پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا

پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید

مصطفی زاهدی
۱۶:۳۰ ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا

چیزی به عرضه‌ی بازی به شدت مورد انتظار God of War Ragnarok نمانده است و اکنون، با پیش نمایش این بازی در خدمت شما عزیزان هستیم.

در این مقاله ابتدا به اطلاعات و موارد کلی موجود از بازیGod of War Ragnarok می‌پردازیم و سپس، به برخی انتظاراتی که از این عنوان داریم، اشاره خواهیم کرد. با من و گیمفا همراه باشید.

این مقاله بدون هیچ گونه اسپویل داستانی و صرفا بر اساس اطلاعات کلی اعلام شده توسط سازندگان و هم‌چنین انتظاراتی که از بازی داریم نوشته شده است.

هر آن چه از بازی God of War Ragnarok می‌دانیم

بازی ۳ سال پس از وقایع نسخه قبلی در جریان است؛ گذر زمان به راحتی با توجه کردن به شرایط فیزیکی Atreus مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد در این مدت نه تنها قابلیت‌ها و قد و قامت Atreus افزایش پیدا کرده، بلکه روحیه لجباز و یاغی‌گری او نیز به همان منوال رشد کرده و به نظر می‌رسد چالش‌های پدری Kratos در این نسخه نیز ادامه دارد.
اگر به دیالوگ‌های بازی قبل، پس از اتمام بخش داستانی توجه کرده باشید، در می‌یابید که اقدامات کریتوس، از جمله کشتن Baldur، به نوعی وقوع رگناروک یا همان آخرالزمان افسانه‌هاس نورس را صدها سال جلو انداخته است؛ حتی در یکی از سکانس‌های بعد از کشتن Baldur، در گفت و گوی Brok و Sindri، صراحتا به این موضوع اشاره می‌شود.

حال تا حدی حداقل هدف داستان مشخص است. رگناروک در حال به وقوع پیوستن بوده و به احتمال قریب به یقین، کریتوس و پسرش برای جلوگیری از آن (یا متوقف کردن آن پس از وقوع)، تلاش می‌کنند (احتمال دیگر این است که آن‌ها با نابود کردن Odin و Thor، به نوعی پیشگویی‌ها را محقق سازند؛ این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد).

فراموش نکنید که اقدامات کریتوس، همواره مانند کارما دامن‌گیر او می‌شوند و او در طی ماجراجویی‌های نسخه‌ی قبل، هر چقدر برای ما لحظات خوشی را فراهم نمود و خاطره‌سازی کرد، به همان مقدار دشمن جدید برای خودش ایجاد کرد. به نظر می‌رسد Thor ،Odin و Freya سه دشمن سر سخت کریتوس در این نسخه هستند. فریا پس از مرگ پسرش بالدر، قسم خورد از کریتوس انتقام می‌گیرد، ثور نیز نه تنها دو پسرش را از دست داده، بلکه غرور و آبروی او نیز لکه دار شده. وضعیت Odin نیز طبیعتا مشخص است. البته باید بگویم هنوز روابط دقیق بین کریتوس و شخصیت‌های مختلف مشخص نیست و بعید نیست مانند نسخه‌ی قبلی، در این اثر نیز شاهد سوپرایز‌های داستانی و Plot Twist‌های جذابی باشیم.

در کل آن چه مشخصاً رگناروک بستری فوق‌العاده برای کریتوس و Atreus فراهم خواهد ساخت تا به ماجراجویی‌های جذاب دیگری بپردازند.

پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا

ساختار بازی God of War Ragnarok، کاملا با نسخه‌ی ۲۰۱۸ یکی است و به نظر می‌رسد سازندگان تمرکز خود را روی افزودن ویژگی‌های جدید و لذت‌بخش‌تر ساختن مبارزات گذاشته‌اند. اصطلاحی در انگلیسی وجود دارد که می‌گوید: «اگر چیزی خراب نیست، تعمیرش نکنید!»

به نظر می‌رسد سانتا مونیکا به نوعی این شعار را سر لوحه کار خود قرار داده است. منطقی نیز نگاه کنیم، زاویه دوربین، مبارزات سینماتیک، طراحی مراحل و موارد مختلف مربوط به گیم‌پلی، همگی در نسخه‌ی قبلی در سطح بالایی کار شده بودند و اگر برخی نواقص مربوط به تنوع دشمنان را کنار بگذاریم، مشخص است نیازی به تغییر گسترده در اسکلت و استخوان‌بندی مبارزات نبود. با این وجود، قطعا باید شاهد ویژگی‌هایی باشیم که به این عنوان هویتی مستقل از نسخه‌ی قبل اعطا کند. برای مثال، وجود یک سلاح جدید می‌تواند تنوع خوبی به مبارزات ببخشد؛ تا به امروز، به غیر از تبر Leviathan و Blade of Chaos، مشخص نیست که آیا در طول بازی کریتوس از سلاح دیگری استفاده خواهد کرد یا خیر. البته مشخص شده این بار کریتوس از سپر‌های مختلف، با قابلیت‌های گوناگون می‌تواند استفاده کند.

نگاهی خلاصه بر برخی اطلاعات تکمیلی بازی:

  • هر ۹ قلمرو قابل کاوش خواهند بود و شاهد محتویات مختلف در هر کدام از Realm‌ها خواهیم بود.
  • طبق گزارش‌ها و شایعه‌ها، مدت زمان لازم برای اتمام خط اصلی داستانی حدود ۲۰ ساعت است و بازی ۲۰ ساعت دیگر محتوای فرعی مثل فعالیت‌های جانبی و مراحل فرعی دارد. تقریبا مشابه محتوای نسخه‌ی قبلی.
  • قابلیت Photo Mode پس از عرضه در قالب آپدیت به بازی افزوده می‌شود.
  • در طول بازی، کریتوس چند مرتبه با ثور مبارزه خواهد کرد (مشابه بالدر)
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
  • صندوق‌های Nornir و کلاغ‌های Odin دچار تغییرات و اصلاحاتی شده‌اند.
  • کریتوس کمبو‌ها و قابلیت‌های اساسی Leviathan و Blade of Chaos از نسخه قبل را از همان ابتدا می‌تواند استفاده کند.
  • به لطف برخی تغییرات جدید، سرعت جابه‌جایی کریتوس در محیط هنگام مبارزات بیشتر شده است.
  • به لطف تیر‌های جدید Atreus که Sonic نام دارند، می‌توانید برخی اشیا محیط را شکسته و متلاشی کنید و به برخی گنج‌های پنهان، راه‌های مخفی یا دیگر رمز و راز‌های محیط دست یابید.
  • شخصیت Atreus بیشتر در مبارزات فعال است و حضور تاثیرگذار‌تری دارد.
  • شاهد بازگشت مراحل فرعی در قالب Favor‌ها هستیم و به نظر می‌رسد دوباره کوتوله‌ها Quest Giver هستند.
  • بازی دارای باس‌فایت‌های بیشتری نسبت به نسخه‌ی قبل است.
  • چندین سکانس تعقیب و گریز با تخریب زیاد در بازی وجود دارد.
  • علاوه بر قایق، شاهد روش‌های جدید جابه‌جایی مثل استفاده از سورتمه هستیم.
  • محیط‌های مبارزات نسبتا کوچک، اما بسیار عمیق و پر جزییات هستند.
  • بر خلاف نسخه‌ی قبلی، در مقیاس گسترده شاهد حضور انسان‌ها و کوتوله‌ها هستیم و در کل، دنیای بازی شلوغ‌تر و پررنگ‌تر شده است.
  • حضور دشمنان زیادی مانند: انسان‌ها، هیولا‌ها، Minatour ،Helwalker و Seidr در بازی تأیید شده است.
  • مکانیزم سپر کریتوس بسیار عمیق‌تر شده و شاهد سپر‌های مختلف با قابلیت‌های منحصر به فرد هستیم. برای مثال، سپر Stonewall آسیب وارد شده را جذب می‌کند و کریتوس می‌تواند با کوبیدن سپر بر زمین، به دشمنان آسیب برساند. سپر Dauntless هم مناسب افرادی است که به Parry کردن حملات علاقه دارند.
  • شاهد طیف بسیار وسیع‌تری در رنگ‌بندی محیط‌های مختلف هستیم و می‌توان گفت وجود نُه Realm مختلف، به تنوع ظاهری دنیای بازی کمک خواهد کرد.
  • انیمیشن‌های تمام کننده یا همان Finisher‌ها، بسیار خشن‌تر و خونین‌تر شده‌اند و شاهد Finisher‌های کاملا جدیدی خواهیم بود. قبلا فینیشرها با دستان کریتوس انجام می‌شد، اما حالا سلاح‌ها نیز فینیشر دارند.
  • حجم بازی روی PS4 حدود ۱۱۰ گیگابایت و روی PS5 بین ۸۰ تا ۱۰۰ گیگابایت است (بر اساس ریجن متغیر است)
  • پیش دانلود بازی از ۲ نوامبر (۱۱ آبان) آغاز می‌شود.
  • این عنوان، پایان ماجراجویی‌های کریتوس در دنیای نورس خواهد بود.
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا

انتظاراتی که از God of War Ragnarok داریم

یک فرجام باشکوه
معمولا به عنوان مخاطب، ما در پایان سلسله ماجراجویی‌های مختلف در قالب یک شخصیت، انتظار داریم که حسن ختام این ماجراجویی به بهترین شکل ممکن رقم بخورد و پرونده آن فصل را ببندد. از آن جایی که مشخص شده (و از عنوان بازی نیز پیداست) که God of War Ragnarok آخرین نسخه‌ی سری در افسانه‌های نورس است، انتظار داریم که شاهد فرجامی باشکوه برای این ماجراجویی عظیم باشیم. با توجه به اطلاعات منتشر شده از بازی، به نظر می‌رسد که سانتا مونیکا برای این نسخه سنگ تمام گذاشته و امیدواریم God of War Ragnarok به حماسی‌ترین شکل ممکن پرونده ماجراجویی‌های کریتوس در نورس را ببندد و سوالی را بی پاسخ نگذارد.

رفع نواقص نسخه قبلی
بازی God of War ۲۰۱۸، با وجود کیفیت غیرقابل انکارش، در چند زمینه شاهد ضعف‌های مختلف بود که این موارد کمی به تجربه‌ی کلی این اثر آسیب زدند. به عنوان مثال، تنوع پایین دشمنان معمولی و هم‌چنین باس فایت‌ها در مقایسه با عناوین قبلی مشهود بود و این مورد یکی از نقاط ضعف نسخه‌ی قبلی به شمار می‌رفت. به نظر می‌رسد سازندگان به انتقادات هواداران در این زمینه توجه کرده‌اند و طبق شواهد، کریتوس در Ragnarok با طیف وسیعی از دشمنان مختلف مواجه می‌شود. از Beast‌ها و Elf‌ها گرفته تا Jotnar و Helwalker. در کل، آن طور که مشخص است شاهد طیف بسیار بیشتری از دشمنان مختلف در طول بازی خواهیم بود.

از طرف دیگر، برخی طرفداران قدیمی سری که عاشق مبارزات سریع و جذاب نسخه‌های قبلی بودند، کمی از سرعت مبارزات و ریتم بازی گله داشتند و به نظر می‌رسد سازندگان در این بخش نیز تغییرات مختلفی را اعمال کرده‌اند. برای مثال کریتوس می‌تواند از Blade of Chaos به عنوان Grappling Hook استفاده کرده و خود را به سرعت از موانع عبور دهد و در همین حین، توانایی انجام کمبو‌های ترکیبی با تبر Leviathan را نیز دارد. البته در کل شاهد تغییر اساسی در روند مبارزات نیستیم، بلکه به نظر می‌رسد برخی قابلیت‌های جدید، ریتم مبارزات را کمی سریع‌تر می‌کنند و آزادی عمل بیشتری در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا

بهره‌گیری حداکثری از سخت‌افزار نسل نهمی Playstation
دو سالی می‌شود که وارد نسل نهم شده‌ایم و در این بین، برخی عناوین به خوبی از پتانسیل‌های کنسول‌های نسل جدید بهره برده‌اند. بازی Horizon Forbidden West یک مثال عالی در این زمینه است. عنوانی که هم به شکل فوق‌العاده‌ چشم نوازی قدرت سخت‌افزاری PS5 را به نمایش گذاشت و هم از طرف دیگر، به خوبی از قابلیت‌های Dualsense مثل Adaptive Trigger و Haptive Feedback استفاده کرد.

از طرف دیگر، برخی نگرانی‌ها وجود داشت که به علت عرضه‌ی بازی God of War Ragnarok برای کنسول PS4، شاید سازندگان نتوانند به شکل کامل از قدرت PS5 استفاده کنند. به جرأت می‌توانم بگویم من و تک تک شما عزیزان امیدوار هستیم که خروجی کیفی God of War Ragnarok از لحاظ گرافیکی، فوق‌العاده باشد و خصوصا اگر از قابلیت‌های Dualsense، به ویژه Adaptive Trigger، به شکل مناسب استفاده شده باشد، قطعا تجربه‌ی ما از بازی نیز به مراتب لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

استفاده حداکثری از پتانسیل اساطیر نورس
از خدایان Vanir و Aesir گرفته، تا Giant‌ها، افسانه‌های نورس میزبان موجودات، هیولا‌ها و شخصیت‌های برجسته فوق‌العاده زیادی هستند. در نسخه‌ی ۲۰۱۸، کریتوس با بالدر، پسران ثور و برخی موجودات دیگر مانند ترول‌ها مبارزه کرد؛ اما پر واضح است که هنوز بخش زیادی از پتانسیل اساطیر نورس دست نخوره باقی مانده است. Thor ،Odin و البته Freya را کنار بگذاریم، امیدوارم سازندگان باس‌فایت‌های جذاب دیگری در قالب هیولاهای افسانه‌ای نورس برای ما تدارک دیده‌ باشند.

همان طور که اشاره کردم، از آن جایی که دیگر خبری از نسخه‌ی سوم در نورس نیست، بازی God of War Ragnarok کل ماجراجویی‌های کریتوس را جمع بندی می‌کند و اگر سازندگان از قرار دادن هیولا یا نژاد خاصی صرف نظر کنند، دیگر فرصتی برای مواجهه با آن‌ها وجود نخواهد داشت. به احتمال قریب به یقین خبری از بسته الحاقی داستانی نیز نخواهد بود و به همین دلیل به شخصه امیدوارم God of War Ragnarok تا حد امکان از پتانسیل‌های اساطیر نورس در قالب‌های مختلف استفاده کرده باشد.

سخن پایانی:

بازی God of War Ragnarok مورد انتظار‌ترین بازی باقی مانده سال ۲۰۲۲ به شمار می‌آید. عنوانی که به عقیده بسیاری، بزرگ‌ترین رقیب بازی Elden Ring برای کسب عنوان بهترین بازی سال خواهد بود. آیا God of War Ragnarok ماجراجویی‌ها و حماسه کریتوس را به شکل فوق‌العاده‌ای به پایان خواهد رساند؟ زمان مشخص خواهد کرد.

Amir RingoGGیوهانmh.pblackcitySquatlatexSouls/godElliegod of warThe hunt is comingDARKSIRENkalantarمحمد حسین کریمیLike no otherO2DonArmin_9301Vito Scaletta77Dantemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا
پیش‌نمایش God of War Ragnarok؛ به آخرالزمان سلام کنید گیمفا