قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟

امیرحسین رنجبر
۱۷:۱۸ ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا

Call of Duty از ابتدا محبوب مطلق نبود. چه چیزی باعث شد که تفاوت سطح این فرنچایز با Battlefield تا این حد زیاد شود؟ آیا Battlefield برای همیشه از رقابت خارج شده است؟

وقتی صحبت از رقابت بازی‌های شوتر به میان می‌آید، نام دو عنوان پرطرفدار همیشه در نوک قله به چشم می‌خورد. کم‌تر کسی وجود دارد که این روزها از رقابت مستقیم سری Battlefield و Call of Duty اطلاع نداشته باشد. وقتی فروش و محبوبیت این دو فرنچایز را از نقطه کنونی بررسی می‌کنیم، نمی‌توان حکم‌رانی Call of Duty را حداقل از نظر درآمدزایی انکار کرد. اما این رقابت از چه زمانی شروع شد؟ در این مطلب به پاسخ به این سوالات می‌پردازیم. با گیمفا و ادامه این مقاله همراه باشید.

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا

شاید خیلی‌ها ندانند، اما Battlefield زودتر از Call of Duty به دنیا آمد. اولین نسخه Battlefield در سال ۲۰۰۲ عرضه شد؛ درست در هیاهوی محبوبیت سری Medal of Honor. اولین نسخه این سری، Battlefield 1942 نام داشت. این بازی تا حدی موفق بود که توانست میانگین امتیاز ۸۹ را متاکریتیک ثبت کند و شروعی فوق‌العاده برای سری رقم زد. در ایالات متحده، Battlefield 1942 حدود ۶۸۰ هزار نسخه به فروش رساند و تا آگوست ۲۰۰۶، بیش از ۲۷ میلیون دلار درآمد به دست آورد. فروش Battlefield 1942 تا آگوست ۲۰۰۶، به ۲.۷ میلیون واحد در ایالات متحده رسید.

به دلیل عملکرد غیرمنتظره در فروش، این بازی در دسامبر ۲۰۰۲، جایزه فروش طلایی را از Verband der Unterhaltungssoftware Deutschland (VUD) دریافت کرد. این جایزه نشان دهنده فروش حداقل ۱۰۰ هزار واحد از بازی در سراسر آلمان، اتریش و سوئیس بود. این اثر تا جولای ۲۰۰۴ بیش از ۳ میلیون نسخه به فروش رساند و در آن زمان، به یک موفقیت تجاری تمام عیار تبدیل شد. از طرف دیگر، سازندگان سابق Medal of Honor در حال خلق غولی بودند که هیچکس فکر نمی‌کرد در آینده، بازار فروش بازی‌ها را تمام و کمال در اختیار بگیرد.

چند تن از بهترین خالقان سری Medal of Honor، استودیویی به‌نام اینفینیتی وارد ‌(Infinity Ward) تاسیس کردند تا روی یک آی‌پی جدید کار کنند. این آی‌پی، Call of Duty نام داشت که در سال ۲۰۰۳ عرضه گردید. اتفاقات این بازی مشابه با تمام عناوین شوتر اول شخص آن زمان، در زمان جنگ جهانی دوم جریان داشت؛ جایی که شما در ارتش آمریکا به مبارزه با نازی‌ها می‌پرداختید. این بازی حتی از Battlefield 1942 هم بهتر عمل کرد. کسب متای ۹۱ روی PC، به الکترونیک آرتز (Electronic Arts) ثابت کرد که رقیب بزرگش خیلی زودتر از موعود پا به میدان نبرد گذاشته است.

فروش این بازی هم تا حد زیادی از Battlefield 1942 بهتر بود. گروه NPD بازی Call of Duty را هشتمین بازی کامپیوتری پرفروش سال ۲۰۰۳ نامید. این عنوان، این موقعیت را حتی تا سال بعد هم حفظ کرد. تنها در ایالات متحده، Call of Duty حدود ۷۹۰ هزار نسخه فروخت و تا آگوست ۲۰۰۶ به درآمد ۲۹.۶ میلیون دلاری دست یافت. در آن زمان، رسانه Edge این بازی را به عنوان سیزدهمین بازی کامپیوتری پرفروش این کشور اعلام کرد. این فروش به صورت جهانی ادامه داشت تا سرانجام در سال ۲۰۱۳، اعلام شد که مجموعا ۴.۵ میلیون نسخه از نسخه اول Call of Duty به فروش رسیده است.

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
Battlefield 1942

هرچند Call of Duty در زمینه‌های کیفی و مالی عملکرد بهتری نسبت به Battlefield 1942 داشت، اما اختلاف آنقدری نبود که بتوان برنده مطلقی برای این رقابت انتخاب کرد. شاید سازندگان نمی‌دانستند که این نبرد، تا سال‌های زیادی ادامه خواهد داشت. تا عرضه نسخه‌های دوم Call of Duty و Battlefield، دایس (DICE) و الکترونیک آرتز چندین نسخه فرعی از Battlefield منتشر کردند که به موفقیت و فروش کلی این فرنچایز افزود. از بین این بازی‌ها، می‌توان به Battlefield Vietnam اشاره کرد.

اما نبرد اصلی برای سال ۲۰۰۵ برنامه‌ریزی شده بود. آینده برای Battlefield حتی روشن‌تر از قبل بود. Battlefield 2 در ژوئن ۲۰۰۵ به صورت جهانی عرضه گردید و تا حدی باکیفیت و سرگرم‌کننده بود که توانست متای ۹۱ را از منتقدین کسب کند. این بازی تا همین الان هم یکی از بهترین نسخه‌های سری در زمینه میانگین نمره به حساب می‌آید. خیلی از رسانه‌ها، جایزه بهترین بازی سال را به این عنوان اختصاص دادند. بازی Battlefield 2 در ماه اول انتشار، ۱.۲ میلیون نسخه فروخت. مجموع فروش بازی تا جولای ۲۰۰۶، ۲.۲ میلیون نسخه اعلام شد.

این بازی همانند نسخه قبلی خود، جایزه فروش طلایی را از انجمن ناشران نرم افزار سرگرمی و اوقات فراغت (ELSPA) دریافت کرد. برای کسب این جایزه، بازی‌های کاندید شده باید حداقل ۲۰۰ هزار نسخه در بریتانیا بفروشند که مشخصا Battlefield 2 موفق به انجام اینکار شد. هرچند رقابت سال ۲۰۰۵ را الکترونیک آرتز آغاز کرد، اما اکتیویژن (Activision) هم با توپ پر آمده بود.

بودجه بازی Call of Duty 2 تقریبا ۱۴.۵ میلیون دلار بود.با توجه به اینکه اکتیویژن برخلاف الکترونیک آرتز علاقه چندانی به ساخت نسخه‌های فرعی نداشت، دو سال به اینفینیتی وارد برای ساخت این بازی مهلت داد. تقریبا ۷۵ نفر روی بازی کار می‌کردند که در آن زمان، تعداد نسبتا زیادی بود. علیرغم اینکه بازی باید برای کنسول ایکس باکس ۳۶۰ هم بهینه می‌شد، سازندگان بدون هیچ کرانچ و اضافه کاری توانستند بازی را در موعد مقرر به دست گیمرها برسانند.

بازی از نظر نمره و امتیاز نتوانست به خوبی Battlefield 2 ظاهر شود، اما کماکان عنوانی موفق بود. این بازی متای ۸۶ روی PC و ۸۹ روی ایکس باکس ۳۶۰ را کسب کرد. با این وجود، فروش بازی دل‌انگیز بود. Call of Duty 2 با فروش ۲۰۰ هزار واحد در اولین هفته عرضه خود، محبوب‌ترین عنوان لانچ ایکس‌ باکس ۳۶۰ بود. طبق آمار، ۷۷ درصد از افرادی که ایکس باکس ۳۶۰ خریدند، این عنوان را نیز در کنار آن خریداری کردند که به فروش بالای بازی کمک کرد.

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
Call of Duty 2

تا جولای ۲۰۰۶، ۱.۴ میلیون نسخه از بازی تنها روی ایکس باکس ۳۶۰ فروخته شده بود. تا ژانویه ۲۰۰۸، بازی ۲ میلیون نسخه به فروش رساند. آخرین آمار رسمی فروش بازی در نوامبر ۲۰۱۳ اعلام شد. بازی حدود ۶ میلیون نسخه تا آن تاریخ به فروش رسانده بود که به صورت کلی، عملکرد بهتر نسخه دوم نسبت به عنوان قبلی را نشان می‌داد. سردبیران مجله بازی‌های رایانه‌ای، Call of Duty 2 را هفتمین بازی رایانه‌ای برتر سال ۲۰۰۵ نامیدند.

آن روزها، نقطه اوج رقابت Battlefield و Call of Duty بود، اما از آنجا که هر دو فرنچایز سهم خاصی از بازار را در اختیار داشتند، خطری از جانب هیچکدام دیگری را تهدید نمی‌کرد. هرچند این قضیه دوام چندانی نداشت. قبل از اینکه این رقابت به عجیب‌ترین و حیاتی‌ترین نقطه تاریخ خود برسد، رقابتی دیگر انتظار این دو فرنچایز را می‌کشید.

الکترونیک آرتز تصمیم به ساخت یک بازی از Battlefield در آینده‌ای نه چندان دور گرفت که راستش را بخواهید، تصمیمی عقلانی نبود. بازی Battlefield 2142 در سال ۲۰۰۶ عرضه شد که هرگز نتوانست موفقیت کیفی دو نسخه قبلی خود را تکرار کند. همانطور که از نامش پیداست، Battlefield 2142 در سال ۲۱۴۲ اتفاق می‌افتد و جنگی را به تصویر می‌کشد که به عنوان جنگ سرد قرن بیست و دوم شناخته می‌شود. در این نبرد، دو ابرقدرت نظامی، اتحادیه اروپا (EU) و ائتلاف پان آسیایی (PAC)، برای زمین‌های سالم می‌جنگند؛ زمین‌هایی که تحت تاثیر “عصر یخبندان دوم” نابود شده‌اند.

از آنجایی که هیچ آمار فروش موثقی از این عنوان اعلام نشد، بازی Battlefield 2142 احتمالا نتوانست موفقیت تجاری خوبی کسب کند. از طرفی دیگر، تریارک (Treyarch) در حال کار روی عنوانی بود که اولین شکست مطلق Battlefield مقابل Call of Duty را رقم می‌زد. بازی Call of Duty 3 تفاوت عظیمی با نسخه‌های قبلی خود داشت، آن هم عدم عرضه بازی برای پلتفرم محبوب رایانه‌های شخصی بود. الکترونیک آرتز احتمالا فکر می‌کرد که با چنین تصمیمی، فروش Call of Duty 3 نابود خواهد شد؛ اما دقیقا برعکس این اتفاق رخ داد.

بازی Call of Duty 3 یکی از پرفروش‌ترین عناوین نوامبر ۲۰۰۶ در ایالات متحده بود. این بازی برای اولین بار در رتبه ۳ جدول فروش هفتگی بریتانیا قرار گرفت و تا فوریه ۲۰۰۷، از لیست ۱۰ برتر خارج نشد. طبق گزارش NPD، این بازی تا پایان سال ۲۰۰۶، تقریبا ۱.۱ میلیون واحد در آمریکا به فروش رساند. نسخه‌های ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۲ بازی، هرکدام جایزه فروش «پلاتینیوم» را از انجمن ناشران نرم‌افزار سرگرمی و اوقات فراغت (ELSPA) دریافت کردند.

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا

طبق آمار و ارقام منتشر شده در نوامبر ۲۰۱۳، این بازی ۷.۲ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته بود. به عبارتی دیگر، Call of Duty 3 با وجود عدم عرضه روی PC، پرفروش‌ترین نسخه سری در آن زمان بود که این امر، زنگ خطر بزرگی را برای الکترونیک آرتز به صدا درآورد.

سه اتفاق کلیدی و مهم در فاصله گرفتن و پیروزی مطلق Call of Duty تاثیر داشت. این سه رخداد شامل عرضه سری Modern Warfare، مشکلات انجین سری Battlefield و مدیریت نادرست الکترونیک آرتز می‌شود. بعد از عرضه Call of Duty 3، تا اولین اتفاق مهم چیز زیادی باقی نمانده بود.

هم دایس و هم الکترونیک آرتز، روی نسخه‌هایی از بازی شوتر خود در زمان مدرن کار می‌کردند. به‌خاطر این موضوع که اکتیویژن چندین استودیو برای ساخت سری Call of Duty در اختیار داشت، تصمیم گرفت که بازی‌های این سری را به صورت سالانه منتشر کند. این تصمیم توانست فروش و موفقیت مالی شرکت را برای سال‌ها تضمین کند، اما در آینده‌ای نه چندان دور، به کیفیت کلی سری ضربه زد. با توجه به موارد ذکر شده، بازی Call of Duty 4: Modern Warfare از بخت بد الکترونیک آرتز، یک سال زودتر از Battlefield جدید عرضه شد و بازار را بلعید.

همانطور که پیش‌تر گفتم، بیشتر سازندگان بازی‌های شوتر اول شخص، به ساخت وقایع بازی در جنگ جهانی دوم علاقه داشتند و کم‌تر ریسک می‌کردند. به هر حال گفتیم که ریسک الکترونیک آرتز در ساخت یک بازی در آینده‌ای نه چندان دور، چندان موفقیت‌آمیز نبود. با این وجود، اینفینیتی وارد این ریسک را به جان خرید. ساخت یک بازی شوتر در زمان حال و ساخت داستانی که تمام و کمال از ذهن خلاق نویسندگان نشات می‌گرفت، چیزی نبود که هر سازنده‌ای بتواند انجام دهد.

نسخه اول Modern Warfare انقلابی در سری Call of Duty ایجاد کرد. این بازی نه تنها با کسب متای ۹۲، تبدیل به باکیفیت‌ترین عنوان سری شد، بلکه رکوردهای فروش را هم جابه‌جا کرد. پیش از انتشار Call of Duty 4: Modern Warfare، پیش‌بینی می‌شد که فروش آن حتی از Halo 3 هم پیشی بگیرد. این پیش‌بینی درست از آب درآمد. نسخه ایکس باکس ۳۶۰ از نوامبر ۲۰۰۷ تا ژانویه ۲۰۰۸، به پرفروش‌ترین بازی ویدیویی آمریکا تبدیل شد. نسخه‌های ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ به ترتیب ۱.۵۷ میلیون و ۴۴۴ هزار نسخه فقط در ماه اول و فقط در آمریکا به فروش رساندند.

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
Call of Duty 4:Modern Warfare

هر ماه حدود ۱ میلیون واحد از این بازی به فروش می‌رفت. نسخه ایکس باکس ۳۶۰ سومین بازی ویدیویی پرفروش سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده بود. طبق گفته گروه NPD، بازی Call of Duty 4 در کم‌تر از یک سال، بیش از ۷ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته بود و به پرفروش‌ترین بازی سال ۲۰۰۷ تبدیل شد. چنین تجربه‌ای برای اکتیویژن بی‌سابقه بود. آی‌پی Call of Duty از یک سری شوتر موفق، به یک غول پول‌ساز تبدیل شد. این همان زنگ خطری بود که از آن صحبت می‌کردیم و الکترونیک آرتز، به طور کامل از چرخه رقابت دور شده بود.

نسخه اول Bad Company و Battlefield 1943 هرگز نتوانستند فروش Modern Warfare را لمس کنند، اما دایس هنوز یک ورق رو نشده در اختیار داشت، ورقی که Battlefield را موقتا به چرخه رقابت بازگرداند. البته قبل از اینکه به آن برسیم، Modern Warfare 2 را روی میز داریم. هرچند فروش World at War کماکان قابل تحسین بود، اما Modern Warfare 2 صنعت گیم را مانند یک زلزله تکان داد. به متای ۹۴ بازی کاری نداریم. از فروش فوق‌العاده این نسخه همین بس که در عرض یک سال، بیش از ۱۰ میلیون نسخه تنها در آمریکا به فروش رساند و به پرفروش‌ترین بازی تاریخ بریتانیا در آن زمان تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۳ هم اعلام شد بازی مجموعا ۲۳ میلیون نسخه تا آن روز به فروش رساند. الکترونیک آرتز می‌دانست که در بهترین شرایط ممکن هم نمی‌تواند چنین موفقیتی را لمس کند، اما Bad Company 2 سری را تاحدودی به رقابت بازگرداند. این نسخه نه تنها نمرات خوبی کسب کرد، بلکه بازی در عرض دو سال موفق به فروش ۱۲ میلیون نسخه‌ای شد. Bad Company 2 یک قمار بود؛ اگر فروش این بازی کم‌تر از ۱۰ میلیون نسخه بود، دایس می‌بایست شکست همیشگی خود در برابر Call of Duty را قبول می‌کرد. اما از طرفی، باد کاملا در جهت خواسته‌های اکتیویژن می‌وزید.

آی‌پی Call of Duty حالا تبدیل به یک اعتبار در صنعت گیم شده بود. وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، نسخه‌های آینده آن بازی بدون توجه به کیفیت، فروش یکسانی را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، Black Ops و Modern Warfare 3 دقیقا مشابه نسخه‌های قبلی، بازار را در چنگ خود گرفتند و رکوردها را جابه‌جا کردند.

برخلاف اکتیویژن، الکترونیک آرتز انتشار یک سال در میان را برای بازی‌های Battlefield مورد هدف قرار داد. Battlefield 3 همزمان با Modern Warfare 3 عرضه شد و بی‌تعارف، موفقیتی خارق‌العاده برای این شرکت رقم زد. این بازی تنها در عرض یک سال، بیش از ۱۵ میلیون نسخه به فروش رساند. خیلی‌ها Battlefield 3 را برنده رقابت این دو فرنچایز در سال ۲۰۱۱ می‌دانند.

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
Battlefield 3

بازی Modern Warfare 3 با حواشی زیادی پا به بازار گذاشت. از جدا شدن اعضای کلیدی استودیو اینفینیتی وارد بگیرید، تا بخش چندنفره‌ای که مورد پسند همه قرار نگرفت. خیلی‌ها روایت نسخه سوم را یک عقب‌گرد نسبت به دو نسخه قبلی خطاب می‌کردند. از جهتی دیگر، بخش چندنفره Battlefield 3 یک انقلاب بود. تصور کنید سرورهای این بازی بعد از ۱۱ سال از انتشار آن، هنوز هم شلوغ و پر از بازیکن هستند. با وجود فروش کم‌تر، Battlefield هنوز برای رقابت سرپا بود اما اشتباهاتی در آینده رخ داد که این سری را به کل از چرخه رقابت خارج کرد.

فروش Black Ops 2 کماکان خارق‌العاده بود. الکترونیک آرتز اشتباهی کرد که حتی در سال ضعف Call of Duty، از اکتیویژن شکست سنگینی خورد. سال ۲۰۱۳، مصادف بود با عرضه کنسول‌های نسل هشتمی و سال مهمی برای دو فرنچایز Call of Duty و Battlefield بود. اینفینیتی وارد از هم پاشیده روی بازی Call of Duty Ghosts کار می‌کرد، درحالی که دایس وظیفه ساخت Battlefield 4 را برعهده داشت. دایس بازی مذکور را روی انجین جدید Frostbite 3 توسعه می‌داد، انجینی که به فرشته مرگ الکترونیک آرتز در نسل هشتم تبدیل شد.

نسخه‌های جدید Battlefield و Call of Duty در فاصله یک ماهه در اواخر سال ۲۰۱۳ عرضه شدند. بازی Battlefield 4 عنوانی باکیفیت با گرافیکی فوق‌العاده بود، اما یک مشکل بزرگ وجود داشت؛ بازی از نظر عملکرد فنی فاجعه بود. فرقی نمی‌کرد روی کدام پلتفرم، Battlefield 4 از باگ‌، افت فریم و مشکلات فنی زیادی رنج می‌برد. از طرفی Call of Duty Ghosts هم منتشر شد و بعد از سال‌ها حکم‌رانی Call of Duty در زمینه عرضه شوترهای باکیفیت، نتوانست آنچنان نظر منتقدین و طرفداران را به خود جلب کند. بازی متای ضعیفی گرفت و فروشش هم نسبت به نسخه‌های قبل افت کرد.

با وجود تمام ضعف‌های Call of Duty Ghosts، بازی Battlefield 4 با مشکلات فنی‌اش دفن شد و در عرض یک سال، تنها ۷ میلیون نسخه به فروش رساند. این دومین اتفاق مهم رخ داده در مسیر شکست کامل Battlefield در رقابت با Call of Duty بود اما تا رخ دادن اتفاق سوم، روزهای روشنی انتظار این فرنچایز را می‌کشید. سری Battlefield استراحتی سه ساله را تجربه کرد و در این بین، دو نسخه از Call of Duty تحت نام‌های Advanced Warfare و Black Ops 3 عرضه شد که هر دو فروش موفقی را تجربه کردند.

سال ۲۰۱۶، سال رقابت مستقیم Battlefield با Call of Duty بود. پس از سال‌ها رقابت یک‌طرفه، ورق به سمت دایس برگشت. دایس می‌دانست که سری Call of Duty از نظر کیفی روندی نزولی را طی می‌کند، بنابراین بهترین وقت برای استفاده از فرصت و تقبل ریسکی بزرگ بود. دایس تصمیم گرفت که یک بازی بر اساس جنگ جهانی اول توسعه دهد و نامش را Battlefield 1 گذاشت. این بازی برخلاف پیش‌بینی‌ها، به یک Big Winner برای الکترونیک آرتز تبدیل شد.

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا

جدا از نمرات فوق‌العاده‌ای که کسب کرد، موفق شد تنها در عرض دو سال، ۱۵ میلیون نسخه به فروش برساند. Battlefield 1 به معنای واقعی کلمه، یک شوتر بی‌نقص در همه زمینه‌ها بود. هرچند بخش داستانی بازی در مرکز توجه شرکت ناشر نبود، اما بخش چندنفره بازی یکی از بهترین‌های نسل بود. اما در سمت دیگر میدان، در سنگر اکتیویژن چه خبر بود؟

اینفینیتی وارد که در آن زمان تنها سایه‌ای از قبل بود، بازی Call of Duty Infinite Warfare را توسعه داد. این بازی شاید یکی از ضعیف‌ترین نسخه‌های سری چه در زمینه فروش و چه در زمینه نمرات به حساب بیاید. Infinite Warfare حدود ۱.۸ میلیون نسخه در هفته اول خود در ایالات متحده فروخت. با این حال، فروش کلی در مقایسه با Call of Duty: Black Ops III، حدود ۵۰٪ کاهش داشت. اکتیویژن در فوریه ۲۰۱۷ گزارش داد که بازی کم‌تر از انتظارات عمل کرد و یکی از دلایلش، لج کردن طرفداران نسبت به این اثر بود. کسی باورش نمی‌شد، اما تخت سلطنت بعد از سال‌ها به Battlefield رسیده بود.

الکترونیک آرتز توانست بعد از یک دهه رقابت، مجددا رقابت را از اکتیویژن ببرد، اما این سلطنت همیشگی نبود. اینجاست که اتفاق مهم سوم از راه رسید. ضعف مدیریتی الکترونیک آرتز و چند تصمیم هوشمندانه از اکتیویژن، تیر خلاص را بر پیکر Battlefield وارد کرد. اکتیویژن تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت و با عرضه نسخه WWII، سری را به ریشه‌ها بازگرداند. با این کار توانست تا حدی ضعف فروش نسخه قبلی را جبران کند. از سمتی دیگر، الکترونیک آرتز که خود را روی ابرها تصور می‌کرد، خیلی زودتر از برنامه تصمیم به ساخت نسخه بعدی گرفت و Battlefield V را معرفی کرد.

با وجود حذف بخش داستانی از Black Ops 4، دایس و الکترونیک آرتز این فرصت را داشتند که باری دیگر رقابت را از Call of Duty ببرند، اما عجله الکترونیک آرتز کار دستش داد. با وجود اینکه Black Ops 4 نتوانست فروش خوبی را تجربه کند، وضعیت Battlefield V به مراتب بدتر بود. گفته می‌شود این نسخه نتوانست حتی به نصف فروش Battlefield 1 برسد. در سالی که Call of Duty هم وضع خوبی نداشت، EA یک فرصت طلایی دیگر را از دست داد تا به ایستگاه پایانی خود برسد.

بازگرداندن سری به ریشه‌ها یک تصمیم خوب بود، اما ریبوت Modern Warfare و Black Ops تصمیم خوب دیگری از سوی اکتیویژن بود تا رکوردهای فروش را مجددا از آن خود کند. از سمت دیگر، Battlefield 2042 یک پروژه مرگ و زندگی برای فرنچایز بود. دایس می‌دانست که اگر در این بازی هم شکست بخورد، بلند شدن مجدد دیگر نشدنی خواهد بود. شکست Battlefield 2042، می‌توانست برای دایس تبدیل به یک کابوس شود. متاسفانه این کابوس به واقعیت تبدیل شد.

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
Call of Duty: Modern Warfare

دایس از اشتباه رقیب درس نگرفته بود و تصمیم گرفت بخش داستانی را از بازی خود حذف کند. در کنار این موارد، بخش چندنفره بازی هم از فقدان محتوا رنج می‌برد. طی یک گزارش مالی در فوریه ۲۰۲۲، EA فاش کرد که بازی نتوانست انتظارات شرکت را برآورده کند. EA حتی اشتباهات خود را کتمان کرد و عملکرد ضعیف بازی را گردن دورکاری و همه‌گیری COVID-19 انداخت.

تاریخ همواره به برتری Call of Duty نسبت به Battlefield را گواه می‌دهد. با این حال، این روزها این فرنچایز الکترونیک آرتز تا حد زیادی از رقابت خارج شده است. دایس به یک معجزه نیاز دارد تا بتواند دوباره به رقابت برگردد. این شرکت چندین بار فرصت داشت تا Call of Duty را شکست دهد و حتی چندین بار موفق به انجام این کار شد، اما تفاوت این دو فرنچایز را مدیریت درست دو ناشر رقم زد. باید دید چه آینده‌ای در انتظار این دو آی‌پی قرار دارد …

vahid gamerCarddragonFormer GamerVito Scalettamahdi12345SaikaMaster77RPKEren YeagerabrokhafanAliDARKSIRENTUPACParhamBrainiac(خداحافظ)Blizz-St0rmهادی صفائیSami 227PlayStation Studios PS5more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا
قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mahdi_dj گفت:

    دوستان کال اف وارزون رو میشه آنلاین بازی کرد در حال حاضر ؟؟

    MESHKIگیمری عادیCapitanکاکاسنگی
  • چه خوشتون بیاد چه نیاد هیچ بازی هیچوقت نمیتونه جای خالی Call of Duty رو پر کنه و رقیبش بشه چون به شدت بین گیمر ها ریشه دار شده و تبدیل به یه برند در حد نایکی و آدیداس شده
    اینو هم برای اون سونی فنبوی هایی میگم که میگن مهم نیست خرید اکتیویژن تایید بشه یا نشه سونی بهتر از Call of Duty رو میسازه و هم برای اون مایکرو فنبوی هایی که برای اینکه خرید تایید بشه و خودشون رو منطقی جلوه بدن میگن سونی میتونه بازم رقابت کنه با مایکروسافت و خرید اکتیویژن تاثیری روی سونی نمیزاره

    mahdi12345SaikaDARKSIRENTUPACParhamHalo.reacharmanBrainiac(خداحافظ)Apadaچپ دستmore
    • mee گفت:

      خرید اکتیویژن تاثیر مهمی روی شرکت های تکنولوژی می ذاره. این خیلی طبیعیه! بحث یه خرید ۷۰ میلیاردیه. کالاف برند مهمیه. جزوی از فرهنگ پاپه اما مهمترین برند نیست. این تاثیری که تو می گی رو برندی مثه دیزنی و اپل و خود همون ماکروسافت می تونه بذاره. نه فقط کالاف دیوتی. کالاف در نهایت یه بازی AAA هستش که خودش رو بکشه ۵۰ میلیون نسخه بفروشه ! آیا باعث می شه به خاطرش مردم کنسول بخرن؟ مشخص نیست. آیا ممکنه انحصاری بشه ؟ بعید می دونم. ماکروسافت دنیای آینده رو دنیای سرویس ها می دونه. قطعا به پلتفورم سونی هم به عنوان مقصد نگاه می کنه ! در نتیجه کالاف رو بزرگ تر از یه حدی نکن. برند مهمیه اما جوری نیست که سونی ورشکست بشه !
      اما به چند دلیل احتمال بسته شدن قرداد بالاست ! اولی ماجرای فاکس دیزنی ! تو آمریکا به ماکروسافت نمی تونن گیر بدن. چون وکلای ماکروسافت نمونه مشابه و حتی بدتر تراست دارن که به لطف جمهوری خواها به سر انجام رسیده ! تو بریتانیا بحث کاملا به امتیاز دادن ماکروسافته! بعیده ندن، چون یکی از مهم ترین کارآفرینان داخل بریتانیا هستن. پس مشکل در بررسی دوم یا سوم حل می شه ! اما اتحادیه اروپا جایی که سونی و گوگل هم بهش فشار آوردن و می تونه مشکل ساز بشه ! در شرایط فعلی به خاطر ضعف اتحادیه اروپا نسبت به ایالات متحده بعید می دونم بتونن جلوی این قرداد وایسن.
      یادمون نره ماکروسافت تو بحث حقوق قوی ترینه و اساسا بدون پیش بینی کاری رو نمی کنن.

      Carddragonmahdi12345SaikaarmanBrainiac(خداحافظ)چپ دستEzio Auditore da FirenzeAbolfazl.Capitan
    • Hitasep گفت:

      اولا که این مطلب هیچ ربطی به این خرید نداشت جای درست هیت بده
      دوما آخه لامصب ۷۰ میلیارد دلار داره میده میخواید آب از آب تکون نخوره؟

      کاکاسنگیmahdi1234577TUPACaramixarmanBrainiac(خداحافظ)چپ دستهادی صفائیEzio Auditore da Firenzemore
      • جواب اولا: فشار نخور حقیقته
        جواب دوما : میتونست بره به جاش استودیو بخره و به رقابت ادامه بده نه اینکه بره بزرگ ترین ناشر تاریخ رو بخره !!!

        AbolfazlSaikaDARKSIRENHalo.reacharamixarmanBrainiac(خداحافظ)چپ دستMIRAS
        • Xnxx گفت:

          داش مگه ماکروسافت یک آدم یا رباته؟
          میدونی چقدر روی این هزینه ای که کردن چقدر راجبش حرف زدن و آینده خریدشونو دیدن که اومدن این کارو کردن
          بعدشم تو نمیخواد بیای بگی ماکروسافت کمپانی به اون بزرگی چیکار کنه اونا خودشون میدونن دارن چیکار میکنن
          حالا برو نون بیار با نون فشار بخور سیر بشی

          Capitan
        • Halo.reach گفت:

          حالا که خریده!
          میتونست و ….. هم دیگه بدرد نمیخوره

          کاکاسنگیarman.Ezio Auditore da Firenze
          • امثال تو ماله کشی خرید های مایکرو رو نکنن کی بکنه ؟
            بعد برای من فاز منطقی هم میگیره میگه فنبوی نیستم 😂
            دو سه روز دیگه مایکرو کل صنعت گیم رو میخره بعد امثال تو باز میان برای ماله کشی

            CarddragonCapitanarmanHalo.reach
            • Halo.reach گفت:

              مثل تو هر پستی از خرید های سونی میومد یک طومار لیست خرید مینوشتی!
              کمی فکر کنی میفهمی که تو فرقی با اون داداشت پلی گراند نداری

              CapitanEzio Auditore da Firenzearman
              • منظورت از طومار چهار پنج تا استودیو مستقله ؟!
                نمیدونستم استودیو مستقل جدیدا اندازه یه ناشر شده !
                مغلطه هم حدی داره وقتی میبینی داری ضایع میشی و نمیتونی از کارای مایکرو دفاع کنی لازم نیست دست به دامن این چیزا بشی !
                اینو کسی میگه که خودش به پلی گراند لایک میده و باهاش همنظره !

                armanپدر بزرگ دانته و ویرجیلHitasepSaikaگیمری عادیHalo.reach
                • Halo.reach گفت:

                  نخیر منظورم از طومار اسکوئر انیکس و کپکام و فرام سافتور و رمدیه!
                  حتما اینا استدیو های کوچیک ۱۰ نفرین؟
                  اره دا بهش لایک دادم
                  خداروشکر که لایک کردن پلی گراند به پای سابقت نمیرسه مگر مثل همه ی ایکس باکس فنای سایت پیرنمونو پاره میکردی!

                  armanپدر بزرگ دانته و ویرجیلSaikaEzio Auditore da Firenze
              • رمدی و فرام الان شدن ناشر ؟!!
                الکی چرت و پرت واسه من ننویس همینارو اگه مایکرو میخرید الان داشتی قربون صدقش میرفتی !
                ضمنا سونی تا الان هر چی خرید داشته استودیو بودن نه ناشر حتی همون بانجی هم که خرید بازم در حد اکتیویژن و بتسدا نبود و مستقل بود !
                البته ماله کشایی مثل تو همیشه از هر فرصت برای ربط دادن این چیز ها به هم استفاده میکنن
                اسکوئر هم شایعش پیچیده بود که من دربارش حرف زدم !
                کپکام هم گفتم اگه خرید اکتیویژن نهایی بشه !
                انتظار که نداری سونی بشینه همین جوری دستی دستی نگاه کنه مایکرو کل ناشرا رو میخره که ؟
                البته از ماله کشی مثل تو انتظار بیش از این هم نیست …

                گیمری عادیHalo.reach
                • Halo.reach گفت:

                  چونکه ناشر نیستن سونی جونت بخره مشکلی نداره و تو هم موافقی؟
                  دقیقا مثل تو که اگه اکتیویژن رو سونی میخرید الان این همه مخالفت نداشتی!
                  اره مثل شایعه سی دی که قبل اینکه بیای اینجا تفت بدی داشتی بالا پایین میپریدی…
                  سونی ناشر بخره یا نخره مهم نیست
                  مهم رفتار توعه که سر اکتیویژن یه جور دیگه ای سر خرید های سونی جور دیگه!

                  گیمری عادیAbolfazlEzio Auditore da Firenze
              • همینارو مایکرو جونت بخره همین خودتو برای من فاز منطقی میگیری میگی ناشر نیستن پس بیا پایین !
                بماند که حتی یه بارم بازی های فرام سافتور رو بازی نکردی فقط فشاری میشی از اینکه سونی بخرتش چون چشم نداری سونی همون استودیو های مستقل رو هم بخره !
                آره از شایعه سی دی بالا پایین پریدم چون بالاخره شرکت مورد علاقم داره تو ژانر RPG پیشرفت میکنه چیه به تو بر خورده فشاری شدی بابتش که سونی هم داره RPG میسازه یا میخواد استودیو بخره براش ؟
                مایکرو جونت فعلا کل بازار RPG رو با اون همه استودیویی که خریده قبضه کرده پس برای من بیخود حرف از خرید سی دی و بالا پایین پریدن براش نزن که کاملا دلیلم براش منطقی و به حقه حالا اینکه تو چشم نداری ببینی سونی کوچک ترین استودیویی رو تو ژانر RPG بخره مشکل خودته !
                رفتار من کاملا مشخصه این تویی که با توهم های توطئه ات سعی داری هر چیزی رو به دو رویی نسبت بدی !
                صد سال هم بشه میگم اگه خرید اکتیویژن نهایی بشه سونی باید ناشر بخره و از خریدش کاملا دفاع میکنم چون باید بخره برای بقا و رقابت با مایکرو !
                اگه نهایی هم نشد اونوقت باید همون استودیو ها رو بخره
                قرار نیست مایکرو جونت هر چی ناشر خرید منم بشینم اینجا بگم نه سونی هیچی نخر نابود هم شدی اشکال نداره چون هیلو ریچ فشاری میشه !

                Halo.reachگیمری عادی
                • Halo.reach گفت:

                  بر عکس خودت!
                  محض اطلاع شما همین الان الدن رینگ رو توی ایکس باکسم داری خواستی عکس میگیرم میفرستم
                  تو چی بازی کردی از بازی های فرام؟
                  عه اگه اینطوریه منم برای اکتیویژن بالا پایین میپرم چونکه شرکت مورد علاقم با این خرید خیلی بزرگ تر میشه و پیشرفت میکنه!
                  کدوم نابودی؟
                  همین الان از لحاظ امار در امد سونی تو گیم بازم از مایکروسافت با وجود داشتن اکتیویژن بازم جلوعه ازش
                  از کدوم نابودی حرف میزنی؟
                  حرفات هیچ مدرکی پشتشون نیست!

                  Ezio Auditore da Firenze
          • نمیدونستم مایکرو تا قبل از خرید اکتیویژن تو شوتر ضعف داشته !!!!
            بالا بری پایین بیای فرام سافتور سکند پارتیه سونیه و بخشی از سبک سولز رو همه مدیون سونی هستن همین الانشم بخشی از سهامشو خریده و قطعا باهاش همکاری هم میکنه و در بلند مدت اصلا بعید نیست بخرتش
            حالا برو فشارتو بخور فنبوی
            اونی که پشتش مدرک نیست یه فشاری مثل توئه که از سر فشار و عقده مجبوره حرف از خودش در بیاره و رنگ عوض کنه زمانایی که یه چیزی به نفعش نیست من همیشه واسه همه کارام با مدرک حرف میزنم نمونش هم همون موقع که با نمودار فروش بازی های ابرقهرمانی و فاینال فانتزی ضایعت کردم جوابی نداشتی بدی از شدت فشار
            حالا باز از اونجایی که نمیتونی ببینی سونی ناشر یا استودیو بخره خودتو با این چرت و پرت ها گول بزن بلکه یکم آروم بشی ..

            Halo.reach
            • Halo.reach گفت:

              ضعف نداشته ولی با گرفتن کالاف پیشرفت میکنه!
              فرام سافتور سونی باید شرکت مادرشو بخره و بازی مولتی هم زیاد داره اگه کسی که با خرید بتسدا مخالف بوده پس سر اینم باید مخالف باشه!البته تو فقط به مایکروسافت و سونی بودنشون نگاه میکنی علی روسی
              الان مدرکت کو؟
              مدرکی که الان معتبره اینکه که سونی بازم تو درامد گیمینگ جلوتر از مایکروسافته و کسی هم نمیتونه اینو انکار کنه نه تو نو نه کس دیگه حالا برو از جدول فروشی که بازم اسپایدر من ۱ و ۲ توش بود بالا برو تا از سر بی مدرکی شاید فشارت بخوابه
              اونی هم که داره فشار میخوره فعلا تویی سر خرید اکتیویژن:)))

              Ezio Auditore da Firenze
              • بالا بری پایین بیای خرید اکتیویژن به ضرر صنعت گیمه حالا هی ماله بکش بگو نه ضعف نداشته خواسه خودشو قوی تر بکنه و مغلطه کن
                فعلا که ۱۴ درصد سهامش دست سونیه خود کادوکاوا هم اگه میخواست نگرش داره سهامشو نمیفروخت وقتی استودیو رو عملا در اختیار داشت !
                تو اسم یکی از بازی های مولتی فرام سافتور به جزء اونایی که سولز بودنو بگو ؟
                به خدا اصلا نمیدونی فرام سافتور چی ساخته فقط از رو فشارت که سونی میخرتش میخوای این اتفاق نیافته :)))
                بالا بری پایین بیای خرید فرام سافتور جزء گزینه های محتمل خرید های سونیه حالا هی ضجه بزن بگو نه باید حتما شرکت مادرش رو بخره و با بتسدا یکی بدونش واقعیتو نمیتونی با این دروغ ها و مغلطه ها تغییر بدی !
                اون درآمد گیمینگی هم که میگی صرفا ماله امسال و مایکرو اینو گفته تا خریدو تایید کنه وگرنه هیچ چیزی ثابت نیست که بعد از این هم تو سالای آینده سونی باشه پس بازم چرت نگو
                بالا نمیرم عزیزم گفتی بدون مدرک حرف میزنم منم از جدول فروش حرف زدم که توش ضایع شدی غیر از اینه ؟ :))
                سر خرید های بعدی سونی میبینمت چجوری رنگ عوض میکنی و فشاری میشی چه اونایی که ناشرن چه اونایی که مثل فرام سافتور استودیو هستن :)))
                سر بتسدا یه جوری ماله کشی کردی سر این یه جور دفعه بعد کل صنعت گیم هم بخره باز حتمای میای برای ماله کشی 😂

                Halo.reach
                • Halo.reach گفت:

                  تو هم بالا بری پایین بیای خرید اکتیویژن فقط به ضرر سونیه نه صنعت گیم!
                  حالا برو انتظار بکش که بیان خریدو لغو کنن:)))
                  اهان فقط یک سوال جناب پرفوسور روسی چرا داره کم کم به سونی میده؟چرا یهو نمیده بفروشه؟
                  اصلا مگه توی ۱۰ سال اخیر بازی غیر سولز داده؟
                  اخرین بازی که سولز نبوده و فرام نساخته مال ۱۲ سال پیشه!
                  بحث همون بازی های سولز هستن که به جز بلاد بورن و دیمن سولز مولتی بودن اینارو از فرام بگیرن خریده شدن یا نشدنش به … هیچکسم نیست
                  اره داداش من نمیدونم ولی مثل بعضیا نیستم که برن تو گوگل هر چی بازی انحصاری که سولز نیست رو لیست کنن!
                  اگه تو اینطوریه تو هم از رو فشار میخوای خرید اکتیویژن اتفاق نیوفته:))))و همین طور بتسدا
                  چند بار بهت بگم روسی که واقعیت رو تو تعیین نمیکنی؟
                  اره داداش فیل بره فلافل هم بزنه میگی برای تایید خرید داره اینکارو میکنه چونکه نرفته رستوران رفته فلافلی!
                  هر چند از اب میوه خور ها این چیزا بعید نیست
                  خب مدرکت رو درباره بحث چرا نشون نمیدی؟
                  بماند تو همون جدول هم حرفم درست بود!
                  مثل خودت که سر خرید بتسدا و اکتیویژن جوری فشاری شده بودی که همش داشتی دربارشون حرف میزدی ولی الان چونکه سونیه داری بالا پایین میپری:))))
                  بخدا من سابقه تورو داشتم کلا نمیومدم:)))

                  Ezio Auditore da Firenze
    • بهترین شوتر ساخته شده تا به حال بایوشاک با اون داستان فلسفی دیوونه وار و موسیقی بی نظیر ازت ممنون کن لوین بهترین سه گانه شوتر رو خلق کردی❤️

      HitasepSaikaarmanBrainiac(خداحافظ)هادی صفائیJUST meSami 227Z2656Capitan
    • MIRAS گفت:

      سر هر پست باید درباره خرید چرت و پرت بگی
      بابا خود فیل اسپنسر وجیم رایان انقد درگیرش نیستن

      TUPACHalo.reacharmanBrainiac(خداحافظ)چپ دستJim HawkinsDota2Z2656علیHitasepmore
    • Capitan گفت:

      نفس بکش اتزیو آروم باش
      به در بزنی به دیوار بزنی که cod ازدست سونی رفت 😉

      کاکاسنگیSaikaAbolfazlaramixarmanBrainiac(خداحافظ)چپ دستJim Hawkinsدین وینچسترعلیmore
    • Dota2 گفت:

      کاش تو زودتر بن بشی کمتر چرند بخونیم

      SaikaHalo.reacharmanBrainiac(خداحافظ)چپ دستJim HawkinsAdaDota2Z2656علیmore
    • باشه استاد فقط یه سوال
      استاد شما مدیر عامل سونی بودی که لیست لیست ایستودیو مینوشتی تا بدی جیم رایان بخره ؟
      یا یه فن بوی عادی،

      HitaseparmanBrainiac(خداحافظ)چپ دستJim HawkinsEzio Auditore da FirenzeعلیAbolfazlپدر بزرگ دانته و ویرجیلCapitan
  • mee گفت:

    یه چیزی در نظر گرفته نمی شه. کالاف تبدیل به یه فرهنگ پاپ شده! نمی شه جلوش به این راحتی وایساد. بتلفیلد باید تو اکوسیستم خودش زندگی کنه. همین الانم پتانسیل هاش بالاست. بتلفیلد ۳ ، ۴ ، ۱ و ۵ هنوز به شدت پلیر دارن. حتی این آخری که اوضاعش بد بود داره افزایش پلیر پیدا می کنه بعد از اصلاحات. پس پتانسیل هست اما نه مثه کالاف. دلیلشم مشخصه. اکتیویژن تمام استدیوها، تمام کارمنداش رو صرف ساخت کالاف می کنه. چه بازی هایی رو نشر داده اکتیویژن؟ گه گاهی چیزی به غیر از کالاف نشر بده اما الکترونیک آرتز گوناگونی بازی هاش بیشتره. همین الان نید فور اسپید ، ویلد هانت ، استاروارز ، دد اسپیس ، گلف و غیره تو مسیر انتشار هستن. به خاطر همین مقایسه دو ناشر اشتباه می شه.
    یه نکته هم بگم. دایس از همون بیست سال پیش تو بهینه سازی بازی مشکل حاد داشت. حالا علت چیه مشخص نیست اما همیشه روز اول عرضه مشکلاتی داشتن.
    الان با تغییراتی که ایجاد شده داخل دایس باید این مشکل حل کنن و دوباره برای فراسبایت یه آپدیت اساسی طراحی کنن.
    بتلفیلد قطعا دوباره بر می گرده. بعد نشر ناموفق نسخه ی ۴ هم همین چیزا رو می گفتن.
    ولی رقابت با کالاف به نظر من ممکن نیست. کالاف یه فرهنگ پاپه !

    AbolfazlBrainiac(خداحافظ)علیگیمری عادیMoslemCapitan
  • فرید گفت:

    Treyarch یه لحظه اینو تریاک خوندم

    کاکاسنگیabrokhafanAbolfazlarmanBrainiac(خداحافظ)Kratosعلیmahdi_dj.3obhanmore
  • MIRAS گفت:

    کالاف همیشه برتر بود ولی با اختلاف کم
    Ea کاری کرد چه این اختلاف روز به روز بیشتر بشه

    77AbolfazlarmanBrainiac(خداحافظ)چپ دستSami 227Dota2علیMoslem🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴more
  • RDR2 گفت:

    بتلفیلد یه کیفیت و گیم پلی متفاوت داره که به واقعیت نزدیک تره و حس خوبی رو به ادم انتقال میده و انگار یه جور شبیه ساز جنگ بود ولی کال اف غیر واقعی تره و خیلی کم شبیه واقعیته نسبت به بتل اما بتل اشتباهات زیادی داره و باعث شده دیگه طرفش نرم مثلا بتلفیلد v با اون استوری مد بیخود ولی در کل یک بتلفیلد خوب رو به کالاف ترجیح میدم

    77ParhamSami 227scorpionesmohammadsh3785.علیmaravessگیمری عادیV3S3MIRmore
  • iman122112 گفت:

    به نظرم همه چیز فروش نیست
    من جفت بازی هارو بازی میکنم و تقریباً تمام نسخه هاشونو بازی کردم.
    بتلفیلد بازی هست که هر موقع بخوای میتونی بازی کنی ولی کالاف عملا دو نسخه که بگذره کاملا منسوخ میشه
    بتلفیلد ۲۰۴۲ واقعا بازی هست که فقط برای طرفدارای قدیمی سری ساخته شده و عملا رو به عقبه اما در تعجبم که سروراش حتی از زمانی که بتل وی عرضه شد خیلی شلوغ تره و فکر نمیکنم حداقل شکست تجاری خیلی بزرگی محسوب بشه.
    البته بتلفیلد ۴ با وجود کم لطفی که بهش بود بهترین شوتر آنلاینی هست که بعد از بتل ۱ تجربه کردم و هنوز سروراش بعد از این همه سال شلوغه

    armanKratosmaravessگیمری عادیfarshid
    • arman گفت:

      اتفاقا فروش بیشتر نشون دادن محبوبیت بازی رو نشون میده الان اگه یک آیپی بیاد جدید باشه و یک استدیو نا معلوم درستش کرده باشه و حتی متاش ۱۰۰ باشه صد سال به کالاف و بتلفیلد نمیرسه .
      بعضی مواقع بحث در مورد لذت از بازی هست در مورد سرور ها هم کالاف های قدیمی هم سرور دارند ولی مال خود اکتیویژن نیست الان میشه حتی کالاف ۱ رو آنلاین بازی کرد شاید زیاد پلیر نداشته باشند ولی دلیل دور انداختن بازی نیست !

      arman
      • iman122112 گفت:

        بیشتر کسایی که کالاف میخرن به خاطر بخش داستانی اونه، الآن اگر میبینی خیلی بولد هست فقط به خاطر وارزونه وگرنه قبلا کی اصلا کالاف میشناخت؟ نصف استریمرای بازی فقط ۲۰۱۹ رو بازی کردن
        منظورم اینه پلیرای بتل بازی و به خاطر آنلاین میخرن ولی کالاف فقط داستانی به همین خاطر کالاف پلیرای بازی های قبلی خودشو از دست میده. البته اینم بگم من منظور کامنت شما رو نفهمیدم چون من اصلا نگفتم فروش محبوبیت نیست فقط در مورد بخش آنلاینشون صحبت کردم

        گیمری عادیarman
  • Capitan گفت:

    البته cod تو هر سالی که منتشر شد پر فروش ترین بازی سال بود
    به غیر از ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ به خاطر بازی های راکستار

    Ezio Auditore da FirenzearmanBrainiac(خداحافظ)علی.گیمری عادی
  • AladarGR گفت:

    فعلا کالاف روی دور موفقیته.اگه بتلفیلد هم دوباره به اوج برگرده رقابت جالبی میشه.

    mh.pBrainiac(خداحافظ).علیگیمری عادیCapitan
  • AMirgg گفت:

    با نظرم قطعا فن بوی ها موافق نیستند اما حقیقت اینه جفت شرکت ها به سمت چاپیدن مشتری های خود هستند ،نمیتونید انکارش کنید اصلا ،همانظور که میدانید کالاف دیوتی و بتلفیلد تریلر ها و اسکرین شات های واقعا هیجان انگیزی اراعه میدن از بازی خود اما هیچ فرقی با نسخه قبلی ندارد فقط چند تا مپ قوطی کبریتی جدید اراعه میدن ،مدرن ۲ خیلی برای هایپ بودن اما تا دیدم تیم سازنده دوباره تمام انرژی خودش رو گذاشته رو بخش کواپ ازش ناامید شدم ،اینهمه تبلیغات واسه بازی که با نسخه ۲۰۱۹ تفاوتی نداره ؟حقیقتا المان های جدید رو نمیشه نادیده گرفت که اونم بخاطر بخش کواپ بازی بازم هست ،حقیقتا قصد خرید بازی رو داشتم اما وقتی دیدم با نسخه های قبلی فرقی نداره گفتم نه نمیخرمش !بخوابد قبول کنید یا نه مثل قضیه فیفا و ea شده …فرمول تکراری …کمپین محشر اما با مرحلات خیلی کوتاه نهایتا مرحله های وسط یا مرحله آخر ۱۵ دقیقه باشد !تند تند تیر می‌خورید ولی انگار نه انگار تیر خوردید یعنی یک بچه چند ساله هم میتونه بازی رو به راحتی تمام کنه ،هرکی هم ریپلای هست بزنی بهم بدونه جوابشو نمیدم چون از نظرم چیزی از اقتصاد فروش نمیدونه

    SaikaBrainiac(خداحافظ)Kratosگیمری عادی
  • به شخصه همیشه بتلفیلد رو به کالاف ترجیح دادم. همیشه گفتم فن و طرفدار بتلفیلدم. بتلفیلد یه مقدار به واقعیت نزدیک تره از نظر گیمپلی و مکانیزم هاش و کالاف میشه گفت بیشتر نقش شوتر آرکید رو داره.
    با وجود اینکه نقد ها و نمرات ۲۰۴۲ رو دیده بودم ولی اینقدر بتلفیلد رو دوست دارم که رفتم خریدمش اما تنها نسخه ای از بتلفیلد بود که از خریدنش پشیمون شدم. حتی V رو هم تونستم خودم رو قانع کنم و بازم سعی کنم ازش لذت ببرم ولی برای ۲۰۴۲ اصلا نتونستم. بازی ۷۰ دلار کامل بود و حتی بخش داستانی نداشت، پر از باگ و گلیچ بود و اون اوایل خیلی ازش خوب پشتیبانی نمی شد. هر چند الآن خیلی بازی بهتر شده با آپدیت ها ولی هنوز کار داره و اگه یکی بخواد بخره بازم ارزش ۷۰ دلار رو نداره. با این وجود آخرین باری که بازی کردم که قبل از قطعی اینترنت بود لذت بردم ولی بازم میگم هنوز کار داره.
    ۲ تا انتظار از ea دارم: اولی برگردوندن بتلفیلد به روزای اوجش مثل نسخه ۳ که مهمترینش هم برای من همینه و البته برگردوندن فیفا به روزایی مثل ۲۰۱۲ و فیفا ۱۲ که همچیش فوق العاده بود

    armanKratosDota2.
  • ممد گفت:

    ولی خودمونیم هیچوقت کالاف نتونست به فیزیکی‌که بتلفیلد داشت حتی نزدیک بشه

    Abolfazlmh.pMasterDriverپدر بزرگ دانته و ویرجیلParhamBrainiac(خداحافظ)mohammadsh3785دین وینچسترDota2.more
  • بعضیا مثل این داداشمون اتزیو(چند تا نظر پایین تر)انگار یه سندروم دارن که یه چی باید بگن که دیس لایک زیاد بخوره🧑‍🦯
    خب نکن دنبال چی ای اگه منتقدی به چیزی یا درست انتقاد کن یا اصلا صحبت نکن

    .arman
  • من واقعا جفتشون و دوست دارم و میتونم بگم که این دو غول واقعا درراستای هم(نه درکنارهم) میتونن اینده ی بازی های شوتر و بسازن،من همه نسخه ها رو بازی کردم جز کالافای اخری اونم بخاطر قیمت بالا بود چون قدرت خرید از استیم و ندارم،اگرم داشته باشم اولویتای دیگه ای دارم،در هر صورت امیدوارم دو شرکت بازی هایی مث MW3 و BF4 بسازن و لذت ببریم فارغ از اینکه فن کدومیم

    گیمری عادیarman
  • arman گفت:

    من دوتاشون رو دوست دارم و بازی کردم ولی بتلفیلد واسه من هیچ وقت به کالاف نمیرسه و بعید میدونم در آینده هم برسه . کلا داستان های کالاف خیلی خوبند و همین مدرن وارفر جدید اصلا واسم متاش مهم نبود .اصلا ۵۰ هم می‌دادند باز هم میخریدم .
    Call of duty ❤️❤️
    Battlefield 🤍🤍

    DanialRanjbarzadeharmanگیمری عادی
  • arman گفت:

    اکتیویژن : ما تمام تلاش مان رو کردیم تا کالاف رو واقعه گرایانه درست کنیم
    مردم همیشه در صحنه در کامنت ها : کالاف یک بازی آرکید هست
    اکتیویژن : are u serious right now 😐😐😐
    فقط شوخی کردم ما ولی ما همیشه در صحنه هستیم 😉

    arman
  • MasterDriver گفت:

    به عنوان یه کالاف فن قدیمی میگم بتلفیلد هیچ جوره نمیتونه به این زودی برسه به کالاف واقعا انقلاب ایجاد کرده بعد از مدرن وارفر ۲۰۱۹

  • #مدرن_وارفر_۲_را_نمی‌خرم #وطنم #فرمانده

    Abolfazlپدر بزرگ دانته و ویرجیلChiefمحمد حسین کریمیگیمری عادی
  • Big boss گفت:

    چه بخواییم یا نخواییم متاسفانه کالای و بتلفیلد از دوران اوجشون فاصله دارن و دلیلشم مشخصه سیاست ها پول پرستانه هر دو طرف بهترین داستان به مخاطب ارائه میدادن و الان بخش داستانی حذف شده بخش زامبی حذف شده فقط بخش مولتی پلیر مونده با چند پک که باید پول بدی براشون

    گیمری عادی
  • Chief گفت:

    ممنون از آقای رنجبر و زحماتشون 🙌🌹

    اینکه الکترونیک آرتز زده جاده خاکی بر هیچکسی پوشیده نیس اما کالاف هم تو چند سال اخیر (جز ۲۰۱۹) عملکرد درخشانی نداشته و دایس اگه واقعا بخواد میتونه این رقابت رو به دوران اوجش بر گردونه 🔥
    پ ن : فقط منم که نمیتونه بین این دو فرنچایز یکی رو انتخاب کنه؟! ❤🤍

    گیمری عادی
  • Amo Hamed گفت:

    همیشه ؟؟؟؟
    یه روز هم میگفتن پابجی بهترین بتل رویال تاریخ هست و برا همیشه تاج رو سرش میمونه !

    در ضمن متنتون تناقض داره که اول میگین : ” تاریخ همواره به برتری Call of Duty نسبت به Battlefield را گواه می‌دهد. ” سپس میگین : ” این شرکت چندین بار فرصت داشت تا Call of Duty را شکست دهد و حتی چندین بار موفق به انجام این کار شد “

    گیمری عادی
  • من بتل رو از کالاف بیشتر دوست دار م

قدرت بالاتر از قدمت؛ چطور Call of Duty تاج Battlefield را برای همیشه تصاحب کرد؟ - گیمفا