بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ

هالووین زمان بسیار خوبی برای تماشای بهترین فیلم‌های ترسناک دنیای سینما به خصوص آثار کلاسیک این ژانر به شمار می‌رود.

ژانر وحشت همیشه به عنوان یکی از ژانرهای برجسته سینما شناخته می‌شود و از گذشته تا به امروز نیز فیلم‌های بسیار خوب و موفقی در این ژانر ساخته شده‌اند که تماشای آن‌ها می‌تواند اوقات بسیار خوبی را به خصوص در هالووین رقم بزند.

برخی از آثاری که در فهرست زیر قرار دارند، خیلی ترسناک نیستند و بیشتر پیچیده و دلهره‌آور به نظر می‌رسند. با این حال، برخی دیگر بسیار ترسناک هستند و بیننده را به وحشت می‌اندازند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ بپردازیم.

فیلم چشم‌چران (Peeping Tom)

فیلم چشم‌چران peeping tom
  • کارگردان: مایکل پاول (Michael Powell)
  • محصول سال: ۱۹۶۰

فیلم «چشم‌چران» به هنگام اکران خود روی پرده سینماها و به دلیل داستانش با انتقادها و حتی توهین‌های بسیار زیادی روبه‌رو شد و باور بر این است همین انتقادها نیز عملا به حرفه کارگردانی مایکل پاول افسانه‌ای پایان داد. با این حال، با گذشت زمان مشخص شد که فیلم «چشم‌چران» یکی از مهم‌ترین تحولات در تاریخ فیلم‌های ترسناک را رقم زد.

همانطور که فیلم روانی (Psycho) ساخته آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) به عنوان سنگ بنایی برای ژانر ترسناک شناخته می‌شود،‌ فیلم «چشم‌چران» ساخته مایکل پاول نیز توانسته رویکردی مستقیم نسبت به مسئله چشم‌چرانی داشته باشد. این فیلم برای دوران امروزی که دوربین‌ها در همه جا هستند و از همه چیز زندگی فیلمبرداری می‌شود، کاملا ملموس است.

فیلم «چشم‌چرانی» داستان جوانی با بازی کارل بوئهم (Carl Boehm) را دنبال می‌کند که به کارگردانی علاقه‌مند است و در عین حال، زنان جوان را با استفاده از میله بزرگ متصل به دوربینش به قتل می‌رساند و از این دوربین نیز برای فیلمبرداری از قتل‌ها استفاده می‌کند.

فیلم درمان (Cure)

فیلم درمان cure
  • کارگردان: کیوشی کوروساوا (Kiyoshi Kurosawa)
  • محصول سال: ۱۹۹۷

مجموعه‌ای از قتل‌ها که در ظاهر با یکدیگر ارتباطی ندارند اما همگی دارای همان علائم متمایز هستند، باعث سردرگمی پلیسی از شهر توکیو با بازی کوجی یاکوشو (Kōji Yakusho) می‌شوند. این در حالی است که او باید علاوه بر شغل خود، برای سلامتی همسر بیمارش نیز تلاش کند. او به زودی با هیپنوتیزم‌کننده‌ای با بازی ماساتو هاگیوارا (Masato Hagiwara) روبه‌رو می‌شود که پشت همه این قتل‌ها است.

فیلم «درمان» زمانی رو پرده سینماها اکران شد و توانست توجه مخاطبان را جلب کند که طرفداران تشنه فیلمی مهیج،‌ تاریک و روانشناختی همچون فیلم هفت (Se7en) بودند. سرعت داستان در فیلم «درمان» به گونه‌ای است که بیننده را به دام می‌اندازد و فضایی پر از ترس و کابوس‌های قابل لمس را ایجاد کرده است. این فیلم دلهره‌آور و منحصربه‌فرد کیوشی کوروساوا نمونه‌ای شگفت‌انگیز و برجسته از ژانر رازآلود نیز به شمار می‌رود.

فیلم خواهران (Sisters)

فیلم خواهران sisters
  • کارگردان: برایان دی پالما (Brian De Palma)
  • محصول سال: ۱۹۷۲

اولین تجربه برایان دی پالما در ژانر مهیج و ترسناک، نه تنها نقطه اوجی در کارنامه هنری این کارگردان افسانه‌ای را رقم زد بلکه اثری مهم در تاریخ فیلم‌های ترسناک را برای بیننده‌ها و طرفداران این ژانر به ارمغان آورد.

همان زمان که مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)‌ نشاط و چالاکی سینمای ایتالیا را به دنیای داستان‌های جنایی آورد، برایان دی پالما نیز شروع به ساخت فیلم‌های ترسناکی کرد که قابل قیاس با آثار فیلمسازانی برجسته همچون داریو آرجنتو (Dario Argento) بودند.

برایان دی پالما به عنوان یکی از متمایزترین فیلمسازهای آمریکایی به شمار می‌رود که فیلم «خواهران» اولین تجربه کارگردانی او به شمار نمی‌رود اما با این وجود، زرق‌وبرق و شور اولین کارگردانی وی در آن به چشم می‌خورد. البته ناگفته نماند که ارجاعات بسیار زیادی در فیلم «خواهران» به آثار هیچکاک نیز وجود دارد.

فیلم شیطان صفتان (Les Diaboliques)

فیلم شیطان صفتان les diaboliques
  • کارگردان: آنری ژرژ کلوزو (Henri-Georges Clouzot)
  • محصول سال: ۱۹۵۵

فیلم‌های آنری ژرژ کلوزو در دهه پنجاه میلادی شامل فیلم «شیطان صفتان» و همچنین فیلم مزد ترس‌ (The Wages of Fear) از زمان اکران خود الهام‌بخش فیلمسازهای بسیار زیادی بوده‌اند. فیلم «شیطان صفتان» نیز تاثیری ماندگار بر ساختار فیلم‌های مهیج و رازآلود داشته است.

این فیلم یکی از اولین نمونه‌ها از آثاری به شمار می‌رود که از پیچش داستانی در پایان خود بهره می‌برند، پیچشی که تاثیری مهم بر داستان دارد و فیلم را کاملا متفاوت می‌کند. این تفاوت نیز در تماشای دوباره فیلم کاملا ملموس است.

در حقیقت بیننده تا پایان فیلم «شیطان صفتان» نمی‌داند که این اثر داستانی در مورد ارواح است یا اینکه داستانی مهیج و جنایی را روایت می‌کند. همین نیز باعث می‌شود تا پیچش داستانی در انتهای فیلم بسیار مهم باشد و روی تمام داستان تاثیر بگذارد.

فیلم موجود (The Thing)

فیلم موجود the thing
  • کارگردان: جان کارپنتر (John Carpenter)
  • محصول سال: ۱۹۸۲

جان کارپنتر با فیلم هالووین (Halloween) توانست فیلم‎‌های اسلشر را به آثاری برجسته و موفق تبدیل کند. علاوه بر این، او تکنیک‌های فیلمسازی و داستان‌سرایی کلاسیک هالیوودی، چینی و ایتالیایی را با یکدیگ ترکیب و به موارد تازه و جسوارنه تبدیل کرده است که در سبک فیلمسازی وی به چشم می‌خورند.

فیلم «موجود» سال ۱۹۸۲ میلادی بازسازی‌ای از فیلم چیزی از دنیای دیگر (The Thing From Another World) ساخته هاوارد هاکس (Howard Hawks) و کریستین نایبی (Christian Nyby) محصول سال ۱۹۵۱ میلادی است.

این فیلم داستان گروهی از افراد را روایت می‌کند که با موجودی فرازمینی و قادر به تغییر شکل روبه‌رو می‌شوند، موجودی که برای هزاران سال در زیر یخ‌ها دفن بوده و حالا بیدار شده است. کرت راسل (Kurt Russell) نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند.

فیلم مطب دکتر کالیگاری (The Cabinet of Dr. Caligari)

فیلم مطلب دکتر کالیگاری the cabinet of dr caligari
  • کارگردان: روبرت وینه (Robert Wiene)
  • محصول سال: ۱۹۲۰

فیلم «مطلب دکتر کالیگاری» اولین فیلم هنری و یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک اوایل سینما به شمار می‌رود که شگفتی‌ای از طراحی و تکنیک این فیلمساز آلمانی را به نمایش می‌گذارد. این اثر حتی با اینکه از زمان ساخت آن بیش از صد سال می‌گذرد، همچنان دلهره‌آور و ترسناک است.

این فیلم داستان جوانی آلمانی به نام فرانسیس را دنبال می‌کند که مجذوب کارناوالی شده که توسط مردی عجیب و غریب به نام کالیگاری برپا شده است. این در حالی است که کالیگاری ادعا می‌کند قادر به کنترل فردی به نام سزار است. پس از ارائه نمایشی از سوی کالیگاری با حضور سزار، مردم شروع به مردن می‌کنند و همین نیز باعث می‌شود تا فرانسیس نسبت به وی مشکوک شود.

کارل مایر (Carl Mayer) و هنس یانوویتز (Hans Janowitz) نویسنده‌های فیلم «مطب دکتر کالیگاری» هستند که هر دو کهنه سرباز جنگ جهانی اول بودند و در مطلب کالیگاری حضور داشتند. تجربه آن‌ها نیز به این داستان و فیلم به کارگردانی روبرت وینه تبدیل شده است.

فیلم تسخیرشده (The Haunting)

فیلم تسخیرشده the haunting
  • کارگردان: رابرت وایز (Robert Wise)
  • محصول سال: ۱۹۶۳

رمان تسخیرشدگی خانه هیل (The Haunting of Hill House) محصول سال ۱۹۵۹ میلادی نوشته شیرلی جکسون (Shirley Jackson) بارها و بارها مورد اقتباس قرار گرفته و هر کدام از این اقتباس‌ها نیز رویکردی متمایز نسبت به داستان اتخاذ کردند.

همانند بسیاری از فرنچایزها و آثار ترسناک موفق، باید گفت که بسیاری از افراد همچنان اقتباس اصلی از این رمان را به عنوان بهترین اقتباس می‌شناسند. زوایای عجیب و نامنظم و همچنین فضاهای تنگ و فریبنده ساخته طراح تولید الیوت اسکات سبب شده‌اند تا فیلم «تسخیرشدگی خانه هیل» حس و حالی عجیب و غریب و دلهره‌آور داشته باشد.

این فیلم داستان دو زن با بازی جولی هریس (Julie Harris) و کلر بلوم (Claire Bloom) را دنبال می‌کند که قبلا تجربه برخورد با مسائل فراطبیعی را داشته‌اند و حالا به همراه دکتری با بازی ریچارد جانسون (Richard Johnson) و همچنین مالک جوان خانه با بازی راس تامبلین (Russ Tamblyn) وارد خانه‌ای قدیمی می‌شوند و در آنجا به دنبال رویدادهای فراطبیعی هستند.

فیلم تاریکی نزدیک (Near Dark)

فیلم تاریکی نزدیک near dark
  • کارگردان: کاترین بیگلو (Kathryn Bigelow)
  • محصول سال: ۱۹۸۷

فیلم «تاریکی نزدیک» ساخته کاترین بیگلو است و جذاب، غبارآلود و خونین به نظر می‌رسد و سطح بالای آن نیز استاندارد جدیدی برای فیلم‌های خون‌آشامی رقم زده است. این فیلم داستان گروهی از خونخواران خانه‌به‌دوش را روایت می‌کند که با یک ماشین کاروان در جنوب غربی آمریکا سفر می‌کنند و به دنبال خود نیز جسدهای متعددی را به جای می‌گذراند.

خون‌آشام جوانی به نام مای با بازی جنی رایت (Jenny Wright) پسری کشاورز به نام کیلیب با بازی آدرین پاسدار (Adrain Pasdar) را به تازگی به خون‌آشام تبدیل کرده و او را به گروه خود آورده است. حالا نیز آن‌ها باید روش زندگی خودشان را به کیلیب آموزش بدهند.

فیلم نوسفراتو (Nosferatu)

فیلم نوسفراتو nosferatu
  • کارگردان: اف دابلیو مورنائو (F. W. Murnau)
  • محصول سال: ۱۹۲۲

فیلم «نوسفراتو» ساخته اف دابلیو مورنائو به عنوان یکی از اولین فیلم‌های خون‌آشامی تاریخ شناخته می‌شود و همچنان یکی از بهترین بازگوها از داستان دراکولا (Dracula) نوشته برام استوکر (Bram Stoker) به شمار می‌رود.

این فیلم در مورد مردی به نام توماس با بازی گوستاو ون ونگنهایم (Gustav von Wangenheim) است که قصد فروش ملکی در انگلیس به کُنتی از ترانسیلوانیا با بازی مک شرک (Max Schreck) را دارد ولی در آنجا، آن مرد را با بیماری طاعون مانندی مبتلا می‌کند و سپس به سراغ دارایی‌های او می‌رود.

همین نیز باعث می‌شود تا آن کنت به خون‌آشامی خون‌خوار تبدیل شود و شروع به کشتن مردم کند. حالا توماس برای جلوگیری از گسترش اعمال خونین این کنت، باید از نیرنگ‌های نامزد خودش با بازی گرتا شرودر (Greta Schroeder) کمک بگیرد.

فیلم خانه شیطان (The House of the Devil)

فیلم خانه شیطان the house of the devil
  • کارگردان: تی وست (Ti West)
  • محصول سال: ۲۰۰۹

فیلم‌های ترسناک ساخته تی وست برای بیننده‌های مدرن بسیار لذت‌بخش هستند. او می‌داند که چطور فیلمی بسازد که حسی قدیمی داشته باشد و در عین حال، در مسیری تازه حرکت کند. یکی از فیلم‌های برجسته این فیلمساز نیز فیلم «خانه شیطان» نام دارد.

فیلم «خانه شیطان» در ابتدا عناصری از فیلم‌های ترسناک و نوجوانانه دهه هشتاد میلادی را به نمایش در می‌آورد اما در ادامه به آرامی به یکی از ترسناک‌ترین و هوشمندانه‌ترین فیلم‌ها در سه دهه اخیر تبدیل می‌شود. این فیلم تجربه‌ای واقعا خوفناک و دلهره‌آور به شمار می‌رود که علاقه کارگردان تی وست نسبت به این ژانر نیز باعث غنی‌تر شدن فیلم شده است.

این فیلم داستان سامانتا با بازی جاسلین داناهیو (Jocelin Donahue) را دنبال می‌کند که به شدت به پول نیاز دارد و از سر ناچاری موافقت می‎‌کند تا از کودک زوجی عجیب و غریب مراقبت کند که در آنسوی شهر زندگی می‌کنند.

فیلم خون‌آشام (Vampyr)

فیلم خون‌آشام vampyr
  • کارگردان: کارل تئودور درایر (Carl Theodor Dreyer)
  • محصول سال: ۱۹۳۲

حدود یک دهه پس از اینکه فیلم‌های خون‌آشامی در دنیای سینما شکل گرفتند، هنرمند و فیلمساز دانمارکی کارل تئودور درایر که فردی پیشگام در سینمای صامت بود، فیلم «خون‌آشام» را به روی پرده سینماها آورد.

فیلم «خون‌آشام» داستان مسافر کنجکاوی به نام آلن گری با بازی جولین وست (Julian West) را دنبال می‌کند که به شدت درگیری دنیای غیب شده و حالا درک خوبی از واقعیت ندارد. او وارد شهر کوچکی می‌شود، غافل از اینکه اتفاق عجیبی در شرف وقوع است. مردی وارد اتاق او می‌شود و پس از گفتن جمله «او نباید بمیرد» ناگهان ناپدید می‌شود. همین نیز شروعی بر ماجراجویی‌های آلن گری در این شهر است و متوجه می‌شود که زن اهریمنی و باستانی در حال کشتن خانواده‌ای در این شهر است.

فیلم ستون فقرات شیطان (The Devil’s Backbone)

فیلم ستون فقرات شیطان the devil's Backbone)
  • کارگردان: گی‌یرمو دل تورو (Guillermo del Toro)
  • محصول سال: ۲۰۰۱

گی‌یرمو دل تورو به عنوان فیلمسازی شناخته می‌شود که به موضوعات و رویدادهای گذشته می‌پردازد و از عناصر قدیمی بهره می‌برد تا داستانی تازه را بازگو کند. او همین روند را در فیلم «ستون فقرات شیطان» به کار گرفته و داستان گوشه‌ای از تاریخ اسپانیا یعنی جنگ داخلی اسپانیا و کسانی که با ژنرال فرانکو مبارزه کرده‌اند را به تصویر کشیده است.

پسران مدرسه‌ای شبانه‌روزی مخصوص کودکان یتیم شده در طی جنگ، توسط روح یکی از هم کلاسی‌های خود وحشت‌زده می‌شوند، روحی که ظاهرا چیزی در مورد مدرسه می‌داند که دیگران از آن خبر ندارند. همانطور که ترس و وحشت از او گسترش پیدا می‌کند، اتفاقات و هرج‌ومرج‌های خونین بیشتری در مدرسه رخ می‌دهند.

فیلم آدم‌های گربه‌ای (Cat People)

فیلم آدم‌های گربه‌ای cat people
  • کارگردان: ژاک تورنر (Jacques Tourneur)
  • محصول سال: ۱۹۴۲

اینکه چیزی شوم درون سایه‌ها پنهان شده و هر لحظه ممکن است اتفاقی خوفناک را رقم بزند، باعث ترس و وحشت بیننده‌ها می‌شود. تهیه‌کننده مجارستانی ول لیوتون جز اولین افرادی بود که از این موضوع در فیلم‌های خودش بهره گرفت.

ول لیتون در طول کارنامه هنری کوتاه خود در هالیوود، ۹ فیلم ترسناک عالی تولید کرده و از خودش میراثی گران‌بها به جای گذاشته است. فیلم «آدم‌های گربه‌ای» یکی از اولین تجربه‌های وی به عنوان تهیه‌کننده به شمار می‌رود.

در فیلم «آدم‌های گربه‌ای» معماری به نام اولیور با بازی کنت اسمیت (Kent Smith) با فرد مهاجری به نام ایرنه با بازی سیمونه سیمون (Simone Simon) آشنا و در یک نگاه عاشق او می‌شود. اما این زن زمانی که برانگیخته می‎‌شود، ممکن است به یک پلنگ تبدیل شود. فیلم «آدم‌های گربه‌ای» بسیار ترسناک و جذاب است و توانسته به خوبی با دیگر آثار هیولایی همچون فیلم‌های کمپانی یونیورسال رقابت کند.

فیلم پروژه جادوگر بلر (The Blair Witch Project)

فیلم پروژه جادوگر بلر the blair witch project
  • کارگردان: ادواردو سانچز (Eduardo Sánchez) و دنیل مایریک (Daniel Myrick)
  • محصول سال: ۱۹۹۹

به دنبال اکران فیلم «پروژه جادوگر بلر» دنیای سینما برای همیشه تغییر کرد و حالا زیرژانر «ویدیوی پیدا شده» توانسته به زیرژانری موفق در دنیای سینما تبدیل شود. تاکنون نیز آثار بسیار زیادی به این شیوه تولید شده‌اند که بدون موفقیت فیلم «پروژه جادوگر بلر» اصلا امکان‌پذیر نبودند.

این اثر سینمایی به خوبی نشان داد که فیلمساز تنها با اشاره به حضور چیزی شوم در داخل جنگل، به خوبی می‌تواند ترس و وحشت بسیار زیادی را به بیننده‌ها انتقال بدهد. فیلم «پروژه جادوگر بلر» داستانی ساده دارد و سه ویدیوساز را دنبال می‌کند که برای فیلمبرداری مستندی درباره افسانه جادوگر بلر به داخل جنگل می‌روند.

فیلم «پروژه جادوگر بلر» همچنین نشان داد که فیلمسازان مستقل با اندکی خلاقیت می‌توانند آثار بسیار موفقی از لحاظ مالی تولید کنند که قادر به رقابت با تولیدات پرهزینه هالیوود هستند.

فیلم تپه‌ها چشم دارند (The Hills Have Eyes)

فیلم تپه‌ها چشم دارند the hills have eyes
  • کارگردان: وس کریون
  • محصول سال: ۱۹۷۷

امروزه وس کریون به عنوان کارگردانی شناخته می‌شود که به لطف فیلم‌هایی همچون فیلم «جیغ» و فیلم کابوس در خیابان الم (A Nightmare on Elm Street) پست مدرنیسم و طنز تلخ را وارد ژانر وحشت کرده است اما قبل از تمام این موارد، او به عنوان کارگردانی شهرت دارد که فیلم‌های ترسناک و دلهره‌آور بسیار خوبی ساخته است.

فیلم «تپه‌ها چشم دارند» محصول سال ۱۹۷۷ میلادی یکی از آثار وی به شمار می‌رود که ترکیبی از کمدی تلخ و خشونت در آن به چشم می‌خورد. این فیلم داستان خانواده کارتر را دنبال می‌کند که در تعطیلات خود با قبیله‌ای از آدمخوارها در بیابانی رادیواکتیوی روبه‌رو می‌شوند. کارگردان در این فیلم به خوبی نشان داده که انسان‌ها برای زنده ماندن و همچنین محافظت از عزیزان خود به چه اعمال ممکن است دست بزنند.

فیلم شب شکارچی (The Night of the Hunter)

فیلم شب شکارچی the night of the hunter
  • کارگردان: چارلز لاتن (Charles Laughton)
  • محصول سال: ۱۹۵۵

بازیگر رابرت میچام (Robert Mitchum) نقش افراد سرسخت بسیار زیادی را بازی کرده اما نقش‌آفرینی او به عنوان قاتلی به نام هری پاول در فیلم «شب شکارچی» واقعا ترسناک و در عین حال جذاب بوده است.

در زندان، هم سلولی هری پاول قبل از اینکه محل دفن گنجینه خودش را به او بگوید، از دنیا می‌رود. همین نیز باعث می‌شود تا هری پاول پس از آزاد شدن از زندان، با همسر بیوه هم‌سلولی خود با بازی شلی وینترز (Shelley Winters) ازدواج کند تا بتواند آن پول‌ها را پیدا کند. اما حالا باید با فرزندان وی نیز کنار بیاید.

فیلم «شب شکارچی» سرشار از نمادگرایی داستان‌های افسانه‌ای است و کارگردان چارلز لاتن که این فیلم تنها تجربه کارگردانی وی به شمار می‌رود، توانسته اثری بسیار ترسناک و زیبا خلق کند.

فیلم رعشه‌ها (Shivers)

فیلم رعشه‌ها shivers
  • کارگردان: دیوید کراننبرگ (David Cronenberg)
  • محصول سال: ۱۹۷۵

دیوید کراننبرگ به لطف انبوهی از ایده‌های درخشان خود توانست خودش را به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازهای کانادایی در ژانر علمی-تخیلی و وحشت به مخاطبان بشناساند. اولین فیلم سینمایی شایسته او پس از خلق چندین فیلم کوتاه و آزمایشی، فیلم «رعشه‌ها» است.

این فیلم در مورد ترس و وحشت میان مستاجران مجموعه‌ای آرپاتمانی است و داستان کرمی را روایت می‌کند که از یک قربانی به قربانی دیگر می‌رود و آن‌ها را به زامبی‌های دیوانه تبدیل می‌کند. فیلم «رعشه‌ها» به خوبی نشان می‌دهد که چطور انسان‌ها می‌توانند به آسانی هویت خودشان را از دست بدهند و خودشان را در اختیار قدرتی والاتر بگذارند.

فیلم چشمان بدون چهره (Eyes Without A Face)

فیلم چشمان بدون چهره eyes without a face
  • کارگردان: ژرژ فرانژو
  • محصول سال: ۱۹۶۰

کارگردان موج نو ژرژ فرانژو با فیلم شاهکار و برجسته خودش به نام «چشمان بدون چهره» توانست مرزهای جدیدی در دنیای سینما را فتح کند. این فیلم دلهره‌آور توانست راه را برای فیلم‌های خونین، آثار رازآلود ایتالیایی و همچنین فیلم‌ها در مورد قاتل‌هایی با دستکش‌های سیاه هموار کند.

فیلم «چشمان بدون چهره» داستان جراحی فرانسوی به نام دکتر جنسیر با بازی پیر براسور (Pierre Brasseur) را دنبال می‌کند که در یک تصادف، دخترش را به شکل وحشتناکی مجروح می‌کند. حالا او خود را مصمم کرده تا صورت آسیب‌دیده دخترش را هر طور که شده، مرمت کند.

او برای انجام این کار نیز دست به هر کاری می‌زند و صورت زنان جوان را می‌رباید تا اینکه در نهایت فرد مناسب را پیدا کند. فیلم «چشمان بدون چهره» مجموعه‌ای از جراحی، ماسک و فریب است و اثر هنری عجیب و بدون تاریخ انقضاءای به شمار می‌رود که به خوبی درون ذهن بیننده حک می‌شود.

فیلم دوزخ (Inferno)

فیلم چشمان بدون چهره eyes without a face
  • کارگردان: داریو آرجنتو (Dario Argento)
  • محصول سال: ۱۹۸۰

داریو آرجنتو با فیلم «دوزخ» محصول سال ۱۹۸۰ میلادی ادای احترامی نسبت به کل فیلم‌های ژانر وحشت سینمای ایتالیا دارد. فیلم «دوزخ» سرشار از رنگ‌های بسیار زیبا، قاتلان شبح مانند، عذاب‌های پر زرق‌وبرق، اساطیر و افسانه‌های متعدد است و تقریبا دنباله‌ای برای فیلم سوسپیریا (Suspiria) محصول سال ۱۹۷۷ میلادی و ساخته خود داریو آرجنتو محسوب می‌شود.

فیلم «دوزخ» داستان چندین شخصیت مختلف را دنبال می‌کند که درگیر رمز و راز گروهی از جادوگران و جنگجویانی می‌شوند که در یک ساختمان قدیمی در شهر نیویورک حضور دارند. داریو آرجنتو توانسته هر صحنه از این فیلم را به شکلی بسیار زیبا و پیچیده طراحی و خلق کند که نتیجه آن نیز فیلمی تماشایی و جذاب شده است.

فیلم شب مردگان زنده (Night of the Living Dead)

فیلم شب مردگان زنده night of the living dead
  • کارگردان: جورج آ رومرو (George A. Romero)
  • محصول سال: ۱۹۶۸

در سال ۱۹۶۸ میلادی، کارگردان جورج آ رومرو اولین فیلم سینمایی خودش به نام «شب مردگان زنده» را به روی پرده سینماها آورد که اثری پرخاشگرانه و ساختارشکنانه به شمار می‌رود. این فیلمساز توانست بار دیگر جان تازه‌ای به فیلم‌های زامبی‌محور بدهد و از آن برای بازتاب کردن مشکلات اجتماعی استفاده کند.

فیلم «شب مردگان زنده» داستان بارابا با بازی جودیت اودیا (Judith O’Dea) را دنبال می‌کند که در خانه‌ای دورافتاده با مردی سیاه‌پوست به نام بن با بازی دوان جونز (Duane Jones) آشنا می‌شود، آن هم درست پس از اینکه هر دوی آن‌ها مورد حمله زامبی‌ها قرار گرفته‌اند.

با این حال، قبل از آن‌ها نیز خانواده‌ای درون این خانه پنهان شده بودند و از آنجا که بن یک فرد سیاه‌پوست است، مشکلاتی را نیز به همراه دارد و تنش بین افراد داخل این خانه بیشتر می‌شود. در حقیقت، این کارگردان از مسئله زامبی استفاده کرده تا به موضوع مهم‌تری همچون نژادپرستی بپردازد.

فیلم کشتار با اره‌برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre)

فیلم texas chainsaw massacre
  • کارگردان: توبی هوپر (Tobe Hooper)
  • محصول سال: ۱۹۷۴

فیلم «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» همچنان به عنوان اثری با ارزش و دقیق شناخته می‌شود. بسیاری از افراد از این فیلم و همچنین شهرت آن باخبر هستند، فیلمی که یکی از ناراحت‌کننده‌ترین تجربیات در تاریخ سینما را ارائه می‌کند اما بسیاری از افراد اصلا توجهی به تلاش‌های باورنکردنی برای ساخت این اثر ندارند.

توبی هوپر رویکردی کاملا واقع‌گرایانه در ساخت جهان فیلم «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» در پیش گرفته بود و همین نیز سبب شد تا این فیلم یکی از ناراحت‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما باشد.

این فیلم داستان پنج جوان را دنبال می‌کند که در سفر جاده‌ای خود به ناچار در خانه‌ای رهاشده توقف می‌کنند. زمانی که آن‌ها به نزدیک خانه می‌روند تا تقاضای بنزین بکنند، با صورت‌چرمی با بازی گونار هنسن (Gunnar Hansen) آشنا می‌شوند که فردی عظیم با ذهن یک کودک است و اصلا رفتار مهربانانه با غریبه‌ها ندارد.

فیلم کورونکو (Kuroneko)

فیلم کورونکو kuroneko
  • کارگردان: کانتو شیندو (Kaneto Shindo)
  • محصول سال: ۱۹۶۸

میراث فیلم‌های ترسناک ژاپنی بسیار طولانی و سرشار از روایت‌هایی در مورد ارواح و چیزهای غیر قابل توضیح است. کارگردان کانتو شیندو در درجه نخست کارگردان ژانر ترسناک نبوده اما توانسته اثری بسیار جذاب و جالب‌توجه را برای بینندگان و طرفداران این ژانر خلق کند.

فیلم «کورونکو» داستان کهنه‌سربازی را دنبال می‌کند که پس از جنگ به عنوان یک قهرمان به خانه خود باز می‌گردد اما متوجه می‌شود که همسر و مادرش توسط فراریان غارتگر به قتل رسیده‌اند. حالا ارواح همسر و مادرش جنگل نزدیک خانه‌شان را تسخیر کرده‌اند.

کارگردان کانتو شیندو در فیلم «کورونکو» در کنترل کامل صحنه‌های ترسناک قرار دارد و توانسته به خوبی فقدان و حسرتی که این ارواح تجربه می‌کنند را به بیننده‌ها منتقل کند. او فضایی دلهره‌آور و خوفناک را ایجاد کرده که در تناسب کامل با داستان و موضوع فیلم است.

فیلم جن‌گیر (The Exorcist)

فیلم جنگیر the exorcist
  • کارگردان: ویلیام فریدکین (William Friedkin)
  • محصول سال: ۱۹۷۳

کارگردان ویلیام فریدکین از تجربه خود در کارگردانی فیلم‌های درام جنایی، مستندها و همچنین اقتباس‌ها از نمایش‌نامه‌ها استفاده کرده تا این داستان در مورد تسخیر زنی جوان نوشته ویلیام پیتر بلاتی (William Peter Blatty) را به تصویر بکشد.

این کارگردان صحنه به صحنه با تکنیک یا تصاویر غیرمنتظره، اعصاب بیننده‌ها را خرد می‌کند و آن‌ها را به وحشت می‌اندازد. او از این ترفند استفاده کرده تا نشان بدهد که چگونه شیطان و اهریمن می‌توانند تهاجمی و وحشتناک باشند.

فیلم «جن‌گیر» داستان ریگان مک‌نیل را دنبال می‌کند که رفتار عجیبش تمام دکترها، روانپزشکان و همچنین هیپنوتیزم کننده‌ها را گیج کرده است. او ادعا می‌کند که شیطان درونش قرار دارد و همین نیز باعث می‌شود تا دو کشیش برای کمک به او بیایند.

فیلم درخشش (The Shining)

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
  • کارگردان: استنلی کوبریک (Stanley Kubrick)
  • محصول سال: ۱۹۸۰

بهره‌روی استنلی کوبریک در سال‌های پس از اکران فیلم «درخشش» به شدت کاهش پیدا کرد. در حقیقت، بیننده‌ها فرصت تماشای فیلم‌های بیشتری از او را از دست دادند. هر چند باید گفت، واقعا سخت بود که این کارگردان فیلم‌های بهتر و خیره‌کننده‌تری نسبت به فیلم «درخشش» یا فیلم چشمان کاملا بسته (Eyes Wide Shut) بسازد.

فیلم «درخشش» داستان نویسنده‌ای به نام جک تورنس با بازی جک نیکلسون (Jack Nicholson) را دنبال می‌کند که به دنبال الهام و آرامش برای نگارش داستان‌های تازه می‌گردد. او شغلی به عنوان سرایدار هتل Overlook را قبول می‌کند و به زودی ناآرامی و اضطراب به سراغ او می‌آیند. فیلم «درخشش» به شکلی درخشان و عجیب در وسواس‌های یک هنرمند غوطه‌ور می‌شود.

فیلم روانی (Psycho)

فیلم روانی psycho
  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • محصول سال: ۱۹۶۰

آلفرد هیچکاک فیلمسازی برجسته و توانمند بود که احساسات و واکنش‌های بیننده‌های آثار خود را مورد آزمایش قرار می‌داد. فیلم «روانی» نیز یکی از آزمایشات هیچکاک در راستای ساخت فیلمی با بودجه یک سریال است، فیلمی که حتی با این هزینه کم نیز بتواند همچنان فراتر از انتظارات ظاهر شود.

فیلم «روانی» داستان ماریون کرین با بازی جنت لی (Janet Leigh) را دنبال می‌کند که کیفی پر از پول را سرقت می‌کند و شب را در متل بیتس می‌گذراند، متلی که مدیریت آن را نورمن با بازی آنتونی پرکینز (Anthony Perkins) برعهده دارد.

فیلم «روانی» یکی از مشهورترین و برجسته‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت به شمار می‌رود که نگاه بیننده‌ها نسبت به آثار ترسناک را برای همیشه تغییر داد و الهام‌بخش آثار و فیلمسازهای متعددی بود.


در این مطلب به سراغ معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما رفتیم. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

منبع: اسکرین رنت

پین هدAmir Ringoگیمر غمگینsnowgirlDARKSIRENmajidamSami 227Mehran.BaPorfosorJack TorranceDota2KratosArtin_GamearCharlie ChaplinDonVisible 6-tigh manSpider-Man????aliushakaramazofgod of warmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ - گیمفا