رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند

آرمان زرمهر
۱۷:۵۱ ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

در این قسمت از رتروگیم قرار است به کمپانی سگا و کنسول Dreamcast پرداخته و به طور دقیق‌تری دلایل شکست آن را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

کنسول Sega Dreamcast یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های صنعت گیمینگ محسوب می‌شود. این کنسول آخرین تلاش سگا برای برنده شدن جنگ کنسول‌ها بود که متاسفانه نه تنها ثمره‌ای نداشت بلکه باعث شد سگا به طور کلی از ساخت کنسول‌ها کناره‌گیری کند. البته کنسول Dreamcast از نظر فنی به هیچ عنوان کنسول ضعیف یا بدی نبود، حتی برعکس این کنسول برخی از جالب‌ترین طراحی‌های فنی و ظاهری نسل ششم را به خود اختصاص داده بود. پس چرا این کنسول چنین محکم بر زمین خورد؟ با گیمفا و رتروگیم همراه باشید تا به بررسی این دلایل و حواشی حول محور این کنسول بپردازیم.

خیانت به اعتماد مشتری بسیاری از طرفداران را از سگا دور کرد

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

بسیاری کنسول Dreamcast را تنها عامل کناره‌گیری سگا از ساخت کنسول‌های خانگی می‌شمارند اما باید بگوییم که سگا و نام او در بازار کنسول‌های خانگی قبل از عرضه‌ی این کنسول بسیار کم رنگ و تضعیف شده بود. دلیل این مسئله شکست نسبی کنسول پیشین این کمپانی یعنی Sega Saturn بود. در نسل پنجم سگا و کنسول آن به هیچ عنوان نتوانستند در مقابل رقبا و کنسول‌هایشان یعنی PlayStation و Nintendo 64 قد علم کنند. پس از آن، سه مورد اصلی باعث شدند که طرفداران سگا اعتمادشان را به این کمپانی از دست بدهند و از خرید کنسول‌های آن پرهیز کنند.

مورد اول که در واقع مشکل اصلی کنسول Sega Saturn بود، عدم وجود عناوین و بازی‌های جذاب کافی روی این کنسول در مقابل دو رقیب دیگرش بود. در حالی که Saturn برخی آثار مطلوب همچون Virtua Fighter را دریافت کرد اما به هیچ عنوان نمی‌توانست با چنین عناوینی در زمین رقبای خودش بازی کند.

در آن زمان کنسول PlayStation مقصد بسیاری از عناوین موفق و شناخته شده امروز همچون Metal Gear Solid، Silent Hill و بسیاری دیگر از آثار جذاب و خوش ساخت بود که به نوبه‌ی خود انقلابی تلقی می‌شدند. از سوی دیگر کمپانی نینتندو نیز بازی‌هایی همچون Super Mario 64، ۰۰۷ Golden Eye و Legend of Zelda: Ocarina of Time را برای کنسول خودش عرضه کرد که برخی از مهم‌ترین و تحسین شده‌ترین آثار تاریخ بازی‌های ویدیویی به شمار می‌آیند.

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

همین مسئله باعث شد سگا در وضعیت بدی قرار بگیرد و از همین رو در حالی که تنها حدود ۴ سال از ظهور Saturn گذشته بود تصمیم به قطع پشتیبانی از آن گرفت که ما را به دلیل دوم می‌رساند. چنین رویکردی از سوی کمپانی سگا باعث شد بسیاری از مخاطبان و دارندگان این کنسول عصبانی شوند و از همین رو در خرید کنسول بعدی سگا تردید کنند. بسیاری از طرفداران سگا، به پایبند ماندن این کمپانی به کنسول‌هایش شک کردند و از همین رو نمی‌خواستند پول خود را خرج کنسولی بکنند که معلوم نیست یک سال بعد همچنان از آن پشتیبانی می‌شود یا خیر.

و مورد سوم نیز در یک کلام “PlayStation” بود! سگا آن قدر در فکر رقابت با سونی بود که دائما تصمیمات اشتباهی می‌گرفت. در ابتدا قرار بود کنسول Sega Saturn در پاییز سال ۱۹۹۵ عرضه شود اما این کمپانی در طی کنفرانس E3 خود در بهار همان لحظه خبر از عرضه‌ی کنسولش با قیمت ۳۹۹ دلار داد چرا که می‌خواست قبل از عرضه‌ی کنسول سونی، Saturn را در بازار عرضه کند! این اشتباهی بود که از همان ابتدا تباهی را برای کنسول سگا رقم زد چرا که این کنسول هنوز آماده‌ی عرضه‌ی کامل به دلیل معدود بودن عناوین عرضه نبود.

جالب‌تر این است که درست در همان روز، کمپانی سونی از قیمت ۲۹۹ دلاری PlayStation رونمایی کرد که دقیقا ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از کنسول سگا بود! سگا با عملکرد عجولانه و احمقانه‌ی خود پیروزی را دو دستی به سونی تقدیم کرد به طوری که وقتی آقای Steve Race برای صحبت درباره‌ی PlayStation روی صحنه آمد آن قدر به پیروزی این کنسول اطمینان داشت که تنها به جمله‌ی «۲۹۹ دلار» بسنده کرد که طعنه‌ای مستقیم به سگا محسوب می‌شد. آقای Tom Kalinske مدیر عامل وقت شعبه‌ی آمریکایی سگا درباره‌ی عرضه‌ی زود هنگام Saturn چنین گفته است:

همه می‌دانند که برای اینکه پلتفرمی را به موفقیت برسانیم باید برنامه و بازی کافی برای آن سخت افزار داشته باشیم، ما نداشتیم. من می‌توانستم ببینم که این {کنسول} قرار است به یک شکست تبدیل شود.

Tom Kalinske

لازم به ذکر است که Kalinske قصد عرضه‌ی کنسول در سال بعد را داشته است اما مدیر عامل وقت شعبه‌ی ژاپنی سگا آقای Hayao Nakayama، آن قدر نگران سونی و کنسول تازه نفسش بوده است که تمامی هشدارهای Kalinske را نادیده گرفته و اصرار بر عرضه‌ی این کنسول زودتر از PlayStation داشته است.

علاوه بر Sega Saturn، کمپانی سگا عملکردهای ضعیف دیگری را نیز از خود به نمایش گذاشته بود که از بین آن‌ها می‌توان به کنسول Game Gear و Sega 32X اشاره کرد. ۳۲X به عنوان یک قطعه‌ی جانبی برای کنسول Sega Genesis عرضه شد و با افزایش قدرت آن نقش یک کنسول جدید با بازی‌های اختصاصی‌اش را ایفا می‌کرد اما با وجود ایده‌ی متفاوتش آن چنان مورد توجه واقع نشد.

در آخر این عملکردهای ضعیف و همچنین عدم پایبندی و پشتیبانی سگا از کنسول Sega Saturn در ابتدای عرضه‌ی Dreamcast، ضربه‌ی بزرگی بر فروش آن وارد کرد.

عدم تغییر رویکردهای سگا یکی از دلایل اصلی شکست Dreamcast بود

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

سگا از همان ابتدا سعی داشت با کنسول‌های خود تجربه‌ی بازی‌های آرکید را به خانه‌ی گیمرها بیاورد و از همین رو بسیاری از آثاری که روی کنسول‌هایش عرضه می‌کرد چه انحصاری و چه تردپارتی عناوینی آرکید محور بودند. این رویکرد سگا تا اواسط دهه‌ی ۹۰ جواب‌گو بود اما از زمانی که اولین کنسول PlayStation وارد بازار شد ما شاهد سوق پیدا کردن بازی‌های ویدیویی به سمت ساختاری گسترده‌تر و عمیق‌تر بودیم.

آثاری که در کنار دنیای بزرگ و گیم‌پلی نوآورانه، داستانی عمیق را نیز روایت می‌کردند و به همین دلیل بازی‌ها شروع به طولانی‌تر شدن کردند. این در حالی بود که سگا همان رویکرد پیشین را برای کنسول Sega Saturn پیش گرفت و همانطور که گفتیم این رویکرد به شکست ختم شد. زمانی که مبحث ساخت کنسول Dreamcast به میان آمد سگا قصد داشت با درس گرفتن از اشتباهات پیشینش کنسولی نوآورانه خلق کند که بتواند حرفی برای گفتن در مقابل رقبایش داشته باشد اما تنها توانست در زمینه‌ی نوآوری مطلوب عمل کند.

کنسول Dreamcast اولین کنسول نسل ششمی بود و سگا سعی داشت با این کنسول علاوه بر مخاطبان هاردکور، افرادی که به طور معمول به تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی می‌پردازند را نیز هدف قرار دهد و بسیاری از تصمیم‌های حول محور ساخت و طراحی این کنسول بر همین اساس گرفته شد.

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

آقای Tadashi Takezaki مسئول روابط عمومی وقت کمپانی سگا در این باره چنین گفته است:

ما تمام سعی خود را کردیم تا کنسولی بسازیم که برای جامعه‌ی گسترده‌تری از مخاطبان جذاب و در دسترس باشد. از طراحی سیستم گرفته تا تعیین رنگ و نام آن، ما یک طراحی ساده و جمع و جور به همراه یک رنگ گرم انتخاب کردیم، چیزی کاملا متفاوت با کنسول‌های پیشین سگا.

Tadashi Takezaki

طراحی و ساختار کلی Dreamcast جزئیات و ایده‌های بسیار جالبی را با خود حمل می‌کرد و به راستی نوآوری‌های زیادی در آن دیده می‌شد. از ارائه‌ی یک مانیتور کوچک جدا شونده روی کنترلر و بهره‌گیری از قابلیت‌های آن گرفته تا پایه گذاری ایده‌ی اینترنت محور بودن کنسول‌های بازی. ایده‌ی اینترنت سگا برای کنسول Dreamcast به نظر بسیاری خیلی جلوتر از زمان خودش بود اما با این وجود به دلیل مشکلاتی که برای این کنسول پیش آمد این ایده جذاب نیز با شکست مواجه و به درستی پیاده‌سازی نشد.

با وجود آن که سگا سعی داشت با طراحی خاص کنسولش مخاطبان بیشتری جذب کند اما با رویکرد اشتباه خود نه تنها مخاطبان بیشتری را جذب نکرد بلکه بسیاری از طرفداران پیشینش را نیز از خود دور کرد و دلیل آن نیز عدم توجه به تغییر زمانه، صنعت گیمینگ و در راستای آن نیاز بازار بود. این یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که کنسول Dreamcast با تمامی ایده‌های جذابش شکست خورد.

اشتباهی که نفس سگا و کنسولش را به شماره انداخت

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

بازار ژاپن یکی از مهم‌ترین مقصدها برای کنسول‌های بازی محسوب می‌شود و در آن زمان یکی از مهم‌ترین بازارهای مقصد برای کمپانی سگا بود چرا که اکثر اوقات کنسول‌های این کمپانی در بازار ژاپن با فروش و استقبال خوبی روبه‌رو می‌شد اما این مسئله برای کنسول Dreamcast صادق نبود اما چرا؟

قبل از هر چیزی باید به قیمت گذاری این کنسول و سیاست‌های سگا در این باره بپردازیم. این کنسول در ابتدا ۱۹۹ دلار قیمت گذاری شد و این در حالی بود که ساخت هر کنسول Dreamcast حدود ۲۵۰ دلار برای کمپانی سگا هزینه در بر داشت! این مسئله به این معناست که سگا با فروش هر کنسول، حدود ۵۰ دلار ضرر متقبل می‌شد اما باید گفت که این سیاستی رایج است و امروزه نیز بسیاری از کمپانی‌ها، کنسول‌های خود را با قیمتی کمتر از هزینه‌ی ساختش به فروش می‌رسانند و ضرر آن را از طریق فروش بازی‌ها جبران می‌کنند. کنسول Xbox در نسل ششم نیز از همین سیاست قیمت گذاری پیروی می‌کرد.

قیمت ۱۹۹ دلاری Dreamcast در بازار کنسول‌ها آن را حدود ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از کنسول PS2 قرار می‌داد که روی کاغذ به عنوان یک برتری جلوه می‌کند اما مسئله این است که سگا یک مورد بسیار مهم را در نظر نگرفته بود و آن هم بازی‌های زمان عرضه‌اش بود.

سگا قصد داشت تعداد محدودی از کنسول Dreamcast را به صورت زودهنگام در ژاپن عرضه کند چرا که مخاطب هدفش را در این بازار، افراد بزرگ‌سال قرار داده بود. علاوه‌ بر این، سگا این کنسول را با عناوین زمان عرضه‌ی معدودی در بازار ژاپن عرضه کرد تا هزینه‌های تولیدش کمی کاهش پیدا کند اما این استراتژی به یک شکست بزرگ در این بازار تبدیل شد. زمانی که کنسول Dreamcast در بازار ژاپن عرضه گردید، به سرعت موجودی آن به اتمام رسید و از همین رو بسیاری از فروشگاه‌ها سفارش‌های جدیدی برای این کنسول ثبت کردند اما سگا پیش‌بینی یک مسئله را نکرده بود، مسئله‌ای که باعث شکست فروشش در ژاپن شد.

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

همانطور که گفتم سگا تولید کنسول Sega Saturn را به کلی متوقف کرد تا منابعش را روی ساخت کنسول جدیدش متمرکز کند اما چیزی از عرضه‌ی زودهنگام این کنسول نگذشته بود که سگا با کمبود قطعات مواجه شد و از همین‌رو توانایی پاسخ‌گویی به سفارش‌ها و درخواست‌ها را نداشت و به همین دلیل نتوانست بازار پر پتانسیل ژاپن را اشباع کند.

زمانی که Dreamcast به طور رسمی در آمریکای شمالی عرضه شد شامل بازی‌های زمان عرضه‌ی زیادی بود که باعث می‌شد خریداران با اشتیاق بیشتری به سراغ این کنسول بروند از همین رو این کنسول شروع خوبی را در بازار آمریکا تجربه کرد اما پس از عرضه‌ی کنسول PS2 این فروش با افت شدیدی روبه‌رو شد و از همین رو سگا دائما در حال کاهش قیمت کنسولش در راستای رقابت با کنسول سونی بود. این روند دائما ضررهای ناشی از Dreamcast را سنگین‌تر می‌کرد و سگا را به مرز له شدن زیر آن‌ها کشید، به طوری که چیزی تا ورشکستگی این کمپانی باقی نمانده بود.

آقای Tadashi Takezaki این مسئله را دلیل اصلی شکست این کنسول بیان کرده و چنین اظهار داشته است:

ما مجبور به ورود به یک جنگ کاهش قیمت شدیم در حالی که در حالت عادی نیز در حال از دست دادن پول با فروش هر کنسول بودیم. کمپانی سونی عضو تیمی بود که DVD را خلق کرد و می‌توانست یک کنسول کامل را با استفاده از چیپ‌ها و قطعات ساخت خودش بسازد.

سگا از طرف دیگر، تمامی قطعات خودش را از کمپانی‌های خارجی تهیه می‌کرد و از همین رو درگیر نابرابری سهمگینی از نظر هزینه‌ی ساخت کنسول بود. حذف هزینه‌های ساخت کار راحتی نبود، سخت افزارمان فروش سابقش را نداشت و تازه ما مجبور به کاهش قیمت هم شدیم.

Tadashi Takezaki

این اظهارات بسیار مهم هستند چرا که می‌توان گفت دلیل اصلی شکست کنسول Dreamcast همین گیر افتادن در رقابتی دو سر باخت با کمپانی سونی و کنسول PlayStation 2 بود. در بخش بعدی بیشتر به جزئیات این رقابت و ضعف‌های کنسول سگا و رویکردهای این کمپانی در مقابل سونی و کنسول PlayStation 2 آن بود.

پایان رویاپردازی سگا در دومین ایستگاه بازی سونی

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

در آخرین بخش مقاله به طور دقیق به تاثیر کنسول PlayStation 2 روی Dreamcast و پایان دادن نه تنها به عمر این کنسول بلکه به تاریخ کمپانی سگا در زمینه‌ی ساخت کنسول‌های خانگی خواهیم پرداخت از همین رو بنده این بخش را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم می‌کنم تا پرداختن به هر عامل کمی راحت‌تر شود.

بازی‌های زمان عرضه

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

عناوین زمان عرضه نقش بسیار گسترده‌ای در فروش یک کنسول ایفا می‌کنند و متاسفانه کنسول Sega Dreamcast به شدت در این زمینه مخصوصا در مقابل رقیبش PlayStation 2 ضعیف عمل می‌کرد. شاید اگر این کنسول در زمان عرضه آثار بهتری را به خریداران ارائه می‌داد حداقل می‌توانست از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

در حالی که کمپانی سونی وعده‌ی عرضه‌ی عناوین فوق‌العاده‌ای همچون Metal Gear Solid 2، GTA III، Silent Hill 2 و Rachet & Clank را در بازه‌ی زمانی کوتاهی پس از عرضه‌ی کنسول PlayStation 2 داده بود کمپانی سگا کنسول خود را با آثاری همچون Mortal Kombat Gold، Sonic Adventure و Soul Calibur عرضه کرد.

در حالی که این عناوین اصلا آثار بدی نبودند اما به هیچ عنوان توانایی مقابله با آثار زمان عرضه‌ی PS2 را نداشتند و دلیل آن همانطور که کمی قبل اشاره کردم، عدم توجه سگا به تکامل صنعت گیمینگ و نیازهای بازار بود. در حالی که سونی و کمپانی‌های دیگر آثار جذاب و جاه‌طلبانه‌ای را در اختیار کاربرانش قرار می‌داد که به راستی حس و حال نسل جدیدی از بازی‌های ویدیویی را داشتند، سگا یک نسخه‌ی دیگر از Sonic عرضه می‌کرد!

پشتیبانی ترد پارتی

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

شاید بتوان گفت پشتیبانی کمپانی‌های ترد پارتی از کنسول‌های بازی مهم‌ترین رکن موفقیت یک کنسول است حتی مهم‌تر از آثار انحصاری آن! زمانی که دوستتان را می‌بینید که در حال تجربه‌ی بازی‌هایی همچون عناوین نام برده در بخش قبلی روی کنسول PS2 خود است ولی شما نمی‌توانید آن‌ها را تجربه کنید چرا که از کنسول Dreamcast برخوردار هستید قطعا سرخورده می‌شوید و این یعنی کنسول شما توانایی ارائه‌ی تجربیات مختلف و متنوع را ندارد.

با وجود اینکه کنسول Dreamcast همچنان از پشتیبانی ترد پارتی برخوردار بود اما برخی از کمپانی‌های بزرگ از پشتیبانی آن کناره‌گیری کرده بودند و اولین آن‌ها EA Sports بود. این کمپانی از سگا درخواست کرد که اجازه‌ی ساخت بازی‌های ورزشی برای Dreamcast را به طور اختصاصی و انحصاری در اختیار این کمپانی قرار دهد در غیر این صورت EA Sports از کنسول جدید سگا پشتیبانی نمی‌کند.

سگا این درخواست را قبول نکرد و از همین رو تمامی آثار ورزشی EA Sports از لیست بازی‌های کنسول Dreamcast حذف شدند. لازم به ذکر است که در گذشته تنها فرنچایز Madden حدود ۱۰۰ میلیون دلار روی کنسول‌های سگا فروش داشته است و زمانی که Dreamcast عرضه شد مخاطبان دیگر به این عناوین دسترسی نداشتند.

علاوه بر EA Sports، استودیوهای Squaresoft و Rockstar North نیز از پشتیبانی این کنسول شانه خالی کردند چرا که به گفته‌ی آن‌ها ساخت بازی برای این کنسول بسیار دشوار بوده است. این مسئله باعث شد که بسیاری از کمپانی‌ها به این نتیجه برسند که توسعه‌ی عناوین مختلف برای این کنسول و دشواری‌های آن ارزش وقت و هزینه‌اش را ندارد. اینطور بود که سگا یکی از رکن‌های اصلی موفقیت کنسولش را از دست داد این در حالی بود که کنسول تازه نفس سونی در حال جولان دادن در میدان رقابت با آثار ترد پارتی متنوع و جذاب بود.

ارائه‌ی امکانات یک DVD Player توسط کنسول PS2

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

در برخی دیگر از قسمت‌های رتروگیم در گذشته، به اهمیت پشتیبانی PS1 از CDها و پس از آن DVDها در PS2 اشاره کرده بودیم. در حالی که این موضوع امروزه شاید بی اهمیت به نظر برسد اما در آن دوره تاثیر بسیار زیادی بر فروش کنسول‌های سونی داشت و یک قابلیت بسیار مهم نسبت به دیگر کنسول‌ها بود که باعث می‌شد کنسول سونی یک سر و گردن از آن‌ها بالاتر باشد.

در آن زمان دستگاه‌های DVD Player از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بودند اما به دلیل قیمت بالای آن‌ها بسیاری از خانواده‌ها قادر به خریدشان نبودند. در همین حین، کنسول PS2 با قابلیت اجرای DVDها در بازار عرضه شد و قیمتی بسیار مناسب را نیز به خود اختصاص داده بود به طوری که حتی اگر مسئله‌ی کنسول بازی بودن آن را هم کنار بگذاریم همچنان قیمت مناسب‌تری نسبت به DVD Playerهای آن دوره ارائه می‌داد و از همین رو، این خصوصیت تاثیر به سزایی در فروش آن گذاشت. علاوه بر بحث فروش، DVDها از حدود ۴ گیگابایت حافظه برخوردار بودند که قرار دادن بازی‌ها روی آن‌ها را برای سازندگان آسان‌تر می‌کردند.

این در حالی بود که کنسول Dreamcast از یک GD-ROM برخوردار بود که امکان اجرای دیسک‌هایی با ظرفیت حداکثر ۱ گیگابایت را برای این کنسول فراهم می‌کرد که باز هم یک ضعف دیگر در مقابل PS2 بود.

کنترلر غیر داینامیک Dreamcast در مقابل کنترلر PS2

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

یکی دیگر از ضعف‌های این کنسول در مقابل PS2 که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، کنترلر این کنسول و طراحی آن بود. یک کنترلر بزرگ که تنها از یک آنالوگ بهره‌مند بود! این مسئله بیشتر در ژاپن مورد انتقاد قرار گرفت و به راستی به فروش این کنسول ضربه وارد کرد چرا که بسیاری کنترلری داینامیک و جمع و جور همچون کنترلر PS2 را ترجیح می‌دادند.

در گذشته نیز در قسمتی دیگر از رتروگیم به شرایطی مشابه برای کنسول ابتدایی مایکروسافت پرداختیم. این کمپانی به دلیل انتقادهای شدیدی که به کنترلر Duke شده بود و همچنین تاثیرات منفی آن بر فروش کنسولش در ژاپن، تصمیم به تغییر طراحی کنترلر رسمی XBOX گرفت و در نهایت یک کنترلر بسیار بهینه‌تر به نام Controller S را عرضه کرد.

بر خلاف مایکروسافت، سگا به هیچ عنوان طراحی کنترلر کنسولش را تغییر نداد و همین موضوع تاثیر منفی بزرگی در فروش این کنسول مخصوصا در ژاپن گذاشت و باعث شد کنسول PS2 یک برگ برنده‌ی دیگر در مقابل Dreamcast به دست بیاورد.

سخن پایانی

اگر توجه کرده باشید داستان کنسول Sega Dreamcast بسیار مشابه به داستان کنسول Nintendo Wii U است. هر دو اولین کنسول‌های نسل خود بودند و به همین دلیل تا حدودی بین زمین و هوا معلق ماندند، هر دو از پشتیبانی ترد پارتی کمی برخوردار بودند و در نهایت هر دوی آن‌ها با وجود ایده‌های جاه طلبانه‌ی خود نتوانستند آن‌ها را به درستی پیاده‌سازی کنند. تفاوت نهایی بین این دو کنسول آن است که نینتندو از اشتباهاتش در مقابل کنسول خود درس گرفت اما سگا این کار را انجام نداد و همین موضوع حکم مرگ این کمپانی در بازار کنسول‌ها بود.

نظر شما درباره‌ی این کنسول و خصوصیات آن چیست؟ اگر شما این کنسول را خریداری کردید و تجربه‌ی استفاده از آن را دارید حتما آن را با من و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

DADDY PARTiSANMalassezia furfurThe jokerAshenخستهAmir RingoمحمدCommunistsnowgirlVahidvhGGDARKSIRENهادی صفائیKurosJaber-shams...Eternal...Behzaadجیمژنرال اردکmahdi12345more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mãhdīær گفت:

    این بیچاره که سهله Xbox 360 هم زیر ps2 افسانه ای له شد.با اینکه Xbox 360 عملکرد بدی هم نداشت اما در برابر ps2 سر
    تمام این کنسول ها پایین بود و بدجوری در رقابت با ps2افسانه ای خاک شدند.

    DADDY PARTiSANThe jokerAshenfbjg𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988legendboy.HTChiefCommunistmore
    • Hitasep گفت:

      باشه ولی ایکس باکس ۳۶۰ نسل ششم نبود نسل هفتم بود
      نسل ششم ایکس باکس اورجینال بود که یه کنسول جدید بود و در برابر پرفروشترین کنسول تاریخ ۲۰ میلیون فروخت

      DADDY PARTiSANVaasThe jokersoheil.exeAshenAbolfazlAmir RingolegendboyChiefCommunistmore
    • Mmfb🏴 گفت:

      بیسواد:ایکس باکس ۳۶۰ نسل ۷ اومد و برنده بی چون و چرا نسل ۷ شد.ps2 برای نسل ۶ هست که ایکس باکس اورجینال رقیبش بود که بیشتر از نصف نسل رو اصلا نبود.ولی بازم ادامه داد

      DADDY PARTiSAN𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Mãhdīærnfs3foreverAmir RingoChiefCommunistEspressoپدر بزرگ دانته و ویرجیلHitasepmore
      • فرشاد گفت:

        Mmfb اطلاعات نداری فکت صادر نکن نسل هفتم هم سونی عقب بود با ps3 که بعدش تو ۳ سال آخر با عرضه بازی های نابی انحصاری بازم پیروز نسل هفتم بود ایکس باکس از همون اول تا امروز یه نسلم نتونسته از سونی ببره ps3 به عدد ۸۷.۴ میلیون نسخه رسید ایکس باکس با اینکه یکه تاز بود ۸۴ میلیون فروش کرده بود باور نداری به حضرت گوگل رجوع کن سرچ کن میزان فروششون رو ببین نسل ۸ و ۶ سونی رسما ترکوند نسل هفتم اشتباه نکرده فقط تکنولوژی انویدیا جلوتر از زمان خودش بود واسه همینم بازی ساختن براش سخت بود با اینکه الان خودم سری اس دارم ولی سونی تصمیمات این نسلش رو فقط قبول ندارم وگرنه هنوزم بهترین کنسول بازی تاریخ برای سونی

        DADDY PARTiSAN™PatrickThe jokerAbolfazlAmir RingoBahram
        • Bahram گفت:

          برنده نسل ۷ نینتندو بود.
          ایکس باکس ۳۶۰ هم برتر بود نسبت به PS3.
          موفقیت یعنی این:
          فروش ۲۴ میلیونی ایکس باکس اورجینال تبدیل شد به فروش بیش از ۸۵ میلیونی ایکس باکس ۳۶۰ …
          از اون طرف فروش نزدیک به ۱۶۰ میلیونی PS2 تبدیل شد به فروش بیش از ۸۷ میلیونی PS3 …
          شما به شدت سطحی نگاه می کنید به این قضیه و فقط به خاطر فروش یکی دو میلیونی بیشتر PS3 اون رو برتر قرار می دهید نسبت به ایکس باکس ۳۶۰، در حالی که با در نظر گرفتن تمامی جوانب می فهمی که چرا PS3 رو یک شکست در مقابل ایکس باکس ۳۶۰ می دونند.

          DADDY PARTiSANAbolfazlAmir Ringo
        • nfs3forever گفت:

          تکنولوژی انویدیا جلوتر از زمان خودش بود !
          چی میگی بابا شر و ور ننویس حال نداریم

          Abolfazl
          • nfs3forever گفت:

            همه میدونن کارت گرافیک ای ام دی ایکس باکس ۳۶۰ قوی تر از کارت گرافیک انویدیا ps3 بود . سونی ۳ با پردازنده قدرتمندترش به زور ترد پارتی ها رو نزدیک به گرافیک ایکس باکس منتشر کرد ( تازه با حجم چند برابری ) .
            اصلا همین عامل باعث شد هر ۲ کنسول نسل هشت بیشتر روی کارت گرافیکشون کار کنن و پردازنده های نسبتا ضعیف داشتند ( هم ایکس باکس وان و هم سونی ۴ ) .
            اگه ایکس باکس ۳۶۰ مادربوردهاش از اول مشکل نداشتند با اختلاف برنده نسل هفتم میشد

            ™Patrick
            • nfs3forever گفت:

              اگه ایکس باکس ۳۶۰ مادربوردهاش از اول مشکل نداشتند با اختلاف برنده نسل هفتم میشد هرچند یه جورایی بازم میشه ایکس باکس ۳۶۰ رو برنده نسل هفت دونست با عرضه زودتر کنسول ، عرضه زودتر بازیهای تردپارتی ، انحصاریهای خوب ، کنسول ظریفتر ، سبکتر ، کم صدا تر ، کنترلر بهتر و البته قیمت ارزونتر

      • ...Eternal... گفت:

        اکس باکس ۳۶۰ که فوق العاده بود واقعا، ولی برنده نسل هفت از لحاظ فروش نینتندو بود در واقع و نسل هفت یه جورایی نسل پادشاهی نینتندو بود
        چه نسل زیبایی بود نسل هفت از هر ناشری کلی بازی خفن سالانه عرضه میشد که تعداد زیادی از اونا هم عناوین موفقی بودن این چیزیه که از نسل هشتم به اینور رفته رفته خیلی کمرنگ تر شده

        The jokerAmir RingoSami 227
      • Hitasep گفت:

        خدایی من موندم چطوری فروخت واقعا برام عجیبه فکر کن نصف نسل نبودی
        یه برند جدیدی
        نصف بازیا انحصاری رقیبتن
        رقیبت پرفروش ترین کنسول تاریخه
        اون وقت ۲۰ میلیون میفروشی

        AshenAbolfazl𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988nfs3foreverAmir Ringo
      • Souls/god گفت:

        ایکس باکس رو اون زمان تو کمتر آتاری یا خونه ای تو ایران می‌دیدی.هیچ بازی رو دست گاد ۱ و ۲ نیومد.یازی های دیگه رو اصلا نمیگم. همه ایکس باکس باز ها داشتن از انحصاری های سونی آتیش میگرفتن.من موندم از کجات در آوردی کی ایکس باکس ۳۶۰ پلی ۲ رو ترکوند🤣🤣

        DADDY PARTiSANVaasAbolfazl𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988nfs3foreverAmir RingoBahram
        • Bahram گفت:

          “هیچ بازی رو دست گاد ۱ و ۲ نیومد.”
          آها.
          از این جمله ات معلوم شد که به باطل گویی علاقه خاصی داری.
          .
          “همه ایکس باکس باز ها داشتن از انحصاری های سونی آتیش میگرفتن.”
          از این جمله ات معلوم شد که یک فن بوی فشاری هستی.
          .
          “من موندم از کجات در آوردی کی ایکس باکس ۳۶۰ پلی ۲ رو ترکوند🤣🤣”
          از این جمله ات معلوم شد که درک مطلبت تو دیواره.

          DADDY PARTiSANThe jokerMasternfs3foreverSami 227
        • nfs3forever گفت:

          دویل می کرای ۳ به تنهایی ارزشش از گاد آف وار ۱ و ۲ بالاتره . از هر لحاظ که فکر کنی .
          تازه چون هم سبک هستن هر دو هک اند اسلش وگرنه حداقل ۱۰ تا بازی تو نسل ۶ میتونم واست مثال بزنم که گاد آف وار ۱ و ۲ مثل جوک میمونن در مقابلشون : جی تی ای سن آندریاس ، رزیدنت ایول ۴ ، کال آف دیوتی ۳ ( شاهکار انحصاری ps2 ) ، متال گیر سالید ۳ ، سایلنت هیل ۲ و …

          DADDY PARTiSANAbolfazl
      • Mãhdīær گفت:

        توی فن بوی نمیخواد به من یکی بگی بیسواد تو این صنعت حداقل تو برابر تو اطلاعات دارم
        حالت این ریپ زدنت هم از ع .قده های قبلیت بود که تو جمع ضا.یع کردمت😂
        ایکس باکس اورجینال رو من حساب نکردم چون نسبت به ایکس باکس های بعدی فوق العاده ناشناخته بود

        DADDY PARTiSAN𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988
    • Ps2 : کنسول نسل ۶
      Xbox 360 : کنسول نسل ۷
      چه ربطی دارن به هم ؟

      𝓐𝓵𝓲𝓻𝓮𝔃𝓪_1988Amir Ringoامیر حسینHTChiefEspressoپدر بزرگ دانته و ویرجیلGGKurosLone wolfmore
    • Sami 227 گفت:

      عزیز احیانا xbox 360 رقیب ps3 نبود ؟

      legendboyEspressoپدر بزرگ دانته و ویرجیلVahidvhGGKurosLone wolf...Eternal...امیر حسینvahid gamermore
    • Ps2 افسانه ایه ، اما x box 360 هم نسل با ps3 بود (:

      KurosLone wolf...Eternal...جیمسرهنگ بازنشسته در استارفیلدSami 227
    • . گفت:

      حالت خوبه ؟؟؟ رقیب کنسول اکس باکس ۳۶۰ پلی استیشن ۳ بود که در نسل هفت شکست خورد :/
      اگه منظورت اکس باکس اورجینال بوده !!! خب از
      اولین کنسول چه انتظاری داری؟؟

      nfs3foreverChiefپدر بزرگ دانته و ویرجیلKurosLone wolf...Eternal...vahid gamerجیمسرهنگ بازنشسته در استارفیلدSami 227
    • میخوام برم کوه شکار اهو تفنگ من کو اخ عزیزم تفنگ من کو

      خستهBahramChiefEspressoپدر بزرگ دانته و ویرجیلKurosLone wolf...Eternal...vahid gamerجیمmore
    • اکس باکس ۳۶۰ دوران پلی استیشن ۳ بود آقا😐

      پدر بزرگ دانته و ویرجیلKurosLone wolf...Eternal...جیمسرهنگ بازنشسته در استارفیلدSami 227
    • harvey bent گفت:

      واقعا میزان bullsh*t فضایی بود
      ایکس باکس ۳۶۰ با ps3 بود جفتشونم خفن بودن هنوز نمیتونم بینشون انتخاب دقیق بکنم

      Espressoپدر بزرگ دانته و ویرجیلKurosLone wolfMohsen_2020...Eternal...Masuod Enayatiجیمسرهنگ بازنشسته در استارفیلدSami 227
    • ...Eternal... گفت:

      بر فرض که زمان زیادی رو هم گیمر نبودی! خوب حداقل میتونی که یه سرچ ساده بزنی قبل حرف زدن که آبرو ریزی نکنی!🙂
      ۳۶۰ هر رده با ps3 بود و اتفاقا هر دو این کنسولا با اختلاف خیلی کم در فروش باهم رقابت داشتن و ۳۶۰ واقعا عملکرد فوق العاده ای رو از خودش تو نسل هفت به نمایش گذاشت

      nfs3forever
    • jooj گفت:

      فکر کنم بین شما ها من مبتدی ترینم که بعد از سگا دیگه کنسول گیم رو ادامه ندادم و هر وقت هم بازی کردم با پی سی بوده. یادش بخیر چقدر با تعویض فیلم سگا های چند لبه سرمون کلاه میرفت پول نداشتیم و مجبور بودیم ببریمش میدون توپخونه سربدیم عوض کنیم. سگا مگا درایو داشتیم و هیچوقت نتونستیم اون دستگاه اضافه شونده ی دیسک خور رو براش تهیه کنیم. بعدشم که نینتندو و بلافاصله پی اس اومد و ایکس باکس و نسخه های مختلفش و ما فقط ۶ دکمه رو تجربه کرده بودیم و یهو مواجه شدیم با دکمه های بالای دسته و دسته شوک و.. و حتی چهارگانه های روی دسته هم چون تو یه ردیف نبود مث ۶ دکمه رو مخ بود اینکه جایگیری جهتی و چهارگانه یه شکل بود و حتی رنگ سفید و طراحیش . من همون سگای مشکی خودمو دوست داشتم به طرز عجیبی کلا پس زدمش و بیخیالش شدم و حتی مبهوت دنیای سه بعدیش هم نشدم و این کشش به قدری نبود که راضی بشم مهاجرت کنم به پلی استیشن ۲ تا ۵ و همونجوری با رویای سگا موندم و شیفت پیدا کردم روی بازی های سه بعدی پی سی و با کامپیوترم خاطره ها داشتم و هنوزم هرازچندگاهی باوجودی که الان دیگه خیلی محدودیت داره همچنان یا پی سی یا هیچی. با خوندن مرگ سگا اگرچه قبل از این هم خبر چندانی ازش نبود دلگیر شدم . فقط میشه گفت مرگ یک رویا

      DADDY PARTiSANnfs3foreverآرمان زرمهر
  • heropersia گفت:

    این مطلب مارو برد به ۲۳سال پیش.یادمه اون زمان که دریمکست داشتیم بازی هاش خیلی گرون بودن دونه ای ۴۰تا ۶۰هزار تومن بود بعد کپی خورم نبود مثل ps2 همین باعث شد بعد یکی دوسال بفروشیمش ps2بخریم.یادش بخیر مموری کارت از رو دسته میخورد

    DADDY PARTiSANnfs3foreverآرمان زرمهرheropersiaChiefجیمSami 227ꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗسرهنگ بازنشسته در استارفیلد
  • heropersia گفت:

    بهترین بازی هاشم اون زمان رزیدنت اویل کدورنیکال و پرنس اف پرشیا که اون زمان بهش میگفتن شب های عرب یه بازی دیگه هم بود اسم انگلیسیش یادم نیست اما بهش میگفتیم شمیم یادش بخیر

    The jokernfs3foreverآرمان زرمهرheropersiaپدر بزرگ دانته و ویرجیلهادی صفائیMohsen_2020vahid gamerژنرال اردکSami 227more
  • vahid gamer گفت:

    فقط پلی استیشن ۲ افسانه ای، هنوزم دارمش PS2 رو بعد از ۱۲ سال خاک خورده ولی سالمه کار میکنه:)

    vahid gamerDADDY PARTiSANnfs3foreverپدر بزرگ دانته و ویرجیلMohsen_2020جیمSami 227ꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗOrin.
  • Hitasep گفت:

    یه سوال همیشه ذهنم رو مشغول کرده
    چرا میگن کنسول خانگی
    مگه کنسول غیر خونگی هم داریم🤔😂

    legendboymarioVahidvhMohsen_2020جیمژنرال اردکꪖꪜꫀꪀᧁꫀ尺 ᣗᐡᣕᣕᕝᣗOrinscorpionesSami 227more
  • چقدر خاطره دارم با کنسول سِگا غولی بود زمان خودش یکی از دلایل موفقیت پلی استیشن هم ایده پردازی و برنامه ریزی قبلی بود چون خوب عملکرد سگا رو سنجیده بودن و میخواستن یه تحول ایجاد کنن که تو این کار هم موفق عمل کردن
    همیشه برام سوال بود که چرا سگا دیگه تولید نشد و پا به پای پلی استیشن و اکس باکس نیومد از اول تا آخر مقاله رو خوندم خسته نباشید و ممنون بابت این مقاله زیبا
    واقعا بعضی تصمیمات شدیدا میتونه سرنوشت ساز باشه تو صنعت گیم

    DADDY PARTiSANThe jokerAshenlegendboyVahidvhMohsen_2020reach usa 2جیمSami 227mariomore
  • منظور از تک انالوگ که گفتین چیه
    یعنی همزمان فقط یه دکمه کار میکنه؟🤨😑

    .Sami 227سرهنگ بازنشسته در استارفیلد
    • Sami 227 گفت:

      عکس دسته رو نگاه کن اگه بازم متوجه نشدی دوباره نگاه کن
      اگه بازم متوجه نشدی فقط آنالوگ چپ که امروزه باهاش کارکترو کنترل میکنی رو داشته و آنالوگ سمت راست که معمولا دوربین رو میچرخونی رو نداشته اگه بازم متوجه نشدی از دوستم سوسمار بپرس بهت میگه

      The jokervahid gamer
  • ahmad گفت:

    اسپم : به لطف الهی سرورهای گوگل استادیا خاموش شد… ان شالله تمام سرویس های ابری برای همیشه خاموش شوند:)

    ™PatrickAshenharvey bentBahramEspressoپدر بزرگ دانته و ویرجیلSami 227
  • Sami 227 گفت:

    سلام به همه گیمفایی ها و عرض خسته نباشید خدمت آقای زرمهر عزیز
    یادش بخیر دریم کست رو که تا حالا از نزدیک هم ندیدم
    ولی ps2 با کنسول دوستم تیکن ۴ میزدیم هر از گاهی ولی اولین بازی که با ps2 خودم بازی کردم و بعدش تا امروز عاشق صنعت گیم شدم ایول ۴ بود که تا همین پارسال بهترین بازی عمرم بود
    خلاصه گیمر بودنمو مدیون ps2 و ایول ۴ ام
    واینکه بازی ها یادم دادند که بلاخره هر روز سختی تموم میشه و مارو قوی تر از قبل میکنه امیدوارم همه این روزای سخت رو پشت سر بزاریم
    پایدار باشید

    nfs3foreverامیر حسینMohsen_2020vahid gamerسرهنگ بازنشسته در استارفیلدahmad
    • Souls/god گفت:

      با کنسول پلی ۲ فقط عاشق ایول ۴ شدی و اسمت گیمر؟اکثر گیمر ها پلی ۲ رو فقط به خاطر گاد ۱ و ۲ و …..عاشقش هستن و هنوز من خودم با این که پلی ۵ و ۴ دارم میخوام ۲ بخرم و گاد ۱و ۲ رو دوباره بازی کنم.الان ۳۴ سالمه و از ۵ سالگی سمت آتاری و گیم رفتم و تا الان که دو تا بچه دارم و کارمندم هنوز عاشق گیم…ولی قبول کنیم کنسولی رو دست پلی استیشن نیومد و نخواهد آمد

      nfs3foreverSouls/godBahram
      • nfs3forever گفت:

        سونی ۲ کنسولی افسانه ای بود شکی درش نیست ولی بی عیب هم نبود بعضی دی وی دی ها تو بعضی دستگاه ها اجرا یا به اصطلاح باز نمیکرد ، لنزش خیلی قوی نبود بعضی آداپتورها زیادی داغ میکردند و عمر کمی داشتند بازم نقره ای هاش به نسبه بهتر بودند و حتی یک ریسینگ آرکید انحصاری هم نداشت . و اما ps3 برخلاف نسل قبلیش مشکلات زیادی داشت وزن زیاد صدای زیاد قیمت بسیار بالا کنترلرهاش برای همه مناسب نبودند تردپارتی ها دیرتر براش عرضه میشدند بازیهاش حجیم بودند و تازه گرافیک بهینه هم نداشتن و …

  • Rich Man گفت:

    ممنون از مقاله ی عالی و پر از خاطره ❤👍

    آرمان زرمهرهادی صفائیسرهنگ بازنشسته در استارفیلدSami 227
  • reach usa 2 گفت:

    ممنون بابت مطلبت
    خیلی از مسائلی که نمیدونستم رو خوندم
    دریمکست کنسول افسانه ایی من بود و دلیل اصلی اینکه حاضر نیستم با کنسول های سونی ارتباط برقرار کنمو کنسول ایکس باکس رو انتخاب کنم همین بود
    انگار سونی کودکی منو له کرد
    کاری به فن بازی و این حرفها ندارم منتها خاطراتی که با دریمکست دارمو هیچوقت فراموش نمیکنم مخصوصا شنمو یا ریسر۲ ،تورنومنت ،اویل ورونیکا ،سایلنت اسکپو……

    nfs3foreverSouls/god
  • mbox گفت:

    دریم کست واقعا خدا بود
    کریزی تاکسی، سونیک ادونچر،شنمویی،تنیس،ورتافایتر
    انصافا خیلی پیشرفته بود و گرافیک بالایی داشت.
    اونزمان هرکی داشت کلی پوزشو میداد.

    Souls/godnfs3forever
  • Jaber-shams گفت:

    سونی هم با این جیم رایان نشه مثل سگا خوبه!

    Souls/god
  • Kuros گفت:

    کنسول خوبی بود بازیها خوبی هم داشت من واقعا ازش لذت بردم …
    گرونی و کمبود بازی تنها ایرادش بود … اما صفحه نمایش روی دسته اوج تکنولوژی بود ما لذت میبردیم 😂😂😂….
    اینم در نظر بگیرید سونی و پلی استیشن توی تمام نسلها سلطان بلامنازع صنعت گیم هستن و همیشه اول بودن دریم کست هم قرار نبود اینو تغییر بده چون اصلا نمیشه تغییرش داد ولی بعد پلی استیشن و نینتندو بهترین بود …

    DADDY PARTiSANRetrogamer1992Bahram
  • Kuros گفت:

    شما دقت کنید جدا از طرفداری و تعصب روی کاغذ سونی در مقابل کمپانی های بزرگی مثل گوگل و آمازون و ماکروسافت با اون همه پول و قدرت هیچ شانسی نداره ولی در تمام نسل ها اول بوده … همین نسل ۹ که همه کنسول و بازی داشتن و میگفتن دوران سونی و بازی داستانی و آفلاین تمومه چجوری سونی نسل شروع کرد و پیچیدشون به هم !!! هوش ذکاوت مدیران سونی باعث شده پول کمتر و قدرت کمترش نه تنها به ضعف تبدیل نشه بلکه ی قدرت براش باشه …‌فکر نمیکنم به این زودی ها رقیبی برای سونی و نینتندو پیدا شه (ی مقاله ign خوندم راجع به همین قدرت سونی و نینتدو که چند سال میتونن حفظش کنن واقعا جالب بود و جالبه یکی از مدیران قبلی سگا نویسندش بود)….

    nfs3foreverSami 227Souls/godBahram
    • nfs3forever گفت:

      آخه آمازون چه دخلی به سونی داره !؟ انگار کافی شاپ رو با لاستیک فروشی مقایسه کنی داداش گلم ماست و خیار نریز رو پیتزا پپرونی . آمازون فقط یه شرکت پستی اینترنتیه . سونی سخت افزار ، تکنولوژی و گوگل سیستم عامل ، نرم افزار تولید میکنند آمازون فقط تولیدات اونارو از یه جا به جای دیگه منتقل میکنه .

      Ashen
  • Souls/god گفت:

    خواهشا بخونید و نظرتون رو بگید
    از زمان دستگاه سگا و میکرو اون دستگاه های آرکید غولی که تو بعضی آتاری ها پیدا میشد گیم میزنم حتی وقتی دستگاه های سی دی پلیر که یه سی دی بازی داشتن و …..هیچ کنسولی رو دست پلی استیشن نیومد از بس لامصب این سونی کارش درسته و با برنامه.از بس بازی های قشنگی رو کنسولش عرضه شد.از همون اواسط یا اواخر پلی ۱ بازی های مثل کراش و مدیول و سرباز جنگی و …….
    دیگه کنسولی نتونست گرد و خاک سونی رو جمع کنه وقتی پلی ۲ اومد که دیگه طوفانی به پا شد که تمام کنسول ها رو با خاک یکسان کرد مخصوصا با اومدن خدای جنگ ۱ و ۲ که دیگه ایکس باکس اورجینال زیر فروش این دو تا بازی و کنسول پلی ۲ زانو زد…پلی ۳ که اومد پلی ۲ بود و پلی ۱ و بعضی جاها که طرف پولش زیاد بود یه پلی ۳ هم گذاشته بود تو آتاری.قشنگ یادمه وقتی گاد ۳ اومد رو پلی ۳ دیگه وقتی می‌دیدی تو یه آتاری هم پلی ۳ داره هم گاد ۳ دیگه دیوانه میشدی هر جوری هست بازیش کنی.خیلی از گیمرها اون زمان میدونن که پول آنچنانی نداشتیم برای بازی کردن ولی اگه هم داشتیم بعید بود خرج کنسولی به غیر از پلی استیشن کنیم.هیچ آتاری هم پولش خرج کنسولی غیر از پلی استیشن نمیکرد.خیلی کم پیش میومد.من دریم کست رو قشنگ یادمه با اون دسته بزرگ و مموری کارتی که پایین دسته می‌خورد اون بازی ایول معروفش و اون رئیس اولش که غول بود و یه پرنده که کنارش بود باید میزدیم قبلش یه کتاب باز می‌شد و راهنمایی می‌کرد.یادش بخیر…همین الان هم با وجود پلی ۴ و پلی ۵ کنسول های دیگه حتی کامپیوتر توان رقابت با سونی ندارن.کدوم بازی در حد گاد ۲۰۱۸ یا گاد رگناروک رو کنسول ها میاد که حتی کنسول بازهای دیگه هم هایپش باشن؟؟؟؟؟همه میدونن رو دست سونی نیست ولی چون کلی هزینه کردن و کنسول ایکس باکس و کامپیوتر خریدن مجبورن از خریدشون دفاع کنن.وگرنه از روزی که پلی ۱ اومد تا الان که پلی ۵ اومده.هیچ زمانی هیچ چیزی توان رقابت با سونی و بازیهاش و کنسولش و اون کنترولر های همیشه جذابش مخصوصا دوال سنس رو نداشته و نخواهد داشت.این نظر من هم هر چقدر دیس لایک بخوره از طرفدارهای غیرتی ایکس باکس و کامپیوتر که خودشون هم میدونن پلی ۵ از همه بهتر ولی باز هم دیس لایک میکنن🤣

    The jokernfs3foreverSouls/godBahram
    • Bahram گفت:

      این حجم از چرت و پرت رو تا حالا یک جا ندیده بودم که الان در کامنت شما دیدم!
      فقر اطلاعاتی هم که بیداد می کنه در شما، زمانی که گاد ۱ اومد اصلا ایکس باکس اورجینال تولیدش متوقف شده بود و ایکس باکس ۳۶۰ داشت خودش رو آماده می کرد برای عرضه شدن!
      زمانی که گاد ۲ اومد هم ایکس باکس ۳۶۰ داشت می تازوند با هیلو ۳! (PS3 هم در بدترین شرایط ممکنش بود)
      پلی استیشن ۳: ۲۰۰۶
      گاد۱: ۲۰۰۵
      گاد ۲: ۲۰۰۷
      ایکس باکس ۳۶۰: ۲۰۰۵
      هیلو ۳: ۲۰۰۷
      .
      در ضمن کدوم فروش گاد ۱ و ۲ منظورتونه!؟ LOL
      فروش گاد ۱: ۴.۶۲
      فروش گاد ۲: ۴.۲۴
      فروش هیلو ۳: ۱۴.۵
      .
      بقیه کامنتت هم که اصلا ارزش جواب دادن نداره از بس که چرت و پرت بود.
      .
      پ.ن: متاسفانه تعصب، آدم رو کور می کنه!

      The jokerSouls/godnfs3foreverSami 227
      • Souls/god گفت:

        خوب این چرت و پرت هات تموم؟پس برو فروش ۱۵۰ میلیون نسخه ای تا به امروز رو با فروش زیر ۵۰ میلیون ایکس باکس ارجینال و ۳۶۰ مقایسه کن.یا اینم چرت و پرت؟تو که بیشتر تعصبی.ما حتی اسم هیلونگ رو به زور شنیدیم ولی خیلی از گیمرها آرزوشون این لود گاد از انحصاری در بیاد.همین که الان ۲۰۱۸ برای پی سی زده و همتون دارید بال در میارید و همین که رگناروک فقط شایعه شد براتون و دارید کیف میکنید.به عمرم ندیدم کسی بخواد انحصاری های ایکس باکس رو پلی بیاد.راستی چند سالته که ادعای گیمری داری؟بعید اندازه سال هابی که من گیم زدم حتی سن داشته باشی.خوشکله نزدیک ۳۰ سال گیم میزنم اندازه موهای سرت بازی تموم کردم.الان هم که پلی ۴ و ۵ هست تمام بازی ها پلات میکنم خواستی عکس میفرستم.پس به من نگو که ایکس باکس میتونه رقیب پلی بشه جوجو🤣

        DADDY PARTiSANnfs3foreverSouls/god
        • Bahram گفت:

          تو اصلا بگو ۱۰۰ سال گیم می زنی، وقتی پشیزی از این صنعت اطلاعات نداری و تعصب کورت کرده حرف هایت میشه باطل خالص.
          می دونی چرا اسم هیلو رو نشنیدی!؟
          چون تو ایران زندگی می کنی. (تو ایران هیلو محبوب نیست زیاد)
          کافیه یک سر به آمار فروش این دو گیم در نسل ۶ و ۷ بزنید تا قضیه براتون روشن بشه. (گاد در نسل ۶ و ۷ در مقابل هیلو از نظر سیستم سلر بودن مثل یک شوخی بود)
          “فروش گاد ۱: ۴.۶۲
          فروش گاد ۲: ۴.۲۴
          فروش هیلو ۳: ۱۴.۵”
          خودت مقایسه کن! :))
          .
          در ضمن فکر کنم با نسل های ویدیو گیم هنوز آشنایی نداری با این سن و سالت!؟ LOL
          کنسول PS2 با ایکس باکس اورجینال هم نسل بود (نسل ۶) و ایکس باکس ۳۶۰ با PS3 (نسل۷)
          ایکس باکس ۳۶۰ بیش از ۸۵ میل فروخت. (زیر ۵۰ میل رو از کجات در آوردی!؟ LOL)
          .
          “پس به من نگو که ایکس باکس میتونه رقیب پلی بشه جوجو🤣”
          در نسل ۷ این PS بود که داشت تقلا می کرد که به ایکس باکس برسه! (یادت رفته!؟)

          Souls/godnfs3foreverSami 227
          • Souls/god گفت:

            نسل ۷ اصلا ایکس باکس شد سر
            نسل ۸ و الان که نسل ۹ هستیم هم نکنه میخوای بگی ایکس باکس سر شده؟!
            از لحاظ محبوبیت هم هنوز پلی استیشن تو خیلی نسل ها سر شده و محبوب تر
            سونی میاد یه چند سال خیلی کم وقت میزاره چه بازی های بیرون میده اون وقت مایکروسافت چی میاد نزدیک ۲۰ سال وقت میزاره یه بازی میده اسمش یادم رفته وقتی گیم پلی بازی میاد بیرون حتی ایکس باکس باز ها هم نا امید میشن.
            قبول کن به غیر نسل هفت که اصلا ما میگیم ایکس باکس برنده شد محبوبیت سونی نسل به نسل بیشتر شد.اکثر ایکس باکس باز ها پشیمونن از پولی که خرج کردن و اگه اون گیم پس نبود تا حالا صد بار فروخته بودن اومده بودن سمت پلی اس اونم فقط به خاطر بازی‌های بسیار عالی که داره میده بیرون و خیلی ها انحصاری میشن.مخصوصا که الان برای ps5 بعضی ها میشن.اون وقت تو هنوز داری از ایکس باکس تعریف میکنی و به من میگی تعصب کورت کرده؟کاش گیم فا یا … میومدن مقایسه ای بین بهترین های پلی استیشن و ایکس باکس یه نظر سنجی میزاشتن یا بین محبوبیت این دو کنسول تا حداقل تو گیمر هایی که تو این سایت هستن یه نظری ببینی و شاید کم بیاری…خخخخ

            Souls/god
            • Bahram گفت:

              من فقط به نسل ۶ و ۷ اشاره کردم! :دی
              نسل ۸ که همه قبول دارند تاریک ترین دوران ایکس باکس بود و واقعا عملکردی درخور نام ایکس باکس از خودش به نمایش نگذاشت …
              ولی نسل نه از این خبرها نیستش و با این خریدهایی که مایکرو انجام داده آینده درخشانی در انتظار ایکس باکس هستش. تا اینجای نسل نه اگر خواسته باشیم عملکرد این دو کنسول رو بسنجیم بدین نتیجه می رسیم:
              لانچ کنسول (۲۰۲۰): PS
              ۲۰۲۱: سال ایکس باکس
              ۲۰۲۲: سال پلی استیشن
              در ضمن شما که تو عمرت تا حالا از صد کیلومتری ایکس باکس هم رد نشدی پس لازم نیست به جای ایکس باکس پلیرها نظری بدی که پشیمان هستند و نا امید و … LOL (واقعا جالبه یک فن بوی تعصبی PS میاد به جای ایکس باکس پلیرها حرف از پشیمانی و نا امیدی این فن بیس می زنه … LOL و دیگر هیچ)
              امیدوارم مثل بنده هر دو کنسول رو داشته باشی تا شاید یک کم حرف های منطقی تر و به دور از فن بوی بازی و تعصب بزنی! :))
              با تشکر.

              The joker
    • nfs3forever گفت:

      اگه سونی بقیه کنسولها رو با خاک یکسان کنه دودش میره تو چشم تمام بازیبازهای دنیا اول از همه هم تو چشم تو جناب سولز گاد ( که نمیدونم یعنی چی ) چون …..
      بی خیال بابا چند دفعه به شما فن بوی های سونی حالی کنم خدایا ! من خودم سونی ۴ دارم قبلا سونی ۲ هم داشتم اما سونی تو عرصه رقابت کیفیت کنسول هاش و انحصاری هاش رو بالا برده نه از روی انسان دوستی اگه فیل اسپنسر به دنیا نیومده بود سونی ۵ با نصف سخت افزار و خدا میدونه شاید ۲۰۰۰ دلار قیمت عرضه میشد دیگه انحصاری هم عرضه نمیکرد . افتادددددددددددددددددددددد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      DADDY PARTiSANThe joker
      • Souls/god گفت:

        همین الان فکر کن مایکرو نیست.۱۰۰ تا گیمر داریم.سونی هم میگی بازی نمیداد و کنسول فلان قیمت.خوب مگه گیمر مرض داره این همه پول بده بابت هیچ حتی اگه از بی بازی بودن و بیکاری بمیره.بچه چی میگی تو.سونی تمرکز کرده رو بزرگ کردن خودش.مایکر تمرکز کرده رو کوچک کردن سونی و ….سونی از روزی که میشناسمش داره پیشرفت و …مایکرو یا درجا یه عقب گرد.همین استارفیلد ببین.این همه ادعا همش توخالی.ولی بازی های سونی ببین یکی از یکی شاهاکارتر نصف مایکرو هم جار نمیزنه و کارش میکنه و همه راضی.قبول نمیکنن که سونی از یه طرف فکر سودش از یه طرف طرف دارها رو هم راضی کرده.ولی مایکرو چی.فقط یه سری بازی بدرد نخور و با یه گیم پسی که خیلی بازی ها خیلی بزرگ براش نمیاد.

  • Martialwolf گفت:

    ولی سگا را نمیشه حذف کرد خاطرات خوبی ساخت ،سری مورتال کمبت،مایکل جکسون،کامیکس،شورش در شهر و ….

    DADDY PARTiSANThe jokernfs3foreverSouls/godSami 227
    • nfs3forever گفت:

      قطعا . زدی تو خال . تو دوران سگا جنسیس من میکرو داشتم و همیشه حسرت ۴ لبه های معروف سگا رو میخوردم خدا بگم چیکارش نکنه رفت کیش واسه من میکرو خرید واسه پسر خودش سگا حالا دستش درد نکنه ولی من علاف بچه بازیهای میکرو ( غیر ماریو همه کاراکترهاش نیم سانتی بودن ) پسر اونم با سگاش آسمونهارو سیر میکرد . خداییش چه جوری میکرو با این بچه بازیهاش بیشتر فروخت!؟

رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا
رتروگیم: سقوط غولی که می‌خواست رویا خلق کند گیمفا