تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا
تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا
تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا
تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا

تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت

مهدی ملکی
۰۹:۳۰ ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
fallout

سری Fallout از سال ۱۹۹۷ تا به امروز پیوسته یکی از فرانچایزهای مطرح صنعت بازی‌های ویدیویی در نظر گرفته شده است.

طرفداران ژانر نقش‌آفرینی تاثیر آن را روی این ژانر فراموش نخواهند کرد و از طرفی هم بعید به نظر می‌رسد که توسعه دهندگان از میراث Fallout غافل شوند. اگر به تاریخچه این مجموعه علاقه دارید، در ادامه همراه ما باشید.

Fallout

تاریخچه fallout

استودیو Interplay Entertainment به کمک Black Isle Studios، یکی از زیرمجموع‌های خود، اولین نسخه Fallout را در سال ۱۹۹۷ برای رایانه‌های شخصی عرضه کرد. کاربران سیستم عامل‌های DOS، ویندوز و مکینتاش امکان تجربه این بازی را داشتند.

البته روایت بازی، بازیکنان را به سال ۲۱۶۱ در کالیفرنیا می‌برد؛ جایی که آخرالزمان به وقوع پیوسته و بازیکن باید به دنبال بقا در این دنیای بی‌رحم باشد.

شخصیت اصلی که با نام Vault Dweller مورد خطاب قرار می‌گیرد، برای اولین بار Vault 13 را به کاربران معرفی کرد.

توسعه دهندگان ابتدا می‌خواستند بازی را حول سیستم نقش‌آفرینی GURPS توسعه دهند اما نهایتاً این اتفاق رخ نداد و سیستم SPECIAL خل شد.

نباید فراموش کنیم که Fallout دنباله معنوی Wasteland بود. بازی Wasteland در سال ۱۹۸۸ عرضه شد و به سرعت توجه بازیکنان را به خود جلب کرد.

داستان بازی به شدت تحت تاثیر تصورات مردم درباره وقایع بعد از جنگ جهانی دوم قرار داشت. جنگ اتمی احتمالی، همه ابعاد زندگی شهروندان جهان را در جنگ سرد تغییر داده بود و این نگرش در Fallout به چشم می‌خورد. Fallout نشان داد که اگر جنگ اتمی رخ می‌داد، قرار بود چه چیزی را شاهد باشیم.

گفتنی است که در جهان بازی، جنگ اتمی در سال ۲۰۷۷ رخ داده و ما آن را از نزدیک نمی‌بینیم. ۸۴ سال بعد از این جنگ، جهان هنوز هم در آتش خشم آن می‌سوزد.

در ادامه سری تنها Fallout 76 بود که وقایعی قبل‌تر از وقایع نسخه اول را به بازیکنان نشان داد. Fallout اورجینال با دریافت میانگین امتیازات ۸۹ روی متاکریتیک، مانند اکثر نسخه‌های سری، به شدت مورد ستایش منتقدان قرار گرفت.

Fallout 2

fallout 2

Fallout 2 یک سال بعد، در سال ۲۰۰۲ میلادی فقط برای مکینتاش در دسترس قرار گرفت. این نسخه با یک جهش عظیم، ۸۰ سال با بازی نخست اختلاف داشت و داستان را از سال ۲۲۴۱ ادامه می‌داد.

شخصیت اصلی بازی با لقب Chosen One به عنوان یکی از نوادگان شخصیت اصلی بازی، ماموریت می‌یابد که Garden of Eden Creation Kit را پیدا کند. Chosen One یکی از اهالی دهکده Arroyo است؛ اعضای این دهکده باور دارند که دستگاه مذکور می‌تواند آن‌ها را از خشکسالی و گرسنگی نجات دهد.

اگرچه موتور بازی‌سازی این نسخه، همان موتور اورجینال با برخی تغییرات بود اما به تیم سازنده اجازه داد سلاح‌ها و آیتم‌های بسیار بیشتری را در Fallout 2 جا دهند. جزئیات ضمنی نیز به طرز قابل توجهی افزایش یافت و موضوعات بیشتری تحت پوشش قرار گرفت. گیمر می‌توانست بسیاری از نقش‌هایی که در دنیای واقعی شاهد هستیم را دنبال کند.

شخصیت اصلی در نسخه دوم، در جست و جوی خود برای یافتن Garden of Eden Creation Kit که به آن اشاره کردیم، Vault 13 را هم مجدداً پیدا می‌کند. Fallout 2 در مقایسه با نسخه اول، میانگین امتیازات کمتری را دریافت کرد اما در مجموع منتقدان آن را ستایش کردند.  

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel و Fallout: Brotherhood of Steel

fallout t

این اولین نسخه مجموعه بود که از حالت آنلاین بهره می‌برد. استودیو Micro Forte این نسخه را در سال ۲۰۰۱ برای ویندوز توسعه داد. بازیکنان با یک بازی تقریباً RTS با محوریت مبارزات گروهی مواجه بودند.

همچنین این اولین نسخه Spin-off سری بود. ناشر بازی ترجیح داد که این نسخه به جای عناصر نقش‌آفرینی، بیشتر روی استراتژی متمرکز باشد.

۳ سال بعد از عرضه این بازی، Interplay Entertainment که در ساخت نسخه قبل نقشی نداشت و تنها انتشار آن را به عهده گرفته بود، نسخه جدید مجموعه را دوباره در ژانر اکشن نقش‌آفرینی به بازار عرضه کرد.

نسخه جدید که با نام Fallout: Brotherhood of Steel برخلاف گذشته، در سال ۲۰۰۴ فقط برای دو کنسول مطرح نسل ششم بازی‌های ویدیویی یعنی پلی استیشن ۲ و ایکس باکس اورجینال عرضه شد.

Fallout: Brotherhood of Steel چهارمین نسخه فرانچایز Fallout، دومین Spin-off و اولین نسخه کنسولی آن بود. به گفته توسعه دهندگان، آن‌ها فقط می‌خواستند این نسخه حس و حال سری را داشته باشد و نه چیزی بیش از آن. بعدتر تاد هاوارد (Todd Howard)، کارگردان بتسدا نیز با در نظر گرفتن این موضوع بعداً اعلام کرد که اتفاقات این بازی جایی در تاریخچه Fallout 3 ندارد.

Fallout 3

fallout 3

بتسدا در سال ۲۰۰۷ میلادی حق و حقوق کامل آی‌پی Fallout را به قیمت ۵.۷۵ میلیون دلار تصاحب کرد. این شرکت پیش‌تر در سال ۲۰۰۴ حقوق توسعه و عرضه سه بازی از این سری را با قیمتی بیش از نیم میلیون دلار به دست آورده بود اما مشکلات مالی Interplay، جریان را تغییر داد.

به این ترتیب روند ساخت Fallout 3 از سال ۲۰۰۴ در بتسدا دنبال می‌شد. Interplay قبل از اعطای حق ساخت بازی، مراحل ساخت آن را شروع کرده بود اما بخش ناچیزی از روند توسعه طی شده بود.

بتسدا روند ساخت بازی را در سال ۲۰۰۸ به پایان رساند و آن را برای ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳ و رایانه‌های شخصی عرضه کرد. Fallout 3 در دوره اوج بتسدا به دست هواداران رسید و با دریافت میانگین نمرات ۹۳ روی متاکریتیک، تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های تاریخ این شرکت شد.

داستان بازی ۲۰۰ سال بعد از واقعه جنگ بزرگ (Great War) در واشنگتن دی سی رخ می‌دهد. شخصیت اصلی یک نوجوان است که با نام Lone Wanderer شناخته می‌شود و در Vault 101 بزرگ شده است. او که همیشه آرزوی پیدا کردن پدرش را دارد، سرانجام تصمیم می‌گیرد از Vault 101 خارج شود و او را پیدا کند.

در حالی که نسخه‌های اول و دوم مجموعه مجهز به سیستم مبارزه نوبتی هستند و هر دو به واسطه موتوری ۲ بعدی از زاویه ایزومتریک (بالا به پایین) به تصویر کشیده می‌شوند، نسخه سوم مجهز به مبارزات Real-time و دوربین آزاد اول شخص و سوم شخص در یک موتور ۳ بعدی است.

بتسدا در Fallout 3 برخلاف نسخه‌های پیشین، Perk و Traitها را ادغام کرد و به مسیری متفاوت از نسخه‌های اول و دوم قدم گذاشت. همچنین توسعه دهندگان تعداد قابلیت‌های موجود در بخش Skills را از ۱۸ به ۱۳ عدد کاهش دادند. ۵ عدد بسته الحاقی از جمله بسته الحاقی به یاد ماندنی The Pitt برای Fallout 3 عرضه شدند و به کاربران اجازه دادند که بیشتر در دنیای آخرالزمانی بازی زمان سپری کنند.

Fallout: New Vegas

تاریخچه fallout

استودیو Obsidian Entertainment این نسخه را براساس همان موتور بازی‌سازی نسخه سوم توسعه داد و در سال ۲۰۱۰ برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ عرضه کرد.

داستان بازی در تاریخ ۲۲۸۱ یعنی چهار سال بعد از وقایع Fallout 3 و در لس آنجلس رقم می‌خورد. شخصیت اصلی بعد از این که توسط یک فرد ناشناس مورد سو قصد قرار می‌گیرد، توسط یک ربات نجات پیدا می‌کند.

شخصیت اصلی از این پس تصمیم می‌گیرد کسی که به او شلیک کرده را پیدا کند و مواردی که از او دزدیده را پس بگیرد.

توسعه دهندگان ابتدا نام Fallout: Sin City را برای آن در نظر گرفته بودند که نهایتاً بخش دوم به New Vegas تغییر کرد. Obsidian Entertainment در ابتدای روند ساخت به کد منبع نسخه سوم دسترسی نداشتند و در ادامه هم سیستم Split Memory Pool کنسول پلی استیشن ۳، کار آن‌ها را به تعویق انداخت.

به هر نحو،‌ سازندگان ۱۸ ماه متوالی را صرف بازی کردند تا آن را برای عرضه در زمان در نظر گرفته شده حاضر کنند. بازی میانگین امتیازات ۸۴ را روی متاکریتیک ثبت کرد که پایین‌تر از نسخه‌های اصلی پیشین بود.

با این وجود، بسیاری از منتقدان طی سال‌های گذشته ارزش واقعی بازی را بالاتر توصیف کرده‌اند. ماجرای پاداش بتسدا در صورت دریافت میانگین امتیازات ۸۵ که Obsidian Entertainment در انجامش ناکام ماند، تا همین امروز در میان بازیکنان نقل و قول می‌شود.

Fallout 4

تاریخچه fallout

۵ سال بعد از آخرین ورودی مجموعه، خود بتسدا مجدداً دست به کار شد تا Fallout 4 را در اختیار کاربران پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی قرار دهد. نسخه واقعیت مجازی بازی هم در سال ۲۰۱۷ سرانجام در دسترس قرار گرفت.

Fallout Shelter Online با الهام از این بازی و توسط خود بتسدا در سال ۲۰۱۹ برای گوشی‌های هوشمند و مدتی بعد برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی هم در دسترس قرار گرفت.

داستان بازی اصلی ۱۰ سال بعد از وقایع Fallout 3 و ۶ سال بعد از وقایع Fallout: New Vegas در بوستون دنبال می‌شود. در این دوره زمانی، پسر شخصیت اصلی بازی، Shaun ربوده شده و او سعی در یافتن او دارد.

شخصیت اصلی که با نام Sole Survivor شناخته می‌شود و به رسم سایر نسخه‌های سری نام‌گذاری شده، خیلی زود با سازمان مخفی Institute آشنا می‌شوند. از آن‌جایی که این نسخه تمرکز زیادی روی داستان داشت، سوالات اخلاقی بسیاری را هم پیش پای بازیکنان قرار داد.

از جمله اصلی‌ترین تغییرات Fallout 4 نسبت به دو نسخه قبل می‌توان به صداگذاری کامل شخصیت اصلی و زاویه‌بندی‌های سینمایی اشاره کرد. سیستم روابط انسانی Fallout 4 هم در مقایسه با نسخه‌های قبلی طبیعی‌تر شد.

اگرچه نسخه‌های پیشین از برخی عناصر ساخت و ساز بهره می‌بردند ولی Fallout 4 برای اولین بار در سری روی آن تمرکز کرد.

اضافه شدن مینی‌گیم‌ها و استفاده از اپلیکیشن رایگان موبایل Fallout Pib-Boy از جمله جالب‌ترین نوآوری‌های ورودی چهارم سری در نظر گرفته می‌شوند. نسخه پلی استیشن ۴ بازی با ۵۸ نقد و بررسی روی متاکریتیک، به میانگین امتیازات ۸۷ رسید که موفقیت آن در نزد منتقدین را نشان می‌دهد.

Fallout 76

تاریخچه fallout

بتسدا نسخه جدید Fallout را در سال ۲۰۱۸ با تمرکز کامل روی بخش چند نفره برای ویندوز، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان عرضه کرد. تاد هاوارد، کارگردان بازی پیش از عرضه تایید کرد که توسعه بازی بعد از عرضه هم ادامه پیدا خواهد کرد و بتسدا حداقل تا سال ۲۰۲۷ محتوای جدیدی را برای آن در نظر خواهد گرفت.

در سال ۲۰۲۲ استودیو Double Eleven و Spearsoft برای کار روی محتوای Fallout 76 با بتسدا به توافق رسیدند. داستان بازی در آپالاشیا روایت می‌شود. شخصیت اصلی ابتدا ۲۵ سال بعد از جنگ بزرگ شروع به ماجراجویی می‌کند اما محتوایی که بعد از عرضه در دسترس کاربران قرار گرفت، شامل داستان‌های متفاوتی می‌شود.

در هر حال، داستان این بازی پیش‌درآمدی بر اولین بازی مجموعه است. موتور بازی‌سازی Fallout 4 که تنها برای تمرکز روی یک بازیکن طراحی شده بود، سازندگان را برای ساخت یک بازی آنلاین با مشکل مواجه کرد. افزون بر این بتسدا رویکرد عجیبی در خصوص NPCها اتخاذ کرد که در کنار سایر مشکلات بازی منجر به شکل گرفتن انتقادات بسیار زیادی شد.

Fallout 76 روی متاکریتیک میانگین امتیازات ۵۲ را دریافت کرد که نه تنها کمترین امتیاز یک بازی از سری Fallout بلکه یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای تاریخ این شرکت حین عرضه اولیه یک اثر به شمار می‌رود.

البته در ادامه و طی سال‌های گذشته، بتسدا نسبت به عرضه محتویات اضافه Fallout 76 متعهد بوده و بسیاری از نظرات طرفداران را اعمال کرده است.

MoojyپیشنروAmir RingoZ2656vahid gamerDota2armankanamesassysussisPorfosorMMYKINGTUPACهادی صفائیBahramامیر حسین‌Ezio Auditore da FirenzeSpider-ManVisible 6-tigh man🤘Mohsenj74

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا
تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا
تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا
تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا
تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریخچه مجموعه Fallout؛ ۲۵ سال گذشت - گیمفا