بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا
بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا
بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا
بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا

بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ

سریال‌های فانتزی بسیار برجسته و درخشانی تاکنون پخش شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به Game of Thrones تا Supernatural اشاره کرد.

در گذشته بیشتر سریال‌های برجسته و درخشان در ژانر درام، کمدی و حتی علمی-تخیلی بودند و ژانر فانتزی جایگاهی در میان آن‌ها نداشت اما در سال‌های گذشته این روند تغییر کرده و ژانر فانتزی توانسته پیشرفت کند.

ژانر فانتزی طیف گسترده‌ای از موضوعات تخیلی را در بر می‌گیرد و همین نیز سبب شده تا در سال‌های اخیر سریال‌های بسیار موفق و جذابی در این ژانر ساخته و پخش شوند که روز به روز نیز به محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود. در حقیقت، بسیاری از سریال‌های بزرگ سال‌های اخیر در ژانر فانتزی ساخته شده‌اند.

سال ۲۰۲۲ میلادی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال جاری میلادی سریال‌های بسیار برجسته و جذابی در ژانر فانتزی پخش شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دو تا از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ یعنی پیش‌درآمد سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) یعنی سریال خاندان اژدها (House of the Dragon) از شبکه اچ‌بی‌او و همچنین سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power) از سرویس آنلاین آمازون پلاس اشاره کرد.

البته باید منتظر ماند و دید که این دو سریال فانتزی برجسته در سال‌های آینده چه عملکردی خواهند داشت و آیا می‌توانند در ذهن بیننده‌ها ماندگار شوند یا خیر. در ادامه همراه با ما باشید.

سریال آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم (What We Do In The Shadows)

سریال آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم what we do in the shadows
  • محصول سال: ۲۰۱۹ تا الان
  • وضعیت: در حال پخش
  • تعداد فصل‌ها: ۴ فصل

در سال ۲۰۱۴ میلادی، تایکا وایتیتی (Taika Waititi) و جرمین کلمنت (Jermaine Clement) فیلم «آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم» را خلق کردند که در جشنواره فیلم ساندس روی پرده سینماها اکران شده بود.

پنج سال پس از آن نیز جرمین کلمنت این داستان تقلیدی و تمسخرآمیز را تبدیل به سریالی کرد که در حال حاضر از شبکه اف ایکس پخش می‌شود. این سریال فرمتی شبیه به سریال خانواده مدرن (Modern Family) دارد.

سریال «آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم» خون‌‌آشام‌های اعیانی را نشان می‌دهد که در استین آیلند در نیویورک زندگی می‌کنند. تاکنون چهار فصل از این سریال پخش شده و احتمالا تا چندین فصل دیگر نیز ادامه داشته باشد.

سریال ویچر (The Witcher)

فصل سوم سریال the witcher
  • محصول سال: ۲۰۱۹ تا الان
  • وضعیت: در حال پخش
  • تعداد فصل‌ها: ۲ فصل

قبل از اینکه سرویس آنلاین نتفلیکس سریال «ویچر» را بسازد و پخش کند، این فرنچایز توانسته بود به محبوبیت بسیار زیادی در بین مخاطبان دست پیدا کند و دلیل آن نیز رمان‌ها و همچنین بازی‌های ویدیویی این مجموعه بودند. با این حال، به هنگام شروع پخش سریال «ویچر» در سال ۲۰۱۹ میلادی توجه طرفداران بیشتری به سمت این فرنچایز جلب شد.

در این سریال هنری کویل (Henry Cavill) که به لطف نقش‌آفرینی به عنوان سوپرمن در دنیای سینمایی دی‌سی محبوبیت بسیار زیادی در بین مخاطبان داشت، نقش گرالت از ریویا را بازی می‌کند که یک شکارچی هیولا است. داستان سریال به چندین خط زمانی می‌پردازد و داستان‌های مختلفی را کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

در حال حاضر علاوه بر نسخه‌فرعی انیمیشنی، پیش‌درآمدی لایو اکشن نیز بر اساس این سریال ساخته شده که به نام سریال ویچر: منشاء خون (The Witcher: Blood Origin) شناخته می‌شود و در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی پخش می‌شود. فصل سوم سریال اصلی نیز در تابستان سال ۲۰۲۳ میلادی پخش خواهد شد.

سریال چیزهای عجیب (Stranger Things)

سریال چیزهای عجیب stranger things
  • محصول سال: ۲۰۱۶ تا الان
  • وضعیت: در حال پخش
  • تعداد فصل‌ها: ۴ فصل

سریال «چیزهای عجیب» ترکیبی بسیار عالی از ژانر وحشت و فانتزی اکشن به شمار می‌رود که خودش را به یکی از موفق‌ترین سریال‌های تاریخ سرویس آنلاین نتفلیکس تبدیل کرده است. اولین فصل این سریال به لطف جذابیت دهه هشتاد میلادی آن توانست در بین مخاطبان به محبوبیت دست پیدا کند. از سوی دیگر، بهره گرفتن این سریال از آثار ترسناک استیون کینگ (Stephen King) و آثار فانتزی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) باعث جذاب‌تر شدن آن نیز شده بود.

بچه‌هایی که در فصل اول سریال «چیزهای عجیب» حضور داشتند، اکنون بزرگ و جوان شده‌اند و همچنان نیز در حال محافظت از هاوکینز در برابر هیولاها هستند. فصل چهارم سریال در سال ۲۰۲۲ میلادی پخش شد و پنجمین فصل آن نیز آخرین فصل از این اثر خواهد بود و احتمالا در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ میلادی عرضه می‌شود.

سریال سایه‌های تاریک (Dark Shadows)

سریال سایه‌های تاریک dark shadows
  • محصول سال: ۱۹۹۶ تا ۱۹۷۱
  • وضعیت: تمام شده
  • تعداد فصل‌ها: ۵ فصل

سریال «سایه‌های تاریک» اثری بسیار مشهور از دهه شصت میلادی به شمار می‌رود که توسط دن کرتیس (Dan Curtis) خلق شده بود و بازیگرانی همچون جوآن بنت (Joan Bennett) و گریسون هال (Grayson Hall) در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

با اینکه این سریال در همان ابتدا نتوانست به موفقیت برسد اما در ادامه و به لطف حضور شخصیت بارناباس کالینز در فصل دوم آن، توانست توجه افراد بیشتری را به سمت خود جلب کند. این سریال داستان روزمره خانواده کالینز را روایت می‌کند که با خون‌آشامی فناناپذیر زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی، تیم برتون (Tim Burton) اقتباسی سینمایی بر اساس این سریال ساخت که در آن، جانی دپ (Johnny Depp) نقش اصلی فیلم به نام بارناباس کالینز را بازی می‌کرد. این فیلم سینمایی توانسته بود به اثر اصلی وفادار باقی بماند اما بر خلاف همکاری قبلی تیم برتون و جانی دپ در فیلم آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) نتوانست در گیشه موفق عمل کند.

سریال افسون شده (Charmed)

سریال افسون شده charmed
  • محصول سال: ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶
  • وضعیت: تمام شده
  • تعداد فصل‌ها: ۸ فصل

سریال «افسون شده» برای اولین بار در دنیای سریال، داستان خودش را بر محوریت انجمنی از جادوگران قرار داده بود و در حالی که دیگر سریال‌ها با شکست روبه‌رو شده بودند،‌ توانست موفق عمل کند. دلیل این موفقیت نیز احتمالا ادغام جادو، فانتزی، کمدی و علمی-تخیلی همچنین همراه شدن با فرهنگ عامه مردم باشد.

البته نباید فراموش کرد که بازیگران اصلی سریال «افسون شده» نیز نقشی اساسی در محبوبیت این اثر داشته‌اند و توانستند این سریال را برای هشت فصل ادامه بدهند. در این سریال، شانون دوهرتی (Shannon Doherty)، هولی مری کومبز (Holly Marie Combs) و آلیسا میلانو (Alyssa Milano) نقش سه خواهر هالیول را بازی می‌کردند.

البته بعدا رز مک‌گوان (Rose McGowan) جایگزین شانون دوهرتی شده بود. سریال «افسون شده» برای مدت‌ها طولانی‌ترین سریال در تاریخ لقب داشت که تمام بازیگران اصلی آن زن هستند تا اینکه سریال کدبانوهای ناامید (Desperate Housewives) توانست این عنوان را از آن خود کند.

سریال پنی دردفول (Penny Dreadful)

سریال penny dreadful
  • محصول سال: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶
  • وضعیت: کنسل شده
  • تعداد فصل‌ها: ۳ فصل

سریال «پنی دردفول» اثری آمریکایی بریتانیایی در ژانر ترسناک و درام به شمار می‌رود که از شبکه شوتایم پخش می‌شد و به جای فانتزی، بیشتر در ژانر سوپرنچرال قرار داشت و توانست توجهات را به خود جذب کند.

در هر صورت، این سریال از آثار ادبی برجسته‌ای همچون رمان تصویر دوریان گری (The Picture of Dorian Gray) از اسکار وایلد (Oscar Wilde)، رمان دراکولا (Dracula) از برام استوکر (Bram Stoker) و همچنین رمان پرونده عجیب دکتر جکیل و هاید (Strange Case of Dr. Jekyll and Hyde) از رابرت لوئیس استیونسون (Robert Louis Stevenson) الهام گرفته بود.

ریو کارنی (Reeve Carney)، اوا گرین (Eva Green)، جاش هارتنت (Josh Hartnett) و تیموتی دالتون (Timothy Dalton) از جمله بازیگرانی هستند که در سریال «پنی دردفول» حضور دارند. این سریال به خوبی توانسته ترس و وحشت‌های گوتیک و رازآلود را برای بیننده‌ها به نمایش در بیاورد که واقعا جذاب و خوفناک به نظر می‌رسند. البته باید گفت که سریال با تکیه بر کاراکترها، محیط و داستان خودش توانسته این ترس و وحشت را به بیننده منتقل کند که انتخاب بسیار درستی بوده است.

سریال گریم (Grimm)

سریال گریم grimm
  • محصول سال: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷
  • وضعیت: تمام شده
  • تعداد فصل‌ها: ۶ فصل

زمانی که یک شبکه تصمیم می‌گیرد که سریال خودش را در روز جمعه پخش کند، در همان ابتدا عدم اعتماد به این سریال را نشان می‌دهد که در آن صورت، احتمال کنسل شدن قریب الوقوع آن نیز وجود دارد.

با این حال، سریال «گریم» اثری پلیسی، فانتزی و درام محصول شبکه ان‌بی‌سی به شمار می‌رود که بر اساس مجموعه داستان‌های برادران گریم (Grimm’s Fairy Tales) ساخته شده و با وجود پخش در روزهای جمعه، توانست عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

سریال «گریم» با وجود اینکه جهانی گسترده دارد و به موضوعات مختلفی می‌پردازد اما داستانش همیشه سعی می‌کند تا بر محوریت کاراکترهای اصلی و زندگی‌های آن‌ها باشد و همین نیز باعث شد تا سریال بتواند در مدت زمان پخش خود طرفداران زیاد و پایداری داشته باشد.

سریال افسونگر (Bewitched)

سریال افسونگر bewitched
  • محصول سال: ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۲
  • وضعیت: کنسل شده
  • تعداد فصل‌ها: ۸ فصل

همانند سریال «سایه‌های تاریک»، سریال «افسونگر» نیز یکی دیگر از سریال‌هایی به شمار می‌رود که در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد میلادی از شبکه ای‌بی‌سی پخش می‌شد و توانست به طرفداران بسیار زیادی دست پیدا کند.

این اثر کمدی با بازی الیزابت مونتگومری (Elizabeth Montgomery) در نقش جادوگری به نام سامانتا استفانز است که با مردی فانی ازدواج می‌کند. این اثر یکی از بهترین سریال‌های تاریخ محسوب می‌شود. پس از پخش هشت فصل از سریال «افسونگر»، ستاره سریال تصمیم به جدایی گرفت و همین نیز پایان این اثر را رقم زد.

با این حال، پس از آن چندین نسخه‌فرعی و بازسازی از آن ساخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلمی با بازی نیکول کیدمن (Nicole Kidman) و ویل فرل (Will Ferrell) محصول سال ۲۰۰۵ میلادی اشاره کرد. البته این فیلم نتوانست همانند سریال اصلی به موفقیت دست پیدا کند.

سریال انیمیشنی آواتار: آخرین بادافزار (Avatar: The Last Airbender)

بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا
  • محصول سال: ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸
  • وضعیت: تمام شده
  • تعداد فصل‌ها: ۳ فصل

سریال انیمیشنی «آواتار: آخرین بادافزار» شاهکاری به تمام معنا به شمار می‌رود و اثری اساسی در ژانر فانتزی است. این اثر علاوه بر اینکه توانست تحسین منتقدان را بدست بیاورد و از لحاظ مالی نیز عملکرد خوبی داشته باشد، چندین جایزه مختلف همچون امی، انی (Annie) و پیبادی (Peabody) را بدست آورده است.

اتفاقات سریال انیمیشنی «آواتار: آخرین بادافزار» در جهانی همانند قاره آسیا رخ می‌دهد که در آن، هنرهای رزمی و همچنین به کنترل درآوردن عناصر جزو زندگی محسوب می‌شوند. داستان بر محوریت پسری دوازده ساله به نام آنگ و مبارزه او برای برقرار کردن صلح در سراسر جهان است، جهانی که شامل چهار ملت بر اساس چهار عنصر اساسی آب، خاک، باد و آتش است.

این سریال از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ میلادی در قالب سه فصل از شبکه نیکلودئون پخش شد و پس از پایانش نیز یک اثر سینمایی در سال ۲۰۱۰، چندین بازی ویدیویی و کمیک نیز از آن ساخته شده است.

سریال انیمیشنی افسانه کورا (The Legend of Korra) نیز دنباله‌ای برای سریال اصلی به شمار می‌رود و علاوه بر آن نیز سرویس آنلاین نتفلیکس در حال ساخت سریالی لایو اکشنی بر اساس آن است که فعلا زمان پخش آن مشخص نیست.

سریال غریبه (Outlander)

سریال outlander
  • محصول سال: ۲۰۱۴ تا الان
  • وضعیت: در حال پخش
  • تعداد فصل‌ها: ۶ فصل

سریال «غریبه» اثری فانتزی آمریکایی و بریتانیایی به شمار می‌رود که بر اساس مجموعه رمان‌های تاریخی، علمی-تخیلی، سفر در زمان، فانتزی و رازآلودی به همین نام نوشته دایانا گابالدون (Diana Gabaldon) ساخته و از شبکه استارز پخش شده است. این سریال به دفعات بسیار زیاد ثابت کرده که یکی از جسورترین و خلاقانه‌ترین سریال‌های تاریخ محسوب می‌شود.

قسمت ابتدایی سریال «غریبه» از جنگ جهانی اول شروع می‌شود اما به سرعت، شخصیت اصلی داستان که پرستاری متاهل به نام کلیر رندال است در زمان به سال ۱۷۴۳ میلادی سفر می‌کند و در آنجا نیز با جد شرور همسرش به نام جاناتان رندال آشنا می‌شود.

با اینکه این سریال گاهی اوقات از منابع اصلی خودش فاصله می‌گیرد اما همچنان اصالتش به عنوان سریالی فانتزی را فراموش نکرده است. در حال حاضر تاریخ پخش فصل هفتم سریال «غریبه» اعلام نشده است.

سریال زینا: شاهدخت جنگجو (Xena: Warrior Princess)

سریال زینا شاهدخت جنگجو xena warrior princess
  • محصول سال: ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱
  • وضعیت: کنسل شده
  • تعداد فصل‌ها: ۶ فصل

همانند سریال «افسونگر»، سریال «زینا: شاهدخت جنگجو» نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین سریال‌ها در تاریخ به شمار می‌رود و در آن، لوسی لاولس (Lucy Lawless) نقش جنگجویی به نام زینا را بازی می‌کند. این سریال پس از اینکه در سال ۲۰۰۱ میلادی به پایان رسید نیز توانست همچنان طرفداران را به سمت خود جلب کند و حتی الهام‌بخش چندین رمان، کتاب کامیک و بازی ویدیویی بوده است.

شخصیت زینا ابتدا در سه قسمت از سریال هرکول: سفرهای اساطیری (Hercules: The Legendary Journeys) حضور پیدا کرد و قرار بود که در پایان این سه قسمت کشته شود اما محبوبیت این شخصیت در بین مخاطبان سبب شد تا تهیه‌کننده سریال یعنی رابرت تاپرت (Robert Tapert) تصمیم بگیرد که سریالی بر اساس این شخصیت بسازد. تصمیم او نیز کاملا درست بود چرا که سریال «زینا: شاهدخت جنگجو» توانست نسبت به سریال اصلی به موفقیت بیشتری دست پیدا کند.

سریال روزی روزگاری (Once Upon a Time)

سریال روزی روزگاری once upon a time
  • محصول سال: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸
  • وضعیت: تمام شده
  • تعداد فصل‌ها: ۷ فصل

سریال «روزی روزگاری» محصول شبکه ای‌بی‌سی در فصل‌های آخر از سقوط بزرگی رنج برد اما دو فصل ابتدایی آن باعث شدند تا این اثر در جمع بهترین سریال‎‌های فانتزی تاریخ قرار بگیرد. سریال داستانی ساده و در عین حال منحصربه‌فرد دارد و ماجراهای کاراکترهای کتاب داستانی را روایت می‌کند که توسط ملکه شروری طلسم شده‌اند و از دنیای خودشان به دنیایی بدون جادو منتقل شده‌اند.

اتفاقات از شهر کوچکی به نام استوری‌بروک در مِین شروع می‌شود اما در طی فصل‌های مختلف، بیننده‌ها به اوز، کاملوت، واندرلند، نِورلند و دیگر مکان‌ها سفر می‌کنند. سریال «روزی روزگاری» به عنوان یکی از بهترین سریال‌هایی به شمار می‌رود که توانسته کاراکترهای داستان‌های افسانه‌ای را در دنیای سریال به نمایش در بیاورد.

سریال سوپرنچرال (Supernatural)

سریال supernatural
  • محصول سال: ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰
  • وضعیت: تمام شده
  • تعداد فصل‌ها: ۱۵ فصل

سریال «سوپرنچرال» توسط اریک کریپک (Eric Kripke) خلق شده است و او نیز قصد داشته تا سریال را پس از پنج فصل به پایان برساند اما شبکه و تهیه‌کنندگان تصمیم گرفتند تا مدیر اجرایی دیگری را برای سریال انتخاب کنند و با وفادار ماندن به داستان اصلی، این سریال را برای چندین فصل دیگر ادامه بدهند.

سریال «سوپرنچرال» پس از پخش ۱۵ فصل به پایان رسید که آن را به طولانی‌ترین سریال فانتزی در تاریخ و همچنین طولانی‌ترین سریال شبکه سی دابلیو تبدیل کرد. در این سریال جرد پادالکی (Jared Padalecki) و جسن اکلس (Jensen Ackles) نقش دو برادر به نام سم و دین وینچستر را بازی می‌کنند که با نیروهای فراطبیعی‌ای همچون ارواح، اهریمن‌ها، خون‌آشام‌ها و … مبارزه می‌کنند.

سریال بافی قاتل خون‌آشام‌ها (Buffy the Vampire Slayer)

سریال بافی قاتل خون‌آشام‌ها buffy the vampire slayer
  • محصول سال: ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳
  • وضعیت: تمام شده
  • تعداد فصل‌ها: ۷ فصل

قبل از اینکه هالیوود متوجه بشود که در دنیای سریال، شخصیت‌های اصلی زن کمی وجود دارند، سارا میشل گلر (Sarah Michelle Gellar) با نقش‌آفرینی درخشان خودش در نقش بافی سامرز توانست توجه بیننده‌های بسیار زیادی را جلب کند. سریال «بافی قاتل خون‌آشام‌ها» توسط جاس ویدون (Joss Whedon) بر اساس فیلمی به همین نام ساخته شده و یکی از بهترین سریال‌های تاریخ به شمار می‌رود.

کسانی که سریال «بافی قاتل خون‌آشام‌ها» را به عنوان یک اثر درام و نوجوانانه می‌بینند، متوجه داستان حماسی و فانتزی آن از نبرد با نیروهای فراطبیعی همچون خون‌آشام‌ها و اهریمن‌ها نمی‌شوند. علاوه بر این، این سریال تاثیری شگرف در دنیای سینما و تلویزیون داشته است که قابل قیاس با تاثیر فرنچایزهایی همچون جنگ ستارگان (Star Wars) یا کمیک‌های مارول و دی‌سی است.

سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones)

سریال game of thrones
  • محصول سال: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹
  • وضعیت: تمام شده
  • تعداد فصل‌ها: ۸ فصل

رمان‌های فانتزی و برجسته بسیار زیادی در گذشته نوشته و به چاپ رسیده‌اند اما کمتر کسی سریالی اقتباسی بر اساس آن‌ها تولید می‌کرد. با این حال، این موضوع با سریال «بازی تاج و تخت» تغییر کرد.

این سریال محصول شبکه اچ‌بی‌او بر اساس رمان‌های نغمه یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) نوشته جورج آر آر مارتین (George R.R. Martin) و توسط دیوید بنیوف (David Benioff) و دی بی وایس (D.B. Weiss) ساخته شده است.

سریال «بازی تاج و تخت» توانست توجه بیننده‌های بسیار زیادی را به خود جلب کند و در عین حال، چشم‌انداز دنیای تلویزیون را برای همیشه تغییر بدهد. پخش این سریال، ژانر فانتزی را در بین مخاطبان بیشتری محبوب کرد و باعث شد تا سریال‌های بیشتری در این ژانر ساخته شوند و این موضوع در سال‌های اخیر کاملا مشهود است.


در این مطلب به معرفی بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ پرداختیم. نظر شما در مورد این آثار چیست؟

منبع: اسکرین رنت

امینParham77DARKSIRENmeysambEzio Auditore da Firenzeیوهانmahdi12345Espressoامیر حسین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا
بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا
بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا
بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا
بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین سریال‌های فانتزی تاریخ - گیمفا