نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا
نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا
نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا
نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا

نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
انیمه cyberpunk edgerunners

جدای از نکات مثبت بسیار زیاد انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners، این اثر دارای نکاتی منفی نیز است.

انیمه سریالی سایبرپانک: اج‌رانرز (Cyberpunk: Edgerunners) اقتباسی از بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ محصول CD Projekt به شمار می‌رود. این انیمه سریالی توسط استودیو تریگر (Studio Trigger) ساخته و روی سرویس آنلاین نتفلیکس پخش شده است.

انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» دارای ۱۰ قسمت است که داستان جوانی به نام دیوید مارتینز را به تصویر می‌کشد که در نایت سیتی زندگی می‌کند و سعی دارد در این جهان پر شده از تکنولوژی‌های سایبرنتیک زنده بماند.

این انیمه سریالی توانست تحسین منتقدان و بینندگان را بدست بیاورد و ثابت کند که انیمه راه حل بسیار خوبی برای اقتباس از بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود. با این حال، انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» با وجود داشتن نکات مثبت، از نکاتی منفی نیز رنج می‌برد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

شیک و زیبا

انیمه cyberpunk edgerunners

استودیو تریگر همیشه انیمه‌های بسیار شیک و زیبایی را می‌سازد و انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» نیز که به کارگردانی هیرویوکی ایمایشی (Hiroyuki Imaishi) ساخته شده، از لحاظ زیباشناسی بسیار برجسته و درخشان به نظر می‌رسد.

این انیمه از همان «نایت سیتی» داخل بازی استفاده می‌کند و با استفاده از رنگ‌های قرمز، زرد و نئونی در طراحی‌اش، آن را متمایز می‌کند. استفاده از رنگ زرد در داخل این انیمه کاملا هدفمند بوده و به نوعی، بازتاب‌کننده هویت خود اثر است. استفاده از رنگ زرد در طراحی ژاکت شخصیت اصلی که متعلق به مادرش بوده نیز در همین راستا بوده است.

در تمام لحظات انیمه «سایبرپانک: اج‌رانرز»، کاراکترها بسیار جذاب به نظر می‌رسند. سازندگان به خوبی توانستند از جلوه‌های بصری برای به تصویر کشیدن توانایی‌های افزایش یافته کاراکترها به هنگام استفاده از تکنولوژی‌های سایبرنتیک بهره ببرند و با این کار نیز هیجان و اشتیاق قابل قبولی را در بیننده ایجاد کردند.

خونین و خشن

انیمه cyberpunk edgerunners

شاید نکته عجیبی باشد اما خونین و خشن بودن انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» یکی از نکات مثبت آن به شمار می‌رود. در حقیقت، سازندگان توانستند صحنه‌های خونین این انیمه را به خوبی به تصویر بکشند و برای این کار نیز سلیقه و ذوق زیادی به کار گرفته‌اند.

با وجود اینکه خشونت در طی این انیمه به دفعات بسیار زیاد رخ می‌دهد اما هیچ گاه احساس تکراری بودن ندارد. از سوی دیگر نیز رویکرد انیمه سریالی‌ «سایبرپانک: اج‌رانرز» نسبت به خشونت نیز گاهی اوقات بسیار اغراق‌آمیز احساس می‌شود.

با وجود این همه خشونت و بی‌رحمی، به نمایش در آوردن مرگ‌ها در انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» همیشه سریع هستند. این اثر هیچگاه برای به نمایش گذاشتن مرگ یک شخصیت، سرعت خودش را کم نمی‌کند.

در حقیقت، این انیمه نشان داده که هیچ کس در دنیای نایت سیتی آن قدر خاص نیست که مرگی قهرمانانه، برجسته و کامل داشته باشد و همه افراد در نایت سیتی در یک چشم به هم زدن می‌میرند. همین نیز باعث شده تا نایت سیتی بسیار خشن به نظر برسد و جذابیت اثر دو چندان شود.

انیمیشن‌سازی برجسته

انیمه cyberpunk edgerunners

یکی دیگر از نقاط قوت انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» انیمیشن‌سازی آن است. جزییات بسیار زیادی در کاراکترها دیده می‌شود و همین جزییات نیز باعث شدند کاراکترها حتی به هنگام حرکات کوچک، پرجنب‌وجوش و روان احساس شودند.

البته برجسته‌ترین بخش سریال نیز اکشن هایپرکینتیک آن است. در این انیمه سریالی، شخصیت اصلی داستان از ابزار سایبرنتیکی به نام «سندیوستن» استفاده می‌کند که عکس‌العمل‌های او را بسیار سریع می‌کند. سازنده‌ها به شکلی خلاقانه و جالب‌توجه توانستند این توانایی شخصیت اصلی را به نمایش در بیاورند که این انیمه سریالی را بسیار زیباتر و جذاب‌تر کرده است.

عدم نیاز به آگاهی قبلی در مورد بازی سایبرپانک

انیمه cyberpunk edgerunners

انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» به نحوی ساخته شده که همه افراد بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. در حقیقت، داستان این انیمه تقریبا به طور کامل از بازی جدا است و داستان شخصیت‌های اوریجینالی را دنبال می‌کند.

همین نیز باعث شده تا کسانی که تا به حال بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ را انجام نداده‌اند، بتوانند به راحتی به تماشای این اثر بنشینند و از دیدن آن لذت ببرند. جدای از این، کسانی که این بازی را انجام داده‌اند نیز مطمئنا از حضور در نایت سیتی خوشنود هستند و از پیدا کردن ایستراِگ‌ها لذت می‌برند.

البته باید توجه داشت که در داخل سریال گاهی اوقات از اصطلاحاتی استفاده می‌شود که ناآشنا به نظر می‌رسند و می‌تواند گاهی اوقات درک داستان را دشوار کند اما مطمئنا با گذشت مدتی و آشنا شدن با این اصطلاحات بهتر می‌توانید از تماشای این انیمه سریالی لذت ببرید.

حس و حال غمگین و افسرده

انیمه cyberpunk edgerunners

مجموعه اکشن‌های تماشایی و جذابی در انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» به نمایش در می‌آیند که مطمئنا برای بیننده‌ها بسیار جالب‌توجه است اما باید توجه داشت که این اکشن‌ها باعث موفقیت این اثر نمی‌شوند بلکه این داستان غمگین و مالیخولیایی آن در مورد بشریت و ارتباطات است که آن را به سوی موفقیت سوق می‌دهد.

اینکه مردم برای زنده ماندن، هر بلایی، چه فیزیکی و چه روحی بر سر خود می‌آورند، موضوعی است که به خوبی در این انیمه سریالی، به خصوص از طریق رابطه شخصیت اصلی داستان یعنی دیوید با اج‌رانری به نام لوسی به نمایش گذاشته می‌شود. با اینکه داستان دیوید بسیار ناراحت‌کننده و اجتناب‌ناپذیر است اما در میان جلوه‌های بسیار زیبا و شیکی قرار گرفته و باعث شده این داستان ارزش دیدن داشته باشد.

تماس‌های تلفنی

انیمه cyberpunk edgerunners

یکی از نکات منفی انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» تماس‌های تلفنی‌ای هستند که بین کاراکترها و در صحنه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند. با وجود اینکه این انیمه صحنه‌های پر از اکشن و سریع زیادی را به تصویر می‌کشد اما این تماس‌های تلفنی بسیار کُند و آزاردهنده به نظر می‌رسند.

کاراکترها در این انیمه سریالی برای تماس تلفنی از ابزارهای سایبرنتیک خود استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تا یک جا بایستند و به گفت‌وگو بپردازند و در این لحظات، به جز یکی دو حرکت کوچک، هیچ جنب و جوشی نداشته باشند. با اینکه تماس‌های تلفنی بین کاراکترها به صورت متن در روی تصویر به نمایش در می‌آیند و شیک به نظر می‌رسند اما دنبال کردن آن‌ها دشوار است.

شخصیت‌های شرور غیرمنتظره

انیمه cyberpunk edgerunners

انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» به نحوی داستان خود را پیش می‌برد که در آن، دشمنان به جای اینکه یک فرد خاص باشند، بیشتر ایده‌های سیستماتیک هستند. در این اثر، دیوید و گروهش در میان جنگ قدرت شرکت‌های بزرگ و توطئه‌های آن‌ها برای بدست آوردن قدرت و ثروت بیشتر گرفتار شده‌اند.

همین نیز سبب شده تا شخصیت شرور مشخصی در داستان دیده نشود و بیشتر این شرکت‌های بزرگ نمایانگر نیروی شرور داستان هستند. معرفی شخصیت فارادی و همچنین شخصیت آدام اسمشر به عنوان شخصیت‌های شرور داستان نیز در قسمت‌های پایانی رقم می‌خورد.

البته سازندگان همین کار را نیز بسیار عجولانه انجام داده‌اند و نتوانستند به خوبی به انگیزه‌های آن‌ها بپردازند. در حقیقت، رویکرد عجولانه سازنده‌ها برای معرفی شخصیت‌های شرور باعث شده تا آن حس خطر واقعی را نداشته باشند و تاثیر آن‌ها در روند داستانی کاهش پیدا کند.

تیتراژ آغازین

انیمه cyberpunk edgerunners

هر اثری باید تیتراژ آغازین جذاب و جالب‌توجهی داشته باشد که بتواند بیننده را برای تماشای اثر راغب کند. با اینکه تیتراژ آغازین انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» همانند دیگر بخش‌های آن از لحاظ بصری بسیار شیک و زیبا به نظر می‌رسد اما استفاده نکردن از آهنگ بهتری برای تیتراژ تمام زحمات آن‌ها را به هدر داده است.

با اینکه درون خود این انیمه سریالی از موسیقی متن اوریجینالی ساخته آکیرا یامائوکا (Akira Yamaoka) استفاده شده و این موسیقی متن به زیبایی با دنیای علمی-تخیلی نایت سیتی وفق پیدا کرده اما موسیقی تیتراژ آغازین اصلا این گونه نیست و نمی‌تواند بیننده را در همان ابتدا به خود جلب کند.


در این مطلب به بررسی نکات مثبت و منفی انیمه سریالی «سایبرپانک: اج‌رانرز» پرداختیم. نظر شما در مورد این اثر چیست؟

منبع: gizmodo

nobodyDanialRanjbarzadehAHCخستهREZAGAMERمحمدرضا نوروزییوهانAlborzAminPS&PCسوسمار اهنینZ2656meysambBehzaadSpider-Man.EspressoEzio Auditore da Firenzeabyss8walkerO2Porfosormore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا
نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا
نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا
نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا
نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • SiRSiNa گفت:

    عالی🔥
    تیتراژ شروع خیلی خوب بود…
    ولی نقطه قوت اصلی انیمه این سه نفره : لوسی-ربکا-دیوید
    مخصوصا لوسی‌..‌.
    و البته دیوید رو تا قسمت ۷ قبول دارم…

    BabayagaREZAGAMEREspresso🤘Mohsenj74
  • Vigilante گفت:

    اقتباس خیلی خوبی بود واقعا و نقاط مثبت بسیاری داشت اما تعدادی نکات منفی سبب شده تا این اثر به عنوان یک اثر بی نقص از نظر بنده حداقل شناخته نشه.من جمله حفرات داستانی متعدد و شخصیت پردازی های شتاب زده و اکسپوزیشن های بسیار و کلیشه ای و غیرمنطقی بودن برخی از سناریو های سریال که بیشتر اونها به نظر بنده به خاطر زمان کوتاه و ریتم بسیار سریع سریال هست که با این مدت زمان کم باعث میشه که اونطور کاشت و برداشت ها به چشم نیاد و شخصیتها و روابط بین اونها سطحی به نظر برسند.نمونه مشابه همچین چیزی رو در سریال ارکین که اون هم یک انیمه اقتباسی از یک ویدیو گیم مشهور هست رو شاهد هستیم اما سریال ارکین برای عبور از این مشکل دست به دامن داستانگویی بصری و فرمی شده و از تمام پتانسیل خودش در زمینه های معماری و رنگ و بافت و موسیقی متن تا ظاهر و زبان بدن شخصیت ها و نماد پردازی های مختلف نهایت استفاده رو می‌بره که میشه بی اغراق ادعا کرد که آرکین در این زمینه یک کلاس درس کامله.
    اینطور که به نظر میرسه زمان دشمن قسم خورده هرانچیزی هست که تحت لوای Cyberpunk 2077 میاد.خواه بازی باشه و خواه انیمه.فقط خدا می‌دونه که اگه اندکی سازندگان بازی و انیمه زمان بیشتری رو در اختیار داشتند چه آثار اعجاب آوری رو ارائه میدادند.

    REZAGAMERAlirezaAlborz
    • MHN گفت:

      تنها مشکل من با edge runners این بود که
      اسمشر تو یه قسمت زد نصف شخصیتای مهمو حذف کرد.
      اسمشر تو انیمه : boogie man
      اسمشر تو گیم: با دست خالی هم میشه کشتش 😅
      بخاطر همین یکم سریع زد همرو ناک اوت کرد تو انیمه.

  • nobody گفت:

    سی دی پراجکت رد بهترین روش تبلیغاتی را برای بازی خوش‌ساختش (+۲.۰ :ver) انتخاب کرد و این پروژه را به خوب استودیویی سپرد.
    اج رانرز به نظر من در خلق شخصیت‌های اورجینالش موفق ظاهر شد. اکثر کارکترها، چه اصلی و چه فرعی پرداخت خوبی داشتند و می‌شد باهاشون همذات پنداری کرد. مضاف بر این، اثر، آرت استایل و موسیقی درستی داشت و همینطور دوبلورهای انیمه کارشون عالی بود.
    تنها نقاط ضعف این سریال را من در شتاب‌زدگی نیمه دوم آن و همینطور پرداخت سطحی ویلن نهایی داستان می‌دونم.

نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا
نکات مثبت و منفی انیمه سریالی Cyberpunk: Edgerunners - گیمفا