بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار)

ایسوس ایران
۱۱:۵۴ ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

تاکنون دوازده نسل از پردازنده‌های اینتل معرفی شده است. ایسوس نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری اینتل با بکارگیری ایده‌های جاه‌طلبانه و خلاقانه در تولید مادربرد، به عنوان برترین برند مادربرد در دنیا شناخته می‌شود. اکنون با روی کار آمدن نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل که با ۸ هسته P-Core و ۱۶ هسته E-Core و ۳۲ رشته پردازشی عرضه شده است، آماده پذیرایی از حافظه‌های رم تا ۵۶۰۰ و درگاه‌های PCIe و SSD M.2 نسل پنجم می‌باشد. ایسوس برای همه سلیقه‌ها، از گیمرها گرفته تا طراحان، از اورکلاکرها گرفته تا کاربران خانگی و حتی اداری مادربرد Z790 تولید کرده که در ادامه به معرفی تک‌تک آنها خواهیم پرداخت.

خانواده کامل مادربردهای Z790 ایسوس، طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و زبان طراحی را پوشش می‌دهند تا این اطمینان حاصل شود، یک مادربرد آماده اورکلاک متناسب با نیاز و بودجه کاربر، در بازار وجود دارد.

مادربردهای ROG Maximus Z790 Extreme و ROG Maximus Z790 Hero برای کاربرانی است که جرأت می‌کنند، رایانه‌های شخصی مملو از فناوری‌های پیشرفته و با ظاهر و سبک و سیاق گیمینگ بالارده بسازند.

مادربردهای ROG Strix برای ارائه ظاهری خاص و زیبا در کنار عملکرد خیره‌کننده در چهار مدل مختلف با به ارث بردن برخی ویژگی‌های پرچمداران عرضه می‌شوند.

مادربردهای TUF Gaming همه ملزومات لازم یک رایانه شخصی نسل بعدی را با قطعات با کیفیت و قیمت رقابتی به گیمرها ارائه می‌دهند.

در آخر، مادربردهای Prime که مقرون به صرفه ترین مادربردهای ایسوس هستند طیف گسترده‌ای از عملکرد را با قابلیت همه جانبه، در اختیار کاربران قرار می‎دهند.

بهینه‌سازی آسان حافظه‌های رم

زمانی که برای اولین بار در نسل خانواده مادربردهای Z690 از رم‌های DDR5 که به تازگی وارد بازار شده بودند، استفاده شد. بسیاری از سازندگان مادربرد به دنبال این بودند که حافظه‌های رم روی مادربردهایشان به خوبی کار کند. همان زمان ایسوس برای تحقق این امر، فراتر رفت. بخش تحقیق و توسعه ایسوس از نزدیک با طیف گسترده‌ای از شرکای صنعتی تولید حافظه رم همکاری کرد تا فناوری ASUS Enhanced Memory Profile یا به اختصار AEMP را ارائه دهد. بدین ترتیب تمام مادربردهای تولیدی ایسوس سازگاری بهتر و گسترده‌تری با برند‌های مختلف تولید کننده حافظه رم را تضمین می‌کردند.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

اکنون که بازار حافظه‌های رم DDR5 به بلوغ رسیده است و طیف گسترده‌ای از کیت‌های حافظه رم با قیمت‌های فریبنده‌ای در دسترس می‌باشد، سازندگان بیشتر به فکر عملکرد هستند تا سازگاری. بار دیگر ایسوس از این نیز فراتر رفته است و برای هر یک از مادربردهای Z790 خود که از حافظه رم DDR5 پشتیبانی می‌کنند، فناوری نسل دوم AEMP را معرفی نموده که سرعت رم، بوسیله آن تا ۳۷.۵ درصد سریع‌تر از حالت پایه قابل ارائه است. این پروفایل با استفاده از روش آموزشی انعطاف‌پذیر ساخته شده و به کاربر این امکان را می‌دهد که فرکانس کاری حافظه رم سیستم را بالاتر از فرکانس پایه، شخصی‌سازی کند. فناوری AEMP II تنها با یک کلیک ساده قابلیت پیاده سازی دارد. این فناوری در همه حال کاربرد دارد، چه روی یک ماژول حافظه رم ابتدایی و چه یک کیت حرفه‌ای و پرسرعت.

هماهنگی کامل نرم‌افزار و سخت‌افزار

در بین کاربران رایانه شخصی، دو نوع گرایش وجود دارد: آنهایی که خواهان کنترل دقیق روی ویژگی‌های مادربرد خود هستند و کسانی که علاقه دارند مادربرد آنها تمام جزئیات را به طور خودکار کنترل کند. مادربردهای خانواده Z790 ایسوس به نیاز هر یک از این دو دسته پاسخ مثبت می‌دهد. محیط UEFI BIOS این امکان را به کاربر می‌دهد تا مادربرد خود را به صورت سفارشی تنظیم و شخصی‌سازی کند و مجموعه فناوری‌های منحصر به فرد مبتنی بر هوش مصنوعی را فعال نماید تا با چند کلیک ساده، عملکرد سیستم خود را به حداکثر برساند.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

تیم تحقیق و توسعه ایسوس با تحقیقات جامع و بررسی پتانسیل هزاران پردازنده واقعی در محیط آزمایشگاهی، صنعت اورکلاکینگ را در حال حاضر در دنیا رهبری می‌کند. از این رو کلاک پردازنده، هم اکنون تنها با یک کلیک می‌تواند افزایش یابد. فناوری انحصاری ایسوس در زمینه هوش مصنوعی، به کار گرفته شده در مادربردهای این شرکت، موسوم به AI Overclocking پارامترهای متعددی را بررسی می‌کند تا بهترین عملکرد را در کنار حفظ طول عمر بالای قطعات سیستم شما به ارمغان آورد. این امکان در مادربردهای ROG Maximus و ROG Strix هم اکنون قابل دسترس است.

فناوری انحصاری دیگر ایسوس در زمینه هوش مصنوعی AI Cooling نام دارد. این فناوری آماده است تا خنک کننده شما را نیز بهینه نماید. امروزه بسیاری از اسمبلکاران حرفه‌ای از فن‌های با دور بالا جهت جابجایی حجم زیادی از هوا استفاده می‌کنند. این فن‌ها بلیط برنده شما برای خنک نگه داشتن کل سیستم در زمان پردازش‌های سنگین به شمار می‌روند ولی زمانی که در حال انجام کارهای سبک مانند وبگردی و یا تماشای ویدیوهای آنلاین هستید، نویز زیادی تولید می‌کنند. از این روز ایسوس با بکارگیری این فناوری این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا دور فن‌ها را به صورت هوشمند کنترل نماید. در تمام مادربردهای سری Z790 از نسل دوم این فناوری موسوم به AI Cooling II استفاده شده است.

شاید برایتان جای سوال باشد که فناوری AI Cooling II چگونه کار می‌کند. هنگامی که برای اولین بار این فناوری را در قسمت FanXpert در برنامه Armoury Crate فعال می‌نمایید، این فناوری یک الگوریتم را برای جمع‌آوری داده در مورد سیستم شما در طی فرایند گرفتن یک تست استرس کوتاه، آماده می‌کند و از آن به بعد، فناوری AI Cooling II کنترل خنک کنندگی سیستم شما را در اختیار می‌گیرد. در این سیستم صدای فن‌ها در پردازش‌های طولانی مدت تا ۵.۷ دسی بل می‌تواند کاهش یابد. همچنین از طریق برنامه Armoury Crate نقشه راهی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن، میزان دما و پاسخ فن‌ها را در برابر آن، مشاهده نمایید.

هسته‌های قدرت

همانند نسل‌های قبلی پردازنده‌های اینتل، برای پیوستن به باشگاه اورکلاکینگ تنها نیاز به یک مادربرد سری Z و یک پردازنده سری K خواهید داشت. مادربردهای سری Z790 ایسوس آماده هستند تا به کاربر این امکان را ارائه دهند که از تمام ظرفیت پردازنده نسل سیزدهم اینتل خود بهره گیرد و بدون زحمت و با استفاده از فناوری انحصاری ایسوس در جهت کنترل دما، به آن دست یابد.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

مادربرد ROG Maximus Z790 Extreme برای عاشقان تکنولوژی روز است. این مادربرد دارای ورودی برق ۲۴+۱ فاز و پذیرای جریان ۱۰۵ آمپری می‌باشد که آماده ارائه جریان پایدار برق به پردازنده است. برق اصلی از طریق کانکتورهای ProCool II به برد راه می‌یابد. پین‌های این کانکتورها اتصال بهتری با دو شاخه برق منبع تغذیه برقرار می‌نماید که این به خودی خود سبب می‌شود اتلاف گرمای کمتری پدید آید و اتصال ایمن‌تری را تجربه کنید. با وجود هیت‌سینک‌های عظیم VRM بکار رفته روی این مادربرد، دما در حالت بهینه نگه داشته می‌شود و در کنار مجموعه کاملی از هدرهای موجود روی این مادربرد، هر آنچه که کاربر برای راه‌اندازی یک سیستم خنک نیاز دارد را در اختیار خواهد داشت.

برادر کوچکتر این مادربرد، ROG Maximus Z790 Hero  است که دارای ورودی برق ۲۰+۱ فاز و پذیرای جریان ۹۰ آمپری می‌باشد. همچنین سایر مادربردهای این سری از جمله ROG Strix و TUF Gaming و Prime نیز مجهز به هیت‌سینک VRM هستند که به کاربر اجازه می‌دهد افسار قدرت پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل را آزاد نماید.

پشتیبانی کامل از نسل بعدی قطعات و اتصالات

چه گیمر باشید، چه طراح، حتما مشتاقانه منتظر نسل بعدی کارت گرافیک‌ها هستید. همچنین به سرعت انتقال سرگیجه‌آور توسط SSD های PCIe 5.0 چشم دوخته‌اید. تمام مادربردهای سری Z790 مجهز به یک اسلات PCIe x16 است که از PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند و برای کارت گرافیک‌های آینده آماده است. فقط مادربردهای ROG Maximus Z790 مجهز به دو اسلات PCIe x16 هستند.

مادربردهای ROG Maximus Z790 Extreme و ROG Strix Z790-E Gaming WiFi و ROG Strix Z790-I Gaming WiFi همگی مجهز به اسلات M.2 PCIe 5.0 می‌باشند که برای پذیرایی از سریع‌ترین حافظه‌های SSD موجود در بازار آماده هستند و با توجه به پشتیبانی از NVME SSD RAID گزینه‌های قدرتمندی را برای راه‌اندازی یک سیستم ذخیره‌سازی با کارایی بالا در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

تقریبا تمام مادربردهای Z790 ایسوس از آخرین نسل حافظه‌های رم یعنی DDR5 پشتیبانی می‌کنند. این نسل از حافظه‌ها، حدودا ۵۰ درصد سریع‌تر از نسل پیش یعنی DDR4 هستند و سطح جدیدی از عملکرد را ارائه می‌کنند. مادربردهای ایسوس با استفاده از فناوری‌های انحصاری بکار رفته در آنها، کاربران را قادر می‌سازد کیت‌های رم خود را تا بالاترین سطح اورکلاک نمایند. از آنجایی که حافظه‌های رم DDR4 هنوز که هنوزه یک گزینه مقرون به صرفه بشمار می‌روند، ایسوس نیز مجموعه‌ای از سری مادربردهای Z790 خود را با امکان پشتیبانی از حافظه‌های رم DDR4 ارائه می‌دهد. مادربردهای ROG Strix Z790-A Gaming WiFi D4، TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4، TUF Gaming Z790-Plus D4، Prime Z790-P WiFI D4، Prime Z790-P D4 از این امکان برخوردار می‌باشند.

برای ارائه یک اتصال پرسرعت با لوازم جانبی، ایسوس پورت Thunderbolt 4 آنبورد را در طیف گسترده‌ای از مادربردهای سری Z790 بکار گرفته است. با استفاده از هدرهای موجود روی مادربرد، کاربر به راحتی امکان اتصال یک پورت Thunderbolt 4 را به پنل جلویی کیس، خواهد داشت. مادربردهای ROG Maximus یک پورت آزاد برای شارژ گجت‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهند که با یک پورت USB Type-C در پنل جلویی می‌توانید از شارژ سریع ۶۰ واتی استفاده نمایید.

با توجه به استفاده زیاد از شبکه‌های بی‌سیم، بسیاری از کاربران با ازدحام امواج رادیویی مشکل دارند، از این رو با استفاده از باند ۶ گیگاهرتزی که پهنای باند بسیاری وسیعی را در اختیار کابران قرار می‌دهد، به گجت‌ها و روترهای سازگار با WIFI6E این اجازه را می‌دهد تا بدون تداخل با هم ارتباط برقرار نمایند. مادربردهای ROG Maximus و ROG Strix مجهز به WIFI6E هستند که با اتصال آنها به یک روتر پشتیبانی کننده از WIFI6E می‌توان ارتباط بدون قطعی و با سرعت بالا را تجربه کرد.

اسمبل یک سیستم بدون دردسر

همانطور که از دیدن یک سیستم بالارده اسمبل شده هیجان زده می‌شوید، به همان اندازه هم از اسمبل کردن سیستم با دست‌های خود هیجان زده خواهید شد. از این رو مهندسان ایسوس به طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند تا این فرایند را ساده کنند. نوآوری انحصاری ASUS Q-Design در سری مادربردهای Z790 ایسوس، فرایند اسمبل رایانه شما را بیش از پیش ساده می‌سازد.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

کارت گرافیک‌های پیشرفته امروزی با توجه به هیت‌سینک‌های عظیم به کار رفته درون آنها و استفاده از بک‌پلیت‌های بسیار ضخیم و بزرگ، مانعی برای آزاد کردن قفل اسلات PCIe می‌شوند. از این رو ایسوس با تعبیه دکمه Q-Release، این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با یک فشار ساده و بدون هیچ‌گونه دردسری، قفل اسلات PCIe را آزاد نماید. ویژگی Q-Release در ابتدا در مادربردهای پیشرفته Z690 ایسوس ارائه شده بود و هم اکنون این ویژگی تقریبا در تمام مادربردهای Z790 ایسوس قابل ارائه می‌باشد.

در طراحی‌های سنتی اسلات DIMM، از هر دو طرف می‌بایست ماژول رم را در جای خود قفل کنید و با توجه به ابعاد بزرگ کارت‌ گرافیک‌های امروزی و کسانی که انگشت‌های بزرگ دارند، باز کردن قفل نزدیک به کارت گرافیک کار آسانی نخواهد بود. از این رو ایسوس با استفاده از ویژگی Q-DIMM قفل یک طرفه برای اسلات DIMM پیاده سازی نمود. بدین ترتیب دیگر به آسانی کاربران بدون در نظر گرفتن اندازه انگشتان دستشان و طول کارت گرافیک سیستم خود، می‌توانند ماژول یا ماژول‌های حافظه رم را درون اسلات DIMM قرار داده و سرجایش محکم کنند.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

ایسوس حتی فرایند نصب درایو‌های M.2 را نیز ساده کرده است. ویژگی Q-Latch این آسودگی خاطر را به کاربر می‌دهد که بدون نیاز به دست گرفتن پیچ گوشتی و نصب پیچ‌های بسیار کوچک مخصوص این درایوها، به آسانی و با انگشت آن را سرجایش محکم نماید. این ویژگی در مادربردهای ROG Maximus، ROG Strix، TUF Gaming و حتی Prime Z790-A وجود دارد.

مادربرد ROG Maximus Z790 Extreme

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

تنها با یک نگاه می‌توان متوجه شد که ROG Maximus Z790 Extreme یک مادربرد بی‌نظیر است. با سطح پوشیده شده از هیت‌سینک‌ها و پوشش مشکی رنگ مات و براق، حس اعتماد به نفس در این مادربرد را القا می‌کند. با وجود نمایشگر AniMe Matrix روی شیلد I/O این امکان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که تصاویر و یا انیمیشن‌های سفارشی شده خود را از طریق تعداد ۲۲۲ LED موجود، به نمایش بگذارند. مجموعه‌ای از خطوط بریده بریده بر روی هیت‌سینک عظیم روی چیپست، لوگو ROG را نشان می‌دهند. روکش کامل و تمام قدی در لبه سمت راست برد کشیده شده است تا تمام هدرها و کانکتورها را از دید دور نگه دارد و مادربرد با ظاهری بی‌نقص جلوه کند.

مادربرد ROG Maximus Z790 Extreme مجهز به یک نمایشگر ۲ اینچی OLED موسوم به LiveDash است که قابلیت شخصی سازی دارد. در حالت عادی کاربر می‌تواند طوری برنامه‌ریزی نماید که فرکانس پردازنده، دمای سیستم، سرعت فن یا دمای کولانت خنک کننده آبی پردازنده را نشان دهد. همچنین می‌تواند یک عکس و یا انیمیشن با فرمت GIF را نمایش دهد. از آنجایی که این پنل از نوع نسل جدید LiveDash می‌باشد و یک پنل تمام رنگی است، دنیایی از امکانات را برای شخصی سازی کاربر در فراهم می‌کند.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

هر گوشه از مادربرد ROG Maximus Z790 Extreme دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است. این مادربرد با ورودی ۲۴+۱ فاز قابلیت ارائه جریان تا ۱۰۵ آمپر را دارد که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا از تمام پتانسیل اورکلاک پردازنده های نسل سیزدهم اینتل بهره گیرد. این مادربرد دو پورت شبکه دارد. یکی از نوع ۲.۵ گیگابیتی اینتل و دیگری ۱۰ گیگابیتی مارول. بدین ترتیب امکان دسترسی به سریع‌ترین انتقال داده از طریق اینترنت و حتی یک شبکه داخلی و محلی وجود خواهد داشت. با آداپتور رده بالای اینتل  AX411 WiFi 6Eاتصال پرسرعت بی‌سیم با پهنای باند ۶ گیگاهرتزی فراهم می‌شود. با فناوری Intel Double Connect یا به اختصار DCT با اتصال همزمان روی دو باند و اولویت‌بندی ترافیک در هر باندی که سریع‌تر است، تجربه بازی آنلاین از طریق ارتباط بی‌سیم را بیش از پیش لذت‌بخش می‌نماید.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

 امروزه کمتر کاربری پیدا می‌شود که علاقه‌ای به فضای ذخیره‌سازی پرسرعت نداشته باشد. از این رو با توجه به فرم فاکتور EATX مادربرد ROG Maximus Z790 Extreme فضای بیشتری در اختیار ایسوس قرار داده تا نیاز استفاده بیشتر از SSD های پرسرعت را تامین نماید. این مادربرد در مجموع از پنج حافظه SSD NVMe پشتیبانی می‌کند. یک درگاه PCIe 5.0 M.2، دو درگاه PCIe 4.0 M.2 و دو درگاه اضافه که از طریق کارت افزودنی موسوم به ROG DIMM.2 در دسترس قرار می‌گیرد.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

مادربرد ROG Maximus Z790 Extreme برای ارائه بالاترین سطح کارایی همراه خود باندل ارزشمند ROG True Voltician را دارد. این کیت با تجزیه و تحلیل دقیق مدارهای برق روی مادربرد، ولتاژ واقعی را به صورت لحظه‌ای نمایش می‌دهد. بدین ترتیب اورکلاک در سطح حرفه‌ای تا اندازه قابل قبولی آسان می‌شود. این مادربرد هشت هدر فن دارد و با استفاده از کنترلر فن RGB موجود همراه این مادربرد، شش هدر دیگر به این ترکیب اضافه می‌شود. با استفاده از سه هدر ARGB نسل دو موجود روی مادربرد، امکان شخصی‌سازی نورپردازی از طریق AURA Sync نیز امکان پذیر می‌باشد.

 ROG Maximus Z790 Extreme
SizeEATX
Memory۴ x DDR5 up to 7200 (OC)
PCIe۲ x PCIe 5.0 x16 (x16 or x8/x8)
۱ x PCIe 4.0 x4
Storage۱ x 22110 (PCIe 5.0)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4 & SATA)
۲ x DIMM.2 22110 (PCIe 4.0 x4)
Networking۱ x Marvell® ۱۰Gb
۱ x Intel® ۲.۵Gb
Intel® WiFi 6E
AudioRealtek ALC 4082
ESS ES9218 Quad-DAC
Thunderbolt™ ۴۲ x USB Type-C® ports
Rear I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 7 x USB Type-A, 1 x USB Type-C®
Front I/O۱ x Thunderbolt™ ۴ connector (supports USB Type-C®)
۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C® with Quick Charge 4+ (60W)
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
AuraOnboard: 3 x Addressable Gen 2 headers, 1 x Aura RGB header
ROG Fan Controller: 6 x Gen 2 addressable headers
CoolingOnboard: 8 x fan headers
ROG Fan Controller: 6 x headers, 2 x sensor

مادربرد ROG Maximus Z790 Hero

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

مادربرد ROG Maximus Z790 Hero با سطح پوشیده از رنگ مشکی مات و براق، زیبایی مسحور کننده‌ای را دارد. همچنین روی شیلد I/O از جلوه‌های نورپردازی دو لایه بهره می‌برد که امکان نمایش همزمان دو الگوی مختلف را فراهم می‌نماید.

این مادربرد شامل ویژگی‌های درجه یکی می‌باشد که علاقه‌مندان به این مادربرد را مجذوب خود می‌کند. در پنل پشتی دو درگاه Type-C با پشتیبانی از Thunderbolt 4 وجود دارد که آماده پذیرایی از نسل بعدی لوازم جانبی می‌باشد. با وجود چیپ نسل جدید Realtek که با ESS® ES9218 Quad-DAC تجهیز شده است، صدای واضح و شفافی را از طریق هدست‌های گیمینگ و یا اسپیکر‌های نسل جدید ارائه می‎کنند. سه هدر ARGB و یک هدر RGB چهار پین برای شخصی‌سازی نورپردازی از طریق AURA Sync نیز وجود دارند. 

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

مادربرد ROG Maximus Z790 Hero با ورودی ۲۰+۱ فاز قابلیت ارائه جریان تا ۹۰ آمپر را دارد که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا از پتانسیل اورکلاک پردازنده های نسل سیزدهم اینتل بهره گیرد.

مادربرد ROG Maximus Z790 Hero طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را برای آرایش حافظه‌های SSD با سرعت بالا، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سه درگاه PCIe 4.0 و دو درگاه اضافه از طریق کارت افزودنی موسوم به ROG Hyper M.2 در دسترس قرار می‌دهد. کارت افزودنی ROG Hyper M.2 روی دومین اسلات PCIe 5.0 x16 نصب می‌شود و بدین ترتیب یک حافظه با درگاه PCIe 5.0 و دیگری به صورت PCIe 4.0 در دسترس خواهند بود.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
 ROG Maximus Z790 Hero
SizeATX
Memory۴ x DDR5 up to 7200 (OC)
PCIe۲ x PCIe 5.0 x16 (x16 or x8/x8)
۱ x PCIe 4.0 x16 (x4, x4/x4)
Storage۱ x M.2 22110 (PCIe 4.0 x4)
۱ x M.2 2280 (PCIe 4.0 x4)
۱ x M.2 2280 (PCIe 4.0 x4 & SATA mode)
Networking۱ x Intel® ۲.۵Gb
Intel® WiFi 6E
AudioROG SupremeFX ALC4082 CODEC
ESS® ES9218 Quad-DAC
Thunderbolt™ ۴۲ x USB Type-C® ports
Rear I/O۳.۲ Gen 2: 5 x USB Type-A, 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
Front I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C® with Quick Charge 4+ (60W)
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
Aura۳ x Addressable Gen 2 headers
۱ x Aura RGB header
Cooling۸ x fan headers
ROG Hyper M.2 Card۱ x M.2 22110 (PCIe 5.0 x4)
۱ x M.2 22110 (PCIe 4.0 x4)

مادربردهای ROG Strix ترکیب قدرتمندی از عملکرد و ظاهر زیبا را ارائه می‌دهند

مادربردهای ROG Maximus در راس خط تولید مادربردهای ایسوس قرار دارند و مادربردهای ROG Strix تاثیر گرفته از DNA آنها ولی قابل دسترس‌تر، عرضه خواهند شد. مادربرد ROG Strix Z790-E Gaming WiFi کامل‌ترین پلتفرم نسل بعدی را با ارائه درگاه PCIe 5.0 M.2 در کنار اسلات PCIe 5.0 x16 عرضه می‌کند. مادربرد ROG Strix Z790-F Gaming WiFi به گیمرها سبکی ارائه می‌دهد تا با مجموعه‌ای از ویژگی‌های متفاوت، دقیقا آنچه را که نیاز دارند را دریافت کنند. مادربرد The ROG Strix Z790-A Gaming WiFi D4 با پوشش PCB مشکی رنگ و هیت‌سینک‌های سفید براق و با ایجاد کنتراست، زیبایی خاصی را به نمایش گذاشته است و در نهایت برای علاقه‌مندان به بستن سیستم‌های مینیمال و کامپکت، مادربرد قدرتمندGaming  ROG Strix Z790-I عرضه شده است.

مادربردهای ROG Strix Z790-E Gaming WiFi و ROG Strix Z790-F Gaming WiFi

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

مادربرد ROG Strix Z790-E Gaming WiFi با درگاه PCIe 5.0 M.2 و اسلات PCIe 5.0 X16 گل سرسبد سری ROG Strix Z790 به شمار می‌آید.

این مادربرد با پوشش مشکی رنگ و وجود لوگو ROG که از طریق AURA Sync قابلیت شخصی‌سازی دارد، تضاد جذابی را از لحاظ بصری ایجاد می‌کند. درگاه شبکه ۲.۵ گیگابیتی اینتل و اخرین نسل شبکه بی‌سیم WiFi 6E، عملکرد استثنایی را در انتقال داده‌های اینترنتی به دنبال دارد. چیپست Realtek ALC 4080 که با آمپلی‌فایر Savitech SV3H712 تجهیز شده است، صدای واضح و پرحجمی را در بازی‌ها و مدیاها ارائه می‌کند. هدر Thunderbolt 4 این اجازه را به کاربر می‎دهد تا یک سیستم همه کاره و سریع را ببندد.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

مادربرد ROG Strix Z790-F Gaming WiFi اشتراکات زیادی را با برادر بزرگ‌تر خود دارد. این مادربرد برای پذیرایی از نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل، آمادگی کامل دارد. درگاه شبکه ۲.۵ گیگابیتی اینتل و اخرین نسل شبکه بی‌سیم WiFi 6E در کنار پورت‌های متعدد و پرسرعت USB از مشخصات بارز این مادربرد به شمار می‌آید. مادربرد ROG Strix Z790-F Gaming WiFi درست است که درگاه SSD PCIe 5.0 ندارد ولی برای کاربرانی که همچنان از نسل قبل حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند، انتخاب وسوسه انگیزی به شمار می‌آید.

 ROG Strix Z790-E Gaming WiFiROG Strix Z790-F Gaming WiFi
SizeATX
Memory۴ x DDR5 up to 7200 (OC)
PCIe۱ x PCIe 5.0 x16 (x16)
۲ x PCIe 4.0 x16 (x4)
۱ x PCIe 5.0 x16 (x16)
۲ x PCIe 4.0 x16 (x4)
۱ x PCIe 3.0 x1
Storage۱ x 22110 (PCIe 5.0 x4)
۳ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4 & SATA mode)
۲ x 22110 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4 & SATA mode)
Networking۱ x Intel® ۲.۵Gb
Intel® WiFi 6E
AudioRealtek ALC 4080
Savitech SV3H712 AMP
Thunderbolt™ ۴۱ x header
Rear I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 6 x Type-A, 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 2 x Type-A, 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-C®
۲.۰: ۴x USB Type-A
Front I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C® with USB Power Delivery 3.0 (30W)
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C® with USB Power Delivery 3.0 (30W)
USB 3.2 Gen 1: 2 x USB Type-A
USB 2.0: 4 x USB Type-A
Aura۳ x Addressable Gen 2 headers
۱ x Aura RGB header
Cooling۸ x fan headers

مادربرد ROG Strix Z790-A Gaming WiFi D4

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

برای علاقه‌مندانی که به دنبال تمایز از دیگران هستند، ایسوس مادربردی با تم سفید با عنوان ROG Strix Z790-A Gaming WiFi D4 معرفی کرده است. این مادربرد با PCB مشکی رنگ و هیت‌سینک‌های سفید براق، با ایجاد تضاد رنگی، زیبایی خاصی پیدا کرده است. همچنین روی شیلد I/O لوگو ROG با امکان نورپردازی از طریق AURA Sync وجود دارد.

مادربرد ROG Strix Z790-A Gaming WiFi D4 انتخابی مقرون به صرفه برای بستن یک سیستم با نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل می‌باشد. این مادربرد با دارا بودن اسلات PCIe 5.0 x16 آماده پذیرایی از نسل بعدی کارت‌های گرافیک بوده و اسلات حافظه‌های رم آن از نوع DDR4 است و درگاه SSD آن نیز از نوع PCIe 4.0 می‌باشد.

 ROG Strix Z790-A Gaming WiFi D4
SizeATX
Memory۴ x DDR4 up to 5333+ (OC)
PCIe۱ x PCIe 5.0 x16 (x16)
۲ x PCIe 4.0 x16 (x4)
۱ x PCIe 3.0 x1
Storage۲ x 22110 (PCIe 4.0 x4)
۲ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
Networking۱ x Intel® ۲.۵Gb
Intel® WiFi 6E
AudioRealtek ALC 4080
Savitech SV3H712 AMP
Thunderbolt™ ۴۱ x header
Rear I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 2 x Type-A, 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
۲.۰: ۲ x USB Type-A
Front I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C® with Quick Charge 4+ (30W)
۳.۲ Gen 1: 2 x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
Aura۳ x Addressable Gen 2 headers
۱ x Aura RGB header
Cooling۸ x fan headers

مادربرد ROG Strix Z790-I Gaming WiFi

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

اگر به دنبال بستن سیستمی هستید که فضای زیادی اشغال نکند و ابعادی در حد و اندازه‌های یک کنسول گیمینگ داشته باشد، انتخاب شما قطعا مادربرد ROG Strix Z790-I Gaming WiFi خواهد بود که با فرم فاکتور Mini-ITX ارائه شده است.

زمانی که این مادربرد را از جعبه خارج می‌سازید، از مجموعه ویژگی‌های پیشرفته‌ای که در چنین بسته جمع و جوری ارائه شده است، شگفت زده خواهید شد. در این مادربرد تمام ویژگی‌های اصلی سری Z790 را مثل: اسلات PCIe 5.0 x16، اسلات حافظه‌های رم DDR5، درگاه PCIe 5.0 M.2 خواهید دید مادربرد ROG Strix Z790-I Gaming WiFi این امکان را از طریق محیط UEFI بایوس در اختیار کاربران قرار داده است که اسلات PCIe 5.0 x16 را در حالت x16 برای استفاده کامل پهنای باند در اختیار کارت گرافیک قرار دهد یا در حالت x8 برای باز کردن پتانسیل کامل اسلات PCIe 5.0 M.2 قرار دهد. علاوه بر اینها، یک جفت پورت Type-C که از Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کنند نیز در این مادربرد وجود دارد.

در این مادربرد عناصر با دقت طراحی شده‌اند تا فرایند بستن سیستم را برای کاربر ساده نماید. بک پلیت از پیش نصب شده کار را برای نصب این مادربرد در فضاهای کوچک بسیار آسان نموده است. وجود کارت ROG FPS-II جهت صرفه‌جویی در فضا، امکان دسترسی آسان به هدرهای پنل جلویی، دو خروجی SATA 6Gb/s، یک هدر T-Sensor، یک هدر برای فعال کردن دسترسی پردازنده به ولتاژ اضافه و یک سوئیچ تغییر وضعیت PCIe را می‌دهد.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

 مادربرد ROG Strix Z790-I Gaming WiFi دارای یک باندل جدید و منحصر به فرد به نام ROG Strix Hive می‌باشد. ایسوس با ارائه ROG Strix Hive حجت را تمام کرد، بطوریکه با توجه با فضای بسته و کوچکی که مادربردهای Mini-ITX در آن قرار می‌گیرند، دسترسی کاربران به مادربرد و استفاده از ویژگی‌های به کار رفته روی آن عملا امکان پذیر نمی‌باشد؛ از این رو با ارائه این باندل دسترسی به ویژگی‌های مادربرد بسیار آسان‌تر از حتی یک مادربرد استاندارد خواهد بود.

در قلب Hive چیپست صوتی ALC4050 همراه با ESS® Sabre 9260Q DAC قرار دارد. بدین ترتیب با استفاده از خروجی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و خروجی اپتیکال S/PDIF، صدایی با کیفیت و بکر را می‌توان دریافت کرد که با چرخاندن سر ولوم به آسانی صدا را کم و زیاد نیز می‌توان کرد. البته این پایان کار نیست. روی این دستگاه یک پورت USB Gen 2 Type-C قرار دارد تا امکان اتصال فلش و یا تجهیزات جانبی را آسان‌تر کند. یک سری چراغ نشانگر که با بهره‌گیری از فناوری موسوم به Q-LED که کاربر بدون نیاز به دسترسی به خود مادربرد می‌تواند مشکلات موجود در هنگام بوت را تشخیص دهد. دکمه اختصاصی مربوط به AI OC تعبیه شده روی Hive، این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا به راحتی اورکلاک هوش مصنوعی را بدون وارد شدن به محیط بایوس فعال نماید. روی  Hive دکمه‌های FlexKey و BIOS Flashback نیز را خواهید یافت. بدین ترتیب بستن یک سیستم با مادربرد Mini-ITX با امکان به‌روزرسانی و عیب‌یابی آن، هرگز به این سادگی نبوده است.

 ROG Strix Z790-I Gaming WiFi
SizeMini-ITX
Memory۲ x DDR5 up to 7200+ (OC)
PCIe۱ x PCIe 5.0 x16 (x16 or x8 with PCIe 5.0 M.2)
Storage۱ x 2280 (PCIe 5.0/4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
Networking۱ x Intel® ۲.۵Gb
Intel® WiFi 6E
Thunderbolt™ ۴۲ x USB Type-C®
Rear I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 3 x Type-A
۳.۲ Gen 1: 1 x USB Type-A
۲.۰: ۲ x USB Type-A
Front I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 2 x USB Type-A
۲.۰: ۳ x USB Type-A
Aura۱ x Addressable Gen 2 headers
۱ x Aura RGB header
Cooling۳ x fan headers
ROG Strix Hive۳.۲ Gen 2: 1 x USB Type-C®
۲.۰: ۱ x USB Type-A
Realtek ALC 4050
ESS® ES9260 Quad-DAC

مادربردهای TUF Gaming ایسوس چیپست Z790 را در هرجایی برای گیمرها به ارمغان می‌آورد

خانواده مادربردهای TUF Gaming از تلاش مهندسان ایسوس برای ایجاد محصولات مقرون به صرفه که ویژگی‌های ضروری گیمینگ را در کنار ظاهری جذاب و با حفظ استانداردهای نظامی ارائه می‌دهند، متولد شد. برای سری Z790، دو مادربرد TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 و TUF Gaming Z790-Plus D4 عرضه شده‌اند.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

این مادربردها برای ارائه بهترین عملکرد با جدیدتر‍‌ین پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل، از نظر تامین انرژی کاملا تقویت شده‌اند. مدار جریان ۱۶+۱ فاز موسوم به DrMOS برای ارائه قدرت پایدار و خنک ماندن تحت فشار، از توانایی‌های VRM مادربردهای TUF Gaming می‌باشد.

ایسوس با بکارگیری دکمه PCIe Slot Q-Release به کاربران جهت دسترسی آسان‌تر به آزادسازی قفل اسلات PCIe کمک زیادی کرده است. این مادربردها با توجه به استاندارد نظامی که دارند، از بک پلیت ضخیم‌تری برخوردار هستند که در صورت استفاده از خنک‌کننده‌های آبی و یا بادی سنگین می‌توانند بدون تاب برداشتن برد PCB، پشتیبانی کنند.

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

این مادربردها با فرم فاکتور ATX، از حافظه‌های رم DDR4 پشتیبانی می‌کنند و با اسلات PCIe 5.0 x16 امکان استفاده از نسل بعدی کارت‌های گرافیک را به کاربر می‌دهند. چهار درگاه PCIe 4.0 M.2 برای استفاده از حافظه‌های SSD کافی به نظر می‌رسد. درگاه شبکه ۲.۵ گیگابیتی اینتل در کنار شبکه بی‌سیم WiFi 6 در مادربرد TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4 آماده ارائه بالاترین سرعت داده‌ در بستر اینترنت می‌باشد. مجموعه‌ای از درگاه‌های USB، از جمله USB 3.2 Gen 2×۲ Type-C در پنل پشتی، این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا لوازم جانبی خود را به راحتی و آسانی متصل نمایند.

 TUF Gaming Z790-Plus WiFi D4TUF Gaming Z790-Plus D4
SizeATX
Memory۴ x DDR4 up to 5333 (OC)
PCIe۱ x PCIe 5.0 x16
۱ x PCIe 4.0 x16 (max. x4)
۱ x PCIe 4.0 x4
۲ x PCIe 3.0 x1
Storage۱ x 2280 (PCIe 5.0/4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
۲ x 22110 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4 & SATA)
Networking۱ x Intel® ۲.۵Gb
Intel® WiFi 6
۱ x Intel® ۲.۵Gb
AudioRealtek S1220A
Thunderbolt™ ۴۱ x header
Rear I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 2 x Type-A, 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
Front I/O۳.۲ Gen 2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 2 x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
Aura۳ x Addressable Gen 2 headers
۱ x Aura RGB header
Cooling۷ x fan headers

اکنون نوبت ASUS Prime است

در حالی که گیمرها جزو اولین افرادی هستند که از قدرت پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل بهره می‌برند، ولی در این راه تنها نیستند. بسیاری از مهندسان و طراحان و حتی کاربران خانگی و اداری نیز هستند که به دنبال تجربه نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل می‌باشند. اینجاست که مادربردهای ASUS Prime وارد میدان می‌شوند.

مادربرد Prime Z790-A WiFi

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

بالاترین عملکرد در سری Prime را می‌توانید در مادربرد Prime Z790-A WiFi پیدا کنید. این مادربرد با فرم فاکتور ATX آماده پذیرایی از پردازنده‌های رده بالای نسل سیزدهم اینتل هست. مادربرد Prime Z790-A WiFi دارای اسلات PCIe 5.0 بوده و از رم‌های فوق‌العاده سریع DDR5 پشتیبانی می‌کند. چهار درگاه حافظه‌های M.2 کاربران را برای راه‌اندازی یک سیستم ذخیره‌سازی بزرگ و سریع بی‌نیاز می‌سازد. این مادربرد با درگاه شبکه ۲.۵ گیگابیتی اینتل و شبکه بی‌سیم WiFi 6E، از انتقال سریع داده در بستر اینترنت پشتیبانی می‌کند.

مادربرد Prime Z790-A WiFi از  اولین مادربرد از سری ارزان قیمت Prime به حساب می‌آید که دکمه Q-Release بهره می‌برد. این مادربرد  هرچند زبان طراحی ROG Maximus را ندارد ولی با استفاده از المان‌های سفید و سیاه، طراحی خاص و دوست داشتنی خود را دارد.

 Prime Z790-A WiFi
SizeATX
Memory۴ x DDR5 up to 7000 (OC)
PCIe۱ x PCIe 5.0 x16
۱ x PCIe 4.0 x16 (max x4)
۱ x PCIe 4.0 (x4)
۱ x PCIe 3.0 x1
Storage۲ x 22110 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4 & SATA)
Networking۱ x Intel® ۲.۵Gb
Intel® WiFi 6E
AudioRealtek S1220A
Thunderbolt™ ۴۱ x header
Rear I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 2 x Type-A, 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
Front I/O۳.۲ Gen 2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 2 x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
Aura۳ x Addressable Gen 2 headers
۱ x Aura RGB header
Cooling۷ x fan headers

مادربرد Prime Z790M-Plus D4

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

اگر به دنبال بستن یک سیستم جمع و جور و ساده هستید، مادربرد Prime Z790M-Plus D4 آماده است. پوشش رنگ مشکی و نقره‌ای این مادربرد با فرم فاکتور microATX ظاهر زیبایی دارد که هرگز از مد نمی‌افتد. خطوط مداری که در سراسر PCB این مادربرد کشیده شده است، عمق و کنتراست خوبی ایجاد کرده است. هیت‌سینک‌های به کار رفته روی VRM باعث می‌شود تا سیستم در زیر فشار همچنان خنک کار کند. مادربرد Prime Z790M-Plus D4 با پشتیبانی از نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل و اسلات حافظه رم DDR4، امکان بستن یک سیستم مقرون به صرفه را به کاربران می‌دهد.

 Prime Z790M-Plus D4
SizeMicro-ATX
Memory۴ x DDR4 up to 5333 (OC)
PCIe۱ x PCIe 5.0 x16
۱ x PCIe 4.0 x16 (x4)
۲ x PCIe 4.0 x1
Storage۲ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4 & SATA)
Networking۱ x Intel® Gigabit Ethernet
AudioRealtek ALC897
Thunderbolt™ ۴۱ x header
Rear I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 1 x USB Type-A
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
۲.۰: ۲ x USB Type-A
Front I/O۳.۲ Gen 1: 1 x USB Type-C®, ۲ x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
Aura۳ x Addressable Gen 2 headers
۱ x Aura RGB header
Cooling۶ x fan headers

مادربردهای خانواده Prime Z790-P

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

آخرین مدل از مجموعه مادربردهای ایسوس در سری Z790، سری Z790-p می‌باشد. ایسوس چهار مدل در این سری معرفی کرده است. Prime Z790-P WiFi، Prime Z790-P، Prime Z790-P WiFi D4 و Prime Z790-P D4. بدین ترتیب این امکان در اختیار کاربران قرار دارد که بین گزینه‌های مختلف انتخاب خود را با توجه به نیاز خود انجام دهد. به طور مثال اگر می‌خواهد از رم‌های DDR5 برای بستن سیستم استفاده کند، ارتباط بی‌سیم را به با سیم ترجیح می‌دهد و یا نیاز به اسلات PCIe 5.0 x16 برای استفاده از نسل بعدی کارت‌های گرافیک دارد، با دست باز می‌تواند انتخاب کند.

 Prime Z790-P WiFiPrime Z790-PPrime Z790-P WiFi D4Prime Z790-P D4
SizeATX
Memory۴ x DDR5 up to 7000 (OC)۴ x DDR4 up to 5333 (OC)
PCIe۱ x PCIe 5.0 x16
۳ x PCIe 4.0 x16 (x4)
۱ x PCIe 3.0 x1
Storage۱ x 22110 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 2280 (PCIe 4.0 x4)
۱ x 22110 (PCIe 4.0 x4 & SATA)
Networking۱ x Realtek 2.5Gb
Intel® WiFi 6
۱ x Realtek 2.5Gb۱ x Realtek 2.5Gb
Intel® WiFi 6
۱ x Realtek 2.5Gb
AudioRealtek ALC897
Thunderbolt™ ۴۱ x header
Rear I/O۳.۲ Gen 2×2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 2: 1 x USB Type-A
۳.۲ Gen 1: 2 x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
Front I/O۳.۲ Gen 2: 1 x USB Type-C®
۳.۲ Gen 1: 4 x USB Type-A
۲.۰: ۴ x USB Type-A
Aura۳ x Addressable Gen 2 headers
۲ x Aura RGB header
۳ x Addressable Gen 2 headers
۱ x Aura RGB header
Cooling۶ x fan headers

با طیف گسترده‌ای از محصولات می‌توانید یک سیستم فول ایسوسی ببندید

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

ایسوس به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده محصولات کامپیوتری در دنیا، مجموعه کاملی از محصولات کامیپوتری را که تقریبا شامل هرآنچه که برای بستن یک سیستم نیاز است، دارد. این مجموعه کامل از قطعات اصلی مثل مادربرد، کارت گرافیک، منبع تغذیه، SSD، کیس و خنک کننده مایع پردازنده و فن‌های کیس گرفته تا مانیتور و لوازم جانبی و محصولات شبکه.

اکنون که نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل معرفی شده‌اند، کاربران علی‌الخصوص گیمرها به دنبال بستن یک سیستم سازگار با پردازنده جدید شرکت اینتل هسستند، ایسوس گزینه‌های زیادی را پیش روی آنها قرار داده است که پیش‌تر به تمام آنها اشاره شد. پس اگر به دنبال بستن یک سیستم جدید و به روز هستید، همین حالا با یک سرچ ساده و دیدن کلیپ‌های اسمبل، اقدام به تهیه یک سیستم فول ایسوسی و مونتاژ و اسمبل توسط خودتان کنید و لذت استفاده از یک سیستم کامپیوتری را تمام و کمال ببرید.

همچنین لازم به ذکر است که مثل ادوار گذشته ایسوس اولین برند موجود کننده نسل جدید مادربردهای اینتل در بازار است. شما می‌توانید این مادربردها را از نمایندگان ایسوس با گارانتی اصلی تهیه نمایید.

arman

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا
بررسی مادربردهای سری Z790 ایسوس (فرمانروایی با اقتدار) - گیمفا