در یاد عاشقان ژانر ابرقهرمانی باقی خواهد ماند.

۱۱-فیلم Ant-Man

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: پیتون رید
  • سال پخش: ۲۰۱۵

پروژه سینمایی Ant-Man علی‌رغم تمام حواشی و اتفاقات پر سر و صدایی که در طول ساختش تجربه کرده بود، نتیجه‌ای جذاب و تماشایی را برای طرفدارام رقم زد.

در بحبوحه نبرد برای نجات زمین و توقف ابرشروران مختلفی که از آسمان و زمین بر سر گروه انتقام‌جویان سرازیر شده بودند، فیلم Ant-Man روایتی کوچک و خانوادگی از ژانر ابرقهرمانی را پدید آورد که حتی لحن کمدی آن نیز به هیچ عنوان نمی‌تواند مورد انتقاد قرار گیرد. مرد مورچه‌ای پل راد (Paul Rudd) در کمال شگفتی به یکی از ارکان مهم و دوست‌داشتنی دنیای سینمایی مارول تبدیل می‌شود که در کنار ابرقهرمانان بزرگی همچون مرد آهنی، ثور و کاپیتان آمریکا قادر است را مخاطب را با خود همراه نماید.

۱۰-فیلم Doctor Strange

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: اسکات دریکسون (Scott Derrickson)
  • سال پخش: ۲۰۱۶

پس از آن که رخدادهای کیهانی و سنگ‌‎های اسرارآمیز در دنیای سینمایی مارول جا خوش می‌کند، سر و کله جادو نیز پیدا شده و یکی از متفاوت‌ترین آثار مارول در تاریخ سینما را برای مخاطبین به ارمغان می‌آورد.

فیلم Doctor Strange با هنرنمایی تماشایی بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) با الهام از آثاری همچون The Matrix و Inception موفق می‌شود تا المان‌های سحر و جادو را به دنیای سینمایی مارول تزریق کرده و یکی از مهمترین شخصیت‌های دنیای کمیک را در سینما به تصویر بکشد. می‌توان با قاطعیت گفت همان تاثیری که مرد آهنی در سال ۲۰۰۸ از خود بر جای گذاشته بود، Doctor Strange در سال ۲۰۱۶ نیز آن را تکرار نمود که در جریان حماسه جهان‌های موازی حضور شخصیتش را بیش از پیش برای مخاطبین مهم جلوه می‌نماید.

۹-فیلم X-Men

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: برایان سینگر
  • سال پخش: ۲۰۰۰

با وجود ارزش‌هایی که فیلم Blade از خود نشان داده بود، اما این ساخته برایان سینگر می‌باشد که در سال ۲۰۰۰ تعریف جدیدی از ژانر ابرقهرمانی و داستان‌های مارول را در سینما به تصویر کشیده است.

فیلم X-Men با اقتدار موفق می‌شود تا دوران جدیدی از سرگرمی و آثار پاپ کورنی را در سینما رقم بزند و کمپانی‌های فیلم‌سازی را وادار کرد تا نگاهی جدی‌تری به ژانر ابرقهرمانی داشته باشند؛ اتفاقی که یک دهه بعد تاثیر آن به وضوح قابل مشاهده بود. این پروژه سینمایی با گردهم آوردن شخصیت‌های متفاوت و پرتعداد یکی از جذابترین اقتباس‌های کمیک‌های مارول را رقم می‌زند که پس از گذشت بیش از دو دهه ذره‌ای از ارزش و جذابیت آن کاسته نشده است.

۸-فیلم X-Men 2

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: برایان سینگر
  • سال پخش: ۲۰۰۳

برایان سینگر پس از به عمل آوردن یک فیلم ابرقهرمانی جذاب و تماشایی، برای ساخت دنباله آن به سراغ اقتباس یکی از بهترین داستان‌های تاریخ کمیک رفت و شگفتی فراموش نشدنی‌ای را رقم زد. X-Men 2 در عین این که شخصیت‌های فیلم پیشین را به تکامل می‌رساند، داستان و وقایع جدیدی را نیز به تصویر می‌کشد که طرفداران را بیش از پیش شگفت‌زده می‌نماید. گل سرسبد این دنباله، ولورین با هنرنمایی تماشایی هیو جکمن می‌باشد که باعث می‌شود تا مسیر بی‌سابقه‌ای برای این شخصیت در سینما شکل بگیرد.

۷-فیلم Captain Marvel

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردانان: آنا بودن (Anna Boden) و رایان فلک (Ryan Fleck)
  • سال پخش: ۲۰۱۹

فیلم کاپیتان مارول از جهاتی حضورش در دنیای سینمایی مارول بسیار مهم می‌باشد. زیرا پروژه‌ای می‌باشد که تاکنون در MCU سابقه نداشته و به همین دلیل نیز توجهات بسیاری سمت آن معطوف شده است.

مهمترین ویژگی Captain Marvel این است که نخستین فیلم اختصاصی از ابرقهرمانی زن در دنیای سینمایی مارول می‌باشد که توجهات به آن زیاد خواهد بود. نکته دیگر آن که کاپیتان مارول در کمیک‌ها به عنوان یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های به تصویر کشیده شده شناخته می‌شود که قدرتی در حد و اندازه هالک و ثور دارد. این مسائل باعث شد تا انتظارات از ساخت این فیلم با هنرنمایی بری لاسرون (Brie Larson) بالا باشد. علی‌رغم این که Captain Marvel در پاسخگویی به انتظارات بینندگان ناکام ماند و از مشکلات ریز و درشتی در داستان و شخصیت‌پردازی بهره می‌برد، اما از جایگاه مهمی در آثار اقتباس شده مارول برخودار است که باعث می‌شود تا در این رتبه از مقاله قرار بگیرد.

۶-فیلم Spider-Man

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: سم ریمی
  • سال پخش: ۲۰۰۲

با وجود این که فیلم X-Men در سال ۲۰۰۰ تعریف جدیدی از ژانر ابرقهرمانی را ارائه کرده بود، اما سم ریمی با Spider-Man یک شگفتی را در سینما رقم زد که باع شگفتی مخاطبین شده بود.

پیش از آن که دنیای سینمایی مارول با جلوه‌های کامپیوتری‌اش تمام سینما را به قبضه خود دربیاورد، این Spider-Man سال ۲۰۰۳ بود که داستان نو و هیجان‌انگیز را در بستری از جلوه‌های ویژه تماشایی به تصویر کشید. این پروژه که به عنوان نخستین اقتباس از داستان‌های مرد عنکبوتی در سینمای مدرن محسوب می‌شود، به واسطه هنرنمایی تماشایی توبی مگوایر و لحظات جذاب و شگفت‌انگیز خود همچنان به عنوان یکی از بهترین اقتباس‌ها از دنیای مارول محسوب می‌شود.

۵-فیلم Captain America: The Winter Soldier

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: برادران روسو
  • سال پخش: ۲۰۱۴

در حالی که نخستین فیلم از کاپیتان آمریکا موفق شد تا جنبه جدیدی از این شخصیت کمیک بوکی را به تصویر بکشد، اما دنباله آن به عنوان یکی از آثار انقلابی دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود که استودیو مارول تاکنون در تکرار این موفقیت ناکام بوده است.

فیلم Captain America: The Winter Soldier با گذر از وقاع جنگ جهانی دوم و قدم گذاشتن در دنیای مدرن نه تنها جدی‌ترین اثر تاریخ دنیای سینمایی مارول را رقم زده است، بلکه ژانر ابرقهرمانی را با المان‌های جاسوسی ترکیب کرده و محصولی تماشایی و فراموش نشدنی را به ارمغان آورده است. برادران روسو با نبوغ خود و ترکیب المان‌های مختلف یکی از زیباترین و درگیرکننده‌ترین آثار اقتباسی از داستان‌های مارول را رقم زده‌اند که جای خالی چنین اثری امروزه در فاز چهارم MCU به شدت حس می‌شود.

۴-فیلم Iron Man

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جان فاورو
  • سال پخش: ۲۰۰۸

آغاز ماجراجویی‌های تونی استارک در سینما شاید به اندازه آثار پرهزینه امروز موجودات فضایی رنگارنگ و رویارویی‌های حماسی نداشته باشد، اما یکی از جدی‌ترین ساخته‌های ژانر ابرقهرمانی است که فرنچایزی بی‌سابقه را راه‌اندازی کرده است.

جان فاورو موفق می‌شود تا با همکاری رابرت داونی جونیور شروعی قدرتمند را برای دنیای سینمایی مارول رقم بزند که نه تنها شخصیت تونی استارک را در سینما جاودانه خواهد کرد، بلکه زمینه‌ساز دهه‌ها فیلم و سریال مختلفی باشد که میلیون‌ها دلار سود و ثروت را برای کمپانی دیزنی به همراه خواهد داشت. یکی از به یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های تاریخ ژانر ابرقهرمانی زمانی است که رابرت داونی جونیور برای نخستین‌بار زره مرد آهنی را بر تن کرده و راهی نبردی می‌شود که در سال ۲۰۱۹ منجر به مرگش خواهد شد.

۳-فیلم Black Panther

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: رایان کوگلر (Ryan Coogler)
  • سال پخش: ۲۰۱۸

علی‌رغم این که پیشتر در گذشته به واسطه فیلم Blade شاهد فیلمی ابرقهرمانی با بازیگری سیاه پوست بوده‌ایم، اما Black Panther داستانی پادشاهانه را با این ژانر ترکیب می‌کند که نتجیه مطلوبی در پی داشته است.

چادویک بوزمن (Chadwick Boseman) فقید پس از آن که به واسطه فیلم Captain America: Civil War ورودی قدرتمند را به دنیای سینمایی مارول رقم می‌زند، در پروژه اختصاصی پلنگ سیاه به سرزمین فانتزی و تماشایی واکاندا وارد شده و ماجراجویی‌های جذاب و جدیدی را برای مخاطیبن به ارمغان می‌آورد. انتظار می‌رود که دنباله این پروژه بتواند اثری قابل احترام را برای ستاره فقید این مجموعه به یادگار گذاشته و جای خالی او را پر نماید.

۲-فیلم Spider-Man 2

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: سم ریمی
  • سال پخش: ۲۰۰۴

سم ریمی پس از آن که روایتی انقلابی از مرد عنکبوتی را بر پرده سینما به تصویر کشید، دنباله‌ای را برای آن رقم زد که هنوز هم معدود آثاری در ژانر ابرقهرمانی می‌توانند با آن به راقبت بپردازند.

فیلم Spider-Man 2 به گسترش المان‌های مثبت فیلم نخست و به تصویر کشیدن رویارویی تماشایی توبی مگوایر و آلفرد مولینا (Alfred Molina) اثری قابل احترام و تاریخی را پدید آورده که نه تنها به عنوان بهترین اقتباس از شخص مرد عنکبوتی در تاریخ سینما محسوب می‌شود، بلکه روایتی جذاب را از داستان‌های مارول برای سینماگران به تصویر می‌کشد که حتی کسانی که خواننده کمیک نبوده‌اند نیز جذب آن می‌شوند. با این حال باید تاسف خورد که پس از ساخت چنین شاهکار سینمایی در سال ۲۰۰۴، آینده این فرنچایز سینمایی به دست کمپانی سونی تمام و کمال نابود شد و سم ریمی در تحقق رویاهای خود برای مرد عنکوتبی با در بسته مواجه گردید.

۱-فیلم The Avengers

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
  • کارگردان: جاس ویدون
  • سال پخش: ۲۰۱۲

با وجود این که در سال‌های گذشته شاهد فیلم‌های تیمی گوناگونی از شخصیت‌های مارول بوده‌ایم، اما ساخت پروژه‌ای سینمایی حول محور مهمترین تیم ابرقهرمانی کمیک‌های مارول به مانند آرزویی بود که تحقق آن دور از انتظار به نظر می‌رسید.

با این حال برنامه‌ریزی قابل تحسین استودیو مارول و زمینه‌چینی آن‌ها از سال ۲۰۰۸ به مسیری منتهی شد که در سال ۲۰۱۲ فیلم The Avengers را مهیا نمود. پروژه‌ای حول محور محبوبترین شخصیت‌های دنیای مارول که نبردی حماسی و عظیم را بر پرده سینما به تصویر می‌کشند. جاس ویدون موفق شد تا شخصیت‌های مختلف با سرگذشت‌های گوناگون و خطوط داستانی متنوع را به درستی در کنار یکدیگر قرار داده و در کنار هنرنمایی‌های تماشایی بازیگران آن، جلوه‌های ویژه بی‌سابقه‌ای را برای مخاطب به ارمغان بیاورد که به مانند رویدادی بزرگ در تاریخ سینما محسوب می‌شود.

با وجود این که نخستین فیلم از فرنچایز انتقام‌جویان نسبت به باقی دنباله‌های آن، جمع و جور و کوچک جلوه می‌نماید، اما این پروژه سال ۲۰۱۲ اتفاقی غیرقابل انتظار و شگفت‌انگیز را رقم زده است که تا ابد در یادها باقی خواهد ماند.


سرانجام به پایان این مقاله ۳ قسمتی رسیدیم و موفق شدیم تا بهترین فیلم ساخته شده از کمیک‌های مارول را از دید هالیوود ریپورتر مشاهده نماییم. رتبه‌بندی جذابی که شاید با ذهنیت برخی از طرفداران مارول مقبولیت نداشته باشد. با این حال از نظر شما رتبه نخست این مقاله می‌توانست به چه فیلم دیگری تعلق بگیرد؟ نسبت به تمام این ۷۰ فیلم سینمایی ساخته شده که هر یک از آن‌ها توسط کمپانی‌های فیلم‌سازی متفاوت با چشم‌اندازهای گوناگونی ساخته شده است، کدام یک از آن‌ها برای شما از ارزشی بالا برخوردار می‌باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: هالیوود ریپورتر

aliDota2irinosعلی𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭جول دوست داشتنیTemorGAMER 1995TUPACJack CarverLone wolfSpider-Man

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • AKBAROF گفت:

    بر اساس نظرات هالیود ریپورتر لوگان در رده ۱۲ و کاپیتان مارول در رده ۷ قرار داره با این رده بندی منم باید فیلم بسازم شاید تونستم تو رتبه های بالایی قرارش بدم

    aliDota2irinosقاتل فنبویعلیکریتوس بزرگ(😐میشناسیم)𝐆𝐞𝐫𝐚𝐥𝐭جول دوست داشتنی
    • Dota2 گفت:

      سه گانه اسپایدرمن توبی مگوایر و لوگان و دکتر استرنج ۱ و ant man و spiderman into the spider verse
      جز اینا بقیه فیلمای مارول اشغالن (این انیمیشنه هم گرافیک و طراحیش باحال بود وگرنه چیز خاصی نداشت)

  • Lone wolf گفت:

    چه لیست زباله ای
    کسی که رتبه بندی کرده اصن نگاه کرده فیلم هارو 💀

    aliDota2irinosعلیممدجول دوست داشتنیGeralt of RiviaBlackmarshes
  • کپ مارول ۷؟😐عجیبه من حتی نتونستم کامل ببینمش

    امیزینگ اسپایدرمن اندرو گارفیلد > سه گانه تام هالند
    و با احترام به اسپایدرمن سم ریمی جایگاه لوگان برای من اوله

    Dota2irinosJohnny joestarعلیجول دوست داشتنیBlackmarshes
  • Al.ml.kh گفت:

    حقیقتش معیار بندی این فیلما خیلی ایراد داره
    بشخصه تاپ فایو فیلم های مارول و فاکس برام ایناس:
    ۱.Avengers infinity war که واقعا دارک ترین فیلم مارول هستش.جوری که واقعا برای اولین ویلنش آبکیی نبود که راحت بشه از پا درش اوورد.

    ۲. Spider-man 2 که تو زمان خودش واقعا نداریم رو دستش و چه بسا هنوز هم اکشناش حال میاره آدما.

    ۳.X-men days of future past بازی فوق العاده بازیگرا و داشتان بشدت سنگینش .هنوزم که هنوزه با این فیلم حال میکنم.

    ۴.Logan وای که عجب فیلمی بود .چقد عالی بازی کرده بود هیو جکمن .فضای دارک یونورس ایکس من رو تو این فیلم میشد دید .جایی که دیگه رحمی به میوتنت ها نمیشه.

    ۵.Captain America Winter soldier فضای خشن و جدی این فیلم حتی تو اونجرز اینفینیتی هم نبود .هنوز که هنوزه سکانسی که کپ شیلدو پرت میکنه به سمت وینتر سولجر رو پشت بوم حال میاره آدما.

    از بین سریال ها هم با اختلاف رتبه یک به Daredevil نتفلیکس و دو هم به پانیشر میرسه که واقعا چه فن مارول باشی یا نباشی دیدنش واجبه و رتبه سوم سریال هم مال لوکی هستش که عظمت مولتیورس رو با بازی های فوق العاده بازیگرش نشون داد.بشخصه با سریال Hawkeye هم خیلی حال کردم چون کلا تیرکمون خیلی صفا میده.

    میدونم خیلی از دوستان با مارول مخالفن و پوچ میدونن فیلماشو که خب نظرشون محترمه ولی بشخصه خودم با این فیلما عشق کردم .البته این چند تا فیلم و سریال آخری مخصوصا شی هالکو بسیار یسیار گند زدن .

    Dota2irinosJohnny joestarعلیجول دوست داشتنی
  • MR_William گفت:

    Logan بهترین چیزیه که سینمای مارول خلق کرده این لیستم جدن زباله است

    irinosعلیجول دوست داشتنی
  • Temor گفت:

    چرته رده بندی، یه سری خوب و جذاب رو تو برترین ها نذاشته بعد بلک پانتر رو سوم آورده یا دوتا انیمشین بچگانه رو، فقط موندم چرا صدر نمیزارن وقتی اینقدر آوردنش بالا بلک پانتر رو، چون قبول ندارن حتی خودشون که یه فیلم کاملا سیاه صدر باشه، فقط میخان تو لیست باشه تا هیت نخورن توسط گروه های حمایتی یا…

    irinosعلی
  • MRIP گفت:

    وای یاخدا چ رتبه بندی بدی😂 با تمام احترام برا زحمتی‌که‌پاش‌گذاشته شده ولی هیچ جاش درست نیست😂😂

    irinosعلی
  • چه ترتیب دقیقی😂ترتیب کاملا کارشناسی شده هست

    کریتوس بزرگ(😐میشناسیم)
  • اصلا اسپایدر من مایلز مورالس خداست بین اینا ، اگه بگم بهترین اثر ساخته شده توسط مارول بیجا نگفتم

    کریتوس بزرگ(😐میشناسیم)
رتبه‌بندی آثار ساخته شده از کمیک‌های مارول | قسمت پایانی