آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟

مصطفی زاهدی
۱۸:۱۴ ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا

سازندگان و ناشران چگونه از گیم پس درآمدزایی می‌کنند؟ آیا عرضه آثار مختلف، از AAA تا مستقل، توجیه اقتصادی دارد؟ امروز قصد داریم به این موارد بپردازیم.

پس از رونق گرفتن سیستم اشتراکی گیم پس، چیزی که به شدت ذهن برخی افراد را درگیر کرد، این سوال‌ها بود: آیا گیم پس برای سازندگان توجیه اقتصادی دارد؟ اگر آن‌ها آثار خود را روی گیم پس عرضه نمی‌کردند، سود بیشتری کسب نمی‌کردند؟ قرارداد‌های مایکروسافت به چه شکل هستند؟
این سوال‌ها ممکن است برای خود شما نیز به وجود آمده باشند. در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
طبق وعده‌های فیل اسپنسر، در سال‌های آینده گیم پس به پتانسیل خود بیشتر نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد هنوز روزهای طلایی این سرویس شروع نشده‌اند!

قرارداد‌های ثابت

اولین روشی که مایکروسافت از آن برای آوردن آثار مختلف، از AAA‌های ثرد پارتی گرفته تا آثار مستقل یا AA روی گیم پس استفاده می‌کند، قرارداد ثابت است. به این شکل که پس از مذاکره با ناشر و سازنده بازی، روی مبلغ مشخصی توافق می‌کنند و مایکروسافت با پرداخت آن مبلغ، آن اثر را به سرویس اشتراکی گیم پس اضافه می‌کند. در این گونه موارد، مبلغ پرداختی به سازندگان و ناشران از ۱۰ هزار دلار شروع شده و تا ۱۵ میلیون دلار نیز ممکن است بالا برود. حال میزان مبلغ پرداختی به متغیر‌های زیادی بستگی دارد. آیا قرار است بازی روز عرضه به گیم پس افزوده شود؟ آیا قرارداد بلند مدت است یا کوتاه مدت (آثار راکستار به عنوان مثال همیشه حضور کوتاهی روی سرویس‌های اشتراکی داشته‌اند).

طبیعتا افزودن بازی‌های قدیمی‌تر و عناوینی که مدت زیادی از عرضه‌ی آن‌ها می‌گذرد، هزینه کمتری برای مایکروسافت در پی خواهند داشت. در برخی موارد دیگر، طبق اعلام فیل اسپنسر، مایکروسافت هزینه ساخت بازی را پرداخت می‌کند و به همین دلیل، خبری از قرارداد با رقم متغیر نیست و مایکروسافت با پرداخت هزینه ساخت یا همان Development Budget، بازی را به سرویس Game Pass اضافه می‌کند.

این مورد آخر نیز بسیار برای سازندگان و ناشران مقرون به صرفه و جذاب است؛ چرا که عملا تمام هزینه‌های ساخت پرداخت شده و تمام سود ناخالص به دست آمده تبدیل به سود خالص می‌شود. فراموش نکنید که وقتی یک اثر روی گیم پس عرضه می‌شود، همچنان از طریق فروش روی پلتفرم‌های دیگر می‌تواند به درآمدزایی خوبی برسد. می‌توان به جرات گفت در برخی موارد، عرضه آثار روی گیم‌ پس، چه به صورت قرارداد ثابت و چه به شکل‌های دیگر، اطمینان خاطری برای سازندگان فراهم می‌کند که در بدترین حالت، بازی یک شکست مالی به همراه نخواهد داشت.

بازی‌های مستقل نیز طبیعتا با صرف هزینه نسبتا ناچیزی به گیم پس افزوده می‌شوند. برای مثال مایکروسافت مبلغ ۶۰۰ هزار دلار برای بازی Cooking Simulator پرداخت کرد که رقم آنچنان بالایی به شمار نمی‌آید، اما از طرف دیگر برای سازندگان عناوین مستقل، پول بسیار زیادی است. مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد که بیش از ۲.۳ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان و ناشران پول پرداخت کرده که مبلغ بسیار هنگفتی است و نشان می‌دهد مایکروسافت ابایی از خرج کردن زیاد برای تقویت گیم پس ندارد. بسیاری از آثار آینده ثرد پارتی مثل Atomic Heart و S.T.A.L.K.E.R 2 زمان عرضه به گیم پس اضافه خواهند شد.

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
تعداد آثاری که در آینده به گیم پس افزوده می‌شوند قابل توجه است، هر چند بحث کیفیت نیز مطرح می‌شود.

بسته‌های الحاقی

اگر دقت کرده باشید، در ۹۰ درصد مواقع، عناوین اضافه شده به گیم‌ پس، فارغ از تک نفره یا چند نفره بودنشان، نسخه‌ی Complete ،Game of the year و دیگر باندل‌های کامل نیستند و صرفا بازی اصلی برای تجربه روی این سرویس قرار می‌گیرد. دلیل آن نیز مشخص است؛ با عرضه آن اثر روی گیم پس، افرادی زیادی موفق به تجربه‌ی آن می‌شوند و در این بین، ممکن است برخی از آن‌ها، به تجربه‌ی بسته‌های الحاقی داستانی یا هر گونه محتوای اضافی دیگری علاقه مند شوند و در این صورت، باید برای تجربه DLC‌های مختلف و Extra Content، دست به جیب شوند و این موضوع خود به درآمدزایی بیشتر سازندگان منجر می‌شود.

جالب است حتی آثار بتسدا، مانند Evil Within و Doom نیز از این قاعده پیروی می‌کنند و نسخه‌های قابل تجربه روی گیم پس، نسخه‌های کامل نیستند. بنابراین، در این موارد، نه تنها سازندگان مبلغی بابت اضافه شدن بازی‌شان به گیم پس دریافت می‌کنند، بلکه می‌توانند امیدوار باشند حضور روی گیم پس و تجربه شدن توسط افراد دیگر، باعث تبلیغ بیشتر بازی و کسب درآمدزایی از طرق مختلف مثل خرید بسته‌های الحاقی شود.

زنده کردن سرور‌های عناوین آنلاین محور

در بین آثار اضافه شده به گیم پس، شاهد آثار آنلاین محور و چندنفره زیادی هستیم که برخی تجربه‌ی PvP و برخی دیگر PvE را ارائه می‌دهند. در بسیاری از مواقع، زمانی این گونه آثار به گیم پس اضافه می‌شوند که دو سه سالی از عرضه‌ی آن‌ها گذشته و سرور‌های این عناوین، به مانند روزهای ابتدایی شلوغ و پر بازیکن نیست. در این شرایط، نه تنها سازندگان به پیشنهاد مایکروسافت جواب منفی نمی‌دهند، بلکه به شدت نیز از آن استقبال می‌کنند؛ چرا که باعث افزایش قابل توجه بازیکنان فعال شده و سرور های خلوت جای خود را به لابی‌های شلوغ می‌دهند.

به عنوان مثال، به خوبی به خاطر دارم عنوان For Honor، پس از عرضه روی گیم پس شاهد افزایش بازیکنان همزمان بود و یک مثال تازه دیگر در این زمینه، بازی Chivalry 2 است که بنابر گفته سازندگان بازی، پس از اضافه شدن به گیم پس و ظرف یک هفته، بیش از ۵۰۰ هزار بازیکن جدید جذب کرد که آماری فوق‌العاده به شمار می‌آید. فراموش نکنید که اکثر آثار آنلاین، دارای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مختلفی، از سیزن پس گرفته تا آیتم‌های ظاهری (Cosmetic) هستند و قطعا بازیکن بیشتر، به معنی درآمد بیشتر از این طرق است. مورد اول یعنی بسته‌های الحاقی نیز در این جا صدق می‌کند و می‌تواند باعث درآمدزایی بیشتر شود.

بررسی یک سوال جنجالی، آیا گیم پس باعث کاهش فروش عناوین مختلف می‌شود؟

اولین مشکل این سوال، کلمه‌ی «فروش» است؛ در حالی که درآمدزایی کلمه‌ای مناسب محسوب می‌شود. جواب این سوال به صورت خلاصه این است که بله، باعث کاهش فروش می‌شود، اما از طرف دیگر، به شکل قابل توجه‌ای درآمدزایی و سودآوری را افزایش می‌دهد. گیج شده‌اید؟ دقیق‌تر توضیح خواهم داد.

وقتی یک عنوان روی گیم پس عرضه می‌شود، بسیاری از مخاطبان که قصد خرید آن بازی را داشتند، به لطف گیم پس مشغول تجربه‌ی آن خواهند شد و این مسئله، کاهش نسبی فروش را در پی خواهد داشت. اما فراموش نکنید که مایکروسافت برای آوردن این عناوین، دست به جیب می‌شود و بنابراین سازندگان درآمدی از حضور بازی‌شان روی گیم پس کسب می‌کنند. از طرف دیگر این عناوین روی پلتفرم‌های دیگر مانند پلی‌استیشن هم در دسترس هستند و یک دهه است که اکثر آثار مولتی پلتفرم، بیشترین فروش خود را روی پلی‌استیشن تجربه می‌کنند.

بنابراین، بدیهی است که همچنان سازندگان از طریق فروش بازی‌هایشان روی پلتفرم‌های دیگر نیز درآمدزایی کنند. برای برخی سازندگان آثار AA و یا مستقل، معامله و قراداد با مایکروسافت، یک تصمیم منطقی است چرا که تا حدی از درآمدزایی بازی خیالشان راحت می‌شود و فارغ از عملکرد مالی بازی، آن‌ها حداقل بودجه ساخت را برگردانده و به سود نسبی خوبی نیز می‌رسند. حال اگر خود بازی نیز محبوب شود، دوباره سودرسانی بیشتری را به ارمغان خواهد داشت.

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
بازی‌های AA زیادی مانند Lies of P در آینده راهی گیم پس خواهند شد.

پس آیا گیم پس به درآمدزایی بازی‌ها آسیب می‌زند؟ به هیچ وجه. در بیشتر موارد نه تنها باعث کاهش درآمد خالص نمی‌شود، بلکه سود بیشتری به جیب سازندگان و ناشران روانه خواهد شد و فراموش نکنید که گیم پس، به نوعی نقش یک تبلیغ‌کننده فوق‌العاده بزرگ را نیز ایفا می‌کند و باعث بیشتر شناخته شدن آثار مختلف خصوصا عناوین AA می‌شود.

جمع بندی:
سوال‌های بیشتری در مورد گیم پس وجود دارد اما در این مقاله به موارد کلی پیرامون قرارداد‌های مایکروسافت و چگونگی سودرسانی به سازندگان و ناشران پرداختیم. نظر شما چیست؟ آیا گیم پس به رشد بیشتر بازی‌ها کمک خواهد کرد یا روی سودرسانی آن‌ها تجربه‌ای منفی می‌گذارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

SirAmirیه گیمر سادهGGTitanfallامینrooh-e-zendehNathanPlaystation x Bungieدروازه بان جهنم🌚🗿🤝چپ دستRaminTHEVIL?riddler؟CarddragonDARKSIRENگیمر غمگین????ꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗMasterSami 227more

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Hitasep گفت:

    یه فکت جالب
    کالاف چهارصد میلیون پلیر داره
    تصور کنین فقط ۱۰۰ میلیونش بیان گیمپس بخرن
    گیمپس بووووووم
    میترکه
    همین الانش سود خوبی داشته
    حالا تصور کنین با این صد میلیون نفر چقدر سود میگیره میتونن فقط با سود گیمپس استودیو بخرن
    اگه اسپنسر ببینه گیمپس چقدر داره سود میده شاید دست رو عناوین بزرگی گذاشت کی می‌دونه شاید یه روز آخر تریلر gta 6 بنویسن
    Day one on gamepass

    The Beast MasterTitanfallVahidvhlegendboyدروازه بان جهنم🌚🗿🤝شبح گیمفا 👣چپ دستRaminمحمد سپCarddragonmore
  • منم با گیم پس تونستم درآمد زایی کنم فروشگاه ایکس باکس زدم و به مردم گیم پس میفروشم

    The Beast Master🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴شبح گیمفا 👣چپ دستگیمری عادیO2Amir abdoliarmanمنتقد بزرگ صنعت گیمینگKieblackmore
  • گیم پس برای استفاده اونایی هستش که راهی جزء راه اصلی رو انتخاب کردن ….
    ماهایی که تو مسیر هستیم ،نیازی به گیم پس نداریم ،از این رو نت استفاده از گیم پس رو هم نداریم و به همین دلیل ساده به گیم‌پس احتیاجی نداریم ….

    چه خوبه که کلا نیازی نداریم بی نیازیم 🙂

    بهشت تنها نیازمونه و تنها هدفمون بهشته 🙂 دوشواری نداریم که ….

    S.mMahyarMsmچپ دستCarddragonBrainiacگیمری عادیSami 227Amir abdolithorfinnarmanmore
  • MIRAS گفت:

    *باعث کاهش فروش می‌شود، اما از طرف دیگر، به شکل قابل توجه‌ای درآمدزایی وسودآوری را افزایش می‌دهد*
    ولی مهندیس گیمفا معتقدن گیمپس کلا ضرره

    Mmfb🏴چپ دستhamid.HitasepSami 227armanmahdi12345RezaDeadshotAbolfazl🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴more
  • I'm Predator گفت:

    اما گرگ های وال استریت که اتفاقا تو سایت گیم فا فعال هستن معتقد هستن گیم پس دشمن صنعت گیم و باید برچیده بشه
    اما تصور میکنید سونی فن هایی که این نظر رو دارن واقعا حاضر هستن پول کلانی رو برای خرید بازی صرف کنن تا بقول خودشون باعث پیشرفت صنعت گیم بشن؟ قطعا نه چرا؟ چون اکثرشون بصورت هکی و بدون پرداخت هزینه ای آنچنان به تجربه بازی های مورد علاقشون می پردازن حداقل ما ایکس فنا با گیم پس و کاملا قانونی بازی پلی میدیم و مثل این گرگ های وال استریت تز صادر نمی‌کنیم

    چپ دستRaminCarddragonSami 227همسایه ( فن بوی = پنچری )Amir abdolimahdi12345RezaDeadshotاربابorimore
    • Capitan گفت:

      یکی از این گرگ های وال استریت رو دیدم داشت برای ریمستر ریمستر لست اف آز له له میزد میخواست ۷۰ دلار پول بده

      چپ دستRaminCarddragonSami 227همسایه ( فن بوی = پنچری )Amir abdoliRezaDeadshotori🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴...Eternal...more
    • thorfinn گفت:

      والا ما هرکی رو دیدیم از گیمپس تعریف میکنه و هی راجبش حرف میزنه و میگه راه ارزون تر تجربه و حمایت از سازنده و ……
      اخر معلوم میشه خودش کرکی میزنه و‌گیمپس نداره😂😂😂😂

      پدر بزرگ دانته و ویرجیلMIRASچپ دستCarddragonHitasepKurosBrainiacگیمری عادیSami 227...Eternal...
      • ...Eternal... گفت:

        در درجه اول باید بگم امیدوارم هر کی هر پلتفرمی که دوست داره بتونه داشته باشه و ازش لذت ببره این حق هر گیمریه
        در درجه دوم باید بگم شاید باور نکنی ولی بیشتر از نصف اونایی هم که تو همین سایت برای پلی۵ جامه میدرن هنوز حتی قصد تهیه کنسولشو ندارن چه برسه به اینکه اونو داشته باشن پس خیال نکن همه اینایی که الان از پلی استیشن و سرویسش تعریف میکنن اینارو دارن!

        چپ دستامیر حسینRaminHitasep
        • thorfinn گفت:

          من که دارمم از دوالسنس تعریف کردم باز یه سری اومدن گفتن دروغ میگید و دوالسنس از نزدیک ندیدید😂😂😂
          دیگه من چیکار کنم یکی‌ همه رو تو ذهنش بی پول می بینه
          من اونجایی فهمیدم سطح تفکر اکس باکس فن زیر خط فقره که فهمیدم کسی که خودش تو این سایت بیشتر از همه برا گیمپس جامه میدره و حرف از تجربه ارزون تر و حمایت از سازنده با هزینه کم میزنه خودش طالب گیم کرکیه😂😂😂😂😂😂😂
          پ.ن: اصلا هم منظورم Hitasep نبود، سوءتفاهم نشه😔😔😔

          پدر بزرگ دانته و ویرجیل🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴HitasepMaster...Eternal...چپ دست
          • ...Eternal... گفت:

            آره شما خیلی سطح تفکرت بالاست نه فقط شما بلکه تمام سونی فنا اصلا شما ها فرای بشرید فقط نمیدونم چرا داری خودزنی میکنی؟!
            خود شما اول گفتی هر کی که از گیمپس تعریف میکنه از گیمپس استفاده نمیکنه شما چطوری به این نتیجه رسیدی؟ جوابش معلومه چون فن بویی!
            حالا منم دارم میگم خیلیا هم هستن که الان دسترسی به پلی استیشن ندارن یا اونو تهیه نکردن که این یه حقیقت همونطور که افرادی هم هستن به کنسول مایکرو دسترسی ندارن یا از گیمپس به هر دلیلی استفاده نمیکنن، شما با این دید منفی در جایگاهی نیستی که بخوای سطح تفکر بقیه رو اندازه گیری کنی قبلش باید یه نگاه به خودت بندازی ولی این خصلت عده قابل توجهی از سونی فناست که به غرور کاذب سر یه کنسول مبتلا هستن
            گیم پس حالا صرف نظر از اینکه چه تعداد از افراد ازش استفاده میکنن یه مورد اقتصادی و جذاب برای خیلی از گیمراست و هر روزم داره طرفداران بیشتری رو جذب خودش میکنه و در آینده ای نه چندان دور مطمئنا به یکی از پر سود ترین ستون های صنعت گیم تبدیل میشه
            الان مگه هر هم که کنسول سونی رو داره (یا نداره) از راه های قانونی برای بازی کردن استفاده میکنه؟ وولی جالبه همونی که داره به گیمپس هیت میده خیلیاشون از همون دسته ای هستن که دم از حمایت از سازنده ها میزنن ولی نمیتونن ببینن گیمپس چه بستر بزرگی برای هر دسته از گیمرا شده
            بعدشم تو ایران با وجود این همه مشکل از داخل و بیرون کشور که گریبان گیر مردم هست و شرایط رو برای یه انسان سخت میک افراد زیادی دنبال راهی برای اروزن بازی کردن هستن و یکی از اون اونا میتونه گیم پس باشه یا حتی همون کرکی!

            🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴
            • thorfinn گفت:

              من به این دوستمون hitasep تیکه داشتم مینداختم از همون اول.
              مشکل من جایی هستش که طرف حرف از حمایت سازنده و گیمپس میزنه و خودشو سر این پاره میکنه و از اونبر خودش کرکی زنه.
              این تناقض من درک نمیکنم
              وگرنه با بیشتر حرفای شما موافقم

          • Hitasep گفت:

            آهان یعنی کل کسایی که تو سایت طرفدار پی اسن همشون دارن که نشون نمیدن ندارن نمونش اتزیو
            دیگ به دیگ میگه روت سیاه
            دیگه حدقال من رو هر کار ماکروسافت برچسب خوب نمی‌ذارم شماها از ری-ریمستر لست و هورایزن حمایت میکنید در صورتی که خودتون هم نمیخریدش فقط حرف
            اینکه دوست داشتم گیم رو تجربه کنم مشکلیه واقعا؟ چند نفر تو این سایت هستن کرکی نمیریزن ؟
            سونی فنی هم که از پلاس و گیمی که نمیتونه تجریش کنه کم نیست همینه میگم فکر میکنید همه تو بالا شهر لس آنجلس زندگی میکنن چون از هر قیمت و کاری که سونی می‌کنه دفاع میکنید
            من حدقال از این کارا نمیکنم بکنم هم کم

            S.m...Eternal...🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴مترسک
      • Kuros گفت:

        🤣🤣🤣….
        یعنی با پتک میزدی تو سرش بهتر بود خدایی 🤣🤣🤣

        پدر بزرگ دانته و ویرجیل🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴چپ دستthorfinnHitasep...Eternal...
      • Hitasep گفت:

        اره عجیبه آخه یکی مثل اتزیو هم پی اس نداره

        🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴...Eternal...
  • ˝Kian گفت:

    سرویس خوبیه برایه ما به صرفه‌هستش و برایه مایکروسافت ضرر

    S.mچپ دستBrainiacعلیarmanmahdi12345RezaDeadshot🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴...Eternal...پدر بزرگ دانته و ویرجیلmore
  • Dota2 گفت:

    نتیجه میگیریم که گیم پس به نفع دنیای صنعت گیم هست (برعکس کنسول رقیب که فقط به دنبال انحصارسازی هست)

    چپ دستMasuod Enayatimahdi12345RezaDeadshotoriDota2ممد🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴Hitasep...Eternal...more
    • Capitan گفت:

      دنبال انحصاری سازی و دوشیدن

      Dota2چپ دست🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴Hitasep
    • Abolfazl گفت:

      سونی آیپی ای مثل متال گیر سالید رو به برترین فرانچایز مخفی کاری تبدیل کرد اگه انحصارگرا بود نسخه ۵ روهم انحصاری میکرد اگه انحصارگرا بود بعد از دیمونز سولز دارک سولز رو هم انحصاری میکرد فامیتو اوءدا هم بعد سه نسل جدا شدا از سونی و بازی بعدیش مولتی خواهد بود انحصاریهای ps5 روهم قرار شده بعد ۱ سال رو pc بیاره و خیلی از ps4 هم اومدن اما از اون طرف کمپانی ای که با شعار “بازی باهر دستگاه و در هر زمان” وارد نسل نهم شد چیکار کرد؟؟؟: هیلبلید ۲ رو انحصاری کرد (که نسخه اول مولتی بود) الدر ۶ رو میخواد انحصاری کنه (که نسخه های قبلیش ۲ نسل مولتی پلتفرم بوده) حالا استارفیلد که یه آی پی جدید هست نوش جون ایکس فنا اما بهتون قول میدم نه اورواچ و نه کالاف رو انحصاری نخواهد کرد به دو دلیل اول قوانین ضد انحصار و دوم آنلاین و سرویس محور بودن این بازیها و نیازشون به پلیراای زیاد اما ماکرو قصد داره کار کثیف تری با کالاف انجام بده میخواد رایگان رو گیم پس عرضه کنه و ۷۰ دلار تو ps بفروشه همون ماکروفنهایی که فاز دلسوزی برای ps دارا گرفته بودن میگفتن نباید ۷۰ دلار هر بازی رو بخرید از این تصمیم ماکرو استقبال خواهند کرد احتمالا میگید خوب حق داره صاحب آی پی هست هر جور دوست داره میتونه بفروشه که در جواب باید بگم بله اگه اکتیویژن از تاریخ قرارداد با مایکروسافت به بعد هر بازی جدیدی بسازه اون بازی مال مایکروسافت و میتونه هرکار دوست داشت باهاش بکنه اما قضیه فرانچایز های ریشه دار فرق میکنه نظر شخصی من اینه که بتسدا و اکتیویژن و بلیزارد هر آی پی جدیدی که ساختن (مثل استارفیلد که بعد از قرار داد ماکرو و بتسدا قراره ساخته بشه)مال ماکرو از شیر مادر حلال تر ولی آی پی های قدیمی مثل کالاف و الدراسکرولز باید جلوی انتشار انحصاریشون برای یک کنسول یا سرویس خاص گرفته بشه

      abyss8walkerBahram🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴چپ دستDota2
  • به نظر میاد گیم پس یه معامله برد برد باشه البته بازی های پر خرج و جدید بحثشون جداس مثل الدن رینگ. الان من خودم شاید دو ماه یک بار بازی می گرفتم ولی الان به لطف این سرویس ها هر وقت خواستم می تونم به بازی های خوبی دسترسی پیدا کنم که البته این رو به لطف مایکروسافت داریم پس هیت بی خود نکنین لطفا و لذتش رو ببرین 😀
    مقاله خوبی بود به برای خودمم سوال شده بود که الان فهمیدم 🙏

    Ali slhچپ دستRaminSami 227همسایه ( فن بوی = پنچری )Omid_Fshmahdi12345oriDota2🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴more
  • Mãhdīær گفت:

    گیم پس هیچ جاش ضرر نیست،مطمئنا یه کمپانی مثل مایکروسافت با این همه ارزش صلاح خودش رو بهتر از همه میدونه؛قاعدتاً بی گُدار به آب نمیزنه و روشی رو میره که شاید در اول خرجش زیاد باشه اما در اینده سود خیلی فراوانی میده
    امثال این نوع سرویس ها چه توی سریال ها و چه توی فیلم ها کم نیستن و خیلی هم سودده هستن اتفاقا،گیم پس هم همینطوره و مطمئنا با گذشت زمان سودش فوق العاده بیشتر هم خواهد شد.
    بودجه فراوان مایکروسافت و اسم بزرگش مطمئنا باعث میشه هر سازنده ای رغبت بکنه و بازیش رو روی سرویس عرضه بکنه چه بسا بازی های انلاینی که به قول گفتنی سرور های خلوتی دارند هم دوباره به اوج برگردند.

    Dota2چپ دستRaminBrainiac...Eternal...Sami 227همسایه ( فن بوی = پنچری ).mahdi12345Hitasepmore
  • Capitan گفت:

    ولی ولی ولی ابرکارشناسان گیمفا میگن
    گیمپس دشمن صنعت گیمه و به سازندگان آسیب میزنه
    چرا وقتی دارن مفت و مجانی بازی بهتون میدن بازم دوست دارید دوشیده بشید؟

    Mãhdīærچپ دستRaminMasuod EnayatiBrainiac...Eternal...Sami 227mahdi12345🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴Hitasepmore
  • ETERNALMAN گفت:

    شما اشتباه می کنید عمو جیمی گفته به نفع سازندگان نیست 😂😂

    چپ دستRaminMasuod EnayatiBrainiacSami 227mahdi12345Dota2کاکاسنگی🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴Hitasepmore
  • کوروش گفت:

    تحلیل گران،اقتصاددانان و دانشمندان گیمفا که چیز دیگه ای میگفتن

    🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴چپ دستامیر حسینRaminHitasepMasuod EnayatiBrainiac...Eternal...Sami 227Bahrammore
  • اما کارشناسان چهار ده سیز ده ساله ی گیمفا که بابت نمره ی بیست کارنامه براشون ps گرفتن ، معتقدن که گیم پس ‌و مایکروسافت دشمن صنعت گیمن …

    BlackmarshesS.mپدر بزرگ دانته و ویرجیلچپ دستRaminMasuod EnayatiBrainiac...Eternal...Sami 227Bahrammore
  • Farshidmc گفت:

    مشکل سرویس ها اینه
    فروشگاه های مثل Gamespot بازی نمیفروشن (فیزیکی)
    و همه سود برای کمپانی هایی میشه که روز عرضه بازی ارایه میدن
    کسب و کارهای کوچیک به زودی ورشکته میشن
    مدل سونی خوبیش اینه بعد چندوقت میاد رو سرویس و کسب و کار کوچیک هم سود میکنن
    ماکرو ولی برای کاربراش خوبه چون بازی کردن با کمترین قیمت

    Dota2چپ دستامیر حسینmamad1166HitasepCapitan˝Kianعموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)....Eternal...more
    • farshadx گفت:

      بیشتر از ۸۰% فروش بازیها به صورت دیجیتالی هست
      و این روند هر سال افزایش پیدا میکنه
      هیچ ربطی هم به گیم پس نداره
      به صورت کلی خرید انلاین و یا باز پرداخت انلاین بسیار راحت تر هست
      بازیهای فیزیکی هزینه اضافه دارن برای ناشر ها به همین دلیل سود کمتری هم دارن
      نسخه فیزیکی کم دردسر نداره خود ناشر ها به سمت دیجیتالی حرکت کردن و میکنن

      Dota2🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴چپ دستامیر حسینکوروشHitasep.Capitanعموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)Masuod Enayatimore
  • MR.BADGUY گفت:

    بنظر من سرویس گیمپس برای دیده شدن عناوین ایندی و استودیو های تاره کار کوچک باید بوجود می آمد تا بتوانیم شاهد نبوغ استعداد های بیشتری باشیم و قطعا هدف اصلی کایکروسافت هم باید همین باشه..
    در کنار اون،عناوین بزرگی که کمی از عمرشون گذشته و یا مثل گذشته فروش انچنانی و خوبی ندارن هم میتونن در این سرویس قرار بگیرند که همچنان این سود زایی برقرار باشه…
    و یا انحصاری های خود مایکروسافت که به تنهایی خودشون هم میتونن طرفداران این پلتفرم رو مجاب به تهیه گیم پس بکنه.
    باید یاد بگیریم صنعت گیمینگ امروز با دیروز متفاوت هست و اصولا با سرویس محور شدن این صنعت نباید مخالفت کرد..
    بلکه باید دید از چه لحاظ میتونه مفید باشه.

    Dota2چپ دستامیر حسینHitasepMasuod EnayatiBrainiacSami 227mahdi12345.
  • Gaming BEST گفت:

    این سرویس به نفع صنعت گیم و همه گیمرا هست به جز سونی و جیمی رایانه چون دیگه نمیتونه ریمیک و دی ال سی ۷۰ دلاری بفروشن😂😂😂

    Charlie ChaplinMasterچپ دستRaminHitasepCapitanعموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)
  • مترسک گفت:

    خیلی خوبه هاااا شما دقت کنید به متن نوشته مایکروسافت با پرداخت کل هزینه ساخت بازی رو میاره رو سرویس. گیم پس ببین چقدر سخاوتمنده که پول ساخت بازی رو میده بعد اجازه هم میده رو پلی استیشن هم منتشر بشه این مهربونیه مایکروسافت رو میرسونه و نشون میده هدفش گیم پس هستش من از اول ساله سریز اس خریدم تا الان خیلی بازی هارو انجام دادم تو گیم پس و تموم کردم ولی لنتی اینقدر بازی زیاد داره که هنوز کلیییی از بازی خای درجه یکش رو بازی نکردم وقت نکردم هر ماه هم داره بازی اظاف میشه الحق و والانصاف باید گفت :
    مایکروسافت ، دوست خوب گیمر ها💚

    Abolfazl...Eternal...چپ دستRaminHitasepگیمری عادیmahdi12345.
  • hossein گفت:

    ن دا ببین گیم پس دشمن صنعت گیمه

    چپ دستHitasepMasuod EnayatiBrainiac...Eternal...Sami 227
  • Halo.reach گفت:

    یه زمانی یه بچه سالی اعتقاد داشت گیم پس دشمن صنعت گیمه و باعث ضرر میشه:)))

    ps3 with xboxBahramچپ دستRaminHitasep.hosseinMasuod EnayatiBrainiac...Eternal...more
  • گیمپس‌سلطان و پیشروی صنعت گیم🥰🥰🥰

    🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴Hitasephossein
  • sattarzadeh گفت:

    دوستان من تازه ایوس باکس گرفتم.
    به مدته گیم پسش کار نمی کنه.
    اینترنت شاتل هست و هر dns ای رو امتحان کردم

    چپ دستHitasep
  • ابر سرخ گفت:

    گیمپس یعنی نتفلکس…معلومه که یکه تاز میدان خواهد شد

    Hitasepچپ دست
  • mamad1166 گفت:

    سرویس هایی که فضای درآمدزایی بسیار کمتری دارن نسبت به گیم الهام بخش گیم پس بودن
    نتفلیکس و دیزنی و …
    سرویس های فیلم و سریال میلیون ها دلار و میلیاردها دلار خرج تولید محتوا میکنن و وقتی بیننده دید تمام !! دیگه درآمد جانبی زیادی نداره
    اما سرویس گیم بیشتر شبیه ویترینه برای درآمد اصلی که فروش محتوای جانبی هست شما هیچ محتوای تلویزیونی رو نمیتونید پیدا کنید که با ۵۰۰ هزار دلار تهیه بشه و روی سرویس قرار بگیره بودجه ساخت فیلم و سریال خیلی بیشتره
    هزینه ساخت هیچ بازی هم به بودجه یک میلیارد و بالای یک میلیارد دلاری نمی‌رسه (سریال)

  • Abolfazl گفت:

    چه جالب پس از نظر شما سونی حق نداره آیپی فرست پارتی خودشو با قیمت کامل بفروشه ولی بازی ای که از روز عرضه رو گیم پس میاد اشکالی نداره رو ps با قیمت ۷۰ دلار فروخته بشه در واقع شما معتقدید که سونی با قرار ندادن بازی در سرویس اشتراکی به کاربرانش ظلم میکنه ولی استودیویی که بازیشو از روز عرضه رو گیم پس قرار میده حق داره پس طبق صحبت های خودتون که گفتین اکثر مولتی پلتفرم ها روی ps فروش بیشتری تجربه میکنن نتیجه مبگیریم که با عرضه یک بازی رو گیمپس باز هم عمده سودآوری از طریق هزینه پرداخت شده توسط مایکروسافت و کاربران پلی استیشن (که هزینه کامل رو پرداختند ) تامین میشه و خود گیم پس به طور مستقیم نقش چندانی در موفقیت بازی نخواهد داشت درست مثل بازی روگ لایک هادس که طبق آمار ۹۳ درصد فروش فیزیکی اون رو ps بوده و این یعنی کاربران ایکس باکس همیشه صبر میکن تا بازی بیا رو گیم پس اما آیا صحبت های من به این معنی هست که گیم پس به ضرر صنعت گیم هستش؟؟ خوب قطعا نه ولی بدی گیمپس اینه که باعث ایجاد بی عدالتی میشه ps5 تا الآن ۲ برابر مجموع هر دو ایکس باکس فروش داشته پس سازنده با خودش میگه :((بزار بازی رو با قیمت کامل رو ps5 منتشر کنم که فروشش رو این کنسول خیلی زیاده و مثلا ۱۰ میلیون نسخه رو ps5 میفروشه بازیم ولی ایکس فنا که اونقدر زیاد نیستن خیلی بخوان کامل بخرن ۵ میلیون نفر پول میدن عوضشر یه پول قلمبه از ماکرو میگیرم.)) دوستان انتشار بازیها رو گیم پس اصلا بد نیست بلکه انتشار اونایی بده که ps فنا باید ۷۰ دلار براش پول بدن مثلا اومدن آثار فرست پارتی ماکرو از روز عرضه داخل گیم پس اصلا موردی نداره چون این بازیها اصلا قرار نیست راهی پلی استیشن بشن ولی بازی ای مثل کالاف که این همه رو ps میفروشه نباید روز عرضه واسه گیم پس عرضه بشه چون نامردیه درحالی که پی اس فنا هزینه های ساخت بازی رو با خرید کامل به سازنده برمیگردونن ایکس فنا رایگان بازی رو تجربه میکنن این چیزیه که مخالفین گیمپس میگن و کسی گوش نمیده و اونهارو به حماقت متهم میکنن

    .
    • Abolfazl گفت:

      ادامه حرفام اینکه فرض کنیم یه بازی با هزینه ۵۰ میلیون دلار ساخته میشه و با قیمت ۴۰ دلار برای پی اس و ایکس باکس عرضه میشه و ۲ میلیون نسخه در اولی و یک میلیون در دومی فروش میکنه و مجموعا ۱۲۰ میلیون درآمد و ۷۰ میلیون دلار سود به همراه میاره اما همین بازی رو تصور کنید ماکرو ۴۰ میلیون دلار بده تا از روز عرضه بیاد گیم پس اینجوری استودیو سازنده بازهم همون میزان سود رو دریافت میکنه اما ماکرو خیلی بیشتر از این مبلغ از گیم پس سود میکنه و ایکس فنا هم که تقریبا رایگان بازی ای رو انجام میدن که هزینه ساخت و سودش رو ps فنا پرداختن در واقع گیم پس به سود صنعت گیم هست ولی فقط در حالتی که صنعت گیم رو مترادف با کاربران ایکس باکس معنی کنیم و البته که مسلمه سونی هیچ بازی مولتی پلتفرمی رو نمیتونه از روز عرضه وارد پی اس پلاس کنه چون به منابع مالی نامحدود مشابه ایکس باکس دسترسی نداره و رو آثار فرست پارتی هم نمیتونه ریسک کنه و اینطوری صنعت گیم میشه یه معادله نابرابر به سود مایکروسافت اما وقتی کاربران ایکس باکس و گیم پس به یه عدد بالا مثلا ۱۰۰ میلیون نفر برسه اون موقع استودیو ها دیگه براش بازی منتشر نمیکنن و ترجیح میدن که از فروش بازی با قیمت کامل به اون ۱۰۰ میلیون نفر به سود خیلی بالاتری برسن همونطور که الآن دارن از پلی استیشن پول درمیارن در واقع الآن پولی که ماکرو برای عرضه بازی رو گیمپس میده با سودی که اون بازی رو ایکس باکس به دست میاره برابر یا بیشتره ولی وقتی کاربرای ایکس باکس مثل ps زیاد بشه اونوقت دیگه کسی واسه گیم پس بازی عرضه نمیکنه

      .
آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟ - گیمفا